بررسی مشخصات گوشی iPhone 14 اپل

اپل با معرفی نسخه های معمولی و پایه در کنار نسخه های پرو سعی داره علاوه بر راضی نگه داشتن کاربرهایی که فاکتور قیمت براشون مهمه، برای کاربرهای حرفه ای هم محصولات جذابی برای ارائه داشته باشه و یه جورایی مشتریانش رو به خرید نسخه های پرو با حاشیه سود بیشتر سوق بده! البته این تفاوت ها بیشتر در بخش پردازشی و دوربین بین دو گوشی ایجاد میشه و بقیه امکانات در تمامی سری های جدید مشترک هستن. اما هر ساله این فاصله بین نسخه های معمولی و پرو داره بیشتر و بیشتر میشه و اکثر امکانات و قابلیت های مثبت نسخه های پرو سال قبل هم هنوز به آیفون 14 اضافه نشده! با وجود این سیاست اپل، همچنان در سری آیفون 14 بعد از iPhone 14 Pro max گوشی iPhone 14 رتبه دوم فروش رو در اختیار داره و کاربران اقبال زیادی به نسخه های پرو و پلاس نشون نمیدن (حداقل در بازار ایران). با بررسی مشخصات گوشی iPhone 14 اپل همراه موبونیوز باشید تا ببینیم آیفون 14 در مقایسه با آیفون 13 چه تغییراتی داشته و جادوی اپل چقدر میتونه اغوا کننده باشه!

(هر چی صبر کردیم تا آیفون 14 به صورت رسمی وارد بازار ایران بشه و بعد بررسی آیفون 14 رو تو سایت منتشر کنیم نه تنها خبری نشد که طبق خبرهای جدید، حتی واردات مسافری سری آیفون 14 به ایران ممنوع شده. پس این بررسی رو با علم به این که iPhone 14 به صورت رسمی وارد ایران نمیشه، بخونید!)

 

بررسی طراحی آیفون 14

از لحاظ ظاهر و طراحی تقریبا بین این گوشی و iPhone 13 هیچ تفاوتی نمیتونید پیدا کنید و حتی کیس های آیفون 13 هم به راحتی و بدون هیچ مشکلی برای این گوشی هم قابل استفاده است. البته هنوز طراحی گوشی بسیار جذاب و خوش دسته و متریال به کار رفته هم کیفیت بسیار خوبی داره. طراحی تخت و با لبه های تیز گوشی ممکنه برای همه افراد خیلی راحت نباشه اما اکثریت بعد یه مدت استفاده، با دست گرفتن گوشی حس خوبی میتونن داشته باشن.

بررسی طراحی آیفون 14

قاب پشتی از جنس شیشه با کیفیت ساخته شده و طراحی براقی داره. برآمدگی و بیرون زدگی مربعی دوربین دقیقا شمایلی مثل آیفون 13 داره و به همون صورت سنسور ها به صورت ضربدری به همراه یه فلش LED در این بخش مربعی قرار گرفتن. لوگوی Apple هم به صورت براق دقیقا وسط این قسمت قرار گرفته. یه رنگ آبی جدید هم امسال اضافه شده تا تنوع رنگی کامل تر باشه. به خاطر تغییر ساختار داخل گوشی هم قابلیت تعمیر پذیری بهبود پیدا کرده و اگه گلس پشتی صدمه ببینه با هزینه کمتر و راحت تر میتونید اون رو تعمیر کنید.

مشخصات طراحی بدنه iPhone 14

فریم گوشی از فلز آلومینیوم مات با طراحی تخت ساخته شده. سمت راست گوشی دکمه پاور، پایین اسپیکر و درگاه لایتنینگ، سمت چپ نسبتا شلوغه و دکمه سایلنت انحصاری اپل، دکمه های کم و زیاد کردن صدا و خشاب سیم کارت قرار داره. بالای گوشی هم خالیه و هیچ خبری نیست. گوشی های اپل با توجه به پارت نامبر از یک یا دو سیم کارت پشتیبانی میکنن ولی در تمامی نسخه ها از پشتیبانی کارت حافظه جانبی خبری نیست. البته پارت نامبر آمریکا کلا درگاه سیم کارت حذف شده و فقط از eSim پشتیبانی میکنه.

مشخصات بدنه گوشی iPhone 14 اپل

صفحه نمایش هم از لحاظ ظاهر هیچ تفاوتی نکرده و هنوز همون ناچ بزرگ که دوربین سلفی و سنسور FaceID درش قرار گرفته بالای نمایشگر جا خوش کرده و یه ظاهر قدیمی به گوشی داده و خبری از Dynamic Island جدید نسخه های پرو اینجا هم نیست. برای محافظت صفحه نمایش و پشت گوشی از سرامیک شیلد خود اپل استفاده شده که مقاومت مناسبی در مقابل خط و خش داره. گواهی IP68 هم تا حدود 6 متر و 30 دقیقه از نفوذ آب به گوشی جلوگیری میکنه. در کل همونطور که گفتیم این بخش تقریبا هیچ تغییری نکرده و کسی با دیدن گوشی متوجه این نمیشه که شما آیفون 13 دستتونه یا آیفون 14!

 

مشخصات نمایشگر iPhone 14

صفحه نمایش آیفون 14 هم تقریبا هیچ تغییری نکرده و از همون نمایشگر 6.1 اینچی Super Retina XDR OLED با رزولوشن 1170 در 2532 پیکسل استفاده شده. هنوز از رفرش ریت 60 هرتزی استفاده شده و قابلیت پروموشن این نسل هم به این نسخه اضافه نشده و شما با یه گوشی 700 دلاری که یه از گوشی 300 دلاری چینی هم صفحه نمایش کندتری داره، طرفید! البته آیفون 14 از قابلیت های HDR10 و دالبی ویژن پشتیبانی میکنه. روشنایی و کیفیت و جزئیات هم تغییری نسبت به سال قبل نکرده و هنوز در این بخش ها عملکرد بسیار مناسبی داره و کاملا میتونه شما رو راضی کنه.

مشخصات نمایشگر iPhone 14

 

قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن (Always-On-Display) هم جز قابلیت هایی که فقط محدود به نسخه پرو میشه و باعث میشه فاصله نسخه های معمولی با پرو خیلی زیاد تر بشه. همین موارد باعث شده این بخش عملکرد راضی کننده ای نداشته باشه و با صرف یه هزینه نسبتا زیاد خیلی امکانات خوبی به دست نمیارید.

 

مشخصات باتری iPhone 14

باتری 3279 میلی آمپر ساعتی لیتیوم یونی مقدار خیلی کمی بهبود پیدا کرده ولی در عمل خیلی تغییر خاصی بین نسخه امسال و آیفون 13 دیده نمیشه و در استفاده معمولی و سبک با کمی ارفاق در حدود یک روز شارژدهی میکنه که با توجه به اندازه و سایز گوشی قابل قبوله. از شارژر داخل جعبه هم خبری نیست و باید یه آداپتور 20 واتی رو جدا تهیه کنید و با کمک این شارژر گوشی توی نیم ساعت 60 درصد شارژ میشه که کامل شدن شارژ حدود یک ساعت و نیم زمان میبره. شارژ بیسیم 15 واتی و مگ سیف و شارژ معکوس بیسیم هم مثل نسل قبل اینجا هم قرار گرفته و فرق خاصی ایجاد نشده.

 

بررسی عملکرد دوربین iPhone 14

در بخش دوربین هم اپل خیلی زحمت خاصی به خودش نداده و از همون دوربین های نسل قبل استفاده کرده ولی فقط دوربین اصلی رو به جای نسخه معمولی از نسخه پرو استفاده کرده که همون لنز 12 مگاپیکسلی معروفه که مقداری دریچه بزرگتر شده تا نور بیشتری وارد بشه و عکس ها روشن تر و بهتر بشن و از سنسور های جدید 48 مگاپیکسلی نسخه های پرو خبری نیست.

بررسی عملکرد دوربین iPhone 14

سنسورهای  اولترا واید و سلفی مثل قبل از یه لنز 12 مگاپیکسلی استفاده میکنن. عکس های لنز اصلی بسیار خوبه و جزئیات زیاد و نویز کمی در عکس ها دیده میشه. رنگ ها بسیار طبیعی و دینامیک رنج هم خوبه اما خیلی تفاوت خاصی نسبت به iPhone 13 نکرده و باید خیلی در جزئیات و رنگ ها ریز بشید تا بتونید یه مقداری تفاوت ها رو ببینید. لنز اولترا واید زاویه دید بسیار بزرگی داره و جزئیات خوبی دیده میشه و رنگ ها هم بسیار دقیق و با کنتراست بالا گرفته میشن. هنوز قابلیت اتوفوکوس به این لنز اضافه نشده و از عکس های ماکرو خبری نیست.

در نور کم به صورت خودکار نایت مد فعال میشه که به خوبی عکس ها رو بسیار تمیز و با نویز کم روشن تر میکنه، اما تفاوت چندانی با نسل قبلی نداره و فقط مقداری پردازش سریع تر انجام میگیره.

عکس های سلفی جزئیات و دیتیل خوبی دارند، رنگ پوست هم بسیار طبیعی و واقعیه و نویز کمی هم داره. قابلیت اتوفوکوس هم اضافه شده و آیفون 14 میتونه با نور کمتر عکس های روشن تری بگیره. همه لنز ها میتونن با کیفیت 4K و با 60 فریم در ثانیه فیلمبرداری کنن. کیفیت فیلم های دوربین اصلی بسیار خوبه و رنگ ها دقت و جزئیات خوبی دارند. قابلیت اکشن مد هم باعث میشه بتونید فیلم های خیلی جذاب تری با حرکت های بیشتر بگیرید اما باعث میشه نویز در تصاویر خیلی زیاد بشه و کمی جزئیات کاهش پیدا کنه.

 

بررسی عملکرد پردازشی و رابط کاربری آیفون 14

بخشی که باعث میشه آیفون 14 بیشتر شبیه به آیفون 13 بشه استفاده از همون پردازنده قدیمی تر A15 نسل قبله که فقط به جای نسخه استفاده شده در آیفون 13 از نسخه آیفون 13 پرو استفاده شده که یه هسته گرافیکی بیشتری داره و مقداری در بخش پردازش گرافیکی نسبتا بهتر عمل میکنه اما خیلی در استفاده معمولی به چشم نمیاد. هنوز همه چی خیلی خوب و روون و بدون مشکل اجرا میشه و اکثر بازی های سنگین هم با بیشترین گرافیک و فریم خوبی اجرا میشن. به خاطر اندازه کوچیک و سیستم خنک کننده ضعیف تر گوشی کمی داغ میکنه و با کاهش قدرت در استفاده طولانی مواجه میشه که به صورت ناگهانی انجام نمیشه و به صورت تدریجی بدون ایجاد لگ و باگ قدرت پردازشی رو کاهش میده تا تجربه اذیت کننده ای موقع استفاده از گوشی نداشته باشید. در بخش رم خیلی کم کاری نشده و از 6 گیگ رم و 128/256/512 گیگ حافظه داخلی از نوع Nvme برای این نسخه استفاده شده.

رابط کاربری از iOS 16 استفاده شده و با پشتیبانی نرم افزاری خوب اپل تا 5 6 سال آینده هم به احتمال خیلی زیاد آپدیت های نرم افزاری رو دریافت میکنه. با اینکه قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن در این نسخه قرار نداره اما ظاهر لاک اسکرین گوشی مقداری تغییر کرده و میتونید ویجت های مختلف رو قرار بدید و شخصی سازی کنید. اعلان ها رو هم میتونید با کشیدن از پایین صفحه ببینید و همیشه روی صفحه نمایش نشون داده نمیشن. تصویر پس زمینه هم با توجه به نوع فوکوس انتخاب شده میتونه عوض بشه و با توجه به نوع فعالیت مثل کار، خونه و یا ورزش به صورت خودکار عوض میشه و یا با نگه داشتن دست روی صفحه میتونید خیلی سریع و بدون رفتن به تنظیمات گوشی بین تصاویر انتخابی مختلف سوییچ کنید. قابلیت تشخیص تصادف هم که امسال اپل روش خیلی مانور داده به این نسخه اضافه میشه که به امید خدا هیچ وقت بهش نیاز پیدا نکنید! تماس ماهواره ای هم که فعلا فقط در آمریکا و کانادا فعاله بهتون اجازه میده در زمانی که در جایی گیر افتادید و هیچ آنتنی ندارید با ارسال یه پیام به نیروهای امداد رسانی جون خودتون رو نجات بدید. البته تمامی این قابلیت ها به نسخه های قدیمی تر هم اضافه میشه و مخصوص این نسل از گوشی ها نیست.

 

بررسی عملکرد اسپیکر iPhone 14

آیفون 14 برای پخش صدا از اسپیکر زیر گوشی و اسپیکر مکالمه برای پخش صدای استریو استفاده میکنه. کیفیت و بلندی صدای اسپیکر خیلی خوبه و صداهای متوسط و زیر به خوبی پخش میشن و بیس هم مناسبه.

 

آیا آیفون ۱۴ ارزش خرید داره؟

با توجه به ممنوعیت واردات گوشی های نسل آیفون 14 به بالا، ممکنه خیلی ها بگن خب این گوشی در هر صورت ارزش خرید نداره و بهتره سراغ آیفون 13 بریم. البته اگه بخوایم بر اساس ارزش خرید صحبت کنیم در صورت وارد شدن iPhone 14 به ایران هم باز این تصمیم درستی بود و با رفتن سراغ آیفون 13 چیز خاصی رو از دست نمیدادید و مقداری هم هزینه کمتری می کردید. اما در حال حاضر و با توجه به اخبار منتشر شده در مورد رجیستری آیفون ها، قیمت آیفون های نسل 13 هم افزایش زیادی پیدا کرده و تنها گزینه شما برای خرید یه گوشی جدید از برند اپل و با سیستم عامل iOS همین گوشی های قدیمی تر با قیمت بالاست. اما اگر روزی تغییری در سیاست های عرضه آیفون های 14 در بازار ایران ایجاد شد، بهتره خیلی سراغ نسخه معمولی آیفون 14 نرید و تا سال بعد برای معرفی نسل بعدی صبر کنید و یا سراغ گوشی های قدیمی تر اپل برید. تا اینجا صحبت بحث ارزش خرید بود اما اگه عاشق اپل هستید و دنبال جدیدترین گوشی خوش دست اپل هستید و رجیستری هم براتون مهم نیست، خیلی خودتون رو درگیر مقایسه امکانات نکنید و همیشه جدیدترین نسخه رو خریداری کنید چون صحبت از عشق و علاقه به اپل و بروز بودن و صد البته با کلاس بودنه!

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۳۰ بهمن, ۱۴۰۱

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 47
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Nurse

دیگ آیفون هم جذاب نیست

۱۸ تیر ۱۴۰۲
Mahdi2005

مخلصیم آقا مهدی ❤️❤️

۲۱ اسفند ۱۴۰۱
alirza.amiry

be nazare man sarf ba ine ke 14 mamooli begiri ta inke beri hazineye khyli ziyadi koni baraye seriye 13
albate rijesteri roo dar nazar begirid

۱۸ اسفند ۱۴۰۱
afsheen

امروز توی خبرها خوندم سخنگوی وزارت صمت گفته رجیستر میسه، درسته؟

۰۷ اسفند ۱۴۰۱
tahamousavi

خوبی این گوشی این بود که باتوجه به مشخصات کاملا مشابهش، اگه کسی آیفون ۱۳ داشته باشه بگه من آیفون ۱۴ دارم خیلی دروغ نگفته!

۰۶ اسفند ۱۴۰۱
thisabasi

چە بهتر میشد اگە ویدو بود

۰۶ اسفند ۱۴۰۱