بررسی مشخصات گوشی iPhone 14 Pro اپل

اپل طبق رسم تابستان هر سال، امسال هم آیفون های جدیدش رو معرفی کرد و بحث و جدل ها سر اینکه آیا نسل جدید آیفون ها ارزش خرید دارن یا نه دوباره به اوج رسید. سری جدید آیفون ها مثل دو سال گذشته شامل 4 تا گوشی میشه ولی با این تفاوت که دیگه خبری از مدل مینی نیست. تو این مقاله قراره با مشخصات گوشی آیفون 14 پرو آشنا بشیم و ببینیم به جز تغییر پر سر و صدایی که توی طراحی و مشخصات این گوشی اتفاق افتاده، چه تغییراتی نسبت به نسل قبلی یعنی آیفون 13 پرو داشته و آیا میتونیم به عنوان یه گزینه برای آپگرید از نسل های قبلی آیفون روش حساب باز کنیم؟ با بررسی iPhone 14 pro همراه موبونیوز باشید.

 

بررسی طراحی iPhone 14 Pro؛ خداحافظی با ناچ!

تو بخش طراحی، هم اتفاق خاصی افتاده، هم نیفتاده! طراحی قاب پشتی آیفون های پرو و پرو مکس سه ساله تغییری نکرده، فقط اندازه جزیره دوربین ها داره بزرگ تر میشه. طراحی کاملا تخت و ابعاد کاملا مناسب این گوشی رو تبدیل به یه انتخاب خوش دست و راحت میکنه. قاب پشتی از جنس شیشه و ماته و محافظ اختصاصی اپل یعنی سرامیک شیلد از قاب پشتی در برابر خط و خش یا ضربه محافظت میکنه. یه جزیره مربع شکل گوشه بالای سمت چپ دیده میشه که سه تا دوربین و یه سنسور تشخیص عمق LiDAR در کنار یه فلش دوگانه رو تو خودش جای داده. اندازه این جزیره و اندازه و بیرون زدگی دوربین ها به نسبت آیفون 13 پرو بیشتر شده که البته همچین بی دلیل هم نبوده. لوگوی iPhone هم که طبق معمول همیشه خیلی شیک و براق وسط پنل پشتی قرار داره.

برسیم به فریم استیل ضد زنگ براق که دور تا دور گوشی رو در بر گرفته. دکمه پاور سمت راست گوشی قرار گرفته. زیر گوشی اسپیکر، میکروفون و درگاه لایتنینگ رو میبینیم. خیلی ها انتظار داشتن آیفون های جدید با درگاه تایپ سی وارد بازار بشه ولی به نظر میرسه حالا حالاها باید با دیدن درگاه لایتنینگ روی آیفون ها کنار بیایم. کلید سایلنت، دکمه کم و زیاد کردن صدا و خشاب سیم کارت سمت چپ گوشی قرار دارن. iPhone 14 Pro با توجه به نسخه ای که خریداری میکنین میتونه از 1 یا 2 سیم کارت فیزیکی پشتیبانی کنه. بالای گوشی هم خالیه و خبر خاصی نیست.

برسیم به پنل جلویی که بعد از چند نسل یه تغییر اساسی به خودش دیده. اپل بالاخره بعد از چند سال، با ناچ خداحافظی کرده و جاش رو به یه پانچ هول کشیده داده که خود اپل Dynamic Island صداش میکنه. این جزیره هوشمند با ترکیب نرم افزار یه سری ویژگی های باحال و جذاب داره که تو بخش نرم افزار بیشتر در موردش صحبت می‌کنیم.

بررسی نمایشگر آیفون ۱۴ پرو

بریم سراغ صفحه نمایش آیفون 14 پرو، یه نمایشگر 6.5 اینچی Super Retina XDR OLED با رزولوشن 1179×2556 و رفرش ریت 120 هرتزی که از Dolby Vision و HDR10 پشتیبانی میکنه. کیفیت نمایشگر فوق العاده اس و قطعا از فیلم دیدن یا بازی کردن با این گوشی نهایت لذت رو خواهید برد. همچنین اپل ادعا کرده نمایشگر این گوشی میتونه به حداکثر روشنایی 2000 نیت برسه که یه تجربه کاملا بی نقص تو محیط های پر نور رو برای کاربرانش داشته باشه. اپل یه حرکت خیلی جذاب دیگه هم روی آیفون 14پرو زده و بالاخره قابلیت Always-on-Display به گوشی های آیفون اضافه شده! تو این حالت نمایشگر به کمترین روشنایی ممکن میرسه ولی تمام چیزهایی که نیاز دارین رو به راحتی میتونین روی صفحه پیدا کنین. از ساعت گرفته تا دسترسی سریع به برنامه هایی که خودتون انتخاب میکنین روی حالت همیشه روشن اضافه بشه. خلاصه اینکه خروجی نهایی جذاب و خوبه. پنل جلویی هم مثل پشت گوشی با سرامیک شیلد محافظت میشه.

اپل تو بخش طراحی توی پنل پشتی و ابعاد گوشی تغییر زیادی نداده، ولی توی پنل جلویی، کم و کسری هایی که چند سالی کاربرانش پیگیر رفعشون بودن رو با حذف ناچ و اضافه کردن نمایشگر همیشه روشن برطرف کرده. iPhone 14 Pro یه گوشی خوش دست با کیفیت ساخت خیلی خوبه که میتونه نظرتون رو حسابی به خودش جلب کنه. وجود گواهی IP68 هم خبر از مقاومت خوب این گوشی در برابر آب و گرد و غبار میده.

مشخصات باتری آیفون 14 پرو

آیفون 14 پرو به یه باتری 3200 میلی آمپر ساعتی مجهز شده که تو استفاده معمولی میتونه یک روز کامل شارژدهی کنه. این گوشی از نظر سرعت شارژ شدن تفاوت محسوسی با آیفون 13 پرو نداره و از فست شارژ 20 واتی پشتیبانی می‌کنه. کاش Apple یه فکری به حال این سرعت شارژ باتری هم بکنه. حتی سامسونگ هم تجدید نظر کرده و داره سرعت شارژ شدن گوشی های پرچمدارش رو بالاتر میبره. نظر به اینکه تو جعبه خبری از آداپتور نیست، فول شارژ شدن باتری با یه آداپتوری که باید زحمت بکشین براش جدا هزینه کنین و بخرین، تقریبا 1 ساعت و ربع زمان می بره.

بررسی دوربین iPhone 14 Pro؛ ورود پر قدرت سنسورهای 48 مگاپیکسلی

اپل بالاخره تصمیم گرفت سنسور های 48 مگاپیکسلی رو به گوشی های آیفون بیاره و آیفون 14 پرو به سه دوربین 48 مگاپیکسلی اصلی، 12 مگاپیکسلی اولترا واید و 12 مگاپیکسلی ماکرو و یه سنسور LiDAR مجهز شده. مخلص کلام، پکیج دوربین، عالیه و براتون از نظر امکانات و کیفیت چیزی کم نمیذاره. دوربین اصلی به طور پیشفرض عکس های 12 مگاپیکسلی ثبت می کنه که کیفیت، رنگ و روشنایی خیلی خوبی دارن. اگه جزئیات عکس ها براتون مهمه، میتونین عکس های 48 مگاپیکسلی ثبت کنین که جزئیات بیشتری رو در اختیارتون قرار میدن. تجربه کیفیت خیلی خوب عکس برداری با دوربین اصلی رو روی دوربین های تله فوتو و اولترا واید هم خواهید داشت. دوربین اولترا واید قابلیت عکاسی و فیلمبرداری ماکرو هم داره که میشه روش حساب باز کرد. دوربین تله فوتو همپنان فقط قابلیت زوم اپتیکال 3 برابری بدون افت کیفیت و با جزئیات خیلی خوب داره. اما یه ایراد کوچیک میشه به دوربین اولترا واید و تله فوتو گرفت، اون هم نویزی شدن عکس هاییه که توی نور کم با این دو سنسور ضبط میشن. قابلیت فیلمبرداری 4K با 60 فریم بر ثانیه، همچنین فیلمبرداری با فرمت ProRes و 4K با حالت سینماتیک با هر سه تا دوربین وجود داره. لرزشگیر اپتیکال و دیجیتال آیفون 14 پرو کارش رو به خوبی انجام میده و ویدئو هایی خیلی خوب میتونین باهاش ثبت کنین.

دوربین سلفی همپنان یه سنسور 12 مگاپیکسلیه که عکس های خیلی خوبی رو میشه باهاش ثبت کرد. قابلیت فیلمبرداری 4K با 60 فریم بر ثانیه با دوربین سلفی هم وجود داره که با بهره گیری از لرزشگیر اپتیکال ویدئو هایی با بهترین کیفیت ثبت میکنه.

مشخصات پردازشی آیفون 14 پرو

سال جدید، پردازنده جدید. اپل امسال هم نسخه جدیدی از پردازنده اختصاصی خودش یعنی A16 Bionic رو معرفی کرد. ولی فقط دو تا از گوشی های سال 2022 از این پردازنده استفاده می کنن. آیفون 14 پرو به پردازنده A16 مجهز شده و عملکرد پردازشی این گوشی، واقعا عالیه. این گوشی تو 4 نسخه با 6 گیگ رم و 128/256/512 گیگ و 1 ترابایت  حافظه داخلی وارد بازار شده. خبر خوبی که وجود داره اینه که اپل روی روش هایی جدید برای پایین نگه داشتن و کنترل دمای گوشی کار کرده که اثر بخش بوده و خیلی کمتر از نسل های قبلی با داغ شدن گوشی مواجه میشید. تو بخش نرم افزار این گوشی با iOS 16 وارد بازار شده که یه تجربه کاربری لذت بخش رو با یه سری قابلیت جدید برای طرفداران آی او اس به همراه آورده.

نکته ای که جذابیت نرم افزاری این گوشی رو بیشتر میکنه، ویژگی Dynamic Island که حفره بالای نمایشگر رو تبدیل به یه جزیره هوشمند و جذاب کرده که با دریافت نوتیفیکیش از برنامه های مختلف اندازه حفره تغییر می کنه. با ضربه زدن روی نوتیفیکشنی که دارین یا برنامه ای که در حال اجرا روی این جزیره اس، یه حباب بزرگتر باز میشه و اطلاعات بیشتری از برنامه رو بهتون نشون میده. قابلیت نمایشگر همیشه روشن یا همون Always-On-Display هم که به تازگی به آیفون ها اومده کلی قابلیت شخصی سازی داره و کلی تغییرات میتونین روش اعمال کنین.

خلاصه، تو بخش پردازنده و نرم افزار اپل هیچ کم و کسری برای این گوشی نذاشته و تجربه کاربری روزانه و حتی بازی کردن خیلی خوبی رو با iPhone 14 Pro خواهید داشت.

مشخصات اسپیکر iPhone 14 Pro

آیفون 14 پرو به اسپیکر استریو مجهز شده و صدا از اسپیکر زیر گوشی و اسپیکر مکالمه پخش میشه. اسپیکر این گوشی هم بلندی و هم کیفیت صدای خیلی خوبی داره و میتونین از گوش دادن به موسیقی و بازی کردن با گوشی نهایت لذت رو ببرین.

آیا آیفون ۱۴ پرو ارزش خرید داره؟

آیفون 14 پرو خیلی وقت نیست که وارد بازار ایران شده، به همین خاطر قیمت ایفون ۱۴ پرو اپل فعلا از چیزی که انتظار داریم و حتی باید باشه، بیشتره. فعلا هم هیچ کدوم از گوشی هایی که وارد بازار شدن، رجیستر هم نشدن. قیمت آیفون همینجوری به نسبت گرون تر بود، حالا که جدید بودن و مشکل واردات و رجیستری هم بهش اضافه شده و منتظر قیمت های تخیلی باید باشیم! iPhone 14 Pro رو میشه به عنوان یه نسخه بهبود یافته از آیفون 13 پرو در نظر گرفت که یه سری تغییرات مثل دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی، حذف ناچ، اضافه شدن قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن و استفاده از نسل جدید پردازنده اپل داشته. اپل هنوز تصمیمی در مورد وضعیت سرعت شارژ شدن باتری آیفون ها نگرفته و سرعت شارژ شدن باتری این گوشی رو مثل نسل های قبلی میشه به عنوان یکی از نقاط ضعف اساسی در نظر گرفت. این گوشی با توجه به ابعاد مناسب و خوش دست بودنش میتونه یه انتخاب خوب برای کسانی باشه که هم iPhone رو دوست دارن، هم به بازی کردن با موبایل خیلی علاقه دارن. اگه محدودیت بودجه ندارین و دوست دارین یه آپگرید از نسل های قبلی آیفون به گوشی های جدیدتر انجام بدین، iPhone 14 Pro میتونه یکی از انتخاب هاتون باشه. البته خودمون رو گول نزنیم اونی که پول ارتقا رو داشته فارغ از ارزش خرید و قیمت روز گوشی آیفون یا بهبود عملکرد، جدیدترین نسخه ممکن رو خریداری میکنه و این معجزه اپله!

مقایسه گوشی iPhone 14 Pro و آیفون 13 پرو

آیفون 14 پرو یه نسخه بروز شده و بهبود یافته از آیفون 13 پرو به حساب میاد. طراحی بدنه پشتی هر دو گوشی کاملا شبیه به همدیگه اس. تو پنل جلویی آیفون 14 پرو دیگه خبری از ناچ نیست و جاش رو به Dynamic Island که شبیه به یه حفره اس داده. نمایشگر آیفون 14 پرو تقریبا 70 درصد روشنایی بیشتری از آیفون 13 پرو داره و تو بخش دوربین هم آیفون 14 یه ارتقای دیگه داشته و سنسور اصلی از 12 مگاپیکسل به 48 مگاپیکسلی آپگرید شده که خروجی عکس های بهتری از آیفون 13پرو در اختیارتون میذاره. عملکرد پردازشی آیفون 14 پرو طبق امتیازات بنچمارک ها از iPhone 13 Pro بهتر شده و توی بخش عملکرد باتری هم تغییر خاصی رو نمیبینیم و هم شارژدهی و هم سرعت شارژ شدن تقریبا عملکرد پایاپایی دارن. اگه در حال حاضر آیفون 13 پرو دارین و محدودیت بودجه هم ندارین، میتونین ارتقا به iPhone 14 Pro رو به عنوان یه گزینه در نظر داشته باشین، ولی در کل این ارتقا به جز هزینه بر بودنش، از نظر عملکرد پردازشی یا دوربین برای استفاده روزانه تغییر خیلی خاص و ملموسی رو ایجاد نمی کنه و با توجه به اختلاف قیمت آیفون ۱۳ پرو با نسل جدیدش یعنی آیفون ۱۴ پرو خرید آیفون ۱۴ بیشتر یه تصمیم احساسیه تا منطقی!

سوالات متداول
(2 سوال)
نقاط قوت آیفون ۱۴ پرو چیست؟ چرا این گوشی را بخریم؟

گوشی iPhone 14 pro از لحاظ قدرت پردازنده، صفحه نمایش،‌ رابط کاربری روان، کیفیت ساخت بالا و عملکرد دوربین در بالاترین سطح قرار داره. فقط iphone 14 pro max ظرفیت باتری بیشتری از این گوشی داره که خوب در عوض خوش دستی این گوشی رو نداره و بزرگتره.

نقاط ضعف iPhone 14 pro چیست؟ چرا این گوشی را نخریم؟

کند بودن سرعت شارژ و قیمت بالا مشکل تمام گوشی های اپل محسوب میشه. اما در خصوص گوشی آیفون ۱۴ پرو ظرفیت باتری و میزان شارژدهی رو میشه به عنوان پاشنه آشیل این گوشی در نظر گرفت.

نقاط قوت
دوربین
عملکرد پردازشی
نقاط ضعف
سرعت شارژ باتری
نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۱۵ مهر, ۱۴۰۱

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 81
5/ 5

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

comment-user-img
[email protected]

سلام ببخشید یه سوال دارم تورو خدا جواب بدید ایفون ۱۴ پرو حافظه ۱۲۸ رنگ سفید چنده ؟؟ لطفا جواب مطمعن بدید

۱۸ شهریور ۱۴۰۲
comment-user-img
Nurse

همش ۲۰ وات 😐

۱۸ تیر ۱۴۰۲
comment-user-img
Shayan .mi

مهدی جان ویدیو براش بساز لطفا

۱۸ فروردین ۱۴۰۲
comment-user-img
mehrdad_dz

چرا بررسی ویدیوییشو نذاشتید؟بذارید لطفا

۲۶ بهمن ۱۴۰۱
comment-user-img
Mobobaxdost

I have 14 pro max

It’s not

Good

۰۳ بهمن ۱۴۰۱
comment-user-img
SAT

فقط یک رقیب داره ، اونم هم خانواده خودش ! بستگی به هزینه و اندازه گوشی داره توی دست !!!! من انتخابم همیشه سری PRO MAX بوده !

۲۷ آبان ۱۴۰۱
comment-user-img
abolfazl1993

سلام ویدیو بررسی شو بزارین دیگه حالا که آمادس،
ی بررسی گوشی که ربطی به وضعیت مملکت نداره اصلا به دلم نمیشینه نقدایه دیگه خیلیا گذاشتن ولی هیچکی مهدی شجری نمیشه

۲۶ آبان ۱۴۰۱
comment-user-img
mahali

ارزش خريد ١٤ پرومكس بيشتره يا ١٤ پلاس يا اصن ١٣ پرومكس؟

۲۱ آبان ۱۴۰۱
comment-user-img
mahali

اگه دوربين برام مهم نباشه ١٤ پرومكس انتخاب هتريه يا ١٤ پلاس ؟

۲۱ آبان ۱۴۰۱
comment-user-img
ABDULLAH

فیلم بسازین

۱۹ آبان ۱۴۰۱
comment-user-img
Hadi1122

سلام چی شد که دیگ نمیسازین جواب سوال کامنت هارو‌ هم نمیدین چذا

۱۲ آبان ۱۴۰۱
comment-user-img
Hadi1122

سلام چی شد که دیگ نمیسازین جواب سوال کامنت هارو‌ هم نمیدین

۱۲ آبان ۱۴۰۱
comment-user-img
Mahdi2005

دمت گرم چه ویدیویی❤️❤️👏👌

۰۷ آبان ۱۴۰۱
comment-user-img
Abolfazli khaan

چه فایده وقتی که ریجستری نمیشه

۲۹ مهر ۱۴۰۱
comment-user-img
Matin .88

سلام دوستان خواستم خدمتتون عرض کنم من ایفون ۱۴ پرو همین دیروز ۲۵۶ گیگ رنگ بنفش گرفتم ۴۷ تومن . خواستم تجربمو بهتون بگم واسه کسی که تا حالا هیچقوت ایفون نداشته مثل من واقعا من وقتی دستم گرفتم و دیدمش شگفت زده شدم یعنی واقعا خیلی خوشگل و لوکسه بعدش دومین چیزی که منو بازم محو خودش کرد داینامیکش بود که واقعا جالبه بعدش کیفیت خارق العاده صفحه نمایشش واقعا کیفیت نمایشگر مثل زدنیه من خودم تازه وارد ایفون شدم تا حالا نداشتم . واقعا سریع بدون هیچ مشکلی برنامه همه چی بالا میاره . بریم سراغ دوربیناش . دوربینش واقعا با اندروید خیلی فرق داره چون که ایفون عکساش خیلی طبیعیه یعنی همون شکلی که باشه نشون میده دیگ فیلتر و ارایش اینا نمیزنه البته گزینه داره که خودت فیلتر کنی صورتتو ولی طبیعی نشون میده عکسارو البته من دقیق برسی نکردم دوربینش باید صبح بشه چون شب من عکس گرفتم بیرون و تو خونه هنوز توی هوای روشن بیرون تستش نکردم اگ تستش کنم حتما بهتون میگم کسی سوال داشت همینجا بپرسه جوابشو میدم

۲۹ مهر ۱۴۰۱
    comment-user-img
    morteza06

    مبارکت باشه . اما مشخصه تا حالا پرچمدار دستت نگرفتی که دوربین خوب و پردازش روان رو حس کنی . در کل ایفون بالاخره کمی سنسور دوربین ش رو ارتقاع داد ولی هنوزم همون مشکل اولیه وایت بالانس رو داره و متاسفانه در این نسخه هم ما زرد بودن تصاویر رو میتونیم حس کنیم . اگرچه در قسمت فیلم برداری و لرزشگیر واقعا نسبت به قبلش جهش داشته . در ادامه باید ببنیم که شرکتهای دیگه چکار میکنن .

    ۳۰ مهر ۱۴۰۱
      comment-user-img
      Matin .88

      قربونت برم

      ۳۰ مهر ۱۴۰۱
    comment-user-img
    mehrdad_dz

    مبارک باشه،اره واقعا عالیه

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
    comment-user-img
    Ali023

    سلام ، مبارکت باشه
    منم میخوام بخرم
    ولی بین s23 ultra و iphon 14pro موندم
    کدوم بهتره؟

    ۲۹ تیر ۱۴۰۲
comment-user-img
Mohmmd

حرف نداره…..

۲۸ مهر ۱۴۰۱
comment-user-img
SHAYAN F

یعنی مهز رزای خدا ناچ روکوچیک کرد

۲۵ مهر ۱۴۰۱