بررسی گوشی Poco X6 شیائومی

برند پوکو که با تولید گوشی‌های اقتصادی و با امکانات مناسب تونسته به فروش بالایی در بازار ایران و جهان برسه، در 21 دی ماه 1402 از نسل جدید سری X یعنی گوشی Poco X6، رونمایی کرد. بررسی پوکو X6 شیائومی نشان میده که این گوشی تا حد امکان ضعف‌های اصلی نسل‌های قبلی رو برطرف کرده و به یک میان رده سرسخت در مقابل رقبا تبدیل شده. پوکو ایکس 6 شیائومی که از پردازنده Snapdragon 7s نسل 2 و باتری 5100 میلی آمپر ساعتی استفاده کرده، می‌خواد جایگزین گوشی جذاب و محبوب نسل قبلی بشه.

با بررسی گوشی Poco X6 شیائومی همراه موبونیوز باشید تا ببینیم که آیا این گوشی شیائومی می‌تونه در سال جدید یه رقیب سرسخت در بازه قیمتی خودش باشه یا نه؟

 

بررسی Poco X6 از نظر طراحی و کیفیت ساخت

گوشی Poco X6 شیائومی از یه طراحی آشنا در خانواده پوکو بهره برده. مثل همیشه قاب دوربین در یک پنل شیشه‌ای شکل مشکی رنگ جا داده شده و که POCO هم روش قرار گرفته. این طراحی که دیگه به امضای برند پوکو تبدیل شده، در اکثر محصولات تولید شده توسط برند پوکو دیده میشه.

بررسی طراحی دوربین گوشی Poco X6 شیائومی 

رنگ‌بندی گوشی پوکو X6 شیائومی شامل رنگ‌های:

  • مشکی
  • آبی
  • سفید

است. به لطف طراحی کاملا پلاستیکی و وزن 181 گرمی این گوشی، میشه گفت که با یه گوشی نسبتا سبک روبه‌رو هستیم که به خوبی در دست می‌شینه.

 

پنل پشتی گوشی پوکو X6

در طراحی قاب پشتی از یک پنل پشتی تخت استفاده شده که از جنس پلاستیک است. در نسخه‌های آبی و مشکی به دلیل استفاده از پنل پشتی آینه‌ای شکل، به شدت اثر انگشت و کثیفی رو جذب خودش می‌کنه، اما در رنگ سفید با توجه به استفاده از تکسچر مرمر مانند، اثر انگشت و لکه‌های به مراتب کمتری رو جذب می‌کنه. با توجه به جذب اثر انگشت مخصوصا در رنگ‌های آبی و مشکی استفاده از قاب می‌تونه علاوه بر محافظت از بدنه، این آثار رو کمتر نمایش بده.

 

طراحی اطراف بدنه پوکو ایکس 6

با بررسی Poco X6 متوجه میشیم که فریم دور تا دور این گوشی در تمامی نسخه‌ها حالت تخت و مات داره و از جنس پلاستیک ساخته شده. دکمه‌های پاور و تنظیم صدا در لبه راستی قرار گرفتن و لبه چپ خالی از هر چیزی طراحی شده. در لبه بالایی شاهد جک 3.5 میلی متری صدا، IR Blaster یا فرستند مادون قرمز، یک میکروفون و خروجی دوم اسپیکر هستیم. در انتها لبه پایینی هم درگاه سیم‌کارت دوگانه، پورت تایپ سی، میکروفون اصلی و اسپیکر دوم رو قرار گرفتند.

 

استاندارد محافظتی Xiaomi Poco X6

در طراحی صفحه نمایش گوشی Poco X6 از جدیدترین نسخه محافظ گوریلا یعنی گوریلا گلس وکتوس (Gorilla Glass Victus) استفاده شده که در این بازه قیمتی فوق‌العاده به حساب میاد. این گوشی از گواهی IP54 پشتیانی می‌کنه که یعنی امکان غوطه‌ور شدن در آب رو نداره، اما استفاده از اون در روزهای بارانی رو تضمین می‌کنه و در برابر پاشیدن قطرات آب مقاومت داره.

نهایتا طراحی این گوشی، نسخه تکامل یافته و بهبود یافته نسل‌های قبلی سری Poco X است. با حفظ امضای برند پوکو، طراحی سبک و خوش دست و استفاده از بهترین نسخه محافظ صفحه نمایش گوریلا گلس، این گوشی در بخش طراحی بیشتر به گوشی‌های بالا رده شبیه است. در نتیجه می‌تونه به خوبی در استفاده‌های بلند مدت شما رو همراهی کنه.

 

بررسی پوکو X6 از نظر صفحه نمایش

گوشی Poco X6 به یه صفحه نمایش 6.67 اینچی امولد با نرخ به‌روزرسانی 120 هرتز و تراکم پیکسلی 446ppi مجهز شده. این صفحه نمایش از Dolby Vision و +HDR 10 پشتیبانی می‌کنه و بیشینه روشنایی آن طبق گفته پوکو به 1800 نیت می‌رسه که البته در تجربه و استفاده‌های واقعی در تست‌ها به عدد 1339 رسیده که کماکان رقم فوق‌العاده‌ای محسوب میشه. نمایشگر این گوشی میان رده‌های قدرتمندی مثل گوشی A54 سامسونگ رو پشت سر می‌ذاره و میشه زیر نور مستقیم خورشید به راحتی ازش استفاده کرد.

این صفحه نمایش با گوریلا گلس وکتوس محافظت میشه و از صفحه نمایش همیشه روشن هم پشتیبانی می‌کنه. نرخ نوسازی تصاویر به صورت آداپتیو و هوشمند قابل تنظیم است که بین 30، 60، 90 و 120 به صورت خودکار تغییر می‌کنه. تنظیمات متنوعی هم برای غلظت رنگی در اختیار کاربر قرار داده که در کنار امکان نمایش بیش از 68 میلیارد رنگ باعث میشه دقت رنگی نمایش داده شده خیلی جذاب و زنده به نظر برسه.

نهایتا صفحه نمایش وظیفه خودش رو به بهترین نحو انجام داده و بخش نمایشگر گوشی پوکو X6 رو در رده گوشی‌های قاتل پرچمدار قرار میده.

 

نقد و بررسی باتری و شارژدهی پوکو X6 شیائومی

گوشی Poco X6 از یک شارژر 67 واتی پشتیبانی می‌کنه و خوشبختانه کماکان شارژر در جعبه اون قرار داره. گوشی پوکو ظرف 15 دقیقه 47 درصد شارژ میشه و در نیم ساعت این رقم به 78 درصد می‌رسه. برای فول شارژ شدن پوکو X6 شیائومی 47 دقیقه زمان لازم است و میشه گفت این گوشی در زمینه شارژ شدن عملکردی عالی رو از خودش نشان میده.
این گوشی به یک باتری 5100 میلی آمپر ساعتی مجهز شده که نسبت به سال قبل پیشرفت خفیفی محسوب میشه اما عملکرد باتری در عمل کاملا معمولی است و در برابر رقبایی مثل A54 سامسونگ حتی کمی ضعیف‌تر هم ظاهر شده.

بررسی عملکرد باتری و شارژدهی Poco X6 شیائومی

در مجموع بررسی باتری گوشی Poco X6 شیائومی نشان میده که این گوشی:

  • در استفاده‌های نیمه سنگین هم می‌تونه یک روز کامل شما رو همراهی کنه.
  • به لطف شارژر سریع می‌تونه اندکی ضعیف‌تر بودن بخش شارژدهی رو جبران کنه.

در کل عملکرد پکیج باتری بالاتر از حد متوسط است و مثل همیشه سرعت شارژ بالا، نکته مثبت و قابل توجه این بخش به شمار میره.

 

بررسی دوربین گوشی Xiaomi Poco X6

پوکو X6 در قاب پشتی و جلویی از چند دوربین استفاده کرده که عبارتند از:

  • دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی
  • دوربین اولترا واید 8 مگاپیکسلی
  • دوربین ماکرو 2 مگاپیکسلی
  • دوربین سفی 16 مگاپیکسلی

البته امسال لنز اصلی به OIS مجهز شده است که می‌تونه در شرایط خاص مثل شرایط نوری نامناسب و در حال حرکت، عملکرد به وضوح بهتری داشته باشه. در ادامه به شرح مختصر هر یک از دوربین‌های گوشی Poco X6 می‌پردازیم.

 

عملکرد دوربین اصلی پوکو X6

لنز اصلی از یک سنسور 64MP و فیلتر Quad-Bayer استفاده می‌کنه. این لنز در حالت پیش‌فرض عکس‌ها رو در حالت 16 مگاپیکسلی ثبت می‌کنه و در شرایط نوری مطلوب تصاویر چشم‌نوازی رو به ثبت می‌رسونه. تصاویر ثبت شده نرخ دینامیکی مطلوبی دارند، جزئیات رو به خوبی ثبت می‌کنند، رنگ‌ها کاملا واقعی به نظر می‌رسند و حتی نویز کمی هم دارند.

بررسی عملکرد دوربین اصلی Poco X6 شیائومی

تصاویر در زوم دو برابری کماکان خوب به نظر می‌رسند، تنها گاهی برخی رنگ‌ها اندکی گرم‌تر ثبت میشن که خوب یا بد بودن این موضوع بسته به سلیقه شما داره. تصاویر در حالت 64MP اصلی جزئیات معمولی دارند و نویزهای بیشتری رو نشان میدن، در نتیجه بهتره عکس‌ها رو در حالت پیش‌فرض ثبت کنید.

 

عملکرد دوربین اولترا واید Poco X6

نتیجه بررسی گوشی Poco X6 در بخش عکاسی با دوربین اولترا واید هشت مگاپیکسلی، کیفیت خوبی داره. عکس‌های گرفته شده با این دوربین جزئیات قابل قبولی دارند. این عکس‌ها میدان دید وسیعی رو در دسترس قرار میدن، رنگ‌ها رو به خوبی ثبت می‌کنند و میزان نویزها هم قابل تحمل است.

همچنین نرخ دینامیکی هم شاید ایده‌آل نباشه اما برای یه لنز اولترا واید توی یه گوشی میان رده مناسب است. تنها نکته منفی در اینجا شاید سوختن بخشی از تصاویر باشه که ناشی از جذب نور زیاد اون ناحیه و ضعف نرم‌افزاری در پردازش تصاویر است.

 

عملکرد دوربین ماکرو پوکو X6 شیائومی

تصاویر لنز دوربین ماکرو دو مگاپیکسلی قابل اتکا نیستند و شاید با صرف وقت زیاد بشه عکس‌های قابل تحملی ثبت کرد. به طور کلی نباید توقع زیادی از این لنزها درگوشی‌های میان رده داشته باشیم.

 

عملکرد دوربین سلفی گوشی Poco X6

دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی این گوشی چینی از تکنولوژی Quad-Bayer بهره می‌بره. عکس‌های گرفته شده با این دوربین رنگ‌ها رو به خوبی ثبت می‌کنند و رنج دینامیکی مناسبی دارند، اما جزئیات در بهترین حالت متوسط و بافت‌ها نرم‌تر از واقعیت به نظر می‌رسند. در نهایت عملکرد دوربین سلفی پوکو ایکس 6 قابل قبول ارزیابی میشه.

 

عملکرد دوربین گوشی پوکو X6 در فیلمبرداری

این گوشی می‌تونه با لنز اصلی با کیفیت 4k و 30 فریم بر ثانیه فیلمبرداری کنه. کیفیت فیلم‌ها در نور روز عالی هستند، رنگ‌ها دقیق ثبت میشن، نرخ دینامیکی مناسبی دارند و کنتراست فیلم‌ها هم بالا است. در شرایط نوری خوب فیلمبرداری با لنز الترا واید هم مناسب است، کیفیت فیلم‌ها مطلوب، نویزها کم و رنگ‌ها به واقعیت نزدیک هستند. کیفیت فیلمبرداری با دوربین سلفی هم قابل قبول است، تنها نرخ دینامیکی کمی پایین‌تر از انتظار عمل می‌کنه.

با کاهش نور کیفیت فیلمبرداری تمامی دوربین‌ها با افت قابل توجهی روبه‌رو میشه و عملکرد اون حتی به پایین‌تر از حد متوسط می‌رسه. عکس‌های گرفته با این گوشی در شرایط نوری نامناسب چنگی به دل نمی‌زنند و فعال شدن حالت NIGHT MODE هم نمی‌تونه کمک چندانی به این مورد کنه. در این حالت جزئیات کمتر از انتظار هستند و نویز به وضوح در تصاویر حس میشه.

در مجموع دوربین گوشی Poco X6 برای یه گوشی میان رده عملکرد مناسب و قابل قبولی داره.

 

بررسی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری Poco X6

گوشی Poco X6 یکی از اولین گوشی‌هایی است که از Snapdragon 7s Gen 2 شرکت کوالکام بهره می‌بره. این پردازنده 4 نانومتری در واقع نسخه کمی سریع‌تر تراشه Snapdragon 6 Gen 1 محسوب میشه. این پردازنده به سرعت تراشه اسنپدراگون +7 نسل دو یا حتی نسل یک نیست، اما نسبت به Snapdragon 695 که در نسخه سال قبل یعنی گوشی Poco X5 استفاده شده، پیشرفت قابل قبولی محسوب میشه.

بررسی پردازنده Snapdragon 7s نسل 2 گوشی پوکو X6

این پردازنده که از فریم ریت 144hz و رزلوشن +FHD پشتیبانی می‌کنه، در تست‌های بنچمارک عملکرد قابل قبولی داشته و رقیب‌های مستقیم خود مثل A54 سامسونگ رو شکست داده.

 

پایداری سخت‌افزار پوکو X6

در زمینه پایداری هم با عملکرد فوق‌العاده‌ای از گوشی پوکو X6 طرف هستیم. افت عملکرد این گوشی در استفاده‌های سنگین، چیزی در حدود 20 درصد از قدرت نهایی تراشه رو نشان میده. اگر سخت‌افزار از اولویت‌های شماست، حتما گوشی پوکو X6 رو جز انتخاب‌های اصلی خود قرار دهید.

به طور خلاصه برای بررسی پوکو X6 در بخش پایداری حرارتی میشه گفت:

  • این گوشی در استفاده‌های روزمره هیچ‌گونه افت عملکرد یا افزایش دمای آزار دهنده‌ای نداره.
  • برای استفاده‌های سنگین مثل تدوین ویدیو و بازی‌های سنگین هم گوشی عملکرد مطلوبی برای بازه قیمتی خودش داره.

گوشی Poco X6 در اجرای اکثر بازی‌ها روی تنظیمات high می‌تونه فریم ریت بالا و پایداری داشته باشه. در استفاده طولانی مدت برای بازی نیز شاهد افزایش دمای غیرمعمول یا افت عملکرد محسوسی نیستیم.

 

بررسی رابط کاربری و پشتیبانی نرم‌افزاری Xiaomi Poco X6

متاسفانه گوشی پوکو X6 با HyperOS عرضه نشده و به جای اون با پوسته MIUI 14 مبتنی بر اندروید 13 عرضه شده. پوسته MIUI 14 استفاده شده در این گوشی، مخصوص گوشی پوکو است اما در عمل تفاوت چندانی با نسخه استاندارد MIUI 14 دیده نمیشه. شاید بارزترین تفاوت این رابط کاربری با نسخه اصلی استایل آیکون‌های پیش‌فرض باشه که این مورد هم به سادگی قابل شخصی‌سازی است. پوکو عرضه سه آپدیت اصلی اندروید و چهار سال آپدیت امنیتی رو برای این گوشی تضمین کرده.

به گفته شیائومی این گوشی به زودی آپدیت مربوط به HyperOS رو دریافت می‌کنه. یکی از سه آپدیت اصلی اندروید این گوشی فقط به همین به‌روزرسانی اختصاص داره و در عمل فقط تا دو سال نسخه‌های اندروید جدید رو دریافت می‌کنه.

بررسی Poco X6 شیائومی در بخش رابط کاربری

شیائومی هنوز در این بخش به نسبت رقبای دیگه مثل سامسونگ عملکرد خیلی جذاب و منظمی نداره. با توجه به دریافت رابط کاربری جدید HyperOS شیائومی میشه به عملکرد نرم‌افزاری مناسب این گوشی در طولانی مدت هم امیدوار بود.

 

بررسی پوکو X6 شیائومی در بخش اسپیکر

در اینجا با اسپیکر دوتایی مواجه هستیم؛ یک اسپیکر در لبه بالایی گوشی که نقش اسپیکر مکالمه رو هم هم‌زمان ایفا می‌کنه و یک اسپیکر در لبه پایینی. اسپیکر بالایی طبق معمول صدای کمتری تولید می‌کنه و وظیفه پخش صداهای فرکانس بالا رو داره. خروجی نهایی از هر دو اسپیکر صدایی بالانس و مطلوب است. این اسپیکرها از Dolby Atmos پشتیبانی می‌کنند که به صورت پیش‌فرض هم فعال است.

در مجموع خروجی صدا کیفیت خیلی خوبی داره، تفکیک صدا به خوبی اجرا میشه و بلندی صدا هم مطلوب است. گوشی پوکو ایکس 5 شیائومی در این بخش هم عملکرد بسیار خوبی از خودش به نمایش می‌ذاره.

 

آیا گوشی Poco X6 شیائومی ارزش خرید دارد؟

در بررسی پوکو X6 شیائومی می‌بینیم که این گوشی در بخش سخت‌افزار نسبت به گوشی‌های دیگه بازار برتری محسوسی داره و برای بازی کردن میشه اون رو توصیه کرد؛ اما در بخش دوربین علی رغم عملکرد مطلوب، نمی‌تونه در برابر A54 سامسونگ حرفی برای بزنه.

طراحی خوش دست، وزن سبک، صفحه نمایشی که با گوریلا گلس وکتوس محافظت میشه، شارژر سریع و اسپیکر استریو باکیفیت جزو نقاط مثبت دیگه این گوشی به شمار میرن. با توجه به بهبودهای ایجاد شده در این نسل میشه گوشی Poco X6 شیائومی رو به عنوان یکی از میان رده‌های جذاب و خوش ساخت امسال به حساب آورد. قیمت 300 دلاری گوشی Poco X6 و قیمت 240 دلاری نسل قبلی اون، این گوشی رو به رقیب مستقیم گوشی‌های ردمی نوت 13 شیائومی و a54 سامسونگ تبدیل می‌کنه.

حالا که تا آخر بررسی گوشی Poco X6 شیائومی همراه ما بودید، بگید نظر شما راجع به این گوشی چیه؟ به نظر شما این گوشی می‌تونه در رقابت سنگین بین گوشی‌های میان رده، سهم بازار قابل توجهی رو به دست بیاره یا نه؟!

نویسنده : alirezalesan
تاریخ انتشار 1 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 52
5/ 4.5

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

tahamousavi

گوشی خفنیه…

۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
MOHAMMAD NOTTAGH

سلام دوستان
من poco x6 رو خریدم به نظر من ارزش این از not13pro بهتره چون پردازنده صفحه نمایش باتری مثل همه.
دوربینش دقیقاً همون دروبینی هست که توی گوشی poco x3GT هست مدلش و شرکت سازنده دوربین یکیه یکی از اقوام poco x3GTداشت مقایسه کردم عکس ها باهم مو نمی‌زد پردازنده هم نسبت به قیمتش عالیه و صفحه نمایشش عالیه حاشیه هاش کمه کلا گوشی خوش دستیه

۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
HesamJJ7

سلام بین این گوشی و note 13 pro موندم یکی راهنماییم کنه پردازندشون یکیه ولی خب اون دوربین و بعضی چیزاش بهتره از نظر صفحه نمایش هم که یکیه و راجب نوت ۱۲ پرو پلاس هم یه نظری بدین

۱۷ فروردین ۱۴۰۳
HesamJJ7

سلام بین این گوشی و note 13 pro موندم یکی راهنماییم کنه پردازندشون یکیه ولی خب اون دوربین و بعضی چیزاش بهتره از نظر صفحه نمایش هم که یکیه و راجب نوت ۱۲ پرو پلاس هم یه نظری بدید

۱۷ فروردین ۱۴۰۳
Mobin.parsa

سلام
لطفاً ویدیو برسی قرار دهید

۰۸ فروردین ۱۴۰۳
Mobin.parsa

سلام
لطفاً ویدیو برسی رو قرار بدید

۰۸ فروردین ۱۴۰۳