مقایسه گوشی A53 با A52s سامسونگ

مقایسه دو گوشی پرفروش بازار میان رده های سامسونگ، یعنی A52s 5G در مقابل A53. قراره این دو گوشی که رقابت پایاپایی تو بازار موبایل ایران با هم دارن رو کنار هم بذاریم و بررسی کنیم بین دو گوشی ای 53 و ای 52 اس، کدوم گوشی ارزش خرید بالاتری داره. پس اگه تو دو راهی انتخاب بین گلکسی a52s و a53 موندی، با موبونیوز همراه باش!

(مقایسه انجام شده با فرض قیمت حدودا برابر A52s و A53 در بازار در زمان ضبط ویدئو انجام شده و در صورتی که به خاطر نوسانات بازار و موجودی، اختلاف قیمتی بین این دو مدل به وجود بیاد، گوشی ارزون تر ارزش خرید بالاتری میتونه داشته باشه)

مقایسه طراحی

تو بخش طراحی با یه اختلاف ریزی، a53 بهتره چون هم قطرش کمتره هم با این که هر دو گوشی صفحه نمایش 6.5 اینچی دارن، طول و عرضش کمتره چون تو a53 حاشیه های صفحه نمایش کمتر شده و در کل a53 شیپ جمع و جورتری داره و خوش دست تره. یه فاکتور دیگه ای که میتونه تو انتخاب شما تاثیر بذاره، رنگ بندی گوشیه. به جز رنگ مشکی و سفید که در هر دو گوشی یکسانه، تو a52s رنگ بنفش و سبز نعنایی داریم و تو a53 رنگ آبی روشن و هلویی. با این تفاسیر شاید خانم ها a53 براشون گوشی بهتری باشه هم به خاطر طراحی یه ذره جمع و جور ترش هم به خاطر رنگ هلویی که میتونه جذاب باشه. هر دو گوشی استفاده IP67 دارن و با توضیحات داده شده تو این بخش، a53 با یه اختلاف کمی برنده محسوب میشه.

صفحه نمایش

تو بخش صفحه نمایش باز هم رقابت پایاپایه و تقریبا دو تا نمایشگر یکین. از یه طرف a52s قابلیت HDR10+ رو پشتیبانی می کنه و a53 فقط از HDR10 پشتیبانی میکنه. از طرف دیگه روشنایی a53 یه مقدار بیشتر از روشنایی صفحه a52s سامسونگه. پس اگر HDR10+ براتون مهمه A52s گوشی بهتری تو این بخشه و اگه روشنایی براتون مهمه در حد خیلی کم A53 بهتره به علاوه این که حاشیه های کمتری هم به نسبت داره که میتونه مزیت باشه. اما اگر نظر ما رو بخواین چون HDR10+ قابلیت مهم تری از مقدار خیلی کم بهتر بودن روشنایی و کاهش حاشیه نمایشگره (از نظر ما)، تو این بخش با اختلاف خیلی کم A52s برنده اس.

باتری

تو بخش باتری اختلاف فاحش میشه چون A52s باتری 4500 میلی آمپر ساعتی داره و A53 باتری 5000 میلی آمپر ساعتی. قطعا A53 پیروز بخش باتریه چون شارژدهی تقریبا 4 5 ساعت بیشتری به نسبت a52s بهتون میده. به علاوه که a53 ده دقیقه یه ربع هم زودتر شارژ میشه. پس تو این بخش a53 تونسته a52s رو ببره.

اینم در جریان باشید که باتری a53 لیتیوم پلیمری و a52s لیتیوم یونیه که میتونه فاکتور خوبی برای مقایسه عملکرد باتری دو گوشی باشه. اگه فکر می کنید برای تفاوت باتری های لیتیوم یون و لیتیوم پلیمر لازمه که یه محتوا مجزا کامل درست کنیم، تو قسمت نظرات بهمون بگید.

دوربین

تو بخش دوربین این دو تا گوشی هیچ فرقی با هم ندارن و تمام! فرقی هم اگه باشه خیلی جزئیه که کاری باهش نداریم و تو تصمیم گیری تاثیری نداره. پس اگه دوربین براتون مهمه عملکرد این دو تا گوشی یکسانه و برید سراغ اولویت های بعدی.

سخت افزار

تو بخش پردازشی باز هم اختلاف فاحشه ولی این باز پیروز با اختلاف a52s سامسونگه چون عملکرد پردازشیش خیلی روون تره. توی بنچمارک های مختلف پردازنده اسنپ دراگون 778G گوشی a52s رقابت با پردازنده اگزینوس 1280 استفاده شده در a53 رو پیروز شده. پس اگه اهل بازی هستید و عملکرد پردازشی براتون مهمه بدون فکر کردن برید سراغ a52s! عملکرد پردازشی a53 اونجوری نیست که اذیتتون کنه یا داغون باشه ولی تو بخش سخت افزار باتری کامل با a52s سامسونگه.

البته این وسط چند تا موضوع وجود داره مثلا تو بخش مموری a53 از UFS 2.2 استفاده میکنه در مقابل UFS 2.1 استفاده شده در a52s پس تو بخش مموری a53 بهتره اما پکیج سخت افزاری رو اگه در نظر بگیریم، میبینیم که a52s گوشی بهتریه هم تو محیط کاربری روون تره هم تو اجرای بازی. شاید یه مقداری بیشتر از a53 داغ کنه که میشه ازش چشم پوشی کرد و خیلی مهم نیست.

مقایسه پکیج سخت افزار هنوز تموم نشده، چون تو a53 بلوتوث ورژن 5.1 رو داریم و تو a52s ورژن 5.0 ولی از اون طرف نکته خیلی مهم، Wifi تو گوشی a52s نسخه 6 رو داریم ولی برای a53 نسخه وای فای پنج استفاده شده. یعنی بلوتوث a53 بهتره و وای فای a52s. بازم با همه توضیحاتی که اضافه شد، تو بخش سخت افزار برنده قطعی a52s خواهد بود و تمام.

رابط کاربری

a53 هفت هشت ماه بعد از a52s اومده و طبق قول سامسونگ آپدیت های نرم افزاری رو قراره 4 سال دریافت کنه پس یه گوشی بهتری و بروزتری رو هم از نظر نرم افزاری با انتخاب a53 خواهید داشت. پس تو بخش نرم افزار و رابط کاربری به خاطر آپدیت های بیشتری که میگیره مشخصا a53 برنده اس.

اسپیکر

در دو گوشی اسپیکر ها یکین اما یه برتری a52s در مقایسه با a53 داره اونم وجود جک 3.5 میلیمتری هندزفریه که تو a53 حذف شده. وجود داشتن جک 3.5 میلیمتری برتری مهمیه برای خیلی از گیمرهایی که دوست ندارن از هدفون بلوتوثی به خاطر تاخیر (Latency) استفاده کنن و میخوان حتما از هندزفری سیمی 3.5 میلیمتری برای بازی کردن با گوشی، استفاده کنن. پس تو این بخش a52s به خاطر داشتن جک 3.5 میلمتری برنده رقابته.

جمع بندی

اگر براتون سخت افزار مهمه برید سراغ a52s و اگه باتری و شارژدهی براتون مهمه برید سراغ a53. تو بقیه بخش ها رقابت دارن ولی رقابتشون خیلی پایاپایه. یه نگاه دیگه هم میشه داشت که خانوما چون خیلی براشون عملکرد پردازنده مهم نیست و باتری و طراحی a53 بهتره برن سمت خرید این گوشی و آقایون چون معمولا بیشتر بازی میکنن و پردازنده براشون مهمه برن سمت خرید a52s. به نظر شما در مقایسه a52s با a53 کدوم گوشی ارزش خرید بیشتری داره؟

با معرفی گوشی های جدید سامسونگ دیگه تقریبا a52s یه گوشی قدیمی به حساب میاد و برای تصمیم گیری بین a53 و a54 میتونید بررسی گوشی samsung a54 رو تو سایت ببینید..
سوالات متداول
(2 سوال)
مزیت های a53 نسبت به a52s چیه؟ چرا a53 سامسونگ رو بخریم؟

a53 در مقایسه با a52s باتری و عملکرد شارژدهی بهتری داره، کمی ابعاد کوچکتری داره و طراحی بدنه به نسبت بهتری داره، a53 گوشی جدیدتریه (هفت ماه) و تا 4 سال آپدیت میگیره و رنگ هلوییش میتونه برای خانوما جذاب باشه. در کل a53 اگه خیلی اهل بازی نباشید میتونه یکی از بهترین انتخاب ها تو بازه قیمتی خودش برای شما باشه.

مزیت های a52s در مقایسه با a53 چیه؟ چرا a52s سامسونگ رو بخریم؟

a52s پردازنده و عملکرد پردازشی بهتری نسبت به a53 داره، تو پک گوشی شارژر وجود داره که تو پک a53 نیست و جدا باید خریداری کنید، جک 3.5 میلیمتری هندزفری در طراحی بدنه وجود داره که در a53 حذف شده و با وجود این که حدود یکسال از عرضه a52s میگذره این گوشی همچنان ارزش خرید بالایی داره.

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۵ مرداد, ۱۴۰۱

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 202
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Nikan Ahmadi

خیلی انتخاب سخته…

۳۱ شهریور ۱۴۰۲