نقد و بررسی مشخصات گوشی A53 سامسونگ

گلکسی A53 یکی از گوشی ‌های جدید سامسونگه که احتمال این رو داره توی بازار ایران خیلی سهم بازار بگیره. این گوشی الان که وارد ایران شده، ۱۱ تا ۱۱.۵۰۰ میلیون قیمت داره. قراره توی این مقاله به بررسی A53 و همینطور مقایسه اش با رقیب های خودش یعنی 11T شیائومی، Nova 9 هواوی و A72 خود سامسونگ که هم قیمتش هستن بپردازیم. اول برای ما بنویسید که شما سری A سامسونگ رو ترجیح میدید یا نه؟ در ادامه برای بررسی بیشتر مشخصات گوشی A53 و مقایسه ‌ی اون با رقبای هم قیمت خودش همراه موبونیوز باشید.

طراحی گوشی A53 با قاب مشکی مات

توی این بخش، سامسونگ مثل همیشه از قاب پلاستیکی استفاده کرده و A53 تماما توی پشت و دور تا دور از پلاستیکه. رنگ گوشی A53 سامسونگی که ما اون رو بررسی کردیم مشکی ماته. جای اثر انگشت خیلی روش میمونه‌ و خیلی هم کثیف میشه.

توی قاب پشتی، چهارتا لنز دوربین داخل یه برآمدگی مستطیل شکل هستن که به نسبت نسل‌ های قبلی یه ذره خوشگل ‌تر و بهینه ‌تر شده. سه لنز رو زیر همدیگه میبینیم و یک لنز و یک فلش هم کنارشون قرار گرفته. لوگوی SAMSUNG هم پشت گوشی حک شده.

بدنه پشتی، خش پذیر و پلاستیکی

به علت این‌ که بدنه ‌ی پشتی به شدت خش پذیره، توصیه میشه حتما از قاب استفاده کنید. همونطور که گفته شد دور تا دور گوشی پلاستیکه. پایین گوشی درگاه Type-c، اسپیکر، خشاب سیم‌ کارت و میکروفون وجود داره. اسلات سیم کارت هیبریده یعنی یا دوتا سیم کارت یا یه سیم کارت و یه مموری میکرو SD رو پشتیبانی میکنه. لبه ‌ی سمت راست گوشی دکمه ی پاور و کم و زیاد کردن صدا قرار گرفته و بالای گوشی یه میکروفون دیگه وجود داره. سمت چپ گوشی موبایل A53 کویره و چیزی وجود نداره.

بررسی پنل جلویی گوشی ای 53 سامسونگ

پنل جلویی یه نمایشگر تخت رو توی خودش جا داده که حاشیه‌ های اون نسبتا زیاده. فقط ۸۵ درصد پنل نمایشگره. دوربین سلفی داخل پانچ هول جلوی صفحه نمایش قرار داره که اندازه‌ ی اون نسبت به گوشی موبایل A73 کوچک‌ تره‌. بالای صفحه نمایش هم یه اسپیکر مکالمه وجود داره. وجود گواهی IP67 و گوریلا گلس ۵ باعث میشه که به A53 سامسونگ یه امتیاز قابل قبولی رو توی طراحی بدید و بیشتر از این نمی تونید از طراحیش توقع داشته باشید. خیلی اتفاق خاصی توی این گوشی نمیفته. یه مقدار قطر گوشی زیاده. A53 به نسبت 11T توی طراحی بازنده اس اما نسبت به گوشی A72 سامسونگ یه کم بهتر شده و البته ابعاد کوچک‌ تری هم نسبت به اون داره.

صفحه نمایش گوشی ای 53

برای صفحه نمایش گوشی موبایل A53، سامسونگ مثل همیشه اومده از یه نمایشگر سوپر امولد با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی استفاده کرده که HDR10 رو هم پشتیبانی می‌کنه. رزولوشن این گوشی Full HD با کیفیت 1080 و از نظر روشنایی، نمایشگر فوق العاده خوبه. کیفیت رنگ ‌های A53 فوق العاده خوبه. جنس رنگ‌ ها خیلی خوبه. در مجموع می‌تونم بگم که نمایشگر یه نمایشگر فوق العاده خوبیه توی این بازه‌ ی قیمتی. به نسبت رقبای خودش هم میتونم بگم حرف داره واسه گفتن که البته خیلی هم حرف برای گفتن داره‌.

باتری گوشی A53

درباره‌ ی استفاده از باتری گوشی A53، قطعا تجربه ‌ی خوبی دارید چون توی مدتی که تست ‌های موبونیوز روش انجام میشد، نتایج خیلی خوبی از باتری این گوشی گرفتیم. باتری A53 سامسونگ یه باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتیه که یک ساعت کالاف دیوتی بازی کردن ۸ درصد از شارژ اون رو کم میکنه! این مسئله خیلی خوبه که انقدر کم شارژ کم میکنه. توی استفاده‌ های زیاد یه روز کامل می ‌تونید باهاش کار کنید‌ و بهتون شارژدهی میده. توی باکس A53 هیچ چیزی نیست و توی جعبه‌ گوشی، آداپتور وجود نداره و باید آداپتور شارژ رو جداگانه خریداری کنید.

این گوشی از فست شارژ ۲۵ واتی پشتیبانی می‌کنه که توی مدت زمان یک ساعت و نیم به شارژ کامل میرسه. این میزان برای فول شارژ شدن گوشی به نسبت زیاده. توی قسمت باتری پکیج شارژدهی این گوشی خوبه اما شارژ شدن به نسبت رقبای شیائومی خودش که آداپتورهای ۳۳، 67 و بعضی موارد ۱۲۰ واتی دارن، توی این بخش کم میاره.

امنیت گوشی Galaxy A53

سامسونگ برای گوشی A53 از حسگر اثر انگشت اپتیکال در زیر نمایشگر استفاده کرده. گفتنیه که توی سری A سامسونگ از یه مدلی به بالا اکثرا حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر رو میبینیم. این حسگر توی A53 به نسبت نسل ‌های قبلی خودش بهبود پیدا کرده اما پیش بینی میکنم توی طولانی مدت یه کم مثل A73 اذیتتون کنه. سیستم تشخیص چهره دو بعدی هم توی این گوشی وجود داره که زیاد به اون نمی ‌پردازیم.

دوربین گوشی A53

سنسور اصلی A53 یه لنز ۶۴ مگاپیکسلیه. تنها ایرادی که میشه به اون گرفت اینه که وایت بالانس رو یه کم تغییر میده و رنگ‌ ها رو اغراق شده نشون میده که البته از نظر بعضی از کاربران این مسئله حسن به حساب میاد. به جز این مسئله، داینامیک رنج، شارپنس و روشنایی عکس ها فوق العاده خوبه و توی بازه‌‌ ی قیمتی که دارید هزینه می کنید، می‌ تونید عکس‌ های خیلی خوبی هم با سنسور لنز اصلیش ثبت کنید.

یه ایراد دیگه ای که داره اینه که توی تغییر فوکوس و اکسپوژر و تغییر اکسپوژر یه مقداری کنده. یعنی اگه توی محیط پر نوری در حال عکاسی باشید و روی سوژه ضربه بزنید، هم فوکوس با کمی تاخیر اتفاق میفته و هم اکسپوژر با تاخیر عمل می‌ کنه تا به سوژه نوردهی درستی برسه. اگه با حوصله عکاسی کنید، احتمالا توی عکاسی لنز اصلی به مشکلی نمیخورید.

عکاسی پرتره و سنسور عمق میدان

یه سنسور ۵ مگاپیکسلی عمق میدان توی A53 وجود داره که با وجود اون میشه عکس‌ های پرتره خوبی ثبت کرد و از هر ده تا عکس مثلا یکی یا دوتا عکس پرتره ایراد داشته باشه. درباره‌ ی پرتره، عکس‌ های خیلی تمیز میتونید با A53 ثبت کنید.

عکاسی در حالت‌ شب

اتفاق خیلی فوق العاده ‌ای توی عکاسی حالت شب این گوشی نمیفته و یه مقدار نویز‌ها کم میشه. در کل به نسبت عکاسی توی روز، اگه یه نور ملایم و بیسی داشته باشید، این گوشی عکس‌ های خوبی میگیره. نظر شما راجع به عکاسی در حالت شب چیه؟ اگه برای شما این قابلیت مهمه حتما بنویسید تا به بررسی عمیق ‌تر اون توی گوشی‌‌ ها بپردازم.

عکاسی اولتراواید

گوشی A53 یه لنز ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید داره که عملکرد اون هم خوبه. طبق معمول یه مقداری افت کیفیت رو توی عکس‌ های اولترا واید میبینیم. بقیه ویژگی‌ های تصویر اولترا واید مناسبه اما جنس رنگ این تصاویر با سنسور دوربین اصلی فرق داره.

عکاسی ماکرو

لنز ۵ مگاپیکسلی ماکرو برای A53 سامسونگ در نظر گرفته شده که عملکرد اون یه مقداری از حالت فانتزی بهتر شده. تا زمانی که Redmi Note 10 Pro توی بخش دوربین ماکرو وجود داره، نمیتونم به بقیه ی گوشی ها توی ماکرو امتیاز بدم. البته که عکس‌ های ماکرو می‌ تونید با A53 ثبت کنید اما به دلیل فوکوس که مشکل داره و این که فاصله‌ ی ۳ تا ۵ سانتی متری از سوژه رو برای ماکرو باید حفظ کنید، عکس‌های خوبی نمیشه گرفت. در کل توی بخش لنز ماکرو با حوصله میتونید عکس‌ های ماکرو نسبتا خوبی ثبت کرد‌.

فیلم‌برداری

برای فیلمبرداری A53، قابلیت ضبط 4K با فریم ریت 30 فریم بر ثانیه داره که به جز مورد تغییر فوکوس و سرعت تغییر فوکوس که جزو ایرادات دوربین اونه، استبلایزر خوبی داره و می تونید ویدیوهای باکیفیت و با کوالیتی ثبت کنید. اگه بخوام پکیج دوربین رو با رقبا مقایسه کنم، میتونم بگم که A53 رقابت سنگین و پایاپایی داره با گوشی 11T شیائومی. ولی یه مقداری A53 دوربین بهتری داره.

دوربین سلفی

سامسونگ از یه سنسور ۳۲ مگاپیکسلی برای دوربین سلفی A53 استفاده کرده که عکس‌ های فوق العاده خوبی ثبت می‌کنه و می ‌تونید واقعا با اون سلفی‌ های خیلی خوبی بگیرید.

نکته‌ ی جالب توجه اینه که شما میتونید با دوربین سلفی فیلمبرداری با کیفیت 4K داشته باشید. کیفیت ویدیو‌های 4K و همچنین کیفیت صدای اون بسیار خوبه. اگه بلاگر هستید یا با دوربین سلفی زیاد عکس و فیلم می ‌گیرید، قطعا A53 یکی از گزینه ‌های خوب و مناسب برای شماست.

عملکرد سخت افزار گوشی A53

توی گوشی A53 خبری از چیپست اسنپدراگون نیست. قلب تپنده‌ ی این گوشی از خانواده خود سامسونگ یعنی اگزینوس ۱۲۸۰ ساخته شده.

توی شبکه‌ های اجتماعی مثل اینستاگرام، یوتیوپ و محیط کاربری، این تراشه خوب عمل میکنه و همه چیز خوب و روونه. عملکرد باتریش هم فوق العاده بهینه و خوبه اما دوتا ایراد داره. اول این که وقتی وارد کالاف دیوتی میشید، فقط گرافیک Medium رو دارید! تازه موقعی Medium رو دارید که فریم ریت روی High تنظیم شده باشه وگرنه اگر max رو انتخاب کنید، گرافیک میاد روی Low.

این مورد نکته ‌ی عجیبیه که علت اون رو نفهمیدیم. ممکنه با آپدیت‌ این ایراد حل بشه. با این کیفیت، لگ و باگ خیلی کم داره. دمای قاب پشتی تا حدود ۴۳ درجه بالا میره و گوشی داغ میکنه که ناخوشاینده. البته بعد از یک ساعت بازی کردن و استفاده‌ ی زیاد این اتفاق مشاهده میشه. پس اگه به طور مداوم بازی نکنید و توی روز یک دست کالاف دیوتی بازی میکنید، احتمالا باهاش به مشکلی نمیخورید.

نرم افزار و رابط کاربری گوشی A53

اندروید ۱۲ و رابط کاربری One UI 4.1 اختصاصی سامسونگ برای گوشی A53 در نظر گرفته شده. رابط کاربری رو بار‌ها درباره‌ اش صحبت کردم با این حال رابط کاربری سامسونگ بعد از عرضه One UI 4 فوق العاده حس جذاب و جالبی داره که روی A53 هم می‌ تونید اون رو ببینید‌. این گوشی به گفته‌ ی سامسونگ تا ۴ سال آپدیت‌ ها رو دریافت می‌کنه که اتفاق خیلی خوبیه‌. البته باید دید سخت افزار این گوشی تا ۴ سال عمر میکنه که بخواد نرم افزار اون آپدیت بشه یا نه!

رابط کاربری Always On های فوق العاده مختلف داره. می ‌تونید با مولتی تسک، اپلیکیشن‌ ها رو شناور یه گوشه بذارید‌. این موارد همگی امکان پذیره. نوتیفیکشن بار فوق العاده زیبا و با قابلیت شخصی سازی که توی پلت‌ های رنگی دارید. در کل برای بخش نرم افزار، ترکیب کلک‌ های امنیتی با One UI 4.1 فوق العاده جذابه.

این گوشی رم ۴، ۶ و ۸ داره که توی بررسی ما نسخه‌ی با رم ۸ گیگش بررسی شد و با این حال توی بازی کالاف دیوتی نمی‌ تونستیم از گرافیک بالا استفاده کنیم! البته رم زیاد تاثیری توی این موضوع نداره. توی ایران بیشتر رم ۶ و ۸ وجود داره.

اسپیکر گوشی A53

گوشی A53 از اسپیکر استریو پشتیبانی می‌کنه و صدا از هر دو اسپیکر در اون شنیده میشه. توی سری جدید گوشی‌ های سامسونگ که یکان ۳ دارن، اتفاق چند سال پیش اسپیکر‌های سامسونگ (یعنی اومدن صدا از ته چاه) دیگه دیده نمیشه. عملکرد بلندی صدای اون واقعا متوسط رو به خوبه‌. تفکیک صدا فوق العاده خوبه و کیفیت خیلی خوبی‌ هم داره. باید گفت که اسپیکر گلکسی A53 سامسونگ برای بازی کردن عصای دست شماست چون کیفیته تفکیک صداش خیلی خوبه.

بالاخره a53 سامسونگ ارزش خرید داره یا نه؟

به طور کامل به بررسی مشخصات گوشی A53 پرداختیم برای جمع بندی اون ها رو مرور می ‌کنیم. گوشی A53 چندتا ایراد بزرگ داره و چندتا حسن داره که خیلی بزرگ نیستند. طراحی اون معمولیه که خیلی اتفاق خاصی در اون نمیفته. صفحه نمایش این گوشی فوق العاده خوبه که جزو خوبی ‌های اون محسوب میشه. ولی ما توی این بازه ی قیمتی نمایشگر با اختلاف از این و پرت نداریم. شارژدهی این گوشی واقعا خوبه و نقطه قوت اون حساب میشه. شارژ شدن اون با آداپتور ۲۵ واتی واقعا خوب نیس ولی نقطه ضعف هم نیست.

دوربین این گوشی واقعا خوبه و جزو نقاط قوت اونه. اما سخت افزارش خیلی توی این بازه‌ ی قیمتی با این پردازنده خفن نیست ولی اگه بازی کردن با گوشی اولویت شما نباشه این گوشی رو می ‌تونید انتخاب کنید. اگر بازی کردن براتون مهم باشه این گوشی توی این محدوده ‌ی قیمتی انتخاب اولتون نمیتونه باشه.

در مجموع اگه میخواید یه گوشی از برند سامسونگ با صفحه نمایش و شارژدهی خوب داشته باشید که دچار لگ نشه و همینطور تا ۴ سال آینده آپدیت‌ ها رو دریافت کنه، گوشی A53 گزینه‌ ی مناسبی برای شماست. البته این نکته وجود داره که الان تازه این گوشی وارد شده و این قیمت برای اون زیاده و الان به دو علت ارزش خرید نداره. اول قیمت غیر منطقیه اون‌ و دومین علت جدید بودنشه که تا سهم بازار خودش رو پیدا کنه و قیمتش پایین ‌تر بیاد. این گوشی جایگزین A52s سامسونگه و نسل بعدی اون محسوب میشه. اگه دوست دارید بررسی این گوشی رو مشاهده کنید، پیشنهاد می کنیم روی مقاله مشخصات گوشی A52s 5G سامسونگ کلیک کنید.

پس اگه قیمتی بهتر پیدا کنه میشه اون رو با هزینه‌ی خوب و معقول خرید و اون وقته که ارزش خرید A53 بیشتر میشه.

درباره ‌ی رقبای این گوشی متناسب با رقبای هم‌ قیمت خودش، 11T شیائومی هم هست که پردازنده‌ ی دایمنسیتی داره که قبلا توی بررسی اون گفته شد که از نظر پردازنده یکم مشکلات داره ولی از A53 یه کم توی بخش پردازنده بهتره.

با معرفی و عرضه نسل جدید این گوشی یعنی a54 باید نیم نگاهی هم به این گوشی داشته باشید. بررسی مشخصات گوشی a53 سامسونگ هم به سایت موبونیوز اضافه شده که میتونید بهش سر بزنید.

سوالات متداول
(2 سوال)
چرا گوشی A53 را بخریم؟

اگر به دنبال یک گوشی که صفحه نمایشگر خوب، شارژدهی مناسب، دوربین با کیفیت با عملکرد قابل قبول برای استفاده های روزانه و معمولی هستید که عمر مفید بالایی داشته باشد، گوشی A53 می تواند جز انتخاب های شما برای خرید باشد.

معایب گوشی A53 چیست؟ چرا این گوشی را نخریم؟

با در نظر گرفتن طراحی معمولی، سرعت شارژ پایین نسبت به رقبا و عدم وجود آداپتور شارژ در پک گوشی به عنوان نقاط ضعف a53، اگر اهل بازی کردن حرفه ای با گوشی هستید، خرید گوشی ای 53 به شما توصیه نمی شود.

خرید گوشی a53
نقاط قوت
شارژدهی مناسب
نمایشگر باکیفیت
دوربین باکیفیت
نقاط ضعف
سخت افزار معمولی
طراحی معمولی
نویسنده : zohreh
تاریخ انتشار ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۱

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 277
5/ 4.3

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Ariyan1735

یه سوالی
من A23 داشتم قصد خرید موبایل دارم
بعد از این طرف M55 داره میاد با اون همه نقاط قوت واقعاً موندم
بعد خواستم نظرتون رو بدونم
که آیا A25 هم ارزش خرید داره یا نه؟؟؟

۱۱ فروردین ۱۴۰۳
Mhds2013

به نظر شما a 53 خوبه یا s20 fe?؟؟؟؟؟؟

۰۶ دی ۱۴۰۲
Alireza.1402

یک ساعت کالاف دیوتی ۸ درصد شارژش رو کم میکنه که عالیه

۱۰ شهریور ۱۴۰۲
Nikan Ahmadi

من تاحالا a53 گرفتم دستم. اگه با انگشتتون به قاب پشتش ضربه بزنید، صدای خالی بودن میده!

۰۸ شهریور ۱۴۰۲
Sina_craft

گوشیش خیلی داغ میکنه

۲۵ مرداد ۱۴۰۲
    Eliya85

    اصلا اینطوری نیست خواهشا دروغ نگید و تو سر مال هم نزنید
    با تشکر

    ۰۱ شهریور ۱۴۰۲
Aref ferfery

سلام خسته نباشید
یک سوال دارم
من گلگسی A 53 را خریدم
از همون اول ۲ دقیقه که باهاش کار می‌کردم انگار روی گاز گرفتی میخواست منفجر بشه از داغی
الان هم همینجوریه
خیلی ناراحت و نا خوشایندم
کالاف بازی میکنی داغ میکنه
اصلا نرفته تو یوتیوب دستت میسوزه
راه کاری یا امیدی نیست

۱۵ مرداد ۱۴۰۲
    Eliya85

    داداش به نظرم داری میزنی تو سر مال منم الان a53 دارم ولی هیچکدوم از این مشکلات رو ندارم
    بیایین یه کم منطقی باشیم ،آقای شجری میگه گرافیگ پایین میده ولی اینطور نیست چون من الان گرافیگ بالاتر از اونم دارم واصلا داغ نمیکنه
    از نظر شارژدهی هم عالیه فقط یه کم گرونه که تنها بدیه این موبایل به حساب میاد

    ۰۱ شهریور ۱۴۰۲
mahan.at080

سامسونگ سری a نخرید

۱۴ مرداد ۱۴۰۲
mahan.at080

اصلا نیستمش با این قیمت

۱۴ مرداد ۱۴۰۲
reza dadashi 1376

سلام به نظر من a53 از هر لحاظ بهتره البته مونده به سلیقه شما من خودم a52 دارم

۲۷ تیر ۱۴۰۲
reza1992

کسی تجربه آپدیت این گوشی رو داره ایا؟ بعد آپدیت مشکلی پیش نمیاد؟

۲۲ تیر ۱۴۰۲
2016armin

ب لحاظ دوربین سلفی این بهتره یاa54….

۳۱ خرداد ۱۴۰۲
Kiumars402

سامسونگ a نخرید یا پول بیشتری بدید سری s سامسونگ بترید یا شیائومی

۲۶ خرداد ۱۴۰۲
    Kiumars402

    بخرید اشتباه زدم ببخشید

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
    Kiumars402

    نه اینکه سامسونگ a بخرید منظورم اون غلط تایپی بود

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
    Mohsen2010

    داداش شیائومی مثل لپ لپ میمونه ممکنه گوشی لگ بزنه حسابی بره رو مخت یا ممکنه گوشی خوب از آب در بیاد و بدون لگ کارتو راه بندازه

    ۱۱ تیر ۱۴۰۲
MJ3730

گوشی بدی نیست ولی نوت ۱۱ پرو پلاس بهتره

۰۵ خرداد ۱۴۰۲
Mohammad mahdi farhangi

اگه‌براتون‌پردازنده‌مهمتره a52 Sبگیرید‌ارزونترم‌هست

۰۲ خرداد ۱۴۰۲
alisaboori

سلام گوشی خیلی خوبی هست واسه همه بجز کسانی که ادعای گیمری دارند اگر واقعا گیمری سیستیم کامپیوتر بگیر

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
    Artin 2486

    گوشی. خوبیه توی سخت افزار روون خوبه اما یک دفعه وسط بازی call Of duty کرش می‌کنه از بازی میاد بیرون با آپدیت نرم افزار درست میشه .

    ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
Mo_Orteza

تو ویدیو میگه قیمتش با 11 میلیون تومن منطقی نیست
حالا حساب کن الان ک قیمتش 15 میلیون تومنه چی هعی خدا چرا ایرانیم

۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
Tahas

سامسونگ بهترین مارک بعد از اپل

۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
Fateme65

آیا برای استفاده ی زیاد روزانه از اینترنت واینستاگرام و….مناسب؟داغ نمیکنه؟شارژ دهیش خوبه؟

۲۲ فروردین ۱۴۰۲
MAHDI13

عالیه ولی خیلی گرون

۱۷ فروردین ۱۴۰۲
Nurse

ممنون از مقایسه ها

۰۷ فروردین ۱۴۰۲