بررسی مشخصات گوشی ‌Black Shark 5 Pro شیائومی

اگه موبایل گیمر حرفه ای باشی میدونی داشتن یه گوشی گیمینگ خوب چقدر میتونه روی حس خوبی که از بازی کردن میگیری، تاثیر بذاره. هر چقدر هم که بهت بگن با پول خرید گوشی گیمینگ میشه یه کنسول بازی خرید و کنارش یه گوشی معمولی، اما احتمالا کسایی که این حرف رو میزنن یا گیمر نیستن یا تا حالا با گوشی گیمینگ بازی نکردن! درسته خیلیامون تو این شرایط اقتصادی خرید یه گوشی بالا رده برامون آرزو شده چه برسه به خرید گوشی گیمینگ اما این دلیل نمیشه تا دلمون نخواد بدونیم گوشی بلک شارک 5 پرو شیائومی، یکی از جدیدترین و شاخ ترین گوشی های گیمینگ بازار چه مشخصات و عملکردی داره. پس با بررسی Black Shark 5 Pro همراه موبونیوز باشید!

طراحی و کیفیت ساخت Black Shark 5 Pro

تو طراحی بلک شارک 5 پرو با یه گوشی گیمینگ زیبا و خوش دست طرفیم که وزن 220 گرمیش خیلی زیاد نیست و برای بازی کردن حس خوبی میده. تو بخش پشتی بدنه از گلس مات طراحی شده که اثر انگشت روش میمونه و بهتره که از یه قاب استفاده کنید براش و شیائومی فکر این مورد رو هم کرده و یه قاب پلاستیکی زیبا با همون طرح پشت گوشی تو جعبه قرار داده که هم از گوشی محافظت بشه و هم ظاهر پشتی گوشی تو رو بتونید به رخ بکشید.

سه تا لنز گوشی تو یه مستطیل در گوشه سمت چپ قسمت پشتی قرار گرفته و زیرش هم فلش. لوگو بلک شارک هم اون وسط قرار داره که یه S بزرگ که نماد گوشی های این برنده وسط گوشی رو مزین کرده. در قسمت بالا سمت راست هم یه LED به سبک گیمینگ طراحی شده که میتونید تو قسمت تنظیمات شخصی سازیش کنید تا به حالت های مختلف و رنگ های RGB متنوع عوض بشه و به عنوان چراغ اعلان برای پیغام ها یا تماس های از دسته رفته، کار کنه. یه سری خطوط مورب با طراحی زیبا هم تو قسمت پشتی کار شده که طراحی گیمینگ و جذاب اونو چند برابر میکنه. قسمت میانی گوشی از فلز آلومینیوم ساخته شده، که قسمت پشتی رو از صفحه نمایش جدا میکنه و باعث شده گوشی خوش دست تر بشه و تو استفاده طولانی مدت اذیتتون نکنه.

قسمت پایین گوشی یه اسپیکر، میکروفون، پورت تایپ سی و درگاه سیم کارته که خبری از پشتیبانی از رم میکرو اس دی نیستش و اگه ظرفیت ذخیره سازی براتون مهمه باید سراغ حافظه های بالاتر برید. تو قسمت بالا هم اسپیکر دومه که تو بخش اسپیکر بیشتر در موردش توضیح میدیم. از جک ۳.۵ میلیمتری صدا هم خبری نیست که واسه این رنج قیمتی عادیه ولی تو گوشیه گیمینگ کمی عجیبه و با توجه به اینکه گواهی IP هم نداره باید از شیائومی پرسید چرا حذفش کرده!؟ تو لبه سمت راست گوشی دو تا تریگر مکانیکی با قابلیت پاپ آپ قرار گرفته که در حالت عادی در دسترس نیستن و با استفاده از دو تا دکمه کناریش میتونید از اونا موقع بازی استفاده کنید. دکمه پاور هم تو این قسمته که حسگر اثر انگشت هم روشه. لبه سمت چپ هم کم و زیاد کردن صدا قرار داره و تمام.

طراحی خاص و گیمینگ بلک شارک 5 پرو

تو قسمت جلو گوشی هم 85.8 درصد رو صفحه نمایش تشکیل میده و دوربین سلفی هم تو یه پانچ هول وسط صفحه قرار گرفته که جلوه خوبی به این قسمت داده و کلا برآیند طراحی Black Shark 5 pro شما رو راضی میکنه.

 

نمایشگر بلک شارک 5 پرو

تو بخش صفحه نمایش یه صفحه ۶.۶۷ اینچی با پنل Oled با رزولوشن 1080 و نرخ به روز رسانی 144 هرتزی طرفیم که وضوح رنگ مشکی و شفافیت خیلی خوبی داره. روشنایی هم خیلی بالا نیست ولی کارتون رو راه میندازه. قابلیت HDR10+ و رنگ پردازی 10Bit باعث شده دقت رنگ و جزئیات بالایی بهتون نشون بده.

مشخصات صفحه نمایش بلک شارک 5 پرو

موضوع مهم تو گوشی های گیمینگ حساسیت تاچ یا Touch Sampling هستش که تو بازی هایی مثل کالاف دیوتی که سرعت و دقت تو واکنش خیلی مهمه، تاثیر زیادی داره. برای black shark 5 pro هم با نرخ ۷۲۰ هرتزی طرفیم که واقعا خوب کار شده و کاملا نیازتون رو برطرف میکنه. نرخ به روز رسانی هوشمند نیست و باید تو تنظیمات گوشی به صورت دستی تنظیم کنید و این ممکنه تو مصرف باتری کمی اثر بذاره و کاهشش بده. متاسفانه خبری از هیچ گوریلا گلس یا محافظی نیست که باید یا خیلی مواظب صفحه نمایش باشید یا دنبال خرید گلس برای گوشی برید.

باتری و شارژدهی Black Shark 5 Pro

برای بلک شارک 5 پرو از باتری 4650 میلی آمپر ساعتی دوگانه استفاده شده که واسه یه گوشی گیمینگ کمه و بعضی گوشی های پرچمدار هم قیمت دیگه ظرفیت باتری بالاتری دارن. عملکرد باتری ولی نسبتا مناسبه با توجه به حجمش و طبق تست های انجام شده تو کاربری معمولی و بازی های سبک حدود یک روز کامل شارژ نگه میداره. تو بازی کالاف تو بیشترین جزئیات، هر 1 ساعت بازی حدود ۱۵ درصد از باتری کم میشد که میتونید با فول شارژ حدود ۶ ۷ ساعت مداوم بازی کنید که خوب وسطش یه استراحتی به چشم هاتون بدید بد نیست و تا یه آبی به دست و صورتتون بزنید و تا یه جای خاصی برید، گوشی دوباره شارژ شده! تو بازی گنشین ایمپکت هم که بازی سنگین و پر جزئیاتیه تو حالت مکس و ۶۰ فریم هر نیم ساعت حدود ۱۷ درصد باتری مصرف میکرد که حدود ۳ ساعت از حالت فول بهتون بازدهی باتری میده. در مجموع تو بازی ها باید بین میانگین ۳ الی 7 ساعت روش حساب کنید که عدد مناسبیه.

عملکرد و سرعت شارژ باتری black shark 5 pro

اما تو بخش سرعت شارژ اینجا بلک شارک کم کاریش رو جبران کرده و از یه شارژر 120 واتی هایپرشارژ استفاده کرده و طبق تست های انجام شده تو 15 دقیقه گوشی رو فول شارژ میکنه. اما اگه نگران این میشید که این سرعت ممکنه به باتری آسیب بزنه تو بخش تنظیمات دو حالت برای شارژ در نظر گرفته شده، حالت امن که به باتری فشار کمتری میاره و دما رو پایین نگه میداره و حالت هایپر فست شارژ که به صورت خودکار رو این مورده و در سریعترین زمان ممکنه گوشی رو شارژ میکنه و با توجه به نیازتون میتونید به راحتی بینشون سوییچ کنید.

امنیت بلک شارک ۵ پرو

تو این بخش از حسگر اثر انگشت روی دکمه پاور استفاده شده که تو این رنج قیمتی زیاد معمول نیست ولی برای کاهش هزینه شیائومی از این نوع حسگر استفاده کرده، دقت و سرعت خوبی داره اما کمی دکمه بالا قرار داره و اگه دستتون کوچیک باشه ممکنه کمی اذیت بشید. حسگر تشخیص چهره هم هست که فقط هست و خیلی روی امنیت و دقتش حساب نکنید.

عملکرد دوربین Black Shark 5 Pro

بر خلاف بخش نمایشگر و باتری که تو گوشی‌­های گیمینگ اهمیت زیادی دارن. کمپانی­‌ها روی دوربین­ این نوع گوشی‌های هوشمند خیلی زیاد وقت و هزینه نمیکنن. شیائومی هم از این قاعده مستثنی نیست و دوربین Black Shark 5 Pro قابلیت­‌های خیلی معرکه‌­ای نداره. پکیج دوربین­‌ها شامل سنسور 108 مگاپیکسلی برای لنز اصلی، یه سنسور 13 مگاپیکسلی اولترا واید، یه سنسور 5 مگاپیکسلی ماکرو به همراه یه فلش LED میشه و سنسور سلفی هم ۱۶ مگاپیکسله.

دوربین اصلی تو نور خوب عکس های مناسب و با جزئیاتی میگیره، وضوح و شارپنس مناسبه اما کمی دستکاری داره لنز اصلی و زیاد عکس های شبیه واقعیت نیست.لنز واید هم دینامیک رنج مناسبی داره و جزئیاتش خوبه.

نقطه ضعف و ایراد خاصی نمیشه به این بخش گرفت و همینطور نقطه مثبتی هم نداره. تو این رنج قیمتی دوربین های خیلی بهتری هست و اینجا مورد خاصی نمیشه پیدا کرد.

سخت افزار و پردازنده بلک شارک ۵ پرو

برای بررسی گوشی‌ های گیمینگ، بخش سخت‌­افزار مهم­‌ترین بخشه و بیشترین هزینه و توجه رو این بخش قرار میگیره. تراشه­‌ی اسنپ­دراگون هشت Gen 1 چهار نانومتری، 8، 12 یا 16 گیگا­بایت رم LPDDR5 و 256 یا 512 گیگابایت حافظه UFS 3.1 بهینه شده و پردازنده­‌ی گرافیکی Adreno 730 بخش پردازشی این گوشی رو تشکیل میدن. این پکیج باعث شده تو بازی هایی مثل کالاف یا Apex بیشترین جزئیات و بالاترین فریم رو داشته باشید و هیچ لگ یا افتی نمی بینید. استفاده از حافظه سریع تر از نسخه پایه هم باعث شده لود بازی به کمترین حد برسه و در حد چند ثانیه کاهش پیدا کنه.

عملکرد پردازشی گوشی گیمینگ بلک شارک 5 پرو

سیستم خنک کننده پیشرفته استفاده شده باعث شده موقع بازی های سنگین با افت قدرت پردازشی مواجه نشیم و فقط لبه های بالایی گوشی ممکنه کمی داغ بشه و لگ و باگی نبینیم و افت جزئیات هم نداشته باشیم تو بازی ها. استفاده از نسخه wi-fi 6e هم باعث شده کمترین افت سرعت رو موقع بازی های آنلاین داشته باشید.

سیستم خنک کننده گوشی بلک شارک 5 پرو

کولینگ سیستم گوشی black shark 5 pro

یکی از مهمترین ویژگی های گوشی های گیمینگ رابط کاربری انحصاریشونه و اینجا هم با شارک اسپیس طرفیم که تو بخش رابط کاربری بیشتر به قابلیت های خوب و خفنی که میده بهتون اشاره میشه. با اینکه این پردازنده مشکل شایع افزایش دما در زمان بازی رو داشته ولی اینجا زیاد این مشکل رو شاهد نبودیم و با توجه به استفاده یه پردازنده به روزتر در آینده هم راندمان و بازدهی خوبی خواهد داشت و با آپدیت های جدیدتر مشکلی براش پیش نمیاد. در کل پکیج سخت افزار کاملا بهینه شده برای بازی و از این لحاظ کاملا خیالتون رو راحت میکنه.

نرم افزار و رابط کاربری ‌Black Shark 5 Pro

تو گوشی های گیمینگ بلک شارک شاهد استفاده از JoyUi هستیم که برپایه MiUi ساخته شده و اکثر قابلیت ها و امکانات شخصی سازیش رو میتونید اینجا هم ببینیم و یه رابط کاربری روون و راحت رو شاهدیم. نسخه استفاده شده در بلک شارک ۵ نسخه ۱۳ که برپایه اندروید ۱۲ ساخته شده رو داریم. برنامه های اضافی هم زیاد روش نصب نیست و با توجه به نرخ به روز رسانی ۱۴۴ هرتزی یه تجربه خوب و سریع رو بهتون میده.
میرسیم به Shark Space که جز نقاط قوت و برتری نرم افزاری این گوشی حساب میشه. با فشار دادن همزمان تو تریگر بازی یا زمانی که توی بازی باشید با کشیدن صفحه به پایین میتونید از تنظیمات اختصاصیش واسه بازی استفاده کنید، مثل خاموش کردن اعلان های گوشی، بهینه کردن سرعت وای فای برای عملکرد بهتر توی بازی های آنلاین، امکان بهینه کردن یا افزایش قدرت پردازشی برای اون بازی خاص که جزئیات و فریم بیشتری بهتون بده اما در عوض مصرف باتری بیشتر میشه و گوشی بیشتر داغ میکنه، زمانی که شارژ گوشی رو به اتمام باشه و بخواهید گوشی رو شارژ کنید اما نمیخوایید با داغ شدن گوشی جزئیات و فریم رو از دست بدین میتونید با فعال کردن گزینه حفظ باتری و زدن کابل شارژ فقط درصد باتری شما ثابت بمونه و باتری شارژ نشه که قابلیت خوبی واسه بازی کردن در طولانی مدته.

تو بخش مستر تریگر میتونید عملکرد تریگر های فیزیکی رو برای شلیک یا ریلود کردن یا پرش شخصی سازید کنید و با توجه به نیازتون ازش استفاده کنید. امکان دوئل زون تاچ هم برای شخصی سازی دو بخش راست و چپ صفحه به کار میره که به شما اجازه میده دو عملکرد رو انتخاب کنید و با فشار بیشتر روی این منطقه ها از عملکرد شخصی که تنظیم می کنید استفاده کنید. امکان تعریف تنظیمات ماکرو هم وجود داره و برای بازی هایی که نیاز به زدن ترکیب چند دکمه یا زدن تکراری یه دکمه دارن این تنظیمات رو فعال کنید و با یه دکمه کار رو در بیارید.

یک قابلیت جذاب دیگه هم استفاده از حسگر حرکتی گوشی برای عملکرد خاص تو بازیه، مثلا میتونید تو بازی کالاف پرش رو روی حرکت گوشی به سمت بالا تنظیم کنید و با یه حرکت کوچیک از این قابلیت استفاده کنید. تریگرهای مکانیکی رو هم در بیرون از بازی های می تونید استفاده کنید و توی تنظیمات گوشی می تونید از گزینه هایی مثل شاتر دوربین، دکمه اسکرین شات، فلش و خیلی های دیگه انتخاب کنید و اونا رو شخصی سازی کنید.

در مجموع امکانات این بخش بسیار کامل و گسترده است و تمامی نیاز های یه گیمر رو پوشش میده.

عملکرد اسپیکر بلک شارک 5 پرو

گوشی‌­های گیمینگ به داشتن دو تا اسپیکر و صدای استریو­ی بلندشون معروفن و Black Shark 5 Pro هم از این قاعده مستثنی نیست. کیفیت و بلندی صدای پخش شده از این گوشی واقعا معرکه­‌ست. فقط محل قرار گیریشون جوریه که زمان بازی اگه حواستون نباشه دستتون رو بزارید روشون و صدا خفه بشه و باید حواستون باشه موقع بازی. از جک ۳.۵ میلیمتری صدا هم خبری نیست که کمی عجیبه برای یه گوشی گیمینگ و در این مورد شیائومی کم کاری کرده.

 

ارزش خرید گوشی شیائومی Black Shark 5 Pro

گوشی بلک شارک ۵ پرو همه ملزومات یه گوشی گیمینگ رو در خودش جا داده. طراحی خوش دست و چشم نواز، صفحه نمایش با جزئیات و نرخ به روز رسانی و تاچ سمپلینگ بالا، قدرت سخت افزاری همه فن حریف که هیچ افت قدرت و کیفیتی تحت فشار هم نداره، امکانات نرم افزاری فوق العاده و در آخر یه باتری که عملکردش از لحاظ سرعت شارژ و زمان نگهداری بسیار خوبه .دوربین هم که طبق روال معمول این دسته از گوشی ها کار راه بندازه و چیز خاصی نمیشه در موردش گفت و در مقایسه با سایر گوشی های گیمینگ، نقطه ضعف بزرگی محسوب نمیشه. اما میرسیم به ارزش خرید Black Shark 5 Pro که آیا با توجه به قیمت 33 میلیون تومنی (مهر 1401) ارزش خرید داره یا نه؟ به نظر ما اگه حتما میخوایید جدیدترین و به روزترین امکانات سخت افزاری با یه پردازنده قوی و به روز رو تو یه پکیج خوب و کامل گوشی گیمینگ داشته باشید آره. اما خرید گوشی های گیمینگ یه تصمیمیه که باید با قلبتون بگیرید نه با مغزتون! اگه نمی خوایید خیلی برای یه گوشی مخصوص بازی زیاد هزینه کنید و داشتن جدیدترین پردازنده خیلی براتون مهم نیست میتونید سراغ بلک شارک ۵ هم برید یا حتی گوشی های با طراحی گیمینگ و ارزون تر مثل Poco F4 GT. یا با مغزتون تصمیم بگیرید و بی خیال حس بازی کردن با گوشی های گیمینگ بشید و یه گوشی پرچمدار بخرید که نه تنها تو بازی لگ نداره بلکه تو بقیه بخش ها خصوصا دوربین هم عملکرد بهتری داره. تو کامنت ها شما بگید خرید گوشی بلک شارک ۵ پرو با توجه به توضیحاتی که دادیم به نظر شما منطقیه یا نه.

مقایسه بلک شارک ۵ و بلک شارک ۵ پرو

شرکت های سازنده برای اینکه بتونن تو بازه های مختلفی گوشی هاشون رو عرضه کنن به سبک اپل یه گوشی رو با گاها تفاوت های نسبتا اندک با قیمت های مختلف عرضه میکنن که مخاطب هاشون با توجه به بودجه و نیازشون گوشی مورد نظرشون رو انتخاب کنن. در اینجا هم شاهد همین سیاست هستیم، بلک شارک ۵ پرو از طراحی زیباتر و خفن تری استفاده کرده و بیشتر باب میل گیمرهاست، صفحه نمایش هم کمی جزئیات رو با وضوح بیشتری نشون میده ولی نه خیلی زیاد. اسپیکر هم بلندی و کیفیت صدای بیشتری داره و صدای خیلی بهتری میده، تو بخش سخت افزاری روی کاغذ راندمان حدود ۲۵ الی ۳۰ درصد بهتره ولی توی تست های انجام شده خیلی راندمان نزدیک بوده و به خاطر استفاده از پردازنده جدیدتر در آینده ممکنه افت قدرت نداشته باشه و تو بازی های روز هم کم نیاره و گرنه به طور کلی خیلی نزدیکه عملکرد هر دو گوشی. تو بخش دوربین هم از لنز های قوی تری استفاده میکنه ولی در عمل خیلی تفاوت خاصی بینشون مشاهده نمیشه. اما بلک شارک ۵ برگ برنده اش قیمتشه که حدود ۱۰ میلیون تومن در حال حاضر ارزون تره و فعلا ارزش خرید نسبی بیشتری داره.

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۱ آبان, ۱۴۰۱

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 50
5/ 5

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

qazal

گوشی گیمینگ اقتصادی ؟؟

۲۲ شهریور ۱۴۰۲
jajaja

سلام
یک سوال داشتم

من گوشی رو چندین ماهه خریدم ولی تا الان یکبار هم آپدیت نداده و نسخه اندروید ۱۲ هست.

علت چیه و چرا آپدیت نمیشه؟
از کجا میشه پیگیری کرد؟

۱۵ تیر ۱۴۰۲
Solsl

جالبیش اینجاست که این گوشی که مثلا بلک شارکه و توی ایران اسم داره از ردمجیک کمیاب تر شده

۱۹ خرداد ۱۴۰۲
Solsl

میخوام چندتا نکته رو برای اونایی که میخوان این گوشی رو بگیرن بگم:
۱: گوشی توی بازی فورتنایت به زور ۴۶ fps میگیره و بعضی وقت ها روی ۳۰ قفل میشه توی گنشین هم همین داستانه ولی بازی مثل پابجی رو روی ۹۰ فریم ثابت اجرا میکنه و کالا دیوتی رو با تقریبا ۱۳۰ تا ۱۴۴
۲:گوشی یک حالت hunting mode داره که نور صفحه رو سفید میکنه تا بتونین بهتر انمی رو پیدا کنین
و یک حالت دیگه هم بود که اولش lud داشت و رنگ بازی رو عوض میکرد برای تجربه متفاوت و کمتر شدن فشار روی گوشی
۳ تریگر ها میتونن توی استفاده روزمره هم کار کنن
۴ گوشی یک سری قابلیت های انیمه طور هم داره که زیاد جالب نیس(مناسب نیستن😂)
۵: یک فن داره که توی ایران از خود گوشی هم نایاب تره

۱۹ خرداد ۱۴۰۲
Limb0onTop

سلام.
این گوشی رو با یه قیمت خیلی مناسب از تکنولایف آنلاین خریدم به صورت آنلاین
عملکرد فوق العاده خوب داره تو همه بخش ها غیر از باطری تو کالاف فریم ریت
Ultra mp only
و 144 fps میگیره
تنها چیز اذیت کنندش باطریشه و دوربینش
ولی واقعا تو همه بخش ها عالیه .

۲۰ دی ۱۴۰۱
Mahdi2005

مقاله مفید و عالی 👌🤩

۲۳ آبان ۱۴۰۱
Mohamadtaha tahmasebi 1389

من خودم زیاد از شیائومی خوشم نمیاد

۱۷ آبان ۱۴۰۱
Soheil1386

مهدی کجاییییییییی😔😔😔😔😔

۰۸ آبان ۱۴۰۱