بررسی مشخصات گوشی M13 5G سامسونگ

گوشی های سری M سامسونگ بیشتر برای بازار هند عرضه میشن و از لحاظ ظاهری شباهت های زیادی به نسخه سری A هم اسم سامسونگ دارند اما با قیمت پایین امکانات تقریبا مشابه عرضه میکنن. امسال M13 در دو مدل مختلف با مشخصات ظاهری و فنی مختلف عرضه شده. سامسونگ M13 4G چندین ماه بعد عرضه وارد ایران شد و نسبت به گوشی A13 خیلی ارزش خرید بالایی نداشت. اما امروز قصد داریم گوشی Samsung M13 5G رو بررسی کنیم و ببینیم این گوشی که در اوایل مرداد 1401 به بازار جهانی با قیمت 150 دلاری عرضه شده و بعد از مدت نسبتا زیادی در بازار ایران با قیمت حدودی 7.5 میلیون تومان موجود شده، نسبت به باقی گوشی های اقتصادی سامسونگ در این بازه ارزش خرید داره یا نه؟ با بررسی مشخصات گوشی M13 5G سامسونگ همراه موبونیوز باشید.

 

بررسی طراحی سامسونگ M13 5G

گوشی سامسونگ M13 5G از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به گوشی A04 سامسونگ داره و از همون بدنه یکپارچه پلاستیکی با طراحی خمیده در لبه های قسمت پشتی استفاده میکنه و کیفیت ساخت نسبتا مناسبی داره. قسمت پشتی به صورت مات و ساده ساخته شده که مثل گوشی های براق خیلی اثر انگشت و کثیفی روی اون مشخص نیست اما تا حدودی قابل تشخیصه. طراحی دوربین مثل گوشی A13 4G ساخته شده و بر خلاف گوشی های A23 به بالا یه جزیره برآمده نداره و دو سنسور گوشی به همراه فلش LED کاملا با قسمت پشتی ترکیب شدن و برآمدگی خیلی زیادی ندارند. پایین این قسمت هم لوگو SAMSUNG جا خوش کرده.

بررسی طراحی سامسونگ M13 5G

وزن گوشی در حدود 195 گرم قرار داره و گوشی خیلی سنگین و بد دستی به حساب نمیاد. کیفیت ساخت و متریال استفاده شده هم خوبه و خیلی حس ارزون بودن دست نمیده. از گواهی IP هم خبری نیست که با توجه به ذات اقتصادی گوشی نمیشه انتظار زیادی هم ازش داشت. ام 13 5جی توی سه رنگ سرمه ای، سبز و قهوه ای عرضه شده که رنگ سرمه ای ظاهر شیک و جذاب تری نسبت به رنگ های دیگه داره.

مشخصات رنگ بندی گوشی samsung m13 5g

فریم m13 5G کاملا با قسمت پشتی یکی شده و از قسمت جدا خبری نیست. روی لبه راست دکمه کم و زیاد کردن صدا و دکمه پاور قرار گرفته که حسگر اثر انگشت هم با این دکمه ترکیب شده که سرعت و دقت مناسبی داره و در باز کردن قفل گوشی اذیت نمیکنه. لبه پایینی تک اسپیکر گوشی، میکروفون، جک 3.5 میلیمتری صدا و پورت تایپ سی قرار گرفته. لبه چپ درگاه سیم کارت جا خوش کرده که همزمان از دو سیم کارت و یه کارت حافظه جانبی پشتیبانی میکنه و در صورت نیاز داشتن به فضای ذخیره سازی بیشتر میتونید به راحتی از کارت های میکرو SD استفاده کنید. بالای گوشی هم خلوته و فقط یه میکروفون روی اون جاساز شده.

مشخصات بدنه گوشی سامسونگ ام 13 5جی

طراحی صفحه نمایش مثل باقی گوشی های اقتصادی سامسونگ از حاشیه زیاد دور نمایشگر به خصوص از پایین صفحه استفاده میکنه و دوربین سلفی هم توی یه ناچ قطره ای قدیمی قرار گرفته. اسپیکر مکالمه هم بالاش جا خوش کرده. برای محافظت از صفحه نمایش از گوریلا گلس 3 استفاده شده که تا حدودی در مقابل خط و خش از نمایشگر محافظت میکنه.

در مجموع طراحی و کیفیت ساخت این گوشی ترکیب عجیبی از گوشی های مختلف سامسونگه و میشه گفت تقریبا یه آش شله قلمکار تحویل داده که هم گوشی نسبتا خوش دستی به حساب میاد و هم خیلی طراحی جدید و جالبی نداره و در مقایسه با گوشی های جدید سامسونگ مثل A14 و حتی A23 (که خیلی در این بخش حرفی برای گفتن نداره) جالب به نظر نمیرسه.

 

مشخصات صفحه نمایش Samsung M13 5G

صفحه نمایش 6.5 اینچی با پنل PLS LCD و رزولوشن 720 و نرخ به روز رسانی 90 هرتزی یه ترکیب تکراری دیگه از سامسونگه که میشه گفت خوبه هم نه. در استفاده معمولی و توی رابط کاربری خیلی مشکل خاصی دیده نمیشه و به خاطر نرخ به روز رسانی 90 هرتزی تجربه خوب و روونی دارید و کندی خاصی هم دیده نمیشه. اما وقتی سراغ بازی یا تماشای فیلم میرید کیفیت +HD صفحه کاملا اذیت کننده است و تجربه بدی باهاش خواهید داشت. زاویه دید کم و رنگ های معمولی هم باعث میشه این بخش خیلی جذاب نباشه. روشنایی صفحه نمایش تا حدود 400 نیت در حالت خودکار افزایش پیدا میکنه و برای استفاده توی محیط بیرون مشکل خیلی زیادی ندارید.

مشخصات صفحه نمایش Samsung M13 5G

 

مشخصات باتری سامسونگ M13 5G

باتری 5000 میلی آمپر ساعتی لیتیوم پلیمری عملکرد شارژدهی مناسبی داره و در استفاده معمولی میتونید حدود یک روز کامل از گوشی استفاده کنید و حدود 7 ساعت به شما به صورت یکسره اسکرین تایم میده. سرعت شارژ گوشی خیلی بالا نیست و با استفاده از آداپتور 15 واتی قرار گرفته توی جعبه شارژ کامل گوشی حدود 2 ساعت زمان میبره که میشه گفت راضی کننده است اما مثل گوشی های شیائومی در این رده قیمتی، شما رو شگفت زده نمیکنه. در مجموع بخش باتری یکی از مواردیه که خیلی ضعف و مشکل خاصی توش دیده نمیشه و کار رو براتون درمیاره.

مشخصات باتری سامسونگ M13 5G

 

بررسی عملکرد دوربین سامسونگ M13 5G

از دو سنسور 50 مگاپیکسلی اصلی و 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق برای این گوشی استفاده شده و نسبت به نسخه 4G دوربین اولترا واید حذف شده. دوربین اصلی توی نور خوب و شرایط آب و هوایی مناسب، عکس های خوب و قابل قبولی میگیره اما توی محیط داخلی و نور کم نباید انتظار زیادی ازش داشته باشید. رنگ ها و دینامیک رنج به هم میریزه و نویز توی تصویر تقریبا زیاد میشه. قابلیت نایت مود هم کمک خیلی خاصی به بهبود عکس ها در شب و نور کم نمیکنه و خیلی تاثیر خاصی نداره.

بررسی عملکرد دوربین سامسونگ M13 5G

عکس های پرتره تقریبا کیفیت و وضعیتی شبیه به عکس های لنز اصلی داره و تا حدودی خطا توی تشخیص سوژه دیده میشه. عکس های دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی هم تعریفی نداره، نویز زیاد و ترکیب رنگ بدی توی عکس های این دوربین دیده میشه و نمیتونه شما رو راضی کنه.

هم لنز اصلی و هم سلفی قابلیت فیلمبرداری 1080 با 30 فریم بر ثانیه رو دارند. کیفیت فیلم ها خوبه، دینامیک رنج و رنگ ها خوبن ولی به خاطر عملکرد بد لرزشگیر باید بیشتر سراغ گرفتن فیلم های بدون حرکت و ثابت برید و یا از گیمبال یه لرزشگیر برای ویدیو گرفتن استفاده کنید.

مشخصات دوربین سلفی گوشی m13 5g سامسونگ

در مجموع بخش دوربین با توجه به قیمت گوشی خیلی راضی کننده نیست و به نسبت رقبای دیگه، مشخصا m13 5G سامسونگ ضعف ها و کمبود هایی داره.

 

بررسی عملکرد پردازشی و رابط کاربری Samsung M13 5G

سامسونگ برای گوشی M13 5G از تراشه Dimensity 700 مدیاتک استفاده کرده که قدرت نسبتا مناسبی داره و خبری از لگ و دیر باز شدن برنامه ها یا گیر کردن خاصی توی رابط کاربری نیست و در کنار نرخ به روز رسانی 90 هرتزی میتونید تجربه نسبتا روون و بدون مشکلی داشته باشید. در اجرای بازی ها هم مشکل خاصی نداره و میتونه بازی کالاف رو با جزئیات متوسط و فریم خوب اجرا کنه و بعد از بازی طولانی مدت هم خیلی افت فریم و کاهش قدرتی رو نمی بینیم. البته دما نسبتا بالا میره و گوشی داغ میشه. این گوشی توی دو نسخه با 4/6 گیگ رم و 64/128 گیگ حافظه ذخیره سازی عرضه شده.

بررسی عملکرد پردازشی Samsung M13 5G

رابط کاربری One UI Core 4.1 در کنار اندروید 12 یه تجربه مناسب و نسبتا به روز به شما میده که اکثر امکانات شخصی سازی باقی گوشی های سامسونگ اینجا هم دیده میشه و خیلی کمبود و مشکل خاصی دیده نمیشه. یه سری برنامه تبلیغاتی به صورت پیش فرض روی گوشی نصب شده که میتونید به راحتی حذفشون کنید. در رابطه با مدت زمان پشتیبانی از گوشی هم نمیشه نظر خاصی داد، البته پشتیبانی نرم افزاری سامسونگ از گوشی های سری M خیلی بد نیست ولی به پای مدت زمان و نظم گوشی های سری A نمیرسه. این بخش با داشتن یه رابط کاربری ساده و روون و قدرت سخت افزاری مناسب و بدون مشکل میتونه بدون مشکل خاصی از پس اکثر کارهای روزمره بر بیاد و ضعف خاصی در این بخش دیده نمیشه.

 

مشخصات اسپیکر M13 5G

اسپیکر مونو با بلندی صدای مناسب و کیفیت قابل قبول برای گوشی استفاده شده که به نسبت قیمت خیلی مناسب نیست و جای خالی یه اسپیکر استریو نسبتا خوب احساس میشه. جک 3.5 میلیمتری صدا هم برای استفاده راحت از هندزفری یا هدست های سیم دار قرار داره و هنوز از گوشی های اقتصادی سامسونگ حذف نشده.

 

آیا گوشی M13 5G سامسونگ ارزش خرید داره؟

طراحی متوسط و ساده با کیفیت ساخت معمولی که خیلی به دل نمیشینه در کنار صفحه نمایش عجیب غریب با رزولوشن 720 و رفرش ریت 90 هرتزی که بعضی اوقات خوبه و بعضی اوقات بد در کنار دوربین معمولی که همیشه عکس های خیلی خوب و جالبی به شما نمیده جزو نقاط ضعف این گوشی به حساب میان اما باتری با شارژدهی مناسب در کنار پردازنده آبرودار که میتونه از پس اکثر برنامه ها و بازی ها بر بیاد تا حدودی باعث نجات گوشی M13 5G میشن، البته با توجه به قیمت حدودی 7.5 میلیون تومانی (برای نسخه با رم و حافظه 6/128) و رقبای جدید و قدیمی سامسونگ این گوشی در این بازه قیمتی لیست قیمت گوشی سامسونگ مثل A14 4G و A23 که هم گوشی های بهتری در اکثر بخش ها هستند و هم مشکلات پشتیبانی نرم افزاری نا معلوم رو ندارند و لوازم جانبیشون هم میتونه راحت تر پیدا بشه، در این شرایط بازار که اکثر گوشی ها قیمت های بالایی پیدا کردند، ام 13 5جی خیلی ارزش ریسک و خرید رو نداره و فقط در صورت پایین اومدن قیمت میشه به خرید m13 5G فکر کرد و در حال حاضر بهتره سراغ گوشی های ثابت شده بازار برید و خیال خودتون رو هم در طولانی مدت راحت کنید.

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۳ فروردین, ۱۴۰۲

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 37
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Amir a.s

از نظرم گوشی متوسطی است

۲۶ فروردین ۱۴۰۲
MAHDI13

گرونه فقط 2 دوربین داره کلا گوشیه خوبی نسیت

۰۶ فروردین ۱۴۰۲
Ali asghar Afzali

سامسونگ یه گوشی جالب تا حالا نزده که قیمتشم بصرفه باشه
سامسونگ با این کاراش موندم چرا هنوز شرکتی با فروش بالاست

۰۶ فروردین ۱۴۰۲
tahamousavi

برای من خیلی زوره که نزدیک ۸ میلیون پول بدم ولی صفحه م HD باشه اونم نه IPS بلکه PLS…

۰۵ فروردین ۱۴۰۲
Md.r

گوشی خوبیه ولی ۷تومن زیاده ی زمانی a32هفت تومن بود این ۶تومن باشه ارزش خرید داره ن هفت تومن

۰۵ فروردین ۱۴۰۲
SinaRe8596

به نظر گوشی خوبی میاد با توجه به این که از سری M هست

۰۵ فروردین ۱۴۰۲
Ez7

awli

۰۴ فروردین ۱۴۰۲
ALI ZAREI

ای بابابااااااا

۰۴ فروردین ۱۴۰۲
A.L.I

ی ویدیو ارزش خرید خرید بزار

۰۴ فروردین ۱۴۰۲
aliqadiri

بد نیست

۰۴ فروردین ۱۴۰۲
alirza.amiry

maskharast vaghan in gooshi

۰۴ فروردین ۱۴۰۲
qazal

جالب بود

۰۴ فروردین ۱۴۰۲
zenith

👎🏻👎🏻👎🏻

۰۴ فروردین ۱۴۰۲
hamidcipher

از یه میلیون یه میلیون سام داره به هزارتومن هزار تومن نزدیک میشه!

۰۴ فروردین ۱۴۰۲
shahab-021

خودت‌ نوشتی که بالانس نیست
ارزش خرید بالایی هم نداره
نمیدونم چرا سامسونگ اصرار به تولید این گوشیا داره!

۰۴ فروردین ۱۴۰۲