بررسی استفاده بلند مدت از iPhone 13 Pro Max

امروز بررسی عملکرد بلند مدت آیفون 13 پرو مکس رو داریم و می خوام بگم این 6 7 ماهی که این گوشی دست خودم بوده چی به ما گذشت. قبل از هر چیزی باید بگم که متاسفانه آیفون یه کالای سرمایه گذاری توی ایران شده. موقعی که نسخه ی 512 مشکی آیفون 13 پرو مکس رو گرفتم 50 میلیون تومن بود و الان قیمتش 63 میلیون تومن شده. 6 ماه از گوشیم استفاده کردم و می تونم الان گوشیم رو گرون تر هم بفروشم! داستان آیفون ها توی ایران اینه که در بدترین شرایط ممکن می تونید اون رو با قیمتی که تهیه کردید، بفروشید. این نکته رو توی گوشی های آیفون فراموش نکنید. اگه بررسی عملکرد بلند مدت S22 اولترا رو بسازم این نکته صدق نمی کنه. اگه براتون جذابه که بدونید این گوشی با توجه به استفاده 6 ماهه چه مزایا و معایبی داره، همراه موبونیوز باشید.

طراحی جذاب، نقطه قوت همیشگی آیفون

آیفون ۱۳ پرو مکس بهترین، شکیل ترین و خفن ترین متریالی که می تونه داشته باشه رو داره. انقدر طراحی ظریف و خوبی داره و جذابه که آدم لذت می بره‌. از نظر متریال و کیفیت ساخت فوق العاده اس. از نظر مقاومت هم فوق العاده اس. سه چهار بار از دست من خورده زمین و هیچ اتفاقی براش نیفتاده. البته شانس هم آوردم. میشه گفت مقاومت خوب، متریال خوب و کیفیت خوبی داره و معرکه اس.

وزن این گوشی زیاده و تیز بودنش توی بلند مدت باعث میشه که وقتی باهاش کار کنید و گوشی دستتون باشه و انگشت کوچیکتون رو زیر گوشی بذارید دستتون اذیت بشه. بعد از دو سه ماه بهش عادت می کنید. وزن زیاد و لق بودن دوربین وقتی روی میز قرار می گیره از نکات منفی گوشی آیفون ۱۳ پرو مکسه. تخت بودن این گوشی هم باعث میشه که خیلی خوش دست نباشه.

در کل از نظر طراحی و کیفیت ساخت واقعا جذابه. حتی وقتی بدون قاب گوشی رو نگاه کنید، تخت و کم حاشیه بودن نمایشگر از بالا و پایین گوشی واقعا اعجاب انگیز خفنه.

صفحه نمایش گوشی iPhone 13 Pro Max

اگه نگیم بهترین نمایشگر، واقعا جزو سه تا نمایشگر برتر گوشی های اواخر ۲۰۲۱ و اوایل ۲۰۲۲ بوده. واقعا نمایشگر Responsive و باکیفیتی داره. سرعت خوبی که داره و رفرش ریت ۱۲۰ هرتزی iPhone 13 Pro max واقعا به چشم میاد و خیلی روونه. رنگ ها، عمق رنگ مشکی و کیفیت نمایشگر عالیه.

قطعا یکی از بهترین صفحه نمایش هاییه که بین پرچمدارها وجود داره. با همه ی این تفاسیر بدون شک سه تا ایراد داره. اول این که ناچ دوربین سلفی واقعا روی مخه که شاید ایراد توی طراحی باشه یا شاید درباره ی صفحه نمایش. ایراد دوم اینه که پیش میاد و داری با گوشی کار می کنی، روشنایی نمایشگر خوبه. وقتی میری زیر نور آفتاب که هوا گرمه، با وجود این که نمایشگر تا آخرین میزان روشنه نمی تونی محتوای صفحه نمایش رو ببینی و تاریکه‌.

بعد می خوای نور نمایشگر رو زیاد کنی می بینی که روی ماکزیمم حالتشه. این ایراد وجود داره که بعضی موقع ها توی نور مستقیم روشنایی صفحه نمایش خیلی پایین میاد. سومین ایراد پشتیبانی از دالبی ویژنه‌. قطعا این ایراد نیست ولی چرا این رو می گم؟ مثلا یه ویدیو HDR با دوربین خود گوشی گرفتی یا یه ویدیو HDR رو با گوشی داخل اینستاگرام یا جای دیگه ای می بینی. نور خود ویدیو خوبه ولی بالا و پایینش که سفیده یهو تاریک میشه‌ و انگار یه هاله ی سیاهی گرفته. ایراد اساسی نیست ولی اذیت کننده اس و من رو اذیت می کنه.

انگار اخیرا توی اینستاگرام قابلیت پشتیبانی از دالبی ویژن اضافه شده. وقتی داری داخل اینستاگرام می چرخی و می بینی که بالا و پایین گوشیت که سفیده یه هاله ی مشکی اذیت کننده افتاده.

به جز این سه مورد صفحه نمایشش ایراد دیگه ای نداره و واقعا جزو بهترین هاست.

بررسی عملکرد باتری آیفون 13 پرو مکس در 6 ماه

به جرات بهترین باتری که توی گوشی های پرچمدار می تونید داشته باشید. حداقل بهترین باتری بین بقیه ی پرچمدارها توی ۶ ۷ ماه اول خریده. فوق العاده باتری خفنی داره هرچه قدر از خوبیش بگم کم گفتم. آیفون ۱۱ به قبل مشکل باتری داشت‌ ولی از آیفون ۱۲ به بعد باتری درست شده. آیفون ۱۳ پرو مکس دیگه غایت باتری رو از نظر شارژدهی می بینید. تقریبا ۶ ماه طول کشید تا سلامت باتری من از ۱۰۰ به ۹۹ برسه.

طبق بررسی هایی که قبلا هم گفتم و با توجه به تجربه و تحقیق معمولا صد در صدی که به شما نشون میده از ۱۰۵ درصد شروع میشه. یعنی یه ذره بالاتر رو در نظر می گیره. برای همینه که از ۱۰۰ تا ۹۹ شدن سلامت باتری خیلی طول می کشه.

ولی بعد از این که به بعد از ۶ ۷ ماه به ۹۹ رسید الان توی یکی دو ماه به ۹۶ درصد رسیده. در واقع به نسبت ۶ ماه اول باتریش افت کرده ولی با وجود افتی که کرده به نسبت گوشی های سامسونگ واقعا باتری بهتری داره و فوق العاده اس.

آیفون ۱۳ پرو مکس از یه آداپتور ۲۰ واتی که توی جعبه اش هم نیست پشتیبانی می کنه که قیمتی بین ۴۵۰ تا ۸۰۰ تومن داره. با یه آداپتور ۲۰ واتی اورجینال خوب شارژ میشه اما سرعت شارژش به گوشی های شیائومی ۱۲۰ واتی نمیرسه. می تونید توی مدت یک ساعت تا یک ساعت و ربع گوشی رو شارژ کنید. جوری نیست که شارژ شدنش اذیتتون کنه. واقعا سریع شارژ میشه و پکیج باتریش معرکه اس‌.

دوربین گوشی iPhone 13 Pro Max

به جرات توی عکاسی فوق العاده اس‌. دوربین این گوشی رو با گوگل پیکسل ۶ پرو و S22 اولترا سامسونگ مقایسه کردم. جنس عکس هایی که می گیره به نسبت گوشی های اندرویدی توی به لیگ دیگه اس ولی عکس های خیلی خوبی می تونید ثبت کنید. توی ویدیو با لنزهای پشت معرکه اس‌. خصوصا لنز اصلی وقتی اولترا واید و تله فوتو رو در نظر نمی گیریم. بهترین تجربه ای که از ویدیوگرافی می تونید داشته باشید رو توی آیفون ۱۳ پرو مکس می تونید تجربه کنید.

واقعا لذت بخشه و پکیج فیلم برداریش عالیه ولی پیش میاد که نویز داشته باشه. این جوری نیست که بتونید همیشه بدون نویز عکس بگیرید. قطعا پیش میاد که نویز داشته باشه. خودم دیدم که وقتی نورهای خطی استودیو روشنه ویدیو نویزی تحویلم بده. بدون ایراد نیست ولی واقعا به نسبت رقبا توی فیلمبرداری معرکه اس.

دوربین سلفی

دوربین سلفی آیفون ۱۳ پرو مکس اپل خوب نیست‌ و نقطه ضعفشه. شرایط نوری باید خیلی خفن باشه و حتی با شرایط خوب هم ویدیو سلفی نویزی میشه‌. توی ویدیو سلفی که گرفتم، روی دیوارهای سفید و مشکی نویز رو میشه دید و این خوب نیست. ولی از نظر استبلایزر، رنگ و نور و کیفیت صدا واقعا ویدیو سلفی باکیفیته. اما بعضی مواقع پیش میاد که نویز داشته باشه و اذیتتون کنه. البته وقتی در مقام مقایسه می ذاریم می بینیم که سلفی تمام گوشی ها اینجوریه.

یکی از بچه ها S22 اولترا داره و دیدم که با دوربین پشت گوشی ویدیو سلفی می گیره چون فیلمبرداری سلفی این گوشی هم نویزی میشه. کلا توی رنج سلفی ها اگه نخوای مقایسه کنی باید بدونی که نویز داره و می تونه اذیت کنه. ولی وقتی توی مقام مقایسه قرار می گیره چیزی به نسبت رقباش کم نداره‌. بقیه هم تقریبا توی دوربین سلفی بدون نقص نیستن.

عملکرد پردازشی آیفون 13 پرو مکس در طولانی مدت

توی بخش سخت افزار A15 بایونیک اپل که برای iPhone 13 Pro Max به کار رفته از روی همه رد میشه. فوق العاده خفنه و همه ی بازی ها رو با بهترین کیفیت و بدون لگ و باگ انجام می دید. از نظر سخت افزاری برای کارهای سنگین فوق العاده اس. در حد طبیعی داغ می کنه. طبق تجربه ی من و با گوشی های پرچمدار مختلفی که داشتم بهترین سخت افزاره. این گوشی اصلا سخت افزار نداره و واقعا سخت افزارش خوبه اما بارها شده گوشی هنگ می کنه.

داری با گوشی کار می کنی و توی Setting می مونه. عملا هیچ کاری نمی تونی انجام بدی و باید بذاری یه گوشه بری ببینی مثلا می تونی خاموش کنی یا یه بلایی سرش در بیاری تا درست شه. دو سه بار این اتفاق برام افتاده و چهار پنج بارم پیش اومده که هنگ کرده. مثلا داشتم اپ دوربین رو می بستم و وقتی داشته نصفه بسته میشده همون جوری مونده. یا مثلا عکس ها. توی اپ گالری بودم و یهو قفل شده. این اتفاق توی ستینگ زیاد میفته و هنگ کردنه براش وجود داره. اگه فکر می کنید که آیفون می گیرید و هنگ نمی کنه برای زمان استیو جابز بود! الان حداقل من تجربه اش رو داشتم که هنگ کرده ولی اون جوری نیست که مداوم اذیتتون کنه و به صورت ۲۴ ساعته هنگ کنه.

مثلا می بینی که بعد از دو ماه یهو قفل می کنه‌ بعد میگی چی شد این و بعد یهو درست میشه‌. این که مداوم هنگ کنه رو نداره‌‌. توی این بازه ی ۷ ۸ ماهه ای که من این گوشی رو دارم چهار پنج بار قشنگ هنگ کرده اگه می خواید الان یا چند ماه دیگه این گوشی رو بخرید باید انتظار این رو هم داشته باشید.

اسپیکر

قطعا یکی از بهترین اسپیکرها رو داره و من در موردش صحبت نمی کنم.

آیا گوشی iPhone 13 Pro Max ارزش خرید داره؟

آیفون ۱۳ پرو مکس با ظرفیت حافظه ی ۲۵۶ سه شنبه ۲۱ تیر برای یکی از دوستام ۵۵ میلیون تومن (Not Active و با گارانتی) تهیه کردم. حدود ۷ ماه پیش این گوشی رو با حافظه ی ۵۱۲ گیگابایت ۵۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومن خریدم که الان شده حدود ۶۴ میلیون تومن. کلا آیفون کالای سرمایه گذاریه. یکی از خوبی ها و برتری هایی که آیفون نسبت به بقیه ی گوشی های اندرویدی داره اینه که توی خرید و فروش ضرر نمی کنید و یا اگر هم ضرر کنید میزانش نسبت به گوشی های اندرویدی خیلی کمتره.

با توجه به وضعیت اقتصادی این از برتری های آیفونه. گاهی میگی نمی خوام ۴۰ ۵۰ میلیون برای گوشی هزینه کنم. این یه مسئله ی دیگه اس و باید سراغ گوشی های اندرویدی برید. توی بخش طراحی، سنگین بودن گوشی اذیتتون می کنه. اگه طراحی تخت رو دوست ندارید، سنگینی iPhone 13 Pro Max به خاطر طراحی تخت بیشتر به چشم میاد و اذیت کننده اس. اگه خیلی به صفحه نمایشش سخت بگیریم داستان دالبی ویژن که انگار بهینه نیست و یهو کم شدن روشنایی توی نور خیلی مستقیم آفتاب رو باید در نظر بگیریم. توی بخش باتری خیالتون راحت باشه. توی بخش دوربین و پردازنده واقعا کار رو در میاره. تمام ایرادهاش رو بهتون گفتم. یه نکته دیگه هم وجود داره‌.

اگه می خواید مثلا توی فضای اینستاگرام تولید محتوا کنید، به تحقیق از کسایی که توی این فضل کار می کنن شنیدم که آیفون به نسبت گوشی های اندرویدی عملکرد بهتری از خودش نشون میده. چرا حالا این اتفاق میفته؟ چون باگ ها توی اینستاگرام آیفون خیلی کمتر از اینستاگرام اندرویده. موقع آپلود محتوا کیفیت رو کمتر به نسبت اندرویدی ها کم می کنه. نقطه ضعف این گوشی اینه که خیلی از امکاناتی که روی گوشی اندرویدی دارید مثل فضایی که می تونید راحت فایل هاتون رو جا به جا کنید و اپلیکیشن نصب کنید رو نداره. این مسئله راه حل داره ولی به راحتی اندروید نیست.

حواستون به این دوتا نکته هم باشه. اول بهتر بودن آیفون توی سوشیال مدیا و نکته ی دوم راحت بودن اندروید به نسبت آیفون. قبلا راجع به راه حل محدودیت های آیفون صحبت کردم ولی به هر حال اذیتتون می کنه.

یکی از بچه ها Z Fold سامسونگ داشت و خراب شد. گفتم آیفون بخره اما بعد از استفاده ناراضی بود. چون توی سیستم اندروید راحت فایل ها رو جا به جا می کرد، توی تیک تاک ویدیوهاش رو دانلود می کرد. این کلک ها توی اندروید راحت تره ولی آیفون توی بارگزاری کیفیت بیشتری داره.

تقریبا تمام تجربه ام از آیفون 13 پرو مکس اپل رو به اشتراک گذاشتم. در آینده منتظر بررسی بلند مدت S22 اولترا باشید. تجربه ی شما از کار کردن با iPhone 13 Pro Max چیه؟ اصلا دوست دارید تجربه ی طولانی مدت چه گوشی رو بدونید؟

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۲۵ تیر, ۱۴۰۱

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 129
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Hdhf

سلام به مهدی دوست داشتنی ویدئوی برسی آیفون 7پلاس رو هم بزاری ممنون میشم ❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤🫶🫶🫶🫶🫶🫶

۲۴ دی ۱۴۰۱
anti.gen

برام عجیب بود که دوربین سلفی پرچمدارها هم مشکل داره 😮

۰۳ دی ۱۴۰۱
Arash87

چرا آنقدر گرونه ماهم دلمون میخواد 🥺😂

۱۴ آبان ۱۴۰۱
    Mohamad__matin

    داش مهدی الان میخواهم گوشی بگیرم به نظرت poco f3بگیرم یا mi 11t proبگیرم کدوم بگیرم بهتره خودتم هر گزینه خوب داشتی تو بازه قیمتی 15تا17میلیون بگو
    ممنون میشم😍😘

    ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
Amin-tj04

خیلی ارزش بالایی داره . واقعا گوشیه کاملیه

۱۷ شهریور ۱۴۰۱