مقایسه گوشی سامسونگ A53 و A73

اگه تو بازار دنبال خرید یه گوشی اندرویدی بدون دردسر باشی معمولا گوشی های سامسونگ بهت پیشنهاد میشه. اگه بخوای گوشی برای یه کاربر غیر حرفه ای، تقریبا همه چیز تموم باشه در حال حاضر (آبان 1401) باید بیشتر از 10 میلیون تومن هزینه کنی. بین قیمت 10 تا 15 میلیون تو لیست قیمت گوشی سامسونگ چند تا انتخاب بیشتر نداری. S20 FE که با اینکه گوشی خوبیه اما به خاطر این که دو سال از اومدنش گذشته، کمتر طرفدار داره. a52s و a53 که رقابتی میلیمتری دارن و تو مقاله مقایسه a52s با a53 کامل با هم مقایسه شون کردیم و در نهایت a73. هر چقدر هم از عملکرد پردازشی a52s تعریف کنیم بازم وقت خرید گوشی بیشتر کاربرها میرن سراغ جدیدترین مدل ها. پس a53 گزینه به نسبت پرفروش تریه ولی چالش اینجاست که a53 با قیمت 10 12 میلیون رو بخرم یا ارزش داره یک، یک و نیم میلیون بیشتر هزینه کنم و a73 سامسونگ رو بخرم؟ سوالی که قراره تو این مقاله بهش جواب بدیم. با مقایسه دو گوشی سامسونگ A53 و سامسونگ A73 همراه موبونیوز باشید.

مقایسه طراحی سامسونگ A53 با Samsung A73

از لحاظ طراحی سامسونگ تقریبا تغییر خاصی تو بدنه این دو گوشی ایجاد نکرده و هر دو از یه بدنه کاملا پلاستیکی با یه طراحی تخت و ساده استفاده میکنن که برآمدگی دوربین با قسمت پشتی تقریبا یکی شده و بخش جدایی نیست. طراحی صفحه هر دو تخت با حاشیه نسبتا کم و با یه پانچ هول در بالای صفحه نمایشه. قسمت پشتی هر دو از پلاستیک ماته و اثر انگشت و لکه تا حدودی روش باقی میمونه. فریم از پلاستیک با روکش فلزی براقی ساخته شده. از گواهی IP67 برای این دو گوشی استفاده شده که در مقابل نفوذ ذرات گرد و غبار و نفوذ مایعات مقاومه. حسگر اثر انگشت روی صفحه کار شده و دقت و سرعت نسبتا خوبی داره ولی کمی نسبت به حسگر روی دکمه پاور کندتر عمل میکنه.

طراحی گوشی a73

گوشی سامسونگ A53 حدود 189 گرم وزن داره و کمی کوتاه تر از رقیب خودشه و گوشی خوش دستی به حساب میاد. نمایشگر گوشی A73 سامسونگ حاشیه نسبتا کمتری (در حدود 2 درصد) داره، اما پانچ هول سلفی مقداری بزرگ تره و یه مقدار خیلی کمی حسگر اثر انگشت سریع تر عمل میکنه. حدود 0.2 اینچ صفحه بزرگتر و کشیده تری داره و کمی برای دست های کوچیک استفاده ازش سخته ولی خوب صفحه نمایش بزرگ تر برای کسایی که اهل فیلم و سریال دیدن با گوشی هستن، انتخاب بهتریه و با اینکه ابعادش بزرگتره اما با وزن حدود 181 گرمی، 7 گرم هم سبک تره پس نمیشه بگیم کدوم خوش دست تره.

میشه گفت این دو گوشی تقریبا طراحی و کیفیت ساخت کاملا یکسانی دارن، با اینکه تو این بازه قیمتی در مقایسه با گوشی های شیائومی خیلی خوش ساخت به نظر نمیرسن ولی وزن نبستا کم و طراحی ساده باعث میشه تو استفاده روزمره نقطه ضعفی توشون حس نکنید و هر دو یه امتیاز رو تو این بخش کسب میکنن.

برای مشاهده عکس های بیشتر و بررسی دقیق تر میتونید به مقاله بررسی جداگانه گوشی ها سر بزنید:

بررسی گوشی a53 سامسونگ

بررسی گوشی a73 سامسونگ

مقایسه صفحه نمایش Samsung A53 با A73

تو صفحه نمایش هم سامسونگ از یه پنل با کیفیت یکسان برای هر دو گوشی استفاده کرده و تنها تفاوت بین اندازه صفحه نمایش این دو گوشیه. پنل سوپر امولد با رزولوشن FHD پلاس، رفرش ریت 120 هرتزی، امکان نمایش 1 میلیارد رنگ و روشنایی تقریبا مناسب که در حالت دستی تا 500 نیت و در حالت نور زیاد تا 830 نیت بالا میره برای هر دو گوشی استفاده شده. برای محافظت صفحه از گوریلا گلس 5 استفاده شده و تا حدودی از خط و خش و خورد شدن صفحه جلوگیری میکنه. رفرش ریت هوشمند نیست و فقط امکان انتخاب بین دو حالت 120 و 60 هرتزی وجود داره و شما باید بین مصرف بهتر باتری یا روون بودن صفحه یکی رو انتخاب کنید.

صفحه نمایش a73 سامسونگ 0.2 اینچ بزرگتره ( 6.7 نسبت به 6.5)، حاشیه تا حدودی کمتره و روشنایی صفحه در حالت نور زیاد حدود 30 نیت کمتره، به غیر این تفاوت ها عملا فرقی بین این دو نیست و هر دو صفحه بسیار با کیفیت و با جزئیاتی دارن و یه تجربه روون و عالی رو می تونید از دیدن محتوای ویدئویی یا تو کاربری عادی با این گوشی های داشته باشید. تو این بخش یه برتری خیلی کوچیک a73 به خاطر حاشیه کمتر داره که نمیتونیم فقط به خاطر این موضوع برنده اعلامش کنیم و هر دو گوشی تو این بخش برابرن. صفحه نمایش بزرگتر هم سلیقه ای میشه و 0.2 اینچ بزرگتر بودن برتری خاصی نیست.

مقایسه باتری گوشی سامسونگ A53 و Samsung A73

هر دو گوشی از یه باتری 5000 میلی آمپر ساعتی استفاده میکنن و با یه شارژ 25 واتی که توی جعبه قرار نداره و باید جدا تهیه کنید امکان شارژشون وجود داره. صفر تا 45 درصد شارژ در گوشی آ 53 حدود نیم ساعت زمان میبره و فول شارژ شدنش در حدود یک ساعت و 20 دقیقه. صفر تا 50 درصد شارژ در گوشی آ 73 حدود نیم ساعت زمان میگیره و فول شدنش در حدود یک ساعت و 40 دقیقه. عملکرد باتری تقریبا یکسانه اما آ 53 به خاطر پردازنده نسبتا بهینه تر برای انرژی، مصرف کمتری داره و مقداری بیشتر شارژدهی میکنه اما هر دو در حدود یک روز تو کاربری معمولی بهتون شارژ میدن.

تو بخش باتری، عملکرد دو گوشی خیلی نزدیک به هم دیگه اس اما گوشی سامسونگ A53 به خاطر شارژدهی کمی بیشتر و سرعت شارژ نسبتا بیشتر برنده این بخش به حساب میاد اما با اختلاف خیلی کم.

مقایسه دوربین گوشی سامسونگ A53 با A73

برای گوشی a53، چهار سنسور 64 مگاپیکسلی اصلی با لرزشگیر اپتیکال، 12 مگاپیکسلی اولترا واید، 5 مگاپیکسلی ماکرو و 5 مگاپیکسلی تشخیص عمیق و دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی پکیج دوربین سامسونگ A53 رو تشکیل میدن. عکس های دوربین اصلی  دیتیل مناسبی داره، نویز کمه، کنتراست و رنگ عکس های کمی دستکاری نرم افزاری میشه و روشن تر از واقعیت میشه. عکس های پرتره جداسازی سوژه رو خوب انجام میدن و مشکل خاصی توشون دیده نمیشه. سنسور اولترا واید رنگ های نرمی بهتون میده و از دوربین اصلی واقعی تر به نظر میرسه. سنسور ماکرو دیتیل مناسبی داره و فوکوسش ثابته و برای نتیجه بهتر گرفتن کمی باید تلاش کنید. دوربین سلفی دیتیل و جزئیات عکس خوبه و نویز کمی داره اما کمی عکس ها خشکه و کمی رنگ ها مایل به آبین.

تنها تفاوت گوشی A73 استفاده از سنسور اصلی 108 مگاپیکسلیه و فرق دیگه ای بینشون نیست. تقریبا کیفیت و جزئیات عکس ها و فیلم ها با هم دیگه یکیه و فقط به خاطر پردازنده بهتر A73، عکس ها بهتر رندر میشن و خیلی مثل A53 رنگ ها و کنتراست از واقعیت به دور نیست. عکس های سلفی خیلی مایل به رنگ آبی نیستن و گرم تر و روشن تره و رنگ پوست بهتری نشون میده و کنتراست خوبی هم داره. اما با یه اختلاف خیلی کم بین دو گوشی طرفیم و فرقی که روی کاغذ دیده میشه اینجا خیلی ملموس نیست و با یه اختلاف نه چندان زیاد توی دوربین اصلی و سلفی، A73 سامسونگ تو این بخش برنده میشه.

مقایسه قدرت پردازشی گوشی سامسونگ A53 با A73

تو عملکرد پردازشی، شاهد تفاوت توی دو گوشی هستیم و یکی از بخش هایی که باعث اختلاف قیمتی این تو دستگاه میشه. گوشی سامسونگ A53 از پردازنده اگزینوس 1280 ساخت خود سامسونگ در کنار 4/6/8 گیگ رم و 128/256 گیگابایت حافظه ذخیره سازی استفاده میکنه. سامسونگ A73 از پردازنده اسنپدراگون 778G استفاده میکنه در کنار 6/8 گیگ رم و 128/256 گیگ فضای ذخیره سازی. هر دو گوشی امکان افزایش فضای ذخیره سازی از طریق کارت حافظه جانبی رو دارند که با سیم کارت دوم مشترکه و نکته مثبتی برای این بازه قیمتی به حساب میاد. در کاربری معمولی هر دو گوشی تقریبا عملکرد یکسانی دارن و همه چی روون و خوب اجرا میشه و تفاوت خاصی بینشون دیده نمیشه. a73 در مولتی تسکینگ تا حدودی قوی تره و می تونید برنامه های همزمان بیشتری رو با سرعت معقول اجرا کنید. تفاوت اصلی تو اجرای بازی ها و برنامه سنگین تره که سامسونگ A73 عملکرد نسبتا بهتری داره و در حدود 18 درصد تو بنچمارک ها بهتر عمل کرده. بازی ها سریعتر لود میشن و مقداری روون ترن، اما هر دو تقریبا با یه گرافیک و فریم بازی ها رو اجرا میکنن و میتونید با جزئیات خوب و فریم مناسب اکثر بازی ها رو تجربه کنید. هر چه بازی ها سنگین تر باشند این تفاوت قدرت مشهود تر میشه و عملکرد A73 در بازی ها با گرافیک بیشتر، بهتره. دمای گوشی بعد استفاده طولانی توی هر دو گوشی مناسبه و خیلی بالا نمیره. در مجموع هر دو گوشی نسبت به میان رده بودن خودشون پردازنده خیلی خوب و خفنی ندارند و با اینکه عملکردشون مناسبه و کار رو در میارن ولی سامسونگ میتونست از پردازنده های جدیدتر و قوی تری مثل گوشی ها شیائومی استفاده کنه.

نکته دیگه سامسونگ A73 از وای فای ورژن 6 استفاده میکنه و ارتباط نسبتا با ثبات تری داره که میتونه برای گیمرها فاکتور مهمی باشه.

در مجموع قدرت پردازشی این دو گوشی خیلی تفاوت فاحشی نداره و اگه خیلی اهل بازی و اجرا کردن برنامه سنگین نیستید هر دو راضیتون میکنن، اما به خاطر عملکرد پردازشی بهتر، گوشی سامسونگ A73 برنده این بخش به حساب میاد.

مقایسه رابط کاربری گوشی سامسونگ آ 73 و آ 53

برای بخش سیستم عامل و نرم افزار، شاهد رابط کاربری مخصوص سامسونگ به نام One UI 4.1 هستیم که بر پایه اندروید 12 ساخته شده و امکانات شخصی سازی خیلی خوب و منحصر به فردی داره، اما از امکانات پیشرفته تری که توی گوشی های پرچمدارش استفاده میشه (مثل سامسونگ دکس) اینجا خبری ازش نیست، اما تجربه خیلی روون و بدون تبلیغات و اپ های آزاردهنده بهتون میده. اپ های مخصوص سامسونگ هم روی هر دوی گوشی نصبه که بیشترش رو نمی تونید حذف کنید ولی در حد اپ های شیائومی رو مخ نیستن. سامسونگ برای هر دو گوشی قول 4 سال آپدیت نرم افزاری اندروید و 5 سال آپدیت امنیتی رو داده که خبر خیلی خوبه به حساب میاد و اگه میخواید مدت زیادی از گوشیتون استفاده کنید، خیالتون رو در طولانی مدت راحت میکنه. این بخش هم هیچ تفاوتی بین دو گوشی نیست و هر دو یه امتیاز رو دریافت میکنن.

مقایسه اسپیکر سامسونگ a53 و سامسونگ a73

اینجا هم هیچ فرقی بین تو گوشی نیست و هر دو از اسپیکر استریو به همراه دالبی اتموس استفاده میکنن، کیفیت صدا خوبه و بلندی مناسبی هم داره. مثل میان رده های دیگه از جک 3.5 میلیمتری صدا خبری نیست. از این بخش هم با اعلام مساوی بین دو گوشی، رد میشیم.

بین A53 و A73 کدوم گوشی ارزش خرید داره؟

این دو گوشی تو اکثر بخش ها عملکرد نزدیک و تقریبا یکسانی دارند، تو بخش طراحی تفاوت خاصی تقریبا ندارن به جز این که a73 کمی بزرگتر و البته سبک تره. صفحه نمایش هم یکیه با این تفاوت که حاشیه های a73 کمتره و 0.2 اینچ بزرگتره. عملکرد باتری و شارژدهی a53 یه کوچولو تو سرعت شارژ و شارژدهی بهتره. سامسونگ A73 قدرت پردازشی نسبتا بیشتری داره که فقط توی بازی ها مشهوده و توی کاربری معمولی تفاوت خاصی دیده نمیشه. عملکرد دوربین اصلی و سلفی a73 هم بهتره که باز هم برتریش اونقدر زیاد و فاحش نیست. در مجموع درسته که در مقایسه کلی، a73 گوشی بهتریه اما برای کانفیگ های مشابه (رم و حافظه یکسان) یه اختلاف قیمت یک تا دو میلیون تومنی بین دو گوشی وجود داره که خرید گوشی سامسونگ A73 با توجه به برتری های نسبتا کم و نامشهودش خیلی توصیه نمیشه و اگه فقط با گوشی زیاد بازی می کنید میشه ارزش خرید a73 رو بالاتر دونست (که برای گیم هم باز گزینه های بهتری از شیائومی پیدا میشه تو بازار!). پس بین a53 و a73 بهتره با یه هزینه کمتر و معقول تر سراغ خرید گوشی A53 سامسونگ برید. انتخاب شما بین a73 و a53 کدوم گوشیه؟

مشاهده قیمت روز خرید گوشی a53 سامسونگ

مشاهده قیمت روز خرید گوشی a73 سامسونگ

همونجوری که میدونید خبری از عرضه گوشی a74 سامسونگ نیست و امسال سامسونگ تمام تمرکزش رو برای فروش روی گوشی a54 گذاشته. میتونید بررسی گوشی a54 سامسونگ رو تو سایت موبونیوز ببینید و تصمیم بگیرین آیا بازم باید دنبال خرید a53 و a73 باشید یا سر کیسه رو شل کنید و برید سراغ خرید گوشی جدیدتر یعنی a54.

سوالات متداول
(1 سوال)
بین گوشی a53 و a73 سامسونگ، کدوم ارزش خرید بیشتری داره.

در مقام مقایسه a73 عملکرد پردازشی و دوربین کمی بهتری داره و 0.2 اینچ هم صفحه نمایشش بزرگتره و a53 فقط کمی شارژدهی بهتری داره و میشه گفت a73 گوشی بهتریه اما وقتی صحبت ارزش خرید میاد وسط، a73 اونقدری بهتر نیست که بخواین 1 تا 2 میلیون بیشتر هزینه کنید و خرید a53 میتونه منطقی تر باشه.

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۲۱ آبان, ۱۴۰۱

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 56
5/ 5

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Nikan Ahmadi

به نظرم با همون هزینه ی کمتر a53 منطقی تره.

۰۸ شهریور ۱۴۰۲
Don14

ای 52 اس 😃

۲۳ خرداد ۱۴۰۲
Nurse

نتیجه گرفتم هیچکدوم‌شون نگیرم

۰۷ فروردین ۱۴۰۲
ali125

من a73 ویتنام خریدم. قسمت بالا گوشی درهنگام کار کردن عادی با گوشی گرم میشه و حرارت داره . و برخی اوقات داغ میشه .
مشکل از این گوشیه یا همه a73 ها اینطوریه ؟

۱۰ دی ۱۴۰۱
    Abol_razavi

    گوشی منم همین طوره واقعا پشیمونم گرفتم این گوشیو

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
Mahdi2005

خسته نباشید به بچه های موبونیوز ❤️😘

۱۶ آذر ۱۴۰۱
Mahdi Pourghorban 2

منتظر ویدیو برسی هستیم!

۰۴ آذر ۱۴۰۱
Mahdi Pourghorban

منتظر ویدیو برسی هستیم!

۰۴ آذر ۱۴۰۱
Armin2023

به نظر منم ارزش نداره بخاطر عملکرد پردازشی بهتر ۲ اینچ صفحه نمایش بزرگتر A73 بخری

۰۳ آذر ۱۴۰۱
Hosseinpahlavan

سلام ممنون میشم راهنماییم کنید.
من یک گوشی a73 خریدم و خودم خونه انباکس کردم.همتا ثبت کردم.
منتها تو گوشی نرم افزارهای متفرقه مثل اسپاتیفای.لینکدین و سامسونگ گلوبال نصب بود.چرا؟؟؟

۰۲ آذر ۱۴۰۱
    Mohammad.J.A

    طبیعیه، به صورت پیش فرض یکسری برنامه ها روی گوشی نصبن.

    ۱۲ دی ۱۴۰۱
tahamousavi

به نظر من با اون قیمت a73 اصلا نباید سمتش نگاه کرد چه برسه به اینکه با گوشی دیگه ای مقایسه ش کرد…

۲۶ آبان ۱۴۰۱
Amir941215

لطفاً مقایسه دوربین A53 و A33 را انجام بدید چون از لحاظ پردازنده ، باطری و رابط کاربری و تا حدودی صفحه نمایش یکی هستند.

۲۵ آبان ۱۴۰۱