مقایسه Poco X6 و A25

انتخاب بین گوشی‌های میان رده برندهای مختلف، به خصوص زمانی که هر دو گوشی حرف های زیادی برای گفتن داشته باشن، سخت میشه. A25 سامسونگ و Poco X6 دو مدل خوب بازار با همین خصوصیات هستن که انتخاب بینشون آسون نیست و خریداران رو مردد میکنن. A25 سامسونگ، در 11 دسامبر 2023 (20 آذر 1402) با سخت افزار خوبی مثل نمایشگر 120 هرتزی، پردازنده اگزینوس 1280 و رم 8 گیگابایتی معرفی شد. در طرف مقابل، شیائومی از گوشی Poco X6 در تاریخ 21 دی 1402 رونمایی کرد. این گوشی با نمایشگر قدرتمند 120 هرتزی با وضوح Full HD+، پردازنده اسنپدراگون 7s نسل 2 و رم های 8 و 12 گیگابایت روانه بازار شد. در این مقاله موبونیوز، مقایسه Poco X6 و A25 رو در بخش های مختلف پیش میبریم تا در نهایت ببینیم که کدوم گوشی ارزش خرید بیشتری داره؟

 

مقایسه Poco X6 و A25 از نظر طراحی و ساخت

بخش طراحی، یکی از هیجان انگیزترین قسمت هایی هست که در نگاه اول توجه افراد رو به خودش جلب میکنه. پوکو X6 به رسم اغلب گوشی های شیائومی، طراحی عجیب و غریب و البته خلاقانه ای داره و کمی هم شبیه به نسل قبلش طراحی شده؛ اما با رنگ بندی کمی متفاوت نسبت به پوکو X5 یعنی رنگ های سفید، مشکی و آبی عرضه میشه. در طرف مقابل، گوشی A25 سامسونگ، برگ برنده خاصی رو در بخش طراحی داره. سبک جدید طراحی Key Island جایگاه این گوشی میان رده رو در مقایسه با نسل قبل بالاتر میبره. این گوشی سامسونگ در رنگ های مشکی، زرد، آبی روشن و سرمه ای تیره به فروش میرسه. در ادامه، در مورد بخش های مختلف طراحی این دو مدل بیشتر صحبت می کنیم.

 

کیفیت بدنه پوکو X6 و A25

گوشی A25 با ابعاد ۱۶۱ در ۷۶٫۵ در ۸٫۳ میلی‌ متر و وزن ۱۹۷ گرم روانه بازار شد و در مقایسه با نسل قبلی، کمی کوتاه تر، کم عرض تر و البته سبک تره. بخش جلویی این گوشی با پوششی از جنس شیشه مقاوم گوریلا گلس ۵ پوشیده شده و بخش های فریم و پشت بدنه هم، کماکان و مثل A24 از جنس پلاستیک ساخته شدن. سامسونگ برای اغلب میان رده هاش، از پلاستیک های مقاوم به خط و خش در بخش های پشت بدنه و فریم استفاده میکنه و A25 هم از این قاعده مستثنی نیست. با این وجود، به نظرم بهتره این گوشی رو بدون قاب دستتون نگیرین؛ چون این مقاومت، اونقدری نیست که از بدنه گوشی در مقابل برخورد اجسام تیز محافظت کنه.

مقایسه کیفیت بدنه پوکو X6 و A25

در طرف مقابل، Poco X6 قرار داره؛ میان رده ای که با ابعاد ۱۶۱٫۲ در ۷۴٫۳ در ۸ میلی‌متر و وزن ۱۸۱ گرمی معرفی شد و در مقایسه با A25، باریک تر، سبک تر و البته دارای عرض بدنه کمتری هست. شیائومی برای پوشش جلوی بدنه این گوشی از پوشش شیشه ای از جنس گوریلا گلس ویکتوس استفاده کرده که مقاومت بالایی در مقابل خط و خش داره و از نمایشگر گوشی در برابر ضربات ناشی از سقوط (ارتفاع حداکثر ۲ متر) محافظت میکنه. بخش پشت بدنه و فریم پوکو X6 هم مثل A25 از پلاستیک باکیفیت ساخته شده و مقاومت مشابهی با بدنه نماینده سامسونگ در برابر خط و خش داره. بدنه هر دو مدل پوکو و سامسونگ، نسبت به جذب اثرانگشت و چربی مقاومت چندان زیادی ندارن، ولی این موضوع در مورد پوکو X6 کمی شدیدتره. به همین دلیل، اگه در نهایت تصمیم گرفتین که این گوشی رو انتخاب کنین، حداقل سراغ رنگ مشکی نرید که اثر انگشت اونقدر واضح خودش رو نشون نده.

هر دو نماینده شیائومی و سامسونگ از حسگر اثر انگشت به عنوان یکی از قابلیت های امنیتی پشتیبانی می کنن. حسگر اثر انگشت در A25 در کنار گوشی و روی دکمه پاور قرار داره و عملکردش از نظر سرعت و دقت، مشابه اغلب میان رده های سامسونگه. وضعیت رقیب سامسونگ در این بخش متفاوته و شیائومی حسگر اثر انگشت پوکو X6 رو در زیر نمایشگر تعبیه کرده. این حسگر، از نوع اپتیکاله و به سرعت اثر انگشت شما رو شناسایی میکنه. گوشی Poco X6 از گواهی IP54 پشتیبانی می کنه و در مقابل جذب خاک و گرد و غبار و همچنین، پاشیدن قطرات آب مقاومه؛ قابلیتی که سامسونگ برای A25 نادیده گرفته.

 

پنل جلویی Poco X6 و A25

در میان رده ها، به ویژه مدل های ارزون تر، انتظار پوشش های محافظتی رده بالا رو برای محافظت از نمایشگر نداریم؛ اما این به این معنی نیست که برندها این بخش گوشی رو نادیده میگیرن. حداقل در Poco X6 و A25 که اینطور نیست.
پوشش های شیشه مقاوم و گوریلا گلس ویکتوس به ترتیب در نماینده شیائومی و سامسونگ وظیفه محافظت از بخش نمایشگر رو بر عهده دارن. پوشش گوریلا گلس ویکتوس که در اغلب گوشی های پرچمدار سال ۲۰۲۱ بازار و میان رده های قدرتمند فعلی هم به کار میره، از گوشی در مقابل ضربه ناشی از سقوط از ارتفاع ۲ متری روی سطوح سخت محافظت میکنه و در مقایسه با پوشش شیشه ای روی بخش جلویی A25، مقاومت بالاتری در برابر خط و خش داره.

پنل جلویی A25

حاشیه نمایشگر، تفاوت بزرگی هست که در مقایسه Poco X6 و A25 در بخش پنل جلویی توجهتون رو به خودش جلب میکنه. نسبت نمایشگر به بدنه در پوکو X6 برابر ۸۹٫۷ درصده، در حالی که همین نسبت در A25 به ۸۴٫۲ درصد میرسه. این اختلاف حدود ۵٫۵ درصدی در نگاه اول شاید اونقدر به چشم نیاد؛ اما موقع تماشای فیلم یا بازی کردن با این دو گوشی، متوجه این موضوع خواهید شد و خوب، به نظرم چندان جالب نیست که نمایشگر A25 اینقدر حاشیه زیادی داشته باشه.

 

طراحی اطراف بدنه پوکو ایکس 6 و ای 25

هر دو نماینده شیائومی و سامسونگ مجهز به فریم های تقریبا تخت هستند. در پوکو X6، دکمه های پاور و تنظیم صدا در طرف راست بدنه و اسپیکر دوم به همراه جک ۳٫۵ میلی متری و میکروفون مکالمه در بخش بالای بدنه قرار دارند. خشاب سیمکارت، اسپیکر اول و درگاه شارژ هم در بخش پایینی فریم این گوشی جای گرفتند.
در سمت مقابل، A25 سامسونگ با چیدمان نسبتا مشابه در فریم، اما با یک تفاوت بسیار بزرگ قرار داره. طراحی Key Island در این گوشی که ابتکار جدید سامسونگ در گوش های میان رده هست، ظاهر A25 رو دلنشین تر از نسب قبل کرده و کمی از اون طراحی تکراری همیشگی فاصله گرفتیم.

مقایسه طراحی فریم پوکو ایکس 6 و ای 25در سبک طراحی Key Island، محل قرارگیری دکمه های پاور و تنظیم صدا در بخش راست فریم گوشیه که به شکل برجسته تری طراحی شده و کل فریم هم در مقایسه با A24، تخت تر شده. این طراحی، تا حدی باعث خوش دست تر شدن A25 نسبت به نسل قبلی میشه. در A25، خشاب سیمکارت در بخش چپ بدنه و اسپیکر، درگاه شارژ، میکروفون مکالمه و جک ۳٫۵ میلی متری در پایین فریم قرار گرفتن و میکروفون مکالمه دوم هم که نقش اسپیکر ثانویه این گوشی رو داره، در قسمت بالای بدنه قرار داده شده.

 

طراحی دوربین‌های Poco X6 و A25

چیدمان عمودی و بدون جزیره ماژول های دوربین در A25، سبک طراحی جالبی هست که در نسل قبل این گوشی و اغلب مدل های میان رده و اقتصادی سامسونگ در چند سال اخیر دیده میشه. این طراحی، ظاهر دلچسبی رو به گوشی میده چون هم گوشی رو خوش دست تر میکنه و هم اینکه، ظاهر گوشی مشابه مدل های پرچمدار میشه.
شیائومی برای طراحی ماژول های دوربین در Poco X6، تقریبا از فرمول نسل قبلی استفاده کرده؛ با این تفاوت که ماژول های دوربین های اصلی و اولتراواید کمی بزرگتر شدن و فلش LED هم به جای طراحی مستطیلی، فرم دایره ای به خودش گرفته تا ظاهر جزیره دوربین یک دست تر بشه.
در مقایسه Poco X6 و A25 در بخش طراحی، هر دو گوشی از نظر جنس بدنه، فریم، وزن و ابعاد در محدوده مشابهی قرار دارند و نمیشه یکی رو بر دیگری برتری بدیم. نماینده سامسونگ با پشتیبانی از طراحی جدید و خلاقانه Key Island در کنار رنگ بندی متنوع تر و چیدمان بهتر ماژول های دوربین، میتونه با یک اختلاف خیلی جزئی نسبت به نماینده شیائومی، در جایگاه بالاتری قرار بگیره؛ اما از طرفی، Poco X6 هم به دلیل بهره مندی از استاندارد حفاظتی بهتر و پوشش نمایشگر مقاوم تر، گزینه مناسب تری برای افرادی هست که دوست دارن بدنه گوشیشون مقاومت بالایی در برابر ضربه داشته باشه.

مقایسه صفحه نمایش گوشی Poco X6 و A25

نماینده سامسونگ از یک نمایشگر ۱۲۰ هرتزی OLED (با نام تجاری Super AMOLED) استفاده می کنه. این نمایشگر ۶٫۵ اینچی، تصاویر رو با وضوح ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیکسل نمایش میده؛ اما از فناوری های خاصی مثل HDR10+ یا دالبی ویژن پشتیبانی نمیکنه. روشنایی صفحه نمایش A25 در حالت خودکار برابر با ۱۰۰۰ نیته که بهتون امکان میده زیر نور خورشید به راحتی با این گوشی کار کنین و جزئیات نمایشگر رو ببینین.

مقایسه صفحه نمایش گوشی Poco X6 و A25در سمت مقابل A25، پوکو X6 شیائومی قرار داره که مجهز به نمایشگر ۶٫۶۷ اینچی AMOLED هست. وضوح ۱۲۲۰ در ۲۷۱۲ پیکسلی این صفحه نمایش در کنار نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی و پشتیبانی از فناوری دالبی ویژن، خروجی تصویر بسیار خوبی رو بهتون میده .پس اگر با گوشیتون زیاد فیلم تماشا میکنین، این ویژگی میتونه به عنوان یک مزیت برای پوکو X6 محسوب بشه تا این گوشی رو انتخاب کنین.
این نمایشگر در سه حالت دستی، خودکار و پیک، سه روشنایی ۵۰۰، ۱۲۰۰ و ۱۸۰۰ نیت رو بهتون میده. این اعداد برای یک نمایشگر میانرده، واقعا خوبن و به لطف اونها نه تنها میتونین در فضای باز به راحتی جزئیات صفحه نمایش پوکو X6 رو ببینین، بلکه امکان تماشای فیلم یا بازی کردن رو هم در محیط هایی با نور بالا دارین.

مقایسه صفحه نمایش Poco X6 و A25

در مقایسه Poco X6 و A25 در بخش نمایشگر، پوکو X6 از نظر میزان وضوح، سطح روشنایی در تمام حالت ها، پشتیبانی از فناوری های خاص و اندازه نمایشگر، دست بالاتر رو داره و به راحتی گوی سبقت رو از نماینده سامسونگ میگیره.

 

مقایسه باتری و شارژدهی Poco X6 و A25

سامسونگ، A25 رو به رسم اغلب گوشی های جدیدش در تمام کلاس های اقتصادی، میان رده و پرچمدار، با یک باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت روانه بازار کرده. با توجه به قیمت گوشی تو این رنج، منطقیه که این باتری از فناوری های پیشرفته مثل شارژ بی سیم و معکوس پشتیبانی نمی کنه. گوشی آ۲۵ با استفاده از آداپتور ۲۵ واتی سیمی در مدت 30 دقیقه حدود 50 درصد شارژ میشه و برای شارژ کامل از صفر تا صد درصد، به ۱ ساعت و ۲۴ دقیقه نیاز داره.
شارژ کامل این باتری، در کاربری های معمولی تقریبا ۱ روز (تقریبا ۱۸ ساعت) کارایی داره و به شما امکان تماشای ویدیو به مدت حدود ۱۲ ساعت و یا وب گردی به مدت نزدیک به ۷ تا ۸ ساعت یا تماس مداوم به مدت حدود ۲۵ ساعت یا بازی کردن تا نزدیک به ۶ تا ۷ ساعت رو میده. 

باتری Poco X6 هم تقریبا ظرفیت مشابهی با A25 داره و حدود ۱ روز بهتون جواب میده. این باتری ۵۱۰۰ میلی آمپر ساعتی، با آداپتور سیمی ۶۷ واتی شارژ میشه و امکان پشتیبانی از فناوری های شارژ معکوس و شارژ بی سیم رو نداره. فرایند شارژ شدن باتری نماینده شیائومی به لطف آداپتورهایی با توان بالا، مثل اغلب مدل های این برند سریع پیش میره. بر همین اساس، باتری Poco X6 در مدت ۳۰ دقیقه تا ۷۸ درصد شارژ میشه و حدود ۴۸ دقیقه طول میکشه تا گوشی به طور کامل شارژ بشه.
شما با باتری فول شارژ پوکو X6 میتونین حدود ۲۷ ساعت تماس مداوم بگیرین یا بین ۷ تا ۹ ساعت وب گردی کنین یا حدود ۱۱ ساعت فیلم تماشا کنین یا اینکه نزدیک به ۵ تا ۶ ساعت رو به بازی کردن اختصاص بدین.

مقایسه باتری و شارژدهی Poco X6 و A25

باتری دو مدل پوکو X6 و A25 ظرفیتی مشابه دارن و به دلیل بهره مندی از پردازنده هایی با عملکرد نسبتا یکسان در مصرف انرژی، شارژدهیشون هم در کاربری معمولی تقریبا در یک سطح قرار داره. از طرفی، نماینده شیائومی به دلیل پشتیبانی از آداپتوری با توان بالاتر، فرایند شارژ شدن از صفر تا صد درصد رو تقریبا در نصف مدت زمانی که باتری A25 به طور کامل شارژ میشه، طی میکنه. این موضوع، به ویژه برای افرادی که با گوشی زیاد کار میکنن و نیاز دارن که باتری تخلیه شده دستگاه خیلی سریع پر بشه، واقعا مزیت بزرگی محسوب میشه. به همین دلیل، من در بخش مقایسه Poco X6 و A25 امتیاز برتر رو به پوکو میدم.

 

مقایسه عملکرد دوربین‌های Poco X6 و A25

هر دو نماینده شیائومی و سامسونگ، از پیکربندی لنزهای واید، اولتراواید و ماکرو برای دوربین های پشتی استفاده میکنن. وضوح دوربین اصلی در دو گوشی متفاوته، اما دوربین های اولتراواید و ماکرو، وضوح کاملا یکسانی دارند. در ادامه، عملکرد عکاسی و فیلمبرداری هر دو گوشی رو به تفکیک دوربین ها بررسی می کنیم.

 

عملکرد دوربین‌‌های واید Poco X6 و A25

گوشی A25 سامسونگ از یک حسگر ۵۰ مگایپکسلی به عنوان دوربین اصلی استفاده می کنه. این حسگر در پشت یک لنز واید با گشودگی دیافراگم f/1.8 قرار گرفته و به قابلیت هایی مثل فوکوس خودکار با تشخیص فاز و لرزش گیر اپتیکال تصویر مجهزه.
این دوربین در نور روز و در حالت بزرگنمایی ۱ برابر، تصاویر رو با جزئیات دقیق، نویز کم، گستره دینامیکی بالا و رنگ بندی نسبتا طبیعی ثبت میکنه. در سوژه هایی که جزئیات پیچیده دارند (مثل شاخ و برگ درختان)، عملکرد این دوربین خوبه و جزئیات رو از بین نمیبره و تصاویر رو آبرنگی نمی کنه. با کاهش نور محیط، این عملکرد خوب حفظ میشه و باز هم عکس هایی با جزئیات خوب، وضوح قابل قبول، نویز پایین و محدوده دینامیکی نسبتا عالی داریم. در این تصاویر، نوردهی از منابع مصنوعی به خوبی کنترل میشه و شاهد نقاط تاریک بسیار محدودی هستیم.

با افزایش بزرگنمایی دوربین به حالت های ۲، ۵ و ۱۰ برابر، متاسفانه عملکرد دوربین اصلی A25 بسیار افت میکنه و بخش زیادی از جزئیات تصاویر از بین میرن و یک سوژه آبرنگی شده و تقریبا نامفهوم داریم.

در طرف مقابل، پوکو x6 با حسگر ۶۴ مگاپیکسلی در کنار لنز واید با گشودگی f/1.8 قرار داره که در مجموع، دوربین اصلی این گوشی رو تشکیل میدن. تصاویر ثبت شده با این دوربین در نور روز به لطف بهره مندی از قابلیت های PDAF و OIS، علاوه بر جزئیات دقیق، گستره دینامیکی بالایی دارند. رنگ های سوژه ها در تصاویر دوربین اصلی پوکو X6، کمی گرم تر از رنگ های طبیعی خود سوژه ثبت میشن که این موضوع در اغلب مدل های شیائومی (حتی پرچمدارها) هم دیده میشه.

در عکاسی شب، عملکرد دوربین اصلی شیائومی تقریبا مشابه نور روز هست. در این تصاویر، جزئیات به شکل نسبتا دقیقی ثبت میشن و نور منابع مصنوعی هم توسط لنز واید به خوبی کنترل میشن و نه نوردهی شدید داریم و نه نقاط تاریک زیاد.

 

عملکرد دوربین‌های اولتراواید Poco X6 و A25

هر دو نماینده شیائومی و سامسونگ از یک حسگر با وضوح ۸ مگاپیکسل در کنار یک لنز اولتراواید با گشودگی f/2.2 استفاده می کنن. عملکرد این دوربین پوکو X6 در نور روز و شب خوبه و میتونه تصاویر رو با جزئیات دقیق ثبت کنه؛ البته کماکان این «میل به ثبت کردن تصاویر با رنگ بندی گرم» در این دوربین وجود داره. با این وجود، وضوح، نوردهی و گستره دینامیکی تصاویر اولتراواید Poco X6 (تصویر ورودی ساختمان) رضایت بخشه و کارتون رو راه میندازه.

در سمت دیگه، نماینده سامسونگ با دوربینی با همین وضوح ۸ مگاپیکسلی پوکو X6 قرار داره. دوربینی که مشخصات کاملا مشابه، اما با محدوده پوشش دهی ۱۲۰ درجه ای (۲ درجه بیشتر از دوربین اولتراواید پوکو X6) نسبت به دوربین نماینده شیائومی داره. تصاویر اولتراواید گوشی A25 (تصویر منظره طبیعت)، از نظر وضوح، دقت در ثبت جزئیات و محدوده دینامیکی، وضعیت مشابهی با دوربین Poco X6 دارند؛ البته در این دوربین، رنگ بندی طبیعی تصاویر بهتر رعایت میشه که به نظرم میتونه کفه ترازو رو به سمت نماینده سامسونگ سنگین تر کنه.

 

عملکرد دوربین‌‌های ماکرو Poco X6 و A25

حسگرهای ماکرو در اغلب گوشی ها، نقش چندان موثری رو در عکاسی ایفا نمی کنن به ویژه در زمانی که مثل Poco X6 و A25 وضوح پایینی داشته باشن. دو دوربین ۲ مگاپیکسلی ماکرو در نماینده های سامسونگ و شیائومی، جزئیات سوژه رو تا حد قابل قبول (نه خیلی خوب) حفظ میکنن و اگه طرفدار عکاسی کلوزآپ باشین، میتونن انتظاراتتون رو برآورده کنن.
مجموعه دوربین های پشتی در هر دو مدل Poco X6 و A25، توانایی فیلمبرداری با حداکثر وضوح 4K و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه رو دارند.

مقایسه عملکرد دوربین‌‌های ماکرو Poco X6 و A25

در مقایسه Poco X6 و A25 در بخش دوربین های پشتی، اگر از تمایل پوکو X6 به گرم کردن رنگ سوژه ها در تصاویر صرف نظر کنیم، میتونیم این نماینده شیائومی رو به دلیل ثبت تصاویر دقیق با جزئیات کامل، گستره دینامیکی بالا و عملکرد مناسب در زمان بزرگ نمایی دوربین، در جایگاه بهتری نسبت به A25 قرار بدیم. البته ذکر این نکته به نظرم ضروری هست که در این بخش، پوکو X6 به طور کامل نماینده سامسونگ رو کنار نمیزنه و اگر ریزبینانه قضاوت کنیم، تفاوت های تصاویر گرفته شده با دوربین های پشتی در این دو گوشی اونقدر زیاد نیست؛ با این وجود، به نظرم عملکرد دوربین پوکو X6 کمی بهتره.

 

عملکرد دوربین‌های سلفی Poco X6 و A25

پوکو X6 شیائومی و A25 به ترتیب از دوربین های سلفی ۱۶ و ۱۳ مگاپیسکلی استفاده می کنن. عملکرد هر دو دوربین سلفی در نماینده های سامسونگ و شیائومی، در حد بسیار خوبی قرار داره و این دوربین ها میتونن تصاویر رو با جزئیات دقیق، رنگ بندی طبیعی پوست، نویز کم و گستره دینامیکی بالا ثبت کنن.

با در نظر گرفتن وضعیت مشابه دوربین های سلفی و برتری پوکو X6 در بخش دوربین های پشتی، امتیاز بیشتر در مقایسه Poco X6 و A25 از نظر عملکرد دوربین ها، به نماینده شیائومی داده میشه.

مقایسه Poco X6 و A25 از نظر سخت افزار و نرم افزار

سامسونگ، A25 رو با پردازنده میان رده اگزینوس ۱۲۸۰ روانه بازار کرد. این پردازنده ۵ نانومتری از ترکیب ۸ هسته شامل ۲ هسته Cortex-A78 با فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز در کنار ۶ هسته Cortex-A55 با فرکانس ۲٫۰ گیگاهرتز تشکیل شده و در کنار پردازنده گرافیکی Mali-G68، عملیات های مختلف در A25 رو پردازش میکنن. گوشی A25 در ۴ نسخه مختلف به بازار عرضه شده که عبارتند از:

  • ۱۲۸ گیگابایت حافظه – ۶ گیگابایت رم
  • ۱۲۸ گیگابایت حافظه – ۸ گیگابایت رم
  • ۲۵۶ گیگابایت حافظه – ۶ گیگابایت رم
  • ۲۵۶ گیگابایت حافظه – ۸ گیگابایت رم

عملکرد پردازنده اگزینوس ۱۲۸۰ در بخش اجرای بازی در گوشی A25 در سطح قابل قبولی قرار داره. شما با این گوشی سامسونگ میتونین بازی Call of Duty رو با تنظیمات گرافیکی High و بالاترین نرخ فریم اجرا کنین. با این تنظیمات، بازی به شکل تقریبا پایداری اجرا میشه و افت فریم و لگ چندان خاصی ندارین. این شرایط برای بازی های مشابه هم حفظ میشه؛ اما، زمانی که پای بازی های سنگین تر مثل Genshin Impact به میان میاد، دیگه اون عملکرد خوب حفظ نمیشه. زمانی که شما قصد اجرای بازی Genshin Impact با نرخ ۶۰ فریم در ثانیه رو روی گوشی A25 داشته باشین، چاره ای جز تنظیم گرافیک بازی روی حالت Low ندارین. البته باز هم در این وضعیت، با لگ های گاه به گاه روبرو میشین و بدنه گوشی هم تا حد محسوسی گرم میشه.

مقایسه Poco X6 و A25 از نظر سخت افزار و نرم افزار

در سمت مقابل، پوکو X6 مجهز به نماینده میان رده های کوالکام هست. پردازنده ۴ نانومتری اسنپدراگون 7s نسل 2، در ساختار ۸ هسته ای شامل ۴ هسته Cortex-A78 با فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز و ۴ هسته Cortex-A55 با فرکانس ۱٫۹۵ گیگاهرتز تولید شده و از توان گرافیکی پردازنده Adreno 710 برای اجرای عملیات سه بعدی استفاده میکنه. شیائومی، گوشی پوکو X6 رو با ۳ تنوع حافظه و رم به بازار عرضه کرد:

  • ۲۵۶ گیگابایت حافظه – ۸ گیگابایت رم
  • ۲۵۶ گیگابایت حافظه – ۱۲ گیگابایت رم
  • ۵۱۲ گیگابایت حافظه – ۱۲ گیگابایت رم

پوکو X6 با پردازنده اسنپدراگون 7s نسل 2 میتونه عملکرد نسبتا خوبی رو در بخش اجرای بازی به کاربران ارائه بده. شما با این گوشی میتونن بازی Genshin Impact رو با تنظیمات گرافیکی High و نرخ ۶۰ فریم در ثانیه اجرا کنین و تغییر دمای محسوسی نداشته باشین. یه موضوعی که به نظرم در مورد این گوشی آزاردهنده است اینه که شیائومی عملکرد این پردازنده رو روی پوکو X6 یه جورایی محدود کرده؛ یعنی شما اگه با این گوشی بازی کنین و دمای پردازنده به حدود ۵۰ تا ۵۱ درجه برسه، فریم بازی تا نزدیک های ۲۰ فریم افت میکنه و فرقی نمیکنه که بازی رو با چه فریمی اجرا کرده باشین و خوب این موضوع، به شدت اعصابتون رو خرد میکنه. از نظر پایداری عملکرد پردازنده، پوکو X6 در اجرای برنامه های نیمه سنگین تقریبا سربلند بیرون میاد ولی در مورد بازی های سنگین، یه کم اوضاع پیچیده میشه و بارها با افت فریم بین ۵ تا ۱۰ فریم روبرو میشین.

مقایسه سخت افزار Poco X6 و A25

اگه از موضوع پایداری ضعیف عملکرد پردازنده پوکو X6 چشم پوشی کنیم؛ میتونیم این نماینده شیائومی رو به دلیل بهره مندی از پردازنده قوی تر، رم و حافظه بالاتر و البته گرم نشدن قابل توجه بدنه در حین اجرای برنامه های سنگین، نسبت به نماینده سامسونگ برتری بدیم و در مقایسه Poco X6 و A25 از نظر سخت افزار، پوکو X6 رو به عنوان برنده اعلام کنیم.

 

رابط کاربری و پشتیبانی نرم افزاری

پوکو X6 به صورت پیشفرض با اندروید ۱۳ و رابط کاربری MIUI 14 عرضه می شه و قابلیت ارتقا به اندروید ۱۴ و پوسته HyperOS رو داره. در طرف مقابل، گوشی A25 سامسونگ از همون ابتدا مجهز به اندروید ۱۴ و رابط کاربری One UI 6 هست. انتخاب بین دو رابط کاربری MIUI (یا HyperOS) و One UI تا حد زیادی به سلیقه خودتون و اینکه قبلا با این دو رابط کاربری سر و کار داشتین یا نه بستگی داره؛ چون هر کدوم از این دو پوسته، امکانات متنوعی رو در بخش های مختلف گوشی در اختیار کاربران قرار میدن که علاقمندان خاص خودشون رو دارن.

مقایسه رابط کاربری Poco X6 و A25شیائومی تا ۳ سال آپدیت اندروید (تا اندروید ۱۶) و تا ۴ سال پشیبانی های امنیتی برای پوکو X6 رو ارائه میده. در طرف دیگه، سامسونگ A25 با قول ۵ سال پشتیبانی امنیتی و ۴ سال ارائه آپدیت اندروید (تا اندروید ۱۸) روانه بازار شده. اگه از سلیقه کاربران برای انتخاب بین MIUI 14 (یا HyperOS) و One UI 6 صرف نظر کنیم؛ پشتیبانی بهتر و طولانی تر سامسونگ از نماینده میان رده های جدیدش، امتیاز این بخش رو به سمت A25 هل میده و این گوشی، برنده مقایسه Poco X6 و A25 از نظر رابط کاربری و پشتیبانی نرم افزاری محسوب میشه.

 

مقایسه اسپیکرها

هر دو گوشی Poco X6 و A25 از اسپیکرهای دوگانه استریو استفاده می کنن. در پوکو X6، اسپیکر اصلی در بخش پایین بدنه قرار گرفته و اسپیکر دوم در بالای فریم قرار گرفته. خروجی صدای این اسپیکر نسبت به اسپیکر اصلی از کیفیت چندان بالایی برخوردار نیست؛ اما به خوبی میتونه تعادل رو در صدای خروجی برقرار کنه. اسپیکرهای Poco X6 از صدای دالبی اتموس پشتیبانی میکنن و کیفیت صدای خروجی واضحه و شدت اون، بلند و قابل قبول هست؛ البته این صدا باس چندان قوی نداره.

اسپیکر Poco X6در سمت مقابل، A25 هم از یک اسپیکر اصلی در بخش پایین فریم در کنار میکروفون مکالمه بالایی در نقش اسپیکر دوم استفاده میکنه که مثل اسپیکر ثانویه پوکو، کارایی ضعیف تری نسبت به اسپیکر اصلی داره و بیشتر در نقش تقویت کننده صدا ظاهر میشه. کیفیت و وضوح صدای خروجی از اسپیکر این گوشی، شباهت زیادی به A34 سامسونگ داره. این اسپیکر، خروجی دالبی اتموس داره و صدا رو با وضوح بالا و البته، کمی باس به گوش مخاطب میرسونه.
در مقایسه Poco X6 و A25 از نظر کیفیت صدای خروجی از اسپیکرها، عملکرد هر دو گوشی واقعا عالیه و حتی با فاصله کم هم نمیتونیم یکی رو برنده اعلام کنیم.

 

کدام گوشی ارزش خرید بیشتری دارد؟

نماینده شیائومی در بخش های دوربین، نمایشگر، شارژدهی و سرعت شارژ باتری و همچنین، عملکرد سخت افزاری و پردازنده، جایگاه بالاتری نسبت به نماینده سامسونگ داره. از طرفی، برتری A25 در بخش های طراحی و پشتیبانی نرم افزاری هم قابل چشم پوشی نیست.
قیمت A25 سامسونگ در نسخه پایه ۸/۲۵۶ گیگابایت حدود 13 میلیون تومان (خرداد ۱۴۰۳) هست و قیمت پوکو X6 شیائومی در نسخه ۱۲/۲۵۶ گیگابایت که رم بالاتری داره، به 14 میلیون و خورده‌ای میرسه. با در نظر گرفتن این موارد باید بگم که اگه دنبال یک گوشی با دوربین خوب، پردازنده نسبتا قوی برای بازی کردن و البته، شارژدهی طولانی و سرعت شارژ بالاتر میگردین، پوکو X6 ارزش خرید بیشتری نسبت به A25 داره و تنوع حافظه و رم بالاتری رو هم در اختیارتون میذاره. اما اگه یه گوشی خوش دست می‌خواین که رابط کاربری راحت سامسونگ رو داشته باشه و برای سال‌های بیشتری آپدیت بشه، می‌تونین سراغ a25 برین.

مقایسه مشخصات poco x6 با a25

thumb مقایسه Poco X6 و A25
Xiaomi Poco X6
thumb مقایسه Poco X6 و A25
Samsung Galaxy A25
تاریخ عرضه

Announced2024, January 11

StatusAvailable. Released 2024, January 12

Announced2023, December 11

StatusAvailable. Released 2023, December 16

مشخصات بدنه

رنگ بندیBlack, White, Blue

SIMIP54, dust and splash resistant

BuildGlass front (Gorilla Glass Victus), plastic frame, plastic back

Weight181 g (6.38 oz)

Dimensions161.2 x 74.3 x 8 mm (6.35 x 2.93 x 0.31 in)

رنگ بندیBrave Black, Personality Yellow, Fantasy Blue, Optimistic Blue

SIMSingle SIM (Nano-SIM) or Hybrid Dual SIM (Nano-SIM, dual stand-by)

Build

Weight197 g (6.95 oz)

Dimensions161 x 76.5 x 8.3 mm (6.34 x 3.01 x 0.33 in)

مشخصات صفحه نمایش

ProtectionCorning Gorilla Glass Victus

Resolution1220 x 2712 pixels, 20:9 ratio (~446 ppi density)

Size6.67 inches, 107.4 cm2 (~89.7% screen-to-body ratio)

نوعAMOLED, 68B colors, 120Hz, Dolby Vision, 500 nits (typ), 1200 nits (HBM), 1800 nits (peak)

Protection

Resolution1080 x 2340 pixels, 19.5:9 ratio (~396 ppi density)

Size6.5 inches, 103.7 cm2 (~84.2% screen-to-body ratio)

نوعSuper AMOLED, 120Hz, 1000 nits (HBM)

مشخصات باتری

Charging67W wired, 100% in 44 min (advertised)

Music play

زمان مکالمه

استندبای

نوع5100 mAh, non-removable

Charging25W wired

Music play

زمان مکالمه

استندبای

نوع5000 mAh, non-removable

مشخصات دوربین اصلی

نوع دوربینTriple : 64 MP, f/1.8, 25mm (wide), 0.7m, PDAF, OIS 8 MP, f/2.2, 118 (ultrawide), 1/4.0", 1.12m 2 MP, f/2.4, (macro)

ویدئو4K@30fps, 1080p@30/60fps, gyro-EIS

ویژگیLED flash, HDR, panorama

نوع دوربینTriple : 50 MP, f/1.8, (wide), PDAF, OIS 8 MP, f/2.2, 120 (ultrawide) 2 MP, f/2.4, (macro)

ویدئو4K@30fps, 1080p@30fps, gyro-EIS

ویژگیLED flash, panorama, HDR

مشخصات دوربین سلفی

ویژگی هاHDR

نوع دوربینSingle : 16 MP, f/2.5, (wide)

ویدئو1080p@30/60fps

ویژگی ها

نوع دوربینSingle : 13 MP, f/2.2, (wide)

ویدئو1080p@30fps

مشخصات پردازنده و سخت افزار

InternalUFS 2.2

Card slotNo

ChipsetQualcomm SM7435-AB Snapdragon 7s Gen 2 (4 nm)

CPUOcta-core (4x2.40 GHz Cortex-A78 & 4x1.95 GHz Cortex-A55)

GPUAdreno 710

Internal128GB 6GB RAM, 128GB 8GB RAM, 256GB 8GB RAM

Card slotmicroSDXC (uses shared SIM slot)

ChipsetExynos 1280 (5 nm)

CPUOcta-core (2x2.4 GHz Cortex-A78 & 6x2.0 GHz Cortex-A55)

GPUMali-G68

مشخصات نرم افزاری

OSAndroid 13, MIUI 14, planned upgrade to Android 14, HyperOS

OSAndroid 14, One UI 6

ویژگی ها

SensorsFingerprint (under display, optical), accelerometer, gyro, proximity, compass

SensorsVirtual proximity sensing

مشخصات صدا

3.5mm jack 24-bit/192kHz Hi-Res & Hi-Res Wireless audio

پورت هندزفری 3.5 میلیمتر

بلندگوYes, with dual speakers

3.5mm jack Yes

پورت هندزفری 3.5 میلیمتر

بلندگوYes, with stereo speakers

مشخصات شبکه های ارتباطی

5G bands1, 3, 5, 7, 8, 20, 28, 38, 40, 41, 66, 77, 78 SA/NSA/Sub6

EDGE

GPRS

3G bandsHSDPA 850 / 900 / 1700(AWS) / 1900 / 2100

TechnologyGSM / HSPA / LTE / 5G

2G bandsGSM 850 / 900 / 1800 / 1900 - SIM 1 & SIM 2

4G bands1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 12, 13, 17, 18, 19, 20, 26, 28, 32, 38, 40, 41, 66

SpeedHSPA, LTE-A, 5G

5G bands1, 3, 5, 7, 8, 26, 28, 40, 41, 66, 77, 78 SA/NSA/Sub6

EDGE

GPRS

3G bandsHSDPA 850 / 900 / 1700(AWS) / 1900 / 2100

TechnologyGSM / HSPA / LTE / 5G

2G bandsGSM 850 / 900 / 1800 / 1900 - SIM 1 & SIM 2 (dual-SIM only)

4G bands1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 12, 13, 17, 20, 26, 28, 38, 40, 41, 66

SpeedHSPA, LTE, 5G

سایر مشخصات

PositioningGPS, GLONASS, GALILEO, BDS

Infrared portYes

Bluetooth5.2, A2DP, LE

موقعیت نما ( GPS )

NFCYes (market/region dependent)

RadioUnspecified

USBUSB Type-C 2.0, OTG

WLANWi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, Wi-Fi Direct

PositioningGPS, GLONASS, GALILEO, BDS, QZSS

Infrared port

Bluetooth5.3, A2DP, LE

موقعیت نما ( GPS )

NFCYes (market/region dependent)

RadioUnspecified

USBUSB Type-C 2.0

WLANWi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, Wi-Fi Direct

تست ها

بلندگو -26.5 LUFS (Good)

کیفیت صدا

عمر باتری

Camera Photo / Video

Display

Performance

بلندگو

کیفیت صدا

عمر باتری

Camera

Display

Performance

سایر

SAR

رنگ بندی

Price$299.50 / 295.02 / 25,999

SAR EU

Models23122PCD1G

SAR

رنگ بندی

Price$239.50 / 319.00 / 26,990

SAR EU0.46 W/kg (head) 1.19 W/kg (body)

Models

نویسنده : الهام بهمن پور
تاریخ انتشار 5 ماه پیش
تعداد نظرات : 9
5/ 3.2

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
Esanvesal

گوشی Poco x6 بهتره یا Poco x5 pro؟

۱۹ تیر ۱۴۰۳
Nurse

امسال بجز A15 هیچ گوشی خوش خرید دیگه ای از سامسونگ ندیدیم

۱۷ خرداد ۱۴۰۳
arsalansh

دوربین X6 از A25 بهتره ؟؟ 😅😂
دوست عزیز در تست های دوربین مشخص شد X6 pro در حد A15 در عکاسی ظاهر میشه اونوقت X6 از A25 بهتره ؟! تراشه A25 ( اگزینوس ۱۲۸۰ ، همونی که در A53 هم استفاده شده بود ) بسیار پایدارتر از X6 هست و در دوربین هم قشنگ یک سر و گردن بهتره .

۱۶ خرداد ۱۴۰۳
    Parham91

    چی میگی حاجی
    اسنپدراگون روداری با اگزینوس مقایسه میکنی؟؟؟!!!
    بعدشم متن رو بهتر بخون تصاویر پوکو رنگاشون یکم گرمه وگرنه تو بقیه چیز ها بهتره.

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
TAHA IRAN1390

یعنی قشنگ میزنید تو زوق ادم این هکه پول داده بعد شما با گوشی که 6 میلیون ارزون تره مقایسه می کنید

۱۵ خرداد ۱۴۰۳
TAHA IRAN1390

اقا شما اعصاب تدم رو خورد میکنید a35 هم در حد poco x6 نیست بد شما با a25 مقایسه میکنید x6 باید با a54 مقایسه شه .

۱۵ خرداد ۱۴۰۳
    mohammad1488

    دوست عزیز poco x6 معمولی خیلی با poco x6 pro فرق داره، ورژن معلومی با اینجور گوشی ها مقایسه میشه اما ورژن پرو گوشی از a55 سامسونگ هم بهتره

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
TAHA IRAN1390

اقا شما اعصاب تدم رو خورد میکنید a35 هم در حد poco x6 نیست بد شما با a25 مقایسه میکنید x6 باید با a54 مقایسه شه

۱۵ خرداد ۱۴۰۳
    mohammad1488

    دوست عزیز poco x6 معمولی خیلی با poco x6 pro فرق داره، ورژن معلومی با اینجور گوشی ها مقایسه میشه اما ورژن پرو گوشی از a55 سامسونگ هم بهتره

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۳