بررسی عملکرد دوربین S22 Ultra سامسونگ

حدود پنج ساله که تمام تمرکز کمپانی ها برای رشد و توسعه گوشی هاشون به سمت دوربین ها رفته. امروزه دوربین گوشی ها واقعا حرف برای گفتن دارن و از طرفی تکنیک ها، قابلیت ها و ویژگی های خفن و خارق العاده ای هم دارن. امروز قراره روی دوربین گوشی پرچم دار سامسونگ یعنی S22 Ultra تمرکز کنیم که یکی از خفن ترین و بهترین گوشی های اندرویدی موجود در بازاره و ببینیم چه قابلیت هایی توی دوربینشه که آدم رو به وجد میاره. با موبونیوز همراه باشید.

بررسی بخش عکاسی

توی بخش عکاسی اتفاق جذاب و خفنی که روش تمرکز شده عکاسی توی حالت RAW اس 22 اولترا سامسونگه. حالت RAW یکی از اصطلاحات عکاسیه که قبلا در موردش ویدیو ساختیم و برای آشنایی با اصطلاحات مهم عکاسی با دوربین گوشی می تونین بهش مراجعه کنین. حالت RAW به زبان ساده یعنی خام ترین عکسی که شما از یه منظره یا شخص می تونین بگیرین. حالا این عکس خام چه امکانی رو به ما میده؟ چون عکس خامه، پریست ( Presets) و رنگ و لعاب خاصی روش نیست پس به ما این امکان رو میده که به راحتی بتونیم روی عکس ادیت های مختلف بزنیم. یا به اصطلاح دستمون برای ادیت عکس باز تره.

با توجه به این عکس های خام و مقایسه  حالت های RAW و JPEG با حالت ادیت شده، می بینین که توی حالت  RAW شما قابلیت اینو دارین که ادیت بیشتری بزنی، اون تر و تمیزی که دلت میخواد رو روی عکس انجام بدی و بخش های مختلف رو بصورت مجزا از هم انتخاب کنی و رنگ و نورش رو تغییر بدی و تنظیم کنی. ولی توی حالت JPEG به این صورت دستت برای ادیت باز نیست چون بخش های مختلف با هم تداخل هایی پیدا می کنن که بطور مثال نمیتونی فقط آسمون رو Select کنی و رنگ، نور یا بیس عکس رو تغییر بدی.

اپلیکیشن Expert RAW

Expert RAW اپلیکیشنی که بطور مجزا روی گوشی های سامسونگ قابل نصبه. که شما می تونین روی گوشی S22 Ultra نصب کنین و عکس هایی تماما خام بگیرین و روش ادیت های مختلف انجام بدین.

برای نصب عکاسی حالت RAW کافیه از Galaxy Store برنامه Expert RAW رو نصب کنین. وارد اپلیکیشن Expert RAW که بشین محیطی شبیه به قسمت Pro عکاسی که قبلا روی گوشی های سامسونگ بود، داره. با این برنامه ISO، Shutter Speed، فوکوس و وایت بالانس رو می تونین به دلخواه تغییر بدین و توی برنامه هم یه سری قابلیت ها و راهنمایی ها وجود داره که متناسب با تصویر میگه چه جوری بتونین این ویژگی ها رو تنظیم کنین. وقتی عکستون رو تنظیم کردین، می تونین مستقیم بفرستین به برنامه لایت روم و ادیت دلخواهتون رو انجام بدین. بطور کلی اپلیکیشن Expert RAW یکی از قابلیت ها و ویژگی هایی که توی گوشی S22 Ultra سامسونگ خیلی روش فوکوس شده پس اگر کار عکاسی می کنین این گوشی میتونه عکس خام رو به شما تحویل بده تا بتونین ادیت ها و ترفند های لازم روی عکستون انجام بدین.

اکثر گوشی های بطور پیش فرض ادیت نرم افزاری روی عکس هاشون میزنن. وقتی عکس رو بصورت JPEG ثبت می کنین خود گوشی متانسب با اون سیاستی که کمپانی داره یه سری ادیت ها روی عکس میزنه، رنگ و نور رو تغییر میده، یه ذره بی روح میکنه و کمی عکس رو روشن یا تاریک میکنه. اما وقتی عکس رو به صورت RAW ثبت می کنین این ادیت های نرم افزاری روی عکس انجام نمیشه و دستتون برای ادیت های بیشتر و بهتر بازه.

پنج سالی که تمرکز کمپانی ها رفته به سمت دوربین گوشی ها یه اتفاق و لاین جدیدی با عنوان موبایل گرافی باز شده که توی دنیا خیلی ها با گوشی عکاسی میکنن و به گوشی، صرفا به دید یه گوشی که نمیشه باهاش در حد دوربین های حرفه ای عکاسی کرد، نگاه نمی کنن.

عکاسی در حالت شب (Night Mode)

سامسونگ با گوشی اس 22 اولترا یه اصطلاح جدیدی با عنوان نایتوگرافی وارد بازی کرد که نشون میده روی عکاسی در حالت شب تمرکز گذاشته. حالا چه اتفاق های توی عکاسی در حالت شب با S22 Ultra افتاده؟ مورد اول این که میشه نوردهی عکس رو در حالت شب تنظیم کرد یعنی متناسب با منابع نوری که موجوده نور رو تنظیم کنیم بطور مثال اگه توی پارک یه پروژکتوری وجود داره نورش غلبه نکنه و بتونین نور رو تنظیم کنیم.

از طرف دیگه حالت پرتره عکاسی در حالت شب هم اضافه شده و عکس های پرتره ای که توی حالت شب گرفته میشه واقعا جذابه! که قبلا همچین قابلیتی وجود نداشت. توی گوشی های آیفون هم این قابلیت وجود داره اما سامسونگ به جرأت تمرکز بیشتری گذاشته و برش سوژه اصلی از بک گراند توی حالت شب خیلی جذابتره و اون نوردهی که به سوژه اصلی متناسب با محیط میشه واقعا خفنه. توی سه حالت مختلف واید، تله فوتو و اصلی میتونین توی حالت شب عکاسی کنین.

دوربین سلفی گوشی اس 22 اولترا هم حالت Night Mode داره که خیلی روش تمرکز شده. اضافه شدن حالت پرتره باعث میشه که عکس های شبه جذابی بتونین باهاش ثبت کنین اگه تو محیطی باشین که یه سری منابع نوری هم موجوده. سامسونگ عکس یه شهربازی رو زمانی که این قابلیت رو معرفی کرد نشون داد، که یه سری منابع نوری هم اونجا وجود داشت که اون عکس پرتره در حالت شب واقعا لذت بخش بود. اگه عکاسی در حالت شب براتون جذابه S22 Ultra ویژگی های بیشتری برای عکاسی در حالت شب بهتون میده. که مقایسه دوربین S22 Ultra با آیفون رو قبلا بهش پرداختیم که میتونید ببینید.

بطور کلی عکاسی در حالت شبش بی نقص نیست اما قابلیت هایی داره مثه تنظیم نوردهی و عکاسی پرتره در حالت شب که روی اینا از طرف سامسونگ تمرکز شده و دستتون رو برای انجام خلاقیت های بیشتر باز میذاره.

قابلیت Enhance Mode

سنسور لنز اصلی 108 مگاپیکسله یعنی می تونین دیتیل بهتری رو ثبت کنین. سامسونگ قابلیت Enhance Mode هم اضافه کرده که داینامیک رنج رو بالا میره تا اگه نقطه تاریک یا سایه ای وجود داره شما دیتیل بهتری رو از تیکه های تاریک توی عکستون داشته باشین. توی لنز 108 مگاپیکسلی با قابلیت Enhance Mode جزئیات بخش های سایه دار رو هم می تونین ببینین البته یه نقصی داره اگه یه منبع نوری یا آسمون رو در نظر بگیری چون داینامیک رنج میره بالا بعضا پیش میاد که over بشه ولی توی اون بخش های تاریک جزئیات رو به خوبی نشون میده. پس یه سری جاها که منبع نوری خیلی توی تصویر نیست اما سایه زیاده این قابلیت باعث میشه که بتونین توی دل اون سایه ها و تاریکی ها details بیشتر ثبت کنین که بعدا بشه ازش استفاده کرد.

قابلیت فیلمبرداری سینماتیک مود (Cinematic Mode)

از سال 2021 الی 2022 قابلیتی به اسم سینماتیک مود به گوشی ها اضافه شد که توی بخش فیلمبرداری گوشی اس 22 اولترا این قابلیت موجوده. اگه بلاگر باشین یا می خواین ویدیویی با حس و حال جالب ثبت کنین قابلیت Cinematic Mode خیلی میتونه بهتون کمک کنه. با استفاده از این قابلیت سوژه شبیه پرتره توی حالت ویدیو از بک گراند جدا میشه و بک گراند تار میشه و سوژه اصلی بهتر دیده میشه. باعث میشه ویدیو های جذاب تری رو ثبت کنین. مشابه این قابلیت میشه حالت سینماتیک گوشی های آیفون که عملکرد برابری دارن. همین قابلیت توی دوربین های حرفه ای DSLR یا Mirrorless که باید از لنز های حرفه ای استفاده کنین که اف خیلی پایینی دارن و اونجوری که باید فوکوس نمیشه یعنی توی گوشی ها یه چیتی کردن که باعث میشه اون بلری و تاری بک گراند از سوژه اصلی خیلی راحت اتفاق بیوفته و ویدیو ها حس بهتری داشته باشن. سینماتیک توی گوشی اس 22 اولترا خیلی روش تمرکز شده پس اگه بلاگرین یا به ویدیوگرافی علاقه دارین با این قابلیت می تونین ویدیو های باحال و خوبی ثبت کنین.

قابلیت ماکروگرافی

قابلیت ماکروگرافی یعنی فیلمبرداری در حالت ماکرو که وقتی این قابلیت رو با گوشی آیفون مقایسه کنین متوجه میشین که گوشی سامسونگ چند لول بالاتره. هر دو گوشی زمان ثبت ویدیو بصورت ماکرو روی لنز اولترا واید سوئیچ میشن و خیلی کم نسبت به سنسور اصلی افت کیفیت دارن. اما توی ویدیو گوشی آیفون هم نویز زیاد میشه و هم اکسپوژر و نورسنجی بهم میریزه و تصویر بشدت روشن میشه. توی S22 Ultra نویز خیلی کمتری نسبت به آیفون دارین و اکسپوژر و نور مناسبه. ماکروگرافی برای یه سری کارها مناسبه بطور مثال اگه میخواین بافت محصولتون رو به نمایش بذارین یا اگه می خواین از محصولاتتون تیزر تهیه کنین و بافت و دیتیل محصول مشخص باشه، ماکروگرافی میتونه کمکتون کنه. با کمی خلاقیت میشه تیزر ها و ویدیو های جذابی رو ثبت کرد که قابلیت ماکرو گرافی توی اس 22 اولترا به خوبی انجام میشه و کیفیت خوبی داره.

جمع بندی

با توجه به این قابلیت های پیشرفته میشه گفت که برنده صد در صد بخش دوربین، گوشی های آیفون نیستن. برخی از این قابلیت ها رو گوشی S22 Ultra بصورت انحصاری داره که quality خوبی هم دارن و صرفا اضافه نشدن که حضور داشته باشن، با details بالا و عملکرد خوب اضافه شدن.

اگه از دوربین گوشی استفاده میکنین گوشی S22 Ultra سامسونگ میتونه خیلی کمکتون کنه چون قابلیت و امکاناتی بهتون میده که دستتون رو باز میذاره تا بتونین تصاویر و ویدیو های خوبی رو ثبت کنین. دوربین اس 22 اولترا یکی از بهترین هاس که باید ببینیم توی نسل بعدی آیا تمرکز بازم روی دوربینه یا کمپانی ها خلاقیت بخرج میدن و تمرکزشون رو یه بخشه دیگه میبرن. بنظر شما توی چند تا قابلیتی که گفتیم کدومشون از همه کاربردی تره و شما ازش استفاده می کنین؟

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۶ شهریور, ۱۴۰۱

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 79
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

tahamousavi

به نظر من فقط اون حالت night mode به کار میاد و بقیش برای کاربرای عادی خیلی کاربردی نیست؛ ولی اون قابلیت فیلمبرداری ماکروش خیلی خفن بود!

۱۸ شهریور ۱۴۰۱
Nurse

مقایسه با مجیک آنر حسابی داغ میشه….

۰۴ فروردین ۱۴۰۲
anti.gen

خوشا به حال اونایی که دارنش 😍

۲۳ آبان ۱۴۰۱
Mahdi2005

S22 Ultra درجه یکه 👌🔥🔥

۰۳ آبان ۱۴۰۱
thisabasi

اگه سامسونگ براش آپدیت تعریف کنه از این هم خفنتر میشه

۳۱ شهریور ۱۴۰۱
aallii

این سلفی و باتری برای گوشی با این برچسب قیمتی زشته…

۲۵ شهریور ۱۴۰۱
mohammad756

great

۲۳ شهریور ۱۴۰۱
King_Behrad

ولی خدایی دوربین خفنی داره

۲۰ شهریور ۱۴۰۱
tahamousavi

به نظر من فقط اون حالت night mode به کار میاد و بقیش برای کاربرای عادی خیلی کاربردی نیست؛ ولی اون قابلیت فیلمبرداری ماکروش خیلی خفن بود!

۱۸ شهریور ۱۴۰۱
SinaHT

با توجه به قیمت ارزش خرید بیشتری نسبت به ایفون ۱۳ استاندارد داره

۱۸ شهریور ۱۴۰۱
tahamousavi

قطعا سامسونگ یکی از بهترین دوربین های بازار رو داره ولی به نظر من با mate 50 pro که اخیرا معرفی شده توانایی رقابت نداره…

۱۷ شهریور ۱۴۰۱
Soheil1386

لطفا باp50 pro هم مقایسه کن اگر میشه.

۱۵ شهریور ۱۴۰۱
alirezanikkhah

از دوبین یه پرچمدار کمتر از این انتظار نمیرفت، 👌

۱۴ شهریور ۱۴۰۱
thisabasi

چقدر خوبه که اینقدر به جزئیات در حالتهای مختلف عکاسی و فیلمبرداری دقت کردن و مدام دارن روش کار میکنن

۱۴ شهریور ۱۴۰۱
tahapoorhaji

سلام.
ممنون از بررسی خوبتون.
بی مورد نیست که سامسونگ غول فناوریه

۱۳ شهریور ۱۴۰۱
aliah

اگه با آپدیتاشون ضعیفش نکنن باز، خوبه.

۱۳ شهریور ۱۴۰۱
D.m

دوربین سامسونگ یه هیولا به تمام معنا ست

۱۱ شهریور ۱۴۰۱