مقایسه Redmi Note 12s با Poco X5 شیائومی

در بازه قیمتی 8 تا 10 میلیون تومان برای خرید از برند شیائومی 2 گزینه بسیار جذاب وجود داره، شیائومی ردمی Note 12S و Poco X5 که هر کدوم نقاط مثبت و منفی خاص خودشون رو دارند. حالا اگه قصد خرید در این بازه قیمتی رو داشته باشید، شاید برای انتخاب از بین این دو گزینه دچار سردرگمی شده باشید و نمی دونید کدوم گوشی میتونه برای شما کاربردی تر و مناسب تر باشه و به نسبت قیمت امکانات و قابلیت های بیشتری رو در اختیار شما میزاره. پس با مقایسه گوشی Redmi Note 12s با Poco X5 شیائومی همراه موبونیوز باشید تا گزینه مناسب رو با توجه به قیمت و عملکرد انتخاب کنید.

 

مقایسه طراحی Poco X5 با Redmi Note 12s

در این بخش تفاوت خیلی خاصی بین کیفیت ساخت و نوع ساختار بدنه بین دو گوشی وجود نداره. هر دو کاملا از پلاستیک ساخته شدن که کیفیت ساخت قابل قبولی داره و توی دست خیلی حس ارزون بودن نمیده. هر دو از یه ساختار خمیده در پنل پشتی استفاده میکنن که باعث میشه بهتر توی دست قرار بگیرند. قسمت پشتی هر دو گوشی به صورت براق ساخته شده که حسی شبیه به گلس به شما میده و تا حدودی راحت کثیف میشه. به خاطر اندازه کوچیک تر گوشی Note 12s وزن کمتر 176 گرمی به نسبت 189 گرمی گوشی X5 پوکو داره و گوشی خوش دست و سبک تری به حساب میاد و اگه خوش دستی برای شما اهمیت بیشتری داره گزینه ردمی میتونه جذاب تر باشه. از لحاظ قطر خیلی تفاوت خاصی بین دو گوشی نیست و هر دو حدود 8 میلی متر قطر دارند که در کنار وزن مناسب باعث میشه در استفاده طولانی مدت فشار زیادی به دست شما وارد نشه، البته گوشی ردمی به خاطر وزن کمتر وضعیت بهتری در این بخش داره. فریم هر دو از پلاستیک مات و تختی ساخته شده که حس خوبی داره و خیلی تیز نیست و فشار زیادی موقع استفاده به دست وارد نمیکنه.

مشخصات طراحی redmi note 12s شیائومی

رنگبندی به کار رفته برای گوشی ردمی جذاب تره و رنگ های با حالی داره و در کنار اندازه کوچیک تر گوشی میتونه برای خانم ها گزینه مناسب تری باشه. یه تفاوت دیگه در نوع و ظاهر دوربین هاست. گوشی ردمی از یه جزیره دوربین مستطیلی شکل استفاده میکنه که سه دوربین اصلی و فلش LED رو در خودش جا داده و یه بخش مشکی شکل در کنارش قرار گرفته که نوشته 108 مگاپیکسلی لنز اصلی در این بخش حک شده. گوشی پوکو X5 از یه جزیره دوربین با طراحی مربعی شکل استفاده میکنه که سه لنز دوربین به صورت مثلثی درونش قرار گرفتن و فلش LED و نوشته 48 مگاپیکسلی لنز اصلی در کنار این سنسورها جا خوش کرده. خط مستطیلی شکل کشیده معروف پوکو هم کل بخش بالای گوشی و جزیره دوربین رو در برگرفته. حسگر اثر انگشت روی هر دو گوشی با دکمه پاور ترکیب شده که سرعت و دقت مناسبی هم دارند.

هر دو گوشی از یه نمایشگر تخت با حاشیه مناسب اما نسبتا زیاد از پایین استفاده میکنن که به نسبت قیمت طراحی و ظاهر مناسبی داره. دوربین سلفی هم توی یه پانچ هول وسط نمایشگر قرار گرفته. گوشی ردمی نوت 12 اس از گواهی IP و یا محافظ نمایشگر پیش فرض خاصی استفاده نمی کنه اما پوکو برای گوشی X5 از گواهی IP53 که مقاومت مناسبی در مقابل پاشیدن قطرات آب و گوریلا گلس 3 که محافظت مناسبی در مقابل خط و خش داره استفاده کرده و در این مورد از گوشی ردمی عملکرد بهتری از خودش نشون میده.

از لحاظ ظاهری هر دو گوشی خیلی گزینه های خاص و جذاب و به روزی نیستند اما طراحی مناسب و کیفیت ساخت قابل قبول با توجه به قیمت باعث میشه در این بخش عملکرد مناسب و تقریبا یکسانی داشته باشند، اما گوشی poco X5 به خاطر استفاده از گواهی IP53 و گوریلا گلس 3 یه مقداری کیفیت ساخت بالاتری پیدا میکنه اما گوشی ردمی Note 12s به خاطر اندازه و وزن کمتر گوشی خوش دست تریه و برای استفاده طولانی مدت و دست های کوچیک تر میتونه گزینه مناسب تری باشه.

مقایسه طراحی Poco X5 با Redmi Note 12s

در ادامه ببینید:

مقایسه صفحه نمایش پوکو X5 با Redmi Note 12s

در این بخش هم از لحاظ کیفیت و نوع پنل و هم از لحاظ اندازه تفاوت های زیادی بین دو گوشی وجود داره که میتونه کفه ترازو رو به نفع یکی تغییر بده. گوشی پوکو X5 از یه نمایشگر بزرگ 6.67 اینچی با پنل سوپر امولد و رزولوشن 1080 استفاده میکنه که رفرش ریت 120 هرتزی هم داره اما گوشی ردمی Note 12s یه نمایشگر 6.43 اینچی با رزولوشن 1080 داره و پنل امولد و رفرش ریت 90 هرتزی داره. از لحاظ کیفیت، جزئیات تصویر و ترکیب رنگ هر دو گوشی عملکرد مناسبی دارند اما گوشی پوکو به خاطر رفرش ریت 120 هرتزی میتونه تجربه روون تری به شما ارائه بده. از لحاظ روشنایی هم گوشی پوکو برنده به حساب میاد و در حالت خودکار میتونه تا 730 نیت افزایش پیدا کنه اما گوشی ردمی تا حدود 630 نیت به صورت خودکار میتونه افزایش پیدا کنه که باعث میشه تجربه کار با گوشی Poco X5 در محیط های روشن و بیرون از خونه بهتر باشه.

از قابلیت های HDR و دالبی ویژن روی هر گوشی خبری نیست و برای داشتن این ویژگی ها باید سراغ نسخه های پرو گوشی ها برید. نرخ به روز رسانی هر دو گوشی هوشمند نیست و باید به صورت دستی بین حالت های مختلف سوییچ کنید. گوشی Redmi Note 12s از تاچ سمپلینگ 180 هرتزی استفاده میکنه که این عدد برای گوشی پوکو 240 هرتزه که باعث میشه عملکرد گوشی X5 در بازی ها هم بهتره باشه و یه مقداری پاسخ دهی بهتری به دستورات شما داشته باشه. در مجموع گوشی Poco x5 در این بخش امکانات بیشتری رو در اختیار مخاطب قرار میده و در کل گزینه بهتری برای افرادی که دنبال یه نمایشگر مناسب و روون توی بازه قیمتی 8 تا 10 میلیون تومان هستن، به حساب میاد.

 

مقایسه باتری Poco X5 با شیائومی ردمی Note 12s

هر دو گوشی از یه باتری 5000 میلی‌ آمپر ساعتی استفاده میکنن که در استفاده معمولی و روزمره حدود یک روز کامل به شما شارژ میده، البته اگه استفاده سنگینی از گوشی داشته باشید ممکنه آخر روز نیاز به شارژ مجدد پیدا کنید. در این بخش خیلی تفاوت خاصی بین شارژدهی دو گوشی وجود نداره، البته گوشی پوکو به خاطر پردازنده جدیدتر شارژدهی بهتری در استفاده های سنگین مثل بازی کردن داره و میتونه با مصرف انرژی کمتر و داغ شدن کمتر شما رو همراهی کنه.

در بخش آداپتور و سرعت شارژ هم تفاوت خیلی خاصی بین دو گوشی وجود نداره، شیائومی برای هر دو گوشی از یه آداپتور 33 واتی استفاده کرده که داخل پک محصول قرار گرفته و نیازی به هزینه مجزا نیست. توی نیم ساعت 63 درصد از باتری گوشی پوکو شارژ میشه که برای گوشی ردمی نوت 12 اس حدود 55 درصده و شارژ کامل هر دو گوشی حدود یک ساعت و 10 دقیقه زمان میبره که گوشی پوکو X5 حدود 5 6 دقیقه سریعتر شارژ میشه. در مجموع گوشی پوکو در این بخش با یه اختلاف کوچیک که بیشتر مربوط به پردازنده میشه، هم در شارژدهی و هم سرعت شارژ برنده این بخش میشه.

 

مقایسه دوربین شیائومی پوکو X5 با Note 12s

پوکو از یه دوربین سه گانه ۴۸ مگاپیکسلی اصلی، ۸ مگاپیکسلی اولترا واید و ۲ مگاپیکسلی ماکرو برای گوشی X5 استفاده کرده. عکس های لنز اصلی جزئیات و ترکیب رنگ مناسبی دارند اما به نسبت نویز زیادی توی اونها دیده میشه و یه مقداری دینامیک رنج اونها مشکل داره. لنز اولترا واید عکس های با جزئيات مناسبی میگیره اما مثل لنز اصلی به نسبت نویز زیاد و دینامیک رنج محدودی داره. عکس های لنز ماکرو تا حدودی فانتزی هستند و خیلی تعریفی ندارند و نباید انتظار جزئیات و رنگ های خوبی رو از این لنز داشته باشید. دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی به نسبت جزئیات مناسبی میگیره و دینامیک رنج خوبی داره اما کمی نویز توی عکس های این لنز دیده میشه. فقط با کیفیت ۱۰۸۰ و ۳۰ فریم چه در بخش سلفی و چه در بخش لنز اصلی میتونید فیلمبرداری کنید که جزئیات و کنتراست تصویر مناسبی رو به شما میده، اما رنگ ها کمی بی روح هستند و کمی دینامیک رنج محدوده. لرزشگیر دیجیتالی هم خیلی عملکرد خاص و خفنی نداره.

گوشی ردمی از یه دوربین سه گانه مشابه گوشی پوکو استفاده میکنه که فقط لنز اصلی متفاوته و یه سنسور 108 مگاپیکسلی رو اینجا میبینیم و بقیه سنسورهای فرعی اولترا واید و ماکرو مشابه گوشی رقیب هستند. عکس های لنز اصلی جزئیات و شارپنس متوسط رو به خوبی داره اما وایت بالانس و دینامیک رنج بسیار خوبی داره و عکس های جذابی رو به شما تحویل میده. در نور کم عکس های خوبی تحویل شما نمیده، نویز زیاد و دینامیک رنج بدی توی عکس ها دیده میشه. عکس های پرتزه کیفیت و شارپنس مناسبی داره و گاهی اوقات در تشخیص سوژه های خیلی سخت خطا پیدا میکنه. عکس های لنز اولترا واید به نسبت لنز اصلی افت محسوسی توی شارپنس و جزئیات داره و توی گوشه ها به هم ریختگی دیده میشه. لنز ماکرو هم بیشتر عملکرد فانتزی داره و نمیتونه عکس های خیلی جذابی ثبت کنه. مثل گوشی رقیب فقط کیفیت 1080 با 30 فریم برای فیلمبرداری لنز های اصلی و سلفی در نظر گرفته شده که کیفیتی نزدیک به بخش عکاسی داره و جزئیات مناسب با وایت بالانس خوب در این بخش دیده میشه. لرزشگیر دیجیتالی هم استفاده شده ولی خیلی عملکرد خفنی نداره. عکس های لنز سلفی 16 مگاپیکسلی کیفیت مناسب و قابل قبولی داره و به نسبت قیمت میتونه شما رو راضی نگه داره.

در مجموع به جز لنز اصلی و سلفی در گوشی ردمی Note 12s تفاوت خیلی خاصی بین دو گوشی وجود نداره و با اینکه عکس های این دو لنز در گوشی ردمی نسبتا جزئیات و ترکیب رنگ خوبی رو به نمایش میزارند اما تفاوت دو گوشی در این بخش خیلی کمه، اما اگه دنبال دوربین بهتری هستید، گوشی Redmi Note 12s میتونه گزینه مناسب تری باشه.

 

مقایسه سخت افزار و نرم افزار پوکو X5 و شیائومی ردمی Note 12s

گوشی X5 از تراشه اسنپدراگون 695 استفاده میکنه که برای گوشی Poco X4 Pro هم استفاده شده بوده اما هنوز در استفاده معمولی عملکرد مناسبی داره و میتونه توی بازی ها با جزئیات معمولی فریم قابل قبولی رو به شما بده اما در استفاده در برنامه ها و بازی های سنگین فریم کمتری میتونه بده. در استفاده طولانی مدت هم خیلی داغ نمیکنه و دچار لگ و باگ خیلی زیادی نمیشه و به نسبت گزینه ردمی حدود 15 16 درصد در بنچمارک های مختلف عملکرد بهتری از خودش نشون میده. قابلیت 5G هم داره که گوشی رقیب ازش بی بهره است و برای افرادی که دنبال این قابلیت در گوشی های با قیمت پایین تر هستند گزینه اقتصادی و مناسبی باشه.

گوشی ردمی Note 12s از تراشه مدیاتک هلیو G96 استفاده میکنه که قابلیت 5G نداره و همون تراشه استفاده شده در نسل قبلی، یعنی گوشی ردمی Note 11s هستش. البته هنوز عملکرد خوبی در استفاده روزمره داره و توی بازی ها هم میتونه با جزئیات متوسط و یا پایین فریم مناسبی بده و تجربه با لگ و باگ کمی داشته باشه. البته به نسبت گوشی پوکو یه مقداری دماش در استفاده طولانی مدت بیشتر میشه و به خاطر داشتن پردازنده 12 نانومتری خیلی مصرف انرژی بهینه ای نداره و در استفاده های سنگین و طولانی مدت زودتر شارژ خالی میکنه.

هر دو گوشی با ۶/۸ گیگ رم عرضه میشن اما گوشی ردمی علاوه بر حافظه های ۱۲۸/۲۵۶ گیگابایتی از نوع UFS 2.2 که برای گوشی X5 هم استفاده شده، یه نسخه 64 گیگابایتی هم داره. گوشی Poco X5 از درگاه سیم کارت هیبریدی استفاده میکنه و میتونه به صورت همزمان از یه سیم کارت و یه کارت حافظه جانبی پشتیبانی کنه اما گوشی Redmi Note 12s یه درگاه کارت حافظه مجزا داره که امکان استفاده همزمان از دو سیم کارت و یه کارت حافظه جانبی رو به شما میده و میتونید با خیال راحت مقدار حافظه ذخیره سازی رو در آینده افزایش بدید.

گوشی ردمی Note 12s به صورت پیش فرض از اندروید 13 و MIUI 14 استفاده میکنه که یه تجربه به روز رو میتونه به مخاطب بده، اما گوشی Poco X5 به صورت پیش فرض با اندروید ۱۲ و MIUI 13 عرضه شده که امکان ارتقا به اندروید 13 و MIUI 14 رو داره ولی چون هر دو گوشی حدود 2 سال پشتیبانی نرم افزاری دریافت میکنن، گوشی Poco X5 در طولانی مدت رابط کاربری قدیمی تری در مقایسه با رقبا خواهد داشت. در کل شیائومی در بخش آپدیت نرم افزاری یه مقداری به نسبت گوشی های سامسونگ و دیگر برندها عملکرد عجیب و غریب و خاصی داره و با اینکه قول دو سال آپدیت نرم افزاری رو برای این گوشی های داده اما اینکه کی و به چه صورت این آپدیت ها عرضه بشن هنوز دقیق معلوم نیست. هر دو گوشی یه تجربه نرم افزاری مشابه رو به شما میدن و امکانات شخصی سازی خاص شیائومی در هر دو گوشی دیده میشه، اما گوشی ردمی احتمالا در طولانی مدت گوشی به روز تری به حساب بیاد.

هر دو گوشی از تراشه های نسل قبلی استفاده میکنند و با اینکه عملکرد به نسبت خوبی دارند اما در مقایسه با گوشی های سامسونگی امسال پیشرفت خیلی خوبی رو شاهد نیستیم و با توجه به ترکیب عجیب در نظر گرفته شده برای بخش نرم افزاری و پشتیبانی کم، گوشی های شیائومی امسال در این بازه خیلی به نسبت رقبای دیگه خیلی خفن تر و خاص نیستند، اما در مقام مقایسه گوشی پوکو X5 به خاطر پردازنده نسبتا قوی تر میتونه گزینه بهتری برای استفاده های سنگین تر مثل بازی کردن باشه.

 

مقایسه عملکرد اسپیکر گوشی Poco X5 و Redmi Note 12s

گوشی Poco X5 از یه اسپیکر مونو استفاده میکنه که یه مقداری در این بازه عجیبه. بلندی صدای مناسبی داره که حتی به نسبت گوشی رقیب صدای بلندتری داره اما کیفیت خیلی خوب نیست و بیس خیلی زیادی نداره. در صداهای بیشینه هم مقداری نویز داره. گوشی ردمی Note 12s از یه اسپیکر استریو با بلندی مناسب و متوسط استفاده میکنه که به نسبت گوشی پوکو کیفیت و تفکیک صدای بهتری داره. البته هنوز بیس خیلی خوبی نداره. برای هر دو گوشی هم از جک 3.5 میلیمتری استفاده شده و برای استفاده از هندزفری یا هدست های سیم دار نیازی به تبدیل خاصی ندارید.

 

کدوم گوشی ارزش خرید داره؟

گوشی ردمی Note 12s در بخش طراحی گوشی خوش دست تر و سبک تری به حساب میاد و برای استفاده طولانی مدت گزینه بهتری هستش اما یه مقداری در زمینه کیفیت ساخت بازی رو به گوشی X5 به خاطر داشتن گوریلا گلس 3 و گواهی IP53 میبازه. در بخش صفحه نمایش هم نمیتونه خیلی عملکرد خوبی ازش خودش نشون بده و گوشی X5 پوکو با داشتن یه نمایشگر بزرگتر و با رفرش ریت و روشنایی بیشتر تیک این بخش رو به دست میاره. گوشی ردمی به خاطر داشتن پردازنده قدیمی تر و ضعیف تر در این بخش رقابت رو به گوشی پوکو X5 میبازه اما تفاوت بین دو گوشی خیلی زیاد و فاحش نیست و در حد 10 15 درصد قرار داره و در استفاده معمولی و روزمره تفاوت خیلی خاصی احساس نمیشه. در بخش باتری با اینکه از لحاظ سخت افزاری امکانات یکسانی دارند و شارژدهی و سرعت شارژ تقریبا نزدیکی دارند، به خاطر استفاده گوشی پوکو از تراشه اسنپدراگون 6 نانومتری در استفاده های سنگین مثل بازی شارژدهی بهتری رو میتونه از خودش نشون بده و یه مقدار (در حد 5 6 دقیقه) سریع تر شارژ میشه. گوشی ردمی در بخش دوربین، به خصوص لنز اصلی و سلفی عملکرد بهتری داره و میتونه برای طرفداران به عکاسی گزینه مناسب‌تری باشه. در بخش اسپیکر هم با اینکه بلندی کمتری به نسبت گوشی رقیب داره، اما با داشتن اسپیکر استریو میتونه صدای شفاف تر و با کیفیت بهتری رو به گوش شما برسونه.

اما برسیم به ارزش خرید به نسبت قیمت، گوشی Redmi Note 12s شیائومی در شهریور 1402 برای نسخه با رم و حافظه 8/256 که در ایران موجوده، حدود 8.3 میلیون تومان قیمت داره اما گوشی Poco X5 شیائومی برای نسخه مشابه حدود 10 میلیون قیمت داره و برای خرید این گوشی باید حدود 1.7 میلیون تومان بیشتر هزینه کنید و با توجه به موارد گفته شده، این اختلاف قیمتی برای داشتن یه پردازنده با عملکرد 10 15 درصد بهتری اون هم در بازی ها و داشتن یه نمایشگر 120 هرتزی شاید برای همه منطقی نباشه و اگه اهل بازی هستید و شارژدهی مناسب تر و کیفیت بهتر در بازی ها براتون اهمیت بیشتری داره سراغ این گوشی برید، در غیر این صورت ردمی نوت 12 اس با قیمت کمتر، هم گوشی خوش دست تری هست و هم یه مقداری دوربین بهتری داره و اسپیکر استریو استفاده شده صدای بهتری به گوش شما میرسونه و میتونه در استفاده روزمره و یا تماشای فیلم همراه بهتر و اقتصادی تری باشه.

نویسنده : mobo.news
تاریخ انتشار 10 ماه پیش
تعداد نظرات : 30
5/ 4.6

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
afsheen

پوکو رو بیشتر می پسندم

۱۴ مهر ۱۴۰۲
tahamousavi

مقایسه برای کاربرای متفاوته؛ کاربران گیمینگ و عادی…

۰۹ مهر ۱۴۰۲
Nurse

پوکو سرتره

۰۹ مهر ۱۴۰۲
godrati

نوت 12 خوبه

۰۵ مهر ۱۴۰۲