5 ترفند کاربردی برای مراقبت از گوشی

در حال حاضر و با توجه به نوسان قیمت ارز در کشور،‌ گوشی‌های هوشمند جزو کالاهای گران قیمت به حساب میان. هرچند کمپانی‌ها مدل‌های مختلفی در بازه پرچمدار تا اقتصادی تولید می‌کنن، ولی خرید همین محصولات هم برای خیلی از افراد سخت بوده و به همین دلیل گوشی موبایل در هر رنج قیمتی تو ایران گران محسوب میشه. با این حال، نگهداری از گوشی چه گرون و چه ارزون خیلی مهمه؛ چون وارد شدن آسیب به قسمت‌های حساس ممکنه باعث از کار افتادن یا آسیب جدی به قطعات بشه. در این شرایط باید نسبت به تعمیر یا تعویض گوشی اقدام کنیم که اون هم هزینه‌های زیادی به دنبال داره. از طرفی خراب شدن گوشی با ریسک از دست دادن اطلاعات شخصی و مهم‌مون همراه که برای هیچکس جالب نیست. پس امروز با موبونیوز همراه باشید تا 5 ترفند کاربردی برای مراقبت از گوشی بهتون معرفی کنیم و جلوی هزینه‌های اضافی آینده رو بگیریم.

 

بهترین روش های مراقبت از گوشی موبایل

در بحث مراقبت از گوشی، یکی از مهم‌ترین مسائل رفتاریه که کاربران با گوشی خودشون دارن! درصد زیادی از افراد هستن که رفتار درستی با گوشی ندارن و مثلا گوشی رو پرت میکنن یا سیم شارژر یا هندزفری رو بدون توجه و با فشار زیاد از گوشی میکشن. این نوع برخورد میتونه به پورت‌های صدا و شارژ گوشی آسیب بزنه. همه رفتارهایی که در طول روز با گوشی هوشمند خودمون داریم باعث میشه که به مرور زمان این دستگاه دچار استهلاک بشه و نیاز به تعمیر پیدا کنه. حتی در موارد شدیدتر آسیب‌ها انقدر زیادن که تعمیر کردن نمی‌صرفه و نیاز به خرید گوشی جدید پیدا می‌کنیم. به همین دلیل در کنار اینکه باید رفتار درستی با گوشی داشته باشیم، ترفندهای زیر هم میتونه از گوشی در مقابل آسیب‌های مختلف محافظت کنه.

 

1. استفاده از گلس

صفحه نمایش در گوشی‌های هوشمند یکی از بخش‌های حساسشون به حساب میاد. هرچند کمپانی‌های بزرگ تولید کننده گوشی از شیشه‌های محافظتی مثل گوریلاگلس 5 و ویکتوس استفاده میکنن اما باز هم نمیشه با قطعیت گفت که نمایشگرها در برابر خط و خش یا ضربه مقاومت کامل دارند و آسیب نمیبینن.

در بحث نگهداری از گوشی موبایل باید گفت که صفحه نمایش یکی از گران‌ترین قطعات محسوب میشه و تعویض این قطعه هزینه زیادی به دنبال داره. در صورتی که کاربر از یک گلس محافظ استاندارد بر روی نمایشگر استفاده کنه، میتونه از وارد شدن این آسیب‌ها جلوگیری کنه. این گلس‌ها قابلیت دارن که بخش قابل توجهی از ضربه رو جذب کرده و اجازه ندن که نمایشگر دچار آسیب بشه.

نگهداری از گوشی با گلس

هزینه تعویض یا تعمیر تاچ و ال سی دی گوشی بسته به برند و مدل موبایلی که دارین تعیین میشه؛ به طوری که معمولا گوشی‌های پرچمدار چون از ال سی دی‌های پیشرفته‌تری استفاده می‌کنن، هزینه‌های تعویض خیلی بالایی دارن. علاوه بر این، مشکل اصل نبودن قطعه تعویضی هم مطرحه که باعث میشه تو بعضی از موارد مجبور به استفاده از نمایشگرهای فیک یا شرکتی بشین. بنابراین استفاده از گلس می‌تونه جلوی خیلی از این هزینه‌ها رو بگیره و یه راه حل مناسب برای نگهداری از گوشی موبایل شما باشه.

 

2. استفاده از قاب

یکی دیگه از روش‌های مراقبت از گوشی موبایل در کنار گلس صفحه نمایش، استفاده از قاب محافظتی مناسبه. قاب و کاور استاندارد با پوشش کامل بدنه و بخش‌های حساس موبایل، میتونه به خوبی از گوشی در برابر خراش، ضربه و سایر آسیب‌ها محافظت کنه. خوبی این گزینه اینه که قاب‌ها وسیله محافظتی گران قیمتی نیستن، اما میتونن از هزینه‌های زیادی جلوگیری کنن.

در مورد انتخاب قاب مناسب برای گوشی باید گفت که هرچند طراحی ظاهری اهمیت زیادی داره، اما همیشه باید استحکام و دوام قاب رو نسبت به زیبایی ظاهری اون در اولویت قرار بدین؛ چون در صورتی که یک ضربه جدی و شدید به گوشی و اجزای داخلی اون وارد بشه، اثر مخربی روی عملکرد بخش‌های مختلف داره. در واقع نکته‌ای که خیلی‌ها در مورد استفاده از قاب نمی‌دونن اینه که قاب‌ها علاوه بر بدنه گوشی، می‌تونن جلوی ضربه‌های بحرانی به قطعات داخلی رو هم بگیرن. برای این منظور، بهتره به سراغ قاب‌های ضدضربه یا بامپردار برین که مخصوصا برای محافظت در برابر ضربات شدید ساخته شدن.

 

3. از کابل شارژ و آداپتور اورجینال استفاده کنید

باتری یکی از مهم‌ترین قطعات گوشی‌های هوشمنده که وظیفه داره انرژی الکتریکی مورد نیاز برای کار کردن گوشی رو تأمین کنه. باتری تو گوشی به حدی مهمه که اگر آسیب ببینه امکان داره که باعث بشه سایر قسمت‌های گوشی هم آسیب ببینن. به همین دلیل حفاظت از باتری گوشی از اهمیت زیادی برخورداره.

یکی از راه‌های مراقبت از باتری گوشی، شارژ کردن اون با استفاده از کابل شارژ و آداپتور اورجینال و استاندارده. استفاده از شارژرهای بی‌کیفیت و غیر استاندارد باعث میشه که عمر مفید باتری به مقدار زیادی کاهش پیدا کنه. استفاده از تجهیزات غیر استاندارد بعضی مواقع باعث منفجر شدن باتری میشه که میتونه باعث از بین رفتن گوشی یا وارد شدن آسیب به کاربران بشه.

نگهداری از باتری گوشی

اگه به هر دلیلی شارژر اورجینال گوشی‌تون خراب یا گم شد، برای انتخاب آداپتور جایگزین باید حواستون به ولتاژ و توانش باشه. پس حتما قبل از خرید این لوازم جانبی مشخصات گوشی‌تون رو بررسی کنین و بعد شارژری بخرین که بتونه انرژی مورد نیاز گوشی شما رو تامین کنه.

 

4. از تماس گوشی با آب و رطوبت جلوگیری کنید

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین دشمن‌های دستگاه‌های الکترونیکی، رطوبته. با اینکه مدل‌های امروزی و جدید گوشی‌های هوشمند به استانداردهای محافظتی در برابر نفوذ آب و گرد و غبار مجهز هستن، اما دلیلی نداره که گوشی برای مدت زمان زیاد در تماس با آب یا رطوبت قرار بگیره یا تا عمق زیاد یک استخر هم گوشی رو با خودمون ببریم. در صورتی که گوشی برای مدت زمان طولانی در معرض رطوبت باشه، فشار آب احتمال نفوذ رطوبت به داخل گوشی رو افزایش میده و باعث وارد شدن آسیب به قسمت‌های مختلف میشه. اگر به خاطر شرایط شغلی ناچار به استفاده از گوشی در محیط مرطوب هستین بهتره که از کاورهای مخصوص ضدآب برای گوشی خودتون استفاده کنین.

 

5. دمای مناسب گوشی را حفظ کنید

امروزه گوشی‌های هوشمند به لطف برخورداری از پردازنده‌های قدرتمند میتونن کارهای مختلفی رو مثل اجرای بازی‌های سنگین انجام بدن. گوشی‌ها در اجرای بازی‌ها و برنامه‌های سنگین داغ میشن که میزان داغ شدن گوشی تا یه حدی طبیعیه، اما اگر از یک حدی بیشتر بشه و برای مدت زمان زیادی باقی بمونه، قطعات مختلف گوشی از جمله باتری دچار آسیب جدی میشن. گوشی‌های پرچمدار معمولا پایداری بیشتری موقع پردازش‌های سنگین دارن و بعد از چند ساعت بازی هم ممکنه اتفاقی براشون نیفته. اما در مورد مدل‌های میانرده و اقتصادی که از چیپست‌های معمولی‌تر استفاده می‌کنن، داغ شدن گوشی در درازمدت اثرات منفی خودش رو میذاره.

حفظ دمای مناسب گوشی

از این جهت، حفظ دمای استاندارد یکی از بهترین روش‌های نگهداری از گوشی محسوب میشه. زمانی که دارین از گوشی برای بازی و برنامه‌های سنگین استفاده میکنین، هر وقت که احساس کردین دمای گوشی بیش از حد بالا رفته، بهتره به گوشی استراحت بدین تا خنک شده و دمای اون به حالت طبیعی برگرده. علاوه بر این، هیچوقت موقعی که گوشی تو شارژه ازش کارهای سنگین نکشین، چون هم به باتریش آسیب می‌زنه و هم دمای گوشی رو بالا میبره.

 

ترفندهای مراقبت از گوشی آیفون

گوشی‌های آیفون (iPhone) از گوشی‌های محبوب بازارن و به خاطر اسم اپل نسبت به سایر برندها گران‌قیمت‌ترن. همین مسئله در کنار محدودیت‌هایی که ورود قطعات اپل به ایران داره، باعث میشه هزینه تعمیر این گوشی‌ها نیز بالا بره. همچنین با توجه به اینکه تأمین قطعات اصلی این گوشی‌ها در مقایسه با سایر برندها سخت‌تره، مراقبت از گوشی آیفون (چه بدنه و چه ال سی دی و باتری) از اهمیت زیادی برخورداره.

نگهداری از گوشی آیفون

پس اگه به فکر گوشی‌تون هستین و نمی‌خواین با خراب شدنش هزینه‌های سنگین بهتون تحمیل شه، این ترفندهای نگهداری از آیفون به دردتون میخوره:

  • همیشه مطمئن بشین که درگاه شارژ گوشی آیفون تمیز باشه؛ چون تجمع گرد و غبار و کثیفی توی این قسمت میتونه باعث شارژ نشدن گوشی بشه.
  • اگر برنامه‌ای توی گوشی دارین که از اون استفاده نمیکنین، بهتره که برنامه رو پاک کنید. در صورتی که ویژگی آفلاین کردن برنامه‌های استفاده نشده رو توی گوشی فعال کنید، برنامه‌هایی که برای مدت زمان زیاد استفاده نشده به صورت خودکار حذف میشن.
  • همیشه سعی کنید آخرین نسخه سیستم عامل iOS رو بر روی گوشی نصب کنید؛ چون که خیلی از بروزرسانی‌های عرضه شده در این نسخه‌ها باعث بهبود عملکرد قسمت‌های مختلف گوشی میشه.
  • برنامه‌هایی که در پس‌زمینه باز هستن رو مدیریت کنین تا به این شکل از مصرف غیر ضروری باتری جلوگیری بشه. غیرفعال کردن ویژگی تازه‌سازی برنامه‌های پس‌زمینه (Background App Refresh) باعث میشه که اپ‌های پس زمینه محدود بشن.
  • سعی کنید که شارژ گوشی آیفون خودتون رو بین بازه 20 تا 80 درصد حفظ کنید تا طول عمر باتری افزایش پیدا کنه.
  • از نصب برنامه‌های نامعتبر خودداری کنید.

در آخر باید بگیم که راهکارهای معرفی شده در بالا هم قابل پیاده‌سازی روی گوشی‌های آیفون هستن. پس از قاب محافظ مناسب و همچنین گلس استاندارد برای گوشی استفاده کنید؛ با توجه به اینکه توی مدل‌های جدید آیفون لنز دوربین‌ها بزرگه و بیرون‌زدگی داره بهتره از گلس و قاب محفاظ برای لنزها هم استفاده کنین. علاوه بر این، از اونجایی که سرقت آیفون تو ایران خیلی رایجه، پیشنهاد می‌کنیم گوشی‌تون رو بیمه کنین و اقدامات پس از سرقت گوشی رو جدی بگیرید.

 

ترفندهای مراقبت از گوشی سامسونگ

در مورد نگهداری از گوشی سامسونگ باید گفت که این برند گوشی‌هایی با کیفیت بالا طراحی و عرضه میکنه اما این باعث نمیشه که مراقبت از گوشی رو بیخیال شید. همونطور که تو تست مقاومت S24 Ultra دیدیم پرچمدارهای سامسونگ معمولا بدنه و قاب فلزی دارن و از محافظ صفحه‌های روز دنیا استفاده می‌کنن. با این حال حتی این مدل‌ها هم از ضربه و سقوط‌های سنگین جون سالم به در نمی‌برن و باید مواظبشون باشیم.

نگهداری از گوشی سامسونگ

نکات مهمی برای حفاظت از گوشی سامسونگ و افزایش طول عمر این گوشی‌ها وجود داره که در زیر به چند نمونه اشاره شده:

  • با اینکه سامسونگ برای محافظت از صفحه نمایش گوشی‌هاش از شیشه گوریلاگلس استفاده میکنه، اما بهتره برای محافظت بهتر از گلس‌های استاندارد هم استفاده کنید تا آسیب جدی به نمایشگر وارد نشه.
  • در کار با گوشی‌های سامسونگ تا حد امکان سعی کنید از برنامه‌های رسمی این شرکت که سازگاری خیلی خوبی با گوشی‌ها داره استفاده کنید. به عنوان مثال برای پایش سلامت و فعالیت‌های ورزشی خودتون میتونین از برنامه Samsung Health استفاده کنین.
  • با اینکه گوشی‌های سامسونگ استانداردهای حفاظتی خوبی در مقابل نفوذ آب و گرد و غبار دارن اما بهتره که از قرار دادن گوشی در معرض این عوامل برای مدت زمان زیاد پرهیز کنید.
  • گلس و قاب رو هم تا جایی که بودجه‌تون اجازه میده از بین گزینه‌های اورجینال سامسونگ انتخاب کنین.

با اینکه استفاده از فناوری شارژ سریع ضرری برای باتری نداره، اما حرارتی که طی این فرایند تولید میشه میتونه در دراز مدت باعث آسیب دیدن باتری بشه. البته ما نمی‌گیم که از این قابلیت استفاده نکنین، چون گوشی‌های پرچمدار سامسونگ پایداری دمایی خوبی دارن. اما در حالت کلی بهتره هیچوقت موقع فست شارژ شدن از موبایل استفاده نکنین.

 

ترفندهای مراقبت از گوشی شیائومی

شیائومی یکی از برندهای پرفروش در زمینه ساخت گوشی‌های هوشمنده که توی سال‌های اخیر تونسته در رقابت با برندهایی مثل سامسونگ و اپل جایگاه خوبی بدست بیاره. با اینکه گوشی‌های شیائومی در مقایسه با سامسونگ و آیفون قیمت مناسب‌تری دارن و هزینه تعمیرات آن‌ها ارزان‌تره اما مراقبت از گوشی شیائومی باید در اولویت‌تون باشه. بدنه پلاستیکی، فریم‌های غیرفلزی و در بعضی موارد ماژول سنگین دوربین‌ها باعث میشه که گوشی‌های میانرده شیائومی در برابر ضربه آسیب‌پذیر باشن. پس جدای از قاب و گلس که برای هر گوشی لازمه، سایر ترفندهای محافظت از گوشی رو هم جدی بگیرید.

ترفندهای مراقبت از گوشی شیائومی

موارد زیر می‌تونن در نگهداری از گوشی شیائومی بهتون کمک کنن:

  • بهتره که برای گوشی خودتون قاب محافظ و گلس لنز استاندارد هم خریداری کنید. استفاده از این تجهیزات از به وجود آمدن خط و خش و آسیب به بدنه، نمایشگر و دوربین‌ها جلوگیری میکنه.
  • بعضی از گوشی‌های شیائومی با شارژرهای بزرگ و توان بالا عرضه میشن. در استفاده از این شارژرها به هیچ وجه از گوشی کار نکشین، چون داغ شدن زیادی رو به همراه دارن.
  • شیائومی مانند سامسونگ یک سری برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های انحصاری داره که که این برنامه‌ها با گوشی‌های ساخت این برند سازگاری زیادی دارن. به همین دلیل تا جای ممکن برای انجام کارهای مختلف از این برنامه‌ها استفاده کنید.

در آخر یادتون باشه که گوشی‌های شیائومی از سیستم عامل اندروید استفاده میکنن و از منابع مختلفی میشه بر روی این سیستم عامل برنامه نصب کرد؛ به همین دلیل امکانش هست تا در معرض ویروس‌ها و بدافزارهای زیادی قرار بگیرن. پس هرگز از منابع غیر معتبر نسبت به نصب برنامه‌های مختلف اقدام نکنید.

 

پیشنهادات موبونیوز در نگهداری از گوشی

قیمت گوشی در ایران کم نیست و همین مسئله هم باعث شده تا درصد زیادی از کاربران امکان تعویض سالانه گوشی خودشون رو نداشته باشن. بنابراین خیلی از ما مجبوریم به خوبی از موبایل‌مون محافظت کنن تا بتونه برای چند سال نیازمون رو برآورده کنه. در نگهداری از گوشی برای اینکه چند سال بدون آسیب و نیاز به تعمیر به کار ادامه بده،‌ در اولین قدم باید رفتارتون رو با گوشی اصلاح کنید.

حتما شما هم شنیدین که برندهای بزرگ گوشی‌هاشون رو طوری طراحی می‌کنن که به هر حال بعد از چند سال فرسوده میشه تا کاربر مجبور به خرید گوشی جدید بشه. این قضیه شاید به خودی خود درست نباشه، اما با در نظر گرفتن آپدیت‌های نرم افزاری بزرگی که برای گوشی‌های جدید میاد و همچنین پیشرفت روز افزورن فناوری قطعات موبایل، میشه این نکته رو به نوعی واقعی در نظر گرفت. با این حال تنها کاری از شما برمیاد تا از گوشی خودتون محافظت کامل رو به عمل بیارین، پایبند بودن به الگوی مصرف درست، رعایت استانداردهای شارژ و خرید لوازم جانبیه.

در آخر برای جلوگیری از خطرات سرقت گوشی هم بهتون پیشنهاد می‌کنیم بیمه موبایل رو جدی بگیرید. شما هم می‌تونید کل گوشی رو بیمه کنید و هم بخش های گرون قیمتی مثل تاچ ال سی دی رو. قبلا تو موبونیوز هر آنچه که باید در مورد بیمه گوشی بدونید رو بهتون توضیح دادیم؛ بنابراین گزینه‌های مختلف این شرکت‌ها رو بررسی کنین و بهترین پلن برای خودتون رو انتخاب کنین.

نویسنده : نیکان دیاله آبادی
تاریخ انتشار 2 ماه پیش
تعداد نظرات : 5
5/ 4.6

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
Nurse

گوشی خود را گاز نزنید 📛

۱۴ خرداد ۱۴۰۳
༒•✞Mr .E✧•༒

👌🏻عالی بودد

۱۳ خرداد ۱۴۰۳
alirza.amiry

MERCC

۱۲ خرداد ۱۴۰۳
Glvsid

ممنون

۱۲ خرداد ۱۴۰۳
Mms 2099

طرفندا خیلی کم شده بیشترش کنید

۱۲ خرداد ۱۴۰۳