بررسی مشخصات گوشی Pixel 7A گوگل

گوشی های گوگل به خاطر ساخته شدن توسط خود سازنده اندروید یه رابط کاربری جذاب و ساده و در عین حال سبک و به روز رو دارند که هم پشتیبانی نرم افزاری طولانی مدتی دریافت میکنن و هم جز اولین گوشی هایی هستند که امکانات و قابلیت های جدید اندروید رو دریافت میکنن. عملکرد بخش های دیگه مثل سخت افزار قوی و بدنه خوش ساخت و به خصوص دوربین عالی باعث جذاب تر شدن گوشی های پیکسل گوگل شده. البته در ایران به خاطر واردات کم این گوشی ها خیلی طرفدار ندارن و قیمت بسیار بالاتری هم به نسبت گوشی های مشابه برندهای محبوب ایران مثل اپل، شیائومی و سامسونگ دارند. به همین خاطر شاید خبر عرضه جدیدترین گوشی اقتصادی گوگل یعنی Pixel 7a خیلی برای ما ایرانی ها جذاب و خاص نباشه اما اگه طرفدار تکنولوژی و اخبار روز باشید، خوندن بررسی این گوشی 500 دلاری شاید براتون خالی از لطف نباشه. با بررسی مشخصات گوشی Google Pixel 7a همراه موبونیوز باشید.

 

بررسی طراحی گوگل پیکسل 7a

از لحاظ ظاهری پیکسل 7a به گوشی پیکسل 7 شباهت بیشتری پیدا کرده و تا موقعی که دو گوشی رو دستتون نگیرید شاید خیلی متوجه تفاوت این دو نشید. طراحی مینیمال و ساده به این گوشی هم به ارث رسیده ولی یه مقداری توی متریال استفاده شده تفاوت هایی وجود داره. فریم از آلومینیوم ساخته شده ولی جنس قاب پشتی از پلاستیکه که از لحاظ ظاهری شبیه به شیشه به کار رفته در سری پیکسل 7 ساخته شده و فقط با دست گرفتن متوجه این تفاوت میشیم. قاب پشتی به صورت مات ساخته شده و خیلی کثیفی و لکه رو نشون نمیده. یه تفاوتی که شاید خیلی مهم نباشه نوع ترکیب محافظ آلومینیومی استفاده شده برای دوربین با فریم میانی گوشیه که توی این گوشی مثل پیکسل 7 یکپارچه نیست و تقریبا دو بخش جدا از همه دیگه هستن که یه مقداری ارزون بودن این گوشی رو بیشتر نشون میده.

بررسی طراحی گوگل پیکسل 7a

با اینکه گوشی سایز 6.1 اینچی داره ولی خیلی گوشی کامپکت و ریزی به حساب نمیاد و یه بدنه نسبتا قطور داره ولی به خاطر ساختار خمیده لبه های قسمت پشتی و فریم خوب توی دست قرار میگیره و گوشی خوش دستی به حساب میاد. گوگل از یه طراحی جذاب برای بخش جزیره دوربین گوشی های خودش استفاده میکنه و با استفاده از طرحی شبیه به ربات معروف اندروید، دو تا سنسور دوربین در یک بخش فلزی افقی قرار گرفتن و مثل این می مونه که سنسورهای این گوشی یه عینک محافظ زدن و علاوه بر محافظت از لنز ها یه ظاهر خاصی به این گوشی داده. البته به خاطر کوچیک شدن اندازه سنسورها برآمدگی کمتری نسبت به نسخه های گرون قیمت تر سری 7 پیکسل داره و خیلی برآمدگی این بخش اذیت کننده نیست. در کنار این دو سنسور فلش LED در سمت راست این بخش قرار گرفته. وسط قاب پشتی هم لوگو Google دیده میشه.

مشخصات بدنه گوشی پیکسل 7a گوگل

گوگل مثل بعضی از برندها از فریم پلاستیکی استفاده نکرده و استفاده از آلومینیوم برای این بخش با طراحی خمیده باعث میشه کیفیت ساخت گوشی بهتر بشه و خیلی حس میان رده بودن نده. روی لبه راست دکمه های پاور و کم و زیاد کردن صدا دیده میشه که چینش اونا مثل گوشی ها دیگه نیست و اول دکمه های صدا قرار داره و بالای اون دکمه پاور که به خاطر اندازه مناسب دستگاه دسترسی راحت و یه حس کلیکی باحال و خوبی دارند. بالای گوشی فقط یه میکروفون و سمت چپ درگاه سیم کارت قرار داره که فقط از دو سیم به صورت همزمان پشتیبانی میکنه. پایین گوشی هم اسپیکر دو تکه و پورت تایپ سی قرار گرفته.

بررسی بدنه و رنگبندی google pixel 7a

صفحه نمایش با اینکه طراحی خیلی قدیمی نداره اما حاشیه زیادی داره، به خصوص از بخش پایین نمایشگر و با توجه به قیمت و برند گوشی خیلی حس خوبی موقع استفاده از گوشی یا تماشای ویدیو نمیده و گوشی های گوگل، به خصوص در نسخه های میان رده هنوز به خوبی نتونستن این نقطه ضعف رو برطرف کنن. دوربین سلفی توی یه پانچ هول وسط نمایشگر قرار گرفته. از گوریلا گلس 3 برای محافظت حدودی صفحه در مقابل خط و خش استفاده شده.

البته گوگل با استفاده از گواهی IP67 یه مقداری به کیفیت ساخت این میان رده اهمیت داده و به نسبت گوشی های میان رده دیگه خیلی در این بخش ضعف خاصی نداره. به گفته گوگل این گوشی تا عمق 1 متری و تا 30 دقیقه میتونه در مقابل نفوذ آب مقاوم باشه، البته با توجه به قیمت دلار و گوشی ها بهتر خیلی این مورد رو تست نکنید ولی اگه زمانی به گوشی آب خورد نیازی به نگرانی نیست.

مقاومت در برابر رطوبت pixel 7a

گوشی Pixel 7a در زمینه طراحی گوشی جذاب و خاصی به حساب میاد و به نسبت میان رده بودن کیفیت ساخت خوبی داره و به خاطر اندازه مناسب و نوع طراحی بدنه گوشی خوش دستی به حساب میاد. یه مقداری حاشیه صفحه نمایش به نسبت زیاده اما در کل اگه خاص بودن و بالا بودن کیفیت ساخت براتون مهمه گوشی پیکسل 7a میتونه کار رو براتون در بیاره.

 

بررسی مشخصات نمایشگر Google Pixel 7A

صفحه نمایش 6.1 اینچی OLED با رزولوشن 1080 برای گوشی پیکسل 7a استفاده شده. با اینکه نمایشگر اندازه کوچیک و حاشیه زیادی داره اما جزئیات و ترکیب رنگ خوبی داره (در بیشتر مواقع!) و صفحه شارپ و روشنه و توی نور زیاد و با روشنایی خودکار میشه به راحتی از گوشی استفاده کرد. امکان تنظیم کنتراست تصویر هم با توجه به شدت و اندازه نور رو داره.

بررسی مشخصات نمایشگر Google Pixel 7A

گوشی های پیکسل مثل گوشی های معمولی اپل یعنی آیفون 14 و آیفون 14 پلاس هنوز به رفرش ریت های بالا مجهز نشدن و گوگل فقط به یه نرخ 90 هرتزی رضایت داده که اکثر گوشی های میان رده و حتی اقتصادی تر در حدود 250 دلاری هم دیگه از نرخ 120 هرتزی استفاده میکنن و این گوشی خیلی نمیتونه در این بخش جذاب و روون به نظر برسه. البته این 90 هرتز مثل بعضی گوشی ها جنبه تبلیغاتی نداره که فقط توی بعضی جاها روی عدد بالا قرار بگیره و در اکثر مواقع روی عدد 90 ثابت میمونه و یه تجربه در کل روون و خوبی رو میتونه به شما بده.

قابلیت +HDR10 استفاده شده که به خاطر مهارت گوگل و درک بهتر اون از این قابلیت، محتواهایی با کیفیت رنگ و روشنایی واقعی تر و زیباتری به شما نشون میده. حسگر اثر انگشت روی صفحه نمایش قرار گرفته و از یه سنسور اپتیکال با دقت و سرعت مناسبی استفاده شده که مشکل و کندی خاصی در باز کردن گوشی نداره.

 

بررسی عملکرد باتری گوگل پیکسل 7 ای

عملکرد باتری در گوشی های کامپکت و کوچیک خیلی مناسب نیست و گوشی 7a هم خیلی وضعیت خوبی نسبت به گزینه های دیگه نداره، شارژدهی افتضاح نیست ولی خوب و قابل توجه هم نیست اما میتونه در استفاده معمولی و عادی یک روز شما رو همراهی کنه. البته اگه از گوشی استفاده سنگین داشته باشید یا خیلی روی حالت 90 هرتز از گوشی استفاده کنید و ویدیو تماشا کنید، آخر روز نیاز به شارژ پیدا میکنید و باتری 4385 میلی آمپر ساعتی تقریبا عملکرد متوسط رو به خوبی داره.

در بخش شارژ شدن اصلا وضعیت مناسب نیست و حتی به نسبت گوشی های میان رده سامسونگ با قیمت بسیار پایین تر نمیتونه عملکرد خوبی از خودش نشون بده. توی جعبه آداپتوری وجود نداره ولی از آداپتور شارژ 18 واتی ساپورت میکنه که با استفاده از این آداپتور شارژ کامل گوشی یه دو ساعتی زمان میبره که در کنار شارژدهی معمولی واقعا زمان زیادیه و باید صبر زیادی داشته باشید. البته در این نسل شارژ بسیم 7.5 واتی اضافه شده که میتونه تا حدودی دست شما رو توی نحوه شارژ باز بذاره اما این بخش سرعت شارژ بسیار کمتری نسبت به شارژ با سیم داره ولی راحتی بیشتری به شما میده.

 

بررسی عملکرد دوربین Pixel 7A

گوشی پیکسل 7a از دوتا سنسور 64 مگاپیکسلی اصلی و 13 مگاپیکسلی اولترا واید استفاده میکنه که اتوفوکوس نداره و خبری از حالت ماکرو برای این گوشی نیست. برای دوربین سلفی از یه سنسور 13 مگاپیکسلی استفاده شده.

بررسی عملکرد دوربین Pixel 7A

دوربین اصلی حتی در شرایط نوری نامناسب میتونه عکس هایی با جزئیات خوب، رنگ های طبیعی و دینامیک رنج عالی بگیره و هوش مصنوعی به کار رفته به خوبی عکس های رو جذاب و زیبا میکنه.

عکس های اولترا واید افت کیفیت نسبتا کمی نسبت به لنز اصلی داره و کیفیت قابل قبولی به شما میده. اگه عکس های پیکسل 7a رو با نسخه معمولی مقایسه کنیم تقریبا تفاوت خاصی توی عکس ها دیده نمیشه و حتی با زوم کردن به خاطر بیشتر بودن مگاپیکسل دوربین این گوشی جزئیات کمتری از دست میره و میشه گفت این گوشی تقریبا عملکرد یکسانی با بردار گرون قیمت تر خودش داره.

دوربین اصلی میتونه با کیفیت 1080 و 4k و 60 فریم فیلمبرداری کنه که کیفیت خیلی خارق العاده ای نداره و به کیفیت بخش عکاسی نمیرسه. لرزشگیر دیجیتالی به کاهش لرزش ها موقع گرفتن ویدیوها در حال حرکت کمک میکنه. دوربین سلفی در حالت 1080 و 4k فقط میتونه با 30 فریم فیلمبرداری کنه.

 

مشخصات پردازشی و نرم افزاری گوگل Pixel 7A

گوگل برای این گوشی مثل نسخه های معمولی سری 7 از پردازنده انحصاری جدید خودش یعنی گوگل تنسور G2 استفاده کرده. این گوشی فقط در یه نسخه با 8 گیگ رم و 128 گیگ حافظه ذخیره سازی عرضه میشه که برای یه گوشی توی سال 2023 حداقل از لحاظ فضای ذخیره سازی خیلی کمه و چون امکان اضافه کردن فضای ذخیره سازی از طریق کارت حافظه جانبی رو نداره، یه نقطه ضعف بزرگ به خصوص برای کسانی که فایل و عکس های زیادی توی گوشیشون نگه میدارن به حساب بیاد.

مشخصات پردازشی گوگل Pixel 7A

تراشه G2 از لحاظ قدرت خالص خیلی خفن و پر قدرت نیست اما به گفته گوگل به لطف قابلیت های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی که برای اون استفاده شده میتونه در بخش هایی مثل دوربین عملکرد بهتری داشته باشه. البته خیلی نمیشه به گفته های گوگل اتکا کرد و این گوشی یه مشکل بزرگی داره که باعث عملکرد ضعیف تر از معمول میشه و اون عدم پشتیبانی خوب سازنده های برنامه ها و بازی هاست، بلایی که سر گوشی هایی که از چیپست های اختصاصی اگزینوس سامسونگ هم استفاده میکنن میاد و باعث میشه در بعضی برنامه ها و بازی ها حتی از گوشی هایی با پردازنده ضعیف تر از این گوشی عملکرد پایین تری ببینم.

به خاطر اندازه کوچیک گوشی و بهینه نبودن پردازنده دما به خوبی خارج نمیشه و همین مورد باعث میشه گوشی خیلی سریع داغ کنه و حتی در استفاده 10 تا 20 دقیقه ای سنگین گوشی شروع به کاهش قدرت کنه که باعث افت عملکرد و ایجاد لگ و باگ میشه. یه موردی که خیلی میتونه اذیت کنه موقعی که دارید بازی می کنید یا عکس میگیرید اگه گوشی داغ کنه، برای مدیریت دما روشنایی صفحه رو کم میکنه و تقریبا دیگه چیزی دیده نمیشه و باید گوشی رو کنار بذارید تا خنک بشه و بعد از گوشی استفاده کنید.

یه بخشی از این مورد به بهینه نبودن مصرف انرژی این پردازنده گوگل بر می گرده که به خاطر جدید بودن اون خیلی نمیشه به گوگل ایراد گرفت و احتمالا در نسل های بعدی بتونه عملکردش در این بخش رو بهتر کنه ولی در حال حاضر برای استفاده سنگین و یا بازی اصلا مناسب نیست و حتی در استفاده معمولی در بعضی برنامه ها میتونه اذیت کننده باشه.

گوشی های پیکسل یه تجربه شبیه به گوشی های آیفون عرضه میکنن که هماهنگی خیلی خوبی بین سخت افزار و نرم افزار وجود داره ولی فقط به جای iOS از اندروید استفاده میشه و خیلی رابط کاربری ساده و بی شیله پیله شده! پشتیبانی طولانی مدت 5 ساله گوگل این بخش رو جذاب میکنه و گوشی های پیکسل جزو اولین گوشی هایی هستند که آپدیت ها و قابلیت های جدید اندروید رو ماه به ماه دریافت میکنن که میتونه برای خوره های تکنولوژی جذاب باشه. اندروید 13 استفاده شده بدون هیچ پوسته خاصیه و یه تجربه سبک و به روز و راحت رو به شما میده و یه طراحی مینیمال و خیلی ساده داره و گوگل سعی کرده طراحی مینیمال خودش رو در این بخش هم رعایت کنه و قابلیت و امکانی رو به زور به خورد شما نده. تعداد برنامه های اضافه و از پیش نصب شده خیلی کمه و محدود به برنامه های خود گوگل میشه. البته این طراحی مینیمال و ساده برای همه شاید جذاب نباشه و اگه به قابلیت ها و امکانات شخصی سازی و یا ساده سازی اندروید روی گوشی های دیگه عادت کرده باشید، کار با این گوشی شاید براتون عذاب آور و اذیت کننده باشه و گوگل هنوز نتونسته یه تعادل خوب بین تجربه سبک و مینیمال و قابلیت های ساده سازی و روون شدن رابط کاربری پیدا کنه و شرکت هایی مثل موتورولا و یا Nothing در کنار یه رابط کاربری ساده و سبک امکانات شخصی سازی و قابلیت های دسترسی مناسبی در اختیار مخاطبین خودشون میزارن.

 

مشخصات اسپیکر گوشی گوگل پیکسل 7A

پیکسل 7a به یه اسپیکر استریو مجهز شده و صدا به طور همزمان از اسپیکر زیر گوشی و اسپیکر مکالمه پخش میشه. صدا بلندی بسیار خوبی داره اما کیفیت صدا به خصوص در صداهای بلند اصلا خوب نیست و بیس کم و ضعیفی داره. صدای های میانه به خصوص صحبت و مکالمه ها وضوح خوبی داره و این باعث میشه بیشتر برای تماشای ویدیوهای یوتیوب یا پادکست مناسب باشه و خیلی توی بازی و یا برای تماشای فیلم خوب نباشه. پخش صدا به صورت بالانس هم یه نکته مثبت برای این بخش حساب میشه و در کل باعث میشه عملکرد این بخش متوسط رو به خوب باشه.

بررسی مشخصات گوشی Pixel 7A گوگل

 

آیا گوشی Pixel 7a گوگل ارزش خرید دارد؟

گوشی گوگل Pixel 7a یه طراحی کوچیک و نسبتا کامپکت با کیفیت ساخت بسیار خوب و صفحه نمایش مناسب داره که عملکرد پردازشی قابل قبول اما با بعضی مشکلات و یه رابط کاربری تمیز و سبک به شما میده و به لطف شارژدهی خوبی که برای یه گوشی با اندازه کوچیک داره در استفاده طولانی خیلی اذیت کننده نیست و دوربین با عملکرد بسیار خوبی داره که عملا تفاوتی با نسخه گرونتر یعنی پیکسل 7 نداره و با توجه به اختلاف های خیلی کمی که در اندازه و کیفیت ساخت دارند خرید گوشی پیکسل 7a که 100 دلار ارزونتره، منطقی تره. البته گوشی پیکسل 7a در مقایسه با میان رده های برندهایی مثل سامسونگ و شیائومی حتی با قیمت پایین تر هم خیلی ارزش خرید بالایی به جز داشتن لوگو گوگل و یه دوربین با عملکرد خیلی خوب و با امکانات مناسب نداره. نرخ به روز رسانی 90 هرتزی و حاشیه زیاد صفحه، سرعت شارژ بسیار کم و پردازنده ناپایدار نقاط ضعف خیلی بزرگی به حساب میان و چون در لیست قیمت گوشی بازار ایران موجودی کم و قیمت بالایی پیدا میکنه فقط در صورتی میتونید به خرید Pixel 7a گوگل فکر کنید که طرفدار سری گوشی های پیکسل گوگل هستید و قصد تجربه کردن کار با گوشی های این سری رو دارید وگرنه عملا خرید این گوشی در ایران اصلا منطقی نیست و در بازار جهانی هم این گوشی رقبا قوی و قدری داره و خیلی با ریسک میشه سمت این گوشی جذاب اما مشکل دار رفت و گوگل هنوز اون شناخته شدن و محبوبیت برند اپل رو نداره که بشه با چشم بستن روی مشکلات، سمت گوشی های این برند رفت.

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار 10 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 126
5/ 3.8

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

ali.sh2004

بدون تعصب گوشیه اشغالیه 😂

۱۷ اسفند ۱۴۰۲
Mhch8877

کی اینو میخره؟

۱۱ بهمن ۱۴۰۲
Adelj

اندروید فقط خالص👌

۰۵ دی ۱۴۰۲
!Just trust me

بررسی پیکسل ۷ رو اگه میشه بزارید

۱۱ آذر ۱۴۰۲
qazal

با این همه ضعف، انقد گرونههه؟

۲۲ شهریور ۱۴۰۲
Alireza.1402

من a33 دارم ۲۰ میلیون از این گوشی ارزون تر هست ولی روی این گوشی گوریلا گلس ۳ هست ولی روی گوشی من گوریلا گلس ۵ هست! این گوشی ۱۸ وات آداپتور ساپورت میکنه ولی گوشی من ۲۵ وات! گوشی من ۹۰ هرتز هست انتظار میره این گوشی که ۲۰ میلیون گرون تر هست ۱۲۰هرتز باشه ولی نیست و ۹۰ هرتز هست

۲۹ مرداد ۱۴۰۲
Alireza1313

امسال گوگل واقعا باید یه فکری به حال خودش بکنه با این قیمت برین سراغ شیائومی و سامسونگ و اپل

۱۶ مرداد ۱۴۰۲
Alireza96483904

چه کاری ۲۶ تومن میدم ایفون۱۱ پرو میگیریم ۶ تومنم تو جیب خودم میمونه

۲۴ تیر ۱۴۰۲
Alireza96483904

چه کاری ۲۶ تومن میدم ایفون پرو میگیریم ۶ تومنم تو جیب خودم میمونه

۲۴ تیر ۱۴۰۲
F_1386

خودش با قیمتش نمیخونه فقط رابطه کاربریش خفن

۲۳ تیر ۱۴۰۲
Mohammadsi30

Oxygen OS یه ویدیو میخواهم

۲۰ تیر ۱۴۰۲
Mohammadsi30

اکسیژن او اس یه ویدیو درباره اش بذار

۲۰ تیر ۱۴۰۲
Amin3581

چون خوش دسته خوبه

۱۰ تیر ۱۴۰۲
SOREL

سلام
از نظر من هر چی خوش دست باشه از اون رشته!
فقط رابط کاربری اش ماه🥹

۱۰ تیر ۱۴۰۲
hamed1395

گوشی ک کالاف ۱۲۰ اف پی اس بده تا ۲۵ میلیون چی خوبه ؟

۰۸ تیر ۱۴۰۲
Shayan .mi

تو قسمت دوربین برادر اشتباه نوشتید بردار

۰۵ تیر ۱۴۰۲
Nimapvp

آقای شجری میشه یه سری کارای مسخره نکنید
الان سوپررررر خوش دست چی بود؟؟

۰۵ تیر ۱۴۰۲
mehdibirgany

راه ارتباطی سایت چطوره؟

۰۴ تیر ۱۴۰۲