بررسی گوشی Poco X5 Pro شیائومی

گوشی Poco X5 Pro از نسل جدید گوشی‌های پرطرفدار سری X در بهمن ماه 1401 معرفی و در زمان کوتاهی عرضه جهانی و به بازار ایران وارد شد. تست عملکرد و بررسی پوکو X5 پرو شیائومی نشان میده که این گوشی شباهت زیادی چه از لحاظ ظاهری و چه از لحاظ فنی به گوشی‌های Redmi سری نوت هم رده خودش داره. گوشی پوکو ایکس 5 پرو با استفاده از یه پردازنده قدیمی اما ثابت شده و قیمت حدودی 340 دلاری در بازار جهانی، دوباره یک گوشی میان رده خوب رو با قیمت اقتصادی عرضه کرده.

اما این گوشی موبایل میان رده با 3 دوربین پشت و توانایی نمایش یک میلیارد رنگ، چه عملکردی در بخش‌های مختلف داره؟ برای رسیدن به جواب این سوال با بررسی گوشی Poco X5 Pro شیائومی موبونیوز همراه باشید.

 

بررسی Poco X5 Pro از نظر طراحی و کیفیت ساخت

گوشی Poco X5 Pro با یه طراحی بسیار شبیه و نزدیک به گوشی ردمی نوت 12 پرو شیائومی ساخته شده و فقط یه سری تفاوت‌های کوچیک بین این دو گوشی وجود داره. برعکس نسل قبلی، قاب پشتی از پلاستیک ساخته شده و دیگه خبری از گلس نیست. همین موضوع باعث شده وزن گوشی کاهش پیدا کنه و به حدود 181 گرم برسه. البته جنس بدنه و کیفیت ساخت، حس بد و ارزان بودن نمیده، چون از یه متریال جالب و مات که اثر انگشت خیلی روش باقی نمی‌مونه، برای قسمت پشتی استفاده شده.

بررسی وزن و ضخامت گوشی پوکو ایکس 5 پرو شیائومی

این گوشی دارای رنگ‌بندی بوده و در 3 رنگ مختلف روشن و تیره به بازارهای جهانی عرضه شده که عبارتند از:

  • Astral Black (مشکی)
  • Horizon Blue (آبی)
  • Poco Yellow (زرد)

طراحی بدنه گوشی علاوه بر ایجاد تفاوت با گوشی ردمی نوت 12 پرو، طراحی ساده ولی در عین حال جذابی داره و دیگه مثل نسل قبلی از طراحی‌های عجیب غریب در قسمت پشتی خبری نیست.

 

طراحی دوربین‌های گوشی پوکو X5 پرو

برآمدگی و چینش دوربین هم مثل Redmi Note 12 Pro از چیدمان سه دوربین اصلی و یه فلش LED به صورت دایره‌ای و نوشته 108MP در یه بخش مستطیلی شکل تشکیل شده و با یه حاشیه فلزی از بدنه جدا شده.

بررسی طراحی دوربین گوشی Poco X5 Pro شیائومی

به رسم هر سال گوشی‌های پرو هم یه بخش مشکی رنگ دارند که کل عرض قسمت پشتی و بخش دوربین رو در بر گرفته و سمت چپش لوگو POCO حک شده. پایین این قسمت و سمت راست هم لوگو 5G قرار داره.

 

بررسی طراحی فریم Poco X5 Pro 5g

فریم گوشی از پلاستیک براق و تخت ساخته شده که باعث شده گوشی بسیار شبیه به گوشی‌های آیفون نسل 13 به بعد بشه. با توجه به سلیقه افراد این تخت بودن یا خیلی خوب و خوش دست است و یا باعث اذیت شدن دست میشه. لبه راست دکمه‌های کم و زیاد کردن صدا و دکمه پاور قرار گرفته که توی رنگ زرد مخصوص پوکو، دکمه پاور به رنگ بدنه ساخته شده و در کنار فریم مشکی رنگ جلوه قشنگی به گوشی میده.

بررسی طراحی فریم گوشی Poco X5 Pro شیائومی

حسگر اثر انگشت هم با این دکمه یکی شده و دقت و سرعت خوبی در باز کردن گوشی داره. بالای گوشی اسپیکر، جک 3.5 میلی متری صدا، میکروفون و فرستنده مادون قرمز قرار دارند.

پایین گوشی اسپیکر دوم، پورت تایپ سی، میکروفون و درگاه سیم‌کارت قرار داره که فقط از دو سیم به صورت هم‌زمان پشتیبانی می‌کنه و خبری از کارت حافظه جانبی نیست. سمت چپ هم برهوت است و هیچ المان خاصی نداره.

 

پنل جلوی گوشی پوکو ایکس فایو پرو

صفحه نمایش طراحی خوب و ساده‌ای داره و حاشیه‌های کم باعث میشه تجربه بهتری موقع تماشای محتوای ویدیویی داشته باشید. دوربین سلفی توی یه پانچ هول وسط صفحه قرار گرفته و برای محافظت از صفحه نمایش از گوریلا گلس 5 برای این گوشی استفاده شده. گواهی IP53 هم خیالتون رو تا حدودی بابت عدم نفوذ ذرات، گرد و غبار و مایعات راحت می‌کنه.

شیائومی هم مثل سامسونگ به استفاده از پلاستیک و یه طراحی ساده در گوشی‌های میان رده خودش روی آورده، ولی هنوز کیفیت ساخت خوب است و اذیت کننده نیست. در مجموع طراحی خوب و زیبا Poco X5 Pro باعث میشه استفاده از گوشی راحت و بدون دردسر باشه و در مقایسه با رقبا جز گوشی‌های خوش ساخت بازه قیمتی خودش به حساب بیاد.

 

بررسی Poco X5 Pro از نظر صفحه نمایش

صفحه نمایش 6.67 اینچی امولد با رزولوشن 1080 جزئیات و کیفیت بسیار خوبی داره. استفاده از پنل 10Bit هم باعث شده شفافیت، کنتراست و دقت رنگ‌ها بسیار خوب و گسترده باشه و بتونه بیش از یک میلیارد رنگ رو به نمایش بذاره.

رفرش ریت 120 هرتزی تجربه روان و سریعی رو به شما میده و استفاده از نرخ به‌روزرسانی خودکار که با توجه به استفاده شما نرخ رو بین 120 و 60 تغییر میده، باعث میشه مصرف باتری هم بهینه‌تر باشه. اگه اهل تماشای محتوای ویدیویی باکیفیت باشید، پشتیبانی از دالبی ویژن و HDR10 هم باعث میشه تجربه خوبی داشته باشید.

روشنایی صفحه نمایش پوکو X5 Pro با اینکه روی کاغذ بیشینه کمتری نسبت به Poco X4 Pro داره، اما به خوبی در محیط‌های خیلی روشن و کم نور روشنایی رو تنظیم می‌کنه تا بتونید استفاده خیلی بهتر و راحت‌تری از گوشی داشته باشید. استفاده از تاچ سمپلینگ 240 هرتزی سرعت پاسخ‌دهی صفحه نمایش رو تا حدودی بهتر می‌کنه و در بازی‌ها می‌تونید سرعت واکنش بیشتری داشته باشید.

بررسی عملکرد صفحه نمایش پوکو ایکس 5 پرو

صفحه نمایش نسبت به نسل قبلی عملکرد خوبی داشته و اینجا هم با یه سری بهبودهای جزئی باعث شده، تجربه استفاده از گوشی بهتر باشه و کمبود خاصی در این زمینه نسبت به گوشی‌های گران قیمت وجود نداشته باشه.

 

نقد و بررسی باتری و شارژدهی پوکو X5 پرو

شیائومی برای Poco X5 Pro مثل نسل قبلی از یه باتری 5000 میلی آمپر ساعتی استفاده کرده. با این حال استفاده از پردازنده بهینه‌تر باعث شده حدود 10% شارژدهی نسبت به نسل قبل بهتر بشه. البته این شارژدهی بیشتر در استفاده معمولی است و داغ شدن گوشی موقع بازی، باعث شده شارژدهی در زمان بازی نسبت به نسل قبل کمتر بشه.

بررسی باتری شیائومی پوکو X5 Pro 5G

برای شارژ کردن این گوشی هم از یه آداپتور 67 واتی استفاده شده که 70 درصد باتری رو در نیم ساعت شارژ می‌کنه. در مجموع بررسی باتری Poco X5 Pro نشان میده که این گوشی:

  • از لحاظ شارژدهی در استفاده معمولی به راحتی بتونید یک روز شارژدهی رو داشته باشید.
  • از لحاظ سرعت شارژ هم در حدود 50 دقیقه، باتری گوشی رو فول شارژ می‌کنه و عملکرد راضی‌کننده‌ای داره.

قابلیت شارژ معکوس 5 واتی هم به این گوشی اضافه شده تا در مواقع ضروری بتونید اکسسوری‌های دیگه خودتون رو با گوشی شارژ کنید.

 

بررسی دوربین پوکو X5 پرو شیائومی

برای گوشی پوکو ایکس 5 پرو از همان چینش و تعداد دوربین نسل قبل، یعنی 3 دوربین پشت و 1 دوربین جلو استفاده شده که عبارتند از:

  • دوربین اصلی: 108 مگاپیکسل
  • دوربین اولترا واید: 8 مگاپیکسل
  • دوربین ماکرو: 2 مگاپیکسل
  • دوربین سلفی: 16 مگاپیکسل

در ادامه به شرح مختصر هر یک از دوربین‌های گوشی پوکو X5 پرو می‌پردازیم:

 

عملکرد دوربین اصلی Poco X5 Pro

لنز اصلی این گوشی در حالت پیش‌فرض عکس‌های 12 مگاپیکسلی می‌گیره که کیفیت خوبی دارند. رنگ‌ها خوب، جذاب و گرم است، دینامیک رنج مناسب است، کنتراست رنگ‌ها خوب و نویز هم کم است. جزئیات عکس‌ها کمی از متوسط بهتر است ولی پردازش عکس‌ها خیلی خوب انجام نمی‌گیره و با زوم کمی جزئیات مخصوصا در اجسام با جزئیات بیشتر بهم می‌ریزه.

بررسی عملکرد دوربین اصلی Poco X5 Pro

زوم دو برابری هم به صورت دیجیتال انجام می‌گیره که مقداری جزئیات عکس‌ها کم میشه ولی هنوز عکس‌های مناسبی می‌گیره. عکس‌های پرتره با لنز اصلی گرفته میشه و جداسازی مناسب با خطای کمی انجام میشه.

 

عملکرد دوربین اولترا واید و ماکرو

عملکرد لنز اولترا واید خوب بوده و نسبت به نسل قبل زاویه دید نسبتا بزرگ‌تری داره. کنتراست و دینامیک رنج این لنز متوسط است ولی جزئیات و رنگ‌ها بد نیست و با این قیمت گوشی قابل قبول است.
لنز ماکرو هم بیشتر جنبه فانتزی داره و جزئیات کم و رنگ‌های مات و نویز زیادی در عکس‌ها دیده میشه.

 

عملکرد دوربین‌ها در شب

در نور کم، حالت نایت مود به صورت خودکار فعال میشه و رنگ‌ها و جزئیات رو درست می‌کنه و دینامیک رنج مناسبی به عکس‌ها میده. با خاموش کردن نایت مود هم عکس‌ها تاریک‌تر میشن ولی پردازش رنگ‌ها و جزئیات واقعی‌تر انجام میشه.

 

عملکرد دوربین سلفی پوکو ایکس 5 پرو

دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی جزئیات خیلی خفنی در عکس‌های ثبت نمی‌کنه ولی دینامیک رنج و کنتراست رنگ‌ها مناسب و قابل قبول است. رنگ پوست هم خیلی جذاب و خوب در نمیاد. قابلیت فیلمبرداری با فریم 60 هم به این نسخه اضافه شده که کیفیت قابل قبولی داره.

 

دوربین فیلمبرداری گوشی Poco X5 Pro 5g

فیلمبرداری با لنز اصلی به لطف پردازنده جدید و قوی‌تر تا رزولوشن 4K و 30 فریم بر ثانیه رو پشتیبانی می‌کنه و حالت 1080 هم تا 120 فریم رو می‌تونه فیلمبرداری کنه. لرزشگیر اپتیکال نداره و EIS هم عملکرد معمولی داره ولی جزئیات و کنتراست رنگ‌ها مناسب است؛ با این حال عملکرد بخش دوربین شما رو شگفت‌زده نمی‌کنه.

در مجموع با اینکه بخش دوربین پیشرفت‌های نرم‌افزاری خوبی داشته ولی هنوز متوسط رو به خوب به حساب میاد. به طور کلی گوشی A54 سامسونگ در این بازه قیمتی عملکرد مناسب‌تری داره؛ البته اختلاف خیلی زیاد هم نیست.

 

بررسی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری Poco X5 Pro

استفاده از تراشه قدیمی اسنپدراگون 778G 5G ممکنه کم کاری شیائومی یا حرکتی برای کاهش هزینه‌ها به نظر برسه؛ اما این قدیمی بودن و قدرت مناسب این پردازنده باعث شده که عملکرد بهینه‌تری در برنامه‌ها و بازی‌های سنگین‌تر داشته باشه و سازنده‌ها بهتر بازی‌های خودشون رو برای این تراشه بهینه کنند تا عملکرد بهتری در طولانی مدت داشته باشه.

بررسی گوشی Poco X5 Pro شیائومی در عملکرد پردازشی

در مجموع بررسی عملکرد گوشی پوکو X5 پرو شیائومی در بخش پردازنده نشان میده که این گوشی:

  • در استفاده معمولی و روزمره همه چی رو روان و بدون مشکل اجرا می‌کنه و تفاوت خاصی بین این گوشی و نسخه سال قبل دیده نمیشه.
  • بازی‌های سنگین و جدید رو با گرافیک متوسط و با 60 فریم اجرا می‌کنه.
  • برای بازی‌های با گرافیک خیلی بالا هم باید کمی گرافیک رو کاهش داد تا فریم ریت خوبی داشت.

این گوشی هم مثل نسخه معمولی در دو نسخه با 6/8 گیگ رم و 128/256 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی عرضه میشه که با توجه به پشتیبانی نکردن از کارت حافظه جانبی بهتره که سراغ نسخه با حافظه بیشتر برید.

 

پایداری سخت‌افزار پوکو ایکس 5 پرو

اما یه مشکل این گوشی داغ شدن زیاد اون است که باعث میشه در موقع بازی کردن طولانی مدت خیلی فریم ثابت نباشه. در این حالت گوشی کمی لگ و باگ می‌زنه و قدرت مدام بالا پایین میشه که می‌تونه کمی اذیت کننده باشه. در بازی‌هایی که امکان اجرای بیشتر از 60 فریم رو هم دارند، خود شیائومی فریم رو محدود کرده و به احتمال زیاد به خاطر بیشتر نشدن مشکلات گرمایشی و داغ شدن بیش از حد دست به این کار زده. نسخه وای فای و بلوتوث هم به نسخه 6 و 5.2 ارتقا پیدا کردن تا ارتباط پایدارتری موقع استفاده از گوشی داشته باشید.

 

بررسی رابط کاربری و پشتیبانی نرم‌افزاری پوکو ایکس فایو پرو

در بخش نرم‌افزار و رابط کاربری یه ترکیب عجیب رو می‌بینم، شیائومی MIUI 14 رو با اندروید 12 در این گوشی ترکیب و عرضه کرده. این ترکیب باعث شده که برخی پیشرفت‌های نسخه 14 رابط کاربری شیائومی رو اینجا داشته باشیم مثل:

  • مصرف بهتر و بهینه‌تر رم و حافظه دستگاه،
  • و امکان حذف بیشتر برنامه‌های از پیش نصب شده.

با این حال از امکانات شخصی‌سازی جدیدی که با اندروید 13 عرضه میشه خیلی خبری نیست.

بررسی محبط کاربری گوشی Poco X5 Pro شیائومی

البته شیائومی قول 2 سال آپدیت نرم‌افزاری و 3 سال آپدیت امنیتی رو برای این گوشی داده اما گوشی‌های پوکو به سرعت و با نظم گوشی‌های سری ردمی آپدیت‌ها رو دریافت نمی‌کنند. پوکو هنوز نتونسته در این زمینه تعادل خوبی بین سخت‌افزار و نرم‌افزار ایجاد کنه.

 

بررسی گوشی Poco X5 Pro شیائومی در بخش اسپیکر

استفاده از اسپیکر استریو باعث شده بلندی صدا مناسب و کیفیت صدای خروجی و بیس هم خوب باشه اما در صدای بلند کمی نویز پیدا می‌کنه. جک 3.5 میلی متری صدا هم هنوز برعکس برخی میان رده‌های دیگه حذف نشده و می‌تونید از هندزفری یا هدست‌های سیم‌دار خودتون هم به راحتی استفاده کنید.

 

آیا گوشی Poco X5 Pro ارزش خرید داره؟

گوشی پوکو ایکس فایو پرو در صفحه نمایش با جزئیات، در شارژدهی و سرعت شارژ عالی، در قدرت سخت‌افزاری مناسب و در طراحی خیلی خوب عمل کرده. به طور کلی بررسی پوکو X5 پرو شیائومی نشان میده که این گوشی عملکرد مناسبی در بازه قیمتی خودش داره. فقط دوربین نسبتا متوسط این گوشی جز نقاط ضعف این گوشی به حساب میاد که خیلی هم نقطه ضعف بزرگی نیست.

پوکو ایکس 5 پرو نسبت به نسل قبلی هم در تمامی زمینه‌ها پیشرفت خوب و قابل ملاحظه‌ای داشته و مشخصا گوشی بهتری به نسبت Poco x4 Pro محسوب میشه؛ اما قیمت حدود 14 میلیونی فعلی (فروردین 1403) گوشی Poco X5 Pro، این برتری رو کم رنگ می‌کنه.

دو گوشی A54 سامسونگ و Redmi Note 12 Pro شیائومی در گوشی‌های میان رده دو رقیب سرسخت این گوشی، تو همین حدود قیمتی به حساب میان. این دو گوشی تو بعضی بخش‌ها مثل دوربین عملکرد بهتری دارند اما پوکو ایکس 5 پرو هم رقیبی نیست که به سادگی کنار بکشه و حرف‌های زیادی برای گفتن تو رقابت شدید در این بازه قیمتی داره.

حالا که تا آخر بررسی گوشی Poco X5 Pro شیائومی همراه ما بودید، بگید نظر شما درباره این گوشی میان رده و اقتصادی چیه؟ آیا به نظر شما هم پوکو X6 Pro ارزش خرید داره؟

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار 4 هفته پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 279
5/ 4.3

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

علی علی پور

این گوشی از نظر گیم خیلی خوبه ولی از نظر استقامت بدنه چون جنس بدنش از پلاستیکه خیلی می تونه بد باشه

۳۱ فروردین ۱۴۰۳
Armin0441782401

اگر فقط اولویت بازیه اين گوشی و بخرید اگه هم که نه
اصلا سراغ اين گوشی نرید جاش a54 خیلی بهتره

۲۷ فروردین ۱۴۰۳
Farshad TNT

ببینید از نظر من اگه می خواید گوشی بخرید که میان رده باشه ، اولویت براتون بازیه ، طراحی بدنه و باتریه ، بیاید سراغ شیائومی
چون هم گوشی هاش ارزونن و در ازای همون قیمت کم باز شارژر تو جعبه دارن ، poco x5 pro یکی از این گوشی هاست که با اینکه از نوع ۷ پردازنده اسنپدراگون درش به کار برده شده ، واقعا توی عملکرد گیمینگ عالیه غیر این هرچی گوشی بخرید ضرر کردید به غیر از پوکو f4 ، ببینید صادقانه مقایسه کنم پردازش f4 بهتره اما داغ کردنش تا حدودی بیشتر از اینه ، ولی از نظر دوربین f4 واقعا خوبه ولی توی x5 pro یه عدد و رقمه! حالا بین این دو هر کدوم رو خواستید بسته به نیازتون می تونید بخرید

۱۸ فروردین ۱۴۰۳
13_Mehrab

وقتی به وای فای وصل میشم بعد چند دقیقه داغ میکنه ؛ زیاد هم قطع و وصل میشه

۰۶ فروردین ۱۴۰۳
ALLIENGER

رفیقم داره یکم سنگینه و تپله گوشی تو طراحی انگار😂

۲۵ بهمن ۱۴۰۲
ALLIENGER

رفیقم داره یکم سنگینه و تپله گوشی تو بخش طراحی انگار😂

۲۵ بهمن ۱۴۰۲
Karen1388

گوشی خوبی است بد نیست. به خصوص توی بازی که کمی اش رو مدیون snapdragon 778G هستیم.

۱۸ بهمن ۱۴۰۲
Karen1388

گوشی عالی و نسبتا خوش قیمت است برای ترفداران پوکو ولی من به شخصه زیاد اهل برندی جز سامسونگ نیستم و مثلا اگر بخواهم a54 رو بین x5 pro ترجیحا همون a54 برای همین یک ستاره کم دادم ، ممنون از موبو نیوز و مهدی شجاری ، موفق باشید.

۱۸ بهمن ۱۴۰۲
Ali niati

چیزی رو که نمیدونی نگو مردمو گمراه نکن
منیکه الان دارمش، دارم میبینم دوربین اصلیش خوبه 👍

۱۰ بهمن ۱۴۰۲
Alireza_Karimi

گوشیه خوبیه کلا ولی تو بخش دوربین یکم ضعیف 🙂

۰۸ بهمن ۱۴۰۲
    Ali niati

    چیزی رو که نمیدونی نگو مردمو گمراه نکن
    منیکه الان دارمش، دارم میبینم دوربین اصلیش خوبه 👍

    ۱۰ بهمن ۱۴۰۲