مقایسه PS4 با Xbox Series S

تا همین بیست سال پیش صنعت گیم توی یه نقطه خاص ثابت شده بود و پیشرفت آنچنانی نداشت. ولی به مرور با پیشرفت و فراگیری موتورهای بازی سازی مرزهای واقعیت و گیم تا حدی زیادی جا به جا شد. کنسول های بازی به عنوان مهمترین ابزار اجرای گیم همیشه در حال تغییر هستن و روی این حساب خرید کنسول های جدید بیشتر قابل توجیه هست. سونی و مایکروسافت دو کنسول پلی استیشن 4 و ایکس باکس S رو تو یه بازه زمانی مشخص برای رقابت با همدیگه وارد بازار کردن تا طرفداراشون رو به سمت خودشون بکشن. تو این رقابت تفاوت های زیادی بین دو نسل و اختلاف بازی های انحصاری دیده میشه که ممکنه زمان خرید ذهنتون رو درگیر کنه. پس اگر قصد خرید یه کنسول بازی جمع و جور ولی قدرتمند رو دارین، تو مقایسه PS4 با Xbox Series S با موبونیوز باشین تا تفاوت های اصلی و توجیه خرید هر دو مدل رو با هم بررسی کنیم.

 

معرفی کنسول پلی استیشن 4 و ایکس باکس سری S

تفاوت شکل ظاهری اولین چیزیه که در مقایسه PS4 با Xbox Series S به چشم میاد، ولی بهتره قبلش یه معرفی مختصری بین این دو تا کنسول محبوب انجام بدیم. سونی در سال ۲۰۱۳ چهارمین کنسول اختصاصی خودش با نام PS4 رو روانه بازار جهانی کرد که توی عمر ده ساله‌ش با کنار زدن رقبایی مثل ایکس باکس وان و نینتندو سوییچ در بین فروش ترین کنسول های تاریخ گیم قرار گرفت. تقریبا از زمان ورود پلی استیشن ۴ به بازار بازی های انحصاری زیادی روی این دستگاه عرضه شد که هنوزم ارزش امتحان کردن رو دارن، اما از طرفی با یه کنسول نسل هشتمی طرفیم که جوابگو نیاز مخاطب جدید نیست و محدودیت هایی داره.

معرفی کنسول پلی استیشن 4 و ایکس باکس سری S

مایکروسافت درست ۷ سال بعد از ایکس باکس وان برای جبران ناکامی خودش از دو مدل ایکس باکس سری S و X در سال ۲۰۲۰ رونمایی کرد. ایکس باکس سری اس مثل تمامی کنسول ها نسل نهم ای نبار از حافظه های SSD و قابلیت رهگیری پرتو و گرافیک و پردازنده قدرتمندتری در مقایسه با نسل قبل استفاده کرد. از اون طرف کنسول جدید با داشتن قیمت پایین تر از سایر کنسول های نسل ۹ و عرضه بازی های انحصاری بیشتر یه رقیب جدی برای پلی استیشن ۴ سونی محسوب میشه. همه این موارد رو میشه به عنوان تفاوت های اصلی PS4 و ایکس باکس سری S در نظر گرفت.
پلی استیشن ۴ سونی توی سه نسخه مختلف زیر وارد بازار شد:

  • پلی استیشن ۴ استاندارد (FAT)
  • پلی استیشن ۴ اسلیم (Slim)
  • پلی استیشن ۴ پرو

از اون طرف ایکس باکس سری S تنها توی یه نسخه با ظرفیت 512 گیگابایت عرضه شده بود که توی سال ۲۰۲۳ نسخه ۱ ترابایتش با همون مشخصات قبلی و با رنگ مشکی هم وارد بازار شد. در واقع به غیر از تفاوت رنگ و حافظه این هر دو تا نسخه فرقی با هم ندارن.

 

مقایسه PS4 با Xbox Series S

اینجا دو تا دنیای مختلف از سونی و مایکروسافت رو جلو رومون داریم که به غیر از زمان عرضه، توی بخش های مختلفی از جمله نسل کنسول و امکانات سخت افزاری با هم فرق دارن. روی این حساب در ادامه تفاوت های دو کنسول PS4 و ایکس باکس سری S رو در قسمت‌های مختلف با هم بررسی میکنیم.

 

تفاوت نسل کنسول‌ها

پلی استیشن ۴ توی هر سه تا نسخه فت، اسلیم و پرو به عنوان یه کنسول نسل هشتمی وارد بازار شد. تقریبا تمامی کنسول های این نسل از حافظه ذخیره سازی HDD استفاده میکردن که سرعت بالایی نداشت. کنسول نسل هشتمی PS4 با امکانات یه پله بالاتر از پلی استیشن ۳ وارد بازار شد که به لطف گرافیک قوی تر و hdmi 2 تصاویر با وضوح بالاتر 4K رو توی نسخه پرو و 1080P در دو نسخه فت و اسلیم رو به نمایش گذاشت.

مقایسه گرافیک PS4 و XBOX SERIES Sاون طرف، ایکس سری اس کنسول تازه نفس نسل ۹ به عنوان نسخه اقتصادی ایکس باکس سری X با مشخصات سخت افزاری قدرتمندی از جمله پردازنده سفارشی AMD Zen 2 با قدرت ۴ ترافلاپس و قابلیت رهگیری پرتو و حافظه SSD وارد بازار شد. ایکس باکس جدید قدرت پردازشی بالاتری در مقایسه با پلی استیشن ۴ سونی داره، ولی از اون طرف شاهکار نسل نهم نیست و نهایتا میتونه تصاویر خروجی با کیفیت 1440P رو نمایش بده که دستگاه در حالت Upscale این میزان رو به 4K تبدیل میکنه. پس میشه گفت ایکس باکس سری S به عنوان پلی بین نسل ۸ و ۹ عمل میکنه که هر کسی میتونه با قیمت حدود ۳۰۰ دلار وارد نسل جدید بشه و لذت بازی های فوق العاده این نسل رو تجربه کنه.

 

سخت افزار و عملکرد پردازشی

توی بخش سخت افزاری هر سه تا نسخه PS4 فت، اسلیم و پرو از پردازنده های سفارشی شده AMD Jaguar استفاده میکنن که توی دو نسخه اول پردازنده فرکانس ۱/۶ گیگاهرتز و در نسخه پرو فرکانس ۲/۱۳ گیگاهرتزی دارن. از اون طرف قدرت گرافیکی این پردازند در دو نسخه معمولی و اسلیم به ۱/۸۴ ترافلاپس و در نسخه پرو به ۴/۱۹ ترافلاپس میرسه.
سونی کنسول نسل هشتمی خودش رو توی نسخه فت و اسلیم در حافظه های ۵۰۰ گیگابایت و ۱ ترابایت عرضه کرد، ولی نسخه پرو تنها در نسخه ۱ ترابایت وجود داره که میتونین یه هارد اکسترنال اضافه هم بهش وصل کنین. فارغ از قدرت گرافیکی بالاتر نسخه پرو هر سه تا مدل از حافظه رم ۸ گیگابایتی GDDR5 استفاده میکنن، از اون طرف نسخه Slim این کنسول ابعاد بسیار کوچیک تر و وزن ۱ کیلوگرم کمتری رو در مقایسه با مدل فت و پرو داره که حملش رو بسیار راحت تر میکنه.

مقایسه سخت افزار PS4 با Xbox Series S
در مقابل ایکس باکس سری S با مشخصات منحصر به فرد از جمله پردازنده ۸ هسته ای AMD ZEN2 با فرکانس حداکثری ۳/۶ گیگاهرتزی، توان پردازشی بالای ۴ ترافلاپس، حافظه رم ۱۰ گیگابایتی مدل GDDR6، حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایتی از نوع SSD، خروجی تصویر 1440P و صدای دالبی حسابی دل هوادارا رو میبره. این کنسول اصلا درایو نوری نداره و تنها میتونین بازی های انتخابی رو دانلود کنین و یا از هارد اکسترنال روی دستگاه منتقل کنین. ابعاد مربع مستطیل جمع و جور ایکس باکس جدید و وزن بسیار کم ۱/۹ کیلوگرمی به شما اجازه میده به راحتی کنسول رو جابجا کنین و حتی توی مسافرت همراهتون ببرین.

به لطف استفاده از حافظه های SSD توی کنسول ایکس باکس سری اس، بازی های جدید با سرعت بالاتری اجرا میشن و زمان بارگذاری به حداقل میرسه. در حالی که توی پلی استیشن ۴ به خصوص برای اجرای بازی های گرافیکی فشار زیادی به کنسول وارد میشه. پس توی مقایسه PS4 و ایکس باکس سری S اگه اجرای سریع تر بازی ها براتون توی اولویت قرار داره به نظر ایکس باکس جدید انتخاب منطقی تری خواهد بود.

 

مقایسه کنترلرهای PS4 و ایکس باکس سری S

توی بخش کنترلرهای دو تا کنسول تفاوت های زیادی دیده میشه. سونی توی طراحی کنترلر PS4 پنل لمسی و لایت بار رو استفاده کرده که نوعی پیشرفت در مقایسه با پلی استیشن ۳ محسوب میشه. از اون طرف جک صدا در پایین و پورت شارژ Micro Usb در بالا دسته قرار داره. ظرفیت باتری بیشتر شده و دکمه های L2 و R2 کمی محکم تر ولی با انعطاف بهتری کار میکنن.

مقایسه دسته بازی PS4 با Xbox Series S
در مقابل دسته ایکس باکس سری S بافت سخت تری داره که در نتیجه کمتر توی دستتون لیز میخوره و میشه راحت باهاش کار کرد. بخش طراحی D-PAD توی دسته ایکس باکس سری S از یه کلید چهار جهتی با بخش ها اضافی استفاده شده که ظاهرش دایره ای شده و توی استفاده طولانی مدت کمتر به دست فشار میاره.
توی دسته ایکس باکس جدید حالا دکمه اسکرین شات و ضبط ویدیو بین دکمه های View و Menu قرار داره که میتونین در حین بازی رکورد انجام بدین. بزرگترین مشکل دسته های ایکس باکس نداشتن باطری داخلیه و باید از باتری های شارژی استفاده کنین که توی مقایسه PS4 و ایکس باکس سری S یکی از ضعف های کنسول نسل نهمی مایکروسافت به حساب میاد. ولی بازم به نظرم ایکس باکس جدید پیشرفت های زیادی کرده و توی اکثر بخش ها رقیب رو به راحتی کنار میزنه.

 

قابلیت ها و ویژگی های خاص

سونی برای اولین بار خیلی زودتر از سایر رقبا از هدست واقعیت مجازی توی کنسول نسل هشتمی PS4 استفاده کرد. این هدست میتونه تصاویر خروجی با کیفیت تصویر ۱۰۸۰ پیکسل رو نمایش بده. درسته که بازی های محدودی مثل رزیدنت اویل ۷ با این قابلیت سازگاری دارن، ولی بازم ارزش امتحان کردن رو داره و میتونین از تجربه بازی های VR لذت ببرین. کنسول پلی استیشن ۴ به لطف پردازنده های جدید AMD توان پردازشی بسیار بالاتری در مقایسه با PS3 در اختیارتون میذاره، ولی هنوزم به دلیل استفاده از حافظه داخلی HDD مشکلات داغ شدن بیش از حد وجود داره.

از اون طرف Xbox Series S علیرغم نداشتن درایو نوری از حافظه پرسرعت SSD استفاده میکنه که سرعت اجرای بازی ها رو تا حد زیادی افزایش میده. ایکس باکس سری اس توان پردازشی تا ۲/۵ برابر بیشتر از نسخه فت و اسلیم PS4 داره که در حالت عادی بازی ها رو سریع تر اجرا میکنه و هم خروجی گرافیکی مطلوبی رو بهتون میده.
تمامی مدل های PS4 و ایکس باکس سری S از قابلیت HDR پشتیبانی میکنن که روی این حساب میتونین محتوای استریم رو با کیفیت بالا تماشا کنین. یکی از قابلیت های جالب کنسول ایکس باکس جدید Quick Resume هستش که میتونین بازی رو توی هر مرحله ای که هستین بدون نگرانی از بابت سیو شدن مجددا از آخرین نقطه ادامه بدین. این قابلیت یه چیزی مثل فیلم دیدن با نوار ویدیو قدیمیه که ایکس باکس به لطف حافظه SSD به راحتی از پس کار بر میاد.

 

طراحی و ظاهر بدنه PS4 و ایکس باکس سری S

توی بخش طراحی کنسول های PS4 و ایکس باکس سری S تفاوت های زیادی باهم دارن که در ادامه توضیحشون میدیم. سونی کنسول پلی استیشن ۴ فت با یه حالت خاصی طراحی کرده که بخش دو تکه ای بالایی و پایینی کاملا از هم جدا هستن و پورت های USB در فضا خالی قرار داره.
توی نسخه اسلیم دستگاه مات تر شده و یه جورایی اسکلت قوی تر داره و همچنین ابعاد و وزن کمتری هم داره. در نسخه پرو دستگاه کمی چاق تر شد و حالا سه لایه روی هم رو میشد مشاهده کنیم. ظاهر عجیب و غریب PS4 توی این نسل تاثیری زیادی توی فروش این کنسول داشت که به نظرم ایده بازاریابی سونی تا حد زیادی جواب داد.

مقایسه طراحی PS4 با Xbox Series Sدر مقابل ایکس باکس سری S از طراحی نسل قبلی فاصله گرفت و به صورت یه مکعب مستطیل باریک با دایره مشکی بزرگ برای خروجی فن طراحی شد. کنسول جدید ایکس باکس سری S توانایی قرارگیری در دو حالت عمودی و افقی رو داره و حتی لازم نیست از استند استفاده کنین. از اون طرف PS4 رو فقط میشه توی حالت افقی بذارین و اگه خواستین به حالت عمودی قرار بگیره باید حتما استند مخصوصش رو بخرین.
بین هر سه تا مدل PS4 و ایکس باکس سری S، کنسول جدید مایکروسافت ابعاد کمتر و وزن ۱/۹ کیلوگرمی داره که حتی از نسخه اسلیم با وزن ۲/۱ کیلوگرم هم سبک تره و میتونین به راحتی جابجاش کنین. پس اگه توی مقایسه PS4 و ایکس باکس سری S بخواین طراحی و شکل و ظاهر رو ملاک قرار بدیم، به نظرم پلی استیشن ۴ شاید متریال پلاستیک با کیفیت تر و ظاهر مات باحالی داشته باشه ولی ایکس باکس سری S به ظاهر مینیمال بیشتر توجه کرده و میتونین به سلیقه خودتون یه مدل رو بخرین.

 

مقایسه قیمت کنسول ها

سه نسخه PS4 فت، اسلیم و پرو شاید به صورت آکبند توی بازار نباشن یا کم باشن، ولی میتونین مدل های دست دوم تمیز و استوک رو هنوزم پیدا کنین. مدل های مختلف پلی استیشن ۴ توی نسخه ۵۱۲ گیگابایت و ۱ ترابایت در بازه زمانی فروردین و اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ توی قیمت های زیر به فروش میرسه:

  • پلی استیشن ۴ فت در نسخه ۵۱۲ گیگابایتی از ۹ میلیون به بالا
  • پلی استیشن اسلیم در نسخه ۵۱۲ گیگابایت و ۱ ترابایت از ۱۱ میلیون به بالا
  • پلی استیشن پرو در نسخه ۱ ترابایتی از ۱۶ میلیون به بالا

از اون طرف ایکس باکس سری اس در نسخه ۵۱۲ گیگابایت SSD قیمتی معادل ۲۹۹ دلار دره که با قیمت نوسانی بازار به حدود ۱۶ تا ۱۸ میلیون میرسه. تقریبا میشه گفت کنسول جدید ایکس باکس با نسخه استوک PS4 PRO قیمت برابری داره و ممکنه توی خریدش یه کم مردد بشین.

 

بازی های انحصاری

پلی استیشن ۴ از زمان عرضه یکی از بهترین عناوین انحصاری مثل لست اف اس، خدای جنگ، هورایزن و اسپایدرمن رو داشت که هنوزم بعد از چند سال ارزش خرید و تجربه مجدد رو داره. توی نسل ۸ ایکس باکس وان علیرغم تلاش های زیاد نتونست مخاطب رو راضی نگه داره و تماما نتیجه رو به سونی واگذار کرد.
اما از اون طرف وضعیت ایکس باکس سری S کاملا فرق میکرد و بازی سازها یه بار دیگه به کنسول جدید مایکروسافت توجه نشون دادن. روی این حساب میشه گفت توی مقایسه PS4 و ایکس باکس سری S، کنسول جدید ایکس باکس شانس رقابت برابری نصیبش شده که میتونه به نحوه خوبی ازش استفاده کنه.

بازی های انحصاری پلی استیشن 4اشتیاق زیاد بازیساز ها برای طراحی و عرضه نسخه های بازی نسل نهمی به حدی زیاد شده که بازی های جدیدی مثل starfied و سری جدید فورزا به عنوان گل سرسبد ایکس باکس سری S خودنمایی میکنن. از اون طرف اکثر بازی های جدیدی اگه نسخه کامپیوتری نداشتن باشن بلافاصله برای دو تا کنسول ایکس باکس سری S و X عرضه میشن. تنوع بالای بازی های کنسول ایکس باکس سری اس باعث میشه که اگه زیاد روی تجربه عناوین انحصاری سونی حساس نباشین به سمت خرید کنسول جدید مایکروسافت سوق داده بشین.

 

پشتیبانی از نسل های قبل

یکی از نقاط عطف کنسول های ایکس باکس پشتیبانی از نسل قبل هست که به کاربران امکان میده بازی های نسل های گذشته رو توی کنسول جدید مجددا تجربه کنن. توی ایکس باکس وان تنها بازی های ایکس باکس ۳۶۰ قابل اجرا بود، ولی در کنسول ایکس باکس سری S حالا میتونین دو تا نسل قبلی رو به طور همزمان تجربه کنین.
البته باید اشاره کنیم هیچکدوم از بازی های ایکس باکس سری اولیه امکان اجرا روی Xbox Series S رو ندارن که بخشی از این مشکل به دلیل معماری متفاوت کنسول اولیه مایکروسافت با سه نسل بعدی میشه ولی در کل زیاد اذیت کننده نیست.
در مقابل کنسول نسل هشتمی PS4 توی تمامی نسخه های فت، اسلیم و پرو اصلا قابلیت backward compatibility مشابه ایکس باکس رو نداره. این موضوع در حالی ناامید کنندس که پلی استیشن ۳ میتونست توی نسخه فت بازی های PS1 و PS2 رو اجرا کنه. به نظر میرسه سونی با سیاست فروش بیشتر از معماری متفاوتی توی کنسول خودش استفاده کرد. پس اگه بخوایم توی مقایسه PS4 و ایکس باکس سری S انعطاف دو تا کنسول رو با هم در نظر بگیریم به نظر باکس سری S برنده اعلام میشه.

بهترین ویژگی های PS4 و ایکس باکس سری S

دو تا کنسول پلی استیشن ۴ و ایکس باکس سری اس بازی های انحصاری خفن و با کیفیتی دارن که نمیشه به راحتی از کنارش رد بشیم، از اون طرف به نظرم بهتره توی این بخش ویژگی های خاص این دو تا مدل رو در کنار هم بذاریم. بهترین ویژگی های پلی استیشن ۴ تو نسخه های فت، اسلیم و پرو شامل موارد زیر میشه:

  • داشتن هدفون و هدست واقعیت مجازی برای تجربه بازی های مبتنی بر VR
  • کنترلر با کیفیت با تاچ پد لمسی و باتری فوق العاده قوی
  • وضوح تصویر 4K در مدل PRO
  • داشتن بازی های انحصاری خاص مثل لست اف اس و خدای جنگ
  • تنوع حافظه ۵۰۰ گیگابایتی تا ۱ ترابایت در مدل های اسلیم و فت
  • قدرت سخت افزاری ۴ ترافلاپس در نسخه PS4 پرو

ایکس باکس وان به عنوان یه کنسول نسل نهمی جدید از قابلیت های خاص و منحصر به فردی استفاده میکنه که عبارتند از:

  • مجهز به تراشه سفارشی ۸ هسته AMD ZEN 2 با سرعت کلاک ۳/۶ گیگاهرتزی (تا دو برابر سریع و قوی تر از نسخه اسلیم و فت PS4)
  • قدرت بالای ۴ ترافلاپس (تا ۲/۵ برابر سریع تر از مدل های فت و اسلیم PS4)
  • رم ۱۰ گیگابایتی از نوع GDDR6 (سرعت پردازشی و اجرای بازی ها سریع تر است)
  • حافظه SSD به ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت
  • تا ۳۰ درصد ابعاد و وزن کمتر در مقایسه با PS4
  • کنترلرهای با کیفیت با ارگونومی مناسب و رنگ بندی جذاب
  • قابلیت عقب رو با پشتیبانی از بازی های XBOX ONE و XBOX 360

قیمت پایین در مقایسه با امکانات سخت افزاری فوق العاده هم جزو آخریم ویژگی مهم ایکس باکس سری اسه که تو خریدش تاثیر مستقیم داره.

 

کدوم کنسول ارزش خرید بیشتری داره؟

تقریبا یکی دو ساله که به غیر از آخرین عناوین کپکام مثل رزیدنت اویل ۸ و نسخه بازسازی ۲ تا ۴ بازی های زیادی برای PS4 عرضه نمیشه و نهایتا با دو تا فوتبال دیگه پرونده این کنسول محبوب بسته میشه. از اون طرف ایکس باکس سری S تازه اومده و حداقل تا ۵ سال دیگه بازی های جدید و با کیفیت براش ساخته میشه که میتونین با کمترین هزینه از سرویس گیم پس به این عناوین دسترسی پیدا کنین.
فارغ از همه اینها کنسول PS4 با داشتن حافظه HDD عملکرد مطلوبی توی بازی های جدید نداره ولی از اون طرف ایکس باکس به SSD مجهز شده که روی این حساب بازی ها رو سریعتر و روانتر اجرا میکنه. پس اگه دنبال یه کنسول جدید هستین که نو باشه و امکانات خوبی رو بهتون بده و از طرفی وزن و ابعاد جالبی داشته باشه ایکس باکس جدید گزینه ارزشمندتری محسوب میشه.

نویسنده : امیر بهمن پور
تاریخ انتشار 3 هفته پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 3
5/ 4.7

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

AliNajafiJahani

عالی بود

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
Nurse

امان از این همه بازی

۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
ali.sh2004

چرا جدیدا نقد و بررسی گوشی کمتر میزارین؟
قبلا خیلی بیشتر میزاشتین…😥

۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳