بررسی گوشی Xiaomi Poco X5

پوکو بعد از یک سال فاصله از عرضه گوشی‌های سری ایکس بالاخره 17 بهمن 1401، از گوشی Poco X5 رونمایی کرد؛ عملکرد و بررسی Poco X5 شیائومی از اونجایی که رقیب گوشی Redmi Note 12 محسوب میشه و یک میان رده اقتصادی است، برای طرفداران شیائومی اهمیت خیلی زیادی داره. گوشی پوکو X5 با حدود قیمتی 250 دلار به بازار جهانی عرضه و وارد بازار ایران شده. می‌خواییم ببینیم این گوشی جذاب و اقتصادی با قابلیت پشتیبانی از دو سیم‌کارت و گواهی IP53 که با قیمت کمتر، شباهت زیادی به Poco X4 Pro 5G داره، چطور عملکردی داره.

با بررسی گوشی Xiaomi Poco X5 5G همراه موبونیوز باشید تا ببینید که آیا پوکو ایکس 5 شیائومی ارزش خرید خوبی داره؟ و آیا می‌تونه رتبه اول بهترین گوشی بازه قیمتی خودش رو به دست بیاره یا نه؟

 

بررسی Poco X5 شیائومی از نظر طراحی و کیفیت ساخت

طراحی گوشی Poco X5 کمی از نسخه‌های قبلی سری ایکس پوکو فاصله گرفته و با حفظ ژن خودش بسیار شبیه به سری Redmi Note 12 شده. برآمدگی و چینش دوربین‌ها دقیقا مثل نسخه ردمی ساخته شده و انگار همان بدنه گوشی ردمی است و فقط لوگو POCO روی اون حک شده.

بررسی طراحی شیائومی Poco X5

رنگ‌بندی گوشی پوکو X5 شامل 3 رنگ مختلف است که عبارتند از:

  • Jaguar Black (مشکی)
  • Wildcat Blue (آبی)
  • Supernova Green (سبز)

هر کدام از این رنگ‌ها زیبایی خاص خودشون رو دارند. در ادامه بخش‌های مختلف طراحی این گوشی رو بررسی می‌کنیم:

 

کیفیت بدنه پوکو X5

گوشی به خاطر استفاده از پلاستیک نسبتا سبک است و حدود 189 گرم وزن داره که در استفاده خیلی حس بهتری داره ولی ممکنه حس ارزان و چیپ بودن بهتون دست بده.

گوشی پوکو ایکس 5 شیائومی 189 گرم وزن داره.

البته هنوز متریال استفاده شده کیفیت مناسبی داره و از گوشی‌های سامسونگ در این رده قیمتی حس بهتری رو منتقل می‌کنه.

 

بررسی طراحی پنل پشتی گوشی Poco X5

در طراحی پنل پشتی این گوشی لوگوی 5G در قسمت پایینی و سمت راست حک شده. برخلاف نسخه سال قبل، قاب پشتی از پلاستیک براق و صیقل خورده استفاده می‌کنه و از خطوط و طراحی‌های اضافه خبری نیست و خیلی ساده ساخته شده. رد اثر انگشت و لکه هم خیلی مشخص نیست. قسمت پشتی طراحی خمیده‌ای داره تا گوشی راحت‌تر در دست شما قرار بگیره و در استفاده طولانی مدت خیلی اذییتون نکنه.

 

طراحی دوربین‌های گوشی ایکس 5

سه تا دوربین اصلی به همراه فلش LED و نوشته 48MP در یه برآمدگی مستطیلی شکل در پشت گوشی قرار گرفتن که با یه محافظ فلزی از باقی بدنه جدا میشن. کل این قسمت هم با بخش مشکی شکلی که امضای کار گوشی‌های پوکو به حساب میاد و لوگو POCO، کل عرض قسمت پشتی رو در برگرفته.

 

طراحی اطراف بدنه پوکو Poco X5

فریم پلاستیکی مات است و از یه طراحی تخت استفاده می‌کنه. بالای گوشی میکروفون، جک 3.5 میلی متری صدا و فرستنده مادون قرمز و روی لبه چپ درگاه سیم‌کارت قرار داره که به صورت هیبریدی استفاده شده و اجازه استفاده هم‌زمان از یه سیم و یه کارت حافظه جانبی رو میده. پایین گوشی تک اسپیکر، پورت تایپ سی و میکروفون و سمت راست هم دکمه کم و زیاد کردن صدا و دکمه پاور قرار داره که با حسگر اثر انگشت ترکیب شده و دقت و سرعت مناسبی داره.

 

استاندارد محافظتی پوکو X5

با بررسی گوشی پوکو X5 شیائومی متوجه شدیم که در این گوشی از گواهی IP53 استفاده شده. این گواهی تا حدودی گوشی رو در مقابل نفوذ ذرات، گرد و غبار و مایعات مقاوم می‌کنه و برای محافظت صفحه نمایش هم از گوریلا گلس 3 استفاده شده. صفحه نمایش هم طراحی مناسبی با توجه به قیمت گوشی داره، ولی حاشیه اون به خصوص در پایین صفحه نسبتا زیاد است. دوربین سلفی هم در یه پانچ هول وسط صفحه قرار داره.

بررسی استاندارد محافظتی گوشی پوکو X5

طراحی با اینکه جدید نیست و میشه گفت ری برند شده Redmi Note 12 به حساب میاد، هنوز طراحی جذاب و مناسبی داره و با توجه به قیمت گوشی Poco x5 از لحاظ کیفیت ساخت و خوش دست بودن هم واقعا راضی‌کننده است.

 

بررسی گوشی Xiaomi Poco X5 از نظر صفحه نمایش

پوکو X5 صفحه نمایش 6.67 اینچی امولد با رزولوشن 1080 جزئیات خوب به همراه رنگ‌های طبیعی و با کنتراست خوبی داره و هیچ ایراد خاصی نمیشه ازش گرفت. شاید فقط پشتیبانی نکردن از قابلیت HDR برای بعضی افراد که خیلی اهل تماشا محتوای ویدیو باکیفیت هستند، اذیت کننده باشه.

ویژگی های صفحه نمایش گوشی Xiaomi Poco X5

نرخ به‌روزرسانی 120 هرتزی باعث میشه تجربه استفاده از گوشی روان باشه اما باید اون رو به صورت دستی بین 60 و 120 عوض کنید و بین روان بودن صفحه نمایش و مصرف باتری یکی رو انتخاب کنید.

روشنایی صفحه نمایش هم با توجه به قیمت، خیلی خوب است و در حالت دستی تا 460 نیت و در حالت خودکار تا 730 نیت بالا میره. در نتیجه بدون مشکل خاصی می‌تونید از این گوشی زیر نور زیاد و زیر آفتاب مستقیم استفاده کنید.

برای پاسخ‌دهی بهتر صفحه نمایش از تاچ سمپلینگ 240 هرتزی برای این گوشی استفاده شده که باعث میشه در بازی‌ها سرعت واکنش نسبتا بهتری داشته باشید.

بررسی نرخ پاسخ دهی نمایشگر poco x5 5g

در مجموع صفحه نمایش گوشی Poco X5 جزئیات و عملکرد خوبی داره و باعث میشه تجربه استفاده از گوشی خوب و روان باشه.

 

نقد و بررسی باتری و شارژدهی Poco X5 شیائومی

باتری 5000 میلی آمپر ساعتی عملکرد مشابهی با گوشی Poco X4 Pro داره ولی مقداری مصرف باتری اون در استفاده عادی و روزمره مثل تماشای ویدیو و وب گردی بهبود پیدا کرده. برای شارژ کردن این گوشی هم مثل گوشی ردمی نوت 12 از یه آداپتور 33 واتی که داخل جعبه قرار داره، استفاده میشه.

بررسی باتری گوشی Poco X5 5G شیائومی

برای جمع‌بندی بررسی پوکو X5 شیائومی در بخش باتری میشه گفت:

  • پوکو ایکس 5 در استفاده معمولی یه روز شارژ رو میده و می‌تونید به راحتی حدود 8 تا 9 ساعت اسکرین تایم رو ازش بگیرید.
  • سرعت شارژ هم با توجه به باقی گوشی‌های این بازه قیمتی مناسب است و توی نیم ساعت حدود 63 درصد باتری رو شارژ می‌کنه و شارژ کامل اون هم حدود یک ساعت زمان می‌بره.

بخش باتری این گوشی کم و کاستی نداره و با اینکه نسبت به گوشی‌های قدیمی‌تر شیائومی خیلی بهبود زیادی نداشته اما وضعیت بهتری نسبت به گوشی‌های سامسونگ در این بازه قیمتی داره.

 

بررسی دوربین پوکو X5 شیائومی

دوربین گوشی پوکو X5 علاوه بر شباهت ظاهری، در بخش فنی هم دقیقا مشابه گوشی ردمی نوت 12 عمل کرده.

بررسی عملکرد دوربین شیائومی Poco X5

این گوشی از همان دوربین سه گانه پشت معروف و یک دوربین سلفی استفاده کرده که عبارتند از:

  • دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی
  • دوربین اولترا واید 8 مگاپیکسلی
  • دوربین ماکرو 2 مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی

در ادامه به شرح مختصر هر یک از دوربین‌های گوشی Poco X5 می‌پردازیم:

 

عملکرد دوربین اصلی پوکو Poco X5

لنز اصلی در نور مناسب به صورت پیش‌فرض عکس‌های 12 مگاپیکسلی ثبت می‌کنه. عکس‌های ثبت شده کیفیت خوبی دارند، جزئیات مناسب و قابل قبولی رو به نمایش می‌ذارن و رنگ‌ها هم خوب و واقعی پردازش میشن. عکس‌ها حس کمی گرما و روشنایی رو به شما میده ولی نسبتا نویز زیادی داره و دینامیک رنج اون هم کم است.

عکس‌های پرتره با دوربین اصلی و به صورت 12 مگاپیکسلی ثبت میشن. در این گوشی شناسایی سوژه و حذف پس زمینه نسبتا خوب انجام میشه و کیفیت قابل قبولی داره.

 

عملکرد دوربین اولترا واید و ماکرو Poco X5

عکس‌های لنز اولترا واید با توجه به قیمت گوشی، مناسب است و جزئیات خوب و رنگ‌های قابل قبولی رو ثبت می‌کنه؛ اما نویز زیادی داره و دینامیک رنج اون مثل سنسور اصلی کم است.

عکس‌های لنز ماکرو خوب نیستند، بیشتر جنبه فانتزی دارند، جزئیات و دینامیک رنج کمی هم دارند.

 

عملکرد دوربین‌ها در نور کم

عملکرد دوربین و کیفیت عکس‌ها در نور کم خوب است، سایه‌ها نسبتا نویز داره ولی دینامیک رنج مناسب است. با روشن کردن نایت مد نور عکس‌ها بهتر و سایه‌ها روشن‌تر میشه و کمی هم دستکاری نرم‌افزاری باعث میشه جزئیات یه کم به صورت مصنوعی دیده بشه.

 

عملکرد دوربین سلفی پوکو X5

دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی عملکرد بدی نداره، جزئیات و دینامیک رنج اون مناسب است ولی کمی نویز داره.

در ادامه بررسی دوربین گوشی Xiaomi Poco X5، عملکرد این گوشی رو در بخش فیلمبرداری می‌سنجیم.

 

فیلمبرداری با گوشی پوکو ایکس 5

کیفیت فیلمبرداری در هر دو دوربین اصلی و سلفی فقط با کیفیت 1080 و 30 فریم بر ثانیه انجام میشه و از رزولوشن‌های بالاتر به خاطر پردازنده نسبتا قدیمی‌تر خبری نیست. جزئیات و دیتیل فیلم‌ها با توجه به رنج قیمتی مناسب است و رنگ‌ها کنتراست بالایی دارند اما کمی سرد و بی‌روح به نظر می‌رسند‌ و دینامیک رنج هم محدود است. لرزشگیر دیجیتالی هم خیلی خوب نیست و عملکرد مناسبی نداره.

در مجموع عملکرد دوربین معمولی است و با توجه به قیمت مناسب و کاربردی است.

 

بررسی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری Xiaomi Poco X5

پردازنده نسبتا قدیمی اسنپدراگون 695 که در گوشی پوکو X4 Pro استفاده شده اینجا هم دیده میشه این پردازنده خیلی قدرت پردازشی بالایی نداره و از فیلمبرداری 4K پشتیبانی نمی‌کنه اما قابلیت 5G رو به همراه داره.

بررسی عملکرد پردازشی پوکو X5

در مجموع اگه بخواییم عملکرد سخت‌افزاری این گوشی رو خلاصه کنیم، باید بگیم:

  • عملکرد پردازنده در فعالیت روزمره و رابط کاربری همه چی رو روان و خوب اجرا می‌کنه و مشکلی در این بخش دیده نمیشه.
  • در اکثر بازی‌ها هم می‌تونه با جزئیات متوسط و معمولی فریم خوبی بگیره ولی اگه جزئیات رو بالاتر ببرید کمی تجربه بازی بد میشه.
  • در بازی‌های نسبتا سنگین گرافیکی، برای گرفتن فریم بهتر، باید کمی جزئیات رو کاهش داد.

این گوشی در دو نسخه با 6/8 گیگ رم و 128/256 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی عرضه میشه و می‌تونه اکثر نیازهای رو تو بازه قیمتی خودش برآورده کنه.

 

بررسی رابط کاربری و پشتیبانی نرم‌افزاری گوشی Poco X5 شیائومی

پوکو X5 شیائومی به طور پیش‌فرض از رابط کاربری از MIUI 13 و اندروید 12 استفاده می‌کنه. فعلا خبری از MIUI 14 برای این گوشی نیست ولی به احتمال زیاد در آینده برای این گوشی هم عرضه بشه.

در رابط کاربری این گوشی هنوز یه سری مشکلات و باگ‌های قدیمی‌تر شیائومی دیده میشن و از بهبودهای ایجاد شده در نسخه 14 مثل بهبود مصرف رم، سرعت رابط کاربری، کاهش برنامه‌های تبلیغاتی و افزایش برنامه‌های از پیش نصب شده قابل حذف، خبری نیست. البته امکانات شخصی‌سازی مناسب و قابل قبولی داره و تجربه استفاده ازش هم روان و مناسب است ولی بعضی باگ‌های این رابط ممکنه در طولانی مدت کمی اذیت کننده باشه.

 

بررسی Poco X5 در بخش اسپیکر

در این گوشی از اسپیکر استریو خبری نیست که کمی در این بازه قیمتی برای یه گوشی شیائومی عجیب است. بلندی صدا خوب است اما کیفیت اون خیلی مناسب نیست و بیس آنچنانی نداره و در صداهای بالا هم کمی نویز دیده میشه. در عوض جک 3.5 میلی متری هنوز حذف نشده که می‌تونه برای بعضی کاربرها نکته مثبتی به حساب بیاد.

 

آیا گوشی پوکو X5 ارزش خرید داره؟

با بررسی Poco X5 شیائومی متوجه شدیم که این گوشی نسبت به پوکو X4 Pro قیمت اقتصادی‌تری داره اما از لحاظ بدنه، دوربین و شارژر کمی پسرفت کرده. شیائومی با تولید این گوشی قصد داره در بازه قیمتی گوشی‌های میان رده اقتصادی حرف بیشتری برای گفتن داشته باشه. همین‌طور برای افرادی که خیلی با گوشی‌های سری ردمی در این بازه قیمتی مثل ردمی نوت 12 جور نیستند، با یه قیمت پایین‌تر یه گزینه مناسب دیگه هم داشته باشه.

عملکرد کلی و نتیجه بررسی پوکو X5 در همه بخش‌ها خوب و قابل قبول بود و فقط از لحاظ دوربین خیلی حرف خاصی برای گفتن نداشت و در بقیه بخش‌ها با توجه به قیمت عملکرد مناسبی رو نشان داد؛ اما باید حواسمون به قیمت این گوشی که با توجه به شرایط بازار و نوسانات دلاری تغییر می‌کنه هم باشه تا ببینیم در مقابل گوشی‌های پرفروش بازار مثل ردمی شیائومی و سری A سامسونگ چه ارزش خریدی پیدا می‌کنه. معمولا قیمت گوشی شیائومی فاکتور برنده در رقابت با گوشی‌های سامسونگ است که باعث میشه ارزش خرید بیشتری داشته باشند.

حالا که تا آخر بررسی گوشی Xiaomi Poco X5 همراه ما بودید بگید نظر شما درباره این گوشی چیه؟ شما با قیمت تقریبا برابر سراغ کدام دسته از گوشی‌های شیائومی میرید؟ ردمی یا پوکو؟

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۲۹ اسفند, ۱۴۰۱

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 114
5/ 4.3

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

2r2e2z2a

بد نیست خدایی گوشیه اوکیییه

۱۰ دی ۱۴۰۲
boy.one

من دو تا گوشی خریدم a34 و poco x5 من داخل بازی های مختلف این دو تا رو با هم مقایسه کردم poco داخل همه بازی ها به ویژه کالاف گرافیک بیشتری میداد اما a34هم خوب بود ولی بعد حدودا 4 ماه کند شد ولی پوکو هنوز کند نشده حال من گوشی رو بردم ریست کرم ولی درست نشد

۱۰ مهر ۱۴۰۲
boy.one

من دو تا گوشی خریدم a34 و poco x5 من داخل بازی های مختلف این دو تا رو با هم مقایسه کردم poco داخل همه بازی ها به ویژه کالاف گرافیک بیشتری میداد اما a34هم خوب بود ولی بعد حدودا 4 ماه کند شد ولی پوکو هنوز کند نشده حال من گوشی a34رو بردم ریست کرم ولی درست نشد

۱۰ مهر ۱۴۰۲
soheylmehr

پوکو x5 گوشی بسیار خوبیه در این رنج قیمت و توی گیم براتون کم نمیزاره اما شاید توی قسمت دوربین کمی شما رو نا امید کنه ولی دوربین خیلی ضعیفی هم نداره
خریداری کنید و لذت ببرید

۰۸ مهر ۱۴۰۲
Mr-zaraban

به دوربینش که رسید دلمو زد!! آاقا چه وضعشه همون ردمی نوت 12 پرو فورجی بهتره که … واسه یه نمه پردازنده قوی گول نخوریم!؟!

۰۱ مهر ۱۴۰۲
Sahayan.ir

دوستان یه سوال داشتم لطفا جواب بدید ممنون.
بنظرتون poco x5 معمولی بگیرم یا یک ایفون se2020 دست دوم در حد نو؟؟

۲۸ شهریور ۱۴۰۲
    soheylmehr

    دوست عزیز نظر من اینه که شما میتونی یک پوکو x5 خرید کنی و یک موبایل خوب با قابلیت های خوب و جدید داشته باشی همینطور یک پردازنده قوی تا اینکه برید یک آیفون se2020 دست دوم بخری

    ۰۸ مهر ۱۴۰۲
    sina 1389

    پوکو X5 اگه دوربین خیلی قوی نمیخوای

    ۱۳ آبان ۱۴۰۲
Tahaa6151

گوشی خیلی خوبیه من دو سه ماهه دارم کارو براتون در میاره یکم دوربینش ضعیفه ولی برا گیم خوبه

۲۲ شهریور ۱۴۰۲
Tahaa6151

گوشی خیلی خوبیه من دو سه ماهه دارم کارو براتون در میاره

۲۲ شهریور ۱۴۰۲
tahamousavi

یه جورایی سعی کرده هم ردمی نوت 12 باشه هم پوکو ایکس 4 پرو…

۱۷ شهریور ۱۴۰۲
a.m110

خدایی خوب گوشی ای هستش

۱۳ شهریور ۱۴۰۲
mahan.at080

خوبه
..

۱۳ شهریور ۱۴۰۲
Amirhossein879

بد نیست گوشیه نازیه

۱۲ شهریور ۱۴۰۲
godrati

بدک نیس

۱۱ شهریور ۱۴۰۲
AliNajafiJahani

خداییش گوشی خوبیه 👌🏻

۱۰ شهریور ۱۴۰۲