مقایسه Poco F4 GT و Black Shark 5

گوشی های گیمینگ تخصصی قیمت خیلی بالایی دارن و خیلی از گیمرها به خاطر بودجه محدودترشون نمیتونن سمت این گوشی های جذاب اما گرون برن. اما شیائومی به خاطر حاشیه سود کمتری که توی فروش گوشی هاش میگیره تونسته چند گزینه قوی و اقتصادی رو برای گیمرها عرضه کنه که هم جیبشون سوراخ نشه و هم بتونن با یه بودجه معقول یه گوشی گیمینگ واقعی مناسب بخرن. دو گوشی Black Shark 5 و Poco F4 GT دو تا گزینه خوش قیمت و با قابلیت های زیاد شیائومیه که برای اکثر گیمرها میتونه جذاب و خواستنی باشه، اما امروز میخواییم ببینیم با توجه قیمتشون کدوم ارزش خرید بیشتری داره و میتونه بهتر نیازهای یه گیمر رو برآورده کنه؟ با مقایسه Poco F4 GT و Black Shark 5 همراه موبونیوز باشید.

مقایسه طراحی شیائومی Black Shark 5 با Poco F4 GT

گوشی پوکو اف 4 جی تی طراحی شبه گیمینگ داره و شیائومی تلاش خودش رو کرده تا این گوشی هم برای یه گیمر جذاب باشه و هم به عنوان یه گوشی میان رده بتونه خودش رو جا بزنه. به خاطر همین کاربرد دوگانه، طراحی به نسبت ساده تری داره و فقط روی حاشیه دوربین و نوع فلش LED شاهد طراحی گیمینگ طور هستیم. از اون طرف گوشی بلک شارک 5 چون به صورت اختصاصی برای گیمر ها ساخته شده طراحیش بیشتر به دل میشینه و از نوع رنگ های استفاده شده برای بدنه و لوگوهای حک شده و چراغ RGB که توی قسمت پشتی استفاده شده میشه ژن گیمینگ این گوشی رو دید. البته باز به نسبت گوشی های گیمینگ گرون تر ظاهرش ساده تره ولی به نسبت گوشی Poco F4 GT در این بخش برتری داره.

توی ساخت بدنه هر دو گوشی از شیشه و فلز استفاده شده و کیفیت ساخت هر دو بسیار خوبه ولی از گواهی IP خبری نیست و بهتره موقع سفر یا بیرون رفتن حواستون بهشون باشه. گوشی های گیمینگ به خاطر سیستم های خنک کننده قوی تر و بیشترشون وزن به نسبت سنگینی دارند و هر دو این گوشی ها با وزن حدودی 210 برای پوکو و 218 برای بلک شارک 5 گوشی های سنگینی به حساب میان. فقط گوشی بلک شارک 5 حدود 1.5 میلی متر قطرش بیشتره و موقعی که بخواید استفاده معمولی از گوشی داشته باشید بیشتر یغور بودنش به چشم میاد.

طراحی خاص و گیمینگ بلک شارک 5 پرو

حسگر اثر انگشت هم روی دکمه پاور قرار داره برای هر دو گوشی و دقت و سرعت خیلی خوبی داره. درگاه سیم کارت هم فقط دو سیم رو پشتیبانی میکنه و خبری از کارت حافظه جانبی نیست و بهتره برای یه گوشی گیمینگ که قراره توش کلی بازی ها پرحجم و فایل های زیادی ریخته بشه سراغ حافظه های ذخیره سازی بالاتر برید. تریگر های مکانیکی مخصوص بازی با قابلیت پاپ آپ هم روی هر دو گوشی استفاده شده که باعث میشه توی بازی ها، کنترل بهتری داشته باشید. گوشی بلک شارک 5 به خاطر موتور ویبره بهتر تا حدودی موقع بازی و استفاده از این تریگرها بازخورد لمسی بهتری بهتون میده و بیشتر توی فضای بازی غرقتون میکنه.

صفحه نمایش هر دو گوشی خوب طراحی شده و حاشیه کم و استفاده از پانچ هول باعث میشه توی بازی کردن مزاحمتی براتون ایجاد نشه. در مجموع طراحی و کیفیت ساخت هر دو گوشی خوب و مناسبه اما گوشی Black Shark 5 شیائومی به خاطر ژن گیمینگ خودش برای یه گیمر جذاب تر میتونه باشه البته وزن و قطر نسبتا بیشترش توی استفاده های معمولی کمی اذیتتون میکنه.

 

مشاهده بررسی گوشی Xiaomi Black Shark 5

مشاهده ویدئو بررسی گوشی Poco F4 GT

 

مقایسه صفحه نمایش Xiaomi Black Shark 5 با Poco F4 GT

از لحاظ جزئیات و دقت رنگ این دو گوشی شباهت های خیلی زیادی با هم دارند و با استفاده از هر دو لذت زیادی موقع بازی و تماشای ویدیو می تونید ببرید. هر دو از یه صفحه نمایش 6.67 اینچی با پنل امولد و رزولوشن FHD+ با کیفیت و پر جزئیات استفاده میکنن. هر دو گوشی از قابلیت HDR10+ پشتیبانی میکنن اما گوشی پوکو F4 GT از قابلیت دالبی ویژن هم پشتیبانی میکنه و برای دیدن محتواهای ویدیو که این قابلیت ها رو ساپورت میکنن مناسب تره. گوشی پوکو به خاطر امکان نمایش 1 میلیارد رنگ وضوح و دقت رنگ بهتری داره و در استفاده روزمره بهتون تجربه بهتر و دقیق تری میده. روشنایی صفحه نمایش هر دو گوشی خیلی زیاد نیست اما مناسبه ولی گوشی بلک شارک 5 روشنایی بیشینه بیشتری داره و تا حدود 1300 نیت میتونه بالا بره و در محیط خیلی روشن هیچ مشکلی باهاش نخواهید داشت. گوشی پوکو اف 4 جی تی از نرخ به روز رسانی 120 هرتزی استفاده میکنه که نسبت به رفرش ریت 144 هرتزی گوشی بلک شارک 5 کمتره اما خیلی بازی های محدودی از این نرخ پشتیبانی میکنن و توی کاربری معمولی هم خیلی تفاوت خاصی بینشون دیده نمیشه. رفرش ریت هم هوشمند نیست و فقط امکان انتخاب بین دو حالت 120 و 60 هرتزی وجود داره. اما میرسیم به مبحث شیرین تاپ سمپلینگ که گوشی بلک شارک 5 به خاطر نرخ 720 هرتزی نسبت به 480 هرتزی پوکو برای بازی مناسب تره و واکنش های شما رو دقیق تر و سریع تر تشخیص میده و اگه اهل بازی های رقابتی تر هستید میدونید که چند صدم ثانیه فرق بین برنده و بازنده رو مشخص میکنه.

وظیفه محافظت صفحه نمایش گوشی پوکو F4 GT به عهده گوریلا گلس ویکتوسه که در مقابل خط و خش به خوبی از صفحه مقاومت میکنه اما روی صفحه Black Shark 5 هیچ خبری نیست و بهتره که از یه گلس محافظ براش استفاده کنید.

هر دو گوشی از یه صفحه نمایش با کیفیت و پر جزئیات استفاده میکنن که کنتراست و شارپنس رنگ های خیلی خوبه و هم موقع بازی و هم تماشای ویدیو می تونید لذتشو ببرید. اما گوشی Poco F4 GT به خاطر امکانات بیشتر صفحه اش از لحاظ رنگ و قابلیت هایی که پشتیبانی میکنه بیشتر مناسب استفاده روزمره و عادیه اما گوشی بلک شارک 5 به خاطر تاچ سمپلینگ بالاتر برای بازی مناسب تره و چون مقایسه ما برای پیدا کردن بهترین گوشی اقتصادی گیمینگه، باید امتیاز این بخش رو به گوشی بلک شارک 5 بدیم.

 

مقایسه قدرت پردازشی Black Shark 5 با Poco F4 GT

روی کاغذ و بر اساس بنچمارک های گوشی پوکو اف 4 جی تی به راحتی گوشی بلک شارک 5 رو شکست میده و قدرت پردازشی خیلی بیشتری داره اما یه سری مشکلات توی ساختش هست که باعث میشه این قدرت خیلی توی استفاده بلند مدت و سنگین عملکرد خوبی نداشته باشه و باعث بشه کمی اذیت بشید. گوشی Poco از پردازنده قدرتمند اسنپدراگون 8 نسل 1 استفاده میکنه که بیشتر توی گوشی های پرچمدار میبینیم و برای یه گوشی با این قیمت خیلی نکته خوبیه و گوشی بلک شارک 5 از پردازنده قدیمی تر اسنپدراگون 870 استفاده میکنه که از لحاظ قدرت خالص حدود 30 درصد ضعیف تره. هر دو گوشی از 8/12 گیگ رم پر سرعت LPDDR5 و 128/256 گیگ حافظه ذخیره سازی UFS 3.1 استفاده میکنن و از لحاظ سرعت اجرای برنامه ها و بازی ها تقریبا یکسان هستند. بازی های مثل کالاف و Apex رو با بالاترین گرافیک و 50 تا 60 فریم اجرا میکنن و تقریبا توی کیفیت و فریم خیلی فرقی بینشون دیده نمیشه، اما پوکو F4 GT به خاطر پردازنده گرافیکی قوی ترش توی یه سری بازی ها 90 فریم رو هم میتونه بگیره که نکته مثبتی به حساب میاد. اما مشکل اصلی اینجاست که بعد از 20 تا 30 دقیقه بازی کردن با گوشی پوکو دما تا 45 درجه هم بالا میره و چون سیستم خنک کننده به خوبی عمل نمیکنه و دما زود کاهش پیدا نمیکنه باعث میشه قدرت سخت افزاری کاهش پیدا کنه تا گوشی خیلی داغ نشه و همین موضوع باعث افت فریم توی بازی ها میشه که این مشکل توی بلک شارک 5 دیده نمیشه و با اینکه چند فریم ممکنه کمتر بده ولی به خاطر مدیریت خوب دما حتی با داغ شدن هم عملکردش ضعیف نمیشه و در استفاده طولانی مدت افت فریم و لگی دیده نمیشه توش و همین باعث میشه برای بازی کردن طولانی مدت تر بهینه تر و بهتر باشه. البته این مشکل پوکو رو می تونید با یه فن جدا حل کنید و از قدرت بیشترش توی بازی ها لذت ببرید ولی این موضوع بین 500 هزار تومان تا 2 میلیون ممکنه براتون هزینه داشته باشه با توجه به نوع فن و یه وزنی هم به گوشی اضافه میشه که باید در نظر بگیرید. در مجموع توی دنیای واقعی و استفاده روزمره بازی با گوشی بلک شارک 5 میتونه تجربه بهتری بهتون بده و عملکرد با ثبات تر و بهتری داره.

 

مقایسه رابط کاربری بلک شارک 5 با پوکو اف 4 جی تی

گوشی بلک شارک 5 توی این بخش هم برتری خودش رو نشون میده و به خاطر استفاده از JoyUI که بر پایه MIUI و اندروید 12 ساخته شده برای بازی بهینه شده و نسبت به MIUI 13 گوشی پوکو F4 GT ظاهر گیمینگ تر و با امکانات شخصی سازی بیشتری برای بازی داره. فضای مخصوص بازی Shark Space که به شما اجازه شخصی سازی اکثر بخش های بازی از امکان تعریف ماکرو تا استفاده از قابلیت دوئل زون تاچ که با فشار بیشتر روی قسمت چپ و راست صفحه میتونه به عنوان یه کلید و دکمه جدا کار کنه دستتون رو کاملا توی شخصی سازی نوع بازی و تجربه تون باز میذاره و نسبت به Game Turbo استفاده شده برای پوکو که فقط به شما امکان شخصی سازی عملکرد تریگرها رو میده و امکانات شخصی سازی گسترده ای نداره برتری خیلی بیشتری داره و واقعا اون تجربه گیمینگ رو که از یه گوشی مخصوص بازی انتظار دارید بهتون میده و برنده صد در صدی این بخش به حساب میاد.

 

مقایسه باتری گوشی Black Shark 5 با Xiaomi Poco F4 GT

هر دو گوشی به خاطر اقتصادی بودن خیلی روی مصرف و حجم باتری خوب عمل نمیکنن و این بخش نقطه ضعف بزرگشون به حساب میاد که البته به خاطر سرعت شارژ خوبشون و امکانات جانبی میشه عملکردشون رو متوسط در نظر گرفت. گوشی شیائومی بلک شارک 5 از باتری 4650 هزار میلی آمپر ساعتی و پوکو F4 GT از باتری 4700 هزار میلی آمپر ساعتی استفاده میکنه که هر دو شارژدهی کمی دارن و یک ساعت بازی کالاف حدود 15 درصد از شارژشون کم میکنه و اگه به صورت پیوسته باهاشون بازی کنید حدود 4 تا 5 ساعت بهتون شارژ میدن، که گوشی بلک شارک حدود 15 الی 30 دقیقه شارژدهی بیشتری داره. اگه استفاده معمولی هم ازشون داشته باشید و در حد یکی دو دست باهاشون بازی کنید تقریبا یه روز کامل بهتون شارژ میدن.

اما بخشی که باعث میشه این دو گوشی عملکرد قابل قبول تری داشته باشن سرعت شارژه که به خاطر آداپتور 120 واتی قرار گرفته توی جعبه حدودا توی 20 دقیقه شارژ میشن و برای شارژ مجدد و ادامه بازی نیاز نیست خیلی صبر کنید. گوشی بلک شارک 5 یه قابلیت مهم دیگه هم داره که تا حدودی وضعیتش رو توی این بخش بهتر میکنه، اون هم بایپس شارژه که موقع زدن کابل شارژ میتونید به گوشی اجازه بدید که فقط درصد باتری رو ثابت نگه داره و باتری شارژ نشه تا هم باعث عمر بیشتر باتری بشه و هم باعث داغ شدن گوشی نشه و بتونید بدون کمترین افت فریم به بازی ادامه بدید. در مجموع با اینکه توی این بخش عملکرد هر دو گوشی خیلی نزدیکه ولی گوشی Black Shark 5 به خاطر امکان بایپس شارژ و شارژدهی یه مقدار بیشتر برنده این بخش به حساب میاد.

 

مقایسه دوربین Poco F4 GT با Xiaomi Black Shark 5

دوربین توی گوشی های گیمینگ خیلی مورد توجه قرار نمیگیره و با توجه به قیمت گوشی خیلی نمیشه روشون حساب زیادی باز کرد و فقط میشه گفت کار راه بندازن. این دو گوشی هم خیلی دوربین های با کیفیت و خفنی ندارند و همون روال گوشی های گیمینگ دیگه رو در پیش میگیرن. سه لنز 64 مگاپیکسلی اصلی، 8 مگاپیکسلی اولترا واید و 2 مگاپیکسلی ماکرو برای هر دو گوشی استفاده شده که فقط بلک شارک 5 از یه لنز 13 مگاپیکسلی به جای 8 استفاده میکنه. کیفیت و جزئیات عکس ها خوبه و شارپنس و دینامیک رنج معمولی دارند و نویز زیادی هم توشون دیده نمیشه. فیلم های ثبت شده هم کیفیت و رنگ خوبی دارند و می تونید با رزولوشن 4k و 60 فریم فیلمبرداری کنید. در مجموع عملکرد کلی هر دو گوشی توی این بخش تقریبا یکسان و عملکردشون راضی کننده و مناسبه.

 

مقایسه اسپیکر بلک شارک 5 با پوکو اف 4 جی تی

نوع اسپیکر های گوشی پوکو تقریبا با تمام گوشی های دیگه فرق میکنه و از 4 عدد اسپیکر استفاده کرده که باعث میشه بلندی صدا و کیفیت خیلی خوبی داشته باشه و تفکیک صدایی که داره تقریبا توی گوشی دیگه دیده نمیشه و موقع بازی شما رو کاملا توی محیط بازی غرق میکنه. گوشی شیائومی Black Shark 5 از اسپیکر استریو استفاده میکنه که بلندی و کیفیت صداش خوبه اما به رقیبش توی این بخش نمیرسه. هر دو گوشی جک 3.5 میلیمتری صدا ازشون حذف شده و باید از هندزفری بلوتوث براشون استفاده کنید که به خاطر استفاده از بلوتوث نسخه 5.2 باعث میشه تاخیر و دیرکرد کمتری داشته باشن.

 

کدوم گوشی ارزش خرید بیشتری داره؟

گوشی بلک شارک 5 با اینکه خیلی طرح ها و چراغ های RGB زیادی نداره اما تو طراحیش اون ژن گیمینگ بیشتر توش دیده میشه و جذاب تره. صفحه نمایش با اینکه اختلاف زیادی بین دو گوشی وجود نداره این گوشی برای بازی بهینه تره و تاچ سمپلینگ 720 هرتزیش باعث میشه عملکرد بهتر و سریع تری توی بازی ها داشته باشید. از لحاظ قدرت پردازشی با اینکه قدرت کمتری داره ولی توی اکثر بازی های معروف مثل کالاف و Pubg تقریبا جزئیات و فریم یکسانی می تونید از هر دو گوشی بگیرید اما بلک شارک 5 به خاطر سیستم خنک کننده بهترش عملکرد با ثبات تر و پایدارتری داره و خیلی داغ نمیکنه، رابط کاربری هم برگ برنده دیگه گوشی Black Shark 5 به حساب میاد که به خاطر ظاهر گیمینگ ترش و امکانات مخصوص بازی بیشترش باعث میشه اون حس خاص یه گوشی گیمینگ رو بهتون منتقل کنه. از لحاظ دوربین تقریبا هیچ تفاوتی بین دو گوشی وجود نداره و هر دو عملکرد متوسطی دارند. از لحاظ شارژدهی و سرعت شارژ هم تقریبا نمیشه تفاوت خاصی بین دو گوشی قائل شد اما به خاطر قابلیت بایپس شارژ گوشی بلک شارک 5 برای بازی طولانی مدت بهتر و مناسب تره. با اینکه گوشی بلک شارک 5 گوشی گرون تریه و برای نسخه 8/128 حدود 1.5 میلیون و برای نسخه 12/256 حدود 3.5 میلیون تومان گرون تره اما با توجه به تجربه و عملکردش برای یه گوشی گیمینگ مناسب تره و برای این موضوع بهینه شده و با خریدش یکی از بهترین گوشی های گیمینگ اقتصادی رو صاحب میشید.

 

مشاهده قیمت روز گوشی پوکو F4 GT

مشاهده قیمت روز گوشی شیائومی Black Shark 5

 

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۲۵ آذر, ۱۴۰۱

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 51
5/ 5

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

tamirkar mobile

من پوکو F4 GT دارم تنهای گوشی در جهانه که ۴ تا بلندگو با اسپیکر جداگانه داره ، بالاترین استاندارد کیفیت ساخت جهان را کسب کرده ، آنتن دهی ۴ جهته و ۳ تا میکروفن داره که توی هیچ گوشی دیگه ای اینطور نیست .
سریعترین اینترنت و وای فای سری جدید داره . شارژرش فقط در ۱۷ دقیقه فول شارژ میکنه که همراه گوشیه ، کیفیت صفحه نمایش ویکتوس که بالاترین استانداراد جهانه .
کیفیت دوربین کامل شفاف با امکان فیلمبرداری همزمان با دو دوربین جلو و عقب گوشی !

۱۵ شهریور ۱۴۰۲
arin_kurd

سلام خدمت همه دوستان
خواستم از سایت خوبتون تشکر کنم
اما سوال اصلی من این هستش که من روی گوشی فقط کالاف بازی میکنم
بنظر شما 128 گیگ حافظه داخلی و 8 گیگ رم جوابه یا 256 گیگ حافظه داخلی و رم 12 من فقط کالاف و پابجی بازی میکنم و فقط این برام مهمه که گوشی لگ نزنه.
ممنونم اگه سریع تر جواب منو بدید ♥️

۲۴ خرداد ۱۴۰۲
Joghd haq go

اول بگم ک خیلی مقایسه خوبی بود و اصلا نفهمیدم کی تموم شد
منو داداشم همزمان میخوایم ی گوشی برای گیم بخریم تو همین رنج قیمت ینی پولمون ب بلک شارک ۵ پرو نمیرسه
منی ک معتاد گیمم و پیوسته میخام بازی کنم قطعا بلک شار‌ک برام جذاب تره
ولی داداشم ک هرزگاهی یه ۲۰ یا ۳۰ دقیقه گیم میزنه پوکو رو انتخاب کرد چون تو اون چند دقیقه افت فریم نداره و راحت میکشه براش
در کل بستگی ب خودتون داره
اگه مث منید اینو بگیرید منم الان راضیم
اگه گیمر گهگاهی هستید همون پوکو بهتره

ولی ای کاش بلک شارک ۵ هم پشتش مثه نسخه پرو خفن بود

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
Ali sf

برای اونایی که میخوان F4 gt رو بخرن یه نکته مهم رو بگم که خیلی روش مانور نداد
این داغ شدن گوشی چیز کمی نیست و واقعا قابل توجهه
فرضا اگه تو بازی کالاف تنظیمات رو بزارین حداکثر 10 دقیقه اول بله افت فریم ریت خاصی رو نمی‌بینیم ولی بعد 10 دقیقه که گوشی شروع میکنه به داغ شدن بازی از 60 فریم ثابت میاد رو 40 فریم و بعضی گفتا کمتر
پس اگه کسی خواست این گوشیو بخره یا باید یه فن هم همراهش بخره و یا اینکه تو تنظیمات بالا بازی نکنه تا گوشی زیاد داغ نکنه(که به نظرم ارزش نداره همچین کاری)

۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
Nurse

حقیقتا کیا اینجا دنبال گوشی کیمینگ هستن؟!

۱۶ فروردین ۱۴۰۲
    I love Mehdi Shajari

    من

    ۰۵ مرداد ۱۴۰۲
Mohamad 1616

Poco f4 gt تو ایران بهتره چون رام گلوبال و رسمی داره

۲۱ اسفند ۱۴۰۱
Mahdi2005

مقایسه خفنی بود 👌👌🤩

۲۴ دی ۱۴۰۱
Britney1981

از نظر طراحی به خود شخص بستگی داره که ساده پسند باشه یا نه. در این باره که بلک شارک سیستم خنک کنندگی بهتری داره مطمئن نیستم. چون با هر دو در شرایطی کاملا یکسان(شارژ کامل کیفیت یکسان بازی نور یکسان و ..)تست کردم و عملکرد هر دو تو کالاف بعد 3 ساعت کامل مثل هم بود فقط دمای بلک شارک یکی دو درجه بیشتر بود.چیزی که یکم حال منو گرفت قطر بلک شارک بود که یکم زننده بود

۲۳ دی ۱۴۰۱
    Taha ghiamat 1388

    ببخشید من یک سوال داشتم به نظر شما من سامسونگ اس ۱۰ پلاس بخرم یا f4 gt ؟ چون من توی مقایسه آنلاین زدم اس ۱۰ پلاس بهتر از f4 gt بود حالا من می خواهن بدونم کردم بهتره ؟؟

    ۱۰ دی ۱۴۰۲