امکانات و قابلیت های رابط کاربری One UI 4

معرفی و بررسی امکانات و قابلیت های رابط کاربری جدید سامسونگ 

اکثر کمپانی های بزرگ از اندروید به عنوان سیستم عامل استفاده میکنن. هر کمپانی برای بهینه سازی کردن اندروید با سیستم سخت افزاری گوشی خودش، از یه رابط کاربری اختصاصی استفاده میکنه. هر سال بعد از انتشار نسخه رسمی اندروید کمپانی های بزرگ هم برای رابط های کاربری خودشون آپدیت میدن! بعد از اندروید 12 همه منتظر بودن که ببینن اولین کمپانی که رابط کاربری خودش رو با این سیستم عامل جدید بهینه میکنه، کدوم کمپانیه! سامسونگ بالاخره نسخه جدید رابط کاربری اختصاصی خودش رو برای گوشی های پرچمدار منتشر کرد و به زودی این رابط کاربری جدید برای سری A هم در دسترس قرار میگیره. تیو این مطلب قراره در مورد تغییرات و قابلیت های رابط کاربری جدید سامسونگ یعنی One UI 4 با هم صحبت کنیم. حتما تا انتهای این مطلب همراه ما باشید!

تغییرات ظاهری

خب همونطور که میدونید اندروید 12 توی بخش ظاهری تغییرات زیادی داشته که اگر دوست دارید بیشتر در مورد اندروید 12 بدونید حتما به مطلب ترفندها و امکانات Android 12 سر بزنید. اونجا به طور مفصل در مورد تغییرات کلی اندروید 12 صحبت کردیم. اندروید 12 تغییرات ظاهری زیادی داشته و همین تغییرات به رابط های کاربری هم منتقل میشه. پس آماده باشید تا چند تا از مهم ترین تغییرات ظاهری One UI 4 رو نسبت به نسخه های قبلی باهم بررسی کنیم.

Color Palette

اولین و مهمترین تغییری که همراه اندروید 12 به One UI 4 رسیده قابلیت Color Palette هستش که شما با فعال کردن این قابلیت میتونید متناسب با بک گراندی که توی گوشی دارید تم گوشی رو تغییر بدید. اگر این قابلیت رو فعال کنید تم گوشی شما متناسب با پالت رنگی بکگراند گوشی تغییر میکنه و حس کاربری جذابی رو به کاربر منتقل میکنه. شما میتونید حتی آیکون های نرم افزار های اختصاصی سامسونگ رو هم با همین روش تغییر بدید و همین موضوع باعث میشه محیط رابط کاربری منسجم و یکپارچه تر به نظر برسه! برای فعال کردن این قابلیت کافیه وارد تنظیمات و بخش Wallpaper and style بشید و Color Palette رو انتخاب کنید. حالا اگر گزینه Apply palette to app icon رو فعال کنید میتونید از این قابلیت توی فضای رابط کاربری استفاده کنید!همچنین شما میتونید با فعال کردن Dark mode wallpaper بکگراند گوشی رو هم توی حالت دارک مود بهینه کنید. با فعال کردن این قابلیت به صورت هوشمند بکگراند شما به حالت دارک مود تغییر پیدا میکنه و این تغییر حس کاربری جذاب رو به کاربر منتقل میکن. البته توجه داشته باشید عکسی که به عنوان بک گراند تعیین کردید باید  این قابلیت تغییر رنگ رو داشته باشه. برای فعال کردن این قابلیت برید توی همون بخش Wallpaper and style و گزینه Apply Dark mode to Wallpaper رو فعال کنید!

انیمیشن ها

دومین تغییر ظاهری ای که توی نگاه اول به چشم میخوره، انیمیشن های رابط کاربری هستش! انیمیشن ها به شدت جذاب و کاربردی تر شدن. مثلا وقتی شما گوشی رو به شارژ میزنید دیگه خبری از انیمیشن ساده قبلی نیست و حالت گرافیکی جذابی به خودش گرفته! در کل میتونید بگیم اندروید 12 و One UI 4 توی بخش افکت ها و طراحی به شدت جذاب تر شده.

Notification Bar

همین که شما نوار اعلانات رو باز کنید متوجه میشید همه چی تغییر کرده. آیکون ها به کلی طراحی شون تغییر کرده و جوری طراحی شده که کاربرد بیشتری نسبت به قبل داره. نوار تنظیم نور نمایشگر هم از حالت خطی به صورت کادر در اومده و به پایین نوتیفیکیشن باز منتقل شده. کاربر به راحتی میتونه به این نوار تنظیم دسترسی داشته باشه و بزرگ تر شدن کادر این نوار باعث میشه شما به راحتی بتونید با این نوار کار کنید!

Widget

ویجت ها توی نسخه های قبلی اندروید از نظر طراحی اصلا جذاب نبودن و همین بخش ویجت ها یکی از مهم ترین تغییرات اندروید 12 نسبت به نسخه های قبلی به حساب میاد. شما توی نسخه جدید رابط کاربری میتونید ویجت ها رو به صورت کاملا دسته بندی شده ببینید. هر نرم افزار ویجت های مخصوص خودش رو داره که با اسم همون نرم افزار دسته بندی شده. علاوه بر اینکه بخش ویجت ها از نظر دسته بندی سر و سامون گرفته شما میتونید طراحی ها جذاب رو توی این ویجت ها ببینید. ویجت ها حالت گرد شده به خودشون گرفتن و برای هر ویجت چند حالت مختلف گرافیکی در نظر گرفته شده. با این تغییر شما دستتون باز که صفحه اصلی گوشی خودتون رو به شدت جذاب و کاربردی چیدمان کنید!

تغییرات نرم افزار دوربین

دومین بخشی که بیشتر کاربر ها طی روز با این بخش درگیر هستن، نرم افزار دوربین هستش! سامسونگ توی رابط کاربری جدید خودش برای این بخش هم برنامه داشته. توی نسخه های قبلی برای سوئیچ کردن بین سنسور های مختلف از آیکون کوه استفاده میشد. اما توی One UI 4 از عدد برای نشون دادن میزان زوم بودن سنسور استفاده شده. شما به راحتی میتونید زوم تصویر رو تنظیم کنید. دومین تغییر بزرگ توی نرم افزار دوربین مربوط به بخش فیلمبرداری میشه. توی نسخه های قبلی بعد از زدن دکمه رکورد با تاخیر رکورد انجام می شد اما توی نسخه جدید به محض اینکه دکمه رکورد رو لمس می کنید، گوشی شروع به فیلمبرداری میکنه و این باعث میشه حس و تجربه کاربری بهتری به کاربر منتقل بشه! اگر وارد بخش عکاسی PRO بشید میبینید این بخش هم تغییرات زیادی کرده و حالا شما به راحتی میتونید عکاسی حرفه ای رو با نرم افزار دوربین گوشی های سامسونگی تجربه کنید. گرید ها و نوار های تنظیم تغییرات ظاهری و گرافیکی جذابی داشتن و همین طراحی جدید باعث میشه بخش عکاسی حرفه ای کاربردی تر باشه!اگر کاربر گوشی های سامسونگی باشید حتما زمانی که می خواستید QR Code یا بارکدی رو اسکن کنید گیج می شدید که الان باید چیکار کنیم؟ این مشکل هم توی نسخه جدید رابط کاربری برطرف شده و زمانی که چیزی رو اسکن می کنید یه پنجره پاپ آپ باز میشه و شما به راحتی میتونید روی لینک کلیک کنید یا اون رو کپی کنید یا حتی قابلیت کپی کردن هم به این بخش اضافه شده!

تغییرات مربوط به کیبورد

اگر زیاد اهل تایپ کردن و پیام دادن هستید توی رابط کاربری جدید سامسونگ برای شما هم تغییرات جذابی وجود داره. اولین قابلیتی که به کیبورد اختصاصی سامسونگ اضافه شده اینه که اگر انگلیسی تایپ کنید با استفاده از سیستم هوشمند شما میتونید ایرادات گرامری خودتون رو برطرف کنید. دومین تغییر بزرگ مربوط به بخش ایموجی ها میشه! شما میتونید دوتا ایموجی رو باهم ترکیب کنید و این ایموجی جدید رو به صورت گیف برای هرکسی که دوست دارید ارسال کنید. پکیج استیکر ها و ایموجی ها کامل تر شده و دست شما رو باز میزاره تا به راحتی برای رسوندن منظورتون از ایموجی ها استفاده کنید!

تغییرات بخش Battery and device care

توی بخش تنظیمات اگر وارد Battery and device care بشید میبینید که کلا سیستم گرافیکی این بخش تغییر کرده و دیگه خبری از درصد ها نیست. به جای درصد ها از ایموجی استفاده شده که حس جذاب تری رو به کاربر منتقل میکنه! همه چی به این تغییرات گرافیک ختم نمیشه و اگر وارد بخش باتری بشید شما میتونید با فعال کردن گزینه Protect battery برای میزان شارژ شدن باتری سقف تعیین کنید. مثلا میتونید گوشی رو شب تا صبح بزارید توی شارژ و با فعال بودن این آپشن وقتی شارژ به 85 درصد برسه دیگه گوشی شارژ نمیشه. این اتفاق میتونه عمر مفید باتری های گوشی رو به شدت بالا ببره!

تغییرات نرم افزار گالری

اگر زیاد اهل عکس گرفتن با گوشی باشید حتما برای دسته بندی کردن عکس ها به مشکل خوردید و احتمالا بعضی اوقات دنبال یه عکس خاص بودید اما نتونستید پیداش کنید. توی رابط کاربری جدید شما این قابلیت رو دارید که اطلاعات مربوط به هر عکسی رو تغییر بدید تا بتونید با استفاده از لوکیشن و تاریخ عکس به راحتی عکس هاتون رو دسته بندی کنید و اگر یه روز دنبال یه عکس خاص بودید راحت تر بتونید اون رو پیدا کنید! سامسونگ توی رابط کاربری جدید خودش بخش Object eraser رو بهینه کرده و شما به راحتی میتونید اشیا رو از تصویر حذف کنید. همچنین با همین سیستم شما میتونید بکگراند تصویر رو هم به خوبی حذف کنید و این قابلیت به درد کسایی میخوره که با گوشی از محصولاتشون عکاسی میکنن! در ضمن توی نسخه جدید نرم افزار گالری شما میتونید چند تا عکس و فیلم رو با هم کلاژ کنید و مثلا توی شبکه های اجتماعی اون ها رو به اشتراک بزارید.

قابلیت های جدید اندروید 12

همونطور که اشاره کردیم گوشی های سامسونگ از اندروید 12 به عنوان سیستم عامل استفاده میکنن. در نتیجه بعضی از قابلیت های اندروید 12 ناخواسته توی رابط کاربری جدید سامسونگ وجود داره. یکی از مهمترین امکاناتی که گوگل برای اندروید 12 در نظر گرفته، امنیت و حریم شخصی کاربر ها هستش. توی نسخه جدید اندروید بخش امنیت و حریم شخصی به شدت کامل شده و شما میتونید به نرم افزار های مختلف دسترسی های محدود به میکروفون، دوربین و لوکیشنتون رو بدید. حتی میتونید متوجه بشید که کدوم نرم افزار چه میزان از میکروفون یا دوربین شما استفاده کرده. اگر چراغ سبز روی نوتیفیکیشن بار روشن بشه یعنی یکی از نرم افزار ها داره از میکروفون و دوربین شما استفاده میکنه. شما به راحتی میتونید دسترسی نرم افزار ها رو نسبت محدود کنید!در مورد لوکیشن هم شما میتونید به جای لوکیشن نقطه ای از لوکیشن محدوده ای استفاده کنید. مثلا اگر قرار برای کسی لوکیشن بفرستید میتونید تعیین کنید که به صورت نقطه ای باشه یا به صورت محدوده ای! همچنین شما میتونید تنظیم کنید که هر نرم افزار کدوم یکی از حالت های لوکیشن شما رو بهش دسترسی داشته باشه. تمام این قابلیت ها باعث میشه کاربر استفاده امن تری از گوشی هوشمند خودش داشته باشه!

خورده تغییرات

یک سری خورده تغییرات هم وجود داره که One UI 4 نسبت به نسخه قبلی همراه خودش داشته! یه حالت جدید به سیستم Always On Display اضافه شده که هر وقت برای گوشی شما پیام اومد این سیستم فعال بشه و همیشه روشن نباشه! در ضمن این اتفاق باعث میشه توی مصرف باتری صرفه جویی بشه و عمر مفید باتری گوشی بیشتر بشه!از زمانی که کرونا تمام دنیا رو گرفت تماس های ویدئویی بیشتر شده! سامسونگ برای تماس های ویدئویی هم یک سری تغییرات ایجاد کرده. مثلا شما میتونید بکگراند تصویر رو موقع تماس ویدئویی مات کنید یا از تصاویر پیش فرض برای بک گراند تصویر استفاده کنید. همچنین میکروفون هم توی تماس های تصویری سه تا حالت پیدا کرده. شما میتونید روی حالت استاندارد، یا تمرکز روی سوژه اصلی  رو داشته باشید. این قابلیت به شما کمک میکنه تا تماس تصویری با کیفیت تری رو تجربه کنید!

جمع بندی

توی این مطلب سعی کردیم تمام تغییرات مهم و کاربردی One UI 4 رو نسبت به نسخه های قبلی به شما موبوبکس دوست داشتنی معرفی کنیم. البته قابلیت ها و امکانات بیشتری هم وجود داره که جنبه تزیینی دارن. در ضمن رابط های کاربری برای کاربردی تر شدن احتمالا به روز رسانی های بیشتری دریافت میکنن که مربوط به باگ های تجربه کاربری و امنیتی میشه. امیدواریم این ویدئو برای شما جذاب باشه. اگر گوشی شما آپدیت جدید رابط کاربری رو دریافت کرده و یا مشکلی با آپدیت جدید دارید توی بخش کامنت ها با ما به اشتراک بذارید. ممنون که تا انتهای این مطلب همراه ما بودید!

نویسنده : علیرضا صفویه
تاریخ انتشار ۱۱ دی, ۱۴۰۰

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 564
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

anti.gen

بهدنظرم توی سیستم اندروید وان یو آی از همشون روونتر و بهتره

۰۷ خرداد ۱۴۰۲
Soheil1386

عالیییی

۱۵ آذر ۱۴۰۱
King_Behrad

واقعا بعد این آپدیت عالی شده

۱۷ آبان ۱۴۰۱
helma

نماد شارژ و نوار بالای صفحه که نور رو کم و زیاد میکنه زیبایی قبل رو نداره میشه گوشیمو به همون حالت قبل دربیارم لطفا راهنمایی کنید؟

۲۷ شهریور ۱۴۰۱
helma

سلام ببخشید من گوشیم گلکسیA12سامسونگ هستش منم گوشیم رو بروزرسانی کردم همه این تغییرات انجام شد آیا میشه دوباره به حالت قبلی گوشیمو برگردونم یا نه؟

۲۷ شهریور ۱۴۰۱
    helma

    نماد شارژ و نوار بالای صفحه که نور رو کم و زیاد میکنه زیبایی قبل رو نداره میشه گوشیمو به همون حالت قبل دربیارم لطفا راهنمایی کنید؟

    ۲۷ شهریور ۱۴۰۱