پورت USB-C آیفون 15؛ بالا بردن سرعت شارژ یا توفیق اجباری؟

اپل بالاخره بعد از کلی کشمکش با کاربرها و اتحادیه اروپا، از پورت لایتنینگ دل کند و دیگه کل سری آیفون ۱۵ مانند آی پدها و مک بوک های جدید، قراره با پورت USB-C روانه بازار کنه که میتونه ما رو به اینکه سرعت شارژ آیفون ۱۵ بیشتر بشه امیدوار کنه؛ البته با توجه به اینکه یه سری جزئیات از آداپتور شارژ و باتری های سری آیفون ۱۵ فاش شده، نمیشه هنوز دقیقا مطمئن باشیم که مدل های سری آیفون ۱۵ قراره سریع تر از سری قبلی شارژ بشن یا بازم همون آش هست و همون کاسه! همراه موبونیوز باشین تا ببینیم اپل واسه شارژ شدن باتری های این سری، چه تغییراتی رو در نظر گرفته؟

 

شارژ باتری آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس؛ تقریبا همون سیستم سری قبلی!

این تغییرات قطره چکونی اپل برای محصولات مختلفش، شامل حال باتری دو مدل ۱۵ و ۱۵ پلاس سری آیفون ۱۵ هم شده و این دو تا مدل، انگار هیچ تغییر خیلی خاصی نسبت به مدل های مشابهش توی سری آیفون ۱۴ نداشتن. طبق اطلاعاتی که رگولاتوری چین فاش کرده، ظرفیت باتری آیفون ۱۵ برابر ۳۳۴۹ میلی آمپر ساعت هست که نسبت به باتری آیفون ۱۴، یه افزایش خیلی کم داشته؛ این موضوع برای مدل ۱۵ پلاس هم صدق می کنه و باتری ۴۳۸۳ میلی آمپر ساعتی این مدل هم، تفاوت خیلی خیلی کمی با ۱۴ پلاس داره که خب چیز غیر عادی نیست و اصولا اپل توی بحث باتری، دست و دلش به زیاد کردن ظرفیت باتری نمیره.

شارژ باتری آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس

البته اپل توی سرعت شارژ آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس، یه تغییرات کوچیکی داده و با اینکه ظرفیت باتری ها یه کم بیشتر شده، اما همچنان با آداپتور ۲۰ واتی، باتری هر دو گوشی در مدت ۳۰ دقیقه از صفر به ۵۰ درصد میرسه که خوب توی آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس هم همین ویژگی وجود داشت.
از لحاظ عملکرد باتری، دقیقا مشابه سال قبل، با یک مرتبه شارژ آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس، به ترتیب میتونین ۲۰ و ۲۶ ساعت ویدیو تماشا کنین و البته اگه بخواین ویدیو آنلاین ببینین، این زمان به ۱۶ ساعت برای آیفون ۱۵ و ۲۰ ساعت برای آیفون ۱۵ پلاس میرسه که هیچ تفاوتی با ۱۴ و ۱۴ پلاس نداره.
شایعات قبل از معرفی سری آیفون ۱۵ حاکی از این بود که پورت USB-C دو مدل آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس، یه چیزی تو مایه های همون پورت لایتنینگ هست ولی خب ظاهرا برای بحث شارژ کردن گوشی، سرعت شارژ آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس، چندان تفاوت زیادی با دو مدل پرو و پرو مکس این سری نداره که خب جای امیدواری داره!

شارژ باتری آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس؛ تقریبا همون سیستم سری قبلی!

 

سناریو تکراری در آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس

اپل این عدم پیشرفت درست و حسابی رو گویا برای مدل پرو و پرو مکس سری آیفون ۱۵ هم تکرار کرده و این دو مدل هم، توی بحث باتری و سرعت شارژ، چندان تفاوتی با نسخه های مشابهشون توی نسل قبلی ندارن! ظرفیت باتری آیفون ۱۵ پرو که از مدل ۱۴ پرو کمتر شده و افزایش ظرفیت شارژ آیفون ۱۵ پرومکس نسبت به نسخه قبلیش توی سری آیفون ۱۴ هم چندان زیاد نیست که بشه بهش دل خوش کنیم. طول عمر باتری این دو مدل هم دست کمی از تغییرات شگفت آور اپل (!!!!) برای ظرفیت باتری نداره و بازم همون آش هست و همون کاسه!!! حداقل توقع داشتیم که با وجود تراشه 3 نانومتری A17 Pro، مصرف باتری یه خرده کمتر بشه ولی خب، بازم مثل نسخه های مشابه این دو مدل توی سری آیفون ۱۴، باتری آیفون ۱۵ پرو برای پخش ویدیو، ۲۳ ساعت و باتری آیفون ۱۵ پرو مکس هم، ۲۹ ساعت دووم میارن که این ارقام برای تماشای آنلاین ویدیو به ترتیب، به ۲۰ و ۲۵ ساعت میرسه!

سناریو تکراری در آیفون ۱۵ پرو و پرومکس

سرعت شارژ آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس هم عین دو مدل دیگه سری آیفون ۱۵، با آداپتور ۲۰ واتی، بدک نیست و توی ۳۰ دقیقه، صفر تا ۵۰ درصد باتری پر میشه و برای پر شدن باتری، باید بیشتر از ۱ ساعت صبر کنین که از این لحاظ، اپل هنوز نسبت به شیائومی و حتی سامسونگ که سرعت شارژ بالاتری رو حتی در گوشی های میان رده اش در اختیار مخاطبین قرار میده؛ فرسنگ ها عقبه و ظاهرا برای سری آیفون ۱۵ فقط زحمت حذف پورت لایتنینگ رو کشیده و دیگه کاری به بقیه ماجرا نداشته!

 

شارژ بی سیم آیفون ۱۵ با Qi2 یا مگ سیف؟

قبل از معرفی سری آیفون ۱۵، شایعات زیادی در مورد اینکه مدل های این سری قابلیت شارژ با فناوری Qi2 رو دارن، منتشر شد ولی کنسرسیوم شارژ بی‌سیم (WPC)، روند صدور گواهینامه مربوط به این فناوری رو هنوز شروع نکرده و در نتیجه، فعلا شارژ بی سیم مدل های سری آیفون 15 قراره با آداپتورهای ۱۵ واتی مگ سیف یا ۷.۵ واتی Qi انجام بشه؛ البته این احتمال هم وجود داره که در آینده، شارژ آیفون ۱۵ و سه مدل دیگه این سری با آداپتورهای ۱۵ واتی Qi2 هم امکان پذیر باشه ولی فعلا چیزی به شکل قطعی مشخص نیست و با اعلام خود اپل، در حال حاضر امکان شارژ بی سیم مدل های این سری، صرفا با همین ۲ مدل آداپتور وجود داره.

شارژ بی سیم آیفون ۱۵ با Qi2 یا مگ سیف؟

 

جمع بندی

سری آیفون ۱۵ با حذف پورت لایتنینگ و جایگزین شدنش با درگاه USB-C، تغییر بزرگی رو نسبت به چند نسل قبلی تجربه کرد اما توی باقی موارد مثل ظرفیت باتری گوشی های این سری، سرعت شارژ آیفون ۱۵ و بقیه مدل هاش با تغییر نکردن آداپتور شارژ ۲۰ واتی، واقعا کاربرها رو ناامید کرد و تغییر خاصی نداشت. این ناامیدی حتی برای عملکرد باتری iPhone 15 و مدل های Plus، پرو و Pro Max این سری هم تکرار شد که با وجود استفاده از تراشه 3 نانومتری A17 pro، حداقل انتظار داشتیم اینجا یه تغییری توی بهینه شدن مصرف باتری ببینیم که گویا اینجوری که از ظواهر امر پیداست؛ توی این مورد هم خبری از چیزایی که شنیده بودیم نیست! نظر شما چیه؟ به نظرتون چرا اپل اینقدر در مقابل تغییر توی بخش های حیاتی سری آیفون مقاومت می کنه؟

 

نویسنده : mobo.news
تاریخ انتشار 8 ماه پیش
برچسب ها

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 30
5/ 4.3

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

thisabasi

از گزارشهای بازار مشخصه مجبور بوده و میخواسته رفع تکلیف کنه

۱۵ مهر ۱۴۰۲
a.m110

ببببببببه به

۱۴ مهر ۱۴۰۲
tahamousavi

قشنگ معلومه اپل دلش راضی به این تغییرا نبوده.
یه نوبت هم یه جایی شنیدم که گفته با هر یو اس بی سی ای شارژ نکنید فقط با یو اس بی سی های خودمون!!!

۱۴ مهر ۱۴۰۲
godrati

بالاخره آیفونم یو‌اس‌بی کرد

۰۹ مهر ۱۴۰۲
AliNajafiJahani

جالب بود 👌🏻

۰۶ مهر ۱۴۰۲
rezakhazaei

به به 😍

۰۱ مهر ۱۴۰۲
hashemaqa

اپل داره لاکپشتی جلو میره

۰۱ مهر ۱۴۰۲
shahab-021

چه از اجبار باشه
چه عاقل شدن اپل
به هرحال به نفع مردم شده

۰۱ مهر ۱۴۰۲
a.m110

عججججججججب

۳۱ شهریور ۱۴۰۲