بررسی مشخصات گوشی Moto G73 موتورولا

موتورولا که بعد از چند مدت غیبت در بازار گوشی های موبایل حالا با قدرت مجددا به این حوزه برگشته، گوشی های نسل جدید پرچمدار از سری Edge و گوشی های میان رده و اقتصادی سری G رو به تازگی معرفی کرده که بعد از چند ماه تاخیر، اکثر گوشی های تازه وارد این برند به بازار ایران راه پیدا کردند. در این پست قصد داریم گوشی Moto G73 جدیدترین میان رده موتورولا رو بررسی کنیم و ببینیم این گوشی 290 دلاری به نسبت قیمت و باقی رقبا ارزش خرید داره و میتونه برای کاربران ایران که باید هزینه های نسبتا زیادی رو برای خرید یه گوشی میان رده پرداخت کنن، بازدهی مناسبی داشته باشه یا نه؟ برای رسیدن به جواب این سوالات با بررسی مشخصات گوشی Motorola Moto G73 همراه موبونیوز باشید.

 

بررسی طراحی گوشی Motorola Moto G73

از لحاظ ظاهری با ویژگی های عجیب و غریبی در ساخت این گوشی طرف نیستیم. موتورولا از یه طراحی ساده و مثل باقی گوشی های عرضه شده امسالش استفاده کرده که خیلی چشمگیر نیست ولی طراحی قابل قبول و مناسبی داره. بدنه کاملا از پلاستیک ساخته شده و کیفیت ساخت مناسبی به توجه به قیمت داره. پنل پشتی طراحی ماتی داره که نسبتا راحت کثیف میشه. البته برای محافظت از گوشی و کثیف نشدن گوشی میتونید از قاب ژله ای شفاف قرار گرفته توی جعبه استفاده کنید. وزن گوشی خیلی زیادی نیست و حدود 181 گرم وزن داره و با اینکه بدنه یه مقداری لغزنده ساخته شده اما به خاطر کرو ها و خمیدگی هایی که توی این قسمت ایجاد شده گریپ مناسبی توی دست داره و در استفاده طولانی مدت هم فشار زیادی به دست شما وارد نمیکنه. قطر گوشی مناسبه و نه کمه و نه زیاد و موتورولا به خاطر نازک و سبک شدن بیش از حد به بخش باتری صدمه ای وارد نکرده، که توی بخش عملکرد باتری بیشتر در موردش صحبت میکنیم.

بررسی طراحی گوشی Motorola Moto G73

جزیره دوربین طراحی خیلی خاصی نداره و از یه بخش مستطیلی شکل با برآمدگی نسبتا کم استفاده شده و دوتا لنز اصلی گوشی به همراه فلش LED و نوشته های مگاپیکسل دوربین توی این جزیره دیده میشه. این قسمت یه طراحی شیشه ای مانند داره که تضاد جالبی با پنل پشتی ایجاد میکنه و در کل جلوه و ظاهر مناسبی داره. لوگو M موتو هم در وسط پنل پشتی دیده میشه.

فریم هم مثل پنل پشتی از پلاستیک ساخته شده که یه مقداری ظاهری شبیه به فلز داره. روی لبه راست دکمه های کم و زیاد کردن صدا و دکمه پاور دیده میشه که به عنوان حسگر اثر انگشت هم استفاده میشه و دقت و سرعت مناسبی داره. سمت چپ درگاه سیم کارت قرار گرفته که به صورت هیبریدی ساخته شده و از یه سیم کارت و یه کارت حافظه جانبی به صورت همزمان پشتیبانی میکنه. پایین گوشی اسپیکر اصلی، پورت تایپ سی، میکروفون و جک 3.5 میلیمتری صدا قرار داره. بالای گوشی هم لوگوی Dolby Atmos و یه میکروفون حذف نویز دیگه دیده میشه.

مشخصات بدنه گوشی موتورولا موتو جی 73

با اینکه گواهی رسمی IP نداره اما به گفته موتورولا در مقابل پاشیدن ذرات آب مقاومه. صفحه نمایش طراحی ساده و مناسبی داره و حدود 85.6 درصد از این بخش رو نمایشگر تشکیل میده و یه مقداری از پایین نمایشگر حاشیه زیادتری داره. دوربین سلفی توی یه پانچ هول قرار گرفته. گلس محافظ خاصی هم روی نمایشگر قرار نداره و باید یه مقداری مراقب این بخش باشید. در مجموع بخش طراحی نمره خوبی رو کسب میکنه و با اینکه مثل نسل قبل و یا بعضی گوشی های دیگه موتورولا با یه گوشی کوچیک و خیلی خوش دست و جمع و جور طرف نیستیم، اما به نسبت گوشی های هم رده طراحی و کیفیت ساخت مناسبی داره و گوشی نسبتا خوش دستی هم به حساب میاد.

 

بررسی صفحه نمایش Moto G73 موتورولا

صفحه نمایش خیلی خاص و عجیب و غریب نیست. یه نمایشگر 6.5 اینچی با رزولوشن 1080 رو اینجا میبنیم که رفرش ریت 120 هرتزی داره اما موتورولا به جای استفاده از یه پنل اولد یا امولد سراغ پنل IPS LCD برای این گوشی رفته که باعث میشه ترکیب و دقت رنگ ها خیلی خوب نباشه و رنگ های مشکی عمق کافی رو نداشته باشند. به خاطر LCD بودن پنل زاویه دید نسبتا محدودی داره و باید با زاویه مناسب به نمایشگر نگاه کنید تا کاملا جزئیات رو ببینید. از قابلیت HDR هم خبری نیست.

بررسی صفحه نمایش Moto G73 موتورولا

نرخ به روزرسانی 120 هرتزی تا حدودی باعث میشه تجربه کار با گوشی سریع تر بشه و یه مقداری محدودیت نوع پنل رو پوشش میده. حالت دینامیک هم داره و میتونه روی عددهای مختلف با توجه به نوع کاربری سوییچ کنه. روشنایی نمایشگر کمه و نهایتا میتونه تا حدود 500 نیت در حالت خودکار افزایش پیدا کنه که باعث میشه یه مقداری توی محیط های روشن کار با نمایشگر سخت بشه. در کل این بخش به نسبت قیمت و باقی رقبا خیلی نمره خوبی دریافت نمیکنه و تا حدودی ضعف داره.

 

مشخصات باتری گوشی موتورولا موتو جی 73

موتورولا از یه باتری 5000 میلی آمپری برای گوشی استفاده کرده که در کنار پردازنده با مصرف انرژی مناسب و نمایشگر LCD باعث میشه شارژدهی گوشی خوب و قابل قبول باشه. توی استفاده معمولی رو به سنگین به راحتی میتونه یک روز کامل شما رو همراهی کنه و عملکرد خوبی در این بخش از خودش نشون میده.

مشخصات باتری گوشی موتورولا موتو جی 73

برای شارژ گوشی از یه آداپتور 30 واتی با پورت تایپ سی PD استفاده شده که خیلی خفن و سریع نیست اما موتورولا این شارژر رو توی جعبه قرار داده که به نسبت گوشی های سامسونگی یه نقطه قوت به حساب میاد. فست شارژ گوشی توی نیم ساعت حدود 50 درصد از باتری رو پر میکنه و شارژ کامل گوشی در حدود یک ساعت و 10 الی یک ساعت و 15 دقیقه طول میکشه. سرعت شارژ و شارژدهی گوشی مناسبه و میشه نمره خوب و مناسبی رو به گوشی G73 در این بخش داد.

 

بررسی عملکرد دوربین Motorola Moto G73

موتورولا به جای استفاده از لنزهای فرعی اضافی و بدون کاربرد ماکرو و تشخیص عمق برای گوشی جی 73 از دوتا لنز 50 مگاپیکسلی اصلی و 8 مگاپیکسلی اولترا واید استفاده کرده که در مجموع عملکرد خوبی رو از خودشون نشون میدن. برای دوربین سلفی هم از یه لنز 16 مگاپیکسلی استفاده شده. دوربین اصلی توی نور مناسب عکس های با جزئیات و ترکیب رنگ خوبی میگیره و با توجه به قیمت عملکرد مناسبی داره. توی نور کم یه مقداری عکس ها نویز پیدا میکنن و دینامیک رنج به هم میریزه.

بررسی دوربین Motorola Moto G73

دوربین اولترا واید یه مقداری به نسبت لنز اصلی افت کیفیت داره اما عملکرد مناسبی رو از خودش نشون میده. با این لنز میتونید عکس های ماکرو هم ثبت کنید و عکس های خوب و قابل قبولی رو به شما میده. عکس های لنز سلفی جزئیات و ترکیب رنگ مناسبی داره و میتونه رنگ پوست رو خوب دربیاره. عکس های سلفی واید هم میتونید با این لنز ثبت کنید.

لنز اصلی فقط با کیفیت 1080 تا 60 فریم میتونه فیلمبرداری کنه اما لنز سلفی محدود به 30 فریم شده. کیفیت ویدیوها خوب و مناسبه و جزئیات و ترکیب رنگ خوبی توی ویدیوها دیده میشه. لرزشگیر دیجیتالی هم داره که میتونه تا حدودی لرزش های اضافه رو موقع فیلمبرداری حذف کنه. در مجموع کیفیت عکاسی و فیلمبرداری به نسبت قیمت مناسبه و امکانات خوب و کاملی هم در اختیار شما میزاره. البته یه مشکلی در این بخش داره که یه مقداری دوربین کنده و موقع عکاسی و زدن دکمه شاتر یا عوض کردن حالت های عکاسی 1 2 ثانیه ای تاخیر داره که احتمالا مربوط به سخت افزار گوشیه و شاید هم توی آپدیت های بعدی برطرف بشه.

 

بررسی عملکرد سخت افزار و رابط کاربری Moto G73

مثل گوشی موتورولا Edge 40 موتو از یه تراشه کمتر شناخته شده از مدیاتک استفاده کرده که توی گوشی های زیادی به جز یکی دو مدل از گوشی های ویو دیده نشده. تراشه مدیاتک دایمنسیتی 930 با ساختار 6 نانومتری مصرف انرژی مناسبی داره اما خیلی تراشه قدرتمند و خفنی نیست. توی استفاده روزمره و عادی عملکرد مناسبی داره و در کنار رفرش ریت 120 هرتزی گوشی میتونید تجربه خوبی موقع کار با گوشی داشته باشید. ولی یه مشکلی در این بخش وجود داره و هر از گاهی در بعضی برنامه ها و یا توی مولتی تسک کردن بین برنامه ها یه مقداری لگ و باگ میزنه، البته خیلی اذیت کننده نیست و باعث تجربه بد موقع کار با گوشی نمیشه.

بررسی عملکرد سخت افزار موتورولا G73

تجربه بازی کردن با گوشی بد نیست، مثلا بازی کالاف دیوتی رو میتونه با جزئیات متوسط با فریم خوب و بدون لگ و باگ خاصی اجرا کنه و میتونید تجربه خوبی موقع بازی داشته باشید. بعد از حدود نیم ساعت بازی کردن یه مقداری پشت گوشی شروع به داغ کردن میکنه که تا حدودی عادیه اما با این داغ شدن خیلی شدید و ناگهانی نیست و باعث افت عملکرد و لگ و باگ شدید موقع بازی نمیشه.

این گوشی با 8 گیگ رم و 256 گیگ فضای ذخیره سازی عرضه میشه که به نسبت قیمت رم و حافظه خوبی رو در اختیار شما قرار میده.

طبق معمول با یه رابط کاربری تقریبا شبیه به اندروید خام طرفیم و موتورولا اندروید 13 رو بدون پوسته خاصی برای این گوشی استفاده کرده. همین باعث میشه تجربه کار با گوشی خیلی خوب و روون باشه و به جز لگ و گیر های محدود، در کل تجربه خوبی در استفاده روزمره به مخاطب میده. یه سری برنامه های از پیش نصب شده داره که به راحتی میتونید این برنامه ها رو حذف کنید. رابط کاربری به خاطر همین سبک بودن فضای کمی رو از حافظه گوشی میگیره (در حدود 15 گیگ).

مشخصات رابط کاربری Moto G73

قابلیت های شخصی سازی جذاب و متنوع موتورولا که همگی توی برنامه موتو قرار گرفته به شما اجازه میده کاملا گوشی رو شخصی سازی کنید، از نوع تم و آیکون و رنگ ها گرفته تا نوع قرارگیری آیکون ها و تعدادشون توی صفحه Home. قابلیت های حرکتی موتو مثل حرکت ضربه ای گوشی برای روشن کردن چراغ قوه هم در این بخش در دسترسه. با اینکه قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن نداره اما مشابه این امکان برای گوشی در نظر گرفته شده که میتونید چهره ساعت و تقویم نمایش داده شده رو شخصی سازی کنید و با دوبار ضربه روی نمایشگر به این امکان دسترسی داشته باشید. موتورولا حدود 2 سال قول آپدیت نرم افزاری رو برای این گوشی داده.

 

بررسی اسپیکر موتورولا جی 73

اسپیکر استریو صدای بلندی اما با کیفیت معمولی پخش میکنه ولی به نسبت قیمت عملکرد مناسبی رو شاهد هستیم. با استفاده از برنامه دالبی اتموس هم میتونید حالت های پخش موسیقی یا ویدیو رو با سلیقه خودتون شخصی سازی کنید. از بلوتوث نسخه 5.3 و جک 3.5 میلیمتری صدا استفاده میکنه که دست شما موقع گوش دادن به موسیقی و یا پادکست رو باز میزاره.

 

آیا گوشی موتورولا Moto G73 ارزش خرید دارد؟

گوشی موتورولا Moto G73 از یه ظاهر معمولی و ساده استفاده میکنه اما بدنه، کیفیت ساخت مناسبی داره و به خاطر وزن کم و نوع طراحی گوشی خوش دستی به حساب میاد. شارژدهی خوب و سرعت شارژ مناسبی داره و اگه بخواید با گوشی عکاسی کنید، میتونه عکس ها و ویدیوهای خوبی به شما بده. رابط کاربری سبک و اندروید خام گوشی تجربه خوبی رو موقع کار با گوشی به شما میده. اسپیکر استریو مناسب به همراه جک 3.5 میلیمتری داره اما عملکرد سخت افزاری گوشی خیلی خفن نیست و لگ زدن هر از گاه گوشی کمی اذیت کننده است. صفحه نمایش هم به نسبت رقبا خیلی خوب نیست و استفاده نکردن موتورولا از پنل امولد باعث ضعف در این بخش شده.

گوشی motorola moto g73 برای نسخه با رم و حافظه 8/256 حدود 11 میلیون تومان قیمت داره و در رده قیمتی گوشی هایی مثل A34 سامسونگ و شیائومی ردمی note 12 Pro 4G قرار میگیره. به نسبت این گوشی ها صفحه نمایش ضعیف تری داره که نمیتونه در حد این رقبا ظاهر بشه و پردازنده هم در بعضی موارد نمیتونه به خوبی با این گوشی ها رقابت کنه اما توی بخش های دیگه مثل دوربین و طراحی میتونه خودش رو بالا بکشه و گوشی خوش دست تری به نسبت رقبا به حساب میاد. شارژدهی و سرعت شارژ هم تقریبا در یک رده قرار میگیره. به همین خاطر خرید این گوشی رو نمیشه به همه پیشنهاد کرد و با خرید این گوشی از موارد مهمی باید بزنید و در صورتی که قیمت گوشی فاصله بیشتری با رقبا پیدا کنه میشه از ضعف هاش به نسبت رقبا تا حدودی چشم پوشی کرد.

نویسنده : mobo.news
تاریخ انتشار 7 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 22
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

NamoAlinejad

من به عنوان کسی که الان اقتصادی ترین گوشی متورولارو داره باید بگم که تا با متو های جدید کار نکنید به قدرتش پی نمی برید
قضاوت شما از روی مشخصات روی کاغذه ولی باید بگم
من متورولا ای ۱۳ با رم‌ ۲ رو‌دارم که عمل کردش واقعا فرا تر از رم دوعه ! پس متمعن باشید جی ۷۳ در عمل کرد شکفت زده تون میکنه
تا ایم گوشیا رو دستتون نگیرید نمیفهمید که چقدر خاصن اگه دوست داری بخری تردید نکن
دوستم نداری که بنظرم اصلا نظر ندی بهتره !

۱۳ دی ۱۴۰۲
afsheen

معمولی به تمام معنا

۲۰ مهر ۱۴۰۲
tahamousavi

خیلی گوشی متوسطیه…

۱۸ مهر ۱۴۰۲
a.m110

چنگی به دل نمیزنه

۱۴ مهر ۱۴۰۲
godrati

بدک نیسس

۱۴ مهر ۱۴۰۲
qazal

خرف خاصی برای گفتن نداره

۱۳ مهر ۱۴۰۲
AliNajafiJahani

جذاب نیست اصلا 👎🏻

۱۱ مهر ۱۴۰۲
shahab-021

موتورولا اگه به روزای اوجش برگرده
که حرف نداره
البته میان رده

۰۶ مهر ۱۴۰۲
mehdi gheysari

خوب نبود

۰۶ مهر ۱۴۰۲
Soheil1386

مدلg72 بهتر بود که.
پسرفت کرده چرا😅

۰۵ مهر ۱۴۰۲
majid_kh

خوشم نیومد

۰۵ مهر ۱۴۰۲
mms2099

طراحی تکراری و کلیشه ای

۰۵ مهر ۱۴۰۲
    Hossein713

    تو این قیمت گوشی های بهتری هس

    ۰۶ مهر ۱۴۰۲
alirezanikkhah

تو قیمت گوشی های بهتری داریم هم شیائومی و سامسونگ

۰۵ مهر ۱۴۰۲
Limb0onTop

من به شخصه موتورلا و گوشی هاشو خیلی دوست دارم ولی تو این مورد در رابطه با پردازنده کم کاری کرده شدیدا

۰۴ مهر ۱۴۰۲
AmriAli 1388

موتورولا اصلاً ارزش خرید داره

۰۴ مهر ۱۴۰۲
alirza.amiry

nistamesh zsiyad

۰۴ مهر ۱۴۰۲
Nurse

جذاب نیس

۰۴ مهر ۱۴۰۲
MAHDY2000

خوب بود

۰۴ مهر ۱۴۰۲
Mahayd24

A34 بهترع

۰۴ مهر ۱۴۰۲
    Nikan Ahmadi

    معلومه…

    ۰۴ مهر ۱۴۰۲
I love Mehdi Shajari

این در مقابل گوشی های سری ردمی نوت ۱۳ چه حرفی برای گفتن داره؟

۰۴ مهر ۱۴۰۲