مقایسه A53 سامسونگ با Poco F4 شیائومی

تو بازه قیمتی 10 تا 13 میلیون ترافیک خوبی از مدل ها وجود دارن که اکثرا هم گوشی های قابل احترامی هستن اما اگه بخوایم از سامسونگ و شیائومی دو تا گوشی رو در نهایت برای رقابت نهایی با ارزش خریدترین گوشی های این بازه انتخاب کنیم، از سامسونگ گوشی a53 رو داریم و از شیائومی، poco f4. رقابتی که میتونه کاملا پایاپای باشه چون آمار بازار حاکی از فروش خوب هر دو گوشیه و هر دو گوشی با توجه به طراحی و خوش دست بودنشون، مورد پسند خانوم ها هم هستن. با مقایسه دو گوشی A53 سامسونگ با Poco F4 شیائومی همراه موبونیوز باشید.

 

مقایسه طراحی سامسونگ A53 با Poco F4

سامسونگ A53 از یه بدنه کاملا پلاستیکی تخت استفاده میکنه که برآمدگی دوربین، بخشی از قسمت پشتی به حساب میاد و بخش جدایی نیست.  از گواهی IP67 برای این گوشی استفاده شده که در مقابل نفوذ ذرات گرد و غبار و نفوذ مایعات مقاومه. حسگر اثر انگشت روی صفحه قرار داره و دقت و سرعت نسبتا خوبی داره. لبه ها از پلاستیک با روکش براق فلز مانندی ساخته شده و در کنار وزن 189 گرمی اون با یه گوشی نسبتا سبک و خوش دست طرفیم که استفاده ازش اذیتتون نمیکنه ولی کیفیت ساخت خیلی بالایی نداره.

گوشی پوکو f4 از یه طراحی تخت و صاف برای قسمت پشتی و لبه ها استفاده میکنه اما قسمت پشتی از یه گلس براق که اثر انگشت روش میمونه و فریم پلاستیکی ساخته شده، که ظاهر و حس بهتری به گوشی میده. به نسبت a53 کمی کشیده تره و وزن 195 گرمیش باعث میشه خیلی تو استفاده طولانی مدت اذیت کننده نباشه. گواهی IP53 هم که در مقابل پاشیدن ذرات آب و تا حدودی نفوذ ذرات گرد غبار مقاومه، برای این گوشی استفاده شده. حسگر اثر انگشت روی دکمه پاوره و دقت و سرعت نسبتا مناسبی داره.

حاشیه صفحه هر دو گوشی کمه نسبتا و تو محدود 86 درصد قرار داره، دوربین سلفی هم توی یه ناچ نسبتا کوچیک وسط صفحه قرار گرفته.

در مجموع هر دو گوشی ظاهر نسبتا ساده ای دارند اما پوکو F4 به خاطر استفاده از متریال با کیفیت تر و زیباتر حس بهتری موقع استفاده از گوشی بهتون میده و برعکس سامسونگ حس یه گوشی ارزون قیمت رو بهتون منتقل نمیکنه. هر چند که a53 گواهی بهتری داره اما در مجموع برنده بخش طراحی، گوشی Poco F4 شیائومیه.

 

مشاهده ویدئو بررسی کامل گوشی a53 سامسونگ

مشاهده ویدئو بررسی کامل گوشی Poco F4 شیائومی

 

مقایسه صفحه نمایش Samsung A53 با شیائومی Poco F4

پنل سوپر امولد با رزولوشن 1080 و اندازه 6.5 اینچی، نرخ به روز رسانی 120 هرتزی، امکان نمایش 1 میلیارد رنگ و روشنایی متوسط رو به خوب که در حالت دستی تا 500 نیت و در محیط بیرون تا 830 نیت بالا میره صفحه نمایش گوشی a53 رو تشکیل میده. کیفیت صفحه نمایش خیلی خوبه و رنگ های زنده به خصوص مشکی های عمیقی بهتون نشون میده.

گوشی پوکو F4 از یه صفحه نمایش 6.67 اینچی با پنل امولد با رزولوشن FHD+ و رفرش ریت 120 هرتزی استفاده میکنه که تجربه روون و با جزئیاتی بهتون میده. روشنایی خوبی داره و در حالت عادی تا 530 نیت و در محیط بیرون و حالت اتوماتیک تا 1000 نیت افزایش پیدا میکنه. استفاده از HDR10+ و دالبی ویژن باعث شده یه تجربه خوب و عالی از دیدن محتوایی ویدئویی داشته باشید. برای تجربه روون تر و واکنش سریع تر تو بازی ها هم شیائومی از تاچ سمپلینگ 360 هرتزی هم برای این گوشی استفاده کرده.

روی هر دو گوشی برای محافظت صفحه از گوریلا گلس 5 استفاده شده و تا حدودی از خط و خش و خرد شدن صفحه جلوگیری میکنه. رفرش ریت هم هوشمند نیست و فقط امکان انتخاب بین دو حالت 120 و 60 هرتزی وجود داره و شما باید بین مصرف بهتر باتری یا روون بودن صفحه یکی رو انتخاب کنید.

در مجموع عملکرد صفحه نمایش هر دو گوشی خیلی خوبه و تقریبا نزدیک به گوشی های قاتل پرچمداره و خیلی اختلافی بینشون نیست اما گوشی پوکو اف 4 به خاطر امکانات بیشترش توی این بخش با یه اختلاف خیلی کم برنده این بخش میشه.

 

مقایسه باتری سامسونگ A53 با Xiaomi Poco F4

گوشی پوکو F4 از یه باتری 4500 میلی آمپر ساعتی با عملکرد شارژدهی متوسط استفاده میکنه که حدودا یک روز تو کاربری معمولی بهتون شارژ میده، اما اگه استفاده سنگین تری ازش داشته باشید باید در طول روز دو بار شارژش کنید که به خاطر استفاده از شارژر 67 واتی قرار گرفته تو جعبه خیلی طول نمیکشه و تقریبا توی 40 دقیقه گوشی فول شارژ میشه، توی 15 دقیقه هم 50 درصد گوشی شارژ میشه.

گوشی a53 سامسونگ از یه باتری 5000 میلی آمپر ساعتی استفاده میکنه و برای شارژش باید از یه شارژ 25 واتی که توی جعبه قرار نداره (و باید جداگانه بخریدش) می تونید استفاده کنید. 45 درصد شارژ در گوشی A53 حدود نیم ساعت زمان میبره و فول شارژ شدنش هم تو حدود یک ساعت و 20 دقیقه انجام میشه. سامسونگ A53 به خاطر پردازنده نسبتا بهینه تر برای انرژی مصرف کمتری داره و تقریبا یک روز و نیم تو استفاده معمولی بهتون شارژ میده و اگه کمی استفاده سنگین تری کنید تقریبا یه روز دووم میاره.

عملکرد شارژدهی گوشی پوکو F4 خیلی خوب نیست و برای یه گوشی میان رده تقریبا کمه اما سرعت شارژ و آداپتور شارژر قرار گرفته تو جعبه کمی به کمکش میاد و خودش رو به A53 نزدیک میکنه ولی بازم عملکرد کلی بخش باتری سامسونگ A53 بهتره.

 

مقایسه قدرت پردازشی سامسونگ A53 با Poco F4

گوشی Poco F4 از تراشه اسنپدراگون 870 به همراه 6/8/12 گیگ رم  LPDDR5 در کنار حافظه ذخیره سازی 128/256 گیگابایتی از نوع USF 3.1 استفاده میکنه. تو کاربری معمولی و مولتی تسک هیچ مشکل و افت سرعتی نمی بینید و همه چی عالی و روونه. برنامه ها و بازی ها زمان لود سریع و پایینی دارند، اما بخشی که خیلی عملکرد خوبی داره توی بازی هاست به خصوص بازی های سنگین و گرافیک بالا که به خوبی روی بیشترین جزئیات و فریم مناسب اجرا میشه. مشکل دمای پردازنده های اسنپدراگون هم اینجا با یه سیستم خنک کننده قوی تقریبا مدیریت شده و با اینکه دما نسبتا بالا میره و داغ میشه لبه ها اما افت سرعت و قدرت پردازشی نداریم و تقریبا عملکرد با ثباتی از خودش نشون میده. بخش گیم توربو هم توی بازی ها بهتون اجازه میده تنظیمات اون از جمله دادن قدرت سخت افزاری بیشتر و امکانات شخصی سازی گسترده رو بهتون میده. امکان اضافه کردن کارت حافظه جانبی هم وجود نداره برعکس گوشی سامسونگ A53 که به صورت هیبریدی این امکان رو بهتون میده.

گوشی سامسونگ A53 از پردازنده اگزینوس 1280 ساخت خود سامسونگ که مصرف انرژی بهینه تری داره، در کنار 4/6/8 گیگ رم LPDDR4X و 128/256 گیگابایت حافظه ذخیره سازی UFS 2.2 استفاده میکنه. در کاربری معمولی همه چی روون و خوب اجرا میشه و بازی ها سبک تر با جزئیات خوب و فریم مناسب اجرا میشن و تو بازی های سنگین تر باید جزئیات رو پایین تر بیارید تا فریم بیشتر و بازی روون تری داشته باشید. دما هم خیلی بالا نمیره و مشکلی برای راندمان گوشی ایجاد نمیکنه.

در مجموع تو کاربری معمولی و روزانه تقریبا سرعت اجرا برنامه و رابط کاربری یکیه، اما در مولتی تسکینگ و لود برنامه پوکو F4 در حد چند ثانیه وابسته به برنامه، عملکرد سریع تری داره. اما در بنچمارک ها پوکو اف 4 تقریبا 50 درصد بهتر و قوی تره که بیشتر توی بازی های سنگین و با گرافیک بالا خودش رو نشون میده و تو استفاده معمولی خیلی ملموس نیستش. به خاطر همین موضوع اگه خیلی اهل بازی با گوشی نیستید و بیشتر با گوشی کارهای معمولی میکنید، سامسونگ A53 هم براتون کار رو درمیاره. اما در مجموع از لحاظ عملکرد کلی پوکو F4  با اختلاف برنده این بخش به حساب میاد.

 

مقایسه رابط کاربری سامسونگ آ 53 با پوکو اف 4

گوشی a53 سامسونگ از رابط کاربری مخصوص خودش به نام One UI 4.1 استفاده میکنه که بر پایه اندروید 12 ساخته شده و امکانات شخصی سازی خیلی خوبی داره و تجربه خیلی روونی بهتون میده. اپ های مخصوص سامسونگ هم روش نصبه که بیشترش رو نمی تونید حذف کنید ولی تجربه خیلی بدی ندارن. سامسونگ قول 4 سال آپدیت نرم افزاری اندروید و 5 سال آپدیت امنیتی رو داده که خبر خیلی خوبه به حساب میاد و اگه میخواید مدت زیادی از گوشیتون استفاده کنید، خیالتون رو در طولانی مدت راحت میکنه.

گوشی پوکو اف 4 از رابط کاربری MiUi 13 که برپایه اندروید 12 ساخته شده استفاده میکنه و امکانات شخصی سازی و تنظیمات متنوعی داره. مثل گوشی های اقتصادی شیائومی برنامه های تبلیغاتی آزاردهنده روش پیدا نمی کنید ولی بازم روش یه سری برنامه پیش فرض نصب شده که اکثرا امکان حذفشون هست. شیائومی قول 2 سال آپدیت نرم افزاری و 3 سال آپدیت های امنیتی رو داده.

این بخش تقریبا بسته به سلیقه و تجربه شخصی خودتون داره و هر دو رابط کاربری تجربه خوبی بهتون میدن و اگه با هر کدوم راحت تر باشید سراغ همون میرید، اما پشتیبانی نرم افزاری طولانی تر سامسونگ که جدیدا تو گوشی های میان رده هم دیده میشه برتری رو تو این بخش به گوشی A53 سامسونگ میده.

 

مقایسه دوربین Poco F4 با Samsung A53 5G

سه سنسور 64 مگاپیکسلی اصلی با لرزشگیر اپتیکال، 8 مگاپیکسلی اولترا واید و 2 مگاپیکسلی ماکرو به همراه دوربین سلفی 20 مگا پیکسلی بخش دوربین گوشی پوکو F4 رو تشکیل میدن. دوربین اصلی در نور روز عکس های با دیتیل خوب و بالانس رنگ مناسبی میندازه و کنتراست و ترکیب رنگ های خوبه و نزدیک به واقعیته. البته تو بعضی اوقات یه سری دستکاری تو رنگ عکس ها برای خوشگل تر شدن خروجی رو هم شاهد هستیم! عکس های پرتره اکسپوژر خوبی داره و رنگ ها دقیق در میان اما جداسازی سوژه خیلی دقیق نیست. دوربین اولترا واید هم عکس های با شارپنس تقریبا مناسبی میگیره و نزدیک به واقعیته.  دوربین ماکرو تعریف خاصی نداره و میشه گفت اوکیه و دیتیل خیلی زیادی نداره و عکس های کمی تیره تره نسبت به واقعیت. کیفیت عکس های دوربین سلفی هم مناسبه، دیتیل و شارپنس خوبی دارن ولی رنگ صورت کمی بی روحه اما بقیه موارد رنگ های شبیه به واقعیت میده بهتون. در نور کم و شب هم همیشه نایت مود فعاله و تقریبا عکس های با نور مناسب و نویز کمی بهتون میده. فیلمبرداری 4K با 60 فریم در دوربین اصلی و 1080 با 30 فریم در دوربین سلفی امکان پذیره و تقریبا کیفیت فیلم ها خوبه و تقریبا عملکرد نزدیک به بخش عکاسی داره.

چهار سنسور 64 مگاپیکسلی اصلی با لرزشگیر اپتیکال، 12 مگاپیکسلی اولترا واید، 5 مگاپیکسلی ماکرو و 5 مگاپیکسلی تشخیص عمیق و دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی پکیج دوربین سامسونگ A53 رو تشکیل میدن. دوربین اصلی عکس های با دیتیل خوب و نویز کمی میگیره، دینامیک رنج خوبی داره، کنتراست عکس ها مناسبه اما رنگ ها دستکاری نرم افزاری میشه و خیلی شبیه به واقعیت نیستش. عکس های پرتره جداسازی سوژه رو خوب انجام میدن و دیتیل مناسبی دارن. سنسور اولترا واید رنگ های نرمی بهتون میده و از دوربین اصلی عملکرد بهتری توی پردازش رنگ ها داره. سنسور ماکرو خیلی تعریفی نداره اما از پوکو F4 رنگ ها زنده تر و با جزئیات ترن. دوربین سلفی دیتیل و جزئیات عکس خوبه و نویز کمی داره اما کمی رنگ ها مایل به آبی میشن. فیلمبرداری 4K با 30 فریم در دوربین اصلی و 4K با 30 فریم در دوربین سلفی امکان پذیره و تقریبا کیفیت فیلم ها مناسبه و میشه گفت عملکردش نزدیک به بخش عکاسیه.

در مجموع عملکرد گوشی Poco F4 تو این بخش با یه اختلاف کمی بهتر بوده و به خاطر واقعی تر بودن عکس ها که بیشتر به خاطر پردازنده قوی تر عکس ها رو بهتر رندر میکنه و امکانات بیشتر بخش فیلم برداری برنده این بخش به حساب میاد. (البته تو این بخش بر اساس اولویت ها، ممکنه A53 برای یه سری از افراد عملکرد بهتری داشته باشه اما اگه بخوایم کلی تر نگاه کنیم تو بخش دوربین، پوکو اف 4 با یه اختلاف خیلی کم برنده محسوب میشه.)

 

مقایسه اسپیکر سامسونگ a53 با شیائومی پوکو اف 4

تو این بخش مثل اکثر گوشی های میان رده از اسپیکر استریو به همراه دالبی اتموس استفاده شده، کیفیت صدا خوبه و بلندی مناسبی داره و صدای بالانسی بهتون میده. مثل بقیه گوشی های این بازه از جک 3.5 میلیمتری صدا خبری نیست. این بخش برنده ای نداره و هر دو گوشی یه امتیاز رو میگیرن.

 

کدوم گوشی ارزش خرید بیشتری داره؟

گوشی Poco F4 از یه طراحی ساده و شیک تر با متریال بهتر استفاده میکنه و بیشتر حس یه گوشی با کیفیت ساخت بالا رو بهتون منتقل میکنه. از لحاظ سخت افزاری هم اگه اهل بازی با گوشی هستید خیلی راندمان خوبی نسبت به a53 داره و برای بازی های های حتی سنگین هم راضیتون میکنه، اما اگه خیلی اهل بازی نباشید تقریبا فرق خیلی خاصی بین دو گوشی دیده نمیشه. تو بخش صفحه نمایش تقریبا تفاوت خاصی بینشون نیست و هر دو کیفیت خیلی خوبی بهتون میدن و پوکو اف 4 یه کوچولو امکانات بیشتری داره. گوشی سامسونگ a53 به خاطر پردازنده بهینه تر عملکرد باتری بهتری داره ولی سرعت شارژش کمتره و آداپتور هم توی جعبه قرار نداره اما پشتیبانی نرم افزاری طولانی مدت تری داره (حدود 2 سال بیشتر). توی کانفیگ های مشابه خرید گوشی سامسونگ A53 حدود 300 هزار تومن گرون تره و برای خرید شارژ اصلی هم باید حدود 700 هزار تومن اضافه تر هزینه کنید که در مجموع یک میلیون گرون تر در میاد. پس اگه ارزش خرید رو بخوایم در نظر بگیریم اگه طرفدار سامسونگ هستید یا دنبال بازی کردن با گوشی نیستید، برید سراغ A53. اگه دنبال گوشی قوی تر و بهتر از همه لحاظ (به جز شارژدهی و آپدیت نرم افزاری) هستید بهتره برید سراغ خرید گوشی شیائومی پوکو F4.

 

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۲۱ آذر, ۱۴۰۱

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 47
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

comment-user-img
Mohammad mahdi farhangi

انتخاب‌نکردن‌پوکو‌تو‌این‌مقایسه‌اشتباه‌محضه

۱۰ خرداد ۱۴۰۲
comment-user-img
Nurse

بازهم برنده شیائومی ✋

۲۹ اسفند ۱۴۰۱