مقایسه S24 Ultra و Honor Magic 6 Pro

گوشی S24 اولترا در ۷ ژانویه ۲۰۲۴ (۱۷ دی ۱۴۰۲) معرفی شد و ۴ روز بعد از این زمان، آنر از پرچمدار جدید خودش یعنی گوشی Honor Magic 6 Pro رونمایی کرد. قابلیت های چشمگیر هر دو گوشی از جمله مجهز بودن به پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۳، دوربین های قدرتمند، نمایشگرهایی با وضوح و روشنایی بالا و طراحی خاص و مقاوم، این دو پرچمدار رو به رقبای جدی برای همدیگه تبدیل میکنه. به نظر میاد آنر داره سعی می‌کنه بالاخره پرچم‌دارهای قدرتمند خودش رو داخل بازار جا بندازه. در امروز هم همراه موبونیوز باشین تا با مقایسه S24 Ultra و Honor Magic 6 Pro در بخش های مختلف، توانایی های هر کدوم رو درست و حسابی بسنجیم و ببینیم که در نهایت، کدومشون ارزش خرید بیشتری دارن؟

 

مقایسه S24 Ultra و Honor Magic 6 Pro از نظر طراحی و کیفیت

سبک طراحی گلکسی S24 اولترا در نظر اول، یادآور نسل قبلی این پرچمدار سامسونگه، تا جایی که واقعا از دور تفاوت های بین این دو گوشی قابل تشخیص نیست. اگرچه سامسونگ، اس ۲۴ اولترا رو با رنگ بندی نسبتا متفاوتی در مقایسه با نسل قبلی روانه بازار کرده و سعی داشته تا این شباهت در طراحی رو جبران کنه. این گوشی، در رنگ های مشکی، خاکستری، بنفش، زرد، سبز، نارنجی و ارغوانی به فروش میرسه.
در طرف مقابل، طراحی گوشی آنر مجیک ۶ پرو هم تفاوت چندان زیادی با نسل قبلی خودش نداره و همون سبک آنر مجیک ۵ پرو حفظ شده و کمی جزیره دوربین تغییر کرده. این گوشی پرچمدار آنر با رنگ بندی جذاب مشکی، سبز، سفید، بنفش و فیروزه ای به بازار عرضه شد.

 

مقایسه کیفیت بدنه S24 اولترا و آنر مجیک 6 پرو

نماینده سامسونگ دارای ابعاد ۱۶۲٫۳ در ۷۹ در ۸٫۶ میلی متر و وزن ۲۳۳ گرمی هست که در مقایسه با نسل قبلی، تغییرات بسیار ناچیزی در این دو ویژگی داشته. بخش پشت و جلوی بدنه این گوشی با پوششی از گوریلا آرمور محافظت میشه که در مقایسه با گوریلا گلس ویکتوس ۲ در S23 Ultra مقاومت بهتری در مقابل خط و خش داره و از طرفی، تا ۷۵ درصد کمتر از پوشش های شیشه ای دیگه، نور رو بازتاب میکنه. همین ویژگی باعث میشه که خوانایی جزئیات نمایشگر در محیط های باز یا دارای نوردهی مصنوعی بهتر باشه. استفاده از گوریلا آرمور در دو بخش پشت و جلوی بدنه این گوشی در کنار فریم تیتانیومی گرید ۲، بدنه S24 اولترا رو در مقابل ضربه یا سقوط از ارتفاع مقاوم میکنه. البته در نظر داشته باشین که نوع طراحی خاص اس ۲۴ اولترا، باعث «صیقلی بودن بیش از اندازه» بدنه این گوشی شده و از اونجایی که احتمال سُر خوردن گوشی از دستتون زیاده، کماکان و به رسم تمام بررسی های قبلی، توصیه میکنم که بدون قاب و گلس محافظ با این گوشی گرون قیمت کار نکنین.

مقایسه کیفیت بدنه S24 اولترا و آنر مجیک 6 پرو

در طرف مقابل، پرچمدار آنر با ابعاد ۱۶۲٫۵ در ۷۵٫۸ در ۸٫۹ میلی متر و وزن ۲۲۵ گرمی قرار داره. پشت بدنه این گوشی با پوششی از جنس سیلیکون پلیمر محافظت میشه؛ اما پنل جلویی مجهز به پوشش جدید نانو کریستال شیلد هست که به گفته آنر، نسبت به پوشش شیشه‌ ای به کار رفته در روی پنل آنر مجیک ۵ پرو، تا ۱۰ برابر مقاوم‌ تره. از طرفیُ به دلیل داشتن لایه ای از سیلیکون نیترید در این پوشش، مقاومت آنر مجیک ۶ پرو در برابر خط و خش، بسیار بهتر از نسل قبلی هست. پوشش سیلیکون پلیمر پشت بدنه Honor Magic 6 Pro، یه حالت نسبتا ناصاف و زبری رو روی این بخش از گوشی ایجاد کرده که هم روی خوش دست بودنش تاثیر مثبتی داره و هم مانع از سُر خوردن گوشی میشه. اگرچه، طراحی بزرگ جزیره دوربین در این گوشی، ممکنه تعادل وزن دستگاه رو بهم بزنه و گوشی سمت جزیره دوربین سنگین تر به نظر برسه و از دستتون بیفته. علیرغم ترکیب دو شیشه مقاوم روی بخش های پشت و جلوی بدنه آنر مجیک ۶ پرو، به نظرم باز هم احتیاط شرط عقله و استفاده از یک قاب محافظ خوب و با کیفیت، میتونه خیالتون رو از آسیب ندیدن گوشی در صورت افتادن، حسابی راحت کنه.

 

مقایسه طراحی اطراف بدنه S24 اولترا و آنر مجیک ۶ پرو

گلکسی S24 Ultra به رسم طراحی نسل قبلی، از فریم غیر تخت با انحنای نسبتا ظریف بهره مند شده. در بخش راست این فریم، دکمه های تنظیم صدا، پاور و بخش مغناطیسی مخصوص اتصال قلم قرار دارند. بخش پایین بدنه، میزبان جایگاه قلم، پورت USB Type-C 3.2، خشاب سیمکارت و اسپیکره و دو میکروفون های مخصوص مکالمه هم در بخش بالا و پایین فریم قرار گرفتن.

مقایسه طراحی اطراف بدنه S24 اولترا و آنر مجیک ۶ پرو

در طرف دیگه، فریم آنر مجیک ۶ پرو در بخش های بالا و پایین بدنه، به شکل تخت طراحی شده اما در قسمت های چپ و راست گوشی، انحنای فریم بیشتر میشه. دکمه های تنظیم صدا و پاور، مشابه اس ۲۴ اولترا در بخش راست فریم نماینده آنر طراحی شدن و یک اسپیکر به همراه میکروفون مکالمه در بخش بالایی بدنه و اسپیکر و میکروفون دیگر، در کنار پورت USB Type-C 3.1 و خشاب سیمکارت در قسمت پایین بدنه قرار دارند.

 

مقایسه طراحی دوربین‌های S24 Ultra و Honor Magic 6 Pro

حذف جزیره دوربین، تصمیم بسیار عاقلانه ای بود که سامسونگ از سری S22 روی پرچمدارانش اجرا کرد و در حال حاضر، حتی گوشی های اقتصادی این برند هم با این طراحی دوربین ها روانه بازار میشن. به پیروی از این سبک طراحی، سه ماژول دوربین در S24 اولترا به صورت عمودی و بدون ساختار جزیره ای در سمت چپ بدنه قرار گرفتن. ارتفاع کم ماژول ها از سطح پشت بدنه و اندازه نه چندان بزرگ این ماژول ها، مزاحمتی برای کاربر در زمان کار با گوشی ایجاد نمی کنه؛ مشکلی که متاسفانه آنر مجیک ۶ پرو به خاطر جزیره دوربین بزرگ دایره ای شکلش داره. آنر در واقع تنها خلاقیتی که برای طراحی دوربین های این گوشی در مقایسه با آنر مجیک ۵ پرو به خرج داده، تغییر سایز یکی از ماژول ها، لبه دار کردن حاشیه جزیره دوربین و البته، جایجایی فلش LED بوده؛ اما همچنان همون مشکل مزاحمت این جزیره بزرگ برای کاربر پابرجاست.

 

مقایسه استانداردهای محافظتی S24 اولترا و آنر مجیک ۶ پرو

هر دو نماینده آنر و سامسونگ، به رسم اغلب گوشی های پرچمدار از گواهی های حفاظتی معتبری پشتیبانی می کنن. گواهی IP68 به این دو گوشی این امکان رو میده که به مدت حداکثر ۳۰ دقیقه، بتونن در عمق ۱٫۵ متری آب کار کنن و مقاومت بالایی هم در مقابل جذب گرد و غبار داشته باشین.

مقایسه استانداردهای محافظتی S24 اولترا و آنر مجیک ۶ پرو

در مقایسه S24 Ultra و Honor Magic 6 Pro از نظر طراحی، هر دو گوشی به دلیل داشتن بدنه مقاوم در برابر ضربه و خط و خش، وزن و ابعاد مشابه و همچنین، پشتیبانی از گواهی حفاظتی یکسان، رقابت بسیار نزدیکی دارن؛ از طرفی، طراحی دوربین های S24 Ultra، این گوشی رو خوش دست تر از نماینده آنر میکنه. تفاوت مهمی که به نظرم نمیتونیم نادیده بگیریم و بر همین اساس پ با اختلاف خیلی کم، امتیاز این بخش رو به اس ۲۴ اولترا میدم.

 

مقایسه صفحه نمایش S24 Ultra و Honor Magic 6 Pro

گوشی اس ۲۴ اولترا مجهز به یک نمایشگر LTPO OLED (با نام تجاری Dynamic LTPO AMOLED 2X) هست. این صفحه نمایش تخت، حاشیه های نسبتا کمی داره و حدود ۸۸٫۵ درصد از پنل جلویی گوشی رو به خودش اختصاص میده. نمایشگر ۱۲۰ هرتزی اس ۲۴ اولترا، تصاویر رو با وضوح ۱۱۴۰ در ۳۱۲۰ پیکسل نمایش میده و با داشتن روشنایی حداکثری ۲۶۰۰ نیت، گزینه بسیار ایده آلی برای کار در زیر نور آفتاب و محیط های باز هست و به خوبی و بدون هیچ مشکلی میتونین جزئیات این نمایشگر رو در این شرایط ببینین. این نمایشگر، از فناوری HDR10+ پشتیبانی میکنه و امکان تماشای ویدیوهای ساخته شده بر مبنای این فناوری (سرویس های پخش ویدیوی آنلاین مثل یوتیوب) رو در اختیارتون قرار میده.

مقایسه صفحه نمایش S24 Ultra و Honor Magic 6 Pro

رقیب اس ۲۴ اولترا هم، از نمایشگر قدرتمند و مشابه با این گوشی استفاده میکنه. صفحه نمایش LTPO OLED آنر مجیک ۶ پرو، نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی داره و تصاویر مختلف رو با حداکثر وضوح ۱۲۸۰ در ۲۸۰۰ پیکسل نمایش میده. به ادعای آنر، نمایشگر این گوشی میتونه در حالت پیک (peak) به روشنایی ۵۰۰۰ نیت برسه که عدد فوق العاده خوبیه البته اگه در عمل هم به همچین چیزی برسه نه فقط روی کاغذ. این پنل نمایش، از قابلیت HDR پشتیبانی می کنه و در مقایسه با نمایشگر اس ۲۴ اولترا، حاشیه های کمتری داره.

نماینده سامسونگ از نمایشگری با وضوح فوق العاده خوب استفاده میکنه که اگرچه با فناوری نسبتا مشابه با آنر مجیک ۶ پرو تولید شده؛ اما از فناوری پیشرفته تر نمایش ویدیوهای خاص پشتیبانی میکنه. از طرف دیگه، روشنایی ۵۰۰۰ نیتی نمایشگر آنر مجیک ۶ پرو، ویژگی جذابیه که کمتر گوشی پرچمداری مجهز به اونه. با این وجود، داشتن روشنایی بالاتر، به تنهایی معیار برتری مناسبی در مقایسه بین دو پنل نیست و وضوح صفحه نمایش، میتونه معیار سنجش عادلانه تری باشه. به همین دلیل، در مقایسه S24 Ultra و Honor Magic 6 Pro در بخش نمایشگر، امتیاز رو به نماینده سامسونگ میدم.

مقایسه باتری و شارژدهی S24 اولترا و آنر مجیک ۶ پرو

گوشی اس ۲۴ اولترا از باتری مشابه با نسل قبلی استفاده می کنه. این باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی با آداپتور سیم دار ۴۵ واتی شارژ میشه. اس ۲۴ اولترا به رسم نسل قبلی خودش، از دو فناوری شارژ بی سیم و شارژ معکوس با توان های ۱۵ و ۴٫۵ وات پشتیبانی می کنه. این باتری با استفاده از آداپتورهای ۲۵ و ۴۵ واتی، در مدت نیم ساعت به ترتیب به میزان ۵۴ و ۶۹ درصد شارژ میشه. باتری این گوشی برای رسیدن به شارژ کامل با آداپتور ۲۵ واتی به ۱ ساعت و ۱۶ دقیقه و با آداپتور ۴۵ واتی به ۱ ساعت و ۵ دقیقه زمان نیاز داره.
نسخه اورکلاک شده پردازنده قدرتمند اسنپدراگون ۸ نسل ۳ علاوه بر توان پردازشی بالا، بهینه سازی های قابل توجهی در بخش مصرف انرژی داره. به لطف این بهینه سازی و علیرغم مجهز بودن اس ۲۴ اولترا به قابلیت های هوش مصنوعی که روی مصرف باتری تاثیر میذارن، باز هم این باتری پرچمدار ۲۰۲۴ سامسونگ، تا ۳۵ ساعت و ۳۴ دقیقه برای تماس، ۱۱ ساعت و ۸ دقیقه برای وبگردی، ۱۶ ساعت و ۴۸ دقیقه برای تماشای ویدیو آنلاین و ۹ ساعت و ۶ دقیقه برای بازی کردن شما رو همراهی میکنه.

مقایسه باتری و شارژدهی S24 اولترا و آنر مجیک ۶ پرو

نماینده آنر، از باتری قوی تری نسبت به اس ۲۴ اولترا استفاده می کنه. ظرفیت ۵۶۰۰ میلی آمپر ساعت این باتری، با استفاده از دو آداپتور سیم دار ۸۰ واتی یا بی سیم ۶۶ واتی پر میشه. این گوشی آنر، مشابه رقیب خودش از فناوری شارژ معکوس با توان ۵ وات پشتیبانی میکنه.
پرچمدار آنر هم از نسخه معمولی پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۳ استفاده میکنه که از نظر مصرف بهینه انرژی، وضعیت مشابهی با نسخه اورکلاک شده سامسونگ این پردازنده داره. با همراهی قابلیت های مصرف انرژی این پردازنده، شما با باتری فول شارژ گوشی آنر مجیک ۶ پرو میتونین به مدت ۱۷ ساعت و ۶ دقیقه ویدیو آنلاین تماشا کنین یا ۲۷ ساعت و ۵۱ دقیقه تماس بگیرین یا ۱۲ ساعت و ۱۹ دقیقه وبگردی کنین یا ۹ ساعت و ۹ دقیقه رو به بازی اختصاص بدین. بعد از اتمام این باتری، برای شارژ کامل اون با آداپتور ۶۶ واتی سیم دار (آداپتور مجیک ۵ پرو) به ۴۴ دقیقه نیاز دارین و در مدت ۳۰ دقیقه استفاده از این آداپتور، باتری تا ۸۲ درصد شارژ میشه.

اگه بخوایم جانب انصاف رو در مورد امیتازدهی دو گوشی در این بخش در نظر بگیریم، میتونیم بگیم که آنر مجیک ۶ پرو به خاطر داشتن باتری با ظرفیت بالاتر و آداپتورهایی با توان بیشتر، دست بالاتر رو نسبت به نماینده سامسونگ داره چون در دو بخش شارژدهی و سرعت شارژ، وضعیت دو گوشی چندان متفاوت نیست و به نظرم، ظرفیت باتری و توان آداپتورها، معیار مناسبی برای کسب امتیاز بیشتر توسط نماینده آنر هست.

 

مقایسه قابلیت های امنیتی و حسگر اثر انگشت

گوشی S24 Ultra سامسونگ مجهز به حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر (اولتراسونیک) هست؛ در مقابل، آنر مجیک ۶ پرو از نوع اپتیکال این حسگر استفاده میکنه که به دلیل داشتن فناوری قدیمی تر، حساسیت های امنیتی کمتری رو برای گوشی پیاده میکنه. از طرفی، نماینده آنر مجهز به Face ID (سیستم تشخیص چهره) هم هست؛ قابلیتی که اس ۲۴ اولترا نداره و میتونه ضعف این گوشی در داشتن حسگرد اثر انگشت اپتیکال رو در مقابل نماینده سامسونگ جبران کنه.
علاوه بر این ویژگی ها، سیستم عامل های دو گوشی نیز مجهز به قابلیت های امنیتی و سپرهای دفاعی خاصی هستن که علاوه بر حفظ امنیت و حریم خصوصی کاربر، دسترسی بدافزارها به اطلاعات گوشی رو به شدت محدود میکنه. از این نظر، میتونیم بگیم که سامسونگ و آنر، هر دو نماینده خودشون رو با دست پر روانه بازار کردن و در این بخش، هر دو گوشی قابل اطمینان هستن.

 

مقایسه عملکرد دوربین‌های S24 Ultra و Honor Magic 6 Pro

به نظر من، جذاب ترین بخش مقایسه اس ۲۴ اولترا و آنر ۶ مجیک پرو مربوط به دوربین های هر دو گوشی و توانایی این دوربین ها در عکاسی و فیلمبرداریه. نماینده پرچمداران سامسونگ از پیکربندی دوربین اصلی، ۲ دوربین تله فوتو و ۱ دوربین اولتراواید استفاده میکنه؛ ترکیبی که در نسل قبلی این گوشی هم به کار گرفته شده بود، اما در اس ۲۴ اولترا، وضوح دوربین تله فوتوی پریسکوپی ۵ برابر دوربین به کار رفته در S23 Ultra هست و وضوح دوربین های اصلی، تله فوتو دوم، اولتراواید و سلفی بدون تغییر موندن. علاوه بر این تغییر، حضور قابلیت های هوش مصنوعی Galaxy AI در کنار دوربین های این گوشی، عکاسی با اس ۲۴ اولترا رو لذت بخش تر از نسل گذشته میکنه.
در طرف مقابل، گوشی Honor Magic 6 Pro هم به پیروی از آنر مجیک ۵ پرو مجهز به دوربین اصلی، دوربین اولترا واید و ۱ دوربین تله فوتو پریسکوپی به همراه یک دوربین سلفی هست که دو لنز اصلی و اولتراواید دارای وضوح یکسان با نسل قبلی هستن؛ اما دوربین های تله فوتو پریسکوپی و سلفی، با حسگرهایی با وضوح بالاتر جایگزین شدن.

 

مقایسه عملکرد دوربین‌ های واید (اصلی)

اس ۲۴ اولترا از حسگر ۲۰۰ مگاپیکسلی HP2 سامسونگ در پشت یک لنز واید با گشودگی دیافراگم f/1.7 و فاصله کانونی ۲۴ میلیمتری به عنوان دوربین اصلی استفاده میکنه. این دوربین، ویژگی های نسل قبلی مانند فوکوس خودکار لیزری و لرزش گیر اپتیکال رو حفظ کرده، اما به جای فوکوس خودکار با تشخیص فاز، به قابلیت جدیدتر فوکوس خودکار چند محوره با تشخیص فاز مجهز شده.
در حالت پیشفرض، دوربین اصلی اس ۲۴ اولترا تصاویر رو با وضوح ۱۲ مگاپیکسل ثبت میکنه؛ البته امکان عکاسی با وضوح بالاتر ۵۰ و ۲۰۰ مگاپیکسلی هم با این دوربین وجود داره. در کنار برنامه دوربین، با نصب اپلیکیشن ExpertRaw، میتونین تصاویر رو با کیفیت ۲۴ مگاپیکسلی هم ثبت کنین. در تمامی این حالت ها، ثبت جزئیات با دقت خوبی انجام میشه اما حالت ۱۲ مگاپیکسلی، در مقایسه با حالت های دیگه، عملکرد بهتری داره و حاوی جزئیات بیشتری هست.
وضوح تصاویر گرفته شده با دوربین این گوشی در نور روز، واقعا فوق العاده اس و این تصاویر، علاوه بر رنگ بندی طبیعی (در برخی موارد، تصاویر رنگ بندی گرم تری دارند.) حاوی جزئیات دقیق و نویز کمتری در مقایسه با دوربین اصلی اس ۲۳ اولترا هستند.
عملکرد این دوربین در نور کم و شب هم خیره کننده اس و تصاویر نه تنها جزئیات دقیق تری نسبت به نسل گذشته دارند، بلکه از کنتراست بالاتری هم برخوردارند. البته، گرم تر بودن رنگ ها در تصاویر گرفته شده با دوربین اس ۲۴ اولترا در نور کم همچنان وجود داره ولی اونقدر چشمگیر نیست. با بزرگ نمایی ۱۰ و ۳۰ برابری روی سوژه (تصاویر خانه قرمز رنگ) که با مشارکت دوربین اصلی و تله فوتو پریسکوپی انجام میشه؛ جزئیات تصویر کمی از دست میره و بخشی از عکس به شکل آبرنگی و با جزئیات محو شده ثبت میشه.

رقیب پرچمدار سامسونگ، از دوربین اصلی با وضوح یکسان با نسل قبل استفاده میکنه. دوربین اصلی آنر مجیک ۶ پرو، از حسگر ۵۰ مگاپیکسلی H9000 که نسخه سفارشی حسگر OV50H آمنی ویژن هست در پشت لنز واید ۲۳ میلی متری با گشودگی دیافراگم متغیر f/1.4 یا f/2.0 تشکیل میشه. این دوربین، مجهز به سه قابلیت فوکوس خودکار با تشخیص فاز، فوکوس لیزری و لرزش گیر اپتیکال تصویره.
عملکرد این دوربین در نور روز، در سطح بسیار خوبی قرار داره و میتونه تصاویر رو با جزئیات دقیق، نویز نسبتا پایین، محدوده دینامیکی عالی و اشباع رنگ خوب و طبیعی ثبت کنه. در شب هم، وضوح تصاویر این دوربین به خوبی حالت روز هست و تصاویر گرفته شده، حاوی جزئیات زیادی هستن و رنگ ها به شکل طبیعی و با اشباع مناسب ثبت میشن.
در حالت عکاسی معمولی، امکان انتخاب بین گزینه های گشودگی دیافراگم f/1.4 یا f/2.0 وجود نداره و گوشی به صورت خودکار و بر اساس نور و فاصله دوربین با سوژه، یکی از این دو گزینه رو انتخاب میکنه؛ اما در حالت Pro (تنظیمات حرفه ای برنامه دوربین) امکان انتخاب گزینه دلخواه برای کاربر فعال میشه. متغیر بودن میزان گشودگی دیافراگم لنز، تاثیر چندان زیادی روی وضوح عکس نداره و این قابلیت، بیشتر برای کنترل عمق میدان در عکاسی از سوژه های نزدیک موثره.

عملکرد دوربین های اصلی هر دو گوشی در نور روز واقعا خیره کننده اس و تصاویر گرفته شده با دو دوربین، از نظر داشتن جزئیات دقیق، کنتراست بالا، رنگ بندی طبیعی و محدوده دینامیکی بسیار خوب، اختلاف بسیار کمی با هم دارن. از طرفی، دوربین اصلی آنر مجیک ۶ پرو، در زمینه کنترل نور کمی ضعف داره تا جایی که عکس های روشن تری رو در مقایسه با دوربین اصلی S24 اولترا میگیره. این ضعف به نظرم میتونه معیار خوبی باشه که این رقابت بسیار نزدیک رو به نفع نماینده سامسونگ تموم کنم.

مقایسه عملکرد دوربین های اولتراواید

دوربین اولتراواید S24 اولترا ساختار کاملا مشابه با نسل قبلی رو داره. این دوربین ترکیبی از حسگر ۱۲ مگاپیکسلی IMX564 سونی هست که در پشت لنزی با گشودگی دیافراگم f/2.2 و میدان دید ۱۲۰ درجه ای قرار گرفته. اگرچه این پرچمدار سامسونگ، فاقد دوربین ماکرو برای عکاسی از سوژه های نزدیکه اما با استفاده از این دوربین و همراهی دوربین های تله فوتو، میتونین عکس های نمای نزدیک خوبی رو ثبت کنین. توانایی های دوربین اولتراواید S24 Ultra تفاوت خاصی با نسل قبلی نداره و همچنان تصاویر رو با وضوح رضایت بخش اما با جزئیات بیشتر ثبت میکنه. برخلاف نور روز، عملکرد این دوربین در نور کم ناامید کننده اس و جزئیات زیادی در تصاویر از بین میره.

عملکرد دوربین اولتراواید گوشی آنر Magic 6 Pro به لطف بهره مندی از حسگر ۵۰ مگاپیکسلی، در نور روز و نور کم خوبه ولی نه اوقدر خوب که ازش انتظار داریم. تصاویر گرفته شده با این دوربین در نور روز، جزئیات دقیقی و رنگ بندی طبیعی دارند. این عملکرد عالی متاسفانه با کاهش نور محیط حفظ نمیشه و نه تنها مثل دوربین اولترا واید در S24 Ultra، جزئیات زیادی رو از دست میده، بلکه عملکرد ضعیف تری نسبت به رقیبش داره و با ناپایداری در دریافت نور از منابع مصنوعی، عکس هایی رو ثبت میکنه که نویزهای قابل توجهی در اطراف منابع نوری دارن.

آبرنگی شدن تصاویر دوربین اولترا واید نماینده سامسونگ در شب، ضعف پررنگی در مجموعه دوربین های این پرچمدار پر سر و صدا محسوب میشه؛ ضعفی که دوربین اولتراواید آنر هم داره. از طرفی، تصاویر گرفته شده با دوربین اس ۲۴اولترا، به لطف کنترل بهتر در دریافت نور از منابع مصنوعی، حال و هوای طبیعی تری دارند و برخلاف عکس های اولتراواید نماینده آنر،در این تصاویر نورها به شکل آزاردهنده ای خودنمایی نمیکنه. این مشکل نه چندان کوچیک، در مقایسه S24 Ultra و Honor Magic 6 Pro در بخش دوربین های اولتراواید، کفه ترازو رو در سمت نماینده سامسونگ سنگین تر میکنه.

 

مقایسه عملکرد دوربین‌ های تله فوتو

گوشی S24 Ultra از دو دوربین تله فوتو با وضوح ۵۰ و ۱۰ مگاپیکسل به ترتیب به عنوان دوربین تله فوتو پریسکوپی و تله فوتو دوم استفاده می کنه. دوربین تله فوتو پریسکوپی ۵۰ مگاپیکسلی این گوشی، برخلاف حسگر ۱۰ مگاپیکسلی با قدرت بزرگنمایی ۱۰ برابری نسل قبل، صرفا امکان بزرگ نمایی اپتیکال تا ۵ برابر رو روی سوژه فراهم میکنه. توانایی بزرگ نمایی دوربین تله فوتو دوم هم مثل نسل گذشته، تا ۳ برابر هست.
تصاویر گرفته شده با دوربین تله فوتوی ۵ برابری این گوشی، حاوی جزئیات دقیق تر، نویز کمتر و البته، نوردهی کنترل شده تر از نسل گذشته هستند. رنگ بندی های سوژه ها در این تصاویر اگرچه تمایل بیشتری به گرمی دارند؛ اما به نظر من، حال و هوای این تصاویر، نسبت به همین دوربین در اس ۲۴ اولترا واقعی تره. این عملکرد خوب، در دوربین تله فوتوی ۳ برابری پرچمدار جدید سامسونگ هم تقریبا حفظ میشه و در روز، تصاویر با نویز کم و از دست دادن جزئیات ثبت میشه؛ اما در شب، این دوربین میتونه جزئیات بیشتری رو حفظ کنه.

دوربین غول پیکر ۱۰۸ مگاپیکسلی تله فوتو در آنر مجی پرو، انتظارات ما رو به شدت افزایش میده و البته، آنر هم به خوبی از پس برآورده کردن این انتظارات براومده. این دوربین، امکان بزرگ نمایی ۲٫۵ و ۵ برابری رو داره که به نظرم، عملکردش در حالت زوم ۵ برابری قوی تره. در عکاسی نمای نزدیک هم، این دوربین میتونه با جداسازی دقیق و بی نقص سوژه از پس زمینه و حفظ خیلی خوب جزئیات، تصاویر بسیار خوبی رو ثبت کنه.

عملکرد دوربین های تله فوتوی هر دو پرچمدار، اختلاف بسیار کمی با همدیگه دارند. به همین خاطر، به نظرم در این بخش هر دو گوشی برنده هستند.

 

مقایسه عملکرد دوربین های سلفی

اس ۲۴ اولترا از یک دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی مشابه نسل قبل استفاده می کنه که مجهز به قابلیت فوکوس خودکار دوال پیکسله. این دوربین میتونه تصاویر سلفی رو با جزئیات خوب ثبت کنه و رنگ پوست در عکس های گرفته شده با این دوربین هم در مقایسه با نسل قبل، به رنگ اصلی پوست نزدیک تره.
در طرف مقابل، آنر مجیک ۶ پرو با دوربین ۵۰ مگاپیکسلی سلفی قرار داره. این دوربین در نور روز، سلفی های بسیار خوب و با جزئیات عالی رو ثبت میکنه؛ اما در شرایط کم نور، عملکرد این دوربین کمی به چالش میخوره ولی باز هم اونقدر خوبه که بتونه سلفی های قابل قبولی رو با رنگ های طبیعی ثبت کنه.

به عنوان حسن ختام بخش دوربین، می رسیم به بخش وضوح فیلمبرداری دوربین های هر دو گوشی.مجموعه دوربین های پشتی اس ۲۴ اولترا، امکان ضبط ویدیو با حداکثر وضوح 8K با نرخ ۲۴ و ۳۰ فریم بر ثانیه رو دارند. در مقابل، آنر پرچمدار جدید خودش رو با قابلیت فیلمبرداری با حداکثر وضوح 4K با دو نرخ ۳۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه روانه بازار کرده. تفاوت بین توانایی هر دو گوشی در ضبط ویدیو، دست بالاتر رو به نماینده سامسونگ میده و اگه بخوایم با در نظر گرفتن عملکرد هر دو پرچمدار در بخش دوربین های پشتی و سلفی، برنده نهایی رو اعلام کنیم؛ این عنوان به اس ۲۴ اولترا میرسه.

مقایسه S24 Ultra و Honor Magic 6 Pro از نظر سخت افزار و نرم افزار

سامسونگ، پرچمدار ۲۰۲۴ خودش رو با نسخه اختصاصی پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۳ روانه بازار کرد. این پردازنده با معماری ۴ نانومتری تولید شده و از ۸ هسته شامل ۱ هسته ۳٫۳۹ گیگاهرتز Cortex-X4 و ۳ هسته ۳٫۱۰ گیگاهرتز Cortex-A720 و ۲ هسته ۲٫۹۰ گیگاهرتز Cortex-A720 و ۲ هسته ۲٫۲۰ گیگاهرتز Cortex A520 برای انجام پردازش های مرکزی در کنار پردازنده گرافیکی Adreno 750 استفاده می کنه.
آنر مجیک ۶ پرو هم مانند رقیب خودش، مجهز به پردازنده پرچمدار جدید کوالکام هست. نسخه معمولی پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۳، بر پایه معماری ۴ نانومتری تولید شده و با ساختار ۸ هسته ای شامل ۱ هسته ۳٫۳ گیگاهرتز Cortex-X4 و ۳ هسته ۳٫۲ گیگاهرتز Cortex-A720 و ۲ هسته ۳٫۰ گیگاهرتز Cortex-A720 و ۲ هسته ۲٫۳ گیگاهرتز Cortex A520 در کنار پردازنده گرافیکی Adreno 750 سکان دار هدایت عملیات های پردازشی و گرافیکی در نماینده آنر هست.

گوشی S24 اولترا در نسخه های مختلف با فضای ذخیره سازی (حافظه داخلی) ۲۵۶ گیگابایت، ۵۱۲ گیگابایت و ۱ ترابایت عرضه میشه که همه نسخه ها مجهز به ۱۲ گیگابایت رم هستند و از کارت حافظه خارجی پشتیبانی نمی کنن. در مقابل، آنر مجیک ۶ پرو تنوع رم بیشتری داره و در مدل های مختلف با فضای ذخیره سازی ۲۵۶ گیگابایت و ۵۱۲ گیگابایت با ۱۲ گیگابایت رم و نسخه های دارای فضای ذخیره سازی ۵۱۲ گیگابایت و ۱ ترابایت با ۱۶ گیگابایت رم به فروش میرسه.

مقایسه S24 Ultra و Honor Magic 6 Pro از نظر سخت افزار و نرم افزار

توانایی هر دو پرچمدار در اجرای بازی ها و برنامه های سنگین به لطف قدرت چشمگیر پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۳ قابل توجه هست. اس ۲۴ اولترا که از توانایی های پردازشی نسخه اورکلاک شده این پردازنده استفاده می کنه، میتونه بازی چالشی Genshin Impact رو با بالاترین تنظیمات گرافیکی (Highest Quality) و نرخ متوسط ۵۷ فریم بر ثانیه اجرا کنه. در طی اجرای این بازی، بدنه دستگاه به دمایی در حدود ۴۵ درجه میرسه که با توجه به فشار سنگینی که به پردازنده تحمیل میشه، چندان دمای غیرعادی نیست.
در طرف دیگه، آنر مجیک ۶ پرو هم وضعیت تقریبا مشابهی رو با نماینده سامسونگ داره و میتونه از پس اجرای سنگین ترین برنامه ها و بازی ها تا حد قابل قبولی بربیاد. تست بازی Genshin Impact روی این گوشی هم نرخ متوسط ۶۰ فریم بر ثانیه رو به کاربر ارائه میده اما تفاوتش با اس ۲۴ اولترا در اینه که به این نرخ در حالت تنظیمات گرافیکی High میرسه نه در وضعیت Highest Quality.

 

مقایسه رابط کاربری و پشتیبانی نرم افزاری S24 اولترا و آنر مجیک ۶ پرو

یکی از اصلی ترین قابلیت های اس ۲۴ اولترا، مجهز شدن این پرچمدار به ویژگی های هوش مصنوعی Galaxy AI هست؛ جایی که این گوشی با ویژگی های خاصی که در مقاله قابلیت های گلکسی AI در S24 Ultra سامسونگ به طور مفصل در موردشون صحبت کردیم، رونمایی شد.
این قابلیت ها بر پایه رابط کاربری One UI 6.1 و اندروید ۱۴ که به صورت پیشفرض روی S24 اولترا نصب شدن، در اختیار کاربر قرار می گیرن. سامسونگ برای این پرچمدار خودش، وعده بروزرسانی ۷ ساله سیستم عامل و آپدیت های امنیتی رو داده که زمان بسیار چشمگیری هست.

مقایسه رابط کاربری و پشتیبانی نرم افزاری S24 اولترا و آنر مجیک ۶ پرو

آنر، گوشی مجیک ۶ پرو رو بر پایه اندروید ۱۴ و رابط کاربری MagicOS 8 روانه بازار کرده. ظاهر این رابط کاربری، شباهت های زیادی به نسخه های قدیمی MagicOS داره، اما با یک تفاوت بزرگ عرضه شده؛ قابلیت های هوش مصنوعی.
این قابلیت ها در بخش های مختلف دستگاه شامل جستجو در مرورگر، ارسال و نگارش ایمیل، برنامه دوربین و حتی یادداشت حضور دارن و تجربه کار با پرچمدار آنر رو لذت بخش تر از نسل قبل می کنن. آنر مجیک ۶ پرو، تا ۴ سال بروزرسانی اندروید و تا ۵ سال، بروزرسانی های امنیتی را دریافت خواهد کرد.

 

مقایسه اسپیکر S24 Ultra و Honor Magic 6 Pro

هر دو نماینده آنر و سامسونگ، مجهز به اسپیکرهای استریو دوگانه هستند که تقریبا با طراحی مشابه نسل قبلی در بدنه گوشی جای گرفتن. در اس ۲۴ اولترا، اسپیکر اول در پایین بدنه و اسپیکر دوم در قالب خروجی صدای مکالمه در بخش بالایی فریم دستگاه قرار گرفته. دو اسپیکر پرچمدار آنر هم به همین ترتیب و با چیدمان مشابه رقیب در بالا و پایین بدنه قرار دارن.

کیفیت صدای خروجی از اسپیکرهای هر دو گوشی در سطح بسیار خوبی قرار داره و هر دو، صدایی با کیفیت، شفاف و واضح رو به کاربر ارائه میدن که از نظر کوبش هم، قدرت مشابهی دارن.

 

کدوم گوشی ارزش خرید بیشتری داره؟

قیمت آنر مجیک ۶ پرو تو نسخه 16/512 گیگ حدود 85 میلیونه و قیمت S24 اولترا سامسونگ در همین نسخه با رم 12 گیگ کمتر و حدود 82 میلیون تومنه (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳). بنابراین می‌تونیم ببینیم که یه اختلاف قیمتی 3 تومنی بین این گوشی‌ها وجود داره که ارزش بحث داره. با اینکه گوشی سامسونگ به خاطر عملکرد بهتر دوربین و پردازنده، پشتیبانی نرم افزاری طولانی تر، داشتن نمایشگری با وضوح بالاتر و طراحی خوش دست تر، ارزش خرید بیشتری داره، اما با این وجود، آنر مجیک ۶ پرو هم مجهز به باتری قوی تر، رم بالاتر و طراحی خاص تریه و تو اکثر بخش‌ها حداقل رو کاغذ بهتر عمل کرده. دوربین این گوشی هم خیلی باکیفیته اما برای گرفتن عکس‌های خفن باید کلی با تنظیمات حرفه‌ایش کار کنین، در حالی که سامسونگ با یه کلیک ساده بهترین کیفیت و تصاویر رو براتون ثبت می‌کنه. در آخر باید قیمت گوشی و این نکته رو هم در نظر بگیرین که اس ۲۴ اولترا گوشی محبوب‌تریه و با خریدش می‌تونین هر زمان که خواستین اون رو بفروشین و خیلی ضرر نکنین. در حالی که چنین چیزی در مورد پرچم‌دار آنر صادق نیست و از اونجایی که تو ایران کمه، برای خرید و فروشش دچار مشکل میشین.

مقایسه مشخصات s24 ultra با magic6 pro

Samsung Galaxy S24 Ultra
Honor Magic6 Pro
تاریخ عرضه

Announced2024, January 17

StatusAvailable. Released 2024, January 24

Announced2024, January 11

StatusAvailable. Released 2024, January 18

مشخصات بدنه

رنگ بندیTitanium Black, Titanium Gray, Titanium Violet, Titanium Yellow, Titanium Blue, Titanium Green, Titanium Orange

SIMIP68 dust/water resistant (up to 1.5m for 30 min) Stylus (Bluetooth integration, accelerometer, gyro)

BuildGlass front (Gorilla Glass Armor), glass back (Gorilla Glass), titanium frame

Weight232 g or 233 g (8.18 oz)

Dimensions162.3 x 79 x 8.6 mm (6.39 x 3.11 x 0.34 in)

رنگ بندیBlack, Green, Blue, Purple, White

SIMIP68 dust/water resistant (up to 1.5m for 30 min)

BuildGlass front (NanoCrystal Shield), glass back or silicone polymer back (eco leather)

Weight225 g or 229 g (7.94 oz)

Dimensions162.5 x 75.8 x 8.9 mm (6.40 x 2.98 x 0.35 in)

مشخصات صفحه نمایش

ProtectionAlways-on display

Resolution1440 x 3120 pixels, 19.5:9 ratio (~505 ppi density)

Size6.8 inches, 113.5 cm2 (~88.5% screen-to-body ratio)

نوعDynamic LTPO AMOLED 2X, 120Hz, HDR10+, 2600 nits (peak)

ProtectionNanoCrystal Shield

Resolution1280 x 2800 pixels, 19.5:9 ratio (~453 ppi density)

Size6.8 inches, 112.8 cm2 (~91.6% screen-to-body ratio)

نوعLTPO OLED, 1B colors, 120Hz, Dolby Vision, HDR, 1600 nits (HBM), 5000 nits (peak)

مشخصات باتری

Charging45W wired, PD3.0, 65% in 30 min (advertised) 15W wireless (Qi/PMA) 4.5W reverse wireless

مدت پخش موسیقی

زمان مکالمه

استندبای

نوعLi-Ion 5000 mAh, non-removable

Charging80W wired 66W wireless Reverse wireless 5W reverse wired

مدت پخش موسیقی

زمان مکالمه

استندبای

نوعSi-Ca 5600 mAh, non-removable

مشخصات دوربین اصلی

نوع دوربینQuad : 200 MP, f/1.7, 24mm (wide), 1/1.3", 0.6m, multi-directional PDAF, Laser AF, OIS 50 MP, f/3.4, 111mm (periscope telephoto), PDAF, OIS, 5x optical zoom 10 MP, f/2.4, 67mm (telephoto), 1/3.52", 1.12m, Dual Pixel PDAF, OIS, 3x optical zoom 12 MP, f/2.2, 13mm, 120 (ultrawide), 1/2.55", 1.4m, Dual Pixel PDAF, Super Steady video

ویدئو8K@24/30fps, 4K@30/60/120fps, 1080p@30/60/240fps, 1080p@960fps, HDR10+, stereo sound rec., gyro-EIS

ویژگیLED flash, auto-HDR, panorama

نوع دوربینTriple : 50 MP, f/1.4-2.0, 23mm (wide), 1/1.3", Laser AF, PDAF, OIS 180 MP, f/2.6, (periscope telephoto), 1/1.49", PDAF, OIS, 2.5x optical zoom 50 MP, f/2.0, 13mm, 122 (ultrawide), 1/2.88", AF

ویدئو4K@24/30/60fps, 1080p@30/60/120/240fps, gyro-EIS, OIS, HDR, 10-bit video

ویژگیLED flash, HDR, panorama

مشخصات دوربین سلفی

ویژگی هاDual video call, Auto-HDR, HDR10+

نوع دوربینSingle : 12 MP, f/2.2, 26mm (wide), Dual Pixel PDAF

ویدئو4K@30/60fps, 1080p@30fps

ویژگی ها

نوع دوربینSingle : 50 MP, f/2.0, 22mm (wide), 1/2.93", AF TOF 3D, (depth/biometrics sensor)

ویدئو4K@30fps, 1080p@30/60fps, gyro-EIS

مشخصات پردازنده و سخت افزار

InternalUFS 4.0

Card slotNo

ChipsetQualcomm SM8650-AC Snapdragon 8 Gen 3 (4 nm)

CPU8-core (1x3.39GHz Cortex-X4 & 3x3.1GHz Cortex-A720 & 2x2.9GHz Cortex-A720 & 2x2.2GHz Cortex-A520)

GPUAdreno 750 (1 GHz)

InternalUFS 4.0

Card slotNo

ChipsetQualcomm SM8650-AB Snapdragon 8 Gen 3 (4 nm)

CPUOcta-core (1x3.3 GHz Cortex-X4 & 3x3.2 GHz Cortex-A720 & 2x3.0 GHz Cortex-A720 & 2x2.3 GHz Cortex-A520)

GPUAdreno 750

مشخصات نرم افزاری

OSAndroid 14, One UI 6.1

OSAndroid 14, MagicOS 8

ویژگی ها

SensorsSamsung DeX, Samsung Wireless DeX (desktop experience support) Ultra Wideband (UWB) support

SensorsEmergency SOS via satellite (messages and calls)

مشخصات صدا

3.5mm jack 32-bit/384kHz audio Tuned by AKG

پورت هندزفری 3.5 میلیمتر

بلندگوYes, with stereo speakers

3.5mm jack No

پورت هندزفری 3.5 میلیمتر

بلندگوYes, with stereo speakers

مشخصات شبکه های ارتباطی

5G bands SA/NSA/Sub6/mmWave - USA

EDGE

GPRS

3G bandsCDMA2000 1xEV-DO

TechnologyGSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE / 5G

2G bandsCDMA 800 / 1900 & TD-SCDMA

4G bands1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 12, 13, 17, 18, 19, 20, 25, 26, 28, 32, 38, 39, 40, 41, 66 - International

SpeedHSPA, LTE-A (up to 7CA), 5G

5G bands SA/NSA

EDGE

GPRS

3G bandsCDMA2000 1x

TechnologyGSM / CDMA / HSPA / CDMA2000 / LTE / 5G

2G bandsCDMA 800

4G bands LTE

SpeedHSPA, LTE, 5G

سایر مشخصات

PositioningGPS, GLONASS, BDS, GALILEO, QZSS

Infrared port

Bluetooth5.3, A2DP, LE

موقعیت نما ( GPS )

NFCYes

RadioNo

USBUSB Type-C 3.2, OTG

WLANWi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6e/7, tri-band, Wi-Fi Direct

PositioningGPS (L1+L5), GLONASS, BDS (B1I+B1c+B2a), GALILEO (E1+E5a)

Infrared portYes

Bluetooth5.3, A2DP, LE, aptX HD

موقعیت نما ( GPS )

NFCYes, HCE, NFC-SIM

RadioNo

USBUSB Type-C 3.2, DisplayPort 1.2, OTG

WLANWi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6/7, dual-band, Wi-Fi Direct

تست ها

بلندگو

کیفیت صدا

عمر باتری

Camera

Display

Performance

بلندگو -25.6 LUFS (Very good)

کیفیت صدا

عمر باتری

Camera

Display Contrast ratio: Infinite (nominal)

Performance AnTuTu: 2017400 (v10) GeekBench: 6787 (v6) 3DMark Wild life: 18270 (offscreen 1440p)

سایر

SAR1.26 W/kg (head) 0.62 W/kg (body)

رنگ بندی

Price$1,299.97 / 1,449.00 / 1,249.00 / 129,999

SAR EU1.06 W/kg (head) 1.30 W/kg (body)

ModelsSM-S928B, SM-S928B/DS, SM-S928U, SM-S928U1, SM-S928W, SM-S928N, SM-S9280, SM-S928E, SM-S928E/DS

SAR

رنگ بندی

Price$1,099.00 / 999.00

SAR EU

ModelsBVL-AN16

نویسنده : الهام بهمن پور
تاریخ انتشار 1 هفته پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 3
5/ 5

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Mobin.sn

❤️❤️

۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
Nurse

عالی تشکر

۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
ali.sh2004

قطعا ۲۴ اولترا بهتره، چون ثابت شده تر هم هست.
در ضمن توی بحث تعمیرات و قطعات یدکی هم بهتره، لوازم جانبیش هم فراوون تره

۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳