بعد از دزدیده شدن گوشی چه باید کرد؟ اقدامات بعد از سرقت گوشی

گوشی های هوشمند به بخش مهم و جدایی ناپذیر زندگی ما تبدیل شدن؛ به طوری که حالا تقریبا تمامی امور روزانه خودمون رو از طریق موبایل انجام میدیم. سرقت گوشی موبایل یکی از مهمترین چالش‌های جامعه ماست که علاوه بر ضرر و زیان مالی تاثیر روانی زیادی هم داره. از طرفی ممکنه ذهنتون درگیر بشه که اگه یه وقت گوشیم رو دزدیدن باید چه کاری انجام بدم و چطوری اطلاعاتم رو حفظ کنم. در این مقاله موبونیوز 5 کاری که باید بعد از سرقت گوشی موبایل انجام بدیم رو براتون توضیح میدیم تا در صورت بروز این مشکل، بتونین در سریع ترین حالت ممکن موبایل سرقتی خودتون رو پیگیری و ردیابی کنین.

 

5 کار ضروری بعد از سرقت موبایل

معمولا سرقت گوشی به راحتی در مکان های شلوغ و پرتردد و توی روز روشن اتفاق میفته و حتی اگه حواستون به اطراف هم باشه بازم احتمال دزدیده شدن گوشی موبایل شما وجود داره. بعد از سرقت گوشی نباید دستپاچه بشین و یا کنترل خودتون رو از دست بدین؛ چون در واقعیت اضطراب و استرس بیش از حد هیچ کمکی بهتون نمیکنه.
در قدم اول اگه متوجه نبودن گوشی موبایل شدین سریعا با یه تلفن دیگه به شماره خودتون زنگ بزنین، شاید گوشی موبایلتون رو در خونه جا گذاشتین و یا کسی در کوچه گوشی رو پیدا کرده باشه و جواب بده.

5 کار ضروری بعد از سرقت موبایل

در قدم بعدی لازمه سریعا از طریق اپراتور مربوط همراه اول و یا ایرانسل سیم کارت خودتون رو از دسترس خارج کرده و به اصطلاح بسوزانید. در این صورت امکان سوء استفاده مجرمانه از سیم کارت شما وجود نداره و مسئولیت قانونی در این مورد نخواهید داشت.
حالا برای ردیابی گوشی موبایل باید با مدارک شناسایی فردی از جمله شناسنامه و کارت ملی و جعبه گوشی رجیستر شده به کلانتری مراجعه کرده و موضوع سرقت رو اطلاع داده و درخواست پیگیری کنین. دادسرا پس از تحقیقات اولیه و صدور کیفر خواست، پرونده سرقت موبایل رو به دادگاه ارسال میکند.

  • غیر فعال کردن سیم کارت از طریق مراجعه به اپراتور مربوط
  • محدود کردن دسترسی حساب‌های کاربری مجازی
  • مکان یابی و دسترسی به اطلاعات گوشی
  • اعلام سرقت آنلاین یا مراجعه به دادسرا و کلانتری
  • مراجعه به شرکت بیمه (در صورت داشتن بیمه سرقت)
  • تغییر رمزهای عبور از جمله تمامی حساب های بانکی

در صورتی که گوشی شما به سرقت رفته میتونین با طرح شکایت و ارائه مدارک لازم جرم شکایت رو ثبت کرده که در صورت اثبات جرم و دستگیری سارق علاوه بر پرداخت خسارت محکوم به حبس و شلاق خواهد شد.

 

1. تهیه مدارک لازم از لحظه وقوع سرقت برای بیمه

مهمترین کاری که باید پس از سرقت گوشی موبایل انجام بدین، تهیه مدارک لازم از لحظه وقوع سرقت برای بیمه است. تمامی شرکت های بیمه گذار برای روند پرداخت خسارت بیمه موبایل به یک مدرک محکمه پسند و معتبر نیاز دارن. مدارک مورد نیاز برای اعلام وقوع شرکت گوشی در شرکت بیمه شامل موارد زیر میشه:

  • جعبه گوشی موبایل رجیستری شده
  • اصل فاکتور خرید گوشی به همراه کارت بیمه
  • نمونه فیلم دوربین های مدار بسته اطراف محل وقوع سرقت
  • برگه استشهاد محلی از شاهدین در زمان سرقت
  • مدارک هویتی معتبر شاکی از جمله شناسنامه و کارت ملی

تمامی مدارک اشاره شده در بالا در زمان روند شکایت سرقت گوشی در دادسرا و یا دریافت خسارت از شرکت بیمه گذار لازم است. بدین منظور باید پس از تعیین تکلیف بیمه سرقت موبایل برای طرح شکایت به کلانتری و دادسرا مراجعه کنین که مراحل در تیتر بعدی توضیح داده شده است.

 

2. اعلام سرقت گوشی به صورت آنلاین یا مراجعه به کلانتری و دادسرا

تقریبا تمامی شکایت ها نیاز به سند و مدرک داشته و بدون ادله قابل پیگیری نیستن. روی این حساب بعد از سرقت گوشی برای اثبات ادعای خودتون باید از مدارک محکمه پسند مثل شاهدان عینی در محل وقوع سرقت، فیلم های دوربین مدار بسته و یا اقرار صریح متهم به جرم مرتکب شده استفاده کنین.
معمولا پس از سرقت موبایل برای ثبت شکایت باید به کلانتری دفاتر قضایی مراجعه کرده و طرح شکایت متناسب با نوع سرقت رو اعلام کنین. سپس فرم شکایت رو به طور کامل تکمیل و پس از پرداخت هزینه برای ابلاغ دادسرا منتظر بمانید.
در نهایت باید با در اختیار داشتن مدارک شناسایی و جعبه گوشی به اپراتور ایرانسل، همراه اول و یا رایتل مراجعه کرده و برای غیرفعال کردن سیم کارت و تقاضای رهگیری با کد IMEI گوشی اقدام کنین.

5 کار ضروری بعد از دزدی موبایل

مراحل پیگیری گوشی سرقت شده از طریق مراجعه حضوری به دادگاه و دادسرا و همچنین چک کردن ابلاغیه های سامانه ثنا انجام می شود. همچنین شما میتونین از طریق سایت عدل ایران هم برای پیگیری روند سرقت گوشی اقدام کنین.
در زمان جلسه دادسرا بایستی شواهد و مدارک اثبات شکایت خودتون رو به همراه داشته باشین. در صورتی که سارق گوشی شما فردی ناشناس باشد میتونین از دادسرا و پلیس برای شناسایی فرد تقاضا تحقیق کنین. پس از انجام مراحل تحقیق و شناسایی سارق مجددا جلسه ای جدید در دادگاه و یا دادسرا تعیین شده که پس از اطلاع از زمان اون برای تعیین حکم باید در جلسه حاضر بشین.

 

3. مکان یابی و دسترسی به اطلاعات گوشی

بعد از سرقت گوشی موبایل میتونین براساس نوع پلتفرم اندروید و آیفون از طریق یکی از دو روش مکان یابی برای پاک کردن اطلاعت تلفن همراهتون از راه دور اقدام کنین. البته قبل از استفاده از قابلیت مکان یابی موبایل لازمه به نکات زیر توجه کنید و بعد به سراغ این روش برید.

  • در صورتی که اطلاعات گوشی به طور کامل پاک بشه، نمیتونین از این روش موقعیت مکانی گوشی خودتون رو پیدا کنین.
  • برای دسترسی به اطلاعات موبایل از راه دور و قابلیت مکان یابی لازمه این قابلیت رو پیش از وقوع سرقت رو گوشیتون فعال کرده باشین.

لازمه اشاره کنم تمامی روش های مکان یابی موبایل بعد از سرقت گوشی باید توسط خود شخص انجام بشه. مراحل ردیابی گوشی از راه های مختلفی شامل ردیابی به دستور قضایی و ثبت درخواست ردیابی در سامانه همیاب 24 انجام می شود. شما میتونین از دو روش Find My Phone در گوشی های آیفون و Find My Device در گوشی های اندرویدی برای مکان یابی موبایل سرقت شده اقدام کنین که در ادامه هر بخش به طور کامل توضیح داده میشه.

 

مکان یابی گوشی های آیفون با Find My iPhone

اپل برای ردیابی تمامی گوشی های آیفون از قابلیت انحصاری Find My iPhone استفاده می کند. روی این حساب میتونین در صورت دزدیده شدن گوشی آیفون به راحتی اون رو ردیابی کنین و حتی اطلاعات شخصی خودتون رو برای جلوگیری از سوء استفاده از راه دور حذف کنین.

مکان یابی گوشی های آیفون با Find My iPhone

برای فعال کردن قابلیت مکان یابی گوشی های آیفون با Find My iPhone لازمه مراحل زیر رو به ترتیب انجام بدین:

  1. برای فعال کردن قابلیت Find My iPhone وارد تنظیمات گوشی آیفون بشین.
  2. حالا روی اکانت اپل آیدی (icloud) خودتون که در بالای بخش تنظیمات قرار داره ضربه بزنین.
  3. در بخش icloud از بین موارد نمایش داده شده گزینه Find My iPhone رو انتخاب کنین.
  4. پس از انجام این مراحل میتونین بعد از سرقت گوشی موبایل به سایت آیکلود از طریق لپ تاپ و یا مک بوک مراجعه کنید.
  5. حالا اپل آیدی خودتون رو وارد کنید تا اکانت شما نمایش داده بشه؛ زمانی که وارد حساب کاربری خودتون شدین روی گزینه Find iPhone کلیک کنید.
  6. سپس از منوی بالای صفحه گزینه all devices مدل آیفون خودتون رو انتخاب کنید.

پس از انجام این مرحله موقعیت مکانی آیفون شما روی نقشه به صورت لحظه ای نمایش داده میشه. شما میتونین با انتخاب گزینه Lock دستگاه رو قفل کرده و یا با انتخاب گزینه Erase تمامی اطلاعات حساس رو از روی گوشی آیفون خودتون پاک کنین.

 

مکان یابی گوشی های اندرویدی با Find My Device

در تمامی دستگاه های اندرویدی پس بعد از سرقت موبایل میتونین با استفاده از قابلیت Find My Device گوشی خودتون رو پیدا کرده و یا به راحتی اطلاعات حساس و مهم رو از راه دور پاک کنین. برای استفاده از این قابلیت باید گوشی شما از Find My Device پشتیبانی کنه، سرویس مکان یابی روشن باشه و حساب گوگل رو از قبل در دستگاه خودتون وارد کرده باشین.

مکان یابی گوشی های اندرویدی با Find My Device

برای فعال کردن مکان یاب گوگل مسیر زیر رو دنبال کنین:

  1. ابتدا از طریق منوی برنامه های گوشی وارد تنظیمات بشین.
  2. به سمت پایین منو اسکرول کرده و گزینه Users & Accounts رو انتخاب کنید.
  3. حالا برای اضافه کردن اکانت روی گزینه Add Accounts ضربه بزنید.
  4. پس از اضافه شدن حساب کاربری برای قابلیت مکان یابی از بخش تنظیمات گزینه Security & Privacy رو انتخاب کنین.
  5. در انتها وارد صفحه Find My Device شده و این قابلیت رو فعال کنین.
  6. در صورت وقوع سرقت گوشی ابتدا به سایت find my phone گوگل وارد شده و در صفحه اول مراحل اعتبار سنجی از جمله وارد کردن جیمیل رو انجام بدین.
  7. در صفحه باز شده لیست تمامی دستگاه ها متصل به ایمیل نمایش داده میشه.

شما میتونین پس از مشاهده دستگاه مسروقه، تلفن خودتون رو از راه دور قفل کنین تا کسی به حساب و فایل های شما دسترسی نداشته باشه. برای فعال سازی این قابلیت مراحل زیر رو انجام بدین:

  1. ابتدا وارد تنظیمات اکانت گوگل بشین و بخش Security رو انتخاب کنین.
  2. حالا از قسمت Signing in to Google گزینه Step Verification رو انتخاب کنین.
  3. در انتها روی گزینه Backup codes ضربه بزنین.

در شرایطی که کد خودتون رو فراموش کردید و یا برای ردیابی گوشی به جیمیل نیاز داشته باشین میتونین از طریق Backup اقدام کنید. لازمه اشاره کنم در گوشی های اندروید قابلیت حذف کامل اطلاعات وجود داره؛ این گزینه رو تنها در شرایطی انتخاب کنین که مطمئن شدین بعد از سرقت به هیچ عنوان امکان برگشت گوشی وجود نداره. به این منظور با انتخاب گزینه erase تمامی اطلاعات پاک میشه و قابل ریکاوری نیست ولی در عوض از تلفن شما سوء استفاده نمیشه.

 

4. غیرفعال کردن سیمکارت

یکی از اقدامات موثر بعد از سرقت گوشی، غیر فعال کردن تمامی سیم کارت های موجود در دستگاه موبایل است. سامانه رجیستری گوشی تا حد زیادی امکان سوء استفاده از شماره های شخصی رو محدود میکنه. ولی با توجه به سرعت پایین سامانه لازمه تا بعد از سرقت گوشی دسترسی کامل به سیم کارت رو محدود کردن و با اصلاح سیم کارت رو بسوزونین. یکی از مهمترین دلایل غیرفعال کردن سیم کارت بعد از سرعت گوشی شامل موارد زیر میشه:

  • جلوگیری از استفاده غیر مجاز برای تماس گرفتن، پیام دادن و دسترسی به اینترنت
  • حفاظت از داده های شخصی از جمله مخاطبین، پیام های متنی و گزارشات
  • جلوگیری از سرقت هویت و کلاهبرداری با گوشی مسروقه

معمولا برای غیر فعال کردن سیم کارت های همراه اول و ایرانسل باید به صورت حضوری از طریق دفاتر اپراتور و یا پیشخوان دولت با در دست داشتن مدارک مورد نیاز اقدام کنید. مدارک و شرایط لازم جهت ثبت درخواست غیرفعال سازی سیم کارت شامل موارد زیر است:

  • حضور مالک سیم کارت و یا وکیل قانونی وی
  • تکمیل و امضای فرم درخواست
  • ارائه اصل و کپی مدارک شناسایی از جمله شناسنامه و کارت ملی
  • ارائه قبض پرداختی آخرین دوره

در صورتی که امکان مراجعه حضوری برای غیرفعال کردن سیم کارت همراه اول رو ندارین میتونین از کدهای دستوری اپراتور استفاده کنین. بدین منظور از طریق کد دستوری #2*131* برای سوزاندن سیم کارت همراه اول اقدام کنین.
برای غیر فعال کردن سیم کارت ایرانسل از طریق غیر حضوری کافیه با شماره تماس 700 رو از یه خط ایرانسل دیگه شماره گیری کرده و یا شماره 09377000000 رو از یه خط ثابت شماره گیری کنین تا اپراتور راهنمای های لازم رو در اختیارتون بذاره. پس از غیرفعال شدن سیم کارت امکان سوء استفاده از اون برای ارسال پیامک و یا تماس وجود نداره.

 

5. غیرفعال کردن حساب های کاربری

تمامی شبکه های اجتماعی سرشناس و معتبر امکان غیرفعال کردن حساب های کاربری رو در اختیار افراد میذارن. البته نوع روش و مراحل غیرفعال کردن حساب در پلتفرم های مختلف با هم فرق داره که باید به این نکته توجه کنیم. پس از اعلام سرقتی و غیرفعال کردن سیم کارت باید حساب های کاربری رو هم غیرفعال کنین تا امکان سوءاستفاده از هویت و مشخصات شما وجود نداشته باشه.

غیرفعال کردن حساب های کاربری پس از سرقت گوشیمعمولا حساب های تلگرام و واتساپ امکان غیر فعال کردن موقت ندارد و بایستی حساب رو به طور کامل حذف کرده و مجددا حساب کاربری جدید بسازین. در این صورت چت ها، مخاطبین، گروه ها و کانال های شما به طور کامل پاک میشن.

 

تغییر رمز عبور حساب های کاربری

در شرایطی که قصد ندارین حساب کاربری خودتون رو غیرفعال کرده و یا حذف کنین، میتونین بعد از سرقت گوشی و اعلام گزارش به مراجع قضایی از طریق یک دستگاه تلفن هوشمند دیگه و یا کامپیوتر وارد تمامی حساب های کاربری خودتون شده و رمز عبور رو تغییر بدین. معمولا مراحل تغییر رمز عبور در پلتفرم ها مختلف مسیر جداگانه ای داره که در ادامه توضیح میدیم.
برای اینستاگرام از طریق نسخه وب وارد سایت اینستاگرام بشین و مراحل زیر رو انجام بدین:

  1. از سمت چپ سه نقطه پایین صفحه کلیک کرده و گزینه تنظیمات رو انتخاب کنین.
  2. از بخش Meta Accounts Center متن آبی رنگ See more in Accounts Center رو انتخاب کنین.
  3. در صفحه جدید گزینه password and security رو انتخاب کرده و روی اکانت خودتون کلیک کنین.
  4. حالا گزینه Change password رو انتخاب کرده و رمز عبور جدید رو وارد کنین.

پس از اتمام مراحل روی گزینه done کلیک کنین. حالا رمز عبور اکانت شما تغییر کرده و در صورت ورود سارقان امکان دسترسی به حساب کاربری اینستاگرام شما وجود ندارد.

تغییر رمز عبور حساب های کاربری بعد از سرقت گوشی
برای فیسبوک میتونین از طریق کامپیوتر و یا یه گوشی دیگه وارد اکانت خودتون بشین و مراحل زیر رو انجام بدین:

توی نسخه دسکتاپ از نوار بالای صفحه پیکان کنار قفل رو انتخاب کرده و وارد بخش تنظیمات بشین.

  1. حالا در صفحه باز شده لینک edit در کنار بخش password رو انتخاب کنین.
  2. سپس رمز فعلی حساب رو وارد کرده و رمز جدید رو در دو تا فیلد پایینی تایپ کنین.
  3. در آخر گزینه save changes رو انتخاب کرده تا رمز جدید حساب کاربری اعمال بشه.

در واقع میتونین بدون محدودیت هر چند باری که خواستین رمز حساب کاربری فیسبوک رو عوض کنین که البته بنا بر توصیه های امنیتی لازمه هر چند وقت یکبار رمز جدیدی رو برای حسابتون تعیین کنین.
برای تغییر رمز تلگرام کافیه از طریق نسخه وب وارد فضای برنامه بشین و سپس از مسیر زیر پیش برین:

  • ابتدا روی آیکون با سه خط نمایش داده شده کلیک کرده تا منوی کنار باز بشه.
  • از منو نمایش داده شده گزینه Settings رو انتخاب کنین.
  • در صفحه باز شده روی گزینه Privacy and Security کلیک کنین.
  • سپس گزینه Local Passcode رو انتخاب کرده تا صفحه رمز نمایش داده بشه.
  • رمز عبور فعلی رو وارد کرده و گزینه Change Password رو انتخاب کنین.
  • حالا رمز عبور جدید با ترکیبی از اعداد و حروف رو دو بار وارد کنین.

پس از تغییر رمز عبور تلگرام دسترسی موبایل سرقت شده به حساب اینستاگرام قطع میشه و سارقان امکان سوء استفاده از مشخصات شخصی کاربر رو نخواهند داشت. سایر برنامه های مسنجر مثل واتساپ هم نسخه کامپیوتری دارن که میتونین پس از اجرای برنامه از منوی تنظیمات و حریم شخصی رمز عبور فعلی حساب رو تغییر داده و رمز جدیدی رو انتخاب کنین.

 

خارج کردن گوشی از شبکه های اجتماعی

یکی از مشکلاتی که بعد از سرقت گوشی موبایل برای اکثر افراد اتفاق میفته اینه که اگه گوشی به هر دلیلی پیدا نشد چجوری از حساب شبکه های اجتماعی خارج بشین. معمولا تمامی شبکه های اجتماعی مختلف بخشی به عنوان Log Out یا sign out دارن که میتونین برای خروج از حساب کاربری مسیر اون برنامه رو انجام بدین. در ادامه مراحل خروج از حساب کاربری شبکه های اجتماعی مختلف توضیح داده میشه.
به منظور خروج از حساب کاربری اینستاگرام باید از طریق یک گوشی جدید آیفون و یا اندروید وارد حساب کاربری خودتون شده و مراحل زیر رو انجام بدین:

  1. ابتدا روی تب نمایه (عکس حساب کاربری) در گوشه سمت راست صفحه ضربه بزنین.
  2. سپس سه خط گوشه راست در بالا رو انتخاب کنین تا منوی برنامه نمایش داده بشه.
  3. از بین موارد setting رو انتخاب کنین.
  4. در صفحه باز شده روی گزینه Security ضربه زده تا صفحه مورد نظر باز بشه.
  5. حالا در بخش login activity لیستی از تمامی دستگاه های متصل به حساب رو مشاهده می کنید.
  6. در انتها روی سه نقطه دستگاه گم شده ضربه زده و گزینه Log Out رو انتخاب کنین.

پس از اتمام مراحل، حساب اینستاگرام در دستگاه گم شده خارج میشه و سارقان مکان دسترسی به حساب شما رو ندارن.خارج کردن گوشی از شبکه های اجتماعی بعد از سرقت گوشیبرای حساب گوگل کافیه وارد مرورگر کامپیوتر شده و مراحل زیر رو انجام بدین:

  • پس از وارد شده به حساب کاربری گوگل از گوشه بالای صفحه روی آیکون پروفایل خودتون کلیک کرده و گزینه Manage Your Google Account رو انتخاب کنین.
  • سپس از طریق برگه Security گزینه Manage Devices رو انتخاب کرده و سپس روی بخش Your Devices کلیک کنین.
  • در ادامه لیستی از دستگاه های متصل به جیمیل و سایر سرویس های گوگل نمایش داده میشه. حالا دستگاه مورد نظرتون رو پیدا کرده و سپس از بخش سه نقطه گزینه Sign Out رو انتخاب کنین.

پس از اتمام مراحل اگه گوشی به سرقت رفته آنلاین بشه فوری از حساب های کاربری متصل به گوگل و جیمیل خارج میشه و حتی اگه گوشی خاموش و یا به اینترنت متصل نباشه، گوگل در صورت تشخیص مجددا گوشی رو از حساب های متصل خارج میکنه.

با این حساب توصیه میکنیم اگر اطلاعات مهمی دارین این روش رو در اولویت قرار بدین. مراحل خروج از حساب سایر شبکه های اجتماعی هم از طریق مسیرهای پیشنهادی برنامه انجام میشه که میتونین براساس نیازتون در گوگل جستجو کنین.

 

دی اکتیو کردن حساب کاربری

معمولا حذف و یا دی اکتیو کردن حساب کاربری یه مسیر یک طرفه هست که ممکنه امکان بازیابی مجدد حساب کاربری رو نداشته باشین. با این حال اگر بعد از سرقت گوشی به صلاح دید خودتون از این روش استفاده کردین خیالتون راحته که دیگه هیچ وقت امکان سوء استفاده از اطلاعات شخصی شما وجود داره. معمولا دی اکتیو کردن حساب کاربری در برنامه های مختلف روش های مشخصی داره که در ادامه چند مورد رو معرفی میکنیم.

پس از غیرفعال کردن حساب فیسبوک مشخصات ثبت شده، تصاویر و پست های منتشر شده حذف میشه و سایر کاربران امکان جستجوی نام کاربری و یا آیدی شما رو نخواهند داشت. مراحل غیرفعال کردن حساب فیسبوک به شکل زیر انجام میشه:

  • برای غیر فعال کردن حساب کاربری ابتدا وارد صفحه اصلی فیسبوک بشین.
  • به تنظیمات رفته و بخش Settings and Privacy رو انتخاب کنین.
  • حالا روی گزینه Your Facebook Information کلیک کرده تا صفحه مورد نظر باز بشه.
  • سپس گزینه Deactivation and Delete رو انتخاب کنید.
  • در انتها به پایین صفحه اسکرول کرده و گزینه Deactivate My Account رو انتخاب کنین.

معمولا پس از غیرفعال کردن حساب امکان بازگردانی تا یک ماه وجود داره. در این مدت میتونین به حساب کاربری خودتون مراجعه کرده و حساب رو مجددا فعال کنین.

دی اکتیو کردن حساب فیسبوک

در شرایطی به هر دلیلی ممکنه امکان بازیابی حساب وجود نداشته باشه، پس بهتره قبل از انجام این مراحل حتما یک نسخه پشتیبانی محتوای صفحه خودتون داشته باشین.

غیرفعال کردن حساب کاربری X در مقایسه با فیسبوک بسیار راحت تر سریع تر است که به شکل زیر انجام میشه:

  • برای غیرفعال کردن حساب ایکس از طریق کامپیوتر و یا لپ تاپ وارد حساب کاربری شده و روی آواتار خودتون کلیک کرده تا منوی کشویی باز بشه.
  • در منوی باز شده گزینه Settings and privacy رو انتخاب کنین؛ حالا در صفحه باز شده به پایین اسکرول کرده تا گزینه Deactivate your account رو مشاهده کنین.
  • پس از کلیک کردن روی این گزینه در صفحه باز شده گزینه Deactivate رو انتخاب کرده و رمز حساب کاربری رو وارد کنین.

براساس قوانین ایکس معمولا پس از غیرفعال کردن حساب کاربری داده ها تا ۳۰ روز نگهداری میشه و در این مدت میتونین مجدد حساب کاربری خودتون رو فعال کنین.

پس از گذشت بازه زمانی یک ماهه حساب کاربری به طور کامل غیرفعال میشه و آیدی شناسایی شما در دسترس نخواهد بود.

اینستاگرام محبوب هم مثل فیسبوک امکان حذف موقت و دائم حساب کاربری رو در اختیارتون میذاره که باید مراحل زیر رو انجام بدین.

  • برای غیرفعال کردن حساب کاربری اینستاگرام بایستی از طریق نسخه تحت وب وارد صفحه اینستاگرام شده و گزینه Edit Profile رو انتخاب کنین.
  • در صفحه جدید گزینه Temporarily disable my account رو انتخاب کنین. پس از کلیک بر روی این گزینه صفحه جدیدی برای شما نمایش داده میشه که باید دلیل غیرفعال کردن حساب خودتون رو توضیح بدین.
  • حالا به منظور پاسخ دادن به سوال ?Why are you disabling your account در صفحه جدید می تونین یکی از گزینه ها مد نظرتون مثل Just need a break رو انتخاب کرده و یا رمز عبور رو وارد کنین.
  • در نهایت گزینه آبی رنگ پایین صفحه رو لمس کنین تا حساب شما غیر فعال بشه. در حالی که حساب اینستاگرام غیرفعال بشه میتونین دوباره حساب خودتون رو از طریق وارد کردن مشخصات فردی و رمز مجددا فعال کنین.

معمولا پس از غیرفعال کردن حساب های کاربری شبکه های اجتماعی مختلف از ۲۴ ساعت تا ۳۰ روز امکان بازگردانی حساب وجود داره و پس از گذشت این مدت حساب کاربری به طور کامل حذف میشه.

در این صورت تمامی پیام ها، سوابق کاربری و هر چیزی که به اشتراک گذاشتین از حساب کاربری حذف شده و امکان ایجاد حساب کاربری جدید با مشخصات حساب قبلی رو نخواهید داشت.

 

مراجعه به شرکت بیمه

معمولا تمامی بیمه های گوشی برای دستگاه های رجیستر شده شامل بیمه سرقت گوشی هستند. بدین منظور میتونین بعد از سرقت گوشی موبایل برای دریافت خسارت به شرکت بیمه گذار مراجعه کنین.
معمولا شرایط دریافت بیمه خسارت ناشی از دزدی در صورت قابل دریافت است که مالک گوشی ثابت کند که گوشی وی را به زور و یا با شکست درب و قفل ماشین و یا خانه دزدیده باشن. پس در شرایطی که گوشی خودتون رو مکان های عمومی و یا وسایل نقلیه جا گذاشته باشین امکان دریافت خسارت از بیمه وجود نداره.
از اون طرف در صورت احراز شرایط دریافت بیمه سرقت موبایل باید مدارک مستند رو به بیمه ارائه کرد که شامل موارد زیر است:

  • همراه داشتن جعبه دستگاه و اصل کارت گارانتی
  • اصل کارت بیمه
  • اصل فاکتور خرید مهر شده توسط فروشنده موبایل
  • تکمیل فرم خسارت توسط شاکی
  • اعلام کردن سرقت اولیه به پلیس ۱۱۰ و کلانتری
  • پرینت استعلام ثبت سرقت در سامانه همیاب
  • مدارک و مستندات پرونده تشکیل شده در دادسرا
  • برگه استعلام عدم پیدا شدن گوشی پس از ۶۰ روز توسط اداره آگاهی
  • اصل گزارش تایید مراجع قضایی و انتظامی با شکست حرز (شکستن قفل درب منزل و خودرو برای سرقت موبایل)

معمولا در مواردی مانند جنگ، درگیری های خیابانی و اغتشاش شرکت بیمه گذار هیچ مسئولیتی برای پرداخت خسارت نداره. از اون طرف سرقت گوشی با زورگیری و کف زنی (قاپ زدن گوشی از دست فرد) هم جزو موارد جبران خسارت بیمه محسوب نمیشه و روی این حساب به نظرم در اکثر موارد اگه گوشیتون گم شد زیاد دلخوش بیمه نباشین و مراحل پیگیری از کلانتری و دادسرا رو انجام بدین.

بهترین اقدامات بعد از پیدا شدن گوشی

معمولا در صورتی که مراحل شکایت به جایی رسید و یا از طریق مکان یابی گوشی تونستین بالاخره گوشی دزدیده شده رو پیدا کنین بهتره چند تا کار مهم رو انجام بدین و سپس دوباره از گوشی استفاده کنین. موارد لازم بعد از پیدا شدن گوشی شامل موارد زیر میشه:

  • گوشی رو پیش یه تعمیرکار موبایل ببرین تا از سالم بودن قطعات داخل گوشی و نبود ابزار غیر معمول و جاسوسی اطمینان حاصل کنین.
  • با وجود اینکه خیلی از افراد به فایل های شخصی خودشون اهمیت میدن؛ ولی به نظر میرسه گوشی فضای امنی برای فایل های شخصی نیست و میتونین از حافظه های جانبی مثل هارد اکسترنال و یا سیستم کامپیوتر برای آرشیو فایل هاتون استفاده کنین. پس بدون معطلی گوشی رو به تنظیمات کارخونه برگردونین تا هرگونه بدافزار مخرب از روی گوشی پاک بشه.
  • پس از ریست کامل گوشی حالا میتونین مجددا میتونین سیم کارت های جدید رو در گوشی گذاشته و مراحل راه اندازی اولیه و نصب برنامه های مختلف رو انجام بدین.

لازمه اشاره کنم تنها در صورتی که گوشی ارزش استفاده مجدد داره که هیچ ایراد سخت افزاری وجود نداشته باشه و گرنه باید با گوشی مورد علاقتون خداحافظی کنین.

 

 تغییر رمز های عبور

اولین کاری که پس از پیدا کردن گوشی باید انجام بدین تغییر رمز عبور است. معمولا ابتدا باید رمز عبور صفحه قفل رو تغییر داده سپس وارد تمامی برنامه های اصلی مثل شبکه های اجتماعی شده و از طریق گزینه های داخل برنامه برای تغییر رمز اقدام کنین. معمولا برنامه های بانکی امکان ذخیره رمز حساب کاربری رو ندارن و در زمان ورود باید نام کاربری و رمز عبور رو وارد کرده و سپس کد رمز یکبار مصرف رو بزنین. پس اگه قبلا سیم کارتتون رو سوزونده باشین از این بابت مشکلی نخواهید داشت. برای تغییر رمز های عبور جیمیل و حساب های کاربری شبکه های اجتماعی باید نکاتی رو رعایت کنین که در ادامه این موارد رو به طور کامل توضیح دادیم.

 

از رمز های ساده و قابل حدس استفاده نکنید

لازمه پس از پیدا شدن گوشی سرقتی در صورتی که قصد استفاده مجدد از اون رو دارین از رمز استفاده کنین و یا اگر از قابلیت حسگر اثر انگشت پشتیبانی میکنه، حتما این قابلیت رو هم فعال کنین.
رمز های متداول گوشی های هوشمند اندروید و آیفون در پنج دسته مختلف face id، اسکن اثر انگشت، رمز عددی، ترکیب عدد و حروف و الگو قرار دارن. دو تا اولی روی نمیشه زیاد تغییر داد ولی برای سه مورد آخر میتونین از خلاقیت خودتون استفاده کنین.

مثلا الگوی تصویر زیگزاگی یا چند تا طرح پیچیده رو امتحان کنین. رمز عبور قوی برای گوشی موبایل های اندروید و آیفون باید دارای ویژگی های زیر باشه:

  • دارای ۸ کاراکتر و بیشتر
  • ترکیبی از حروف کوچک و بزر و کاراکترهای خاص مثل @ یا اسلش
  • رمز های عددی مثلا ۱۲۳۴۵۶۷۸ و یا حروف qwerty قوی نیستند
  • رمز عبور گوشی با سایر حساب های کاربری یکسان نباشد
  • از کلمات واقعی و نام اشخاص قابل حدس استفاده نکنین
  • اطلاعات فردی مثل نام و نام خانوادگی، اسم حیوان خانگی، تاریخ تولد شخص و یا افراد خانواده و دوستان مناسب نیستند

شما همچنین میتونین به وب‌ سایت calculator مراجعه کرده و با استفاده از گزینه های موجود یه رمز ترکیبی شامل انواع اشکال، حروف، کاراکتر یک رمز عبور قوی برای گوشی خودتون در نظر بگیرید.

 

انجام تنظیمات امنیتی برای محدود کردن دسترسی بعد از تکرار رمز عبور اشتباه

یکی از اقدامات لازم پس از پیدا کردن گوشی و تعیین رمز عبور انجام تنظیمات ایمن سازی رمز عبور صفحه قفل است. روی این حساب در ادامه این بخش تنظیمات امنیتی متناسب با گوشیهای اندروید و آیفون ارائه شده است.
در گوشی های آیفون با Control Center میزان روشنایی صفحه، روشن کردن اینترنت، چراغ قوه، پخش موسیقی و حتی حالت پرواز رو حتی با صفحه قفل هم انجام بدین. اما از طرفی ممکنه دخالت های اطرافیان و یا تجربه سرقت گوشی نظرتون رو عوض کنه و ترجیح بدین این حالت غیرفعال بشه. برای انجام این کار مسیر زیر رو دنبال کنین:

  • ابتدا برنامه تنظیمات رو در گوشی آیفون اجرا کنین.
  • سپس به پایین صفحه تنظیمات اسکرول کرده تا گزینه Face ID & Passcode یا Touch ID & Passcode رو مشاهده کنین.
  • حالا در صفحه باز شده رمز عبور رو وارد کنین.
  • بعد از وارد کردن رمز گوشی تنظیمات صفحه قفل نمایش داده میشه؛ کمی به سمت بالا کشیده تا بخش Allow Access When Locked رو مشاهده کنین.
    برای غیر فعال کردن بخش کنترل سنتر تیک گزینه این بخش رو غیرفعال کنین.

پس از انجام این مراحل کنترل سنتر و تمامی میانبرهای جذابش دیگه در صفحه قفل نمایش داده نمیشه.

غیرفعال کردن کنتر سنتر آیفون

ولی در عوض میتونین با خیال راحت گوشیتون روی میز باشه و نگرانی بابت دستکاری افراد کنجکاو ندارین.
در گوشی های اندروید قابلیت های مختلفی از نوار ابزار گرفته تا NFC در صفحه قفل قابل دسترسی هستن که برای غیرفعال کردن اونا و بالا بردن امنیت گوشی باید مراحل زیر رو انجام بدین:

  • برای محافظت از NFC در صفحه قفل گوشی وارد تنظیمات دستگاه شده و گزینه “دستگاه‌های متصل” یا “تنظیمات اتصال بیشتر” رو انتخاب کنین.
  • به دنبال گزینه NFC بگردین و روش ضربه بزنین تا صفحه تنظیمات این بخش باز بشه.
  • حالا گزینه Requirement device unlock for nfc رو انتخاب کنین.
  • از این به بعد برای استفاده از NFC باید قفل گوشی رو باز کنین که از تراکنش های غیرمجاز جلوگیری میشه.

برخی از گوشی های اندرویدی مثل سامسونگ قابلیت های اضافی مثل secure lock دارن که قابلیت های خاصی از گوشی مثل شبکه اینترنت و وای فای رو در حالت قفل از دسترس خارج میکنه. در این بخش همچنین گزینه ریست خودکار وجود داره که در صورت اشتباه وارد کردن قفل صفحه برای ۱۵ بار دستگاه به طور کامل ریست میشه. در شرایطی که گوشی به سرقت رفته معمولا ریست خودکار ارزش بیشتری داره تا اینکه اطلاعات شما به دست افراد سودجو بیفته.

 

خرید مجدد بیمه موبایل

در جایی که قیمت موبایل و هزینه تعمیرات گوشی های مختلف بسیار بالا است لازمه از همون اول گوشی دارای بیمه معتبر بخرین که شرکت بیمه گذار هزینه های ناشی از خسارت وارد از جمله سرقت رو تقبل کنه. البته در صورتی که گوشی سرقت شده رو با پیگیری قضایی پیدا کردید هم لازمه مجدد برای خرید بیمه موبایل اقدام کنین.
در حال حاضر شرکت های بیمه گذار مختلفی در زمینه بیمه لوازم الکترونیکی فعالیت میکنند که میتونین با سرچ در گوگل نوع شرکت مورد نظر خودتون رو پیدا کنین. معمولا مراحل خرید بیمه موبایل به شکل زیر انجام میشه:

  • برای انجام مراحل ثبت نام و خرید بیمه موبایل باید ابتدا وارد سایت بیمه گذار مورد نظر شده و سرویس بیمه رو انتخاب کنین.
  • سپس اطلاعات گوشی و شماره سریال درج شده روی جعبه دستگاه رو در سایت بیمه گذار وارد کرده و هزینه بیمه رو پرداخت کنین.
  • شرکت بیمه گذار پس از سنجش سلامت دستگاه، بیمه موبایل به مدت یکسال برای گوشی هوشمند شما فعال میشه.

معمولا اکثر سایت های بیمه گذار فقط گوشی های آکبند رو شامل شرایط بیمه حساب میکنن و طرح گوشی های کارکرده رو ندارن. روی این حساب حتما در زمان خرید بیمه موبایل به نوع پوشش شرکت بیمه گذار و شرایط پرداخت خسارت دقت کنین.

 

اقدامات اشتباه بعد از سرقت گوشی که نباید انجام داد

سرقت گوشی تقریبا یکی از اتفاقات ناگواری هست که نمیشه به راحتی از کنارش گذشت. البته در صورتی که در شرایط سرقت گوشی قرار گرفتین و یا گوشی شما دزدیده شد یک سری کار رو نباید انجام بدین که در ادامه توضیح داده شده است:

  • اگر دزد گوشی زورگیر و یا کیف قاپ بود به هیچ عنوان با فرد درگیر نشین؛ چون معمولا دزدها از سلاح سرد مثل چاقو و یا حتی اسلحه دارن که درگیری با دزد قطعا به شما آسیب میزنه.
  • به هیچ عنوان وحشت نکنین و یا به دنبال دزد ندوید؛ چون معمولا در حین عبور از خیابان تصادف کنین و علاوه بر از دست دادن گوشی روانه بیمارستان میشین.
  • برخی از افراد پس از دزدی با صدای بلند جیغ و داد میزنن تا توجه افراد حاضر در محل رو به دزد فراری معطوف کنن؛ شاید این روش جواب بده ولی در اکثر مواقع فقط وقت بیشتری از شما میگیره و فرصت طلایی شکایت از سارق رو از دست میدین.
  • در هر شرایطی اول از همه احتیاط کنین تا کمتر در خطر دزدی گوشی قرار بگیرین. مثلا استفاده از هدفون برای تماس در کوچه و خیابان بهتره از دست گرفتن گوشی برای یه زنگ زدن و یا پیام دادن ساده است.
  • اگر به هر دلیلی دزد پس از سرقت گوشی با شما تماس گرفت و قصا اخاذی و دریافت مبلغی رو داشت به هیچ عنوان همکاری نکنین.
  • به هیچ عنوان با دزد قرار حضوری نذارین و پس از انجام سرقت ابتدا سراغ مراجع قضایی برای پیگیری روند سرقت برین.

رعایت کردن این موارد تا حد زیادی از ایجاد ضرر و زیان بیشتر برای شما جلوگیری میکند و روند بازپس گیری گوشی رو (تا حد امکان) مختل نمی کند.

 

جمع بندی

مطمئنا به سرقت رفتن گوشی یکی از موضوعات حساس جامعه است که با توجه به بالا رفتن آمارش در سال های اخیر تقریبا روند پیگیری و شکایت دزدی موبایل رو کاری طولانی و زمان بر کرده و در اکثر مواقع نمیشه گوشی رو برگردوند. پس روی این حساب حتما نکات امنیتی رو برای حساب کاربری رعایت کنین تا در صورت بروز سرقت اطلاعات فردی و بانکی شما در معرض سوء استفاده سارقان قرار نگیره. یکی از بهترین راه‌ها برای کم کردن خسارت‌های دزدی گوشی بیمه کردن موبایله. الان خیلی از شرکت‌های بیمه‌گذار برای لوازم الکترونیک پکیج‌های بیمه جذاب ارائه میدن که تا حدود زیادی هزینه رو بهتون برمی‌گردونه.

نویسنده : امیر بهمن پور
تاریخ انتشار 2 هفته پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 3
5/ 5

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Nurse

تشکر

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
alirezanikkhah

مطلب واجبی بود

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
ali.sh2004

ما که یه بار گوشیمونو زدن دیگه پیدا نشد که نشد😂

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳