بررسی استفاده بلند مدت از S22 Ultra سامسونگ

پرچمدار سامسونگ یعنی S22 Ultra، غول سامسونگ اینجاست که می خوام عملکرد بلند مدتش رو بهتون بگم و ببینیم چه نقاط ضعف و قوتی داره و ارزش خرید S22 Ultra چقدره. این گوشی از همون روزی که رونمایی شد و هم این مقطعی که توش قرار داریم پرچمداره و خیلی حرف برای گفتن داره. اگه شما هم مشتاقید که نکات مثبت و منفی این گوشی رو بعد از چند وقت استفاده بدونید، برای بررسی بلند مدت گوشی اس 22 اولترا همراه موبونیوز باشید.

طراحی گوشی S22 Ultra، کم نقص

طراحی جاییه که نقص جدی نمیشه بهش گرفت. نه خیلی دست رو اذیت می کنه، نه شکل خیلی عجیب غریبی داره، نه زشتی خیلی خاصی توش می بینید. البته که زشتی و زیبایی یه چیز خیلی سلیقه ایه.

یه ایرادی که شاید بهش بشه گرفت اینه که یه ذره توی دست راحت نیست باید خیلی حواستون بهش باشه. خود بدنه اش مقاومت خوبی داره ولی لنزهاش رو دیدم که بعضا میشکنه و ترجیحا یه قابی روش بندازید که این اتفاقات براتون نیفته.

یه اتفاق دیگه ای هم که توی بخش طراحیش گزارش شده بود اینه که نباید به گواهی IP68 زیاد توجهی کنید. خیلی ها این گوشی رو توی آب گذاشتن و اسپیکرشون به فنا رفته. پیشنهاد می کنم که گوشیتون رو داخل آب هم نندازید. در غیر این صورت واقعا طراحی شیک، جذاب، مقاوم و خوش دستی داره. یه ذره شاید سر باشه. یه مقداری هم شاید اگه بخواید بدون قاب از این گوشی استفاده کنید رندی هاش باعث بشه که خیلی چفت دست نشه. ترجیحا حواستون باشه که نترکه!

صفحه نمایش گوشی S22 Ultra

بخش صفحه نمایش جاییه که می تونید بهترین نمایشگر روی گوشی ها رو روی اس 22 اولترا ببینید ولی بدون نقص هم نیست. یه نکته ای رو بهتون بگم. من توی بررسی عملکرد بلند مدت گوشی بیشتر نقاط ضعف رو میگم که ببینید توی عملکرد بلند مدت چه نکاتی رو از گوشی بیرون کشیدیم.

وگرنه نقاط قوت رو توی ویدئو بررسی گوشی S22 Ultra میشه دید. صفحه نمایش این گوشی خفنه ولی روشناییش خیلی زیاده. این روشنایی خیلی زیاد بعضی موقع ها از کنترل خارج میشه؛ یعنی می بینید توی محیط تاریکی قرار دارید و Auto Brightness خودش کشیده رفته بالا و بالا مونده و روشنایی کورت می کنه.

روشنایی زیاد توی نمایشگرهای OLED می تونه باعث هاله انداختن روی نمایشگر یشه. درسته که این گوشی پرچمداره ولی بهتره که خودتون حواستون بهش باشه. ترجیحا Auto Brightness رو خاموش کنید و خودتون نور نمایشگر رو تنظیم کنید. نور رو بیارید پایین و از Extra Dim اندروید 12 هم استفاده کنید که نور کمتر باشه چون همون نور کمش هم نور زیادیه.

واقعا نمایشگر خفنیه. یه ایراد دیگه هم داره. این که Sync شدن +HDR10 با سرویس های استریم مثل نتفلیکس و یوتیوب دقیقا همون اتفاقیه که روی آیفون 13 پرو مکس هم افتاد؛ یعنی خیلی دقیق نیست و بعضی اوقات می بینی که توی محتواهای +HDR10 و دالبی ویژن رنگ و نور به هم میریزه که البته شاید درست بشه.

یه سری از افراد هم گزارش دادن که رفرش ریتش بعضی مواقع توی برخی از اپلیکیشن ها لگ می زنه. انگار به جای این که 120 هرتز باشه، نمی تونه تنظیم کنه بالاترین رفرش ریت رو بهتون بده. این اتفاقه هم وجود داره چون آداپتیوه و خودش از 1 تا 120 هرتز رو متناسب با اپلیکیشن تنظیم می کنه. ولی در مجموع پکیج نمایشگرش واقعا خوبه.

باتری گوشی S22 Ultra، نقطه ضعف اصلی

وقتی که S22 Ultra رو کنار آیفون 13 پرو مکس قرار می دیدیم، به جرات یکی از بزرگ ترین نقطه ضعف ها توی قسمت باتریشه. عملکرد شارژدهی توی بلند مدت میاد پایین و افت می کنه. این مسئله می تونه اذیتتون کنه.

اوایل که این گوشی رو بخرید و همش از گوشی استفاده کنید (بازی کنید، اینستاگردی کنید، نت دیتا روشن باشه و…) احتمالا 6 7 ساعت بتونید ازش اسکرین تایم بگیرید. بعد از 5 6 ماه این زمان میشه 3 4 ساعت! این برای یه گوشی پرچمدار سال 2022 فاجعه اس. کی فاجعه اس؟ موقعی که کنار iPhone 13 Pro Max قرار میگیره که باتری و شارژدهیش یکی از بهترین هاست. این دوتا گوشی هم رقیب های جدی و اصلی هم به حساب میان.

این گوشی توی بخش باتری افت می کنه و توی بلند مدت باید حواستون به این قضیه باشه. دلیل این افت کردن هم نمی دونم چیه. شاید البته بدونم چیه که توی بخش سخت افزار بهتون میگم. در کل این نکته ای که راجع به باتری وجود داره یه ذره اذیت کننده اس.

توی S21 Ultra هم این اتفاق میفتاد و توی ویدیو بررسی بلند مدت S21 Ultra هم این نکته رو گفتم. توی اس 22 اولترا هم این اتفاق همچنان برطرف نشده. آیفون این قضیه باتری رو درست کرده ولی سامسونگ هنوز نتونسته درستش کنه.

توی باکسش آداپتور نیست و باید حدود یک میلیون و چهارصد پول آداپتور بدید. با آداپتورش زودتر از آیفون شارژ میشه شاید بتونه این مشکل رو جبران کنه ولی مسئله شارژدهی و افت شارژدهی توی بلند مدت می تونه اذیتتون کنه.

دوربین گوشی S22 Ultra، بهترین گوشی برای عکاسی

توی بخش دوربین قطعا و یقینا یکی از بهترین دوربین ها رو S22 Ultra برای عکاسی در اختیارتون قرار میده. کیفیت و کوالیتی خوبه، شارپنس و دیتیل خوبه، داینامیک رنج خوبه و وایت بالانس هم درسته. چرا وایت بالانس رو تاکید کردم؟ چون وقتی کنار آیفون 13 پرو مکس میذاریش میفهمی که توی آیفون انگار با یه سطل رنگ زرد ریختی توی در و دیوار انقدری که رنگ رو میبره سمت زردی! اس 22 اولترا رنگ درست تری رو توی عکاسی میده.

قابلیت هایی که توی پرتره و حالت شب میده هم خوبه. تو پست عملکرد دوربین S22 Ultra رو بررسی کردم که می تونید اون رو هم بخونید.

توی بخش عکاسی معرکه اس و کل آیفون رو قطعا می خوابونه. البته که کل خیلی از گوشی های دیگه رو هم می خوابونه. علاوه بر کوالیتی، کیفیت، داینامیک رنج، وایت بالانس و شارپنس و همه این ها قابلیت های خوبی هم بهتون میده. ماکرو، زوم 3X ،10X اپتیکال بهتون میده. زوم 100 برابری هم بهتون میده. این ها همه قابلیت هایی که کمکتون می کنه.

توی بخش عکاسی واقعا معرکه اس ولی توی بخش فیلمبرداری واقعا دیگه انقدر اختلاف نداره و تقریبا با iPhone 13 Pro Max برابره. باگ قضیه دوربین سلفی. توی عملکرد طولانی مدت آیفون 13 پرو مکس گفتم که دوربین این گوشی هم توی سلفیش ایراد داره. بعضی اوقات نویزی میشه ولی ایراد اصلیش توی داینامیک رنج، تشخیص اکسپوژر و نورسنجی دیده میشه. اگه بلاگرید دوربین سلفی اذیتتون می کنه. نشون به اون نشون که وقتی یکی از بچه ها که S22 Ultra داشت با دوربین اصلی گوشی استوری سلفی گرفت! خودش رو نمیدید ولی ترجیح میداد با دوربین اصلی بگیره که افت کیفیت اتفاق نیفته.

چرا میگم حواستون به دوربین سلفی باشه و اگه که مثلا کار بلاگری می کنید می تونه اذیتتون کنه؟ آیفون 13 پرو مکس هم این ایراد رو داشت ولی سوشال مدیا و اینستاگرام با آیفون راحت تر و مچ ترن و کوالیتی رو به هم نمی ریزن ولی روی سامسونگ یه قسمت هم سوشال مدیا کوالیتی رو به هم میریزه.

این باعث میشه که اگه یه ویدیو سلفی گرفته باشید یه پارت خود دوربین یه ذره اذیتتون کنه و یه پارت هم توی آپلودش اذیت بشید و دو بار افت کیفیت پیدا کنه. توی بخش سلفی حواستون باشه. متاسفانه هنوز دوربین های سلفی مشتی نمی تونید توی گوشی ها ببینید.

عملکرد سخت افزار گوشی S22 Ultra

پردازنده Exynos 2200 روی این گوشی وجود داره که عملکردش خوبه. خوب و روون همه چیز رو اجرا می کنه. واقعا می تونید باهاش کارهای سنگین رو انجام بدید. مولتی تسکینگ های خیلی قوی رو هم می تونید انجام بدید. باگ بزرگ و جدی قضیه اینه که داغ می کنه.

یعنی وقتی نیم ساعت بازی کنید داغ می کنه! یه ربع بری توی اپ دوربین داغ می کنه! حتی شطرنج باهاش بازی کنید داغ می کنه! این داغ شدن اذیت کننده اس. توی شارژ میزنی داغ می کنه! توی بخش باتری گفتم شاید یه چیزی باعث این افت عملکرد شارژدهی بشه، شاید همین داغ شدن عاملش باشه که متاسفانه داغ شدن این گوشی توی کارهای مختلف مشهوده.

خوبیش اینه که خیلی تاثیری روی پایداری عملکردش نمیذاره. یعنی یک ساعت هم که داری بازی می کنی همچنان بازی رو درست اجرا می کنه. تست بازی گوشی S22 Ultra رو هم انجام دادم که می تونید ویدیوش رو ببینید.

اتفاقی که وجود داره اینه که داغیه یه ذره مکافاته و اذیت می کنه. به نسبت آیفون بیشتر داغ می کنه و می تونه رو مختون بره. حواستون به این موضوع باشه. توی محیط کاربری هم لگ و باگ داره. یعنی جوری نیست که کلا لگ و باگ نبینید. لگ و باگ داره و بعضی اوقات اتفاق میفته و مشهوده.

قبلا گفتم این قضیه چیزیه که توی آیفون هم وجود داره. توی این گوشی هم می بینید و نباید توقع داشته باشید که دیگه کاملا روون و بدون لگ همه چیز رو اجرا کنه. لگ و باگ یه بخش جدا نشدنی از گوشی هاست مثل اشتباهات داوری که جزئی از فوتباله!

یه تیکه هایی از بخش سخت افزارش رو باید بهتون بگم. یه ایراد اساسی توی کانکشن هاش (هم وای فای و هم بلوتوث) داره. بعضی اوقات پیش اومده آیفون 13 پرو مکس رو به یه Wifi وصل کردم و اس 22 اولترا هم به یه وای فای وصل بوده. ولی وقتی توی S22 Ultra میری توی اینستاگرام همه چیز تیره و تاره. یعنی میری توی یوتیوب اصلا درست لود نمیشه و یه ایراد توی وای فایش وجود داره.

وقتی سرچ کردم دیدم خیلی از افراد این ایراد رو گزارش دادن که توی اتصالش به وای فای به مشکل می خوره و باید کلا یه بار دیگه Wifi رو قطع و وصل کنید تا دوباره درست کار کنه. نکته منفیش اینه که تا وقتی این کار رو انجام بدید، پست های اینستاگرام که لود نمیشد میره و دیگه بهتون نشون داده نمیشه. توی بخش سخت افزار وصل شدن به وای فای یکی از ایراداتش. وصل شدن بلوتوثش هم یکی از ایرادات دیگه اش. یعنی اگه هندزفری بهش وصل کنید بعضی اوقات می بینید که یهو یه لگ هایی توی صدا ایجاد میشه. توی بلوتوثش هم یه سری ایراد وجود داره ولی به اندازه ی وای فای بزرگ نیست. این نکات رو هم باید بدونید.

اسپیکر گوشی اس 22 اولترا

تنها چیزی که راجع به اسپیکرش می گم اینه که واقعا خوب و خفنه؛ البته اگه که توی آب نندازیدش!

وجود قلم، نقطه ضعف؟

یه ایراد دیگه هم این گوشی داره. اون موقعی که S22 Ultra اومد همه گفتن وای سری نوت سامسونگ حذف شد ولی همچنان قلم وجود داره. خدا رو شکر که ما قلم رو داریم. به جرات میشه بهتون بگم اگه کاربری نباشید که از قلم استفاده سنگین بخواید کنید، روز به روز که می گذره می فهمید که قلم یه چیز اضافه ایه. این اضافه بودن اشکال نداره. موقعی که این قلم وجود داره میگید داریدش دیگه. زمانی اشکال داره که بابت قلم پول دادید!

یعنی یه هزینه ای هم بابت قلمی که هرچه قدر بیشتر ازش میگذره کمتر ازش استفاده می کنید، موقع خرید این گوشی پرداخت کردید. قلم یکی از نقاط ضعف این گوشیه موقعی که پولش رو از ما می گیرن.

مثلا یه گرافیست داریم و از قلم گوشیش استفاده می کنه. یه طرحی رو می کشه یه دست خطی می نویسه باهاش یا کاری انجام میده. برای همچین آدمی قلم خوبه ولی اگه شما از قلم استفاده ای ندارید، باید بدونید که این قلم هرچه قدر که ازش بگذره بیشتر کم مصرف میشه درصورتی که بابت این قضیه هزینه پرداخت کردید.

اگه من باشم، می گم 10 میلیون اختلافی که بین این گوشی و S21 Ultra وجود داره به خاطر داشتن این قلم نمی ارزه. درسته که توی بخش های دیگه هم آپگرید داشته ولی این قلم یکی از نقاط ضعف که نه ولی اضافه توی گوشی S22 Ultra به حساب میاد.

آیا گوشی S22 Ultra سامسونگ ارزش خرید داره؟

این گوشی قطعا یکی از خفن ترین گوشی هایی اندرویدی که می تونید داشته باشید. حتی میشه گفت خفن ترین گوشی پرچمداره چون تنه اش به آیفون 13 پرو مکس می خوره.

توی بخش طراحی واقعا خوب و خوشگل و جذابه. البته خیلی از افراد شکل دوربین هاش رو دوست ندارن. توی بخش صفحه نمایش واقعا خفنه. توی بخش باتری توی بلند مدت می تونه اذیتتون کنه. توی بخش دوربین واقعا خفنه. اگه بلاگر باشید دوربین سلفیش اذیت کننده اس. توی بخش سخت افزار همه چیز روون و خوبه ولی داغ می کنه که می تونه اذیت کننده باشه. توی بخش سخت افزار وای فای می تونه اذیتتون کنه. قلم هم می تونه یه چیز اضافی باشه که هیچ موقع ازش استفاده نکنید.

کامل همه چیز رو راجع به بررسی عملکرد طولانی مدت اس 22 اولترا گفتم. حالا انتخاب شما توی دنیای پرچمدارها S22 Ultra یا یه گزینه دیگه رو انتخاب می کنید؟ دلیلتون چیه؟

نویسنده : me.ghorbani
تاریخ انتشار ۲۹ مرداد, ۱۴۰۱

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 201
5/ 5

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

reza dadashi 1376

سلام ممنون

۳۰ بهمن ۱۴۰۲
reza dadashi 1376

سلام الان ارزش خرید داره با وجود s24 اولترا .یعنی پول آدم نمیرسه به s23 وs24

۳۰ بهمن ۱۴۰۲