بررسی مشخصات گوشی Xiaomi 13

همزمان با معرفی رسمی MIUI 14 از پرچمدارهای جدید شیائومی یعنی Xiaomi 13 و Xiaomi 13 pro هم رونمایی شد. شیائومی 13 نسبت به نسل قبلی خودش یعنی xiaomi 12 کمی بزرگتر شده اما همچنان یه گوشی کامپکت و خوش دست محسوب میشه که به جز بهبود ملموس قدرت پردازشی، تغییرات مثبت دیگه ای هم داشته ولی باید ببینیم میشه لقب بهترین گوشی کامپکت سال رو به این گوشی داد؟ با بررسی مشخصات گوشی Xiaomi 13، جدیدترین پرچمدار اقتصادی شیائومی همراه موبونیوز باشید.

 

بررسی طراحی گوشی شیائومی 13

اولین چیزی که با دیدن و در دست گرفتن Xiaomi 13 به ذهنتون میرسه خوش دستی و خوش ساخت بودنشه و کاملا گوشی توی دستتون به راحتی قرار میگیره، مخصوصا اگه دستتون کمی کوچیک تر باشه این گوشی تبدیل به بخشی از دستتون میشه! قاب پشتی توی این نسل در رنگ آبی از چرم مصنوعی ساخته شده که در مقابل خط و خش و زرد شدن به خوبی مقاومه البته در طولانی مدت احتمال داره کمی لبه ها ساییدگی پیدا کنه و بافت خودش رو از دست بده. قاب پشتی توی رنگ های دیگه از گلس براق ساخت شده و اثر انگشت و لکه به خصوص توی رنگ مشکی روش مشخصه و بهتره برای محافظت بیشتر و کثیف نشدن از قاب استفاده کنید.

بررسی طراحی گوشی شیائومی 13

طراحی گوشی تخت تر شده ولی قسمت پشتی در لبه ها خمیدگی کمی داره که قرار گرفتن توی دست رو بهتر میکنه. برآمدگی دوربین شبیه به گوشی های آیفون 13 شده و از حالت مستطیلی کوچک و عمودی به یه مربع بزرگ تغییر حالت داده و سه دوربین اصلی و به همراه فلش LED و لوگو LEICA که سازنده لنز های دوربینه توی اون قرار گرفته. برآمدگی بخش دوربین تقریبا زیاده و به برعکس نسل قبلی به صورت یکپارچه ساخته شده و خبری از فلز توی این بخش نیست پس باید محافظت بیشتری از گوشی داشته باشید تا خط و خش روی این بخش نیفته. پایین این قسمت هم لوگوی Xiaomi رو میبینیم و دیگه خبری از نوشته های توی سطل آشغال نندازید، نیست!

برآمدگی دوربین پشتی xiaomi 13

به خاطر اندازه کوچیک گوشی و وزن کم حدود 189 گرمی به راحتی و طولانی مدت میتونید با گوشی شیائومی 13 کار کنید. فریم آلومینیومی به صورت تخت طراحی شده و استفاده از یه صفحه نمایش صاف و بدون خمیدگی باعث شده وقتی گوشی رو از جلو ببینید تفاوت خاصی با آیفون های جدید نداشته باشه و حتی نوع دکمه های پاور و صدا هم شبیه به گوشی های اپل کار شده که کمی از لحاظ طراحی عجیبه ولی باعث شده این نسل خیلی ظاهر زیبا و خوش دستی داشته باشه. روی لبه راست دکمه پاور و کم و زیاد کردن صدا، لبه بالایی فرستنده مادون قرمز و میکروفون، پایین گوشی اسپیکر، درگاه تایپ سی، میکروفون و درگاه سیم کارت قرار داره که فقط دو سیم کارت رو پشتیبانی میکنه و خبری از کارت حافظه جانبی نیست. سمت چپ فریم هم کویره و هیچ خبری نیست.

مشخصات بدنه گوشی xiaomi 13 5g

صفحه نمایش حاشیه کمی داره و از گوریلا گلس ویکتوس روی قسمت پشتی و صفحه نمایش برای محافظت بیشتر نسبت به خط و خش و خرد شدن، استفاده شده. یه نکته مثبت توی ساخت گوشی رعایت گواهی IP68 که توی این نسل اضافه شده و باعث شده کیفیت ساخت گوشی در کنار متریال خوش ساختش، بیشتر نمایش داده بشه.

گوشی شیائومی 13 با اینکه نسبت به گوشی های کامپکت دیگه کمی بزرگ تره اما خوش دست بودن و ظاهر زیبای اون در کنار کیفیت ساخت بالا باعث شده توی بخش طراحی عملکرد خیلی خوبی داشته باشه و میتونه طرفدارهای این سبک گوشی ها رو راضی نگه داره.

 

بررسی صفحه نمایش گوشی Xiaomi 13

صفحه نمایش خمیده باعث میشه گوشی ظاهر جذاب تر و گرون تری داشته باشه اما استفاده ازش کمی سخته و ممکنه لمس های اشتباهی زیاد داشته باشه، به خاطر همین موضوع شیائومی 13 از یه صفحه نمایش تخت 6.36 اینچی استفاده میکنه که حاشیه خیلی کمی داره و حدود 89.4 از بخش جلوی گوشی رو به خودش اختصاص میده. دوربین سلفی هم توی هی پانچ هول کوچیک وسط صفحه قرار داره. پنل اولد ساخت سامسونگ با رزولوشن 1080 و امکان نمایش 1 میلیارد رنگ باعث میشه وضوح و غلظت رنگ های خیلی خوبی بهتون نمایش بده. از تکنولوژی های HDR10+ و دالبی ویژن هم پشتیبانی میکنه و اگه محتوای که می بینید از این قابلیت ها پشتیبانی کنه، یه تجربه بی نقص و خوب رو میتونید با این گوشی داشته باشید.

بررسی صفحه نمایش گوشی Xiaomi 13

رفرش ریت 120 هرتزی و تاچ سمپلینگ 240 هرتزی باعث میشه تجربه استفاده از xiaomi 13 روون و با دقت خوبی باشه، اما برخلاف بیشتر گوشی های پرچمدار برند های دیگه خبری از LTPO نیست و مصرف باتری نسبتا بیشتری داره. حسگر اثر انگشت هم روی صفحه قرار داره و با اینکه خیلی پایینه دسترسی مناسبی داره و خیلی سریع گوشی رو باز میکنه. روشنایی صفحه نمایش خیلی بهبود پیدا کرده و توی روشنایی زیاد تا 1900 نیت میتونه افزایش پیدا کنه و تقریبا هیچ مشکلی توی استفاده در محیط بیرون از خونه ندارید. در مجموع استفاده از صفحه نمایش تخت و با کیفیت برای این نسل علاوه بر بهتر کردن ظاهر گوشی استفاده از صفحه نمایش رو لذت بخش کرده.

 

بررسی باتری گوشی شیائومی 13

گوشی های کامپکت اکثرا باتری های ضعیفی دارند و برای اینکه وزن کمتر و اندازه مناسب تری داشته باشن مجبور میشن ظرفیت باتری رو فدای اندازه کوچیک تر کنن. اما شیائومی 13 با یه باتری 4500 میلی آمپر ساعتی که نسبت به نسل قبلی تغییری نکرده و یه پردازنده با مصرف بهینه تونسته این بخش رو بهبود خیلی خوبی بده و مصرف باتری مثل گوشی های با اندازه بزرگ تر باشه. توی استفاده معمولی رو به سنگین از گوشی حدود یه روز کامل بهتون شارژ میده و 20 دقیقه بازی Pubg فقط حدود 7 درصد از شارژ گوشی رو کم میکنه و 30 دقیقه تماشای ویدیو با رزولوشن 1080 حدود 5 درصد از شارژ رو کم میکنه.

شیائومی هنوز به سنت اپل و سامسونگ روی نیاورده و شارژ 67 واتی روی گوشی قرار داره و با اینکه این توان و سرعت شارژ آداپتور نسبت به گوشی های قاتل پرچمدار دیگه شیائومی حرفی برای گفتن نداره اما هنوز جای شکر داره! آداپتور 67 واتی توی 40 دقیقه کاملا باتری رو شارژ میکنه که خیلی سرعت بالایی نیست برای یه گوشی شیائومی اما قابل قبوله و از گوشی های پرچمدار شرکت های دیگه عملکرد بهتری داره. شارژ بیسیم 50 واتی و شارژ بیسیم معکوس 10 واتی هم برای شیائومی 13 استفاده شده تا پکیج باتری این گوشی کامل تر بشه.

 

بررسی مشخصات دوربین گوشی شیائومی 13

همکاری شیائومی با شرکت لایکا باعث شده علیرغم تغییر نکردن اندازه لنز های گوشی، پیشرفت خوبی رو توی بخش دوربین داشته باشیم و xiaomi 13 عملکرد خیلی خوبی توی این بخش از خودش نشون بده. البته به گوشی های پرچمدار دیگه نمیرسه اما خیلی نزدیک تر شده. سه لنز 50 مگاپیکسلی اصلی، 10 مگاپیکسلی تله فوتو و 12 مگاپیکسلی اولترا واید برای دوربین گوشی شیائومی 13 استفاده شده.

بررسی مشخصات دوربین گوشی شیائومی 13

توی عکس های دوربین اصلی جزئیات و کیفیت خیلی خوبی دیده میشه و دینامیک رنج و شارپنس عکس ها خیلی بالاست. توی پردازش رنگ ها مخصوصا توی نور کم، کمی مشکل داره و باعث میشه رنگ ها کمی بی روح به نظر برسن. لنز تله فوتو تا زوم 3.2 برابری رو به صورت اپتیکال ثبت میکنه که جزئیات خیلی خوبی توی عکس ها دیده میشه اما بیشتر از این مقدار به صورت دیجیتال گرفته میشه که جزئیات افت میکنه و هر چی بیشتر زوم کنید این کاهش جزئیات بیشتر مشخص میشه. توی نور کم هم این افت جزئیات و افزایش نویز بیشتر مشخص میشه. لنز اولترا واید عملکرد معمولی داره و نسبت به گوشی های دیگه خیلی تعریفی نداره.

دوربین سلفی گوشی شیائومی 13

دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی مثل نسل قبلی کیفیت خیلی خوبی داره و می تونید عکس های خیلی با کیفیت و پر جزئیاتی ثبت کنید. وایت بالانس هم خوبه و رنگ های طبیعی و خوبی توی عکس های دیده میشه. امکان فیلمبرداری کمی پسرفت داشته و خیلی عملکرد راضی کننده ای نداره.

فیلمبرداری 8k با 24 فریم و 4k با 60 فریم رو می تونید با این گوشی انجام بدید که به خاطر لرزشگیر اپتیکال استفاده شده خیلی جزئیات و نویز کم و فیلم های بدون لرزشی می تونید بگیرید. برای لنز تله فوتو هم لرزشگیر اپتیکال استفاده شده و با کیفیت خوبی میتونید فیلم های با زوم بالا و لرزش خیلی کمی ثبت کنید.

 

بررسی سخت افزار و نرم افزار گوشی Xiaomi 13

پردازنده جدید و قدرتمند اسنپدراگون 8 نسل 2 برای گوشی شیائومی 13 استفاده شده و این گوشی رو به یکی از اولین گوشی هایی که از این پردازنده استفاده میکنه تبدیل میکنه. 8/12 گیگ رم LPDDR5 و 128/256/512 گیگ حافظه ذخیره سازی پر سرعت استفاده شده (که نسخه 128 از حافظه UFS 3.1 و نسخه های 256/512 از حافظه جدید UFS 4.0 استفاده میکنن) و باعث میشه این گوشی توی اجرای برنامه ها و توی رابط کاربری سرعت فوق العاده بالایی داشته باشه و حتی اگه چندین کار رو همزمان با هم انجام بدید هیچ لگ و مشکلی نمی بینید. قدرت پردازشی بالای پردازنده اسنپدراگون هم بهتون اجازه میده سنگین ترین بازی ها رو با بیشترین جزئیات گرافیکی و با 60 فریم اجرا کنید. بهبود خوبی که توی این نسل اتفاق افتاده مدیریت بهتر دمای گوشی و با اینکه بعد از یکساعت بازی کردن دمای گوشی به حدود 44 درجه میرسه اما افت زیادی توی قدرت پردازشی اتفاق نمیفته و شاهد لگ و باگ توی بازی نیستیم و با یه کاهش حدودا 20 درصدی به کار خودش ادامه میده. البته به خاطر اندازه کوچیک صفحه نمایش خیلی برای بازی مناسب نیست ولی اگه کارهای سنگین پردازشی با گوشی میکنید و چند دستی با گوشی بازی میکنید، کارتون رو بدون مشکل راه میندازه.

با معرفی شیائومی 13 رابط کاربری MIUI 14 هم به صورت رسمی معرفی شد و این گوشی رو به اولین گوشی شیائومی که در روز اول از رابط کاربری MIUI 14 و اندروید 13 استفاده میکنه، تبدیل کرده. اتفاقات خوبی توی این رابط کاربری افتاده که نکات جدید و مثبت رو توی مقاله بررسی شایعات MIUI 14 بررسی کردیم. سرعت بیشتر رابط کاربری و باگ های کمتر از نقاط خیلی مهم این نسخه از MIUI که به شما امکان تغییر اندازه و ظاهر یکسری از آیکون های برنامه ها رو میده و بیشتر اپ های اضافه و به درد نخور شیائومی حتی می استور رو می تونید حذف کنید که نکته خیلی مثبتی برای گوشی های شیائومی به حساب میاد و امکانات شخصی سازی متنوع و زیادی به این نسخه اضافه شده که تا جای ممکن تجربه شما رو از استفاده کردن از این گوشی بهتر و جذاب تر کنه.

 

عملکرد اسپیکر گوشی Xiaomi 13

دیگه از همکاری با شرکت هارمن کاردون خبری نیست اما هنوز اسپیکر های استریو کیفیت و تفکیک صدای خیلی خوبی دارند و بلندی صدا هم کاملا مطلوبه و خیلی راحت توی محیط شلوغ هم می تونید صداها رو تشخیص بدید. از جک 3.5 میلیمتری صدا هم مثل باقی گوشی های پرچمدار و بالارده خبری نیست.

 

چرا باید گوشی شیائومی 13 را بخریم؟

شیائومی تونسته توی همه بخش ها بهبود خوبی توی شیائومی 13 بده و نقاط ضعفی مثل پردازنده (پرقدرت اما بی ثبات) و صفحه نمایش (خمیده حساس و کمی اذیت کننده) رو برطرف کرده و یه گوشی پرچمدار اقتصادی خوب و خوش دست رو عرضه کرده. البته شاهد نوآوری و حرکت جدید خفنی توی این گوشی نیستیم ولی اگه دنبال یه گوشی کامپکت پر قدرت و با عملکرد باتری خوب میگردید که مجبور نباشید همش گوشیتون رو شارژ کنید، گوشی شیائومی 13 میتونه نظرتون رو به خودش جلب کنه. البته هنوز این گوشی به صورت رسمی وارد بازار ایران نشده و با توجه به قیمت 600 دلاری و قیمت فعلی ارز و هزینه های گمرک شاید قیمت نهایی خیلی بالاتری نسبت به نسل قبلی خودش یعنی شیائومی 12 و گوشی های دیگه داشته باشه. پس باید تا زمان عرضه و مشخص شدن قیمت نهایی توی بازار ایران منتظر بمونیم تا بتونیم ارزش خریدش رو نسبت به گوشی های دیگه مشخص کنیم. اما در کل بررسی های اولیه xiaomi 13 کاملا راضی کننده است و میتونه یکی از گوشی های پرچمدار خوش دست و خوش ساخت امسال به حساب بیاد.

 

اگه دنبال نسخه اقتصادی تر این گوشی پرچمدار شیائومی هم باشید میتونید به مقاله بررسی گوشی xiaomi 13 lite سر بزنید و ببینید تو نسخه اقتصادی شیائومی 13 چه امکاناتی به خاطر کاهش قیمت کم شده!

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۵ دی, ۱۴۰۱

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 87
5/ 5

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Nurse

فوق العاده ست

۱۵ شهریور ۱۴۰۲
pedram2200

جالب بود اما با این پول من میرم سمت آیفون و سامسونگ ارزش نداره

۱۹ مرداد ۱۴۰۲
Mojtbairani67

مدیر چه تاریخی موجود میشه ؟

۰۸ مرداد ۱۴۰۲
Mojtbairani67

چرا تو ایران موجود نمیشه کسی خبر داره چه تاریخی تو ایران موجود میشه ؟
لطفا مدیر جواب بدید .

۰۸ مرداد ۱۴۰۲
Mojtbairani67

چرا تو ایران موجود نمیشه کسی خبر داره چه تاریخی تو ایران موجود میشه ؟

۰۸ مرداد ۱۴۰۲
qazal

یه قاتل پرچمدار خوب

۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
mobolu

خوبه ،به نظرم ارزش خریدش رو 8-27 تومنه

۰۴ بهمن ۱۴۰۱
Mahdi2005

عالیه 👌🤩

۰۳ بهمن ۱۴۰۱
Erfan022

از نمره ۱۰۰
۶۹ بهش میدم

۱۵ دی ۱۴۰۱
    Nurse

    برنامه شاد رو می‌تونه اجرا کنه؟

    ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
      Erfan022

      😆😆👍شاید

      ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
afsheen

یه خورده با طراحیش مشکل داشتم. به نظرم حاشیه دور و بر دوربینهاش خیلی اضافیه

۱۵ دی ۱۴۰۱
alirezanikkhah

ارزش خرید بالای داره با قیمت جهانی که داره

۱۵ دی ۱۴۰۱
King_Behrad

عالیه

۱۴ دی ۱۴۰۱
tahamousavi

گوشی جذاب و فوق العاده ایه ولی از نظر شکل و ظاهر، من شیائومی ۱۲ رو ترجیح میدادم…

۱۴ دی ۱۴۰۱
hamidcipher

یکم بدک نبود . . .!

۱۳ دی ۱۴۰۱