مقایسه گوشی A53 و A54 سامسونگ

گوشی های میان رده به خاطر داشتن امکانات کلی خوب تقریبا بهترین گزینه برای افراد با بودجه متوسط و انتظارات بالا به حساب میاد. سامسونگ طی سال های گذشته به خوبی تونسته توی این بازه عرض اندام کنه و گوشی A53 سامسونگ یکی از میان رده های پرفروش سال قبل به حساب میومد. حالا گوشی سامسونگ A54 با تغییرات نسبتا متنوع و با قیمتی ریالی بالاتر وارد بازار ایران شده و میخوایم ببینیم آیا ارزش داره با توجه به اختلاف قیمتی موجود و عملکرد گوشی ها، سراغ گوشی جدید سامسونگ بریم یا همون نسخه سال قبلی ارزون تر هم میتونه کارمون رو راه بندازه؟! برای رسیدن به جواب این سوال با مقایسه گوشی A53 و A54 سامسونگ همراه موبونیوز باشید.

 

مقایسه طراحی سامسونگ A53 با Samsung A54

امسال سامسونگ توی طراحی گوشی های سری A خودش تغییرات زیادی ایجاد کرده و با توجه به اینکه بیشتر میزان فروش رو از گوشی میان رده و اقتصادی تر خودش داره، با استفاده از طراحی مشابه گوشی های پرچمدار سعی کرده تفاوت ظاهری بین گوشی ها خیلی کمرنگ تر بشه. به همین دلیل ظاهر گوشی A54 خیلی تفاوت خاصی با گوشی های سری S23 نداره و از همون طراحی یکپارچه و زیبای این سری استفاده میکنه. جزیره دوربین برآمده حذف شده و سنسورهای سه گانه دوربین با بدنه ترکیب شدن و فقط یه فریم فلزی دور سنسور ها برای محافظت قرار گرفته. همین باعث شده تخت بودن و یکدست بودن بدنه بیشتر به چشم بیاد. به جای بدنه کاملا پلاستیکی هم سراغ ترکیب شیشه برای قسمت پشتی با محافظ گوریلا گلس 5 و فریم پلاستیکی رفته. متریال استفاده شده براق شده و خیلی راحت تر کثیفی رو نشون میده. به خاطر استفاده از شیشه توی بدنه فقط گوشی مقداری بیشتر شده و به 202 گرم رسیده و قطر گوشی هم یه مقداری بیشتر شده ولی به خاطر کوچیک تر شدن ابعاد گوشی در حدود 2 میلیمتری هنوز گوشی خوش دستی به حساب میاد. اضافه شدن دوتا رنگ بنفش و لیمویی این گوشی رو برای خانم ها و افراد خاص پسند هم جذاب ترش کرده. صفحه نمایش خیلی تغییر ظاهری خاصی نکرده و هنوز حاشیه نسبتا زیاد به همراه یه پانچ هول برای دوربین سلفی داره ولی به خاطر کوچیک شدن صفحه نمایش مقداری حاشیه بیشتری پیدا کرده.

مشخصات بدنه گوشی a54 سامسونگ

 

گوشی A53 در بخش طراحی قدیمی بودن خودش رو کاملا نشون میده و اگه خیلی ظاهر گوشی براتون اهمیت داره با دیدن گوشی A54 میتونه کمی دلتون رو بزنه. بدنه کاملا پلاستیکی و مات ساخته شده که خیلی حس خوبی موقع استفاده نمیده و کیفیت بالایی نداره ولی به راحتی کثیفی و لکه رو نشون نمیده. به خاطر همین متریال وزنی گوشی 189 گرمه و گوشی سبک و خوش دستی به حساب میاد. سنسور های دوربین توی یه جزیره با برآمدگی مستطیلی شکل بزرگ قرار گرفتن. بدنه تخت ساخته شده و فریم گوشی یه مقداری خمیدگی داره تا بهتر توی دست قرار بگیره. صفحه نمایش به خاطر بزرگ تر بودن مقداری حاشیه کمتری داره و دوربین سلفی توی یه پانچ هول وسط نمایشگر قرار داره. هر دو گوشی از گواهی IP67 استفاده میکنن که مقاومت نسبتا خوبی در مقابل نفوذ گرد و غبار و مایعات داره.

مشخصات بدنه گوشی سامسونگ a53

بخوایم جمع بندی کنیم گوشی A53 خوش دست تر و سبک تره ولی طراحی قدیمی و متریال معمولی داره، اما گوشی A54 به خاطر طراحی جدید و جذابش و استفاده از متریال با کیفیت تر خیلی بیشتر به دل میشینه و حس بهتری هم موقع استفاده به شما دست میده اما این متریال بهتر باعث شده گوشی کمی سنگین تر و قطور تر بشه و در کل گوشی بهتری در این بخش به حساب میاد.

برای مشاهده عکس های بیشتر و بررسی دقیق تر میتونید به مقاله بررسی جداگانه گوشی ها سر بزنید:

بررسی گوشی a53 سامسونگ

بررسی گوشی a54 سامسونگ

 

مقایسه صفحه نمایش Samsung A53 با A54

گوشی A54 در این بخش خیلی تغییرات زیادی نکرده و فقط مقداری نمایشگر کوچک تر شده و روشنایی بیشتر شده. نمایشگر 6.4 اینچی با پنل سوپر امولد و رزولوشن 1080 جزئیات و کیفیت بسیار خوبی داره و کنتراست و ترکیب رنگ ها به خصوص رنگ مشکی خیلی چشم نوازه. روشنایی صفحه نمایش به 1000 نیت در حالت خودکار افزایش پیدا کرده که تقریبا در رده گوشی های پرچمدار قرار داره و توی محیط پر نور میتونید بدون مشکل خاصی از گوشی استفاده کنید. رفرش ریت 120 هرتزی به صورت نیمه هوشمند طراحی شده و میتونید بین دو حالت آداپتیو که بین 120 و 60 سوییچ میکنه و حالت استاندارد که همیشه 60 هرتزه یکی رو انتخاب کنید و تجربه استفاده از گوشی در حالت اول هم سریع و روونه و پاسخگویی خوبی به دستورهای شما داره و هم مصرف باتری مقداری بهینه تر میشه. قابلیت +HDR10 به گوشی A54 اضافه شده که به نسبت HDR10 نسل قبلی مقداری پیشرفت کرده.

حسگر اثر انگشت برای هر دو گوشی از یه سنسور اپتیکال روی صفحه استفاده شده و دقت و سرعت نسبتا خوبی داره. برای محافظت از نمایشگر در مقابل خط و خش برای هر دو گوشی از گوریلا گلس 5 استفاده شده.

گوشی A53 صفحه نمایش 6.5 اینچی داره که حدود 0.1 اینچ بزرگتره ولی نوع پنل، رزولوشن و رفرش ریت تفاوت خاصی با نسل جدید خودش نداره. روشنایی صفحه در حالت خودکار تا 850 نیت نهایتا افزایش پیدا میکنه و یه مقداری روشنایی کمتری نسبت به نسل جدید خودش داره.

در کل تفاوت بین دو گوشی در این بخش خیلی زیاد و فاحش نیست و هر دو گوشی یه تجربه خیلی خوب و لذت بخش موقع کار با گوشی یا تماشای محتوا به شما میدن ولی بهبود روشنایی صفحه تا حدودی باعث برتری گوشی A54 در این بخش شده.

 

مقایسه باتری گوشی سامسونگ A53 و Samsung A54

هر دو گوشی از یه باتری 5000 میلی آمپر ساعتی لیتیوم پلیمری استفاده میکنن ولی گوشی A54 به خاطر تغییرات پردازنده یه مقدار خیلی کمی در حدود 5 درصد موقع استفاده معمولی از گوشی مثل تماشای ویدیو یا وبگردی، مصرف باتری بهینه تری داره ولی هر دو تقریبا به صورت میانگین در استفاده معمولی یه روز به شما شارژدهی میکنن.

از شارژر داخل جعبه هم خبری نیست و فقط یه کابل دو سر تایپ سی توی جعبه قرار داره و باید یه آداپتور 25 واتی جدا برای شارژ گوشی تهیه کنید. با استفاده از این آداپتور گوشی A54 توی حدود نیم ساعت 55 درصد شارژ میشه و فول شدن اون حدود یک ساعت و ربع طول میکشه ولی برای گوشی A53 توی حدود نیم ساعت میتونه 45 درصد از شارژ رو پر کنه و توی حدود یک ساعت و نیم کاملا باتری پر میشه. تفاوت توی دو گوشی اونقدری نیست که یکی برتری زیادی نسبت به گوشی دیگه داشته باشه و در استفاده معمولی تاثیر خیلی زیادی بزاره و هر عملکرد معمولی رو به خوب دارند ولی بخوایم مو رو از ماست بکشیم بیرون، گوشی A54 با عملکرد شارژدهی و سرعت شارژ حدود 5 درصد بهتر، برنده این بخش به حساب میاد!

 

مقایسه دوربین گوشی سامسونگ A53 با A54

برای گوشی a53، چهار سنسور 64 مگاپیکسلی اصلی، 12 مگاپیکسلی اولترا واید، 5 مگاپیکسلی ماکرو و 5 مگاپیکسلی تشخیص عمیق استفاده شده. عکس های دوربین اصلی  دیتیل خوبی داره و دینامیک رنج و شارپنس و روشنایی عکس ها خیلی خوبه.به خاطر نوع دستکاری وایت بالانس ترکیب و نوع رنگ ها کمی اغراق شده به نظر میرسه که ممکنه برای اکثر افراد مشکل به حساب نیاد و باعث خوشگلتر شدن عکس ها میشه. عکس های پرتره جداسازی سوژه رو خوب انجام میدن و خطایی خیلی زیادی توی تشخیص سوژه نداره. سنسور اولترا واید رنگ های نرمی بهتون میده و از دوربین اصلی واقعی تر به نظر میرسه و یه مقداری افت کیفیت نسبت به دوربین اصلی داره. سنسور ماکرو دیتیل مناسبی داره و یه مقداری بهتر از حالت فانتزیه، فوکوس ثابته و برای نتیجه بهتر گرفتن کمی باید تلاش کنید. دوربین اصلی قابلیت فیلمبرداری 4K با 30 فریم داره و میتونه فیلم های با کیفیت مناسبی بگیره. دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی عکس های با دیتیل و جزئیات خوبی میگیره و نویز کمه اما کمی عکس ها خشکه و کمی رنگ ها مایل به آبی هستن. امکان فیلمبرداری 4k هم داره که کیفیت فیلم و صدا خوبه و اگه اهل ولاگ گرفتن باشید، کار رو به خوبی راه میندازه.

گوشی A54 از سه تا سنسور 50 مگاپیکسلی اصلی، 12 مگاپیکسلی اولترا واید و 5 مگاپیکسلی ماکرو استفاده میکنه و سنسور تشخیص عمق حذف شده که خیلی تاثیر خاصی در عملکرد کلی این بخش نداره. با اینکه از لحاظ سنسور اصلی با کاهش مقدار مگاپیکسل طرفیم، ولی سنسور استفاده شده همون لنز گوشی های سری S23 سامسونگه و این باعث میشه کیفیت این بخش عملکرد خوبی پیدا کنه. بقیه سنسورها عوض نشدن و از همون نسخه های سال قبلی استفاده شده. عکس ها حتی در شرایط نوری سخت به خوبی و با جزئیات بالا ثبت میشن ولی وایت بالانس بهتر شده و دیگه اون ادیت نرم افزاری خاص سامسونگ خیلی اذیت نمیکنه و عکس ها در کنار زیبا بودن، واقعی تر به نظر میرسن. دوربین اولترا واید عملکرد خوبی داره و عکس ها نسبت به قبل کنتراست و جزئیات بیشتری دارند و خیلی تفاوتی با عکس های دوربین اصلی ندارند. دوربین ماکرو تفاوت خیلی خاصی نکرده و کیفیت قابل قبولی داره. عکس های پرتره با نبودن لنز اختصاصی حتی در شرایط سخت سوژه رو به خوبی جدا میکنه اما کمی محو کردن حالت مصنوعی و بیش از حدی پیدا میکنه. دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی تغییری نکرده و هنوز عکس های با جزئیات خیلی خوب و ترکیب رنگ واقعی میگیره و امکان فیلمبرداری 4k هم به قوت خودش باقی مونده. در حالت 4k دوربین اصلی لرزشگیر اپتیکال کار نمیکنه و باید سراغ حالت 1080 برید که میشه گفت یکی از بهترین کیفیت رو در این بخش بین گوشی های هم رده داره و اگه خودتون رو یه کارگردان نیمه حرفه ای میدونید، میتونه کاملا شما رو راضی کنه.

تغییرات ایجاد شده در بخش دوربین گوشی A54 باعث شده عملکرد این بخش با اینکه در a53 هم خوب بوده کمی بهتر بشه و یکی از بهترین گزینه ها برای عکاسی توی گوشی های میان رده به حساب بیاد.

 

مقایسه قدرت پردازشی گوشی سامسونگ A53 با A54

گوشی سامسونگ A53 از پردازنده اگزینوس 1280 ساخت خود سامسونگ در کنار 4/6/8 گیگ رم و 128/256 گیگابایت حافظه ذخیره سازی استفاده میکنه. سامسونگ A54 این روند رو حذف کرده و سراغ نسخه به روز شده پردازنده اگزینوس 1380 رفته ولی در بخش نسخه های عرضه شده کمی تفاوت کرده و نسخه ارزونتر حذف شده و فقط در سه نسخه با 6/8 گیگ رم و 128/256 گیگ حافظه رفته که همین یکی از دلایل گرونتر شدن این نسل نسبت به سال قبل به حساب میاد. در استفاده معمولی و روزمره هر دو گوشی تقریبا عملکرد یکسانی دارن و همه چی روون و خوب اجرا میشه و تفاوت خاصی بینشون دیده نمیشه. به دلیل تغییر نوع پیکربندی پردازنده اصلی، عملکرد مولتی تسک گوشی A54 بهتر و روون تره و میتونه با سرعت بیشتر و بدون لگ کمتری چندین برنامه رو با هم اجرا کنه. در بخش پردازش گرافیکی خیلی تغییر خاصی توی دو گوشی دیده نمیشه و هر دو عملکرد معمولی رو به خوبی دارند و میتونن اکثر بازی های روز رو با گرافیک خوب و فریم معقولی اجرا کنند . البته باید به این نکته توجه کنید که هنوز اکثر بازی ها به خوبی از پردازنده های اگزینوس به خاطر کمتر بودن گوشی هایی که از این پردازنده استفاده میکنن مناسب نیست و ممکنه به یه سری محدودیت های نرم افزاری مثل بسته بودن گرافیک بالا یا فریم بالا بر بخورید که باید با این مورد کنار بیاید و در کل این گوشی ها خیلی مناسب بازی نیستند.

هر دو گوشی امکان افزایش فضای ذخیره سازی از طریق کارت حافظه جانبی رو دارند که با سیم کارت دوم مشترکه و نکته مثبتی برای این بازه قیمتی به حساب میاد. نکته دیگه اینکه سامسونگ A54 از وای فای ورژن 6 استفاده میکنه و ارتباط با ثبات تری موقع بازی میتونه داشته باشه. سامسونگ به خاطر مناسب بودن عملکرد کلی نسل قبل خیلی به این بخش دست نزده و قدرت سخت افزاری افزایش خیلی زیادی نداشته و در حد همون 5 6 درصد بهینه تر شده.

 

مقایسه رابط کاربری گوشی سامسونگ a54 و a53

گوشی سامسونگ A53 به صورت پیش فرض از رابط کاربری One Ui 4.1 و اندروید 12 استفاده میکنه که در گوشی A54 به خاطر جدید بودن شاهد One Ui 5.1 و اندروید 13 هستیم. به خاطر پشتیبانی نرم افزاری خیلی خوب سامسونگ برای هر دو گوشی قول 4 سال آپدیت نرم افزاری اندروید و 5 سال آپدیت امنیتی رو داده که خبر خیلی خوبه به حساب میاد و به توجه به گرون شدن گوشی میتونید چندین سال از گوشی استفاده کنید و تجربه به روزی داشته باشید. امکانات شخصی سازی و امکانات رابط کاربری یکی و متنوعه و دستتون توی شخصی سازی و استفاده بدون دردسر از گوشی کاملا بازه. تنها فرق دو گوشی در مدت زمان دریافت آپدیت های نرم افزاری دیده میشه و چون گوشی A54 یک سال جدیدتره، میتونه مدت زمان بیشتری آپدیت های جدید رو دریافت کنه و تجربه به روز تری داشته باشه.

 

مقایسه اسپیکر سامسونگ a53 و سامسونگ a54

هر دو گوشی اسپیکر استریو با بلندی صدای خوبی دارند. کیفیت و تفکیک صدا خیلی خوبه و صدا بالانس و مناسب از هر دو اسپیکر پخش میشه. مثل میان رده های دیگه از جک 3.5 میلیمتری صدا خبری نیست، فقط سامسونگ A54 از بلوتوث نسخه 5.3 استفاده میکنه که در صورت پشتیبانی هندزفری بلوتوث شما میتونه اتصال پایدارتر و با مصرف انرژی کمتری داشته باشید و تنها برتری کوچیک این گوشی نسبت به A53 به حساب میاد.

 

بین A53 و A54 سامسونگ کدوم گوشی ارزش خرید داره؟

گوشی سامسونگ A54 در همه بخش ها سعی کرده به نسبت سال قبل بهبود ایجاد کنه. صفحه نمایش روشنایی بیشتری پیدا کرده، لنز اصلی دوربین تغییر پیدا کرده و دستکاری نرم افزاری کمتر شده و کیفیت ویدیو و عکس ها بهتر شده، طراحی به کل عوض شده و شبیه به گوشی های پرچمدار سامسونگ شده که هم بسیار زیبا و خوش دسته و هم کیفیت ساخت خیلی خوبی برای یه گوشی سامسونگی میان رده داره و در کنار همه اینها قدرت سخت افزاری و شارژدهی با اینکه بهبود خیلی زیادی نکردن هنوز عملکرد خوبی دارند و به خوبی از پس اکثر کارها بر میان و همین باعث شده گوشی A54 یه گوشی میان رده خیلی خوب باشه که راه برادر بزرگترش یعنی a53 رو به خوبی داره ادامه میده.

البته در موقع خرید این نکات میتونه خیلی تاثیرگذار باشه ولی در نهایت قیمت نهایی بیشترین تاثیر رو در انتخاب شما میگذاره. در فروردین 1402 نسخه با رم و حافظه 8/256 گوشی A54 که در بازار بیشتر موجوده، قیمت حدودی 21 میلیون تومان داره و از نسخه مشابه گوشی A53 حدود 4 5 میلیون تومان گرونتره و این اختلاف قیمت با توجه به پیشرفت های خوب ولی اندک این گوشی خیلی قابل توجیه نیست و اگه سراغ گوشی دیگه سامسونگ در این بازه یعنی S21 Fe برید به نسبت قیمت امکانات بیشتری میتونید به دست بیارید و فعلا خیلی خرید گوشی A54 منطقی نیست و اگه قصد خرید این گوشی جدید رو دارید و نمی خواید سراغ گوشی قدیمی تر A53 برید بهتره تا فراوانی عرضه تو بازار یا اومدن نسخه های با رم و حافظه پایین تر این گوشی منتظر بمونید و بعد به خرید این گوشی فکر کنید.

 

مشاهده قیمت روز خرید گوشی a53 سامسونگ

مشاهده قیمت روز خرید گوشی a54 سامسونگ

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۲

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 59
5/ 1

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

mahdir1387

با توجه به قیمت جدید آدم بره نسخه s بخره‌ بهتره

۱۸ دی ۱۴۰۲
famo7166

سلام وقتبخیر
عذرمیخام راجب هارد اکسرنال یک ترا راهنمایی میخواستم.
ی هارد میخام ک فیلم و عکس و… نگهداری کنم
ممنون میشم برند و مدل معرفی کنید

۰۳ آبان ۱۴۰۲
famo7166

سلام وقتبخیر قصد خرید یک گوشی دارم بین برند شیائومی و سامسونگ موندم. کیفیت دوربین و صدا برام اهمیت داره.لطفا از بین موارد زیر راهنمایی کنید کدوم بخرم.
شیائومی:
Poco x5
Not 12s
Not 12 pro
____________
سامسونگ:
A24
A34
A53
A54
تشکر

۰۳ آبان ۱۴۰۲
Mojtaba27

من قبل از خرید از سایت‌های مختلفی تحقیق کردم و الان حدود ۲ هفته هستش که A53 خریدم از هر لحاظ خوش دست بودن ، داغ نشدن پشت گوشی ، و حاشیه های کم صفحه نمایش ، A53 بهتر از A54 هستش، موافقید؟

۲۵ مرداد ۱۴۰۲
AmriAli 1388

سلام
من گوشی دومم s23ساده هست .
یکی از دوستام که جدیدن a54خریده دوربین های هر دو را امتحان کردیم هیچ فرقی نداشت .
انگاری دوربین a54 کپی برابر اصل هست.

۰۹ مرداد ۱۴۰۲
SAJADSHEIKH

سلام
من گوشی s21 fe دارم یک ماه که خریدم و باهاش فقط سروش و روبیکا میرم با دوساعت کالاف الان گوشیم بعد یک ماه قاطی میکنه و صفحه سیا میشه باز برمیگرده آیا مشکلش کالافه
ممنون میشم جواب بدین

۲۶ تیر ۱۴۰۲
saman16

A54 بهتره

۱۱ تیر ۱۴۰۲
Mohammad mahdi farhangi

با‌این‌قیمت‌بالای‌A54‌به‌نظرمن‌A53قطعا‌بهتره‌وازنظر‌پردازشی‌هم‌فرق‌زیادی‌ندران

۰۲ خرداد ۱۴۰۲
changiz4411

عالی

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
tahamousavi

جفت شون از گوشی های خوب بازارن ولی قیمت ها کلا آدم رو منصرف می‌کنه…

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
Mirsajjad1386

عالی بود
لطفا بررسی a34 وa54 را زودتر بذارید.تشکر

۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
Hossein713

مقایسه خوبی بود 👌👌

۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
EminEm 19

مقایسع خوبی بود

۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
Mohamad 1616

لطفا اول تحقیق کنید بعد به مردم اطلاعات غلت بدید
لنز استفاده شده تو a54
imx 766 سونی هست همونی که تو نوت ۱۲ پرو شیائومی هم هست
ولی لنز سری s23 مال خود سامسونگه و حسگر پرچمدار GN5 هست
پس عملا هیچ ربطی بهم ندارن و فقط هر دو ۵۰ مگاپیکسلین

۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۲