بررسی مشخصات گوشی Xiaomi 13 Lite

بعد از عرضه گوشی شیائومی 13 به بازار جهانی حالا نوبت به نسخه لایت و ارزون قیمت تر همیشگی شیائومی رسیده که پا به میدون بذاره و در بازه قیمتی گوشی های میان رده عرض اندام کنه. Xiaomi 13 Lite مثل سال های گذشته سعی میکنه با ترکیب امکانات پرچمداران شیائومی با برخی کمبودها بتونه یه نسخه اقتصادی تر برای طرفداران این برند ایجاد کنه و قصد داریم ببینیم شیائومی تا چه حد تونسته در این کار موفق باشه و آیا شیائومی 13 لایت با قیمت حدودی 500 دلار (که خیلی زود تو بازار ایران هم موجود شده) میتونه یه میان رده موفق باشه یا نه؟ با بررسی مشخصات گوشی Xiaomi 13 Lite همراه موبونیوز باشید.

 

بررسی طراحی شیائومی 13 لایت

طراحی شیائومی 13 لایت تقریبا ترکیبی بین نسخه 13 معمولی با گوشی شیائومی 12 لایت به حساب میاد و از هر دو گوشی بخش هایی برداشته شده و با مخلوط کردنشون یه ترکیب جذاب به دست اومده که باعث میشه این گوشی شباهت بیشتری به گوشی های پرچمدار داشته باشه و خیلی میان رده بودنش مشخص نباشه. قسمت پشتی از شیشه مات ساخته شده که از سمت برآمدگی دوربین در نور انعکاس جالبی ایجاد میکنه و خیلی هم صیقل خورده نیست و باعث میشه اثر انگشت و کثیفی خیلی زیاد روش مشخص نباشه.

بررسی طراحی شیائومی 13 لایت

ابعاد و قطر گوشی نسبت به باقی میان رده ها کمتره و وزن 171 گرمی در کنار طراحی خمیده قسمت پشتی باعث خوش دست بودن گوشی شده و میتونید مدت زمان طولانی به راحتی از گوشی استفاده کنید. سه لنز اصلی دوربین در یک بخش مستطیلی در دو بخش مجزا قرار گرفتن که برآمدگی نسبتا زیادی داره. لنز اصلی و اولترا واید در یک بخش شیشه ای دایره ای با همدیگه در درون این بخش ترکیب شدن و ظاهر جالبی به گوشی دادن. لنز ماکرو و فلش LED با نوشته 50MP دوربین هم در پایین این بخش قرار داره. در پایین این قسمت هم لوگو XIAOMI به صورت عمودی به چشم میخوره.

مشخصات بدنه گوشی xiaomi 13 lite

فریم پلاستیکی و براق گوشی به خاطر طراحی خمیده کلی گوشی خیلی نازک ساخته شده و بخش زیادی از گوشی رو تشکیل نمیده. پایین گوشی تک اسپیکر، میکروفون، پورت تایپ سی و درگاه سیم کارت قرار داره که فقط از دو سیم کارت پشتیبانی میکنه و از کارت حافظه جانبی خبری نیست. سمت راست دکمه پاور و دکمه کم و زیاد کردن صدا و سمت چپم خالیه. بالای گوشی هم فرستنده IR و میکروفون و لوگو Dolby Atmos به چشم میخوره.

مشخصات رنگ بندی گوشی شیائومی 13 لایت

صفحه نمایش به جای طراحی تخت سال قبل از یه پنل خمیده استفاده میکنه که شاید به مذاق بعضی ها خوش نیاد. دوربین های سلفی دوگانه هم توی یه ناچ مستطیلی بزرگ وسط صفحه قرار گرفتن که در بخش دوربین بیشتر بهشون می پردازیم. حاشیه صفحه نمایش کمه و باعث میشه این ناچ بزرگ خیلی اذیت کننده نباشه. برای محافظت صفحه نمایش هم از گوریلا گلس 5 استفاده شده که تا حدودی در مقابل خط و خش از گوشی محافظت میکنه. گواهی IP53 تا حدودی در مقابل پاشیدن ذرات آب مقاومه ولی با توجه به قیمت گوشی و باقی رقبا خیلی جذاب به نظر نمیرسه.

در مجموع بخش طراحی گوشی و خوش دستی شیائومی 13 لایت جز اولویت های ساخت این گوشی بوده و شیائومی به خوبی تونسته یه گوشی خوش دست و با کیفیت ساخت مناسب، عرضه کنه.

 

بررسی نمایشگر Xiaomi 13 Lite

نمایشگر 6.55 اینچی امولد با رزولوشن 1080 و رفرش ریت 120 هرتزی شیائومی 13 لایت تقریبا جزییاتی نزدیک به گوشی های بالارده به شما نمایش میده و کمبود خاصی نداره. پنل 12Bit امکان نمایش 68 میلیارد رنگ رو داره و باعث میشه جزئیات و کنتراست رنگ های بسیار بهتر و طبیعی تر به نظر بیاد. قابلیت های +HDR10 و دالبی ویژن هم امکانات تصویری این بخش رو کامل تر میکنن. کیفیت و جزئیات تصاویر و ویدئوهای نمایش داده شده بسیار خوبه و شارپنس و کنتراست اونها هم کاملا موقع تماشای محتوا یا کار با گوشی شما رو مجذوب خودش میکنه. روشنایی بسیار مناسبه و در حالت خودکار تا حدود 940 نیت افزایش پیدا میکنه و اجازه میده به خوبی در محیط های بیرون از خونه هم به راحتی از گوشی استفاده کنید.

نرخ به روز رسانی در حالت خودکار زمانی که از گوشی استفاده میکنید، نرخ رو روی عدد 120 ثابت نگه میداره و زمانی که از گوشی استفاده ای نمیشه این عدد تا 60 هرتز کاهش پیدا میکنه تا هم تجربه روونی از کار با گوشی داشته باشید و هم مصرف باتری بهینه تر باشه. حسگر اثر انگشت روی صفحه نمایش قرار گرفته و از یه سنسور اپتیکال با دقت و سرعت مناسب استفاده شده. اما کمی محل قرارگیری پایینه و ممکنه در بعضی مواقع دسترسی سختی بهش داشته باشید. در مجموع عملکرد صفحه نمایش تقریبا به جز یک سری امکانات مثل LTPO که بیشتر در گوشی های پرچمدار استفاده میشه تفاوت خاصی نداره و میتونید از استفاده از این بخش کاملا لذت ببرید.

 

مشخصات باتری گوشی شیائومی 13 لایت

با اینکه حجم باتری افزایش پیدا کرده و به 4500 میلی آمپر ساعت رسیده ولی نه تنها میزان شارژدهی بهبودی پیدا نکرده بلکه شارژدهی کلی کمی کاهش هم داشته. در حالت عادی و استفاده سبک میتونید یک روز از xiaomi 13 lite استفاده کنید ولی اگه استفاده سنگین تری مثل بازی یا تماشای ویدیو طولانی داشته باشید، کمتر از یک روز به شما شارژدهی میکنه و خیلی این بخش بهبود خاصی پیدا نکرده و هنوز جز نقاط ضعف گوشی به حساب میاد.

مشخصات باتری گوشی شیائومی 13 لایت

برای شارژ گوشی شیائومی 13 لایت میتونید از آداپتور 67 واتی داخل جعبه استفاده کنید که توی حدود نیم ساعت 83 درصد باتری رو شارژ میکنه و شارژ کامل گوشی هم حدود 45 دقیقه طول میکشه و شیائومی هنوز در این بخش از اکثر رقبای خودش با اختلاف جلوتره و تا حدودی ضعف شارژدهی گوشی رو جبران میکنه.

 

بررسی عملکرد دوربین شیائومی 13 لایت

از سه تا لنز 50 مگاپیکسلی اصلی، 8 مگاپیکسلی اولترا واید و 2 مگاپیکسلی ماکرو برای بخش دوربین xiaomi 13 lite استفاده شده و میشه گفت تا حدودی نسبت به سال قبل بهبود عملکرد داره ولی هنوز گوشی های سامسونگ در این بازه قیمتی عملکرد بهتری دارند. دوربین اصلی در نور مناسب عکس های بسیار خوبی میگیره که جزئیات و روشنایی خوبی دارند و دینامیک رنج اونها هم عالیه و نویز کمی در عکس ها دیده میشه. رنگ های دیده شده به نسبت گوشی های شیائومی دیگه واقعی تر و طبیعی تر ثبت میشن. عکس های پرتره شارپنس و جزئیات دلنشینی نداره به خصوص توی نور کم و در جزئیات سخت مثل مو، خیلی جداسازی خوب عمل نمیکنه. عکس های لنز های ماکرو و اولترا واید خیلی خوب و جذاب نیستن، جزئیات زیادی در اونها دیده نمیشه و به نسبت بازه قیمتی و گوشی های دیگه خیلی عملکرد خوبی ندارند.

بررسی عملکرد دوربین شیائومی 13 لایت

در عکاسی توی شب حالت نایت مود به صورت خودکار فعال میشه و باعث میشه عکس ها تمیز و با نور خوبی ثبت بشن. رنگ ها و شارپنس عکس ها در این حالت مناسبه و دینامیک رنج زیاد و نویز کمی در عکس ها دیده میشه.

برسیم به بخش دوربین سلفی که با اضافه شدن یه لنز دیگه به نظر جذاب میرسه ولی اونجوری که باید عملکرد خوبی رو شاهد نیستیم. لنز اصلی مثل قبل 32 مگاپیکسلیه و لنز جدید هم یه سنسور 8 مگاپیکسلی تشخیص عمقه که به گرفتن عکس های پرتره کمک میکنه. اتوفوکوس لنز سلفی اصلی هم حذف شده. عکس های پرتره خیلی خاص و خفن تر از قبل نیستن و تقریبا ناامید کننده عمل میکنه. رنگ ها و کنتراست عکس های سلفی خوبه اما جزئیات جای کار داره و عکس ها نرم و مقداری نویزی گرفته میشن. عکس های پرتره یه مقداری از گوشی های هم رده بهتر گرفته میشه ولی عالی نیست و در سوژه های سخت مثل مو هنوز مشکل داره.

مشخصات دوربین سلفی xiaomi 13 lite

دوربین اصلی میتونه با کیفیت 4K و 30 فریم فیلمبرداری کنه و کیفیت فیلم ها و جزئیات و رنگ های مناسبی در فیلم ها دیده میشه. از لرزشگیر اپتیکال خبری نیست اما لرزشگیر دیجیتالی عملکرد خوبی داره و تا حد زیادی لرزش های اضافه رو حذف میکنه. دوربین سلفی هم میتونه با کیفیت 1080 و 60 فریم فیلمبرداری کنه که کیفیت فیلم های این بخش هم خوب و قابل قبوله. در مجموع عملکرد بخش دوربین شیائومی 13 لایت به نسبت نسل قبلی تغییرات مثبت و خوبی داشته ولی هنوز در بین گوشی های میان رده بهترین نیست و اگه دوربین گوشی براتون مهمه گزینه های بهتری توی بازار میتونید پیدا کنید.

 

مشخصات عملکرد پردازشی و رابط کاربری Xiaomi 13 Lite

از تراشه جدید اسنپدراگون 7 نسل 1 با فناوری ساخت 4 نانومتری برای این گوشی استفاده شده که از لحاظ قدرت و ساختار به سری 700 تراشه های اسنپدراگون شباهت داره و فقط کمی قدرت پردازش گرافیکی بهبود پیدا کرده. قدرت سخت افزاری برای یه میان رده مناسبه و مثل بعضی گوشی های قاتل پرچمدار شیائومی قدرت بیش از اندازه ای به نسبت قیمت نداره و کاملا در حد و اندازه بازه قیمتی خودش عمل میکنه. توی استفاده معمولی و روزمره همه چی روون و بدون مشکل اجرا میشه. در اجرای بازی های روز و با گرافیک بالا مشکل خاصی دیده نمیشه و میتونید با گرافیک خوب و فریم مناسب بازی کنید. البته به خاطر اندازه و ابعاد کوچیک تر گوشی و سیستم خنک کننده ضعیف تر در استفاده طولانی مدت، افزایش دما باعث افت قدرت میشه و خیلی به درد بازی کردن طولانی مدت نمیخوره. گوشی شیائومی 13 لایت در 2 نسخه با 8 گیگ رم و 128/256 حافظه ذخیره سازی عرضه میشه.

مشخصات عملکرد پردازشی Xiaomi 13 Lite

از اندروید 12 و MIUI 14 برای این گوشی استفاده شده که تقریبا ترکیبی عجیبی به نظر میرسه و برخلاف نسخه های پرچمدار از اندروید 13 خبری نیست. در MIUI 14 بیشتر تمرکز روی بهینه شدن رابط کاربری و کاهش برنامه های تبلیغاتی بوده و خیلی تغییرات زیاد و بزرگی ایجاد نشده. البته از ظاهر جدید رابط کاربری به لطف نداشتن اندروید 13 هم خبری نیست. امکانات شخصی سازی هم مناسبه و خوبه و در این نسخه MIUI شما برنامه های پیش فرض بیشتری رو میتونید حذف کنید و دستتون در شخصی سازی گوشی تا حدودی بازتره.

 

مشخصات اسپیکر Xiaomi 13 Lite

یکی از بخش های که شیائومی برای کاهش هزینه ساخت و پایین آوردن قیمت گوشی کم کاری کرده و یه جورایی از گوشی زده این بخشه که به جای اسپیکر استریو سال قبل از یک اسپیکر مونو برای گوشی استفاده کرده که هم بلندی صدا پایینی داره و هم کیفیت خیلی خوب نیست و یکی از نقطه ضعف های بزرگ گوشی به حساب میاد. از جک 3.5 میلیمتری هم خبری نیست.

بررسی مشخصات گوشی Xiaomi 13 Lite

 

آیا گوشی xiaomi 13 lite ارزش خرید دارد؟

طراحی زیبا و خوش دست، صفحه نمایش خوب و با جزئیات و سرعت شارژ مناسب مزیت های اصلی گوشی شیائومی 13 لایت هستند. تراشه جدید و با قدرت مناسب در کنار دوربین که عملکرد مناسب و کیفیت خوبی داره هم دلگرم کننده اس اما در مقایسه با رقبا برتری محسوب نمیشه. استفاده از یه اسپیکر با کیفیت پایین، دوربین سلفی دوگانه با کاربرد کم (که فقط روی کاغذ جذابه و در عمل کمک خاصی به بخش دوربین نمیکنه) در کنار قیمت نسبتا بالای 500 دلاری با توجه به میان رده های دیگه بازار مثل سامسونگ A54 که به تازگی با قیمت 450 دلاری عرضه شده و از همه جهات از این گوشی برتری داره باعث شده این نسل از سری لایت پرچمدار شیائومی با این قیمت خیلی ارزش خرید بالایی نداشته باشه و فقط در صورت کاهش قیمت xiaomi 13 lite و ارزون تر بودن از باقی رقبا در این بازه میشه تا حدودی به خرید شیائومی 13 لایت فکر کرد.

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار 8 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 148
5/ 4.5

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Emadtahaei

قیمت نسخه 8/256 معادل 350 کیلوگرم سیب زرد دماونده.

۰۶ آذر ۱۴۰۲
Hosein79

سیب زرد

۲۶ مهر ۱۴۰۲
1388Daniel

سیب زرد💛

۱۹ مهر ۱۴۰۲
Nikan Ahmadi

به نظرم جا داشت که یک لنز تله فوتو هم داشته باشه ولی در کل خوب بود

۱۲ مهر ۱۴۰۲
Darestani 123

سیب زرد

۰۶ مهر ۱۴۰۲
thisabasi

بدنیست

۰۶ مهر ۱۴۰۲
tahamousavi

زیبا؛ اما فقط زیبا…

۰۳ مهر ۱۴۰۲
    afsheen

    سری های لایت رو دوست دارم 🤩

    ۰۴ مهر ۱۴۰۲
godrati

خب و عالی

۲۹ شهریور ۱۴۰۲
a.m110

پردازندش به نظرم می تونست بهتر باشه

۲۷ شهریور ۱۴۰۲