در رویداد WWDC 2024 اپل منتظر چه خبرهایی باشیم؟

اپل به‌زودی کنفرانس توسعه‌دهندگان خود را برای معرفی بزرگ‌ترین بروزرسانی‌های سیستم‌عامل‌هایش برگزار می‌کند. تاریخ رسمی رویداد WWDC 2024 پیش از این توسط اپل اعلام شده و حالا یک روز قبل از این گردهمایی، برای خیلی از ما سوال است که اپل چه سورپرایز‌هایی برای مخاطبانش در نظر گرفته است. این رویداد از 10 تا 14 ژوئن مصادف با 21 تا 25 خردادماه برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان فناوری می‌توانند در ساعت 20:30 شاهد برنامه اصلی این رویداد باشند.

تجربه‌های گذشته نشان داده است که پیش‌بینی تمامی جزئیات این کنفرانس کار آسانی نیست. با این حال، انتظار نمی‌رود که اپل در WWDC 2024 خبر سخت‌افزاری بزرگی را اعلام کند. البته، نباید فراموش کنیم که سال گذشته، اپل برای اولین بار هدست ویژن پرو را در همین رویداد رونمایی کرد!

 

در رویداد WWDC 2024 اپل چه خبر است؟

گزارش‌ها حاکی از آن است که این شرکت آمریکایی در رویداد 2024 تمرکز ویژه‌ای بر روی قابلیت‌های هوش مصنوعی در سیستم‌عامل‌های خود خواهد داشت و قصد دارد نرم‌افزارها و سیستم‌عامل‌های جدیدی را رونمایی کند. پیش‌بینی می‌شود که در این رویداد سیستم‌عامل‌های جدید زیر معرفی شوند:

  • iOS 18 برای آیفون‌ها
  • iPadOS 18 برای آیپدها
  • macOS 15 برای مک‌بوک‌ها و کامپیوترهای مک
  • tvOS 18 برای تلویزیون‌ها
  • watchOS 11 برای ساعت‌های هوشمند
  • visionOS 2 برای عینک‌های واقعیت افزوده

تاکنون شایعاتی درباره معرفی محصولات و گجت‌های جدید به گوش نرسیده و به نظر میرسد طبق روال قدیم، این رویداد تنها روی محصولات نرم افزاری تمرکز داشته باشد. از خبرها پیداست که iOS 18 احتمالا با قابلیت‌های متنوع هوش مصنوعی، بزرگ‌ترین بروزرسانی آیفون در سال‌های اخیر باشد. این ویژگی‌های جدید احتمالاً در macOS نیز گنجانده خواهند شد. بنابراین، طرفداران اپل می‌توانند منتظر پنج روز هیجان‌انگیز و پر از خبرهای جذاب باشند!

مانند سایر رویدادهای WWDC از سال 2020 تاکنون، کنفرانس دولوپرهای امسال نیز به صورت آنلاین برگزار می‌شود و برای تمامی توسعه‌دهندگان به صورت رایگان در دسترس خواهد بود. با این حال، اپل یک رویداد ویژه برای برخی توسعه‌دهندگان، دانشجویان و اعضای رسانه‌ها در تاریخ 10 ژوئن در کمپ اپل پارک کوپرتینوی کالیفرنیا برگزار خواهد کرد.

 

سیستم‌عامل جدید آیفون و آیپد؛ الهام گرفته از visionOS

اپل به زودی سیستم‌عامل‌های جدید خود را در کنفرانس WWDC 2024 معرفی خواهد کرد. از جمله این بروزرسانی‌ها، iOS 18 و iPadOS 18 هستند که قرار است ویژگی‌های جدیدی مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه دهند. این ویژگی‌ها که با نام Apple Intelligence معرفی می‌شوند، احتمالا بزرگ‌ترین تغییرات نرم‌افزاری اپل در سال‌های اخیر را به همراه داشته باشند.

تمامی افزونه‌های هوش مصنوعی ابتدا به صورت بتا ارائه خواهند شد، تا اپل بتواند آن‌ها را قبل از معرفی به طور کامل آزمایش کند. برخی از این قابلیت‌ها بر روی دستگاه و برخی دیگر در فضای ابری اجرا خواهند شد.

سیستم‌عامل iOS 18 شامل تغییرات ظاهری و طراحی جدیدی خواهد بود. به نظر می‌رسد اپل بخشی از این تغییرات را با الهام از سیستم‌عامل هدست هوشمند خود، یعنی visionOS اعمال کرده باشد. با این حال، بعید است که شاهد یک تحول کامل در ظاهر سیستم‌عامل باشیم. در واقع انتظار می‌رود اپل امکانات بیشتری برای شخصی‌سازی صفحه اصلی ارائه دهد و گزینه‌های متنوع‌تری برای سفارشی‌سازی ظاهر کلی دستگاه در اختیار کاربران قرار دهد. احتمالا اپل به کاربران اجازه می‌دهد کنترل بیشتری روی ترتیب آیکون‌ها و رنگ آن‌ها داشته باشند.

یکی از جدیدترین قابلیت‌هایی که قرار است به iOS 18 اضافه شود، این است که کاربران می‌توانند فضای خالی بین ستون‌ها و ردیف‌های اپلیکیشن‌ها را در صفحه اصلی دستکاری کنند. این ویژگی که از ابتدا در اندروید وجود داشت، اکنون به iOS نیز اضافه می‌شود. اگرچه این تغییر یک تحول انقلابی نیست، اما در کنار تغییرات دیگر قرار است iOS 18 را به یکی از بزرگ‌ترین نسخه‌ها از نظر شخصی‌سازی صفحه اصلی تبدیل کند.

آپدیت iOS 18 در رویداد WWDC 2024

اپل همچنین قصد دارد پشتیبانی از RCS را برای اپلیکیشن Messages در iOS 18 اعلام کند. این ویژگی به بهبود مکالمات بین کاربران آیفون و اندروید کمک زیادی خواهد کرد. به عنوان مثال، ارسال عکس و ویدیو از آیفون به کاربران اندروید بدون مشکل انجام خواهد شد و چت‌های گروهی نیز عملکرد بهتری خواهند داشت. ویژگی‌هایی مانند واکنش‌های ایموجی میان‌پلتفرمی، رسید خواندن پیام و نشان‌گر تایپ پیام نیز به Messages اضافه خواهد شد و ارتباط بین کاربران اندروید و آیفون را بهبود خواهد بخشید.

 

ویژگی‌های جدید اپلیکیشن‌ها

اپل قصد دارد ویژگی‌های هوش مصنوعی را به بسیاری از اپلیکیشن‌های داخلی خود اضافه کند. این افزونه‌ها عبارتند از:

  • Safari: اضافه شدن گزینه جستجوی هوشمند که با استفاده از هوش مصنوعی موضوعات و عبارات کلیدی را در صفحات وب شناسایی و خلاصه می‌کند.
  • Mail: قابلیت پاسخ‌های هوشمند برای پیشنهاد پاسخ به ایمیل‌ها، جستجوی بهبود یافته و امکان خلاصه کردن مکالمات طولانی.
  • Maps: پشتیبانی از مسیرهای سفارشی و نقشه‌های توپوگرافی.
  • Photos: قابلیت حذف اشیای ناخواسته از تصاویر.
  • Apple Music: ایجاد لیست‌های پخش خودکار توسط هوش مصنوعی و بهبود انتقال آهنگ‌ها.
  • Notes: ایجاد خلاصه از نکات کلیدی در یادداشت‌ها و فایل‌های صوتی.
  • Voice Memos: قابلیت متن‌نگاری و خلاصه‌های محتوا.
  • Calendar: یکپارچه‌سازی با اپلیکیشن Reminders.
  • Calculator: اضافه شدن اپلیکیشن ماشین حساب به آیپد.
  • iWork: ویژگی‌های هوش مصنوعی برای تولید خودکار اسلایدها و متن.
  • Shortcuts: یکپارچه‌سازی بهتر با سیری برای اتوماتیک کردن وظایف پیچیده.
  • Health: بهبود مدیریت داده‌های فشار خون و ردیابی چرخه سلامت.
  • Settings: بهبود رابط کاربری با چیدمانی ساده‌تر و جستجوی بهتر.

انتظار می‌رود iOS 18 بر روی تمامی آیفون‌هایی که قادر به اجرای iOS 17 هستند، قابل اجرا باشد. با این حال، برخی از ویژگی‌های هوش مصنوعی ممکن است محدود به مدل‌های آیفون 15 پرو و نسخه‌های بعد از آن باشند.

 

سیری پیشرفته همراه با نسخه بروزشده Spotlight

اپل قصد دارد از مدل‌های زبانی بزرگ (LLMs) برای آموزش Siri استفاده کند که به بهبود قابل توجه دستیار شخصی منجر خواهد شد. این مدل زبانی که ستون فقرات سرویس‌های هوش مصنوعی محبوبی مانند ChatGPT است، به سیری کمک می‌کند تا مکالمات طبیعی‌تر و غیررسمی‌تری داشته باشد و عملکردهای جدیدی را اجرا کند. با این آپدیت‌ها، سیری قادر خواهد بود اسناد را باز کند، فایل‌ها را جابجا کند، ایمیل‌ها را حذف کند، عکس‌ها را ویرایش کند و پیام‌ها، اعلان‌ها و مقالات را خلاصه کند!

برای فعال کردن این قابلیت‌ها، اپل مجبور به بازسازی نرم‌افزار پایه‌ای Siri شده است. اگرچه اپل احتمالاً این ویژگی‌ها را در WWDC به نمایش خواهد گذاشت، اما مارک گورمن از بلومبرگ گفته است که سیری پیشرفته با نسخه اول iOS 18 در سپتامبر عرضه نخواهد شد و در یک نسخه آینده از iOS 18 در سال 2025 معرفی خواهد شد. این بروزرسانی همراه با نسخه بروزشده جستجوی Spotlight در آیفون‌ها و آیپدها خواهد بود که نتایج هوشمندتر و بهتری را ارائه خواهد داد.

 

همکاری با OpenAI

اپل با OpenAI توافق کرده است تا فناوری ChatGPT را در iOS 18 ادغام کند؛ زیرا اپل در حال حاضر برنامه‌ای برای ساخت چت‌بات اختصاصی خود ندارد. این قابلیت به صورت اختیاری برای کاربران iOS 18 و iPadOS 18 در دسترس خواهد بود. برخی از مدیران اپل در مورد ادغام چت‌بات در سیستم‌عامل تردید داشتند، اما اپل تصمیم گرفت این کار را انجام دهد؛ زیرا احتمال می‌دهد که مخاطبان آیفونی انتظار چنین قابلیتی را داشته باشند.

همکاری اپل با OpenAI

تغییرات صفحه اصلی و مرکز کنترل

سیستم‌عامل iOS 18 قرار نیست طراحی کلی خود را به‌طور کامل تغییر دهد، اما صفحه اصلی، مرکز کنترل و برخی عناصر درون‌برنامه‌ای بازطراحی خواهند شد. اپل در iOS 18 یک صفحه اصلی با قابلیت سفارشی‌سازی بیشتر معرفی خواهد کرد که در آن آیکون‌ برنامه‌ها به شکلی جدید قابل تنظیم خواهند بود. حالا کاربران می‌توانند فضای خالی، سطرها و ستون‌های بین آیکون‌ها را تغییر دهند که تاکنون امکان‌پذیر نبوده است. این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد تا صفحه اصلی گوشی خود را به دلخواه تغییر دهند.

تغییرات صفحه اصلی و مرکز کنترل در IOS 18

یکی از ویژگی‌های جدید iOS 18 امکان تغییر رنگ آیکون‌ برنامه‌ها است. رنگ آیکون‌ها دیگر محدود به رنگ‌هایی نخواهد بود که توسعه‌دهندگان انتخاب می‌کنند و کاربران می‌توانند رنگ‌ها را به دلخواه خود تغییر دهند. علاوه بر این، اپل در حال آزمایش یک طرح قابل تنظیم برای مرکز کنترل iOS 18 است. اگر این ویژگی پذیرفته شود، یک رابط کاربری با قابلیت کشیدن و رها کردن به کاربران اجازه می‌دهد تا برخی از کنترل‌ها را مجدداً سازماندهی کنند. اپل همچنین قصد دارد یک ویجت جدید برای Apple Music و کنترل‌های بهبودیافته برای محصولات HomeKit اضافه کند.

طراحی برنامه‌ها مدرن‌تر و جذاب‌تر در IOS18

برنامه‌ها در iOS 18 شامل یک بازطراحی الهام گرفته از visionOS خواهند بود که تمرکز بیشتری بر شفافیت دکمه‌ها و سایر عناصر رابط کاربری دارد. این تغییرات باعث می‌شود طراحی برنامه‌ها مدرن‌تر و جذاب‌تر به نظر برسد.

 

اپلیکیشنی جدید برای مدیریت رمزهای عبور

اپل در سیستم‌عامل‌های iOS 18، iPadOS 18 و macOS 15 یک اپلیکیشن مستقل برای مدیریت رمزهای عبور معرفی خواهد کرد که تمامی امکانات موجود در بخش Passwords در تنظیمات را در برخواهد داشت.

این اپلیکیشن شامل اطلاعات ورود و رمزهای عبور وب‌سایت‌ها، پسورد شبکه‌های Wi-Fi و Passkeys است؛ ویژگی‌ای که به جای رمز عبور از Face ID یا Touch ID برای ورود به وب‌سایت‌ها استفاده می‌کند. این اپلیکیشن از iCloud Keychain برای همگام‌سازی بین دستگاه‌ها استفاده می‌کند و داده‌های آن می‌توانند به صورت خودکار در وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها وارد شوند.

اپل همچنین قصد دارد به کاربران اجازه دهد تا رمزهای عبور را از اپلیکیشن‌های شخص ثالث وارد کنند. علاوه بر این، روشی برای دسترسی به رمزهای عبور در Vision Pro و رایانه‌های شخصی فراهم خواهد کرد.

 

ویژگی جدید iMessages در iOS 18

شایعه شده که چندین ویژگی هوش مصنوعی مفید به اپلیکیشن Messages اضافه خواهد شد. از این هوش مصنوعی برای ارائه پیشنهادهای بهتر برای پاسخ‌های سریع به پیام‌ها استفاده می شود. همچنین سیری قادر خواهد بود پیام‌های طولانی را برای شما خلاصه کند.

ویژگی ساخت اتوماتیک اموجی‌ها، به کاربران این امکان را می‌دهد تا شکلک‌ها را بر اساس محتوای یک پیام تولید کنند. این اموجی‌ها با استفاده از هوش مصنوعی ایجاد می‌شوند و از طریق فهرست اموجی‌های موجود، در دسترس نخواهند بود.

برای Tapbacks، یعنی واکنش هایی که می توانید به پیام های دریافتی اضافه کنید، اپل برای اولین بار آیکون های جدید رنگارنگ و پشتیبانی از ایموجی ها را اضافه می کند. کاربران می توانند پیامی را فشار داده و با یک کاراکتر ایموجی ری اکشن نشان دهند.

iMessages نیز از افکت‌های متنی جدید پشتیبانی می‌کند که اجازه می‌دهند به جای کل پیام، تک کلمات یک پیام را متحرک کنید. قابلیت برنامه‌ریزی ارسال پیام متنی نیز در این آپدیت وجود دارد.

تغییرات iMessages در iOS 18

همراه با این ویژگی‌ها، پیام‌ها یک بازسازی اساسی در زیرساخت خواهند داشت که ارتباطات با کاربران اندرویدی را بهبود می‌بخشد. اپل قصد دارد استاندارد Rich Communication Services (RCS) را به عنوان یک استاندارد برای جایگزینی استاندارد SMS/MMS فعلی اتخاذ کند.

RCS از عکس‌ها و ویدیوهای با وضوح بالا، فایل‌های سنگین، پیام‌های صوتی، واکنش‌های اموجی، نشانگرهای تایپ و نشان دادن پیام خوانده شده پشتیبانی می‌کند. تمامی این ویژگی‌ها در ارسال پیام‌های متنی از آیفون به اندروید در دسترس خواهد بود. با RCS، پیام‌ها می‌توانند از طریق شبکه سلولی یا Wi-Fi ارسال شوند و هیچ هزینه‌ای برای ارسال یک پیام RCS از طریق Wi-Fi وجود ندارد.

 

ویژگی‌های جدید در Notifications

در iOS 18، اپل قصد دارد نمایش‌ هوشمندتری از Notifications ارائه داده و کاری کند تا پیام‌هایی که در حالت Focus Mode از دست داده‌اید را به صورت خلاصه دریافت کنید. این ویژگی به‌منظور سهولت در مرور اعلانات از دست رفته و رد یا پذیرفتن نوتیفیکیشن‌های کم‌اهمیت است.

 

چندین ویژگی جدید در منو Accessibility

ویژگی Vehicle Motion Cues به منظور جلوگیری از حالت تهوع هنگام نگاه کردن به آیفون در یک وسیله نقلیه در حال حرکت طراحی شده است. این ویژگی نقاط متحرکی را در لبه صفحه نمایش اضافه می‌کند که تغییرات حرکتی را به صورت زنده نشان می‌دهند. این ویژگی به کاهش تضاد بین آنچه فرد می‌بیند و آنچه احساس می‌کند کمک می‌کند.

ویژگی‌های جدید Accessibility در iOS 18

قابلیت ردیابی چشم به کاربران اجازه می‌دهد تا فقط با استفاده از چشم‌های خود آیفون را هدایت کنند. این ویژگی با استفاده از هوش مصنوعی و دوربین جلویی، تشخیص می‌دهد که کاربر به کجا نگاه می‌کند و می‌تواند برای فعال‌سازی دکمه‌ها، حرکات سوایپ و دیگر ژست‌ها مورد استفاده قرار گیرد!

ردیابی چشمی در iOS 18

ویژگی Music Haptics به Taptic Engine اجازه می‌دهد تا ضربه‌ها، بافت‌ها و لرزش‌های دقیق را که با صدای موسیقی هماهنگ هستند، اجرا کند. این ویژگی برای میلیون‌ها آهنگ در Apple Music در دسترس خواهد بود.

 

حالت کمک به شنوایی در ایرپاد پرو 2

در iOS 18، احتمالاً برای ایرپاد پرو 2 یک حالت کمک شنوایی اضافه خواهد شد. به طور کلی به دلیل محدودیت‌های FDA، اپل نمی‌تواند ایرپاد پرو را به عنوان دستگاهی مناسب برای افراد کم شنوا وارد بازار کند. اما اگر آن را با هدف کمک به افرادی که مشکل شنوایی ندارند تبلیغ کند، ممنوعیتی در این زمینه نخواهد داشت.

 

آپدیت‌های macOS 15

به دلیل هم‌ترازی قابلیت‌ها که اپل در تمامی دستگاه‌های خود اعمال می‌کند، سیستم‌عامل macOS 15 بسیاری از ویژگی‌های هوش مصنوعی iOS 18 را خواهد داشت. در مورد ویژگی‌های خاص مک هم انتظار می‌رود برنامه ماشین حساب (Calculator) با الهام از برنامه ماشین حساب آیفون با دکمه‌های گرد و یک سیستم تبدیل واحد بهبود یافته، بازسازی شود. تنظیمات سیستم (System Settings) نیز به گونه‌ای سازماندهی خواهد شد که ویژگی‌های پراستفاده در بالای برنامه قرار گیرند.

آپدیت‌های مک او اس در رویداد WWDC 2024

مک‌ها، آیفون‌ها و آیپدها همگی مجموعه جدیدی از تصاویر پس‌زمینه را دریافت خواهند کرد. در مک، این تصاویر پس‌زمینه به آیکون‌ها و شعارهای قدیمی اشاره خواهند داشت. Xcode نیز یک ویژگی کدنویسی هوش مصنوعی مشابه با ابزار Copilot گیت‌هاب دریافت می‌کند.

انتظار می‌رود اپل یک نام جدید از یک مکان معروف در کالیفرنیا را برای macOS 15 انتخاب کند. از نام‌هایی که اپل در دهه گذشته ثبت کرده و هنوز استفاده نشده‌اند می‌توان به Redwood، Grizzly، Sequoia، Mammoth، Pacific، Rincon، Farallon، Miramar، Condor، Diablo، و Shasta اشاره کرد.

 

آپدیت‌های watchOS 11

بهبودهایی که اپل در سیستم عامل آیفون برای سیری برنامه‌ریزی کرده است، به Apple Watch نیز منتقل خواهند شد. انتظار می‌رود اپل واچ نسخه‌ای از Siri را دریافت کند که برای انجام وظایف در حین حرکت بهینه شده باشد.

آپدیت های واچ او اس در رویداد WWDC 2024

طبق گفته مارک گورمن از بلومبرگ، رابط کاربری Siri پاسخ‌ها را به‌طور منحصربه‌فردی بر اساس نوع پرسش قالب‌بندی می‌کند. اپل همچنین قصد دارد تغییراتی را در برخی برنامه‌ها، مانند Fitness معرفی کند.

 

آپدیت‌های tvOS 18

ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی سیری در تمامی پلتفرم‌ها مشترک خواهند بود؛ بنابراین انتظار می‌رود که قابلیت‌های جدیدی از Siri در نهایت به Apple TV نیز اضافه شوند. تاکنون شایعات خاصی در مورد ویژگی‌هایی که به tvOS 18 خواهند آمد نشنیده‌ایم و به‌روزرسانی‌های tvOS معمولاً به مراتب کوچکتر و جزئی‌تر از سایر سیستم عامل‌ها هستند.

قابلیت‌های جدید سیری در Apple TV

امکانات visionOS 2

نسخه دوم سیستم‌عامل visionOS‌، ورژن‌ اختصاصی برنامه‌های Home، Apple News، Reminders، Voice Memos و Calendars را معرفی خواهد کرد که در نسخه اول این نرم‌افزار حضور نداشتند. مارک گورمن از بلومبرگ اعلام کرده است که اپل ویژگی‌های دیگری را نیز اضافه خواهد کرد که هنوز جزئیات دقیقی از آن‌ها بیان نشده است.

اپل در ماه می اعلام کرد که زیرنویس‌های زنده به FaceTime در visionOS‌ اضافه خواهند شد و همچنین گزینه‌ای برای جابجایی زیرنویس‌ها در تجربیات ویدئویی اپل فراهم خواهد شد.

امکانات visionOS 2 در آپدیت iOS 18

کدی که توسط وب سایت MacRumors کشف شده، نشان می‌دهد که برنامه Mindfulness احتمالا ویژگی ردیابی تنفس را دریافت کند و Apple Vision Pro نیز ممکن است با ویژن او اس 2 از اپل پنسل پرو پشتیبانی کند.

در نهایت باید صبر کرد تا ببینیم اپل در کنفرانس WWDC 2024 چه سورپرایزهایی برای ما خواهد داشت. این کنفرانس از تاریخ ۲۱ تا ۲۵ خردادماه برگزار می‌شود و رویداد اصلی در روز دوشنبه، ۱۰ ژوئن شروع خواهد شد. این رویداد به صورت زنده در یوتیوب، وب‌سایت اپل، اپلیکیشن ‌Apple TV‌ و اپلیکیشن Apple Developer پخش می‌شود.

نویسنده : مهران عثمان نژاد
تاریخ انتشار 2 ماه پیش
تعداد نظرات : 3
5/ 4.3

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
Nurse

خدا قوت

۲۵ خرداد ۱۴۰۳
alirza.amiry

IOS 18 is cominggggggggggggg

۲۱ خرداد ۱۴۰۳
༒•✞Mr .E✧•༒

👍🏻❤

۲۰ خرداد ۱۴۰۳