بررسی اجرای بازی Resident Evil Village روی آیفون ۱۵ پرو!

از همون ابتدای معرفی سری آیفون ۱۵، خبر اجرای بازی Resident Evil Village روی آیفون های سری ۱۵ پرو، یکی از مهمترین مواردی بود که همه کارابرای آیفون و به خصوص گیمرهای حرفه ای رو هیجان زده کرد. شرکت کپکام گفته بود که بازی رزیدنت اویل ویلیج یا همون رزیدنت اویل ۸ به صورت انحصاری برای گوشی های آیفون عرضه میشه و تاریخ ۳۰ اکتبر ۲۰۲۳ (۸ آبان ۱۴۰۲) رو هم به عنوان تاریخ انتشار این بازی برای سری آیفون 15 پرو اعلام کرد. اگه دوست دارین بدونین که بازی Resident Evil Village روی آیفون ۱۵ پرو با چه کیفیت و شرایطی اجرا میشه؛ با بررسی اجرای بازی Resident Evil Village روی آیفون ۱۵ پرو همراه موبونیوز باشین.

 

کیفیت اجرای بصری بازی Resident Evil Village روی آیفون ۱۵ پرو

توی این مدتی که از انتشار بازی رزیدنت اویل ویلج برای آیفون ۱۵ میگذره، گیمرهای زیادی این بازی رو روی نسخه های مختلف آیفون ۱۵ تست کردن. توی اکثر موقع، این بازی با دو سرعت  ۳۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه و با تنظیمات گرافیکی مختلف اجرا شده که از بین اونها، نرخ فریم ۳۰ با رزولوشن ۲۵۵۶ در ۱۱۷۹ پیکسل که توسط یکی از گیمرها تست شده بود؛ اجرای نسبتا روان و خوبی رو روی این بازی به کاربر ارائه می ده. ارتقا دهنده مقیاس MetalFX اپل روی این بازی عملکرد خیلی خوبی داره. این مقیاس، مشابه FSR شرکت AMD یا DLSS شرکت NVIDIA عمل می کنه و میتونه یه تصویر با وضوح پایین رو به یه خروجی با وضوح بالاتر تبدیل کنه که همین ویژگی، تاثیر خیلی زیادی روی کیفیت بصری اجرای بازی Resident Evil Village روی آیفون ۱۵ پرو داره.
گرافیک خیره کننده بازی Resident Evil Village روی آیفون ۱۵ پرو

نمایشگر آیفون ۱۵ پرو برای اجرای این بازی، یه کم کوچیک به نظر میرسه ولی با این وجود، هم جزئیات بازی به شکل خوبی مشخص هست و هم اینکه اون لرزش جزئی بازی توی بعضی از محیط ها، به چشم نمیاد. نمایشگر HDR آیفون ۱۵ پرو، یه تجربه استثنایی از اجرای بازی رزیدنت اویل ۸ رو در اختیارتون میذاره. محیط دهکده و جزئیاتی مثل نورها، مشعل ها و چراغ ها به شکل خیره کننده ای نمایش داده میشن که به عنوان یه گیمر، میتونه واقعا براتون لذت بخش باشه؛ البته این ویژگی یه نقطه منفی هم داره و اونم اینه که اگه چیزی رو منفجر کنین و فاصله کمی باهاش داشته باشین، نور تولید شده روی نمایشگر آیفون ۱۵، واقعا چشمتون رو اذیت می کنه.

در کنار اجرای بصری فوق العاده بازی Resident Evil Village روی آیفون ۱۵ پرو، از بحث جلوه های صوتی بازی هم نباید غافل بشیم. صدای بازی در حد خیلی خوبی اجرا میشه و هیچ تاخیر زمانی نسبت به خود بازی نداره که به خصوص توی صحنه های درگیری، میتونه هیجان بازی رو به خوبی بهتون منتقل کنه.

 

یک اجرای روان اما گاهی همراه با لگ

اجرای بازی رزیدنت اویل ۸ روی آیفون ۱۵ پرو به لطف تراشه A17 Pro اپل، یه تجربه عالی به نظر میرسه و همین که یه تراشه موبایلی قادر به اجرای همچین بازی سنگینی هست؛ واقعا جای تحسین داره. با این وجود، نباید از حق بگذریم و اجرای این بازی رو کاملا بی نقص در نظر بگیرین. بازی رزیدنت اویل ویلیج روی کامپیوترهایی با حداقل رم ۸ گیگابایت و گرافیک ۴ گیگابایت VRAM، اجرای تقریبا روان و خوبی داره (البته به شرط کاهش میزان رزولوشن بازی تا 1080p) اما با رم های کمتر از این مقدار، قطعا شما رو به دردسرهای زیادی از جمله لگ های پیاپی و حتی فریز شدن و پرش بازی میندازه. اینکه اپل برای آیفون ۱۵ پرو، فقط ۸ گیگابایت رم در نظر گرفته که طبیعتا فقط برای بازی نیست و قراره که همزمان کلی کار دیگه رو هم توی گوشی انجام بده؛ یه مقدار جاه طلبانه یا شاید دقیق تر بخوام بگم، کوته فکرانه است و نمیشه با این سخت افزار، توقع یه اجرای روان از بازی Resident Evil Village روی آیفون ۱۵ پرو داشته باشیم. بخش زیادی از ۸ گیگابایت رم آیفون ۱۵ پرو با اجرای این بازی اشغال میشه و از طرفی، برنامه های در حال اجرا در پس زمینه گوشی هم یه بار اضافه رو روی آیفون ۱۵ پرو میندازن که حتی علیرغم خروج از تعدادی از این برنامه ها، باز هم زمانی که توی بازی به سمت مناطق جدید میرید؛ یه کند شدن کاملا محسوس رو توی روند بازی احساس می کنین.

کاش حداقل کپکام کمی صبورتر بود و به جای اینکه این بازی به این سنگینی رو برای تراشه A17 Pro آیفون ها بهینه کنه، تمرکزش رو روی بهینه سازی این بازی برای تراشه M1، M2 یا حتی M3 میذاشت! البته از حق نگذریم، اجرای بازی Resident Evil Village روی آیفون ۱۵ پرو در همه زمان ها هم کاملا بد نیست و توی بعضی از قسمت ها، به قدری بازی روان و خوب اجرا میشه که واقعا لذت میبرین؛ به خصوص اگه مثل من، اجرای یه همچین بازی خوبی روی گوشی آیفون که قبلا فقط منحصر به کنسول و کامپیوتر بوده، براتون جذاب باشه!

 

بازی Resident Evil Village آیفون ۱۵ پرو را به جهنم تبدیل می کند!

تراشه A17 Pro توی بخش عملکرد، واقعا یه پردازنده بی نظیر هست و گرمای نسبتا کمی رو هم تولید میکنه ولی برای اجرای بازی رزیدنت اویل ۸ روی آیفون ۱۵ پرو، این گرما در حدی زیادی میشه که به راحتی روی عملکرد بازی اثر میذاره و لگ و فریز شدن زیادی رو میبینین. به همین دلیل اکثر گیمرهایی که این بازی رو روی آیفون ۱۵ پرو تست کردن، توصیه میکنن که اولا بدون قاب بازی کنین و دوم اینکه گوشی رو توی دستتون نگیرین و از یه کنترلر (دسته بازی) مجزا استفاده کنین تا حداقل این گرما رو حس نکنین!
دکمه های کنترل بازی Resident Evil Village روی آیفون ۱۵ پرو

 

تجمع بیش از اندازه و کلافه کننده دکمه های کنترل بازی بر روی نمایشگر

یه نکته ای که خیلی از گیمرها از جمله خود من رو برای هر بازی موبایلی آزار میده؛ تعداد بالای دکمه های کنترل روی صفحه نمایش گوشی هست. موضوعی که نه تنها کنترل بازی رو سخت می کنه؛ بلکه لذت دیدن خوب و با کیفیت محیط بازی رو هم ازتون میگیره. این مورد، توی اجرای بازی Resident Evil Village روی آیفون ۱۵ پرو به شدت تو ذوق میزنه و یه تعداد زیادی از دکمه ها روی صفحه خودنمایی میکنن و هیچ چیدمان جالب و خوش دستی هم ندارن؛ البته کنترلرهای بیسیم Xbox یا مشابه اون هم، یه مقدار قابل توجهی تاخیر دارن و با کنترلر USB هم نمیشه به آیفون ۱۵ پرو وصل شد (حتی با وجود پورت USB-C آیفون ۱۵ پرو!) و خوب این موضوع می تونه براتون خیلی اذیت کننده باشه اما باز هم توصیه می کنم که این بازی رو حتما با کنترلر بازی کنین نه با دکمه های لمسی روی خود نمایشگر آیفون ۱۵ پرو، وگرنه هیچی از بازی متوجه نمیشین و عملا در طول بازی فقط انگشتای خودتون رو میبینین!
گرافیک بازی Resident Evil Village روی آیفون ۱۵ پرو

 

جمع بندی

تجربه بازی Resident Evil Village روی آیفون ۱۵ پرو، یه چیز خیلی خاص و جالب به نظر میرسه و برای کسانی که میخوان یه عنوان به این بزرگی از یه فرانچایز پر طرفدار رو به جای کنسول و کامپیوتر، روی گوشی تجربه کنن؛ واقعا بی نظیر هست اما از طرفی، بهینه سازی این بازی از سمت کپکام، چندان تناسبی با سخت افزار آیفون ۱۵ پرو نداره و می تونست خیلی بهتر باشه. با این حال، اگه مشکلات و لگ های بازی و گرافیک خیره کننده و اجرای نسبتا روانش رو توی دو کفه ترازو بذاریم؛ به نظر من، کاملا به امتحان کردنش می ارزه و اگه این پرچمدار ۲۰۲۳ اپل رو دارین، پیشنهاد می کنم که حتما این بازی رو تجربه کنین.

نویسنده : الهام بهمن پور
تاریخ انتشار 6 ماه پیش
برچسب ها

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 27
5/ 4.4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Abolfazl Nahidi

ایده زیاد جذابی نبود
مگه اینکه بشه رو یه مانیتور دیگه میرور کرد

۱۴ بهمن ۱۴۰۲
tahamousavi

با این که شروع خوبیه، ولی به نظرم بهتر بود روی آی‌پد ها سرمایه گذاری میکردم چون نمایشگر بزرگتری دارن…

۱۷ آذر ۱۴۰۲
AliNajafiJahani

جالب بود 👌🏻

۰۷ آذر ۱۴۰۲
shahab-021

چون سری اوله
یه سری کمبودها هست
ولی آغاز خوبی بوده

۲۹ آبان ۱۴۰۲
majid_kh

عالی

۲۷ آبان ۱۴۰۲
EminEm 19

ایفون همیشع خوبع کی بد بودع

۲۷ آبان ۱۴۰۲
Pooriya86

آقا تو رو خدا یه مقاله جدید درباره بهترین هندزفری بلوتوثی تو هر بازه قیمتی بزارید چون قبلیه دیگه قدیمی شده

۲۷ آبان ۱۴۰۲