نقد و بررسی مشخصات گوشی M52 سامسونگ

اگه طرفدار سامسونگ باشید و بخواید 8 تا 8.5 میلیون هزینه کنید، گزینه هایی که برای انتخاب دارید خیلی کم و محدوده. اما میشه گفت M52 5G یکی از بهترین ها توی این رنج قیمتیه که قراره نکات مثبت و منفی اون رو بررسی کنیم و ببینیم که چند مرد حلاجه. یه گوشی 5G که قیمتش بین 8.300 تا 8.400 میلیونه و باید بعد از بررسی ببینیم که ارزش خرید داره یا نداره؟ پس همراه موبونیوز باشید.

طراحی گوشی M52؛ همون همیشگی سامسونگ!

برای این گوشی میخوام سنت شکنی کنی و با رقیبی که برای خود سامسونگه و از این گوشی سه تا چهار میلیون گرون تره مقایسه کنم. یعنی با A52s که قیمتی حدود 11.700 میلیون داره. در ادامه بهتون میگم که چرا این مدلی مقایسه میکنم. البته که توی شیائومی ها هم با گوشی های Poco X4 Pro و Redmi Note 11 Pro مقایسه میشن.

گوشی موبایل M52 5G، یه طراحی سامسونگ پسند داره که تماما پلاستیکه. این پلاستیک فوق العاده حس بد و میان رده ی پایین بهتون میده. پشت گوشی هم براقه و جای اثر انگشت خیلی روش میمونه. یک سری خطوط موازی عمودی توی قاب پشتی دیده میشه. بیرون زدگی دوربین خیلی کمه و سه تا لنز و یدونه فلش توی قاب مستطیل شکل اون گوشه سمت چپ دیده میشن. لوگوی SAMSUNG هم پشت گوشی درج شده. دور تا دور گوشی هم پلاستیکه.

زیر گوشی درگاه Type-c، اسپیکر، میکروفون قرار داره. لبه ی سمت راست گوشی دکمه ی پاور و کم و زیاد کردن صدا وجود داره که حسگر اثر انگشت هم روی دکمه ی پاوره. البته توی سری M معمولا این اتفاق میفته که حسگر اثر انگشت با دکمه ی پاور ادغام بشه. بالای گوشی یه میکروفون دیگه رو میبینیم. سمت چپ خشاب سیم کارته که یا دو تا سیم کارت و یا یه میکرو اس دی با یه سیم کارت رو پشتیبانی میکنه.

پنل جلویی یه نمایشگر تخته که 6.7 اینچه. اندازه ی بزرگی داره و حاشیه هاش به نسبت معقوله. تقریبا 86 درصد پنل رو صفحه نمایش به خودش اختصاص داده. دوربین سلفی توی یه پانچ هول قرار گرفته که پانچ هوله خیلی بزرگه ولی دوربینی که توی اون قرار گرفته خیلی کوچیکه. میتونست اون حفره کوچیک تر باشه. اسپیکر مکالمه هم که بالای گوشی قرار داره. خبری از گواهی IP توی این گوشی نیست.

معمولا ما از گوشی های سری M به عنوان گوشی های سنگین و زمخت یاد میکنیم که علتش هم باتری های بزرگی هست که دارن. ولی توی این گوشی خبری از زمخت بودن و وزن زیاد نیست و از A52s وزن کمتری داره. وزن اون 173 گرمه. ضخامت این گوشی هم فوق العاده پایینه و گوشی نسبتا بزرگیه ولی خیلی بد دست نیست. این یکی از نقاط مثبتشه. گواهی IP نداره که به نسبت گوشی های سری A مثل A33 که توی این بازه ی قیمتیه یا A52s که قیمتش بالاتره یه نقطه ضعف به حساب میاد. توی طراحیش همینه دیگه ولی اگه یه قاب بندازید، کارتون رو راه میندازه.

صفحه نمایش گوشی M52؛ باکیفیت سریع!

یه صفحه نمایش سوپر امولد پلاس می بینیم که 120 هرتزیه و 1080 هم هست. اتفاقی که توی این نمایشگر میفته همون اتفاق مرسومیه که توی گوشی های سامسونگی میفته. اگه بخوام حس خودم رو بگم میتونم بگم که هم با کیفیته و هم فوق العاده سریعه. رنگ ها توش فوق العاده شارپ و خوبن. عمق رنگ مشکی توش فوق العاده زیاده. کنتراست رنگ ها واقعا خوبه. یه ایراد داره و اون هم روشناییشه که به نسبت گوشی های هم رده ی خودش یه مقداری پایین تره. البته هم رده که میگم A52s منظورمه که M52 نسبت به اون روشناییش پایین تره. این مقاله رو حتما تا آخر بخونید چون توی جمع بندیش میخوام نکات مهمی رو بگم.

بابت صفحه نمایش خیالتون میتونه راحت باشه. یه صفحه نمایش 6.7 اینچی دارید که بزرگه و خوراک دیدن مدیا و بازی کردنه.

باتری گوشی M52؛ شارژدهی خوب

توی M52 یه باتری با ظرفیت 5000 میلی آمپر ساعت داریم. توی این بازه ی قیمتی معمولا گوشی های شیائومی 4500 میلی آمپر ساعتی هستن و بعضا گوشی های 5000 میلی آمپر ساعتی هم مثل Poco X4 Pro و Redmi Note 11 Pro رو داره. این گوشی هم 5000 تقریبا واقعی رو داره. یک ساعت کالاف دیوتی بازی کردن حدود 13 تا 15 درصد شارژش رو کم میکنه و توی استفاده های سنگین روزانه میتونید یک روز کامل رو ازش استفاده کنید.

اگه صفحه نمایش رو بذارید روی 60 هرتز و استفادتون هم معمولی رو به زیاد باشه، حتی یک روز و نصفی هم میتونه بهتون شارژ بده. به نسبت قیمت خودش باتری فوق العاده خوبی داره و میتونم بگم که شارژدهیش جوابه. از اون طرف از آداپتور 25 واتی فست شارژ پشتیبانی میکنه که توی جعبه هم هست. ولی فول شارژ شدنش بین یک ساعت و سی و پنج دقیقه تا یک ساعت و چهل و پنج دقیقه طول میکشه. این میزان زمان برای شارژ شدن یه گوشی توی سال 2021 و 2022 با وجود آداپتورهای 67 واتی، 65 واتی و 120 واتی یه مقداری اذیت کننده اس. شارژ شدنش یه مقداری اذیت کنده اس ولی شارژ دادنش جوابه. به نسبت A52s، یه مقداری باتری بهتری داره. از اون طرف رقابتش با پوکو ایکس 4 پرو و ردمی نوت 11 پرو تقریبا پایاپایه.

امنیت گوشی M52 سامسونگ

سامسونگ توی سری M میاد و حسگر اثر انگشتش رو میذاره روی پاور که به نظر من خوبه. اون سیستم که حسگر اثر انگشت زیر نمایشگره بعضی اوقات اذیت کننده تر از دکمه ی پاوره. خیلی خوب و سریع، اثر انگشت رو شناسایی میکنه و قفل رو باز میکنه. نکته ای که داره اینه که چون گوشی بزرگه، اگه دستتون کوچیک باشه برای رسیدن به دکمه ی پاور که حسگر اثر انگشت رو داره، یه ذره کارتون سخته. دکمه های کم و زیاد کردن صداش هم دیگه خیلی بالاست. این نکته ای که این محل دکمه ها یه ذره بالاست رو باید بهش توجه کنید.

سیستم تشخیص چهره ی دو بعدی هم داره که عملکردش توی نور کم و زیاد واقعا خوبه.

دوربین گوشی M52؛ معمولی!

سنسور لنز اصلی 64 مگاپیکسله. سنسور لنز اصلی توی A52s هم 64 مگاپیکسله. دیافراگم این گوشی 1.9 ولی توی A52s عدد 1.7 هست. یعنی دریچه ی این گوشی یه مقدار بازتره. همین موضوع باعث میشه که شما با M52 بتونید عکس های خوبی ثبت کنید. ولی عکس هاش بی ایراد نیست. ایراد اول اینه که اگه یه ذره شرایط نوری مناسب نباشه نویز رو توی تصاویر می بینیم. دیتیل تصویر کمه. یعنی اگه زوم کنید روش، میفهمید که تصویر داره آبرنگی میشه. از طرفی وایت بالانسش هم یه مقدار اغراق شده اس. یعنی رنگ هایی که توی عکس ها ثبت میشه، اغراق شده اس.

حالا اگه بخوام جمع بندی کنم دوربینش خوبه و توی بازه ی قیمتی 8 میلیون تومن کارتون رو راه میندازه ولی مثل تمام گوشی های دیگه بی ایراد هم نیست. مثل همه ی گوشی های دیگه ایراد هایی هم که داره اینه که توی نور کم نویز میگیره، دیتیلش یه مقداری پایینه و وایت بالانسش یه مقدار اذیت کننده اس. داینامیک رنج و روشنایی جوابه. عکس ها رو اگه توی همون نگاه اول ببینید متوجه دیتیل کمش هم نمیشید و واقعا عکس های خوبی میتونید باهاش ثبت کنید.

اولترا واید

یه سنسور 12 مگاپیکسلی اولترا واید داره که واقعا خوبه. افت کیفیت طبیعی رو داره ولی واقعا عکس های اولترا واید خیلی خوبی باهاش ثبت می کنید.

پرتره

با وجود این که سنسور تشخیص عمق نداریم، عکس های پرتره ی خوبی میگیره که 70 تا 80 درصد اون ها بدون نقص و ایراده و سوژه ی اصلی خیلی خوب از پس زمینه جدا میشه و روشنایی خیلی خوبی هم داره.

عکاسی شب

عکاسی توی حالت شبش بخاطر اون دیافراگم کمتر گشوده شده اش، یه مقداری اذیت میکنه. توی نور کم خیلی نمیتونید روش حساب کنید.

ماکرو

یه سنسور 5 مگاپیکسلی ماکرو هم داره که یه مقداری از فانتزی بهتره.

پکیج عکاسی دوربینش رو اگه بخوام جمع بندی کنم، با رقبای شیائومی هم بازه ی قیمت خودش نمیتونه رقابت کنه و از اون ها کیفیتش پایین تره. با گوشی A52s هم نمیتونه رقابت کنه. یعنی یه دوربین معمولی بهتون میده. اگه  توی بازه ی قیمتی 8.200 تا 8.300 دوربین براتون مهمه، این گوشی نمیتونه انتخاب اول شما باشه ولی اون جوری هم نیست که ناامیدتون کنه.

فیلمبرداری

این گوشی قابلیت فیلمبرداری 4K با فریم ریت 30 فریم بر ثانیه رو داره. این گوشی 1080 با فریم ریت 30 و 60 هم داره. ویدیوهایی که می گیرید، سرعت تغییر فوکوسش ایراد داره. کیفیتش هم این جوری که انگار پیکسل پیکسل میشه. توی حرکت می بینید که لبه های سوژه ها یه ذره دندونه دندونه میشه. ویدیوهایی که باهاش می گیرید هم ویدیوهای معمولیه. توی بخش دوربین واقعا معمولیه. نه خیلی خفنه که بگیم عملکردش خوبه و نه خیلی ضعیفه که بگیم واقعا برای دوربین سراغش نرید.

سلفی

یه سنسور 32 مگاپیکسلی سلفی داریم که دقیقا اون اتفاقاتی که توی دوربین اصلی میفته، این جا هم میفته. عکس ها خیلی شاداب و رنگ و نور باحال و اغراق شده دارن. توی نگاه اول که میبینی واقعا جذابه ولی خبری از دیتیل نیست. سلفی که بگیری و روی تصویر که زوم کنی، میبینی که دیتیل روی صورتت همشون از بین رفتن.

قابلیت فیلمبرداری 4K روی سلفی هم داره که اونم ویدیوهای خوبی میتونه ثبت کنه. یه مقداری کادرش محدوده که این اتفاق توی خیلی از گوشی ها میفته. ولی در مجموع برعکس دوربین اصلیش که گفتم ویدیوها رو دندونه دندونه میکنه، میتونید ویدیوهای سلفی فوق العاده با کیفیتی بگیرید. در مجموع سلفیش هم میتونم بگم از رقبای شیائومیش چیزی کم نداره.

سخت افزار گوشی M52؛ برگ برنده!

گوشی Galaxy A52s رو از اول مقاله به خاطر این بخش گفتم. پردازنده ای که توی M52 هست با پردازنده ای که توی گوشی A52s هست یکیه. اسنپدراگون 778G توی این دو تا گوشی به کار رفته. موقعی که با این گوشی تو محیط کاربری کار می‌ کنید، همه چیز خیلی روون و خوبه. خیلی سریع اپلیکیشن ها رو باز میکنه و سوییچ میکنه. حس میکنی که خیلی روونه.

توی بازی ها مثل کالاف دیوتی، شما موقعی که داری بازی میکنی روی High و Max میتونی همه چیز رو بذاری و با کم ترین لگ و باگ بازی کنی. داغ میکنه که توی تست های ما از ۳۶ درجه شروع شد و با یک ساعت بازی کردن این عدد به ۴۵ درجه رسید. یعنی ۹ درجه افزایش دما که البته اصلا تاثیری روی عملکرد بازی نذاشت. میتونم بگم که پردازنده اش واقعا خوبه. توی این رنج قیمتی که میخواید هزینه کنید، از گوشی های شیائومی هم رده ی خودش بهتره. هم پایه ی A52s هست که ۳.۵ میلیون از این گوشی گرون تره.

پس با توجه به پردازنده ای که داره، روونی کار باهاش، 5G بودن اون و حس خیلی خوبی که داره، میتونم بگم اگه پردازنده براتون مهمه توی این بازه ی قیمتی میتونید به گوشی M52 فکر کنید. این گوشی میتونه یکی از انتخاب های اصلی شما باشه. چون به شما همون پردازنده ای رو ارائه میده که A52s با اختلاف قیمت ۳.۵ میلیون بیشتر از این گوشی ارائه میده.

نرم افزار گوشی M52؛ آپدیت؟

این گوشی فقط یه ایراد داره که توی این بخش میگم. وقتی بعد از خرید گوشی رو از جعبه در بیارید، روی اون اندروید ۱۱ و One UI 3.1 رو می بینید. الان ‌که بخریدش آپدیت براش اومده. اندروید ۱۲ و One UI 4.1 رو میگیره.

نکته ای که وجود داره اینه که معمولا سری M به نسب سری A آپدیت های نرم افزاری کمتری دریافت میکنه. یعنی اگه پردازنده براتون مهمه و میخواید این گوشی رو به جای A52s بگیرید، بدونید که آپدیت های نرم افزاری براش کمتر میاد. اما اگه درگیر آپدیت نیستید و میدونید که میخواید دو سال دیگه گوشیتون رو عوض کنید و توان عوض کردن این گوشی رو دارید،‌ این گوشی میتونه توی بازه ی ۸.۳۰۰ تو بخش پردازنده قشنگ کارتون رو به خوبی در بیاره.

چرا این رو میگم‌‌؟ چون میخواید پردازنده بگیرید ‌و بازی ‌کنید دیگه. صفحه نمایش ۱۲۰ هرتزه و ۶.۷ اینچه که بزرگه. این دوتا ویژگی با پردازنده ای که کارتون رو راه میندازه عالیه و خوراک بازی کردنه. راجع به امکانات رابط کاربری سامسونگ قبلا گفتم که اگه دوست داشته باشید میتونید مقاله ی اون رو مطالعه کنید.

اسپیکر گوشی M52؛ نقطه ضعف!

توی بخش اسپیکر، نقطه ضعف می بینیم. سامسونگ میتونست توی این بخش بهتر عمل کنه و از اسپیکر استریو به جای اسپیکر مونو استفاده کنه. بلندی صدا خوب نیست و خیلی بلندی خوبی رو بهتون نمیده. ولی کیفیت صدایی که بهتون میده کیفیت قابل قبوله رو به خوب داره. توی بخش اسپیکر از تمام رقباش میبازه. ولی اون جوری هم نیست که ناامیدتون کنه. با توجه به این که جک ۳.۵ میلی متری نداره و اسپیکرش هم استریو نیست، احتمالا برای این که بخواید بازی کنید باید از هدفون بلوتوثی خیلی خفن استفاده کنید که Latency (تاخیر) پایینی داشته باشه یا یه هندزفری Type-c یا دانگل بگیری.

موقع بازی کردن این مسئله وجود داره ولی اگه بخواید یه موزیکی پلی کنید کار رو راه میندازه.

گوشی M52 سامسونگ ارزش خرید داره؟

توی بخش طراحی، گوشی Galaxy M52 5G واقعا خوبه. همون طراحی سامسونگی هست که همیشه ازش توقع داریم. اگه بخوایم از نظر طراحی با A52s که ازش گرون تره مقایسه اش کنیم، فقط گواهی IP نداره. (حالا یه ذره زشت تر!)

توی بخش صفحه نمایش واقعا خوبه و فقط یه مقداری روشناییش از A52s کمتره.

توی بخش باتری عملکرد این گوشی از A52s بهتره. نسبت به رقبای شیائومی خودش هم از نظر باتری رقابتشون تقریبا پایاپایه. از نظر شارژ شدن مثل A52s هست ولی از رقبای شیائومی هم قیمت خودش کم میاره.

توی بخش دوربین عملکردش متوسط، معمولی و کار راه اندازه و به A52s و رقبای شیائومی میبازه.

توی پردازنده واقعا از شیائومی های هم قیمت خودش بهتره و مقابل A52s که ۳.۵ میلیون گرون تره قرار میگیره و عین همونه‌. نقطه ی قوت و برگ برنده اش همین قسمت پردازنده اش هست.

توی بخش اسپیکر هم بازنده اس و یه مقداری اذیتتون میکنه.

در مجموع اگه میخواید یه گوشی سامسونگی با پردازنده ی درست داشته باشید که کارهای پردازشیتون رو انجام بده، صفحه نمایش بزرگ و با ‌کیفیت و باتری قابل قبول هم داشته باشه، انتخاب M52 توی بازه ی ۸ میلیون تومن میتونه مناسب باشه.

اما اگه دوربین براتون مهمه، توی این رنج قیمتی میتونید سراغ رقبای شیائومی مثل Redmi Note 11 Pro هم نسخه ی4G  و هم 5G (نسخه ی 4G ارزون تره)، Poco X4 Pro و یا اصلا Poco F3 که حدود یک سال و نیم پیش عرضه شده، برید.

در مجموع اگه طرفدار سامسونگ هستید و پردازنده براتون مهمه، نیازی نیست ۳.۵ میلیون برای A52s هزینه کنید چون M52 با قیمتی کمتر همون پردازنده رو داره‌. صفحه نمایش و باتریش هم همونه حتی برخی مواقع M52 بهتر هم هست.

حالا اگه شما باشید، با چیزایی که گفتم کدوم رو انتخاب میکنید؟ اصلا توی این بازه ی قیمتی سری M رو ترجیح میدید یا نه؟ قبلا راجع به تفاوت سری A و سری M صحبت کردیم که میتونه کمکتون کنه. شاید هم البته برید سراغ شیائومی ها. حتما نظراتتون رو برامون بنویسید. از ۱ تا ۱۰ به این گوشی چه امتیازی میدید؟

 

برای مشاهده نسخه های جدیدتر این گوشی میتونید به مقاله های بررسی m53 و بررسی m54 سامسونگ سر بزنید.

سوالات متداول
(3 سوال)
نقاط قوت M52 سامسونگ چیست؟ چرا این گوشی رو بخریم؟

مهم ترین ویژگی و برگ برنده‌ M52، پردازنده ی اسنپدراگون 778G اونه که به نسبت رقبای هم قیمت خودش عملکرد بهتری داره و حتی با A52s که ۳ میلیون از اون گرون تره، یکیه. صفحه نمایش باکیفیت و بزرگ با رفرش ریت ۱۲۰ هرتزی، شارژدهی خوب و وزن کم از نکات دیگه ایه که ارزش خرید ام 52 رو بیشتر میکنه.

نقاط ضعف سامسونگ M52 چیست؟ چرا این گوشی رو نخریم؟

با وجود این که سامسونگ M52 5G توی بازه ی قیمتی ۸ میلیون ارزش خرید خوبی داره اما یک سری معایب هم داره مثل زمان شارژ شدن طولانی تر به نسبت به رقبا، دریافت کمتر آپدیت های نرم افزاری، اسپیکر مونو و نداشتن جک ۳.۵ میلی متری و از همه مهم تر اگه دوربین برای شما اولویته، این گوشی نمیتونه انتظارتون رو بر آورده کنه چون عملکرد دوربینش خیلی معمولیه و انتخاب های بهتری تو این بازه قیمتی وجود داره.

گوشی M52 سامسونگ برای بازی کردن مناسبه؟

توی گوشی ام 52 سامسونگ پردازنده اسنپدراگون 778G به کار رفته که با اون میتونید بدون هیچ لگ و باگی بازی کنید. فقط تو استفاده طولانی مدت داغ میکنه که البته طبق تست های موبونیوز این مسئله تاثیری روی عملکردش توی بازی نداشت. صفحه نمایش با کیفیت و بزرگ و وزن کم هم به تجربه بهتر بازی کردن با ام 52 کمک میکنه ولی عملکرد ضعیف اسپیکر و عدم وجود جک 3.5 میلیمتری اذیت کننده خواهد بود.

خرید گوشی m52
نقاط قوت
پردازنده اسنپدراگون 778G
شارژدهی مناسب باتری
صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت
نقاط ضعف
عملکرد معمولی دوربین
سرعت شارژ شدن پایین
اسپیکر مونو
نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۲۰ خرداد, ۱۴۰۱

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 202
5/ 5

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

pouriyaa

الان ارزش خرید داره ؟

۳۰ دی ۱۴۰۲
Mobin.sn

❤️❤️

۳۰ آذر ۱۴۰۲
Arda1391

گواهی lp یعنی چی و این که میشه از هندزفری هایی که به جای شارژ وصل میشن به گوشی وصل کرد آیا

۰۶ تیر ۱۴۰۲
    pouriyaa

    یعنی مقاومت در برابر این و گرد و غبار
    دهگان گرد و غبار
    یکان اب

    بله میخوره به گوشی

    ۳۰ دی ۱۴۰۲
mahdi 1411

سلام به همگی
الان m52 5g با این قیمت ارزش خرید داره یا poco x5 pro بگیریم

۱۲ خرداد ۱۴۰۲
ARASH-007

سلام بازی گنشین ایمپکت رو میشه روش بازی کرد کلاً واسه گیم مناسب هست؟

۱۱ فروردین ۱۴۰۲
anti.gen

به نظر گوشی خوبی میاد

۲۴ دی ۱۴۰۱
ahmadtalo

ی هفته هست دارمش انقدر سبک باریک لذت میبری وقتی دستت
پردازنده امکانت عالی و اندروید 13 One UI 5.0 اپدیت شده
ضعف بگم. فقط دوربینش اونقدر, بد نیست ولی میتونست بهتر باشه

۰۹ دی ۱۴۰۱
Erfan mirzai

سلام آیا گوشی M53 ارزش خرید داره

۲۰ مهر ۱۴۰۱
Erfan mirzai

سلام لطفاً گوشی M53را هم بررسی کنید

۲۰ مهر ۱۴۰۱
amirshop

سلام ببخشید بین سامسونگ m52 ,شیائومی note 10 pro کدومش بهتره ؟

۱۸ مهر ۱۴۰۱
M_NAJAFI22

سلام دوستان
واقعا گوشی خوبی مخصوصا با این قیمت به نسبت a52s خیلی جذابه اگه میخواید بخرید شک نکنید. معمولا سری M بعد از یه مدت چون تو ایران زیاد استقبال نمیشه ارزون میشن که اصلا به معنی بی کیفیت بودن نیست. شیائومی هم که دیگه اونا که داشتن اکثرن راضی نیستن اصلا نگاه به این همه امکاناتشون نکنید پایداری ندارند.

۲۶ شهریور ۱۴۰۱