بررسی مشخصات گوشی Nova 10 SE هواوی

هواوی نسل جدید گوشی های میان رده سری Nova رو در سه مدل Nova 10 و Nova 10 Pro و Nova 10 SE عرضه کرده که امروز قصد داریم ارزون ترین عضو این خانواده تازه وارد یعنی Nova 10 SE رو که در آبان 1401 به بازار جهانی عرضه شده و به تازگی با قیمت حدودی 16 میلیون تومان پا به بازار ایران گذاشته رو بررسی کنیم و ببینیم هواوی برای اینکه این گوشی به قیمت 280 دلاری برسه از چه بخش هایی زده و چه امکاناتی رو برای این گوشی در نظر گرفته و در مقایسه با باقی برندها و رقبا در این بازه قیمتی با وجود تمام مشکلات و تحریم های هواوی ارزش هزینه کردن و خرید رو داره یا نه؟ با بررسی گوشی هواوی Nova 10 se همراه موبونیوز باشید.

 

بررسی طراحی گوشی هواوی Nova 10 SE

هواوی برخلاف باقی خانواده سری نوا 10 از یه طراحی تخت با لبه های تیز برای گوشی nova 10 se استفاده کرده که ممکنه به مذاق بعضی ها خوش نیاد. ولی این نوع طراحی باعث شده گوشی یه حالت مدرن تر و جذابی داشته باشه و با باقی گوشی های هواوی متفاوت باشه. قاب پشتی از پلاستیک شبیه به شیشه ساخته شده که ظاهر ماتی داره و یه صیقل شن مانندی روی سطحش انجام گرفته تا خیلی ارزون و چیپ به نظر نیاد. اثر انگشت و کثیفی هم خیلی روش باقی نمیمونه. البته اگه بخواید هم از گوشی مراقبت کنید و هم ظاهر گوشی رو حفظ کنید یه قاب ژله ای شفاف توی جعبه قرار داره و میتونید از اون استفاده کنید. هیچ بخشی به صورت کرو و خمیده ساخته نشده و تمامی گوشه ها و لبه های گوشی به صورت تخت ساخته شده.

بررسی طراحی گوشی هواوی Nova 10 SE

هواوی همیشه در سری نوا به زیبایی بخش جزیره دوربین اهمیت زیادی میداده ولی اینجا اون دقت و زیبایی باقی این خانواده رو نمی بینیم ولی هنوز استایل جذاب و خوشگلی به این گوشی میده. جزیره دوربین توی دوتا لول بیرون زدگی ساخته شده که بخش اول به صورت یه بیضی از جنس خوده بدنه ساخته شده و روی اون دوتا دایره نسبتا بزرگ قرار داره که سه تا لنز دوربین توی اونها قرار گرفته. دور این دو بخش هم دو فریم فلزی طلایی برای دادن زیبایی بیشتر به گوشی و محافظت از لنزها قرار داره. در کنار این جزیره دوربین فلش LED دوربین و نوشته AI Camera دیده میشه. در ادامه قاب پشتی و در قسمت پایینی لوگو های معروف Huawei و Nova با نوع طراحی و فونت خاص این زیر برند دیده میشه. هواوی این گوشی رو در سه تنوع رنگی مشکی، نقره ای و آبی عرضه کرده.

مشخصات حاشیه لنز دوربین هواوی نوا 10 اس ای

فریم گوشی به صورت کاملا تخت و شبیه به گوشی های آیفون 13 به بالا و یا میان رده های شیائومی مثل ردمی نوت 12 پرو ساخته شده و یه جنس پلاستیکی براق شبیه به فلز داره. روی لبه راست گوشی دکمه های پاور و کم و زیاد کردن صدا دیده میشه که حسگر اثر انگشت با دکمه پاور ترکیب شده و دقت و سرعت خوبی داره. بالا و سمت چپ گوشی خیلی خبر خاصی نیست و فقط یه میکروفون روی لبه بالایی استفاده شده ولی تمامی پورت ها و درگاه ها زیر گوشی قرار داره، یه میکروفون، پورت تایپ سی، اسپیکر و درگاه سیم کارت اینجا دیده میشه که فقط از دو سیم به صورت همزمان پشتیبانی میکنه و خبری از پشتیبانی کارت حافظه جانبی نیست.

مشخصات بدنه گوشی nova 10 se هواوی

هواوی توی طراحی و ساخت صفحه نمایش هم تا حدودی پایین اومدن قیمت رو کاملا به شما نشون میده و به جای یه نمایشگر خمیده با حاشیه خیلی کم، یه صفحه نمایش تخت با حاشیه نسبتا کم رو استفاده کرده که به نسبت گوشی های میان رده دیگه ظاهر شیک تر و جذاب تری داره. البته این تغییر به یه صفحه نمایش تخت شاید برای بعضی افراد یه نکته مثبت هم به حساب بیاد و تا حدودی بستگی به سلیقه شما در استفاده از گوشی داره. تک دوربین سلفی هم توی یه پانچ هول با اندازه معمولی وسط صفحه نمایش قرار گرفته.

گوشی های هواوی به دلایل مختلف حالا شاید به خاطر محدودیت ها و تحریم ها و یا شاید به خاطر خساست (!) از گواهی IP و یا محافظ های پیش فرض صفحه نمایش استفاده نمیکنه و باید حواستون بیشتر به گوشی باشه و ازش بیشتر مراقبت کنید. البته در خوش دست بودن و خوش ساخت بودن گوشی هیچ کمبودی حس نمیشه و با اینکه گوشی از یه صفحه نمایش 6.67 اینچی استفاده میکنه و تقریبا گوشی بزرگی به حساب میاد اما وزن به نسبت کم 184 گرمی داره و قطر گوشی هم در حدود 7.4 میلیمتره که باعث میشه بتونید به راحتی ساعت ها ازش استفاده کنید و خیلی خسته نشید. البته به نسبت گوشی نوا 10 هواوی یه مقدار سنگین تر و قطورتره که به خاطر استفاده از یه باتری با اندازه بزرگتره که در بخش عملکرد باتری بیشتر بهش اشاره میکنیم.

نقاط قوت و ضعف اکثر گوشی های هواوی در nova 10 se هم دیده میشه و با یه گوشی خوش دست، جمع و جور به نسبت اندازه و زیبا طرفیم که تقریبا میتونه اکثر سلیقه ها رو راضی کنه، اما استفاده نکردن از گواهی IP و استفاده از متریال با کیفیت ساخت معمولی برای یه گوشی با این قیمت جزو نقاط ضعف به حساب میاد.

 

بررسی صفحه نمایش هواوی Nova 10 se

صفحه نمایش این گوشی تنها در رفرش ریت و نوع طراحی با نسخه معمولی نوا 10 تفاوت داره و تقریبا در بقیه بخش ها میتونید انتظار یه کیفیت خوب و مناسب رو داشته باشید. نمایشگر 6.67 اینچی با پنل Oled و رزولوشن 1080 کیفیت و دیتیل زیاد و خوبی رو به نمایش میذاره. قابلیت 10Bit این نمایشگر اجازه نشون دادن بیش از یک میلیارد رنگ رو بهش میده و باعث میشه دقت و کنتراست تصویر خیلی بالا باشه و رنگ ها زنده و تو چشم به نظر برسن. به خاطر اولد بودن پنل وضوح و دقت رنگ های مشکی هم خیلی خوبه و خیلی تو چشم هستند. قابلیت پشتیبانی از HDR10  باعث میشه موقع تماشای محتوای ویدیویی لذت بیشتری ببرید.

بررسی صفحه نمایش هواوی Nova 10 se

البته نمایشگر گوشی هواوی نوا 10 se بدون مشکل نیست، اول اینکه روشنایی صفحه به نسبت رقبای دیگه خیلی خوب نیست و ممکنه در محیط روشن و بیرون از خونه توی استفاده از گوشی اذیت بشید. دوم اینکه رفرش ریت 90 هرتزی استفاده شده اصلا برای یه گوشی با همچین قیمتی مناسب نیست و با اینکه باز تجربه روون و بدون مشکلی بهتون میده ولی کم شدن از 120 هرتز گوشی نوا 10 به 90 هرتز روی این گوشی فقط به خاطر تفاوت بین این دو و کاهش هزینه ها بوده و هواوی در این بخش به نسبت باقی برندها و حتی گوشی های اقتصادی تر سال 2023 اصلا جذاب به نظر نمیرسه. البته شاید این مورد مثل استفاده نکردن از صفحه نمایش خمیده به دلیل کاهش مصرف باتری برای بعضی افراد یه نکته مثبت به حساب بیاد! ولی در مجموع عملکرد کلی نمایشگر بسیار خوبه و به جز دو مورد گفته شده مشکل خاصی نداره.

 

مشخصات باتری Huawei Nova 10 SE

با اینکه گوشی بسیار نازکه و وزن زیادی نداره اما در بخش باتری کم کاری خاصی نشده و هواوی از یه باتری 4500 میلی آمپر ساعتی برای گوشی استفاده کرده که در استفاده معمولی و روزمره میتونه حدود یک روز بهتون شارژدهی کنه. اگه استفاده سنگین تری از گوشی داشته باشید ممکنه آخر شب نیاز به شارژ کردن گوشی داشته باشید.

در مورد شارژ شدن گوشی تقریبا میشه گفت این گوشی عملکرد خیلی خوبی داره. با استفاده از شارژر 66 واتی داخل جعبه شارژ کامل گوشی حدود 35 تا 40 دقیقه زمان میبره و اگه آخر روز شارژ گوشیتون تموم شده نیاز نیست خیلی برای شارژ مجدد منتظر بمونید. شارژ معکوس با سیم 5 واتی استفاده شده میتونه در مواقع ضروری به کمکتون بیاد و دستگاه های دیگه شما مثل هندزفری یا ساعت رو در حد نیاز شارژ کنه. با اینکه سرعت شارژ به باقی برندهای چینی مثل شیائومی در این بازه نمیرسه ولی هواوی تونسته تعادل مناسبی بین سرعت شارژ و شارژدهی ایجاد کنه و هیچ کدوم از بخش ها نقطه ضعف خاصی ندارند. یه نکته مثبت دیگه بودن آداپتور شارژ داخل جعبه گوشیه و دیگه مثل بعضی برندها نیازی نیست یه هزینه جدا برای خرید شارژر کنید!

 

بررسی عملکرد دوربین گوشی Nova 10 SE

پکیج دوربین از سه تا سنسور 108 مگاپیکسلی اصلی، 8 مگاپیکسلی اولترا واید و 2 مگاپیکسلی ماکرو تشکیل شده که به نسبت قیمت خیلی امکانات خفن و کیفیت خارق العاده ای نداره اما کارتون رو لنگ نمیذاره و میتونه عکس های با کیفیت مناسبی به شما بده.

بررسی عملکرد دوربین گوشی Nova 10 SE

لنز اصلی در شرایط نوری مناسب عکس های با کیفیت و دیتیل مناسبی میگیره. رنگ ها طبیعی و دستکاری نشده هستند و نزدیک به واقعیت ثبت میشن. البته توی عکاسی از انسان کمی رنگ ها رو روشن تر و جذاب تر میکنه تا عکس ها قشنگ تر از چیزی که هستند به نظر بیان. کیفیت عکس های لنز اولترا واید یه مقداری نسبت به لنز اصلی افت داره ولی بازم عکس های شارپ و با کیفیت مناسبی ثبت میکنه. لنز ماکرو تقریبا فانتزیه و خیلی نمیتونه عکس های خوب و قابل قبولی ثبت کنه.

عکاسی در شب کیفیت خیلی بالایی نداره و یه مقدار نویز توی عکس ها دیده میشه و مقداری دیتیل و جزئیات عکس ها از دست میره. با روشن کردن حالت نایت مود عکس ها روشن تر و شارپ تر میشن و تا حدودی قابل استفاده تر میشن.

دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی عکس های شارپ و رنگ های نزدیک به واقعیت میگیره، جزئیات و دیتیل خیلی زیادی نداره ولی کارتون رو راه میندازه. هر دو لنز اصلی و سلفی فقط با کیفیت 1080 و 30 فریم میتونن فیلمبرداری کنن که به نسبت کیفیت ویدیوهای گرفته شده خوبه و به خاطر لرزشگیر دیجیتالی، لرزش خیلی زیادی در فیلم ها دیده نمیشه. البته توی دوربین سلفی از لرزشگیر خبری نیست به خاطر همین باید از مونوپاد یا دستگاه های دیگه برای ضبط ویدیو با لرزش کم استفاده کنید.

گوشی هواوی Nova 10 SE به نسبت قیمت خیلی گزینه جذابی برای طرفداران عکاسی به نظر نمیرسه و در بازه این گوشی خیلی گزینه های بهتر و با امکانات بیشتری دیده میشه ولی میتونه به عنوان یه دوربین معمولی شما رو همراهی کنه و کار رو براتون در بیاره.

 

مشخصات سخت افزار و نرم افزار گوشی Nova 10 SE هواوی

اگه این گوشی هواوی در حد 7 تا 9 میلیون قیمت داشت میشد به بخش سخت افزار این گوشی نمره قابل قبولی داد، اما با داشتن قیمت حدودی 16 میلیون تومانی استفاده از پردازنده اسنپدراگون 680G یه نقطه ضعف بسیار بزرگ به حساب میاد. با اینکه توی استفاده معمولی و روزمره مشکل و لگ خاصی دیده نمیشه اما اگه سراغ بازی کردن یا استفاده از برنامه های سنگین برید، بازی های با گرافیک سبک و معمولی با گرافیک مناسب و فریم قابل قبولی اجرا میشن و گهگداری هم موقع اجرا لگ دیده میشه اما وقتی سراغ اجرای بازی مثل Pubg یا کالاف برید اوضاع خیلی خراب میشه و فقط میتونید رو گرافیک بالانس اونم با یه فریم غیر ثابت که مداوم لگ میزنه بازی کنید که برای یه گوشی 16 میلیون تومانی اصلا خوب نیست. بعد از استفاده طولانی مدت به خاطر اندازه کوچیک و سیستم خنک کننده ضعیف این لگ و باگ بیشتر هم میشه و اگه این بخش براتون مهمه توصیه میشه خیلی سمت این گوشی نرید. به خاطر تحریم های هواوی از قابلیت ارتباط 5G هم خبری نیست. این گوشی توی سه نسخه با 6/8 رم و 128/256 گیگ حافظه ذخیره سازی عرضه میشه.

رابط کاربری EMUI 12 که به اندروید 11 شباهت داره یه تجربه نسبتا مناسب و بدون مشکل و لگ خاصی رو بهتون میده. البته اکثر ما به محدودیت ها و دور زدن ها برای نصب برنامه ها و یا استفاده از برنامه های مختلف روی گوشی تا حدودی عادت کردیم و اگه این مورد رو در نظر نگیرید، تقریبا تجربه استفاده از رابط کاربری با گوشی های دیگه تفاوت خاصی نداره. فقط به دلیل عدم پشتیبانی از خدمات گوگل مثل گوگل پلی استور و یا یوتیوب و کروم باید از AppGallery خود هواوی استفاده کنید که مدام برنامه های جدید به اون اضافه میشه و اگه برنامه های داخل اون نباشه لینک دانلود فایل APK رو در اختیار شما میزاره. برای استفاده از برنامه های دیگه گوگل یا میتونید از نسخه تحت وب اون برنامه استفاده کنید یا از طریق برنامه Gbox به صورت واسطه این برنامه ها رو بدون مشکل خاصی اجرا کنید.

 

مشخصات اسپیکر گوشی هواوی Nova 10Se

یه نقطه ضعف دیگه این گوشی با توجه به قیمت استفاده از یه اسپیکر مونو هستش و با اینکه کیفیت و بلندی صدا بد نیست اما خیلی راحت ممکنه صدا خفه بشه. از جک 3.5 میلیمتری صدا هم خبری نیست.

 

آیا گوشی Huawei Nova 10 SE ارزش خرید دارد؟

یه طراحی جذاب و خوش دست که خیلی متریال با کیفیتی نداره اما جوری طراحی و ساخته شده که این مورد خیلی به چشم نیاد. کیفیت دوربین و عکاسی هم با اینکه خیلی شاخص نیست اما میتونه کار رو در بیاره و خیلی اذیت کننده نیست. صفحه نمایش با جزئیات و ترکیب رنگ مناسب در کنار شارژدهی باتری و سرعت شارژ مناسب جزو نقاط مثبت این گوشی به حساب میان، اما استفاده از رفرش ریت 90 هرتزی، اسپیکر مونو با کیفیت معمولی، یه پردازنده اقتصادی که فقط به درد استفاده معمولی و سبک میخوره خیلی به برچسب قیمتی 16 میلیون تومانی این گوشی نمیخورن و اگه یه مقداری قیمت پایین تری داشت میشد از کنار این نقاط ضعف گفته شده رد شد ولی با این قیمت و با توجه به رقبای دیگه این گوشی در لیست قیمت گوشی بازار مثل گوشی های سامسونگ A34 و پوکو X5 Pro عملکرد این میان رده هواوی اصلا قابل قبول نیست و نمیشه از عملکرد هیچ بخش اون در مقابل باقی گوشی ها دفاع کرد و بهتره بی خیال این گوشی هواوی بشید و اگه طرفدار این برند هستید، منتظر نسل بعدی باشید تا شاید این مشکلات برطرف بشه و هواوی بتونه یه گوشی با ارزش خرید بالا با توجه به قیمت عرضه کنه.

 

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار 11 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 50
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

comment-user-img
HAKIM ZYCH

حاج مهدی سلام
امیدوارم حالت خوب باشع
میشه لطف کنی بررسی هواوی نوا 10se بسازی
ممنون میشیم🖤💔

۲۵ مرداد ۱۴۰۲
comment-user-img
tahamousavi

دیگه به هر حال یه زمانی بود که هواوی یه سری گوشی با پیشوند y میداد که کلا چیز قابل دفاعی نبود. سری se هواوی داره جای اونا رو میگیره…

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
comment-user-img
Emran.B1388

بقیه مشخصات خوب است اما پردازنده ضعیفی دارد

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
comment-user-img
Mahdi Pourghorban 2

مثل همیشه عالی بود👌🏻👏🏻

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
comment-user-img
Mahdi Pourghorban

مثل همیشه عالی بود👌🏻👏🏻

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
comment-user-img
MohammadAminMehrpour

خوشگل

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
comment-user-img
Ali damghani

اصلا نه

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
comment-user-img
Mahdi2005

هواوی دیگه بازار گوشی رو از دست داده

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲