بررسی گوشی Poco F6 شیائومی

کمپانی شیائومی، قاتل پرچمدارهای 2024 رو در تاریخ 3 خرداد 1403 در شهر دبی معرفی کرد. گوشی‌های Poco F6 و Poco F6 Pro دو محصولی هستن که پس از مدت‌ها انتظار به عنوان پرچمدارهای پوکو معرفی شدن. پوکو اف 6 در مقایسه با نسل قبلیش، پیشرفت‌های قابل توجهی داره. پوکو تو این مدل تونسته برای گوشیش استاندارد ضدآب دریافت کنه، پردازنده‌ش رو ارتقاء بده، سرعت شارژ باتریش رو بهتر کنه و دوربین سلفیش رو به 20 مگاپیکسل برسونه. در مقابل، لنز ماکرو روی این گوشی وجود نداره و دوربین اصلیش از 64 مگاپیکسل به 50 مگاپیکسل کاهش پیدا کرده. با این اوصاف، باید ببینیم تغییرات این گوشی جدید پوکو تا چه حد راضی کننده‌ست. پس با بررسی گوشی Poco F6 ‌شیائومی همراه ما باشید تا ببینیم ارزش خرید داره یا نه؟

 

بررسی گوشی Poco F6 شیائومی از نظر طراحی و کیفیت

گوشی‌های سری F پوکو، در دسته گوشی‌های بالارده این شرکت قرار می‌گیرن و در مقایسه با سری X و M، طراحی کلاسیک و ظاهری استاندارد دارن. در واقع این سری گوشی‌ها قراره با گوشی‌های پرچمدار آیفون و سامسونگ رقابت کنن و به همین دلیل باید ظاهرشون هم در حد و اندازه‌ی اون ها باشه. گوشی Poco F6 هم از این قاعده مستثنی نیست.

بررسی گوشی Poco F6 شیائومی از نظر طراحی

همونطور که تو خبرهای عرضه پوکو اف 6 پرو هم پیش‌بینی شده بود، این گوشی دقیقاً همون شیائومی Redmi Turbo 3 هست که اواخر فروردین 1403 رونمایی شده. وقتی این دو گوشی رو در کنار هم قرار میدید، متوجه میشید که از نظر طراحی و خصوصیات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در واقع یکی هستن. در کنار این شباهت، باید گفت که Poco F6 در سه رنگی که در تصویر بالا می‌بینید تولید و روانه بازار شده و از این نظر هم با توربو 3 فرقی نداره.

  • مشکی (Black)
  • سبز (Green)
  • تیتانیوم (Titanium)

به طور کلی، قرار دادن دو لنز با اندازه بزرگ روی قاب پشتی گوشی Poco F6 ظاهری جذاب به این گوشی داده و اون رو با نسل قبلیش متمایز کرده. گرچه استفاده از لنزهای خیلی بزرگ، چند سالی میشه که دیگه مرسوم نیست؛ اما به نظر می‌رسه شیائومی دست به این ریسک زده تا واکنش طرفدارهاش رو ببینه. شاید سال آینده گوشی Poco F7 با سه لنز بزرگ طراحی بشه!

 

کیفیت بدنه

برخلاف Poco F6 Pro که رنج قیمتی بالاتری داره و از شیشه و آلومینیوم برای ساخت بدنه و فریمش استفاده شده، برادر کوچیکتر یعنی پوکو اف 6، بدنه و فریم پلاستیکی داره. این موضوع قطعاً روی کیفیت و مقاومت بدنه گوشی تاثیرگذاره. طول و عرض این گوشی 160.5 در 74.5 میلی‌متر بوده و ضخامتی معادل 8 میلی‌متر داره. بخاطر استفاده از پلاستیک در ساخت این گوشی و ضخامت کمی که داره، وزنش به حدود 180 گرم رسیده و در دسته گوشی‌های سبک وزن جای می‌گیره.

کیفیت بدنه گوشی Poco F6 شیائومی

به طور کلی، کیفیت Poco F6 به دلیل بالارده بودن این گوشی نسبت به سری X و M این کمپانی بالاتره. به علاوه، استفاده از استانداردهای محافظتی و گلس‌ مقاوم گوریلا گلس، مقاومت بدنه‌ پوکو اف ۶ رو تقویت کرده.

 

پنل جلویی گوشی

در قسمت جلوی این گوشی، صفحه نمایش 6.67 اینچی رو می‌بینید که لنز سلفی در بالاترین قسمت با طراحی پانچ هول و زیر نمایشگر قرار داده شده. نسبت نمایشگر به بدنه این گوشی 89.8 درصد در نظر گرفته شده تا وقتی از جلو به گوشی نگاه می‌کنید، فریم کمتری دیده بشه. به طور کلی شرکت پوکو سعی کرده طراحی پنل جلوی گوشی رو با کمترین میزان فریم و مطابق با ترند روز انجام بده. این پنل با پوشش گوریلا گلس ویکتوس پوشیده شده و نسبت به نسل قبلی که گوریلا 5 بوده مقاومت بیشتری در برابر ضربه داره.

 

طراحی اطراف بدنه (فریم)

رنگ فریم Poco F6 با رنگ بدنه متفاوته. به عنوان مثال نسخه مشکلی این گوشی، فریمی خاکستری داره که با بافت مخصوصی که براش در نظر گرفته شده، از بدنه متمایز میشه. سمت راست این گوشی کلیدهای ولوم و پاور دیده میشه، سمت چپ چیزی نیست، پایین گوشی پورت شارژ، میکروفن، اسپیکر و شیار سیم کارت وجود داره و در قسمت بالای گوشی، اسپیکر و میکروفون دوم و سنسور مادون قرمز قرار داره.

لبه‌های این گوشی کاملاً تخت نیست اما شباهت زیادی به گوشی‌های لبه تخت داره. در عکس‌های بالا می‌تونید پورت‌ها و امکانات اطراف بدنه این گوشی رو به خوبی مشاهده کنید.

 

طراحی دوربین‌ها

شیائومی از طراحی خاصی برای دوربین‌های این گوشی استفاده کرده. دو لنز بیش از حد بزرگ روی بدنه دیده میشه و در کنارش، یک فلاش با اندازه نسبتا بزرگ قرار داده شده که در نگاه اول به نظر میاد گوشی سه دوربین داره. خود لنزها خیلی بزرگ نیستن؛ ولی فضایی که براشون روی قاب پشت گوشی در نظر گرفته شده، دایره‌های بزرگیه که حس و حال دوربین‌های حرفه‌ای به کاربر میده. چیدمان دوربین‌ها در Poco F6 جذابه و برای کسایی که دنبال گوشی با چیدمان دوربین منحصر به فرد هستن مناسبه.

 

استانداردهای محافظتی

نکته عجیب درباره گوشی‌های Poco F6 و Poco F6 Pro استانداردهای محافظتی اون‌هاست. همونطور که تو بررسی گوشی Poco F6 Pro دیدیم، این گوشی با اینکه قیمت بالاتر، امکانات بهتر و بدنه شیشه‌ای و فریم آلومینیومی داره، ولی ضدآب نیست. از اون طرف، گوشی Poco F6 تونسته گواهینامه IP64 رو دریافت کنه و در دسته گوشی‌های مقاوم در برابر آب قرار بگیره. این گوشی در برابر پاشش آب و همچنین زیر بارون مقاومه؛ البته برخلاف خیلی از گوشی‌های پرچمدار که روی قاب پشتی گلس محافظ دارن، این گوشی به هیچ محافظی مجهز نیست و طبعاً در مقابل خط و خش آسیب‌پذیره.

 

بررسی صفحه نمایش

گوشی Poco F6 تقریباً از همون صفحه نمایش 6.67 اینچی AMOLED نسل قبلی استفاده کرده؛ ولی رزولوشن رو به 1220 در 2712 پیکسل ارتقاء داده. این نمایشگر از نرخ تازه‌سازی 120 هرتزی، فناوری HDR10+ و Dolby Vision پشتیبانی می‌کنه. طبق ارزیابی‌ها مشخص شد نرخ نمونه‌برداری لمسی این نمایشگر تا 2160 هرتز هست که برای پاسخگویی سریع‌تر در حین بازی خیلی به درد می‌خوره. همچنین مهندسان پوکو از نمایشگری استفاده کردن که حتی وقتی دستتون کمی مرطوبه، به راحتی می‌تونید ازش استفاده کنید!

بررسی صفحه نمایش پوکو اف 6 شیائومی

روشنایی صفحه نمایش این گوشی در حالت دستی 500 نیته و اگه روی حالت خودکار قرارش بدید به 1200 نیت هم می‌رسه که برای استفاده از گوشی در فضای باز و زیر نور مستقیم خورشید خیلی مناسبه. نرخ تازه‌سازی یا همون رفرش ریت این گوشی سه حالت 60 هرتزی، 120 هزتری و پیش‌فرض داره. نکته جالب درباره این بخش اینه که وقتی حالت نمایشگر همیشه روشن یا AOD رو فعال می‌کنید، رفرش ریت گوشی تا 30 هرتز کاهش پیدا می‌کنه تا در مصرف باتری صرفه‌جویی بشه.

به طور کلی، از یه نمایشگر باکیفیت، جدید و حرفه‌ای برای گوشی Poco F6 استفاده شده که می‌تونید هم باهاش فیلم‌های سینمایی مورد علاقه‌تونو تماشا کنید و هم بازی‌های سنگین رو تجربه کنید.

 

بررسی باتری و شارژدهی گوشی Poco F6

کمپانی شیائومی برای گوشی Poco F6 از باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی استفاده کرده که قرار گرفتن این باتری در کنار نمایشگر 6.67 اینچی و پردازنده جدید Snapdragon 8s Gen 3 نقش زیادی روی ماندگاری باتری داره. باید اعتراف کنیم که ماندگاری باتری این گوشی در مقایسه با خیلی از گوشی‌ها ناامیدکننده‌ست. به نظر میرسه شیائومی در این زمینه از رقباش عقب مونده و نتونسته باتری مناسبی رو برای این شبه پرچمدار انتخاب کنه.

امتیاز استفاده فعال از باتری گوشی Poco F6 حدود 10:36 ساعت شده که خیلی مناسب نیست. با یه بار شارژ کردن این باتری، ماندگاریش برای مکالمه 23:31 ساعت، برای وب‌گردی حدود 8:56 ساعت، برای تماشای فیلم حدود 12:10 ساعت و برای بازی 7:16 ساعت تخمین زده شده که اصلاً ماندگاری خوبی محسوب نمیشه. این اعداد نسبت به نسل قبلی هم کمترن و نشون میدن که پوکو اف ۵ تو بخش شارژدهی عملکرد بهتری نسبت به نسل جدید داره.

با این حال، شیائومی سعی کرده با اضافه کردن سرعت شارژ‌ بیشتر به باتری، کمبودهاشو برطرف کنه. اگه از شارژر 90 واتی اختصاصی شیائومی برای شارژ کردن این گوشی استفاده کنید، در عرض 15 دقیقه حدود 56 درصد و در عرض 30 دقیقه تا 89 درصد از باتری رو شارژ می‌کنه. برای شارژ کامل هم به حدود 37 دقیقه زمان نیاز داره که سرعت فوق‌العاده‌ای محسوب میشه و از نسل قبلی 10 دقیقه زودتره.

بنابراین گرچه ماندگاری باتری گوشی Poco F6 از رقباش پایین‌تره، اما پشتیبانی از حالت فست شارژ و پر کردن باتری در کمتر از 40 دقیقه، خیلی بهتر از رقبای پرچمدار و میان‌رده این گوشی محسوب میشه.

 

بررسی عملکرد دوربین‌های Poco F6 شیائومی

گوشی Poco F6 در زمینه دوربین، تغییرات زیادی نسبت به نسل قبلی داشته. برخلاف اف 5 که به سه دوربین مجهز بود، شیائومی با حذف لنز ماکرو، تغییری بزرگ در چیدمان دوربین‌های Poco F6 به وجود آورد. دوربین‌های این گوشی عبارت‌اند از:

  • دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی با سنسور Sony IMX882
  • دوربین اولترا واید 8 مگاپیکسلی با سنسور Sony IMX355
  • دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی با سنسور OmniVision OV20B

 

عملکرد دوربین‌ واید (اصلی)

برای یادآوری لازمه بگیم که دوربین اصلی گوشی Poco F5 لنز 64 مگاپیکسلی OmniVision داشته ولی شیائومی برای گوشی جدیدش از لنز 50 مگاپیکسلی Sony IMX 882 با دریچه دیافراگم f/1.6 استفاده کرده. آیا این یه برگشت به عقب یا افت محسوب میشه؟ به هیچ وجه! شیائومی لنز باکیفیت شرکت سونی رو برای گوشی جدیدش استفاده کرده که قطعاً عملکرد بهتری نسبت به لنز گوشی نسل قبلی داره.

بررسی دوربین اصلی Poco F6 شیائومی

این دوربین در نور روز، عملکرد نسبتاً خوبی داره، جزئیات رو به خوبی ثبت می‌کنه، نویز خیلی کمی داره، از رنگ‌های زیادی پشتیبانی می‌کنه و دامنه دینامیکی خوبی رو هم پوشش میده. حالت‌هایی برای زیباسازی و سفیدسازی پوست روی این دوربین قرار داده شده که حتی وقتی به صورت دستی این حالت رو غیرفعال می‌کنید، باز هم اعمال میشه. باید به این نکته اشاره کنیم که دوربین 50 مگاپیکسلی Poco F6 از OIS پشتیبانی می‌کنه و لازم نیست نگران تار شدن عکس‌ها بخاطر لرزش دست باشید. به طور کلی دوربین اصلی این گوشی در مقایسه با دوربین اصلی نسل قبلی پیشرفت خوبی داشته و کیفیت بالاتری داره.

 

حالت عکاسی در شب

دوریین اصلی پوکو اف 6 در تاریکی شب هم تصاویر خوبی ثبت می‌کنه. برای عکاسی در شب نیازی نیست حالت مخصوص Night Mode رو انتخاب کنید، چون دوربین به صورت تمام اتوماتیک، تنظیماتی برای عکاسی در شب داره که به اندازه کافی خوبه. سایه‌های تیره و روشن در عکاسی شبانه خیلی خوب ثبت میشن و جزئیات سوژه‌ها به خوبی قابل مشاهده هستن. البته نباید توقع خیلی زیادی برای عکاسی در تاریکی از این دوربین داشته باشید.

بررسی دوربین Poco F6 در شب

کیفیت فیلمبرداری

Poco F6 با دوربین اصلیش می‌تونه فیلم‌هایی با کیفیت 4K ضبط کنه. این دوربین به فناوری gyro-EIS مجهز شده و می‌تونید در حین قدم زدن هم باهاش فیلمبرداری کنید و نگران لرزش زیاد گوشی نباشید. همچنین برای ضبط فیلم‌های تایم لپس و اسلوموشن هم امکاناتی داره که جالبه. به طور کلی، کیفیت فیلمبرداری دوربین اصلی این گوشی در حد قابل قبولیه.

 

عملکرد دوربین اولتراواید

برای دوربین اولترا واید گوشی Poco F6 از لنز 8 مگاپیکسلی سونی استفاده شده که دقیقاً مشابه دوربین اولترا واید Poco F6 Pro هست. کیفیت عکس‌های فوق عریض در سطح قابل قبولی قرار داره و جزئیات به خوبی ثبت شده ولی رنگ‌ها حالت بی‌جان دارن که روی حس و حال عکس‌ها تاثیر گذاشته. به طور کلی، بهتره خیلی روی دوربین فوق عریض این گوشی حساب باز نکنید و توقع بالایی ازش نداشته باشید.

 

عملکرد دوربین سلفی

دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی در مقابل دوربین 16 مگاپیکسلی نسل قبل یه بهبود به شمار میره. عکس‌هایی که با این دوربین 20 مگاپیکسلی ثبت می‌کنید از برخی جهات خوب و از برخی دیگر بد هستن. مثلاً کنتراست رنگ‌های دوربین سلفی در سطح خوبی نیست و به نظر می‌رسه برخی از رنگ‌ها در حالت اشباع قرار دارن. با این حالت، برای بوکه کردن عکس‌های پرتره کیفیت نسبتاً خوبی در اختیار شما قرار میده و رنگ پوست‌ها رو خیلی عوض نمیکنه. به طور کلی، دوربین سلفی Poco F6 در سطح متوسطی قرار داره.

 

بررسی گوشی Poco F6 شیائومی از نظر سخت افزار و نرم افزار

Poco F6 یکی از اولین گوشی‌های مجهز به اسنپدراگون 8s نسل 3 محسوب میشه. شیائومی برای پردازنده این گوشی از این چیپست هشت هسته‌ای استفاده کرده که طی فرایند 4 نانومتری تولید شده. این پردازنده شرکت کوالکام که در 18 مارس 2024 رونمایی شده، با هدف بهبود هوش مصنوعی، افزایش کیفیت عکاسی و ارتقاء کارایی و برای گوشی‌های پرچمدار و سطح بالا طراحی شد.

بررسی سخت افزار گوشی Poco F6 شیائومی

از پردازنده گرافیکی Adreno 735 در کنار این چیپست کوالکام استفاده شده تا اجرای بازی‌ها و برنامه‌های سنگین روی گوشی به راحتی انجام بشه. باید به ویژگی‌های مخابراتی این گوشی هم اشاره کنیم که از استاندارد Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6 دو بانده استفاده می‌کنه که ورژن‌های وای فای با توجه به ریجن با هم فرق می‌کنه. این گوشی از بلوتوث نسخه 5.4 و سنسور مادون قرمز برای انتقال داده‌ها هم استفاده می‌کنه.

گوشی Poco F6 فقط در دو نسخه مختلف رم و حافظه روانه بازار شده که عبارته از:

  • حافظه 256GB و رم 8GB
  • حافظه 512GB و رم 12GB

به طور کلی، گوشی Poco F6 در زمینه پردازش در سطح بالایی قرار می‌گیره و یکی از جدیدترین چیپست‌های کوالکام برای این گوشی در نظر گرفته شده. البته تنوع بالایی در رم و حافظه داخلی نداره و عدم وجود اسلات مموری کارت، باعث شده فقط به همین حافظه‌هایی که روی گوشی هست اکتفا کنیم.

 

رابط کاربری و پشتیبانی نرم افزاری

Poco F6 روی آخرین نسخه HyperOS و اندروید 14 اجرا میشه. این رابط کاربری تفاوت چندانی با نسخه‌های اخیر MIUI نداره، ولی به نظر می‌رسه کمی صیقلی‌تر طراحی شده و شیائومی ادعا می‌کنه که برای رسیدن به اکوسیستم دستگاه‌های این شرکت به زودی تمام محصولاتش رو به سیستم عامل HyperOS مجهز میکنه. شیائومی گفته که برای این گوشی تا 3 سال آپدیت نرم‌افزاری و تا 4 سال آپدیت امنیتی ارائه میده.

در نتیجه، می‌توان گفت شیائومی سعی کرده آخرین و جدیدترین نرم‌افزارها رو برای گوشی Poco F6‌ استفاده کنه تا در کنار پردازنده قدرتمندی که داره، عملکرد بهتری در اختیار کاربرها قرار بده.

 

اسپیکر گوشی

این گوشی به دو اسپیکر در بالا و پایین بدنه مجهز شده که عملکرد هیبریدی دارن. اسپیکر پایین گوشی نقش اصلی رو ایفا می‌کنه و اسپیکر بالایی که برای مکالمه هم ازش استفاده میشه، نقش تکمیل کننده صداها رو بر عهده داره. حجم و کیفیت صدای این اسپیکر در حد قابل قبولیه و بیس باکیفیتی هم داره. وقتی ولوم صدای گوشی روی حداکثر قرار می‌گیره، نویزی شنیده نمیشه و صداهای بیس کاملاً واضح هستن. باید به این نکته هم اشاره کنیم که Poco F6 جک 3.5 میلی‌متری برای اتصال هندزفری سیمی نداره و باید از هندزفری‌های بی‌سیم براش استفاده کنید.

 

آیا گوشی Poco F6 شیائومی ارزش خرید دارد؟

بعد از بررسی گوشی Poco F6 حالا باید به این سوال پاسخ بدیم که این گوشی ارزش خرید داره یا نه؟ این گوشی هنوز وارد بازار ایران نشده و طبعاً قیمتی هم براش ثبت نشده، اما تو بازارهای جهانی با رم 12 و حافظه 512 گیگ قیمتی حدود 450 دلار قیمت داره. با توجه به قیمت نرخ ارز در ایران به نظر می‌رسه گوشی پوکو اف 6 تو بازار ایران برچسب قیمتی 25 تا 30 میلیون بخوره. با همین حدود قیمتی گوشی‌‌ای مثل سامسونگ گلکسی S23 FE با رم 8GB و حافظه 128GB وجود داره که قدیمی‌تره و رقیب سامسونگی این گوشی محسوب میشه. مورد دیگه هم Xiaomi 13T هستش که رقیب شیائومی این گوشیه و تو این بازه قیمتی یکی از بهترین گوشی‌های بازار به حساب میاد.

در نهایت باید منتظر بمونیم و ببینیم این گوشی با چه قیمتی در ایران به فروش می‌رسه، تا به طور دقیق‌تر ارزش خریدش رو نسبت به رقباش بررسی کنیم. به طور کلی، با توجه به بدنه مقاوم در برابر آب، پردازنده قدرتمند و جدید، نمایشگر بزرگ، دوربین باکیفیت و سرعت شارژ‌ فوق‌العاده‌، میشه گفت که پوکو اف 6 قراره جزو گوشی‌های با ارزش خرید بالا تو بازار ایران باشه.

نویسنده : محمدسالار نعمتی
تاریخ انتشار 2 ماه پیش
تعداد نظرات : 6
5/ 4.5

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
mahyar1992

کاش موجود بشه تو بازار قمیتش مشخص بشه دیوانه وار عاشق اسیر این گوشیم شهید این گوشیم ناموس هرچی گوشیه ناموس سرعت قدرت کیفیت کارایی عملکرد دوربین پردازنده باطری سرعت شارژش که ناموس سرعت شارژه ۹۰ وات تو سی و پنج دقیقه پره پره باطری 💯🔥 کلافشم

۲۹ تیر ۱۴۰۳
MehDi94

بین poco f6 و شیائومی 13T کدوم یکی بهتره و ارزش خرید بهتری داره؟

۱۹ تیر ۱۴۰۳
Mh.rahmani

سلام وقت بخیر

ریلکی جیتی نئو چطور ؟ اونم با پوکو اف6 معرفی شد

۲۵ خرداد ۱۴۰۳
Hamed .g

مقایسه اش رو با a55 بزار

۲۳ خرداد ۱۴۰۳
MDJI049

به نظرم شارژدهی اونطورا بد نباید باشه
به سایت gsm arena خیلی معلومه اعتماد دارید که البته واقعا هم کارشون دقیقه ولی همیشه درست نیست
الان طبق گزارشات این سایت f6 حتی شاژدهیش بد تر از x6 pro هست اما طبق همه تست های یوتیوب تو کارای سنگین خیلی خیلی بهتر از x6 pro هست و همچنین هسته های کم مصرف پردازنده f6 کم مصرف تر از هسته های کم مصرف x6 pro هست بنا بر این با توجه به شارژدهی بهتر تو کارای سنگین قطعا تو کار های نسبتا سبک باید خیلی بهتر عمل کنه
خلاصه که کاشکی خودتون تست میکردین و میزاشتین
این توضیحات فقط خریدار هارو نا امید میکنه🥲
تو تست گیم هم اگه فکر میکنین فرقی با x6 pro نداره تست گیم وارزون و کار ایکس استریت و ارنا بریک اوت و… ببینید که تفاوت عملکرد از روی تست رو ببینید
نه از روی کاغذ

۲۲ خرداد ۱۴۰۳
Nurse

جای یک لنز تله فوتو خیلی خالیه
متاسفانه تفاوت فاحشی با پوکو X6pro نداره

۲۲ خرداد ۱۴۰۳