مقایسه S23 Ultra سامسونگ و Xiaomi 13 Ultra

موقع خرید گوشی های گرون قیمت و پرچمدار، انتخاب بین اینکه کدوم برند بهتره، میتونه سخت باشه، به خصوص اگه تا حالا پرچمدار نخریده باشین و روی برند خاصی هم تعصب ندارین. گوشی S23 اولترا سامسونگ و شیائومی ۱۳ اولترا، به عنوان دو تا پرچمدار قوی توی سال ۲۰۲۳ ظاهر شدن که هم توی بخش هایی مثل دوربین و پردازنده قدرت‌نمایی مشابهی داشتن و هم اینکه هر دو تا مدل، جزو پرفروش های بازار بودن. البته میدونیم گوشی S24 Ultra سامسونگ هم به بازار عرضه شده و این مقایسه خیلی به روز نیست، ولی این دو گوشی با توجه به قیمتشون گزینه های نسبتا جذابی برای خرید یه گوشی پرچمدار اندرویدی با قیمت مناسب! هستند. این مقاله قراره این دو تا گوشی خفن رو با هم مقایسه کنیم تا اگه قصد خرید هر کدومشون رو دارین؛ بتونین بهتر تصمیم بگیرین. پس با مقایسه S23 Ultra سامسونگ و Xiaomi 13 Ultra همراه موبونیوز باشید.

 

مقایسه طراحی S23 Ultra سامسونگ و Xiaomi 13 Ultra

سامسونگ برای طراحی گوشی S23 اولترا خلاقیت چندان خاصی به خرج نداده و توی نگاه اول جوری هست که انگار S22 اولترا رو دستتون گرفتین؛ البته از حق نگذریم، یه سری بخش های این پرچمدار ۲۰۲۳ کره ای ها با نسخه قبلی خودش فرق داره ولی از دید کلی، به نظرم نمیشه گفت یه طراحی انقلابی داره.

قاب این پرچمدار سامسونگ یک حالت مستطیلی با کناره های نسبتا صاف داره. بخش جلویی و پشتی گوشی هم، هر دو از جنس شیشه هستن که با محافظ گوریلا گلس Victus 2 پوشونده شدن و در کنار فریم آلومینیومی، بدنه گوشی رو تشکیل میدن.

طراحی گلکسی S23 اولترا

ارتفاع ماژول های دوربین این گوشی از سطح بدنه پشتی اونقدر زیاد نیست و با توجه به اینکه طراحی کناره های گوشی هم انحنای کمتری نسبت به S22 اولترا دارن؛ با یه پرچمدار خوش دست طرف هستیم که کار کردن باهاش خلی لذت بخش هست و نه وزن ۲۳۴ گرمیش اذیتتون می کنه و نه ابعاد نسبتا بزرگش!

شیائومی ۱۳ اولترا هم مثل پرچمدار سامسونگ، طراحی چندان متفاوتی نسبت به نسخه قبلی خودش نداره. بخش جلویی این گوشی از جنس گوریلا گلس Victus هست و بخش پشتش از چرم مصنوعی مقاوم ساخته شده. این گوشی هم یه فریم آلومینیومی داره که برخلاف شیائومی ۱۲ اولترا، ضخامت بیشتری داره و کناره هاش صاف تر از نسل قبلی این پرچمدار هست.

طراحی شیائومی ۱۳ اولترا

مجموعه دوربین های پشتی شیائومی ۱۳ اولترا، همون ظاهر دایره ای و بزرگی که توی نسل قبل داشتن رو حفظ کردن؛ اما توی ۱۳ اولترا، دیگه اون طراحی شبیه به جزیره رو نداریم و شیائومی به جای این طراحی، بخش های اطراف ماژول دوربین رو به شکل شیب دار طراحی کرده که به نظرم توی کار کردن با گوشی به خصوص زمانی که توی جیبتون میذارینش میتونه اذیت کننده باشه؛ البته این نکته رو هم نباید نادیده بگیریم که استفاده از چرم مصنوعی برای پوشوندن بخش پشتی این پرچمدار، روی خوش دستی گوشی اثر مثبتی داره و گوشی از دستتون سُر نمیخوره.

هر دو گوشی شیائومی ۱۳ اولترا و S23 اولترا سامسونگ گواهی IP68 دارن و در مقابل گرد و غبار و آب (تا عمق ۱٫۵ متری به مدت ۳۰ دقیقه) مقاوم هستن؛ از طرفی، توی بخش طراحی این برآمدگی شیائومی ۱۳ اولترا یه کم توی ذوق میزنه و قطعا اون بخش چرمی هم به مرور زمان و علیرغم ادعاهای شیائومی، ممکنه فرسوده بشه. در مقابل، سامسونگ S23 اولترا، مشکل خاصی نداره و شاید این «بیش از حد مستطیلی بودن» کناره های گوشی اونم فقط زمانی که گوشی رو توی جیبتون میذارید اذیتتون کنه. با در نظر گرفتن همه این موارد، به نظرم گوشی S23 Ultra سامسونگ طراحی بهتری داره و گوشی خوش دست تری نسبت به شیائومی ۱۳ اولترا محسوب میشه.

 

مقایسه نمایشگر گوشی S23 اولترا و شیائومی ۱۳ اولترا

گلکسی S23 اولترا از یه نمایشگر ۶٫۸ اینچی از نوع OLED با وضوح  ۳۰۸۸ × ۱۴۴۰ پیکسل و حداکثر نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی استفاده می کنه که حدود ۸۹٫۹ درصد از بخش جلویی گوشی رو به خودش اختصاص داده.

این نمایشگر، حداکثر روشنایی ۱۷۵۰ نیتی رو توی حالت خودکار بهتون میده که فوق العاده است و زیر نور آفتاب و توی فضای باز میتونین خیلی خوب و بدون دغدغه با گوشی کار کنین. توی حالت دستی تنظیم روشنایی هم میتونین روشنایی نمایشگر رو به ۱۲۰۰ نیت برسونین که بازم به نظرم در حد قابل قبولی هست.

نمایشگر گلکسی S23 اولترا

این نمایشگر از فناوری HDR10+ پشتیبانی می کنه و امکان پخش ویدیوهایی که با این استاندارد تولید شدن رو داره. کیفیت نمایش رنگ ها توسط نمایشگر S23 اولترا در سطح خوبی قرار داره و تصاویر رو با رنگ و لعاب خیلی خوبی نمایش میده؛ این موضوع به لطف پوشش دهی هر دو فضای رنگی DCI-P3 و sRGB توسط این پرچمدار انجام میشه.

گوشی Xiaomi 13 Ultra مجهز به یه نمایشگر ۶٫۷۳ اینچی با وضوح ۳۲۰۰ × ۱۴۴۰ پیکسل هست که نرخ بروزرسانی ۱۲۰ هرتزی داره و نزدیک به ۸۹٫۵ درصد از فضای پنل جلویی گوشی رو اشغال کرده. این نمایشگر، در حالت دستی و خودکار حداکثر روشنایی ۱۳۰۰ و ۲۶۰۰ نیتی رو بهتون میده که البته روی این عدد روشنایی ۲۶۰۰ نیتی حرف زیاده و به نظرم ادعای بزرگی برای شیائومی هست و خودتون هم به راحتی و بعد از اولین استفاده، میتونین متوجه بشین که با عدد واقعی که بهتون میده فاصله زیادی داره و نمیتونین اونجوری که از این عدد انتظار میره، توی محیط باز با گوشی کار کنین!

نمایشگر شیائومی ۱۳ اولترا

نمایشگر این گوشی از دو فناوری دالبی ویژن و HDR10+ پشتیبانی می کنه و امکان نمایش ویدیوهای با کیفیتی رو که بر مبنای این فناوری ها تولید میشن داره. شیائومی ۱۳ اولترا هم مثل پرچمدار ۲۰۲۳ سامسونگ از هر دو فضای رنگی DCI-P3 و sRGB پشتیبانی می کنه و دقت رنگ قابل قبولی هم داره.

اگه بخوام توی بخش نمایشگر بین شیائومی ۱۳ اولترا و S23 Ultra سامسونگ، یکی رو انتخاب کنم؛ به نظرم نماینده سامسونگ لیاقت بیشتری داره و توی بخش های مختلف از دقت رنگ و وضوح تصویر گرفته تا حداکثر روشنایی پنل و راحتی کار کردن با گوشی توی فضای باز، عملکرد خیلی بهتری نسبت به پرچمدار شیائومی داره.

 

مقایسه قدرت پردازشی و سخت افزار گلکسی S23 اولترا و شیائومی ۱۳ اولترا

هدایت بخش پردازشی گلکسی S23 اولترا به عهده پردازنده اورکلاک شده و اختصاصی اسنپدراگون ۸ نسل ۲ کوالکام هست. این تراشه ۴ نانومتری، ۸ هسته شامل یک هسته پرقدرت ۳٫۳۶ گیگاهرتز Cortex-X3 و دو هسته ۲٫۸ گیگاهرتز Cortex-A715 و دو هسته ۲٫۸ گیگاهرتز Cortex-A710 که در جایگاه هسته های میانی هستن و در نهایت، سه هسته کم مصرف ۲٫۰ گیگاهرتز Cortex-A510 داره و از پردازنده گرافیکی Adreno 740 پشتیبانی می کنه.

گوشی S23 Ultra سامسونگ توی پردازش های تک هسته ای و چند هسته ای در مقایسه با نسل قبلی، پیشرفت بهتری داشته که این بهبود رو مدیون نسخه اورکلاک شده پردازنده کوالکام هست. این پرچمدار توی چهار نسخه با ترکیب رم ۸ و ۱۲ گیگابایت و فضای ذخیره سازی (حافظه داخلی) ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت و یک ترابایت عرضه میشه و از کارت حافظه هم پشتیبانی نمی کنه.

تست بازی با گلکسی S23 اولترا

اسنپدراگون ۸ نسل ۲ به کار رفته توی گلکسی S23 اولترا، نسخه شخصی سازی شده ای از این پردازنده کوالکام هست و از لحاظ قدرت پردازشی، نسبت به پردازنده اصلی قوی تره. پرچمدار کره ای ها به لطف این پردازنده، میتونه برنامه ها و بازی های سنگین رو به خوبی اجرا کنه. به طور مثال، این گوشی توانایی اجرای بازی Genshin Impact با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه و تنظیمات گرافیکی حداکثری رو داره و با همین فریم و تنظیمات گرافیکی بالا، میتونه بازی کالاف دیوتی رو هم براتون بدون لگ و باگ اجرا کنه که به نظرم واقعا جای تحسین داره.

شیائومی ۱۳اولترا از نسخه معمولی پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۲ استفاده می کنه. این تراشه با معماری ۴ نانومتری تولید شده و ۸ هسته شامل یک هسته پرقدرت Cortex-X3 با فرکانس ۳٫۲ گیگاهرتز به همراه چهار هسته میانی شامل دو هسته Cortex-A715 با فرکانس ۲٫۸ گیگاهرتز و دو هسته Cortex-A710 با فرکانس ۲٫۸ گیگاهرتز و سه هسته کم مصرف Cortex-A510 با فرکانس ۲٫۰ گیگاهرتز داره و بخش پردازش گرافیکی این پردازنده هم به عهده پردازنده گرافیکی Adreno 740 هست.

شیائومی ۱۳ اولترا توی چهار نسخه با ترکیب رم ۱۲ و ۱۶ گیگابایت و فضای ذخیره سازی (حافظه داخلی) ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت و یک ترابایت عرضه میشه که فقط نسخه دارای حافظه ۲۵۶ گیگابیت مجهز به رم ۱۲ گیگابایتی هست. این پرچمدار شیائومی هم مثل گلکسی S23 اولترا از کارت حافظه پشتیبانی نمی کنه.

شیائومی ۱۳ اولترا توی بخش اجرای بازی ها و برنامه های سنگین به خاطر داشتن تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲، عملکرد خوبی داره و میتونه بازی های کالاف دیوتی یا پابجی رو با تنظیمات گرافیکی حداکثری و بالاترین فریم و بازی های سنگین تر مثل Genshin Impact رو همین تنظیمات گرافیکی اما با ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا کنه.

تست بازی شیائومی ۱۳ اولترا

عملکرد شیائومی ۱۳ اولترا توی بخش اجرای بازی دو تا مشکل داره که توی S23 اولترا اصلا باهاش مواجه نمیشیم. مشکل اول مربوط به داغ شدن بدنه شیائومی ۱۳ اولترا توی زمانی هست که برنامه ها و بازی های سنگین رو باهاش اجرا می کنیم و به نظرم شیائومی هیچ فکری برای خروج گرما از بدنه این گوشی نکرده! مشکل دوم هم، همون برآمدگی پشت بدنه هست که توی بخش طراحی بهش اشاره کردم و گفتم توی ذوق میزنه. در زمان بازی کردن با گوشی، دیگه کار از توی ذوق زدن گذشته و عملا برای اینکه بتونین گوشی رو طولانی مدت توی دستتون بگیرین، اذیت میشین و نمیتونین اونجوری که دلتون میخواد روی بازی و گوشی مسلط باشین.

بین گوشی S23 اولترا و شیائومی ۱۳ اولترا، عملکرد پرچمدار سامسونگ به لطف نسخه اورکلاک شده پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۲ توی بخش اجرای بازی و برنامه های سنگین، مصرف انرژی و سریع بودن دستگاه توی عملیات های مختلف، بهتر از پرچمدار چینی ها هست. از اون طرف، نسخه پایه شیائومی ۱۳ اولترا با رم ۱۲ گیگابایتی عرضه میشه که بالاتر از S23 اولترا هست ولی به نظرم این ویژگی اونقدری جذاب نیست که توی بخش قدرت پردازشی و سخت افزار بخوایم به نفع ۱۳ اولترا شیائومی رای بدیم و بازم به نظرم برنده این بخش هم پرچمدار سامسونگ هست.

 

مقایسه عملکرد باتری S23 Ultra سامسونگ و Xiaomi 13 Ultra

گلکسی اس ۲۳ اولترا از یک باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت استفاده می کنه که از این لحاظ، تفاوتی با نسل قبلی خودش نداره. این باتری با آداپتور ۴۵ واتی سیمی یا ۱۵ واتی بی سیم شارژ میشه که البته توی بسته بندی دستگاه هیچ آداپتور شارژی وجود نداره.

باتری گلکسی S23 اولترا

سرعت شارژ شدن باتری S23 اولترا با آداپتور ۴۵ واتی در حد خیلی خوبی قرار داره و توی نیم ساعت، درصد باتری از صفر به ۶۸ درصد میرسه و برای شارژ کامل از صفر تا ۱۰۰ درصد و با همین آداپتور به ۵۹ دقیقه نیاز داره که از این لحاظ حتی از آیفون ۱۴ پرومکس هم سریع تر شارژ میشه.

باتری گلکسی اس ۲۳ اولترا برای انجام فعالیت های مختلف، شارژدهی خیلی خوبی داره و میتونین با این پرچمدار حدود ۱۶ ساعت به شکل پیوسته فیلم تماشا کنین یا اینکه نزدیک به ۹ ساعت یک سره با گوشی بازی کنین!

شیائومی ۱۳ اولترا مجهز به یه باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی هست که از آداپتورهای ۹۰ واتی سیمی و ۵۰ واتی بی سیم پشتیبانی می کنه و قابلیت شارژ معکوس با توان ۱۰ وات رو هم داره. سرعت شارژ این باتری خیلی خوب هست به طوری که با آداپتور ۹۰ واتی در مدت ۳۰ دقیقه از صفر تا ۵۸ درصد شارژ میشه و برای پر شدن کامل (از صفر تا ۱۰۰ درصد) هم به ۴۰ دقیقه زمان نیاز داره.

باتری شیائومی ۱۳ اولترا

باتری این پرچمدار شیائومی هم مثل باتری اس ۲۳ اولترا، شارژدهی خوبی داره و میتونین با باتری فول شارژ این گوشی، نزدیک به ۱۵ ساعت وب گردی کنین یا اینکه حدود ۱۹ ساعت ویدیو تماشا کنین که به نظرم خیلی خوبه.

توی بخش باتری، هر دو پرچمدار چینی ها و کره ای ها چه توی شارژدهی و چه سرعت شارژ شدن عملکرد خوبی دارن؛ اما اگه بخوایم بین این دو گوشی، یکی رو برنده این بخش اعلام کنیم، به نظرم شیائومی ۱۳ اولترا به خاطر پشتیبانی از آداپتور ۹۰ واتی و سرعت شارژ بالاتر، عملکرد بهتری از اس ۲۳ اولترا داره.

 

مقایسه عملکرد دوربین S23 Ultra سامسونگ و Xiaomi 13 Ultra

گوشی S23 Ultra سامسونگ مجهز به یک دوربین اصلی ۲۰۰ مگاپیکسلی، یک دوربین اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی و دو دوربین تله فوتو ۱۰ مگاپیکسلی هست. شیائومی ۱۳ اولترا از همون اول به عنوان یه گوشی دوربین محور معرفی شد و حتی تجهیزات خاصی برای عکاسی هم براش عرضه شده و مجموعه دوبین های پشتی این گوشی شامل پنج تا حسگر مختلف میشه. دوربین اصلی این گوشی، یه حسگر ۵۰ مگاپیکسلی و یک اینچی سونی با قابلیت فوکوس خودکار و لرزش گیر اپتیکال تصویر هست. این دوربین در کنار یه حسگر اولترا واید ۵۰ مگاپیکسلی با پوشش ۱۲۲ درجه، دو تا دوربین تلفه فوتو ۵۰ مگاپیکسلی با بزرگنمایی ۳٫۲ و ۵ برابر و یه حسگر TOF 3D به عنوان دوربین تشخیص عمق، مجموعه دوربین های پشتی شیائومی ۱۳ اولترا رو تشکیل میدن.

 

مقایسه عملکرد دوربین های پشتی

دوربین اصلی پرچمدار سامسونگ توی نور روز، عملکرد خیلی خوبی داره و رنگ ها رو به صورت طبیعی و گرم نشون میده و تصاویر گرفته شده با این دوربین، نویز خیلی کمی دارن. از طرفی، کنتراست تصاویر دوربین اصلی، بالا هستن و نوردهی خیلی بهتری رو میتونین توی تصاویر این دوربین ببینین.


توی نور شب، تصاویر گرفته شده با دوربین اصلی اس ۲۳ اولترا به لطف دامنه دینامیکی بالای این دوربین، کیفیت بالایی دارن و با کمترین نویز و بیشترین جزئیات ثبت میشن؛ علاوه بر این، نوردهی عکس ها هم واقعا در حد فوق العاده ای قرار داره و به نظرم عملکرد سامسونگ توی طراحی دوربین های این گوشی محشر هست.

دوربین اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی این پرچمدار سامسونگ توی دو بخش عکاسی در نور روز و عکاسی در شب، عملکرد خیلی خوبی داره. رنگ ها توی تصاویر گرفته شده با این دوربین کاملا اشباع هستند و نویز خیلی کمی هم دارن؛ از اون طرف، این دوربین توی ثبت جزئیات و کنترل نوردهی عکس ها چه توی روز و چه شب، خیلی خوب عمل میکنه و تصاویر دیدنی و جذابی رو میتونین باهاش ثبت کنین.

هر دو دوربین اصلی و اولترا واید پرچمدار شیائومی توی نور روز عملکرد نسبتا خوبی دارن و رنگ ها رو به شکل طبیعی ثبت میکنن ولی از اون طرف، اگه نور محیط یه مقدار شدید بشه؛ توی ثبت جزئیات با مشکل مواجه میشن و عملکرد دقیقی ندارن. کیفیت تصاویر گرفته شده با دوربین های تله فوتو ۱۳ اولترا هم در حد قابل قبولی قرار دارن و این دوربین ها توی نور روز به خوبی میتونن جزئیات رو ثبت کنن و هیچ تاری هم توی تصاویر نمی بینین.

توی نور شب، دوربین های پشتی این غول شیائومی عملکرد خیلی بهتری از رقبای مشابهش دارن و اگه از تاریک شدن خیلی جزئی تصاویر به خاطر ناتوانی این دوربین ها توی جذب نور صرف نظر کنیم؛ می تونیم بگیم که این گوشی توی عکاسی با دوربین اصلی، اولترا واید و دوربین های تله فوتو خیلی خوب عمل میکنه و جزئیات محیط به شکل دقیقی ثبت میشه.

گلکسی اس ۲۳ اولترا، دو تا دوربین تله فوتوی ۱۰ مگاپیکسلی با بزرگ نمایی ۳ برابر و ۱۰ برابر داره. عملکرد دوربین تله فوتویی که بزرگ نمایی ۳ برابری داره توی نور روز در حد خیلی خوبی هست و عکس هارو با نویز خیلی کم و ثبت جزئیات دقیق میگیره. توی نور کم و حالت شب هم، این دوربین خیلی خوب میتونه جزئیات رو ثبت کنه و خبری از تاریکی و نویز زیاد توی این دوربین نیست.

همین عملکرد توی دوربین ۱۰ مگاپیکسلی با بزرگ نمایی ۱۰ برابری هم دیده میشه و این دوربین هم، توی نور روز و حالت شب، تصاویر رو با جزئیات دقیق، نویز کم و نوردهی خیلی خوب ثبت می کنه. مجموعه دوربین های پشتی گلکسی S23 اولترا قابلیت فیلمبرداری با وضوح 4K با نرخ ۳۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه و وضوح 8K با نرخ ۲۴ و ۳۰ فریم بر ثانیه رو دارن.

توی بخش عکاسی ماکرو هم شیائومی ۱۳ اولترا، عملکرد خوبی داره البته نه اونقدر خوب که بتونه با دقت بیشتر، جزئیات رو نشون بده ولی خب در اون حدی هست که کارتون رو به شکل خوب و رضایت بخشی راه بندازه. هر دو مجموعه دوربین پشتی و سلفی ۱۳ اولترا قابلیت فیلمبرداری با وضوح 4K با نرخ ۲۴، ۳۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه و وضوح 8K با نرخ ۲۴ فریم بر ثانیه رو دارن ولی دوربین سلفی صرفا امکان فیلمبرداری با وضوح 1080p با نرخ ۳۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه رو در اختیارتون قرار میده.

توی بخش مقایسه دوربین، هر دو پرچمدار سامسونگ و شیائومی عملکرد خوبی دارن؛ توی عکاسی و فیلمبرداری با مجموعه دوربین های پشتی گوشی، گلکسی S23 اولترا میتونه جزئیات رو دقیق ثبت کنه؛ رنگ بندی های تصاویر رو به شکل طبیعی دربیاره و از طرفی، عملکرد دوربین این گوشی توی روز خیلی بهتر از شرایط کم نور توی شب هست ولی توی نور مصنوعی (اطراف لامپ و…) کاراییش با شیائومی چندان فرقی نداره.  شیائومی ۱۳ اولترا با مجموعه دوربین های پشتی که اونقدر روش مانور میداد، عملکرد خوبی رو ارائه میده. تصاویر گرفته شده با این دوربین ها، حال و هوای طبیعی و خوبی دارن و جزئیات رو هم خوب ثبت میکنن اما به شرطی که نور محیط اونقدر شدید نباشه چون توی این حالت، این پرچمدار کم میاره.

 

مقایسه عملکرد دوربین سلفی

دوربین سلفی گوشی پرچمدار سامسونگ، یه حسگر ۱۲ مگاپیکسلی هست که نسبت به دوربین اس ۲۲ اولترا نویز کمتری داره و از اون طرف رنگ بندی صورت رو بهتر نشون میده و جزئیات رو هم به شکل دقیق تری ثبت می کنه. دوربین سلفی گلکسی S23 اولترا هم مثل دوربین های پشتی این گوشی توانایی فیلمبرداری با وضوح 4K با نرخ ۳۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه رو داره.

دوربین سلفی نماینده شیائومی، یه حسگر ۳۲ مگاپیکسلی هست که توی ثبت تصاویر عملکرد قابل قبولی داره و نمیشه بگی خیلی عالی هست چون اون ویژگی طبیعی بودن رنگ هارو حداقل توی دوربین سلفی این گوشی نمی بینیم ولی توی ثبت جزئیات خوب عمل میکنه.

توی دوربین سلفی پرچمدار سامسونگ، رنگ صورت و جزئیات خیلی خوب ثبت میشه و تصاویر دلنشینی رو بهتون میده. عملکرد دوربین سلفی گوشی شیائومی هم خیلی خوبه و رنگ صورت رو طبیعی و یکدست درمیاره.

با در نظر گرفتن همه این موارد اگه بخوایم بین دوربین های پشتی و سلفی گلکسی اس ۲۳ اولترا و شیائومی ۱۳ اولترا، یکی رو انتخاب کنیم؛ من به گوشی اس ۲۳ اولترا سامسونگ رای میدم چون به نظرم علیرغم اینکه دوربین های پشتی شیائومی از بهترین لنزهای بازار تشکیل شدن اما این سازنده چینی نتونسته از این دوربین ها یه خروجی عالی و درخور چیزی که باید انجام میشد رو دریافت کنه.

 

مقایسه عملکرد نرم افزاری S23 Ultra و شیائومی ۱۳ اولترا

گلکسی S23 اولترا با اندروید ۱۳ و رابط کاربری OneUI 5.1 عرضه شده. از لحاظ کارایی، این نسخه از OneUI تفاوت زیادی با نسخه قبلی خودش نداره و صرفا شاهد اضافه شدن ویجت های جدید برای آب و هوا و باتری هستیم؛ از اون طرف، امکان جدا کردن متن از تصویر در اختیار کاربر گذاشته میشه و میشه متن رو از تصویر استخراج کرد و در کل بخوام بگم، توی این پرچمدار با نسخه روون و خوبی از رابط کاربری سامسونگ طرف میشین که به گفته سامسونگ تا چهار سال بروزرسانی اندروید و تا پنج سال بروزرسانی های امنیتی رو دریافت میکنه.

نرم افزار گلکسی S23 اولترا

گلکسی اس ۲۳ اولترا هم مثل نسل قبلی خودش مجهز به قلم S Pen هست که به نظرم نسبت به قلم اس ۲۲ اولترا و حتی قلم دستگاه های مشابه توی بقیه برندها، عملکرد خیلی خوبی داره. کارایی این قلم چندان تقاوتی با اس ۲۲ اولترا نداره و میتونین باهاش کارهای مختلفی انجام بدین مثلا نقاشی کنین، GIF بسازین یا حتی عکس بگیرین!

شیائومی ۱۳ اولترا مجهز به اندروید ۱۳ و رابط کاربری MIUI 14 هست و شیائومی گفته که این پرچمدارش سه نسخه بروزرسانی اندروید و تا پنج سال بروزرسانی های امنیتی رو دریافت میکنه. رابط کاربری MIUI 14 نسبت به نسخه قبلی، تغییر زیادی نداشته؛ البته این ناچیز بودن تغییرات فقط مربوط به نسخه جهانی این رابط کاربری هست وگرنه نسخه چینی MIUI 14 تفاوت های خیلی زیادی با MIUI 13 داره!

نرم افزار شیائومی ۱۳ اولترا

مشکل بزرگی که شیائومی داره اینه که رابط کاربری MIUI بروزرسانی های نامنظمی داره و از اون طرف، باگ زیادی داره که همین باعث میشه که خیلی از افراد حتی توی پرچمدارهای این برند هم، موقع خرید با تردید مواجه بشن و برن سراغ رقبای مشابه.

توی این بخش، به نظرم هر جور هم که حساب کنیم بازم نمیشه برتری خاصی به شیائومی ۱۳ اولترا بدیم. رابط کاربری OneUI در مقایسه با MIUI هم روون تره و هم اینکه بروزرسانی های یکدستی رو نسبت به رابط کاربری شیائومی دریافت میکنه و اینجوری نیست که سامسونگ توی نسخه جدید رابط کاربری خودش، یه ویژگی رو برای یه گوشی بیاره و برای اون یکی نیازه؛ مشکلی که به وفور توی MIUI میبینیم و شیائومی خیلی توی این مورد سلیقه ای عمل میکنه. در نتیجه، توی این بخش هم بازم گوشی S23 اولترا برنده میدون میشه.

 

مقایسه اسپیکر گلکسی S23 Ultra و Xiaomi 13 Ultra

اسپیکرهای استریو دوگانه اس ۲۳ اولترا توی بخش پایین بدنه قرار گرفتن و توی بخش بالایی گوشی خبری از اسپیکر نیس. عملکرد اسپیکر این پرچمدار در حد خیلی خوبی هست و صدای خروجی دالبی اتموس با بیس قوی دارین.

در مقابل، شیائومی ۱۳ اولترا از دو اسپیکر استریو توی بخش بالا و پایین بدنه استفاده می کنه و خروجی صدای قوی و دالبی اتموس داره. از اونجایی که عملکرد هر دو اسپیکر این دو تا گوشی در حد مشابهی قرار داره؛ توی بخش اسپیکر نمیشه یکی از این دو تا پرچمدار رو به اون یکی برتری بدیم ولی امتیاز این بخش با یه اختلاف جزئی به اس ۲۳ اولترا میرسه.

 

کدوم گوشی ارزش خرید بیشتری داره؟

زمانی که صحبت انتخاب بین پرچمدارهای برندهای مختلف به میون میاد؛ خرید یه مقدار سخت میشه چون هر برندی، اون گل خدمات و سخت افزار خودش رو واسه پرچمدارهاش میذاره که طبیعتا مطابق پیشرفت روز دنیا هستن. برای اینکه بدونین بین گلکسی S23 اولترا و شیائومی ۱۳ اولترا کدومشون ارزش خرید بیشتری دارن، یه مقایسه خیلی سریع و کوتاه توی این بخش انجام میدم که دید بهتری برای انتخاب هر کدوم داشته باشین. هر دو پرچمدار شیائومی و سامسونگ مجهز به تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲ هستن و میتونن بازی ها و برنامه های سنگین رو بدون لگ اجرا کنن ولی بدنه شیائومی ۱۳ اولترا بعد از چند دقیقه گرمای زیادی رو تولید می کنه که میتونه اذیت کننده باشه. از طرف دیگه، پردازنده اس ۲۳ اولترا، نسخه اورکلاک شده این تراشه هست و خب طبیعتا سریع تر و بهتر عمل میکنه.

توی بخش نمایشگر و طراحی، عملکرد اس ۲۳ اولترا سامسونگ بهتره؛ این گوشی هم طراحی خوش دست تری نسبت به پرچمدار شیائومی داره و هم اینکه نمایشگرش توی بخش های مختلف از جمله حداکثر روشنایی و کار با گوشی توی فضای باز، بهتر از شیائومی ۱۳ اولترا عمل میکنه. در مورد مجموعه دوربین ها، با اینکه خیلی بیشتر از اینا از Xiaomi 13 Ultra انتظار داشتم ولی اگه از رنگ دهی طبیعی عکس ها و این چیزا صرف نظر کنیم؛ به نظرم دوربین S23 Ultra سامسونگ عملکرد بهتری داره. توی بحش شارژدهی، باتری گلکسی S23 اولترا بهتره و زمان بیشتری میتونین از گوشی استفاده کنین اما از اون طرف، شیائومی ۱۳ اولترا به خاطر پشتیبانی از آداپتور ۹۰ واتی، سریع تر شارژ میشه. با در نظر گرفتن همه این موارد، به نظرم ارزش خرید گوشی S23 اولترا سامسونگ با توجه به اینکه حالا توی نسخه پایه تقریبا با شیائومی ۱۳ اولترا توی یه رده قیمت حدودا 50 میلیون تومانی هستن؛ خیلی بیشتره. نظر شما چیه؟ پرچمدار سامسونگ رو انتخاب میکنین یا شیائومی رو؟

مقایسه مشخصات s23 ultra با xiaomi 13 ultra

Samsung Galaxy S23 Ultra
Xiaomi 13 Ultra
تاریخ عرضه

Announced2023, February 01

StatusComing soon. Exp. release 2023, February 17

Announced2023, April 18

StatusAvailable. Released 2023, April 21

مشخصات بدنه

رنگ بندیPhantom Black, Green, Cream, Lavender, Graphite, Sky Blue, Lime, Red

SIMIP68 dust/water resistant (up to 1.5m for 30 mins) Armor aluminum frame with tougher drop and scratch resistance (advertised) Stylus (Bluetooth integration, accelerometer, gyro)

BuildGlass front (Gorilla Glass Victus 2), glass back (Gorilla Glass Victus 2), aluminum frame

Weight234 g (8.25 oz)

Dimensions163.4 x 78.1 x 8.9 mm (6.43 x 3.07 x 0.35 in)

رنگ بندیBlack, Olive Green, White

SIMIP68 dust/water resistant (up to 1.5m for 30 min)

BuildGlass front (Gorilla Glass Victus), eco leather back, aluminum frame

Weight227 g (8.01 oz)

Dimensions163.2 x 74.6 x 9.1 mm (6.43 x 2.94 x 0.36 in)

مشخصات صفحه نمایش

ProtectionAlways-on display

Resolution1440 x 3088 pixels (~501 ppi density)

Size6.8 inches, 114.3 cm2 (~89.5% screen-to-body ratio)

نوعDynamic AMOLED 2X, 120Hz, HDR10+, 1750 nits (peak)

ProtectionCorning Gorilla Glass Victus

Resolution1440 x 3200 pixels, 20:9 ratio (~522 ppi density)

Size6.73 inches, 108.9 cm2 (~89.5% screen-to-body ratio)

نوعLTPO3 AMOLED, 1B colors, 120Hz, Dolby Vision, HDR10+, 1300 nits (HBM), 2600 nits (peak)

مشخصات باتری

Charging45W wired, PD3.0, 65% in 30 min (advertised) Wireless (Qi/PMA) 4.5W reverse wireless

مدت پخش موسیقی

زمان مکالمه

استندبای

نوعLi-Ion 5000 mAh, non-removable

Charging90W wired, PD3.0, QC4, 100% in 35 min (advertised) 50W wireless, 100% in 49 min (advertised) 10W reverse wireless

مدت پخش موسیقی

زمان مکالمه

استندبای

نوعLi-Po 5000 mAh, non-removable

مشخصات دوربین اصلی

نوع دوربینQuad : 200 MP, f/1.7, 24mm (wide), 1/1.3", 0.6m, multi-directional PDAF, Laser AF, OIS 10 MP, f/4.9, 230mm (periscope telephoto), 1/3.52", 1.12m, Dual Pixel PDAF, OIS, 10x optical zoom 10 MP, f/2.4, 70mm (telephoto), 1/3.52", 1.12m, Dual Pixel PDAF, OIS, 3x optical zoom 12 MP, f/2.2, 13mm, 120 (ultrawide), 1/2.55", 1.4m, Dual Pixel PDAF, Super Steady video

ویدئو8K@24/30fps, 4K@30/60fps, 1080p@30/60/240fps, 720p@960fps, HDR10+, stereo sound rec., gyro-EIS

ویژگیLED flash, auto-HDR, panorama

نوع دوربینQuad : 50.3 MP, f/1.9 or f/4.0, 23mm (wide), 1.0"-type, 1.6m, multi-directional PDAF, Laser AF, OIS 50 MP, f/3.0, 120mm (periscope telephoto), 1/2.51", Dual-Pixel PDAF, OIS, 5x optical zoom 50 MP, f/1.8, 75mm (telephoto), 1/2.51", Dual-Pixel PDAF, OIS, 3.2x optical zoom 50 MP, f/1.8, 12mm, 122 (ultrawide), 1/2.51", Dual-Pixel PDAF TOF 3D, (depth)

ویدئو8K@24fps, 4K@24/30/60fps, 1080p@30/60/120/240/480/960/1920fps, gyro-EIS, Dolby Vision HDR 10-bit rec. (4K@60fps, 1080p)

ویژگیLeica lenses, Dual-LED flash, HDR, panorama, 67mm filter ring holder (optional)

مشخصات دوربین سلفی

ویژگی هاDual video call, Auto-HDR, HDR10+

نوع دوربینSingle : 12 MP, f/2.2, 26mm (wide), Dual Pixel PDAF

ویدئو4K@30/60fps, 1080p@30fps

ویژگی هاHDR, panorama

نوع دوربینSingle : 32 MP, f/2.0, 22mm (wide), 0.7m

ویدئو1080p@30fps

مشخصات پردازنده و سخت افزار

InternalUFS 4.0

Card slotNo

ChipsetQualcomm SM8550-AC Snapdragon 8 Gen 2 (4 nm)

CPUOcta-core (1x3.36 GHz Cortex-X3 & 2x2.8 GHz Cortex-A715 & 2x2.8 GHz Cortex-A710 & 3x2.0 GHz Cortex-A510)

GPUAdreno 740

InternalUFS 4.0

Card slotNo

ChipsetQualcomm SM8550-AB Snapdragon 8 Gen 2 (4 nm)

CPUOcta-core (1x3.2 GHz Cortex-X3 & 2x2.8 GHz Cortex-A715 & 2x2.8 GHz Cortex-A710 & 3x2.0 GHz Cortex-A510)

GPUAdreno 740

مشخصات نرم افزاری

OSAndroid 13, One UI 5.1

OSAndroid 13, MIUI 14

ویژگی ها

SensorsSamsung DeX, Samsung Wireless DeX (desktop experience support) Bixby natural language commands and dictation Samsung Pay (Visa, MasterCard certified) Ultra Wideband (UWB) support

SensorsVirtual proximity sensing

مشخصات صدا

3.5mm jack 32-bit/384kHz audio Tuned by AKG

پورت هندزفری 3.5 میلیمتر

بلندگوYes, with stereo speakers

3.5mm jack 24-bit/192kHz audio

پورت هندزفری 3.5 میلیمتر

بلندگوYes, with stereo speakers

مشخصات شبکه های ارتباطی

5G bands SA/NSA/Sub6/mmWave - USA

EDGE

GPRS

3G bandsCDMA2000 1xEV-DO

TechnologyGSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE / 5G

2G bandsCDMA 800 / 1900 & TD-SCDMA

4G bands LTE

SpeedHSPA, LTE-A (CA), 5G

5G bands1, 3, 5, 8, 28, 38, 40, 41, 77, 78, 79 SA/NSA

EDGE

GPRS

3G bandsCDMA2000 1xEV-DO

TechnologyGSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE / 5G

2G bandsCDMA 800

4G bands1, 3, 4, 5, 7, 8, 12, 17, 18, 19, 26, 34, 38, 39, 40, 41, 42

SpeedHSPA, LTE-A, 5G

سایر مشخصات

PositioningGPS, GLONASS, BDS, GALILEO

Infrared port

Bluetooth5.3, A2DP, LE

موقعیت نما ( GPS )

NFCYes

RadioNo

USBUSB Type-C 3.2, OTG

WLANWi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6e, tri-band, Wi-Fi Direct

PositioningGPS (L1+L5), GLONASS (L1), BDS (B1I+B1c+B2a), GALILEO (E1+E5a), QZSS (L1+L5), NavIC (L5)

Infrared portYes

Bluetooth5.3, A2DP, LE, aptX HD, aptX Adaptive

موقعیت نما ( GPS )

NFCYes

RadioNo

USBUSB Type-C 3.2, DisplayPort, OTG

WLANWi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6e, dual-band, Wi-Fi Direct

تست ها

بلندگو

کیفیت صدا

عمر باتری

Camera

Display

Performance

بلندگو

کیفیت صدا

عمر باتری

Camera

Display

Performance

سایر

SAR

رنگ بندی

Price$1,199.99 / 1,399.00 / 1,249.00 / 124,999 / C$1,649.98

SAR EU

ModelsSM-S918B, SM-S918B/DS, SM-S918U, SM-S918U1, SM-S918W, SM-S918N, SM-S9180, SM-S918E, SM-S918E/DS

SAR

رنگ بندی

PriceAbout 800 EUR

SAR EU

Models

نویسنده : الهام بهمن پور
تاریخ انتشار 3 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 19
5/ 4.6

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

tahamousavi

حقیقتا هم پرچمدار سامسونگ به صرفه تره. خب اگه یه نفر بخواد حدود هفتاد میلیون پول بده، یه چیزی میخره که مطمئن باشه از کارکردش دیگه…

۱۹ اسفند ۱۴۰۲
Mahayd24

افشار بررسی کرده بود میگفت سام بهتره

۲۲ بهمن ۱۴۰۲
HFball

خدایی از حق نگذریم 13 اولترا خیلی طراحی خوشگل و خوش ساختی داره و از s23 اولترا هم میتونه جذاب تر و خوشگل تر و خوش ساخت تر باشه آخه شما این عکس ها رو با وضوح نگا کنید چقدر ظرافت و دقت در ساخت و تراش خوردگی به خرج داده شیائومی که بهتون قول میدم اگه 13 اولترا رو در یک دستتون بگیرید و 23 اولترا رو در دست دیگری قطعا طراحی ماژول دوربین شیاومی رو فراموش می‌کنید و به 23 اولترا ترجیح میدیدش

۲۲ بهمن ۱۴۰۲
ali.sh2004

قطعا s23 ultra

۲۰ بهمن ۱۴۰۲
Amir ali namaei

اگه شیائومی توی گوشی پرچمدار شکست بخوره ولی از هر لحاظ چه اقتصادی چه میان رده و چه پایین رده از سامسونگ خیلی بهتره تجربه بهتری در اختیارتان میزاره

۱۹ بهمن ۱۴۰۲
Karen1388

مقایسه خیلی مفیدی بود

۱۹ بهمن ۱۴۰۲
Matin.capitan

سلام بچه ها لطفاً هیچ برندی رو خراب نکنین…حالا درسته که سامسونگ توی نرم افزار بهتره ولی خب شیائومی هم بد نیست تو این چند سال بهتر هم شده نرم افزارش و خب اگه از انصاف نگذریم گوشی های اقتصادی خوبی داره ک با اون قیمت میتونین سامسونگ یا برند های دیگه با پردازنده ضعیف تر پیدا کنین خلاصه خواستم بگم اگه ی گوشی بد بود دلیل بر بد بودن برند نمیشه تمام برند ها بلاخره گوشی بد دارن

۱۸ بهمن ۱۴۰۲
SinaRe8596

معلومه سامسونگ بهتره

۱۷ بهمن ۱۴۰۲
Nurse

پرچمدارهای شیایومی کلا بی‌خیال

۱۷ بهمن ۱۴۰۲
Amirmalekpour21

شیامی شبی موش ازمایشگاهی میمونه اخه انگار بالااوردی روی گوشی اون چه طرااح دوربینی هست اخه

۱۷ بهمن ۱۴۰۲
asa mo

خوب

۱۷ بهمن ۱۴۰۲
mms2099

لطفاً سایتو درست کنید اذیت کننده شده

۱۷ بهمن ۱۴۰۲
AliNajafiJahani

S 23 ULTRA

۱۷ بهمن ۱۴۰۲
Mirsajjad1386

سامسونگ و تمام

۱۶ بهمن ۱۴۰۲
alirza.amiry

qatan hich kodoom faqat Iphone 😀

۱۶ بهمن ۱۴۰۲
Limb0onTop

خسته نباشید

۱۶ بهمن ۱۴۰۲
Mhch8877

مقایسه دو گوشی عالی

۱۶ بهمن ۱۴۰۲
Emran.B1388

هر دو واقعا گوشی های خوبی هستن

۱۶ بهمن ۱۴۰۲
Mobin.sn

شیائومی عشق ولی سامسونگ بهتره 😂😂❤️❤️

۱۶ بهمن ۱۴۰۲