بررسی مشخصات گلکسی واچ 5 سامسونگ

با تبدیل شدن ساعت های هوشمند به یکی از اکسسوری ها مورد استفاده اکثر افراد و همه پسند شدن اسمارت واچ ها، شرکت های اپل و سامسونگ هم برای حفظ کاربرهای خودشون ساعت های هوشمند با کیفیت خیلی بالایی تولید میکنن که علاوه بر جلب نظر طرفداران این دسته از گجت ها، کاربردهایی جدیدی هم براشون تعریف کنن. خانواده گلکسی واچ سامسونگ هم در همین راستا و با هدف ساخت یکی از بهترین ساعت های هوشمند مناسب گوشی های اندرویدی ساخته شده و هر نسل هم با اضافه کردن امکانات جدید و بهبود عملکرد و تغییرات در بخش های قبلی، سعی در ادامه این روند داره. امسال هم سامسونگ دو نسخه Galaxy Watch 5 و Galaxy Watch 5 Pro رو معرفی و عرضه کرد که امروز قصد داریم گلکسی واچ 5 رو که نسخه ارزون تر و پایه به حساب میاد بررسی کنیم و ببینیم چه تغییراتی در این ساعت هوشمند ایجاد شده و آیا جایگزین شایسته ای برای نسخه قبلی به حساب میاد یا نه؟ با بررسی مشخصات ساعت هوشمند Galaxy Watch 5 سامسونگ تا انتهای این مقاله همراه موبونیوز باشید.

 

بررسی طراحی و کیفیت ساخت Galaxy Watch 5

از لحاظ ظاهری، نوع طراحی و حتی اندازه صفحه نمایش و حاشیه ها هیچ تغییری در این نسل ایجاد نشده و سامسونگ هم مثل اپل نسخه های معمولی ساعت های خودش رو با کمترین تغییر عرضه کرده و بیشتر تغییرات و تحولات رو برای نسخه پرو خودش با قیمت بالاتر نگه داشته. نسخه معمولی در دو اندازه 40 و 44 میلیمتری عرضه میشن و نسخه 45 میلیمتری مخصوص نسخه پرو در نظر گرفته شده. طراحی گرد با دو دکمه فیزیکی روی لبه راست ظاهر ساعت رو تشکیل میدن. با اینکه در نوع طراحی و ظاهر ساعت تغییری دیده نمیشه اما در نوع متریال استفاده شده تغییراتی ایجاد شده که باعث شده کیفیت ساخت و عمر دستگاه بالاتر بره و مقداری جون سخت تر باشه، اما هنوز نمیتونید تو فعالیت های خیلی سنگین خیالتون راحت باشه و بیشتر در استفاده معمولی گلکسی واچ 5 میتونه مقاومت بیشتری داشته باشه.

بررسی طراحی و کیفیت ساخت Galaxy Watch 5

برای صفحه نمایش به جای گوریلا گلس مثل اپل از یاقوت کبود استفاده شده که مقاومت بسیار بهتری در مقابل خط و خش و ضربه ها ایجاد میکنه. جنس بدنه از فریم آلومینیومی جدیدی ساخته شده که سامسونگ اسمش رو زره آلومینیومی گذاشته و مقاومت نسبتا بیشتری در مقابل افتادن و ضربه خوردن داره.  استفاده از متریال جدید باعث شده وزن ساعت حدود 3 گرم افزایش پیدا کنه ولی ابعاد و اندازه ها هنوز ثابته و تغییری ایجاد نشده. بخش سنسور زیر ساعت هم تا حدودی پهن تر شده تا بهتر روی دست قرار بگیره و دقت سنسور ها هم نسبتا بیشتر بشه. مثل نسل قبلی استاندارد MIL-STD-810H در ساخت بدنه رعایت شده که نشون دهنده مقاومت این ساعت در شرایط سخت دما و حرارتیه. گواهی IP68 هم مثل نسل قبل تا عمق 50 متری از نفوذ آب جلوگیری میکنه و میتونه خیالتون رو بابت استفاده برای فعالیت های آبی مثل شنا راحت کنه اما بهتره با این ساعت دوش نگیرید، چون مواد شوینده هنوز میتونن بهش آسیب برسونن.

مقاومت در برابر نفود آب ساعت گلکسی واچ 5

حاشیه صفحه مثل نسل قبلی حفظ شده و نسبتا زیاد و تو چشمه ولی اگه از نسخه های کلاسیک ساعت های هوشمند سامسونگ استفاده کرده باشید، با اینکه از قسمت چرخشی دور ساعت که مثل تاج اپل واچ ها در ساعت عمل میکنه در نسخه های معمولی خبری نیست. اما این حاشیه صفحه کاربردی مثل این بخش چرخشی رو داره و میتونید با استفاده ازش یه سری عملکرد ها مثل تنظیم روشنایی، صدا و … رو در برنامه های مختلف انجام بدید. با استفاده از فیدبک لمسی مناسب ساعت هم حس کم و زیاد کردن به خوبی به شما منتقل میشه که راحتی استفاده از یه صفحه فیزیکی رو ندارید ولی سامسونگ تونسته از این بخش بی استفاده مثل نسخه های قبلی استفاده مناسب و کاربردی کنه.

به خاطر اینکه مثل نسخه قبلی از بندهای 20 میلیمتری استاندارد استفاده میکنه، بندهای قدیمی تر هم پشتیبانی میشه و میتونید تنوع مناسبی از بندها رو در اختیار داشته باشید. در کل دیگه باید انتظار تغییرات خیلی کم رو در ظاهر بیشتر محصولات شرکت های بزرگ داشته باشیم و برندها وقتی به یه طراحی خوب و بدون مشکل میرسن، به خاطر هزینه های طراحی مجدد بیشتر سعی میکنن تغییرات در داخل محصولات ایجاد بشه و دست به ظاهر نزنن و ترکیب برنده رو خرابش نکنن!

 

مشخصات صفحه نمایش گلکسی واچ 5

نمایشگر این نسل به جز استفاده از یاقوت کبود تغییر خاصی نکرده و از همون صفحه نمایش 1.4 اینچی (در نسخه 44MM) تخت با پنل سوپر امولد با رزولوشن 450 در 450 پیکسل استفاده میکنه. از لحاظ کیفیت صفحه نمایش و جزئیاتی که به شما نمایش میده کاملا شما رو راضی میکنه و میتونید خیلی راحت از این ساعت استفاده کنید و از جزئیات لذت ببرید. روشنایی صفحه نمایش هم مناسبه و میتونید به راحتی از ساعت در محیط بیرون و زیر نور مستقیم آفتاب هم استفاده کنید. قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن هم باعث میشه بتونید در ازای مصرف بیشتر باتری مثل یه ساعت معمولی از این ساعت هوشمند استفاده کنید.

 

مشخصات باتری Galaxy Watch 5

حجم باتری در گلکسی واچ 5 نسبتا بزرگ تر شده و به 410 میلی آمپر ساعت رسیده، اما در عمل تفاوت خیلی خاصی دیده نمیشه. به گفته سامسونگ این نسل تا حدود 40 ساعت میتونه به شما شارژدهی کنه اما این حالت در صورتی اتفاق میفته که عملا همه سنسورهای ساعت خاموش باشه و از ساعت استفاده خاصی نکنید. در حالت استفاده معمولی که شامل چند ساعت ورزش در روز، چند تا تماس و پیغام و کمی استفاده از سنسورهای دستگاه شارژدهی ساعت به حدود 24 ساعت میرسه و شاید بعد از یه روز استفاده، کمی شارژ برای روز بعدتون بمونه. البته اگه از صفحه نمایش همیشه روشن استفاده کنید، این عدد 3 4 ساعت کمتر میشه.

مشخصات باتری Galaxy Watch 5

سرعت شارژ اما بهتر شده و به لطف پشتیبانی از شارژ سریع 10 واتی توی نیم ساعت میتونید 45 درصد شارژ ساعت رو پر کنید و در مواقع ضروری با یه شارژ کوچیک مجدد از ساعت استفاده کنید.

 

بررسی حسگر های Galaxy Watch 5

در این بخش علاوه بر سنسورهای معمول یه ساعت هوشمند از سنسور های اندازه گیری فشار خون، سطح اکسیژن خون، اندازه گیری BMI و سطح چربی، درصد بافت ماهیچه و حسگر اندازه گیری دما هم استفاده شده که حسگر دما یه سنسور جدید در این نسل به حساب میاد که به صورت فعال نمیتونید ازش استفاده کنید ولی در پس زمینه دمای بدن شما رو اندازه گیری میکنه و در صورت بالا رفتن شدید و تب کردن به شما هشدار میده. ولی سنسور دما بیشتر در اندازه گیری بهتر خواب و سلامت بانوان استفاده میشه تا اطلاعات دقیق تری رو نشون بده. سنسورهای ECG هم چون نیاز به تایید سازمان سلامت هر کشور برای استفاده دارند در ایران قابل استفاده نیستن و خیلی در مورد دقت و کاربردشون نمیشه نظر داد و فقط هم در گوشی های سامسونگی کار میکنه.

بررسی حسگر ضربان قلب Galaxy Watch 5

مثل نسل قبل سنسورهای BioActive که در دو دکمه فیزیکی ساعت قرار دارن و با قرار دادن دو انگشت روی اونها بعد از حدود 15 ثانیه اطلاعات مختلفی مثل چربی بدن، مایعات و BMI رو به شما نمایش میده که هنوز دقت خیلی زیادی نداره و نمیتونید به عنوان یه مشاوره دقیق ازش استفاده کنید اما کسانی که میخوان حجم ماهیچه های خودشون رو زیاد کنن و یا چربی بدن خودشون رو کم کنن تا حدودی با مشاهده این داده ها میتونن از روند تغییرات توده بدنیشون با خبر باشن. بهتره برای دقت بیشتر این سنسور ها موقع اندازه گیری آب زیادی مصرف کنید تا دقت بیشتر بشه. حسگر ضربان قلب هم دقیق تر شده و در فعالیت های ورزشی میتونه اطلاعات دقیق تری رو نمایش بده.

بررسی حسگر های Galaxy Watch 5

در Galaxy Watch 5 بیش از 90 حالت ورزشی پشتیبانی میشه که ورزش های مثل پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری و یک سری فعالیت های دیگه رو به صورت خودکار تشخیص میده و اندازه گیری میکنه. به صورتی که اگه در حال ورزش باشید و یادتون بره که اندازه گیری ورزش رو فعال کنید خود ساعت بعد از چند دقیقه به شما پیغام میده که در حال انجام این فعالیت هستید و میخواید براتون این فعالیت ورزشی رو ثبت کنم؟ برای کسایی که خیلی اهل ورزش و سلامت هستن، این ویژگی میتونه خیلی کاربرد مناسب و خوبی باشه.

شمارنده قدم های ساعت سامسونگ گلکسی واچ 5

 

بررسی سخت افزار و پردازنده گلکسی واچ 5

در این بخش تقریبا هیچ تغییری ایجاد نشده و از همون پردازنده انحصاری اگزینوس W920 استفاده شده که هنوز قدرت مناسبی در اجرای برنامه ها داره و مشکل خاصی در استفاده از ساعت دیده نمیشه. 1.5 گیگ حافظه رم و 16 گیگ حافظه ذخیره سازی هم برای این نسل در نظر گرفته شده تا بتونید بدون مشکل و لگ از ساعت گلکسی واچ 5 استفاده کنید و فضای ذخیره سازی مناسبی هم برای برنامه های خودتون داشته باشید. قابلیت های ارتباطی تغییر خاصی نکردند و فقط نسخه بلوتوث از ورژن 5 به ورژن 5.2 ارتقا پیدا کرده.

 

مشخصات نرم افزار و رابط کاربری Galaxy Watch 5

همکاری سامسونگ با گوگل باعث شده رابط کاربری ساعت های هوشمند این شرکت بهبود خیلی خوبی پیدا کنن و خیلی راحت تر بتونید از امکانات سیستم عامل سامسونگ که در این ساعت از One UI Watch 4.5 استفاده میکنه در کنار قابلیت های متعدد گوگل دسترسی داشته باشید. یه نکته مثبت این همکاری و استفاده از Wear OS برای ساعت های هوشمند گلکسی از نسل 4 به بعد قابلیت استفاده این ساعت برای گوشی های اندرویدی دیگه است و دیگه برای استفاده بهینه حتما نیاز به یه گوشی سامسونگ ندارید. البته هنوز یک سری از قابلیت های این ساعت در دسترس همه کاربرها نیست و باید حتما از گوشی های سامسونگ استفاده کنید که بیشتر مربوط به قابلیت های سلامتی و حسگرهای ECG میشه.

برنامه های ساخته نشده توسط سامسونگ و گوگل مثل اسپاتیفای هم به راحتی روی این ساعت هوشمند نصب و قابل استفاده است و حتی با استفاده از اسپیکر قرار گرفته بدون نیاز به هندزفری میتونید به آهنگ ها و پلی لیست های خودتون در اسپاتیفای یا برنامه موزیک گوشی خودتون گوش بدید. کیفیت صدا خیلی خوب و عالی نیست اما برای چند بار استفاده میتونه تجربه جالبی باشه. با استفاده از برنامه نقشه هم میتونید به راحتی مسیریابی کنید و زمان پیچ ها هم با یه لرزش خوب بهتون اطلاع میده. حتی میتونید با تنظیم حالت ورزشی پیاده روی یا دوچرخه سواری زمانی که این فعالیت ها رو انجام میدید، قابلیت مسیریابی خود به خود فعال بشه. صحبت از لرزش شد، موتور ویبره خوب و قوی این ساعت هم باعث میشه بازخوردهای لمسی خیلی خوب و دقیقی داشته باشید و حس خوبی موقع استفاده از ساعت بهتون دست بده.

مشخصات نرم افزار و رابط کاربری Galaxy Watch 5

مثل ساعت های هوشمند دیگه با کشیدن از قسمت های مختلف صفحه میتونید به اطلاعات و بخش های مختلفی دسترسی داشته باشید و با کشیدن به سمت راست ویجت های مختلف و یا دسترسی سریع به برنامه ها رو میتونید قرار بدید. واچ فیس های مختلف و جدید هم به این نسل اضافه شده که نسخه های قبلی هم با آپدیت نرم افزاری اونها رو دریافت میکنن و میتونید رنگ، اطلاعات نمایش داده شده رو هم شخصی سازی کنید و از تنوع واچ فیس ها لذت ببرید. با استفاده از برنامه Galaxy Wearable میتونید حالت های پاسخ دهی به تماس و اعلان ها و فعالیت های حرکتی مثل بالا بردن دست و چرخش دست رو شخصی سازی کنید تا چه عملیاتی انجام بدن. اگه دوست داشته باشید ساعت رو روی دست راستتون هم ببندید با استفاده از این برنامه میتونید جهت ساعت و قابلیت هاش رو برعکس کنید تا بتونید راحت تر ازش استفاده کنید.

اعلان های هر برنامه هم با ظاهر آیکون همون اپ براتون ارسال میشه تا با یک نگاه بتونید مهم بودن یا نبودن اون رو تشخیص بدید. اگه از قابلیت مد و روتین One UI استفاده کنید با ست کردن مد های مختلف این وضعیت در ساعت هم اعمال میشه و اگه در وضعیت کار یا ورزش باشید اعلان های اضافی و مزاحم براتون ارسال نمیشه. با استفاده از برنامه Samsung Health میتونید اطلاعات جمع آوری شده توسط ساعت مثل وضعیت خواب، فعالیت های ورزشی و ضربان قلب خودتون رو مشاهده کنید و اطلاعات فعالیت های ورزشی مورد علاقه تون رو تغییر بدید و یا دقیق تر بررسی کنید. قابلیت های تشخیص و اندازه گیری وضعیت خواب هم بهبودهایی پیدا کرده و اطلاعات دقیقتری میتونید از وضعیت خواب عمیق، سبک و REM (حرکت سریع چشم) داشته باشید. اگه شک دارید که در خواب خر و پف میکنید و یا مشکل تنفسی دارید، با قرار دادن گوشی در کنارتون موقع خواب میتونه مشکلات تنفسی رو هم اندازه گیری کنه و بهتون اطلاع بده.

 

آیا Galaxy Watch 5 ارزش خرید دارد؟

ساعت هوشمند گلکسی واچ 5 با کمترین تغییرات نسبت به نسل قبلی خودش عرضه شده و در حال حاضر (اسفند 1401) حدود 7.4 میلیون تومان قیمت داره که حدود 1.2 میلیون تومان از نسل 4 گرونتره. اگه گلکسی واچ 4 رو دارید که اصلا برای ارتقا به این نسل هیچ دلیلی ندارید ولی اگه قصد خرید یه ساعت هوشمند جدید و با کیفیت رو دارید و دوست دارید یه تجربه با مشکلات کم و عملکرد روون رو داشته باشید Galaxy Watch 5 یه پکیج کامل به شما میده که در همه بخش ها (به جز باتری) عملکرد بسیار خوبی داره و کاملا نیاز های شما رو برآورده میکنه. البته اگه خیلی به روز بودن و جدید بودن و دریافت بیشتر آپدیت های نرم افزاری براتون مهم نیست و بهبودهای کوچیک بخش باتری و رابط کاربری و اضافه شدن سنسور دما رو هم در نظر نگیرید، خرید گلکسی واچ 4 با قیمت پایین تر هم تجربه بسیار نزدیکی به شما میده، اما به خاطر فاصله قیمتی نه چندان زیاد بهتره سراغ نسخه جدید تر برید و از بهبود های هر چند اندک و کم هم استفاده کنید.

 

اگه برای انتخاب ساعت هوشمند نیاز به راهنمایی و مقایسه دارید هم میتونید با مراجعه به راهنمای خرید بهترین ساعت هوشمند موبونیوز گزینه های پیشنهادی تو هر بازه قیمتی رو ببنید و مناسب ترین گزینه برای خرید رو با توجه به کاربرد و نیاز مدنظرتون انتخاب کنید.

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۱۵ اسفند, ۱۴۰۱
برچسب ها

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 49
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

comment-user-img
arash09

بد نیست

۲۶ تیر ۱۴۰۲
comment-user-img
SM.M

عالی. فقط کاش خود آقا مهدی می اومد و ویدیو میگرفت تا اینکه متن باشه

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
comment-user-img
Mahdi2005

برو درسته 👌❤️

۰۵ فروردین ۱۴۰۲
comment-user-img
Mahyar MahdaviRad

عالی

۲۳ اسفند ۱۴۰۱
comment-user-img
emad.mobo

کاش به جای 4 این مدل رو میخریدم …

۲۲ اسفند ۱۴۰۱
comment-user-img
Abolfazl Nahidi

منتظر بررسی ویدیویی هم هستیم

۲۰ اسفند ۱۴۰۱
comment-user-img
tahamousavi

داشتم مقاله رو میخوندم که با خودم گفتم باوجود اینکه باز هم در دو جا سامسونگ از اپل تقلید کرده، اما بازهم ساعت واقعا خوبیه، تا اینکه قیمت رو دیدم…

۱۹ اسفند ۱۴۰۱
comment-user-img
afsheen

جذاب و لعنتی و گرون 😑

۱۸ اسفند ۱۴۰۱
comment-user-img
رنگین کمانی ها

عالی

۱۸ اسفند ۱۴۰۱