مقایسه ایکس باکس وان با ایکس باکس سری اس

شاخ و شونه کشیدن کنسول های بازی برای همدیگه، یکی از جدی ترین رقابت‌ها توی صنعت گیم محسوب میشه تا جایی که گردش مالی سالانه شرکت های سازنده این کنسول ها مثل مایکروسافت، سونی، نینتندو و… به راحتی از مرز صدها میلیون دلار عبور میکنه. مایکروسافت به عنوان یکی از جدی ترین رقبای سونی، کنسول های ایکس باکس رو برای کنار زدن پلی استیشن ها روانه بازار کرد که البته، اکثرا فروش بسیار خوبی دارن و سالانه بازی های زیادی هم به صورت انحصاری برای این کنسول ها تولید میشه. توی این مقاله از موبونیوز، مقایسه ایکس باکس وان با ایکس باکس سری اس رو توی بخش های مختلف خواهیم داشت تا ببینیم این دو کنسول مایکروسافت چه حرفایی برای گفتن دارن و تفاوت‌های اصلی‌شون توی چیه؟

 

معرفی کنسول ایکس باکس وان و ایکس باکس سری اس

قبل از مقایسه ایکس باکس وان با ایکس باکس سری اس، بهتره که یه آشنایی مختصر با این دو کنسول جذاب داشته باشیم. کنسول های Xbox One و Xbox Series S به ترتیب جزو کنسوهای نسل ۳ و ۴ مایکروسافت هستن که با فاصله زمانی تقریبا ۷ سال از همدیگه، به بازار عرضه شدند. ایکس باکس وان، سومین کنسول بازی مایکروسافته و به عنوان جایگزینی برای ایکس باکس ۳۶۰ در سال ۲۰۱۳ معرفی شد. این کنسول قرار بود رقیب جدی برای پلی استیشن ۴ و نیتندو سوئیچ باشه ولی علیرغم تمام قابلیت های جدیدش مثل ردیابی حرکت (Motion Tracking) و تشخیص صدا، نتونست به پای پلی استیشن ۴ برسه. البته اگه از حق نگذریم، تعداد فوق العاده زیاد بازی های انحصاری سونی از جمله عناوین پرطرفداری مثل God Of War یا The Last Of Us هم تاثیر قابل توجهی روی عدم موفقیت ایکس باکس وان داشتن.

کنسول ایکس باکس وان و ایکس باکس سری ایکس

مایکروسافت برای جبران این شکست، ایکس باکس سری اس و ایکس رو حدود ۷ سال بعد از ایکس باکس وان و در سال ۲۰۲۰ رونمایی کرد. این بار، قرار بود این کنسول ها، رقیب پلی استیشن ۵ باشن. به پیروی از سایر کنسول های نسل نهم، ایکس باکس سری اس هم مجهز به امکانات پیشرفته ای مثل حافظه SSD، قابلیت رهگیری پرتو (Ray-Tracing) و همچنین گرافیک و پردازنده ی قوی تر از ایکس باکس وان بود؛ اما با قیمتی بسیار کمتر از پلی استیشن ۵ روانه بازار میشد. در واقع، مایکروسافت قیمت مناسب رو به عنوان برگ برنده ای در مقایسه با کنسول جدید سونی رو کرد و تونست به خوبی سهم قابل توجهی از بازار کنسول های بازی رو تصاحب کنه. این برگ برنده، فقط محدود به قیمت مناسب این کنسول نمیشه و کمپانی های بازی سازی، تعداد بازی های انحصاری بیشتری رو برای ایکس باکس سری اس نسبت به ایکس باکس وان عرضه کردن که ارزش خرید این کنسول رو برای کاربران در حد و اندازه پلی استیشن ۵ رسوند. این موضوع توی مقایسه ایکس باکس وان با ایکس باکس سری اس، یکی از بزرگترین تفاوت ها و البته، برتری های ایکس باکس سری اس نسبت به سری وان محسوب میشه.

ایکس باکس وان در سه نسخه زیر وارد بازار شده:

  • ایکس باکس وان معمولی
  • ایکس باکس وان اس
  • ایکس باکس وان ایکس

از اون طرف، ایکس باکس سری اس فقط توی یک نسخه عرضه میشه و تنها تفاوتی که توی نسخه های مختلف این کنسول وجود داره، میزان حافظه های مختلف دستگاه هست.

 

مقایسه ایکس باکس وان و سری اس

این دو کنسول مایکروسافت، نه تنها در فاصله زمانی متفاوت عرضه شدن بلکه توی بخش های دیگه ای هم با همدیگه متفاوت هستن. توی این قسمت، در مورد این تفاوت ها به طور مفصل صحبت می کنیم.

 

تفاوت نسل کنسول

ایکس باکس سری وان، به عنوان یکی از کنسول های نسل هشتم عرضه شد. کنسول های این نسل عموما از حافظه های HDD و پردازنده های قوی تر در مقایسه با کنسول های نسل هفتم استفاده کردن و البته، برای اولین بار مجهز به قابلیت نمایش تصاویر با وضوح 4K بودن. اگرچه ایکس باکس سری وان در نسخه معمولی، فاقد وضوح 4K بود و مایکروسافت صرفا نسخه های ایکس باکس وان اس و وان ایکس رو با این وضوح عرضه کرد.

مقایسه ایکس باکس وان و سری اسدر مقابل، ایکس باکس سری S کنسول نسل نهمی بود که به عنوان نسخه اقتصادی تر ایکس باکس سری X روانه بازار شد؛ اگرچه، این کنسول توی ویژگی های زیادی مثل داشتن حافظه SSD، قابلیت رهگیری پرتو، پردازنده مبتنی بر معماری AMD Zen 2 سفارشی و سرعت ورودی و خروجی با برادر بزرگتر خودش یکسانه. تفاوت بین دو نسل این کنسول ها، معیار حتمی برای برتری دادن یکی بر دیگری توی مقایسه ایکس باکس وان با ایکس باکس سری اس نیست؛ با این وجود، نمیشه به راحتی از کنار تفاوت های چشمگیری که هر کدوم از کنسول های این نسل ها دارن رد بشیم؛ چون بخش زیادی از بهتر بودن تجربه بازی توی ایکس باکس سری اس در مقایسه با مدل های ایکس باکس وان به همین تفاوت ها بستگی داره.

 

سخت افزار و عملکرد پردازشی

هر سه مدل ایکس باکس وان شامل نسخه های معمولی، وان اس و وان ایکس، مجهز به پردازنده های ۸ هسته ای AMD هستن که توی دو نسخه اول، فرکانس این پردازنده ها برابر ۱٫۷۵ گیگاهرتز و توی نسخه ی وان ایکس، این پردازنده دارای فرکانس ۲٫۳ گیگاهرتز هست. از طرفی، توان پردازش گرافیکی هر سه پردازنده در نسخه های ایکس باکس وان معمولی، وان اس و وان ایکس به ترتیب به ۱٫۳۱، ۱٫۴ و ۶ ترافلاپس میرسه.
مایکروسافت، ایکس باکس وان X رو به عنوان قوی ترین نسخه این کنسول صرفا با حافظه ۱ ترابایتی عرضه کرد، اما ایکس باکس معمولی با دو نوع حافظه زیر ارائه شده:

  • ۵۰۰ گیگابایت
  • ۱ ترابایت

کنسول ایکس باکس وان اس هم با سه تنوع حافظه زیر عرضه شده:

  • ۵۰۰ گیگابایتی
  • ۱ ترابایتی
  • ۲ ترابایتی

ویژگی های دیگه ای مثل نوع و تعداد پورت ها و شبکه مودم داخلی این سه کنسول با همدیگه مشترکه اما ایکس باکس وان ایکس از دو مدل دیگه، سبک تر و دارای ابعاد کوچیکتری هست و با رم بالاتر (۱۲ گیگابایت از نوع GDDR5 در مقایسه با رم ۸ گیگابایتی DDR3 نسخه معمولی و وان اس) عرضه میشه.

مقایسه سخت افزار xbox one و xbox s

در اون سمت، ایکس باکس سری اس با ویژگی های چشمگیری مثل پردازنده ۸ هسته ای با حداکثر فرکانس ۳٫۶ گیگاهرتز، توان پردازشی ۴ ترافلاپس، رم ۱۰ گیگابایتی از نوع GDDR6، حافظه ۵۱۲ گیگابایتی SSD (قابلیت ارتقا به ۱ ترابایت)، امکان پخش صدای دالبی اتموس، خروجی تصویر با وضوح QHD (رزولوشن 1440p) و پورت های مختلف از جمله سه پورت USB 3.2 و یک خروجی تصویر HDMI 2.1 قرار داره. این کنسول، برخلاف ایکس باکس سری ایکس، فاقد درایو نوری هست.

 

کنترلرها

زمانی که به کنسول های ایکس باکس وان و ایکس باکس سری اس نگاه میکنین، متوجه شباهت قابل توجه کنترلرهای این دستگاه‌ها میشین. اما فارغ از تشابهات ظاهری، این دو تا دسته بازی تفاوت های قابل توجهی با هم دارن.
کنترلر ایکس باکس سری اس برخلاف دسته بازی ایکس باکس وان، بافت مات و سخت تری داره. این ویژگی باعث میشه که کنترلر از دستتون لیز نخوره و بتونین بهتر باهاش کار کنین. از اون طرف، طراحی بخش D-PAD یا کلیدهای جهتی توی کنترلر ایکس باکس سری اس، کاملا متفاوت با کنترلر Xbox One هست و به جای یک کلید چهار جهتی، یک کلید با چهار جهت و بخش های اضافی بین جهت های مختلف رو داریم که ظاهر دایره ای شکلی رو به D-PAD داده و برای تغییر جهت ها، کاربر رو بهتر از کلیدهای جهتی کنترلر ایکس باکس وان همراهی میکنه.

مقایسه کنترلر ایکس باکس وان و ایکس باکس سری استفاوت دیگه بین کنترلرهای ایکس باکس وان و سری اس اینه که توی دسته بازی ایکس باکس Xbox Series S یه دکمه مخصوص اسکرین شات یا ضبط ویدیو روی کنترلر و بین دکمه های مشاهده (View button) و منو (Menu button) قرار داره. در حالی که توی کنترلر ایکس باکس وان، همچین دکمه ای وجود نداشت.
اگرچه بازی کردن با کنترلرهای ایکس باکس سری اس، تجربه بهتری رو بهتون میده؛ اما بهتره بدونین که کنترلرهای ایکس باکس وان، با کنسول Xbox Series S سازگاری داره و اگه نمیخواین برای خرید دسته بازی جدید هزینه کنین، میتونین از همون کنترلرهای قبلی Xbox One خودتون استفاده کنین.

 

قابلیت ها و ویژگی های خاص

مایکروسافت، ایکس باکس وان رو با قابلیت های خوبی مثل دستیار صوتی و کینکت طراحی کرده. کینکت یا Kinect یک فناوری سنجش حرکت و صداست که برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ توی ایکس باکس ۳۶۰ به کار برده شد. در کنار این ویژگی ها، هر سه نسخه ایکس باکس وان، از سنسور مادون قرمز هم پشتیبانی میکنن. استفاده از پردازنده های گرافیکی قوی AMD توی هر سه مدل ایکس باکس وان در مقایسه با ایکس باکس۳۶۰، اجرای بازی ها روی این کنسول ها رو تا حد زیادی روان تر کرده. البته داغ شدن این سه کنسول کماکان وجود داره که بخشی از این مشکل هم به هارد HDD سیستم و نوع حافظه رم اون مربوط میشه.

مقایسه Xbox One با Xbox Series S توی بخش امکانات، باز هم به نفع ایکس باکس سری اس تموم میشه. این کنسول، اگرچه بر خلاف مدل های Xbox One فاقد درایو نوری هست اما از حافظه داخلی SSD استفاده می کنه که سرعت اجرای بازی ها رو تا حد زیادی افزایش میده. از طرفی، ایکس باکس سری اس، توان پردازشی معادل ۲٫۵ برابر دو کنسول ایکس باکس معمولی و وان اس رو داره که این ویژگی هم، تاثیر زیادی توی اجرای سریع تر بازی ها داره.
هر سه مدل ایکس باکس وان سری اس و ایکس و ایکس باکس سری اس، از فناوری HDR پشتیبانی میکنه و امکان تماشای ویدیو از سرویس های آنلاین مثل نتفلیکس یا یوتیوب رو دارن. Quick Resume هم یکی از قابلیت‌های جالبیه که تو سری اس و ایکس وارد شده و اجازه میده هر وقت که خواستین بازی رو از سر بگیرین. به کمک این قابلیت اگه وسط بازی مجبور شین بیاین بیرون می‌تونین همون لحظه از بازی رو دوباره یه جای دیگه از سر بگیرین و هیچ مشکلی از بابت سیو شدن فرایند بازی نداشته باشین.

 

طراحی و ظاهر بدنه

تفاوت بین طراحی نسخه های مختلف ایکس باکس وان و کنسول ایکس باکس سری اس، از زمین تا آسمونه. مایکروسافت، دو نسخه معمولی و اس Xbox One رو با طراحی تقریبا مشابهی عرضه کرد ولی نسخه ایکس این کنسول، فاقد اون طراحی نسبتا یکپارچه بود و از دو بخش با ابعاد و ضخامت متفاوت تشکیل شده.

طراحی ایکس باکس سری اسدر مقابل، ایکس باکس سری اس، از فرم طراحی باریک کنسول های نسل قبلی خارج شد و به شکل یک مکعب مستطیل با یک دایره بزرگ (خروجی فن) تولید شد. مایکروسافت، هر سه نسخه Xbox One و کنسول Xbox Series S رو با قابلیت قرارگیری دستگاه به دو شکل افقی و عمودی طراحی کرد و از این لحاظ، مقایسه ایکس باکس وان با ایکس باکس سری اس بدون برنده میمونه. البته اگه بحث زیبایی ظاهری رو در نظر بگیریم، به نظرم ایکس باکس وان ایکس طراحی جذاب تری داره و خلاقیت مایکروسافت توی طراحی ایکس باکس سری اس، چندان جالب نیست.

از بین نسخه های مختلف Xbox One و کنسول Xbox Series S، ایکس باکس وان معمولی و وان ایکس به ترتیب، بزرگترین ابعاد و بیشترین وزن رو دارن و کنسول ایکس باکس سری اس با وزن ۱٫۹۳ کیلوگرم، سبک ترین کنسول بین این چهار گزینه اس و البته، کوچکترین ابعاد رو در این بین داره.

 

قیمت کنسول‌ها

ایکس باکس ها همیشه توی همه نسخه ها نسبت به پلی استیشن های سونی، یا ارزون تر بودن یا هم قیمت و این موضوع برای کنسول ایکس باکس وان و سری اس هم صدق میکنه. مدل های ایکس باکس در نسخه های مختلف با حافظه های ۵۱۲ گیگابایت و ۱ ترابایت در تاریخ ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ با قیمت های زیر به فروش میرسن:

  • ایکس باکس وان معمولی ۵۱۲ گیگ از ۱۰ میلیون به بالا
  • ایکس باکس وان اس ۱ ترابایت در نسخه‌های کارکرده و استوک با قیمت ۱۰ میلیون به بالا
  • ایکس باکس سری اس ۵۱۲ گیگ با قیمت ۱۶ میلیون به بالا

ایکس باکس سری ایکس، صرفا در نسخه ۱ ترابایتی عرضه میشه و قیمتش با نسخه ۵۰۰ گیگابایتی ایکس باکس وان معمولی یکسانه و با قیمت ۴۹۹ دلار عرضه میشه. این موضوع که ایکس باکس سری اس در نسخه ۵۰۰ گیگابایتی، علیرغم داشتن حافظه SSD باز هم با قیمت مشابه ایکس باکس وان اس به فروش میرسه، یک برگ برنده خوب توی مقایسه ایکس باکس وان با ایکس باکس سری اس هست و ارزش خرید این کنسول رو بیشتر میکنه.

 

بازی های انحصاری

یکی از اصلی ترین دلایل شکست ایکس باکس وان در مقایسه با پلی استیشن ۴، تعداد بسیار کم بازی های انحصاری این کنسول مایکروسافت بود. از زمان عرضه ایکس باکس وان معمولی در سال ۲۰۱۳ تا پیش از ورود ایکس باکس سری اس در سال ۲۰۲۰ به صنعت گیم، کمپانی های نسبتا کمی حاضر به ساخت نسخه انحصاری بازی هاشون برای کنسول های ایکس باکس وان بودن. البته از سال ۲۰۱۵، عناوین قابل توجهی مثل Red Dead Redemption 2 و برخی از نسخه های Call of Duty از جمله Call of Duty: Black Ops III هم برای این کنسول ساخته شدن اما باز هم، پلی استیشن ۴ پیشتاز دریافت بهترین بازی های بازار بود.
ایکس باکس سری اس، وضعیت کاملا متفاوتی با نسل قبلی خودش داشت و همین موضوع هم میتونه به عنوان یک برتری خیلی خوب برای این کنسول توی مقایسه ایکس باکس وان با ایکس باکس سری اس در نظر گرفته بشه.

مقایسه بازی های ایکس باکس سری اس و ایکس باکس وان

در طرف مقابل، ایکس باکس سری اس، یک کنسول نسل نهمی محسوب میشه و طبیعیه که کمپانی های بیشتری برای به رخ کشیدن توانایی خودشون و رسیدن به بازار بزرگ کاربران ایکس باکس سری اس، بازی های زیادی رو برای این کنسول عرضه کنن. این اشتیاق شرکت های بازی سازی به عرضه عناوین مختلف برای Xbox Series S تا حدی زیاده که تقریبا اکثر بازی هایی که از سال ۲۰۲۰ تا به امروز عرضه میشن، اگه فاقد نسخه مخصوص کامپیوتر باشن، قطعا نسخه های ایکس باکس سری ایکس و اس رو دارن. این تنوع بی نظیر بازی های انحصاری ایکس باکس سری اس، یکی از وسوسه کننده ترین موارد توی مقایسه ایکس باکس وان با ایکس باکس سری اس هست و با توجه به جدیدتر بودن Xbox Series S میتونه افراد رو به راحتی به سمت خرید این کنسول سوق بده.

 

پشتیبانی از نسل‌های قبل

اکثر گیمرها دوست دارن عناوین مورد علاقه اشون رو روی کنسول بازی جدیدی که میخرن هم بازی کنن. توی ایکس باکس وان، به لطف مایکروسافت این آرزو عملی شد و گیمرها میتونن از طریق کابل HDMI، بازی های ایکس باکس ۳۶۰ رو هم روی این کنسول اجرا کنن. اما متاسفانه، اکثر بازی هایی که برای اولین ایکس باکس مایکروسافت ساخته شدن، امکان اجرا روی هیچ کدوم از نسخه های ایکس باکس وان رو ندارن. به عبارت دیگه، کنسول Xbox One صرفا از یک نسل قبل از خودش (ایکس باکس ۳۶۰ ) پشتیبانی می کنه.
توی ایکس باکس سری اس این قضیه متفاوته و این کنسول، با اجرای بازی های انحصاری تمام نسخه های ایکس باکس وان و ایکس باکس ۳۶۰، باز هم برتری خودش رو به Xbox One نشون داد. البته از این لحاظ، نمیتونیم به مایکروسافت خرده بگیریم چون معماری ایکس باکس سری اس با نسخه های وان و ۳۶۰ یکسانه اما ایکس باکس وان و ایکس باکس اولیه مایکروسافت، سخت افزار کاملا متفاوتی دارن و همین موضوع باعث میشه که همه نسخه های Xbox One در این بخش ناکام بمونن و رقابت در مقایسه ایکس باکس وان با ایکس باکس سری اس به Xbox Series S واگذار شه.

 

کدوم کنسول ارزش خرید بیشتری داره؟

الان تقریبا اکثر بازی های پرطرفدار و جدید، برای هر دو کنسول Xbox One و سری S عرضه میشن و از این لحاظ، انتخاب با خودتونه که کدوم مدل رو بخرین. از طرفی، ویژگی های ایکس باکس سری اس مثل مجهز بودن به حافظه SSD، پردازنده قوی تر، قابلیت رهگیری پرتو، وزن و ابعاد کمتر و قیمت مناسب تر، چیزایی نیستن که بتونین راحت ازشون عبور کنین و سراغ ایکس باکس وان به خصوص نسخه های معمولی و اس برید. با همه این موارد، به نظرم اگه دنبال یه کنسول جدیدتر، قدرتمندتر و البته خوش قیمت هستین که توی بازار ایران هم به راحتی در دسترس باشه، ایکس باکس سری اس گزینه بهتریه.

نویسنده : الهام بهمن پور
تاریخ انتشار 2 هفته پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 13
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Nurse

✌️🇮🇷✌️

۲۷ فروردین ۱۴۰۳
Mhch8877

ایکس باکس سری اس خیلی خوبه

۲۷ فروردین ۱۴۰۳
Mhch8877

مقایسه بدی بود انتظار نداشتم…

۲۷ فروردین ۱۴۰۳
Mhch8877

ایکس باکس وان تو بازار نیست یا اگه باشه هم خیلی کمه و این قابل قبول نیست چنین مقایسه ای /:

۲۷ فروردین ۱۴۰۳
    الهام بهمن پور

    سلام…ما مقالات رو بر اساس تقاضای کاربرایی که ازمون میخوان بنویسن، پیش میبریم…این موضوع که این کنسول توی بازار ایران، فعلا کمه دلیل بر این نیست که این مقایسه رو ننویسیم چون به هر حال ایکس باکس وان و سری اس، دو نسل پشت سر هم هستن و نه مقایسه کردنشون چیز عجیبیه و نه نظر شما منصفانه اس…به هر حال ممنونم که زمان گذاشتین و نظرتون رو نوشتین…سعی میکنیم توی مقالات آینده، موجود بودن کنسول برای خرید رو هم در نظر بگیریم که اگه دوست داشتین، بتونین بدون مشکل تهیه کنین.

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
Hossein_sh

میکرو، سونی 1، سونی 2، ایکس باکس 360 و دیگر هیچ

۲۷ فروردین ۱۴۰۳
Sisy3489

عالیه ممنون از نویسنده عزیز که خیلی خوب تفاوت هاشون رو گفتن. لطفا بازم از این مقایسه ها برای کنسول های دیگه هم بذارید ممنون

۲۷ فروردین ۱۴۰۳
majid_kh

عالی

۲۷ فروردین ۱۴۰۳
shahab-021

فقط ps5
فقط fafa 2024
تامام!

۲۷ فروردین ۱۴۰۳
mms2099

مسخره ترین کنسول دنیا

۲۷ فروردین ۱۴۰۳
    الهام بهمن پور

    سلام…والا سلیقه های کاربرا متفاوته و نمیشه که کل بازار در انحصار پلی استیشن یا نینتندو باشه همونجور که توی بازار موبایل و لپ تاپ و… در انحصار مثلا اپل یا سامسونگ نیست…جدا از اون، این کنسول قابلیت های خیلی خوبی داره و اینکه بهش لقب مسخره ترین کنسول دنیا رو بدیم واقعا بی انصافیه

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
alirezanikkhah

به نظر من ادام بهتره که همیشه نسخه جدید تر رو تا حد امکان بخره

۲۷ فروردین ۱۴۰۳
ali.sh2004

جالب بود

۲۶ فروردین ۱۴۰۳