بررسی مشخصات گوشی iPhone 14 Plus اپل

اپل طی دو سال گذشته آیفون های مینی با ابعاد کوچیک تر و باتری ضعیف تر ولی با همون امکانات رو به خانواده آیفون های 12 و 13 اضافه کرده بود تا عملکردش رو توی بازار یه محکی بزنه. ولی سال 2022 رویه رو تغییر داد و تصمیم گرفت اندازه گوشی رو بزرگ تر کنه. پس با سری mini خداحافظی کرد و تابستان امسال آیفون 14 پلاس رو معرفی کرد، همون آیفون 14 با ابعاد و باتری بزرگتر. با معرفی این گوشی یاد و خاطره آیفون های قدیمی سری پلاس برای خیلی از آیفون باز ها زنده شده. تو این مقاله قراره با مشخصات گوشی iPhone 14 Plus آشنا بشیم و ببینیم به عنوان عضو قد کشیده آیفون های 14 چه چیزی توی چنته داره و آیا میشه برای ارتقا از آیفون 13 یا آیفون های قدیمی تر روش حساب باز کرد یا نه؟ با بررسی iPhone 14 plus همراه موبونیوز باشید.

طراحی آیفون 14 پلاس؛ همون آیفون 14 با ابعاد بزرگتر

زبان طراحی iPhone 14 Plus هیچ فرقی با دو سری قبلی آیفون ها یعنی آیفون 12 و 13 نکرده و با یه طراحی تخت و زیبا طرفیم که ابعاد بزرگ تری از آیفون 14 معمولی داره. قاب پشتی از جنس شیشه اس، براقه و با سرامیک شیلد محافظت میشه. یه بیرون زدگی مربع شکل گوشه بالا سمت چپ قاب پشتی قرار گرفته که دو تا دوربین، فلش و میکروفون تو توی خودش جای داده. بیرون زدگی دوربین ها یکم به نسبت آیفون 13 بیشتر شده ولی چیزی نیست که توی استفاده روزمره خیلی حس بشه. لوگوی iPhone هم خیلی براق و جذاب از وسط قاب پشتی بهتون چشمک میزنه.

رنگ بندی گوشی iphone 14 plus

دور تا دور گوشی رو فریم آلومینیومی مات در بر گرفته. بالای گوشی خبر خاصی نیست. سمت راست گوشی دکمه پاور قرار داره. زیر گوشی اسپیکر، میکروفون و درگاه لایتنینگ رو میبینیم و به نظر میرسه اپل حالا حالا ها قصد نداره برای آیفون ها از درگاه تایپ سی استفاده کنه مگه زور بالای سرش باشه! سمت چپ گوشی کلید سایلنت، دکمه های کم و زیاد کردن صدا و خشاب سیم کارت دیده میشه. iPhone 14 Plus با توجه به نسخه ای که خریداری میکنین میتونه از یک یا دو سیم کارت فیزیکی پشتیبانی کنه. البته آیفون های 14 و 14 پلاس پارت نامبر آمریکا کلا از سیم کارت فیزیکی پشتیبانی نمیکنه. بالای گوشی هم خالیه و خبر خاصی نیست.

برسیم به پنل جلویی که یه نمایشگر 6.7 اینچی Super Retina XDR OLED با رزولوشن 1284×2778 رو تو خودش جای داده که از HDR10 و Dolby Vision پشتیبانی می کنه. کیفیت و روشنایی نمایشگر خیلی خوبه و ابعاد بزرگش هم یکی دیگه از نقاط قوتش به حساب میاد که تجربه تماشای ویدئو یا بازی کردن با گوشی رو براتون لذت بخش می کنه.

مقایسه صفحه نمایش آیفون 14 پلاس و ایفون 14

پنل جلویی هم مثل پشت گوشی با سرامیک شیلد محافظت میشه. ناچ همیشگی رو روی پنل جلویی iPhone 14 Plus میبینیم که ابعادش تغییری نکرده ولی بخاطر بزرگتر شدن ابعاد گوشی حس می کنین کوچیکتر شده. خبری از قابلیت Always-On-Display که به آیفون 14 پرو و 14 پرو مکس امسال اضافه شده روی این گوشی نیست. اسپیکر مکالمه هم چسبیده به فریم بالایی قرار گرفته.

تو بخش طراحی اتفاق جدیدی برای آیفون 14 پلاس نیفتاده، همون آیفون 12/13/14 معمولی با ابعاد بزرگتر. این گوشی با iPhone 14 Pro Max تقریبا هم اندازه اس ولی بخاطر ظرفیت باتری، فریم آلومینیومی و تعداد دوربین ها وزن کمتری داره. کیفیت نمایشگر هم خیلی خوبه و وجود گواهی IP68 هم خیالتون رو بابت مقاومت گوشی در برابر آب و گرد و غبار راحت می کنه.

عملکرد باتری iPhone 14 Plus

آیفون 14 پلاس به یه باتری 4323 میلی آمپر ساعتی مجهز شده. از اپل انتظار نداشتیم انقدر ظرفیت باتری رو افزایش بده. خدا قوت پهلوان! این اضافه شدن ظرفیت باتری فقط اسمی نیست و عملکرد شارژدهی باتری هم خوبه و تو استفاده معمولی به راحتی یک روز کامل شارژدهی می کنه. طبق بررسی های انجام شده و امتیازاتی که اعلام شده، iPhone 14 Plus بهترین شارژدهی رو بین آیفون های 2022 داره. خب شارژدهی به جای خود، تو بخش شارژ شدن هیچ تغییری اتفاق نیفتاده و این گوشی مثل آیفون 14 از شارژ 20 واتی پشتیبانی می کنه. البته خبری از آداپتور هم داخل جعبه نیست و باید جداگونه براش هزینه کنین. قیمت گوشی آیفون همینجوری تو بازار ایران گرونه و باز باید بعد خرید بری دنبال خرید آداپتور اونم حدود یک میلیون تومن تازه اگه فروشنده واقعا آداپتور اورجینال بفروشه و نخواد با فروش آداپتور high copy به قیمت اورجینال، بیشتر سود کنه. ,واقعا خسته نباشی اپل!

فول شارژ شدن باتری با آداپتور 20 واتی اپل تقریبا 1 ساعت و نیم زمان میبره که به نسبت بقیه آیفون های سری 14 طولانی تره ولی با توجه به ظرفیت باتری طبیعیه.

عملکرد دوربین iPhone 14 Plus

اپل همون پکیج دوربین آیفون 14 رو روی آیفون 14 پلاس هم استفاده کرده. دو تا دوربین 12 مگاپیکسلی اصلی و 12 مگاپیکسلی اولترا واید تو قاب پشتی آیفون 14 پلاس دیده میشه. عملکرد دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی خیلی خوبه و عکس ها روشنایی و شارپنس خیلی خوب و رنگ های طبیعی و جذابی دارن. دوربین اولترا واید هم عکس هایی با زاویه بیشتر و بدون هیچگونه افت کیفیت و با رنگ هایی کاملا طبیعی و نزدیک به دوربین اصلی ثبت میکنه. هر دو تا دوربین قابلیت فیلمبرداری 4K با 24 تا 60 فریم بر ثانیه دارن و قابلیت Cinematic Mode هم امکان فیلمبرداری حرفه ای تر رو براتون فراهم می کنه. ویدئوهایی که با دوربین های آیفون 14 پلاس ثبت میشه کیفیت خیلی خوبی داره و لرزشگیر هم کارش رو به خوبی انجام میده.

پکیج دوربین آیفون 14 پلاس

دوربین سلفی هم یه سنسور 12 مگاپیکسلی داره و کیفیت عکس هایی که باهاش ثبت میشه خیلی خوبه. قابلیت فیلمبرداری 4K با 60 فریم بر ثانیه و 4K با 30 فریم بر ثانیه رو حالت فیلمبرداری سینماتیک با دوربین اصلی وجود داره و میتونین ویدئو های خیلی خوب و با کیفیتی باهاش ثبت کنین.

عملکرد پردازشی آیفون 14 پلاس؛ خبری از پردازنده جدید نیست!

اپل تو یه تصمیم خیلی عجیب، که اصلا هم ربطی به تلاش برای جلب توجه بیشتر به iPhone 14 Pro نداره، آیفون های 14 و 14 پلاس رو با پردازنده سال 2021 خودش یعنی A15 Bionic به بازار عرضه کرده. iPhone 14 Plus در سه نسخه با 6 گیگ رم و  128/256/512 گیگ حافظه داخلی وارد بازار شده. استفاده از پردازنده سال گذشته به این معنی نیست که قراره با عملکرد پردازشی ضعیف تری مواجه بشیم. اتفاقا عملکرد پردازشی خیلی خوبه و این گوشی به راحتی از پس اجرای بازی های سنگین و مولتی تسکینگ برمیاد. تو بخش نرم افزار هم iOS 16 رو با قابلیت های جدید میبینیم که یه محیط کاربری خیلی روان و با قابلیت های دوست داشتنی مثل نمایش مقدار شارژ باتری، که سالهاست روی گوشی های اندرویدی وجود داره (!) رو در اختیارتون قرار میده.

عملکرد اسپیکر iPhone 14 Plus

آیفون 14 پلاس برای پخش صدا از اسپیکر استریو استفاده می کنه و صدا از اسپیکر زیر گوشی و اسپیکر مکالمه پخش میشه. کیفیت صدای اسپیکر خیلی خوبه ولی از نظر بلندی به آیفون 14 پرو یا 14 پرو مکس نمیرسه.

آیا آیفون ۱۴ پلاس ارزش خرید داره؟

آیفون 14 پلاس از 7 اکتبر ۲۰۲۲ یا 15 مهر 1401 با قیمت پایه 899 دلار وارد بازار جهانی شده و احتمالا یکی دو هفته دیگه به بازار ایران راه پیدا می کنه. البته قیمت آیفون ۱۴ پلاس تو بازار ایران هنوز معلوم نیست و حتی هنوز آیفون های سری ۱۴ مشکل رجیستری دارن. این گوشی از نظر طراحی میتونه برای کسایی باشه که قصد دارن از آیفون XS Max یا 6/7/8 پلاس به یه مدل iPhone جدیدتر با ابعاد بزرگ، مهاجرت کنن انتخاب مناسبی باشه. اگه الان آیفون 12 یا 13 دارین و به ارتقا فکر میکنین، آیفون 14 پلاس شاید یکی از انتخاب هاتون باشه ولی خیلی ارزش هزینه کردن برای آپگرید نداره. اگه محدودیت بودجه ندارین، برید سراغ آیفون 14 پرو یا ۱۴ پرو مکس. البته این موضوع که اپل از پردازنده جدیدش برای این گوشی استفاده نکرده و یه سری امکانات مثل نمایشگر همیشه روشن رو به آیفون 14 پلاس نیاورده و یه جورایی بین آیفون های معمولی و پرو 2022 تبعیض قائل شده یکم اذیت کننده اس و واقعا ننگ بر اپل! ولی با علم به این ماجرا اگه وجود یه نمایشگر بزرگ تر و شارژدهی بیشتر باتری و قیمت براتون اولویت داره، iPhone 14 Plus میتونه بهترین انتخاب شما بین آیفون های 2022 باشه.

سوالات متداول
(2 سوال)
نقاط قوت آیفون ۱۴ پلاس چیست؟ چرا این گوشی را بخریم؟

گوشی iPhone 14 plus از لحاظ عملکرد پردازشی، صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت،‌ رابط کاربری روان، کیفیت ساخت بالا و عملکرد دوربین تمام نیازهای کاربر عادی و حتی حرفه ای رو جواب میده. تو بخش شارژدهی هم این گوشی یکی از بهترین عملکردها رو تو بین گوشی های آیفون داره.

نقاط ضعف iPhone 14 Plus چیست؟ چرا این گوشی را نخریم؟

سرعت شارژ پایین و قیمت بالا مشکل تمام گوشی های آیفون محسوب میشه. اما در خصوص گوشی آیفون ۱۴ پلاس عدم استفاده از پردازنده جدید و اختلاف ملموس با مدل ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس از دلایلی میتونه باشه که کمی بیشتر هزینه کنید و سراغ خرید مدل های دیگه باشید.

نقاط قوت
عملکرد شارژدهی باتری
نقاط ضعف
سرعت شارژ باتری
نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۱۶ مهر, ۱۴۰۱

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 94
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

SAT

شاید داخل کشور زیاد جذاب نباشه برای خرید ، ولی گوشی های آیفون مصداق ضرب المثل : هر گل یه بویی داره ، هستند !

۲۷ آبان ۱۴۰۱
Reza Mohamadi 1401

Ok

۱۹ آبان ۱۴۰۱
Mahdi2005

دمت گرم آقای شجاری ❤️❤️

۰۹ آبان ۱۴۰۱
Soheil1386

مهدی کجاییییییییی😔😔😔😔😔

۰۸ آبان ۱۴۰۱
SHAYAN F

مهدی فکر کنم این سر بررسی 13 گفتی که 13 پلاس 12 ولی فکر کنم 14 پلاس 13 هست

۲۵ مهر ۱۴۰۱
shahab-021

واقعا شارژ شدن طولانی‌ مدت اپل داره میره رو مخ
اینو درستش کنه دیگه واقعا رودست نداره

۲۵ مهر ۱۴۰۱
matin.b.1385

اگه اپل روی شارژ شدنش هم حساس بود اینگوشی رقیب نداشت

۲۴ مهر ۱۴۰۱
Seyyed_a_t

🔥🔥🔥

۲۴ مهر ۱۴۰۱
Mehdi84

عالی بود

۲۳ مهر ۱۴۰۱
AliNajafiJahani

آقا چرا بررسی iPhone 14 pro max رو نمیزارید؟

۲۳ مهر ۱۴۰۱
Mam

Wow

۲۲ مهر ۱۴۰۱
Mahayd24

شما هم از اپل بدتون میاد یا فقط منم

۲۱ مهر ۱۴۰۱
    Hamid_jalili

    فقط تویی

    ۲۳ مهر ۱۴۰۱
    thisabasi

    من طرفدار اندرویدم اما به نظرم اپل اعتبار بازار موبایله و شایسته جایگاه الآنشه

    ۲۴ مهر ۱۴۰۱