بررسی گوشی ردمی نوت 12 پرو شیائومی

گوشی موبایل نوت 12 پرو در 12 اسفند ماه 1401 توسط برند شیائومی رونمایی شد و چند وقت بعد در فروردین 1402 به بازار موبایل ایران و بازارهای جهانی عرضه شد. بررسی گوشی ردمی نوت 12 پرو شیائومی نشان میده که این گوشی از نظر سخت‌افزار به Redmi Note 10 Pro و از نظر ظاهری به Redmi Note 12 Pro 5G شباهت داره و با این دو گوشی مقایسه میشه. ردمی 12 پرو که از پردازنده Snapdragon 732G ساخت کوالکام و صفحه نمایش امولد استفاده کرده با قیمت حدودی 240 دلار معرفی شده که حدود 50 دلار به نسبت گوشی Note 12 Pro 5G ارزان‌تر است.

در ادامه می‌بینیم آیا این گوشی می‌تونه جایگزین بهتری برای نسخه 5G باشه؟ و آیا به نسبت گوشی‌های دیگه شیائومی ارزش خرید خوبی داره یا نه؟ برای پاسخ به این سوالات با نقد و بررسی Redmi Note 12 Pro 4g شیائومی موبونیوز همراه باشید.

 

بررسی ردمی نوت 12 پرو 4g از نظر طراحی و کیفیت ساخت

اکثر گوشی‌های ردمی سال 2023 طراحی نسبتا جدیدی داشتند ولی از بدنه کاملا تخت استفاده می‌کردند تا شباهتشون به گوشی‌های پرچمدار بعضی برندهای آمریکایی حفظ بشه و گران‌تر به نظر برسند.

بررسی طراحی گوشی Redmi Note 12 Pro 4G

رنگ‌بندی شیائومی ردمی نوت 12 پرو 4 رنگ مختلف رو شامل میشه که عبارتند از:

  • آبی روشن یا آبی ستاره‌ای
  • خاکستری گرافیتی
  • سفید قطبی
  • آبی

در ادامه به بررسی کیفیت بدنه گوشی Redmi Note 12 Pro می‌پردازیم:

 

کیفیت بدنه نوت 12 پرو

برای ساخت بدنه گوشی Redmi Note 12 Pro از پلاستیک و شیشه استفاده شده. شیائومی از متریال با کیفیت خوبی برای ساخت این گوشی استفاده کرده که باعث میشه حس خوبی موقع استفاده از اون به شما دست بده. قاب پشتی به صورت مات ساخته شده که یه مقداری انعکاس نور داره و اثر انگشت و کثیفی تا حدودی روش مشخص میشه.

البته به خاطر استفاده از شیشه به نسبت گزینه‌های دیگه موجود در این بازه قیمتی کمی وزن گوشی بالا رفته. وزن Redmi 12 Pro در حدود 202 گرم است که در کنار نوع طراحی کاملا تخت پشت، فریم و لبه‌های تیز باعث میشه در استفاده طولانی مدت، کمی به دست فشار بیاد و اذیت کننده باشه.

 

طراحی دوربین‌های گوشی

جزیره دوربین تقریبا چیزی بین گوشی‌های Redmi Note 12 Pro 5G و Redmi Note 10 Pro شیائومی ساخته شده که یه بخش مستطیلی شکل با برآمدگی نسبتا کم، دوربین‌ها رو در خودش قرار داده. لنز اصلی بزرگ‌تر از بقیه ساخته شده، بیشتر فضای این بخش رو به خودش اختصاص داده و بیرون زدگی بیشتری داره، همین‌طور برای اینکه آسیبی نبینه یه فریم فلزی هم دورش قرار گرفته.

بررسی طراحی دوربین های گوشی ردمی نوت 12 پرو شیائومی

سه تا لنز دیگه به همراه فلش LED به صورت مربعی و خیلی ریز پایین لنز اصلی قرار دارند. در پایین این جزیره دوربین نوشته 108 مگاپیکسلی دیده میشه. این طراحی تعادل جالبی رو بین طراحی‌های قدیمی و جدید شیائومی ایجاد می‌کنه و باعث میشه خیلی تکراری و تقلیدی به نظر نرسه. پایین پنل پشتی هم یه لوگو REDMI دیده میشه و خبر خاص دیگ‌های نیست.

 

بررسی طراحی اطراف بدنه شیائومی نوت 12 پرو

فریم از جنس پلاستیک ساخته شده ولی یه طراحی براق و شبیه به فلز داره که خیلی هم تیزه و اگه به این نوع طراحی عادت نداشته باشید می‌تونه در طولانی مدت شما رو اذیت کنه. روی لبه راست طبق معمول دکمه‌های پاور و کم و زیاد کردن صدا دیده میشه. حسگر اثر انگشت با دکمه پاور ترکیب شده و دقیق و سریع عمل می‌کنه.

بالای گوشی اسپیکر، میکروفون، جک 3.5 میلی متری صدا و فرستنده مادون قرمز قرار داره و روی لبه پایینی اسپیکر اصلی، پورت تایپ سی، میکروفون و درگاه سیم‌کارت قرار داره. درگاه سیم‌کارت به صورت هیبریدی ساخته شده و میشه به صورت هم‌زمان از یه سیم‌کارت و یه کارت حافظه جانبی استفاده کرد. سمت چپ هم کویره و خبر خاصی نیست.

 

طراحی پنل جلویی ردمی 12 پرو

صفحه نمایش طراحی خوب و مدرنی داره که از یه پانچ هول برای نگه‌داشتن دوربین سلفی استفاده می‌کنه و بالای اون هم اسپیکر مکالمه قرار گرفته. نمایشگر حاشیه خیلی زیادی نداره و حدود 86 درصد از پنل جلویی رو تشکیل میده. از گواهی IP و یا محافظ صفحه نمایش هم اطلاعات دقیقی در دست نیست و بهتره از گوشی در مقابل نفوذ، گرد و غبار و مایعات خودتون مراقبت کنید و یه گلس محافظ برای صفحه نصب کنید.

در مجموع شیائومی توی بخش طراحی و کیفیت ساخت ردمی نوت 12 پرو 4 جی کم کاری نکرده و مثل بعضی از گوشی‌ها از بدنه یه گوشی دیگه استفاده نکرده و تا جای ممکنه خلاقیت به خرج داده؛ اما این بخش بی‌نقص نیست، خیلی گوشی خوش دستی به حساب نمیاد و نداشتن استاندارهای محافظتی لازم، باعث میشه یه مقداری امتیاز این بخش رو از دست بده.

 

بررسی Redmi Note 12 Pro شیائومی از نظر صفحه نمایش

صفحه نمایش 6.67 اینچی با پنل امولد و رزولوشن 1080 جزئیات خوب و زیادی رو به نمایش می‌ذاره و ترکیب رنگ و کنتراست خوبی داره و عمق رنگ‌های مشکی بسیار بالاست. استفاده از قابلیت‌های HDR10 و دالبی ویژن باعث میشه موقع تماشای محتوای باکیفیت از ترکیب رنگ بهبود یافته و واقعی‌تری بهره ببرید. رفرش ریت 120 هرتزی و تاچ سمپلینگ 240 هرتزی باعث میشه تجربه کار با گوشی و یا بازی بسیار روان باشه و پاسخ‌دهی سریعی به دستورهای شما داشته باشه.

بررسی عملکرد صفحه نمایش Redmi Note 12 Pro شیائومی

روشنایی صفحه نمایش خوبه و در حالت روشنایی بیشینه می‌تونه تا حدود 1100 نیت هم افزایش پیدا کنه. البته این اعداد روی کاغذ است، در استفاده روزمره شاید بتونه تا 600 تا 700 واحد روشن بشه که میشه گفت برای استفاده در محیط بیرون از خونه مناسب است اما زیر نور مستقیم آفتاب می‌تونه کمی اذیت کننده باشه. در کل این بخش هم جزئیات زیادی به شما نمایش میده و هم از لحاظ امکانات و روان بودن چیزی کم نداره. این گوشی می‌تونه یه تجربه خوب در استفاده معمولی و یا تماشای فیلم و بازی کردن به شما بده.

 

نقد و بررسی باتری و شارژدهی نوت 12 پرو

باتری 5000 میلی آمپر ساعتی گوشی Note 12 Pro 4G عملکرد شارژدهی مناسبی داره. البته اگه استفاده سنگین و زیادی داشته باشید، مثلا چند دست بازی کنید و چند ساعت به تماشای ویدیو با کیفیت بالا مشغول بشید، باید حول و حوش ساعت 8 شب مجدد گوشی رو شارژ کنید. البته به خاطر آداپتور 67 واتی که توی جعبه قرار گرفته نیازی نیست خیلی صبر کنید و بعد از حدود 45 تا 50 دقیقه گوشی کاملا شارژ میشه و می‌تونید مجدد ازش استفاده کنید.

بررسی Redmi Note 12 Pro شیائومی از نظر سرعت شارژ

در مجموع عملکرد باتری گوشی شیائومی ردمی 12 پرو:

  • در زمینه شارژدهی در استفاده معمولی و روزمره می‌تونه راحت یک روز رو جواب بده.
  • در زمینه سرعت شارژ هم با شارژر 67 واتی عملکرد رضایت بخشی داره.

میشه گفت عملکرد کلی گوشی چه در بخش شارژدهی و چه سرعت شارژ مناسب است و شما رو لنگ نمی‌ذاره.

 

بررسی دوربین ردمی 12 پرو

یه میراث خوبی که از گوشی ردمی Note 10 Pro به این گوشی به ارث رسیده، بخش دوربین است که باعث میشه عملکرد این گوشی در این بخش قابل توجه باشه. لنز اصلی نوت 10 پرو بدون تغییر خاصی به این گوشی منتقل شده، اما لنزهای فرعی کمی تغییرات توشون دیده میشه. به طور کلی در پنل پشتی این گوشی 4 دوربین مختلف و در پنل جلویی یه دوربین سلفی قرار داره که عبارتند از:

  • دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی
  • دوربین اولترا واید 8 مگاپیکسلی
  • دوربین ماکرو 2 مگاپیکسلی
  • دوربین عمق سنج 2 مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی

که در ادامه به شرح مختصر هر یک از این دوربین‌های گوشی ردمی نوت 12 پرو 4g می‌پردازیم:

 

عملکرد دوربین اصلی نوت 12 پرو 4g

لنز اصلی 108 مگاپیکسلی عکس‌هایی با جزئیات خوب، دینامیک رنج مناسب و نویز کم می‌گیره که به نسبت قیمت، عملکرد خوبی داره.

بررسی عملکرد دوربین اصلی Redmi Note 12 Pro 4g

ترکیب رنگ‌ها هم به واقعیت نزدیک است اما بعضی وقت‌ها، مخصوصا اگه نور مشکل داشته باشه پردازش عکس‌ها کمی غیرواقعی میشه و نویز توی عکس‌ها دیده میشه.

 

بررسی دوربین ماکرو ردمی نوت 12 پرو

سنسور ماکرو خیلی عملکرد خوبی نداره و لنز 2 مگاپیکسلی تقریبا عملکرد فانتزی داره. کمی عجیب است که شیائومی لنز بسیار خوب ماکرو ردمی Note 10 Pro رو به این گوشی منتقل نکرده و از یه سنسور ضعیف‌تر برای این گوشی استفاده کرده.

 

بررسی دوربین عمق سنج ردمی نوت 12 پرو

سنسور 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق به کمک لنز اصلی عکس‌های پرتره رو با دقت مناسبی می‌گیره. این لنز می‌تونه سوژه رو به خوبی جدا کنه و پس زمینه رو به صورت واقعی محو کنه، البته بعضی اوقات خطا داره ولی رنگ پوست رو واقعی در میاره.

 

عملکرد دوربین اولترا واید Note 12 Pro

لنز اولترا واید 8 مگاپیکسلی زاویه دید 120 درجه‌ای داره که میشه گفت خوب است و به نسبت لنز اصلی خیلی افت کیفیت زیادی نداره.

بررسی دوربین اولترا واید Note 12 Pro

فقط مقداری شارپنس و جزئیات کاهش پیدا می‌کنه ولی نه به صورت شدید و دقت رنگ‌ها هم مناسب است.

 

عملکرد دوربین سلفی Note 12 Pro

دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی خیلی عملکرد خفنی نداره اما توی نور مناسب می‌تونه جزئیات رو به خوبی توی عکس‌ها ثبت کنه. شارپنس و ترکیب رنگ مناسبی داره ولی اگه نور کم بشه، نویز زیادی توی عکس‌ها دیده میشه و شارپنس هم به هم می‌ریزه.

 

عملکرد دوربین فیلمبرداری

لنز اصلی می‌تونه با کیفیت 4K و 30 فریم فیلمبرداری کنه ولی در این حالت هم حجم ویدیو خیلی بالاست و هم لرزشگیر کار نمی‌کنه. پس بهتره سراغ کیفیت 1080 برید که می‌تونه تا 60 فریم فیلمبرداری کنه، لرزشگیر دیجیتالی هم داره و ویدیوهای با کیفیت و ثبات خوب و ترکیب رنگ مناسبی رو به شما میده.

 

بررسی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری Note 12 Pro 4G

این بخش یه مقداری عجیب و غریب است و مواردی رو مشاهده می‌کنید که می‌تونه تا حدودی براتون جالب باشه. شیائومی سراغ پردازنده گوشی ردمی Note 10 Pro رفته و تراشه اسنپدراگون 732G رو برای این گوشی استفاده کرده که یه پردازنده میان رده قدیمی است ولی از لحاظ قدرت چیزی از گوشی‌های میان رده حال حاضر کم نداره.

در مجموع بررسی Redmi Note 12 Pro شیائومی در بخش پردازنده نشان میده که این گوشی:

  • توی بازی‌های عملکرد مناسبی داره و برای مثال در بازی کالاف دیوتی می‌تونه به راحتی با جزئیات و فریم Very High یه تجربه بدون لگ و باگ رو به شما بده.
  • در استفاده معمولی و روزمره هم تقریبا هیچ مشکل خاصی نداره و به راحتی می‌تونید از اپ‌های مختلف استفاده کنید و مولتی تسک‌های نسبتا سنگینی رو هم باهاش انجام بدید.

بعد از چند دست بازی کردن دمای این گوشی بالا میره و یه مقداری داغ می‌کنه اما اذیت کننده نیست.

بررسی عملکرد خنک کننده ردمی Note 12 Pro 4G

به رسم گوشی‌های دیگه امسال نسخه‌های پایه کمی ارتقا پیدا کردن و این گوشی توی سه نسخه با 6/8 گیگ رم و 128/256 گیگ حافظه UFS 2.2 عرضه میشه و دیگه خبری از حافظه‌های پایین نیست. البته یه مشکلی که این پردازنده قدیمی داره پشتیبانی نکردن از حالت 5G که خیلی در ایران استفاده نداره و نمی‌تونه تاثیر زیادی توی انتخاب شما داشته باشه.

 

بررسی رابط کاربری و پشتیبانی نرم‌افزاری شیائومی نوت 12 پرو

یه مورد عجیب دیگه در این گوشی بخش رابط کاربری اون است که باعث میشه خرید این گوشی برای بعضی‌ها خیلی مناسب به نظر نرسه. این گوشی برای رابط کاربری از اندروید 11 در کنار MIUI 13 که دقیقا همان رابط کاربری گوشی Note 10 Pro است، استفاده کرده که یکی از نقاط ضعف بزرگ این گوشی به حساب میاد. حتی با پشتیبانی نرم‌افزاری 2 ساله شیائومی، این گوشی فقط تا اندروید 13 رو دریافت می‌کنه که همین الان هم خیلی به‌روز نیست. حتی معلوم نیست که چه زمانی این آپدیت‌ها برای ردمی نوت 12 پرو عرضه میشن!

البته ظاهر رابط کاربری و امکانات شخصی‌سازی مناسب شیائومی اینجا دیده میشه و می‌تونه یه تجربه خوب به شما بده. با این حال اگه به‌روز بودن نرم‌افزار و داشتن پشتیبانی چندین ساله براتون اهمیت داره، گوشی Redmi Note 12 Pro 4g نمی‌تونه شما رو راضی کنه.

 

بررسی ردمی نوت 12 پرو در بخش اسپیکر

بخش صوتی این گوشی واقعا عملکرد راضی‌کننده‌ای داره، صدا به صورت کاملا بالانسی از بالا و پایین پخش میشه و یه صدای با بلندی مناسب، کیفیت خوب و تفکیک صدای قابل تحسین به شما میده. در حالت بیشینه صدا کمی نویز پیدا می‌کنه که تقریبا میشه ازش چشم‌پوشی کرد.

بررسی ردمی نوت 12 پرو در بخش اسپیکر

وجود جک 3.5 میلی متری در این بازه قیمتی هم یه نکته مثبت دیگه برای این بخش به حساب میاد.

 

آیا گوشی Xiaomi Redmi Note 12 Pro 4G ارزش خرید داره؟

با بررسی Redmi Note 12 Pro شیائومی متوجه میشیم که برای ساخت این گوشی، یه ترکیب عجیب از گوشی‌های مدرن و قدیمی شیائومی استفاده شده. گوشی Note 12 Pro به نسبت گوشی Redmi Note 11 Pro 4G به جز در بخش سخت‌افزار که از پردازنده پرقدرت ولی قدیمی ردمی نوت 10 پرو استفاده کرده، برتری خاص دیگه‌ای نداره. با این حال از نظر قیمت حدود یک میلیون تومان از نسخه قدیمی‌تر خودش گران‌تر است و امکانات خاصی به جز طراحی جدید و خوشگل نداره.

این گوشی حتی در بخش نرم‌افزاری هم یه تجربه قدیمی (Android 11) رو ارائه میده و معلوم نیست چه زمانی آپدیت‌های جدید برای اون عرضه بشه. حالا که تا آخر بررسی گوشی ردمی نوت 12 پرو شیائومی همراه ما بودید، بگید نظر شما راجع به این گوشی چیه؟ آیا به نظر شما قیمت Redmi Note 12 Pro به نسبت امکاناتی که فراهم کرده، مناسب است و ارزش خرید داره یا نه؟

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۲۹ اسفند, ۱۴۰۱

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 205
5/ 4.2

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

parsa360

سلام. بین گوشی redmi note 12 pro 5g و گوشی redmi note 12 pro 4g،کدوم گوشی بهتره؟؟ ؟

۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
AmirrezA.124

موبوبکسی ها یه سوال:
کدوم رنگش بهتره؟

۲۴ اسفند ۱۴۰۲
reza dadashi 1376

سلام این گوشی خوبه یا سامسونگ a53 5G لطفا راهنمایی کنید

۰۱ بهمن ۱۴۰۲
    164_Ehsan

    تو طراحی ای ۵۳ و نوت ۱۲ پرو هردوشون پنل پشت شون پلاستیکه اما a53 گواهی ضد آب داره که نوت ۱۲ پرو نداره
    تو بخش صفحه نمایش هم ابعاد شون یکیه اما یکم نوت ۱۲ پرو ابعادش بزرگ تره روشنایی a53 بیشتره و هردو از لحاظ کنترل رنگی یکی هستن
    اما در بخش باتری هردو گوشی ها باتری خوب و متوسطی دارن که a53 کمی باتری و شارژدهی بیشتری داره اما اونور نوت ۱۲ پرو آداپتور ۶۷ وات داره
    در آخر سخت افزار ای ۵۳ اگزینوس ۱۲۸۰ اما اونور ۱۲ پرو از چیپ اسنپ دراگون ۷۳۲ استفاده کرده
    هردو در اجرایکار های روزمرگی خوب عمل میکنند و در اجرای بازی های سبک و متوسط عملکرد یکسانی دارند اما نوت ۱۲ پرو کمی بهتر عمل میکند
    دوربین ها هم تقریبا یکی هستن

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
omranparvar80

سلام نوت۱۲پروg4دوسیم کارت ورم روهمزمان پشتیبانی میکن

۲۲ دی ۱۴۰۲
Iraswlam

چ برتری های چشم گیری توی5Gنسبت ب 4G میشه دید!

۱۱ دی ۱۴۰۲
Amir23ramen

اسپیکر گوشی وقتی صدایی هم پخش نمیشه یه صدای خیلی کم مثل نویز ازش میاد
مشکل از چیه؟

۲۲ آذر ۱۴۰۲
    164_Ehsan

    برای من که اینطوری نشده
    شاید برای شما مشکل داره

    ۲۶ آذر ۱۴۰۲