بررسی مشخصات گوشی Nova 10 هواوی

گوشی های هواوی در بازار ایران بعد از مشکلات و تحریم های ایجاد شده توسط گوگل و اومدن یه رقیب چینی قوی به اسم شیائومی محبوبیت خودشون رو تقریبا از دست دادن و دیگه مثل قبل کسی سراغ گوشی های این برند نمیره. البته این مشکل در تمام دنیا برای این برند با سابقه پیش اومده ولی Huawei همچنان در تلاشه تا بتونه با عرضه گوشی های جدید و جذاب بخشی از سهم بازار قبلی خودش رو به دست بیاره. هواوی حالا با گوشی جدیدی از سری نوا یعنی با Huawei Nova 10 گوشی زیبا و خوش ساخت خودش اومده تا مجدد دل طرفدارهای خودش بخصوص جوان ها رو به دست بیاره. گوشی نوا ۱۰ با اینکه چند وقتی از عرضه اش در چین و بازار جهانی میگذره ولی به تازگی با قیمت حدودی ۲۲ میلیون تومان به صورت بسیار محدود تو لیست قیمت گوشی ها موجود شده و امروز میخوایم ببینم با توجه به رقبای هم قیمتش آیا این گوشی زیبا از برند هواوی با تمام مشکلات و محدودیت های نرم افزاری ارزش خرید داره؟ برای گرفتن جواب این سوال با بررسی مشخصات گوشی هواوی Nova 10 همراه موبونیوز باشید.

 

بررسی طراحی گوشی هواوی Nova 10

برای اینکه تا حدودی محدودیت های نوا 10 زیر سایه بره، هواوی از یه طراحی بسیار جذاب و نازک برای این گوشی استفاده کرده تا برای مخاطبین جوان تر جذاب تر باشه و هنوز مثل نسل های گذشته سری نوا با یه گوشی زیبا و خوش دست طرفیم که بر عکس Huawei nova 10 pro گوشی قطور و بزرگی هم نیست و یه گوشی کاملا خوش دست به حساب میاد. با اینکه گوشی قیمت نسبتا بالایی داره و یه گوشی تقریبا بالا رده به حساب میاد از شیشه و فلز برای ساخت گوشی استفاده نشده و بدنه کاملا پلاستیکی ساخته شده. البته این پلاستیک کیفیت ساخت خوبی داره و از یه طراحی دون دون مانند مثل شن برای این قسمت استفاده شده که توی رنگ های روشن مثل سبز و بنفش نور رو از سمت جزیره دوربین ها منعکس میکنه.

بررسی طراحی گوشی هواوی Nova 10

صحبت از جزیره دوربین ها شد که یکی از جذابیت های ظاهری گوشی نوا 10 به حساب میاد و به صورت دو تکه ساخته شده که یک بخش پلاستیکی بیضی شکل با نوشته های AI Camera و حجم دوربین با رنگ مشکی و طلایی دور بخش شیشه ای لنز ها رو در بر گرفته که شامل سه تا لنز میشه. دور لنز اصلی هم یه دایره با رنگ طلایی قرار داره که باعث جذاب شدن و خاص شدن گوشی میشه و تقریبا توی گوشی دیگه ای این مقدار جزئیات و ترکیب رنگ برای طراحی جزیره دوربین ها استفاده نشده. فلش LED هم خارج این بخش با بدنه ترکیب شده. پایین این بخش هم لوگو Huawei و Nova با فوت های رنگی و جذاب با نمکی حک شده و باعث خاص شدن بیشتر ظاهر گوشی میشه. البته اگه از قاب برای گوشی استفاده کنید اکثر این بخش ها در طولانی مدت برای شما اهمیتی پیدا نمیکنه!

با این که بدنه قطر و وزن کمی داره ولی nova 10 گوشی کوچیکی به حساب نمیاد. برای استفاده راحت تر و اینکه خیلی راحت از توی دست سر نخوره طراحی بخش پشتی به صورت خمیده با فریم خیلی نازکی و منحنی شکلی ساخته شده تا هم توی دست خوب قرار بگیره و هم به خاطر جنس قسمت پشتی به راحتی از توی دست سر نمیخوره و گریپ مناسبی داره.

فریم پلاستیکی گوشی Nova 10 هواوی به صورت براق و مثل فلز ساخته شده و روی لبه راست دکمه پاور و دکمه های کم و زیاد کردن صدا قرار گرفته که بری دکمه پاور یه روکش قرمز رنگی استفاده شده. روی لبه بالایی اسپیکر و میکروفون و پایین گوشی هم اسپیکر اصلی، پورت تایپ سی، میکروفون و درگاه سیم کارت قرار داره که فقط از دو سیم پشتیبانی میکنه و خبری از کارت حافظه جانبی نیست. سمت چپم خالی تر از جیب یه جوون ایرانیه!

مشخصات بدنه گوشی نوا 10 هواوی

برای اینکه طراحی گوشی جذاب و خاص بمونه، هواوی باز هم از یه صفحه نمایش خمیده با حاشیه بسیار کم استفاده کرده که حس مشابه گوشی های پرچمدار این برند رو منتقل میکنه و موقع تماشای محتوای ویدیویی یا کار با گوشی مزاحمت زیادی ندارید. یه دوربین سلفی نسبتا بزرگ وسط صفحه نمایش توی یه پانچ هول قرار داره و برعکس نسخه پرو خبری از یه بالشت گنده و جاگیر نیست. حسگر اثر انگشت اپتیکال پایین صفحه نمایش جا خوش کرده که دقت و سرعت مناسبی توی تشخیص اثر انگشت و باز کردن گوشی داره.

یکی از ضعف های این بخش استفاده نکردن از گواهی IP خاصی برای گوشی به حساب میاد که با توجه به قیمت گوشی خیلی منطقی نیست و حتی توی میان رده های سامسونگ با قیمت پایین تر این مورد به خوبی رعایت شده. برای اینکه گوشی خوش دست و راحت باشه و بشه ساعت ها بدون خستگی ازش استفاده کرد، هواوی وزن نوا 10 رو به حدود 168 گرم رسونده و از یه بدنه با قطر حدود 6.9 میلی متر استفاده کرده و باعث شده گوشی خیلی باریک و جمع و جور بشه، البته این نازک بودن باعث ایجاد یه سری مشکلات شده که توی بخش باتری بیشتر بهش اشاره میکنیم.

واسه جمع بندی میشه گفت طراحی و ظاهر گوشی نوا 10 هواوی عالیه و هر کسی به گوشی نگاه کنه عاشقش میشه و به خاطر ابعاد و وزن کم و نوع طراحی بدنه خیلی خوش دست و راحت هم هست ولی استفاده نکردن از گواهی IP و متریال معمولی استفاده شده برای یه گوشی با این قیمت خیلی مناسب نیست و کم کاری هواوی به حساب میاد.

 

بررسی صفحه نمایش هواوی نوا 10

صفحه نمایش هواوی نوا 10 نه تنها ظاهر و طراحی جذابی داره بلکه از امکانات و مشخصات خوبی هم بهره میبره. نمایشگر 6.67 اینچی با پنل اولد و رزولوشن 1080 جزئیات زیاد و بسیار خوبی رو به نمایش میذاره و به لطف امکان نمایش بیش از 1 میلیارد رنگ ترکیب رنگ ها خوبه و کنتراست و شارپنس بسیار بالایی دارند و رنگ مشکی هم عمق بسیار خوبی داره و اگه جزو کسانی هستید که همیشه حالت Dark Mode روشن دارید، یه تجربه خیلی خوب و با دقت بالا بهتون میده.

بررسی صفحه نمایش هواوی نوا 10

یه مشکل کوچیکی که این بخش داره روشنایی معمولی صفحه نمایشه که کار رو در میاره اما با توجه به قیمت و باقی رقبا اصلا راضی کننده نیست و توی بعضی شرایط نوری ضعف این بخش بیشتر به چشم میاد. رفرش ریت 120 هرتزی و قابلیت HDR10 برای گوشی Nova 10 استفاده شدن. رفرش ریت کاملا هوشمند نیست اما میتونه بین 120 و 60 با توجه به نوع عملکرد سوییچ کنه تا هم تجربه خوبی موقع کار با گوشی داشته باشید و هم مصرف باتری تا حدودی بهتر بشه. صفحه نمایش به جز روشنایی نسبتا کم، مشکل و کمبود خاصی نداره و هواوی اکثر استانداردهای این بخش رو رعایت کرده و با استفاده از یه صفحه نمایش بزرگ و با حاشیه کم تونسته تجربه این بخش رو لذت بخش کنه.

 

مشخصات باتری Huawei Nova 10

استفاده از یه بدنه نازک و جمع و جور برای گوشی نوا 10 بدون بها نبوده و هواوی رو مجبور به استفاده از یه باتری 4000 میلی آمپر ساعتی کرده که در استفاده معمولی به زور میتونه یک روز کامل شارژدهی کنه. البته توی شارژ شدن و سرعت شارژ این نقطه ضعف تا حدودی پوشش داده شده و یه آداپتور 66 واتی توی جعبه گوشی قرار گرفته. فست شارژ این آداپتور توی حدود یه ربع 50 درصد باتری رو شارژ میکنه و شارژ کامل گوشی هم حدود 40 دقیقه زمان میبره. البته سرعت شارژ به گوشی های شیائومی توی این بازه قیمتی نمیرسه ولی نسبت به رقبای دیگه مثل سامسونگ عملکرد بسیار بهتری داره و نیازی نیست یه هزینه برای خرید آداپتور توان بالا هم به هزینه خرید گوشی اضافه کنید! با اینکه از قابلیت شارژ معکوس با سیم برای گوشی استفاده شده ولی با توجه به شارژدهی کم خیلی کاربردی نیست و فقط به درد مواقع خیلی ضروری میخوره.

 

بررسی عملکرد دوربین گوشی Nova 10

از یه پکیج سه گانه شامل سنسور 50 مگاپیکسلی اصلی، 8 مگاپیکسلی اولترا واید و 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق و یه دوربین سلفی 60 مگاپیکسلی اولترا واید برای گوشی هواوی Nova 10 استفاده شده.

بررسی عملکرد دوربین گوشی Nova 10

عکس های گرفته شده با لنز اصلی کیفیت خوب و کنتراست بالایی دارند و نویز هم خیلی کمه. دینامیک رنج عکس ها خوبه و به خاطر اکسپوژر مناسب عکس ها خیلی مصنوعی به نظر نمیرسه و شبیه به واقعیت گرفته میشن. عکس های لنز اولترا واید به نسبت متوسط گوشی ها عملکرد بهتری داره و افت کیفیت خیلی زیادی به نسبت لنز اصلی نداره. عکس های پرتره به کمک لنز تشخیص عمق به خوبی سوژه رو شناسایی و جداسازی میکنن و جزئیات و ترکیب رنگ خوب و طبیعی توی عکس های این بخش دیده میشه.

در عکاسی توی شب بدون حالت نایت مود کیفیت و جزئیات خوب و مناسب ثبت میشه و شارپنس و روشنایی عکس ها قابل تقدیره. نویز هم خیلی کم دیده میشه.

مشخصات دوربین سلفی گوشی nova 10 هواوی

دوربین سلفی 60 مگاپیکسلی به خاطر اولترا واید بودن این لنز میتونه علاوه بر حالت معمولی و عکاسی واید هم انجام بده تا بتونید سلفی های دسته جمعی خیلی خوب و عریضی بگیرید. عکس های این لنز کیفیت، روشنایی، دینامیک رنج و وایت بالانس بسیار خوبی داره و اگه خیلی اهل سلفی گرفتن هستید این بخش میتونه کاملا راضیتون کنه. دوربین اصلی و سلفی میتونن با کیفیت 4K و 30 فریم یا 1080 و 60 فریم فیلمبرداری کنن و کیفیت این بخش هم خوبه ولی به نسبت قیمت خیلی خفن و خارق العاده نیست. لرزشگیر دیجیتال همیشه روشنه و تا حدودی لرزش های دست رو موقع فیلمبرداری کاهش میده.

برای جمع بندی بخش دوربین کیفیت و عملکرد خوبی داره اما توی این بازه قیمتی گزینه های بهتری وجود داره توی بازار و فقط عملکرد دوربین سلفی میتونه تا حدودی این بخش رو بالا بکشه و در حد رقبای دیگه نگه داره.

 

مشخصات سخت افزار و نرم افزار گوشی نوا 10 هواوی

هواوی Nova 10 از تراشه اسنپدراگون 778G استفاده میکنه که به خاطر تحریم های هواوی قابلیت ارتباط 5G خودش رو از دست داده. فقط هم توی دو نسخه با 8 گیگ رم و 128/256 گیگابایت حافظه ذخیره سازی عرضه میشه. این پردازنده با اینکه عملکرد خوبی در سرعت پردازشی و گرافیکی داره و به خوبی از پس اکثر کارهای روزانه بر میاد و بازی ها و برنامه های سنگین رو با کیفیت و جزئیات خوبی اجرا میکنه اما با توجه به قیمت گزینه های خیلی بهتری میشه پیدا کرد که قدرت پردازشی بیشتری دارند و خیالتون در چند سال آینده هم بابت اجرای روون و راحت برنامه ها راحت میشه، چیزی که این گوشی نمیتونه به شما بده و این ضعف در بخش سخت افزار کاملا اذیت کننده است.

برای نسخه گلوبال از رابط کاربری EMUI 12 استفاده شده که بر پایه اندروید 11 ساخته شده و به خاطر تحریم های گوگل علاوه بر پشتیبانی نکردن از خدمات گوگل به صورت مستقیم، آپدیت های جدید اندروید هم برای این گوشی عرضه نمیشه و باید منتظر عرضه به روز رسانی خود هواوی باشید که برداشت خودش از نسخه های جدید اندروید رو برای گوشی عرضه کنه و اگه به روز بودن و داشتن امکانات نرم افزاری برای شما اهمیت زیادی داره، این بخش نمیتونه نظر شما رو به خودش جلب کنه. البته میتونید از نسخه وب خدمات گوگل استفاده کنید ولی برای نصب نرم افزار و سرچ باید سراغ گزینه های مشابه مثل AppGallery خود هواوی یا Petal Search این شرکت برید که تبلیغات زیاد و رو مخی دارن. اکثر اپ ها روی App Gallery قرار داره و اگه امکان نصب مستقیم نداشته باشه، لینک APK محصول رو در اختیار شما میذاره. در کل اگه طرفدار هواوی باشید با ظاهر رابط کاربری و محدودیت های اون آشنایی دارید و هنوز استفاده معمولی و روزمره از گوشی به خاطر طراحی خوب، راحت و سبک این رابط کاربری خیلی اذیت کننده نیست ولی اگه بخواید از برندهای دیگه به اینجا کوچ کنید ممکنه خیلی اذیت بشید و مدام باید دنبال راه های دور زدن باشید.

 

عملکرد اسپیکر گوشی هواوی Nova 10

اسپیکر استریو استفاده شده صدای نسبتا بالانس با بلندی خوب و کیفیت مناسبی به شما میده ولی به خاطر قوی تر بودن اسپیکر اصلی و پایینی کمی شدت صدا از پایین بیشتره.

 

آیا گوشی Huawei Nova 10 ارزش خرید دارد؟

نقاط قوت این گوشی طراحی خیلی زیبا و جذاب و در عین حال خوش دست و راحت، دوربین سلفی خوب و با امکانات متنوع، صفحه نمایش با حاشیه کم و پر جزئیات و سریع و سرعت شارژ خوب به حساب میان ولی در مقابل این نقاط قوت، نقاط ضعف زیادی هم داریم. مثلا استفاده از متریال معمولی و نداشتن گواهی IP، روشنایی نسبتا کم صفحه نمایش، باتری با شارژدهی پایین، سخت افزار نسبتا ضعیف و محدودیت ها و تحریم گسترده هواوی باعث میشه در هر بخشی یه نقطه ضعف و مشکل دیده بشه و هیچ بخشی عملکرد کاملا درخشانی نداشته باشه و باعث بشه گوشی هواوی نوا 10 یه ترکیب عجیب از نقاط ضعف و قوت برای یه گوشی میان رده داشته باشه که اگه قیمت پایین تری داشت، میشد از اکثر این مشکلات چشم پوشی کرد ولی با توجه به قیمت حدودی 22 میلیون تومان برای این گوشی رقبای خیلی زیادی از برند های مختلف مثل شیائومی 12 و سامسونگ S21 FE داره و اصلا نسبت به این گوشی های ارزش خریدی نداره و ریسک خرید این گوشی با توجه به نقاط ضعفش خیلی بالاست. البته برای کاربرانی که خیلی از گوشی کار نمیکشن و ظاهر گوشی براشون اولویت بالایی داره و تجربه رضایت بخشی از استفاده از گوشی های هواوی داشتن، فکر کردن به خرید گوشی نوا 10 هواوی خیلی غیر منطقی نیست.

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۲۵ فروردین, ۱۴۰۲

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 35
5/ 3

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Sadeghi

اگر قیمتش پایین تر بود خیلی گزینه مناسبی بود

۰۳ بهمن ۱۴۰۲
Hamed8463

آقا جداً عجیبه.حتما اگه تحریم نبود قیمتش ۳۰ تومن بود!!!!!!با اینکه مشخصاتش همون مشخصات پوکو x5 pro هست فقط با این فرق که پوکو گواهی ip53 داره نووا اونم نداره.((مقایسه x5 pro با نووا ۱۰ رو سایت نانو ریویو(nanoreview)هست.پوکو ۶۹ گرفته نووا ۶۸))واقعا معذرت میخوام ولی واقعاً خرید همچین گوشی با همچین قیمتی حماقت محضِ

۱۲ شهریور ۱۴۰۲
tahamousavi

اونایی که نوا ۹ داشتن حتی اگه از یه برند دیگه کوچ کردن، الان واقعا راضی ان؛ ولی متاسفانه نمیشه این رو راجع به نوا ۱۰ هم گقت؛ حداقل تا وقتی که قیمتش همینجوری باقی بمونه…

۳۱ فروردین ۱۴۰۲
afsheen

بیشتر از مشخصاتش قیمتش به چشم میاد 🥴

۲۹ فروردین ۱۴۰۲
Eh$@n

با این قیمت میشه s21 fe یا 12t رو خرید
ولی خوشگله .. واسه زنا ساخته شده یه جورایی

۲۹ فروردین ۱۴۰۲
AliNajafiJahani

واقعا حیف که هواوی تحریمه

۲۹ فروردین ۱۴۰۲
Ilya13

با کیفیت ترین گوشی ها برا هواویه فقط حیف که تحریمه
طراحی فوق‌العاده دوربین عالی پردازنده خوب صفحه نمایش عالی کلا خیلی خوبه

۲۸ فروردین ۱۴۰۲
godrati

خوبه

۲۸ فروردین ۱۴۰۲
Tahas

هواو گوشی های با کیفیت خوبی هست حیف که تحریمه….

۲۸ فروردین ۱۴۰۲
EminEm 19

اینو برسییی کن لطفاااا

۲۸ فروردین ۱۴۰۲
thisabasi

بروبچ هواوی چه خبرتونه؟ چه خبرتووووونه؟

۲۸ فروردین ۱۴۰۲
alirza.amiry

khyli khoshgele

۲۷ فروردین ۱۴۰۲
ALI ZAREI

کلا با هواوی مشکل دارم

۲۷ فروردین ۱۴۰۲
A.L.I

و اینک بعد از مدت ها هواوی

۲۷ فروردین ۱۴۰۲
amirali109sp

بد نیست!

۲۷ فروردین ۱۴۰۲