بررسی مشخصات گوشی ‌Black Shark 5 شیائومی

بازی کردن با گوشی برای بعضی کاربرها یه قابلیت جانبیه که هر از گاهی شاید یه تستی بکنن و زیاد امکانات خفن و جزئیات زیاد بازی مهم نیست، اما برای گیمرهای واقعی داستان فرق میکنه و امکانات گیمینگ و قدرت پردازشی و جزئیات بازی براشون خیلی مهمه و اگه شرایط مالی مساعدت کنه، خرید گوشی گیمینگ یکی از دلخوشی های موبایل گیمراس. بلک شارک برند تخصصی گوشی های گیمینگ شیائومیه که تو ایران طرفداران خاص خودش رو داره. گوشی Black Shark 5 یکی از جدیدترین گوشی های گیمینگه که تو بازار ایران موجود شده و در ادامه میخوایم مشخصات بلک شارک 5 رو خیلی دقیق زیر ذره بین ببریم. بررسی مشخصات گوشی ‌Black Shark 5 شیائومی همراه موبونیوز باشید.

طراحی گوشی بلک شارک 5

تو بررسی طراحی black shark 5 با یه گوشی گیمینگ ساده طرفیم که سعی کرده بیشتر شبیه یه گوشی با کاربری عمومی بشه. اما هنوز خوش دسته و نسبت به بازه قیمتش هم وزن 218 گرمیش، خیلی زیاد نیست. تو بخش پشتی بدنه از گلس براق استفاده شده که اثر انگشت روش میمونه و بهتره که از یه قاب استفاده کنید براش یا زود به زود تمیزش کنید. سه تا لنز گوشی تو یه مستطیل در گوشه سمت چپ قسمت پشتی قرار گرفته و زیرش هم فلش. لوگو بلک شارک هم گوشه سمت راست قرار داره که یه S بزرگ و نماد کوسه موجود تو اسم برنده. در قسمت بالا سمت راست هم یه LED به سبک گیمینگ طراحی شده که میتونید تو قسمت تنظیمات شخصی سازیش کنید تا به حالت های مختلف و رنگ های RGB متنوع عوض بشه و به عنوان چراغ اعلان برای پیغام ها یا تماس های از دسته رفته کار کنه. گوشه سمت چپ هم Black Shark به صورت مورب حک شده. قسمت میانی گوشی از فلز آلومینیوم ساخته شده، که قسمت پشتی رو از صفحه نمایش جدا میکنه و باعث شده گوشی خوش دست تر بشه و تو استفاده طولانی مدت اذیتتون نکنه.

طراحی بدنه black shark 5 شیائومی

قسمت پایین گوشی یه اسپیکر، میکروفون، پورت تایپ سی و درگاه سیم کارته که خبری از پشتیبانی از رم میکرو اس دی نیستش و اگه ظرفیت ذخیره سازی براتون مهمه باید سراغ حافظه های بالاتر برید. تو قسمت بالا هم اسپیکر دومه که تو بخش اسپیکر بیشتر در موردش توضیح میدیم. از جک ۳.۵ میلیمتری صدا هم خبری نیست که واسه این رنج قیمتی عادیه ولی تو گوشیه گیمینگ کمی عجیبه و با توجه به اینکه گواهی IP هم نداره قرار نداشتنش کم کاری شیائومی بوده. تو لبه سمت راست گوشی دو تریگر مکانیکی با قابلیت پاپ آپ قرار گرفته و با استفاده از دوتا دکمه کناریش میتونید از اونا موقع بازی استفاده کنید که تو بخش رابط کاربری از امکانات زیادی که بهتون میده بیشتر میگیم. دکمه پاور هم تو این قسمته که حسگر اثر انگشت هم روشه و فقط کمی زیادی بالاست و اگه دستتون کمی کوچیک باشه یه مقداری اذیتتون میکنه ولی تو عملکرد هیچ مشکلی نداره. لبه سمت چپ هم کم و زیاد کردن صدا قرار داره و تمام.

طراحی گوشی گیمینگ black shark 5

تو قسمت جلو گوشی 85.8 درصد رو صفحه نمایش تشکیل میده و دوربین سلفی هم تو یه پانچ هول وسط صفحه قرار گرفته که جلوه خوبی به این قسمت داده و شما رو راضی میکنه.

 

کیفیت نمایشگر بلک شارک 5

تو بخش صفحه نمایش یه صفحه ۶.۶۷ اینچی با پنل امولد با رزولوشن 1080 و نرخ به روز رسانی 144 هرتزی طرفیم. پنل امولد باعث شده رنگ ها مشکی وضوح و شفافیت بیشتر داشته باشن. روشنایی هم خیلی بالا نیست ولی در کل کم نمیاره و کارتون رو راه میندازه. قابلیت HDR10+ و رنگ پردازی 10Bit باعث شده دقت رنگ و جزئیات بالایی بهتون نشون بده.

تاچ سمپلینگ ریت بلک شارک 5

موضوع مهم تو گوشی های گیمینگ حساسیت تاچ یا Touch Sampling هستش که تو بازی هایی مثل کالاف که سرعت و دقت تو واکنش خیلی مهمه تاثیر زیادی داره و اینجا هم با نرخ ۷۲۰ هرتزی طرفیم که واقعا خوب کار شده و کاملا نیازتون رو برطرف میکنه. نرخ به روز رسانی هوشمند نیست و باید تو تنظیمات گوشی به صورت دستی تنظیم کنید و این ممکنه تو مصرف باتری کمی اثر بذاره و کاهشش بده. رو صفحه نمایش هم هیچ محافظی جنس گوریلا گلس نصب نیست و حتما باید برای محافظت بیشتر روش گلس نصب کنید یا خیلی مواظبش باشید.

 

باتری و شارژدهی Black Shark 5

تو بلک شارک 5 از یه باتری 4650 میلی آمپر ساعتی دوگانه استفاده شده که واسه یه گوشی گیمینگ کمه و گوشی های با ظرفیت بالاتر و شارژدهی بیشتر هم تو این رنج وجود دارن. عملکرد باتری ولی نسبتا مناسبه با توجه به حجمش و طبق تست های انجام شده تو کاربری معمولی و بازی های سبک حدود یک روز کامل شارژ نگه میداره. تو بازی کالاف تو بیشترین جزئیات، هر 1 ساعت بازی حدود ۱۵ درصد از باتری کم میشه که میتونید با فول شارژ حدود ۶ ۷ ساعت مداوم بازی کنید که خوب وسطش یه استراحتی به خودتون و گوشی برای شارژ مجدد بدید بد نیست! تو بازی گنشین ایمپکت هم که بازی سنگین و پر جزئیاتیه تو حالت مکس و ۶۰ فریم هر نیم ساعت حدود ۱۷ درصد باتری مصرف میکرد که حدود 3 ساعت از حالت فول بهتون بازدهی باتری میده. در مجموع تو بازی ها باید بین 3 تا 7 ساعت روش حساب کنید که عدد مناسبیه.

عملکرد باتری black shark 5

اما تو بخش سرعت شارژ اینجا بلک شارک کم کاریش رو جبران کرده و از یه شارژر 120 واتی هایپرشارژ استفاده کرده و طبق تست های انجام شده تو 15 دقیقه گوشی رو فول شارژ میکنه. اما اگه نگران این میشید که این سرعت ممکنه به باتری آسیب بزنه تو بخش تنظیمات دو حالت برای شارژ در نظر گرفته شده، حالت امن که به باتری فشار کمتری میاره و دما رو پایین نگه میداره و حالت هایپر فست شارژ که به صورت خودکار رو این مورده و در سریعترین زمان ممکنه گوشیو شارژ میکنه و با توجه به نیازتون میتونید به راحتی بینشون سوییچ کنید.

امنیت بلک شارک ۵

تو این بخش از حسگر اثر انگشت روی دکمه پاور استفاده شده که تو این رنج قیمتی زیاد معمول نیست ولی برای کاهش هزینه شیائومی از این نوع حسگر استفاده کرده، دقت و سرعت خوبی داره اما کمی دکمه بالا قرار داره و اگه دستتون کوچیک باشه ممکنه کمی اذیت بشید. حسگر تشخیص چهره هم هست که چیز خاصی نمیشه گفت و بهتره برای امنیت بیشتر روش زیاد حساب نکنید.

عملکرد دوربین Black Shark 5

بر خلاف بخش نمایشگر و باتری که تو گوشی‌­های گیمینگ اهمیت زیادی دارن. کمپانی­‌ها روی دوربین­ این نوع گوشی‌های هوشمند خیلی زیاد وقت و هزینه نمیکنن. شیائومی هم از این قاعده مستثنی نیست و دوربین Black Shark 5 قابلیت­‌های خیلی معرکه‌­ای نداره. پکیج دوربین­‌ها شامل سنسور ۶۴ مگاپیکسلی برای لنز اصلی، یه سنسور 13 مگاپیکسلی اولترا واید، یه سنسور ۲ مگاپیکسلی ماکرو به همراه یه فلش LED میشه و سنسور سلفی هم ۱۶ مگاپیکسله.

دوربین اصلی تو نور خوب عکس های مناسب و با جزئیاتی میگیره، وضوح و شارپنس مناسبه اما کمی دستکاری داره لنز اصلی و زیاد عکس های شبیه واقعیت نیست. لنز واید هم دینامیک رنج مناسبی داره و جزئیاتش خوبه.

نقطه ضعف و ایراد خاصی نمیشه به این بخش گرفت و همینطور نقطه مثبتی هم نداره. تو این رنج قیمتی دوربین های خیلی بهتری هم تو گوشی های غیر گیمینگ خصوصا وجود داره و در مورد عملکرد دوربین به نسبت پولی که میدید انتظار خاصی نباید داشته باشید.

سخت افزار و پردازنده بلک شارک ۵

تو بررسی گوشی‌­ گیمینگ، بخش سخت‌­افزار مهم­‌ترین بخشه و بیشترین هزینه و توجه رو این بخش قرار میگیره. تراشه­‌ی اسنپ­دراگون ۸۷۰ هفت نانومتری، 8 یا 12 گیگا­بایت رم LPDDR5 و ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه UFS 3.1 و پردازنده­‌ی گرافیکی Adreno ۶۵۰ بخش پردازشی این گوشی رو تشکیل میدن که تقریبا همون مشخصات نسل قبلی هست و مقداری بهینه تر شدن. این پکیج باعث شده تو بازی هایی مثل کالاف یا ایپکس بیشترین جزئیات و بالاترین فریم رو داشته باشید و هیچ لگ یا افتی نمی بینید.

سیستم خنک کننده بلک شارک 5

سیستم خنک کننده پیشرفته استفاده شده باعث شده موقع بازی های سنگین با افت قدرت پردازشی مواجه نشیم و فقط لبه های بالایی گوشی ممکنه کمی داغ بشه و لگ و باگی نبینیم و افت جزئیات هم نداشته باشیم تو بازی ها. استفاده از نسخه wifi 6e هم باعث شده کمترین افت سرعت رو موقع بازی های آنلاین داشته باشید. یکی از مهمترین ویژگی های گوشی های گیمینگ رابط کاربری انحصاریشونه و اینجا هم با شارک اسپیس طرفیم که تو بخش رابط کاربری بیشتر به قابلیت های خوب و خفنی که میده بهتون اشاره میشه. با توجه به اینکه پردازنده نسبتا قدیمی تری توی این گوشی قرار گرفته، قدرت پردازشی خوبی تونسته بده و کاملا مناسب بهینه شده، اما باید ببینیم که این پردازنده در آینده هم به همین قدرت باقی میمونه و یا تو بازی های جدید تر و آپدیت های آینده بازدهی خودش رو حفظ میکنه!

نرم افزار و رابط کاربری ‌Black Shark 5 ، برنده بازی!

تو گوشی های گیمینگ بلک شارک شاهد استفاده از JoyUi هستیم که بر پایه MiUi ساخته شده و اکثر قابلیت ها و امکانات شخصی سازیش رو میتونید اینجا هم ببینیم و یه رابط کاربری روون و راحت رو شاهدیم. نسخه استفاده شده در بلک شارک ۵ نسخه ۱۳ که برپایه اندروید ۱۲ ساخته شده رو داریم. برنامه های چرت و اضافی هم زیاد روش نصب نیست و با توجه به نرخ به روز رسانی ۱۴۴ هرتزی یه تجربه خوب و سریع رو بهتون میده.
میرسیم به Shark Space که جز نقاط قوت و برتری نرم افزاری این گوشی حساب میشه. با فشار دادن همزمان تو تریگر بازی یا زمانی که توی بازی باشید با کشیدن صفحه به پایین می تونید از تنظیمات اختصاصی واسه بازی رو استفاده کنید، مثل خاموش کردن اعلان های گوشی، بهینه کردن سرعت وای فای برای عملکرد بهتر توی بازی های آنلاین، امکان بهینه کردن یا افزایش قدرت پردازشی برای بازی خاصی که جزئیات و فریم بیشتری بهتون بده اما در عوض مصرف باتری بیشتر میشه و گوشی بیشتر داغ میکنه، زمانی که شارژ گوشی رو به اتمام باشه و بخواهید گوشی رو شارژ کنید اما نمی خواید با داغ شدن گوشی جزئیات و فریم رو از دست بدین میتونید با فعال کردن گزینه حفظ باتری و زدن کابل شارژ فقط درصد باتری شما ثابت بمونه و باتری شارژ نشه که قابلیت خوبی واسه بازی کردن در طولانی مدته.

تو بخش مستر تریگر میتونید عملکرد تریگر های فیزیکی رو برای شلیک یا ریلود کردن یا پرش، شخصی سازید کنید و با توجه به نیازتون ازش استفاده کنید. امکان دوئل زون تاچ هم برای شخصی سازی دو بخش راست و چپ صفحه به کار میره که به شما اجازه میده دو عملکرد رو انتخاب کنید و با فشار بیشتر روی این منطقه ها از عملکرد شخصی که تنظیم می کنید استفاده کنید. امکان تعریف تنظیمات ماکرو هم وجود داره و برای بازی هایی که نیاز به زدن ترکیب چند دکمه یا زدن تکراری یه دکمه دارن این تنظیمات رو فعال کنید و با یه دکمه کار رو در بیارید. یک قابلیت جذاب دیگه هم استفاده از حسگر حرکتی گوشی برای عملکرد خاص تو بازیه. مثلا میتونید تو بازی کالاف پرش رو روی حرکت گوشی به سمت بالا تنظیم کنید و با یه حرکت کوچیک از این قابلیت استفاده کنید. تریگرهای مکانیکی رو هم در بیرون از بازی های می تونید استفاده کنید و توی تنظیمات گوشی می تونید از گزینه هایی مثل شاتر دوربین، دکمه اسکرین شات، فلش و خیلی های دیگه انتخاب کنید و اونا رو شخصی سازی کنید.

در مجموع امکانات این بخش بسیار کامل و گسترده است و تمامی نیاز های یه گیمر رو پوشش میده.

عملکرد اسپیکر بلک شارک 5

گوشی‌­های گیمینگ به داشتن دو تا اسپیکر و صدای استریو­ی بلندشون معروفن و Black Shark 5 هم از این قاعده مستثنی نیست. کیفیت و بلندی صدای پخش شده از این گوشی واقعا معرکه­‌ست. فقط محل قرار گیریشون جوریه که زمان بازی اگه حواستون نباشه دستتون رو بزارید روشون و صدا خفه بشه و باید موقع بازی حواستون باشه. از جک ۳.۵ میلیمتری صدا هم خبری نیست که کمی عجیبه برای یه گوشی گیمینگ و در این مورد شیائومی کم کاری کرده.

 

آیا شیائومی Black Shark 5 ارزش خرید دارد؟

گوشی بلک شارک ۵ تو تمامی انتظارات از گوشی گیمینگ حرف واسه گفتن داره و همه نیازی ها و ملزومات یه گوشی مخصوص بازی رو در خودش جا داده. طراحی خوش دست و چشم نواز، صفحه نمایش با جزئیات و نرخ به روز رسانی و تاچ سمپلینگ بالا، امکانات گیمینگ چه سخت افزاری و چه نرم افزاری خوب و متنوع، قدرت سخت افزاری خوب و با قدرت ولی یه باتری نسبتا کم حجم داره که میتونست بهتر باشه ولی در کل عملکردش از لحاظ سرعت و زمان نگهداری بسیار خوبه. دوربین هم که طبق روال معمول این دسته از گوشی ها کار راه بندازه و چیز خاصی نمیشه در موردش گفت. اما میرسیم به ارزش خرید که با توجه به جدید بودن گوشی Black Shark 5 و قیمت نسبتا بالاش آیا ارزش خرید داره الان؟ به نظر ما اگه دنبال یه گوشی خوش دست با امکانات گیمینگ سخت افزاری خوب و نرم افزاری بالا و متنوع و همه فن حریف داشته باشید اره. اما میتونید با قیمت بلک شارک 5 یه گوشی بالارده یا پرچمدار قدیمی خوب بخرید و بی خیال امکانات خاص گیمینگ مثل تریگر بشید یا اگه نمی خوایید خیلی برای یه گوشی مناسب بازی زیاد هزینه کنید و امکانات نرم افزاری و بهینه تر یه گوشی گیمینگ براتون زیاد مهم نیست و با یه صفحه نمایش خوب کار راه بنداز اکی هستید، میتونید سراغ خرید Poco F4 Gt برید با قیمت حدودی ۱۵ میلیون تومن برید تو بررسی هایی که داشتیم ازش عملکرد سخت افزاری خیلی نزدیک و پایاپایی داره با این گوشی. البته به زودی بخش بررسی گوشی گیمینگ سایت کامل تر میشه و میتونید مقایسه کامل تری داشته باشید. با توجه به توضیحاتی که دادیم خرید گوشی بلک شارک ۵ با قیمت حدودی 24 میلیون (مهر 1401) به نظر شما منطقیه؟ تو کامنت ها نظرات خودتون رو برای ما بنویسید.

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۳۰ مهر, ۱۴۰۱

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 69
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

TAZ4369162

سلام مهدی جان،لطفا ویدئو بررسی بلک شارک 5 رو بزار

۲۱ بهمن ۱۴۰۱
mohammad511

اون دوستانی که دارن میگن پوکو اف فور ارزش خرید بالاتری نسبت به بلک شارک 5 داره (با توجه به یکی بودن تراشه ها و قیمت پایین اف فور) باید بگم اصلا به جزییات دقت نکردن فقط یه محصول ارزون تر میخوان ولی در واقع با وجود گیم اسپیس خاص بلک شارک 5 و شارژر 120 وات (که مال اف فور 67 وات هست) و سیستم خنک کننده خوب و داشتن تیریگر و نور ار جی بی پشتش که قشنگ حس خاص بودن رو بهتون میده از اف فور خیلی سر تره. اگه بودجه خرید بلک شارک 5 رو دارید در خریدش شک نکنین. بعضیا از یه طرف پوکو اف فور جیتی رو پیشنهاد میدن با توجه به اسنپدراگون هشت نسل یک. اما این تراشه مدیریت حرارت خوبی نداره و زود داغ میکنه و در نتیجه باعث افت عملکرد میشه دلیلشم شرکت سازنده این تراشه هست که سامسونگه! اما اسنپدراگون 870 ساخت شرکت شناخته شده تایوانی یعنی *تی اس ام سی* هست شرکتی که تراشه های اپل هم اونجا تولید میشه و بی دلیل نبوده که در سال 2022 از تراشه اسنپدراگون 870 روی یک گوشی گیمینگ استفاده شده این تراشه به معنای واقعی بازدهی خوب و استانداردی داره و اف پی اس پایداری در بازی ها بهتون میده که لذت بازی کردن رو براتون میبره بالا خلاصه این گوشی رو بدون داشتن اطلاعات لازم با اف فور و اف فور جیتی مقایسه نکنید و بیخود بد نامش نکنین.

۱۹ دی ۱۴۰۱
    Limb0onTop

    دقیقا ارزش خریدن بلک شارک ۵ خیلی بالاعه فقط اگه تو f4 gt سیستم خنک کننده کار میشد مثل رد مجیک ۷ و ۵ پرو بلک شارک ارزش خریدش بالا میرفت

    ۲۷ دی ۱۴۰۱
Morteza.13

سلام مهدی جون بی زحمت
بررسی به صورت فیلم این گوشی
بلک شارک ۵ رو بزار ممنون

۰۹ آذر ۱۴۰۱
Mahdi2005

ارادت داریم آقای شجاری ❤️❤️😘

۲۱ آبان ۱۴۰۱