بررسی مشخصات گوشی Moto G72 موتورولا

موتورولا به خوبی تونسته قدرت خودش رو بعد از مدت ها بازیابی کنه و سعی میکنه تا به نسبت رقبای دیگه خودش گوشی های زیباتر و خوش دست تری تولید کنه که با یه رابط کاربری تمیز و سبک ترکیب شده. اما motorola در همه حوزه ها موفق نبوده و گوشی هاش در یه سری بخش های خیلی مهم نسبت به رقبا نقاط ضعف نسبتا زیاد و بزرگی داشتن. با توجه به موجودی و واردات کم گوشی های این برند در بازار ایران، گوشی های موتورولا اکثرا قیمت نسبتا بالاتری نسبت به رقبای خودشون دارن و همین باعث شده خیلی نشه این گوشی ها رو برای خرید توصیه کرد. اما موتورولا حالا با نسل جدید گوشی های میان رده خودش از سری G یه سری تغییرات خوب رو داشته و میخوایم ببینیم گوشی Motorola Moto G72 با قیمت حدودی 8 میلیون تومان، میتونه تبدیل به یه گوشی با ارزش خرید بالا بشه یا نه؟ با بررسی مشخصات گوشی Moto G72 موتورولا همراه موبونیوز باشید.

 

بررسی طراحی گوشی Motorola Moto G72

موتورولا در گوشی های جدید خودش بیشتر سعی کرده به یه طراحی ساده ولی در عین حال خوش دست و زیبا رو بیاره که تا حد خیلی زیادی توی گوشی moto g72 موفق هم بوده. بدنه کاملا از پلاستیک ساخته شده و قسمت پشتی طراحی براقی داره که به صورت جالبی نور رو منعکس میکنه. اثر انگشت و لکه خیلی زیاد مشخص نمیشه ولی برای اینکه خیالتون بابت زیبایی و محافظت بیشتر گوشی راحت باشه، موتورولا یه قاب ژله ای شفاف هم توی پک گوشی قرار داده.

پک گوشی motorola moto g72

لوگو M موتو هم به صورت بزرگ وسط بدنه پشتی قرار گرفته. پایین این قسمت هم برند motorola و نوشته های در سطل آشغال نندازید جا خوش کرده! برآمدگی دوربین مثل گوشی Motorola Edge 30 Fusion با حالتی مربعی و به صورت دو تکه با رنگ بندی متفاوت از قسمت پشتی ساخته شده که سه لنز اصلی به همراه فلش LED و نوشته 108MP در این قسمت قرار داره. به خاطر قطر کم گوشی برآمدگی دوربین بیشتر به چشم میاد ولی خیلی بزرگ و اذیت کننده نیست. طراحی خمیده قسمت پشتی در کنار وزن کم 166 گرمی باعث شده با اینکه خیلی گوشی کامپکتی به حساب نمیاد ولی خیلی خوش دست و راحت باشه و بتونید ساعت ها بدون مشکل ازش استفاده کنید.

 

بررسی طراحی گوشی Motorola Moto G72

فریم میانی از پلاستیک براق و با ظاهری شبیه به فلز ساخته شده که توی نگاه اول شاید متوجه جنسش نشید. لبه راست طبق معمول دکمه پاور و کم و زیاد کردن صدا، بالا میکروفون و نوشته Dolby Atmos. پایین اسپیکر اصلی، میکروفون، درگاه تایپ سی و جک 3.5 میلیمتری صدا و لبه چپ هم خشاب سیم کارت که از دو سیم کارت یا یه سیم و یه کارت حافظه جانبی به صورت همزمان پشتیبانی میکنه، قرار گرفته.

تو ساخت این گوشی از گواهی IP52 هم استفاده شده که تا حدودی جی 72 رو در مقابل ذرات گرد و غبار و پاشیدن ذرات آب به گوشی مقاوم میکنه.

مشخصات طراحی گوشی Moto G72 موتورولا

 

طبق معمول موتورولا در بخش طراحی عملکرد خیلی خوبی داره و تونسته یه گوشی زیبا و ساده و در عین حال خوش دست و خوش ساخت رو تولید کنه که نسبت به رقبای سامسونگی و شیائومی خودش تو این بازه عملکرد به نسبت بهتری داره و اگه ساعت های متوالی از گوشی استفاده میکنید و یه جورایی گوشی از دستتون جدا نمیشه، موتو G72 میتونه گزینه مناسبی براتون باشه.

 

بررسی عملکرد صفحه نمایش Moto G72 موتورولا

صفحه نمایش 6.6 اینچی با پنل POLED و رزولوشن 1080 با حاشیه نسبتا معمولی و استفاده از پانچ هول برای دوربین سلفی در کنار طراحی خوب و مناسب برای تماشای محتوای ویدیویی، کنتراست و دقت رنگ خیلی خوبی داره و امکان نمایش 10 میلیارد رنگ هم باعث شده تنوع و جزئیات رنگ های نمایش داده شده خیلی زیبا و واقعی باشه. اما از قابلیت HDR پشتیبانی نمیشه.

بررسی عملکرد صفحه نمایش Moto G72 موتورولا

نرخ به روز رسانی 120 هرتزی هم به صورت هوشمند موقع استفاده از گوشی یا بازی روی عدد 120 قرار میگیره و مواقعی که استفاده ای ندارید تا 60 هرتز پایین میاد و باعث میشه در کنار تجربه روون، شارژدهی باتری هم بهبود پیدا کنه. روشنایی صفحه هم واقعا عالی و در حد گوشی های بالا رده اس. در استفاده معمولی تا 500 نیت میتونید به صورت دستی روشنایی رو بالا ببرید و در حالت خودکار و در محیط خیلی روشن هم تا حدود 1000 نیت زیاد میشه و میتونید به راحتی و بدون مشکل خاصی در محیط های روشن و زیر نور آفتاب هم از گوشی استفاده کنید.

حسگر اثر انگشت روی صفحه نمایش قرار داره و عملکردش بسیار خوب و مناسبه و مشکلی در باز کردن قفل گوشی نخواهید داشت.

 

مشخصات باتری گوشی موتورولا موتو جی 72

گوشی های سبک تر معمولا با فدا کردن حجم باتری به این اندازه و وزن سبک میرسن، اما گوشی موتو G72 در کنار وزن سبک از یه باتری 5000 میلی آمپر ساعتی استفاده میکنه. ظرفیت مناسب باتری در کنار نرخ به روز رسانی هوشمند و پردازنده 6 نانومتری با مصرف بهینه انرژی، باعث شده motorola moto g72 شارژدهی مناسبی داشته باشه و خیلی راحت و بدون مشکل بتونید در استفاده معمولی و روزانه یک روز کامل ازش استفاده کنید. اما سرعت شارژ نسبت به رقبای چینی خودش حرف خاصی برای گفتن نداره و با استفاده از شارژر 33 واتی قرار گرفته توی جعبه 50 درصد شارژ گوشی توی حدودا نیم ساعت پر میشه و فول شدن باتری حدود 1 ساعت و ربع زمان میبره.

 

بررسی دوربین Motorola Moto G72

سه تا لنز 108 مگاپیکسلی اصلی، 8 مگاپیکسلی اولترا واید و 2 مگاپیکسلی ماکرو بخش دوربین گوشی موتورولا موتو جی 72 رو تشکیل میدن و نسبت به رقبای دیگه توی بازه قیمتی خودش عملکرد نسبتا معمولی تری داره. لنز اصلی در حالت پیش فرض عکس های 12 مگاپیکسلی ثبت میکنه که میشه گفت جزئیات اوکیه، کنتراست و دینامیک رنج مناسبه، رنگ ها خوبه اما وایت بالانس عکس ها رو کمی به سمت آبی بودن میبره. عکس های پرتره هم با همین لنز گرفته میشه و لبه ها و سوژه به خوبی تشخیص داده میشه ولی اگه نور پس زمینه زیاد باشه اکسپوژر و ترکیب رنگ به هم میریزه.

بررسی دوربین Motorola Moto G72

عکس های اولترا واید نسبت به قیمت مناسبه و جزئیات و روشنایی خوبی داره در صورتی که شرایط نوری مناسب باشه اما توی نور کمی جزئیات کم میشه و دینامیک رنج به هم میریزه. لنز ماکرو هم عملکرد معمولی داره ولی رنگ ها مناسب و قابل قبوله.

حالت نایت مد به صورت خودکار در عکسبرداری توی شب روشن میشه و باعث میشه اکسپوژر عکس ها خیلی روشن نشه و رنگ های مناسبی به شما بده. البته حالت نایت مد مستقل هم داره که با روشن کردنش کمی ثبت عکس ها بیشتر زمان میبره و باعث میشه دیتیل و تکسچر عکس ها بهتر و مناسب تر بشه.

دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی به صورت پیش فرض عکس های 4 مگاپیکسلی میگیره که دینامیک رنج مناسب و رنگ ها خوبی داره اما جزئیات عکس ها کمه و خیلی نمیشه روی عکس ها حساب باز کرد.

فیلمبرداری فقط با رزولوشن 1080 و نرخ فریم 30/60 انجام میشه که جزئیات مناسبی داره اما دینامیک رنج محدوده و رنگ های کمی بی روح ثبت میشن. لرزش گیر دیجیتالی هم عملکرد قابل قبولی داره اما توی فوکوس کشیدن روی سوژه ها کمی مشکل داره.

در مجموع بخش دوربین خیلی عملکرد خارق العاده ای نداره و نسبت به قیمت میشه گفت قابل قبوله و کار رو راه میندازه.

 

بررسی عملکرد سخت افزار و رابط کاربری Moto G72

استفاده از تراشه مدیاتک هلیو G99 باعث شده این بخش نتونه خیلی عملکرد درخشانی مثل بیشتر بخش های گوشی داشته باشه و با توجه به تاریخ عرضه گوشی، پردازنده خیلی جدید و به روزی نداره. از قابلیت 5g و گرفتن ویدیو های 4k هم به خاطر این چیپست خبری نیست. در استفاده روزمره و عادی مشکل و ایراد خاصی دیده نمیشه، ولی برای بازی و یا استفاده های سنگین نباید روی این گوشی برای داشتن یه تجربه روون و بدون لگ حساب باز کنید. بازی های جدید و روز رو میتونید اجرا کنید اما تجربه اونها با گرافیک متوسط و با کمی لگ و باگ همراه که باعث میشه خیلی تجربه خوبی نداشته باشید. برای مثال توی بازی Pubg برای داشتن فریم ریت بالای 60 باید گرافیک رو روی حالت پایین قرار بدید تا بتونید تجربه خوبی موقع بازی داشته باشید. دمای گوشی هم موقع بازی خیلی بالا نمیره و تقریبا عملکرد معقولی از خودش نشون میده. گوشی موتورولا G72 در دو تنوع با رم 6/8 گیگابایتی و 128 گیگ حافظه عرضه شده.

بررسی عملکرد سخت افزار و رابط کاربری Moto G72

رابط کاربری بخشیه که موتورولا در عین حال که خیلی روش مانور نمیده ولی یکی از بخش های بسیار خوب گوشی هاش به حساب میاد و در کنار دسترسی خیلی راحت به امکانات شخصی سازی مخصوص با استفاده از برنامه موتو (که امکان شخصی سازی رنگ فونت های منو و انواع عملیات های حرکتی رو به شما میده) یه تجربه بدون مزاحمت و سبک و نزدیک به اندروید خام رو دارید که در بازه قیمتی خودش تقریبا خاص و جذابه. اندروید 12 هم برای گوشی استفاده شده و موتورولا قول حداقل یکسال آپدیت نرم افزاری و سه سال آپدیت امنیتی رو داده که احتمال بیشتر شدنش هم وجود داره.

 

بررسی اسپیکر موتورولا جی 72

اسپیکر استریو که از بلندگوی مکالمه به عنوان اسپیکر دوم استفاده میکنه در کنار قابلیت دالبی اتموس باعث میشه عملکرد این بخش مناسب و قابل قبول باشه. بلندی صدا مناسبه و جزئیات صدای خواننده به خوبی شنیده میشه و تفکیک خوبی داره اما بیس صدا خیلی عمیق و جذاب نیست. جک 3.5 میلیمتری صدا هم قرار گرفتنش روی این گوشی یه نکته مثبت به حساب میاد.

 

آیا گوشی موتورولا Moto G72 ارزش خرید دارد؟

گوشی موتورولا Moto G72 با داشتن یه طراحی خوش دست و جذاب در کنار صفحه نمایش روون و با جزئیات و باتری با شارژدهی مناسب یه گوشی مناسب برای تماشای محتوای ویدیویی و استفاده طولانی برای چت و گردش توی فضای مجازی به حساب میاد، اما پردازنده و دوربین معمولی باعث میشه خیلی نتونید برای کارهای سنگین و حرفه ای تر روی این گوشی حساب باز کنید و با توجه به قیمت حدودا 8 میلیون تومانی (بهمن 1401) و موجودی کم لوازم جانبیش توی بازار شاید خیلی نسبت به گوشی های رند این بازه قیمتی مثل سامسونگ A33 و شیائومی redmi Note 11 Pro 4g ارزش خرید بالایی نداشته باشه اما اختلاف قیمت حدود 1 میلیون تومانی (بواسطه افزایش قیمت های اخیر برای قیمت گوشی های پرفروش شیائومی و سامسونگ) و ظاهر جذاب بدنه، میتونه خرید motorola moto g72 رو برای خریداران گوشی های میان رده جذاب کنه.

 

مقایسه موتورولا moto g72 با Redmi Note 11 Pro 4G

در بخش صفحه نمایش هر دو گوشی تقریبا عملکرد نزدیکی دارند و در کنار روشنایی و جزئیات مناسب تجربه روونی رو به شما موقع استفاده میدن. در زمینه طراحی گوشی موتو G72 بخاطر طراحی زیبا و خوش دست خودش رقابت رو میبره و استفاده ازش در طولانی مدت بسیار راحت تر و لذت بخش تره. در بخش قدرت سخت افزاری و عملکرد پردازشی هم موتو G72 با استفاده از پردازنده جدیدتر G99 نسبت به G96 گوشی ردمی هم مصرف انرژی کمتری داره و هم حدود 15 درصد قدرت بیشتری داره. تنظیمات رابط کاربری و امکانات شخصی سازی گوشی های شیائومی کامل تره اما شلوغ بودن و داشتن برنامه های تبلیغاتی زیاد MIUI شاید به مذاق خیلی ها خوش نیاد، به خاطر همین گوشی موتو G72 با داشتن یه رابط کاربری ساده، سبک و تر و تمیز میتونه تجربه روزمره جذاب تری داشته باشه. در بخش باتری شارژدهی گوشی جی 72 موتورولا به نسبت بهتره اما آداپتور 67 واتی گوشی ردمی و سرعت شارژ تقریبا دو برابر سریع تر میتونه جذاب تر باشه. عملکرد دوربین هر دو گوشی نزدیک به همه و مقداری عکس های لنز اصلی گوشی شیائومی میتونه رنگ های بهتر و جذاب تری ثبت کنه. از لحاظ امکانات ارتباطی و اسپیکر ها هم تفاوت چندانی بین این دو گوشی دیده نمیشه. با توجه به اختلاف قیمت 1 میلیون تومانی این دو گوشی برای نسخه 8/128 و جدید تر بودن و خوش دست بودن گوشی موتو جی 72 برتری عملکرد (نه چندان زیادی) داره، البته اگه کمبود لوازم جانبی این گوشی خیلی براتون مهم نباشه و بی خیال خرید گوشی پرفروش و محبوب تر شیائومی redmi Note 11 Pro 4G بشید.

 

بررسی گوشی Redmi Note 11 Pro 4G شیائومی

 

مقایسه Motorola Moto G72 با A33 سامسونگ

در بخش صفحه نمایش گوشی جی 72 موتو با داشتن نرخ به روز رسانی 120 هرتزی نسبت به 90 هرتزی تجربه روون تر و با جزئیات بیشتری به شما میده و طراحی با حاشیه و قدیمی گوشی A33 هم تا حدودی باعث شده نتونه توی بخش نمایشگر خیلی خوب عمل کنه. در بخش طراحی و کیفیت ساخت هر دو گوشی عملکرد تقریبا نزدیک و خوبی دارند اما سبک تر بودن و خوش دست بودن گوشی G72 تا حدودی باعث برتری میشه ولی اگه مقاومت و امنیت گوشی براتون مهم تره، گواهی IP67 گوشی A33 خیال شما رو راحت تر میکنه. از لحاظ قدرت سخت افزاری خیلی تفاوت زیادی بین این دو گوشی نیست و هر دو عملکرد معمولی با مصرف انرژی مناسب دارند. رابط کاربری One UI سامسونگ به خاطر راحتی و سبکی و امکانات شخصی سازی مناسب خودش محبوبیت زیادی داره اما گوشی G72 هم توی این بخش میتونه رقیب خوبی برای سامسونگ باشه و با داشتن یه رابط کاربری سبک و با قابلیت های شخصی سازی مهم میتونه اکثر طرفدارهای سامسونگی رو هم راضی نگه داره. البته پشتیبانی نرم افزاری سامسونگ از میان رده های خودش خیلی بیشتر شده و اگه به روز بودن نرم افزاری گوشی در طولانی مدت هم براتون مهمه گوشی A33 میتونه گزینه بهتری برای شما باشه. در بخش باتری شارژدهی موتو G72 موتورولا کمی بیشتره که در استفاده معمولی خودش رو نشون میده اما سرعت شارژ هر دو گوشی تقریبا یکسان و نزدیک به هم دیگه است. در عملکرد دوربین برنده بلامنازع گوشی A33 سامسونگه که با کیفیت خیلی خوب و امکانات زیادش هر سلیقه ای رو میتونه راضی کنه و نسبت به قیمت و رقبای دیگه خیلی بهتر عمل میکنه. با توجه به اختلاف قیمت حدودا 1 میلیون تومانی برای نسخه با رم و حافظه 6/128 هر دو گوشی، سامسونگ A33 ارزش خرید بیشتری داره و گوشی بهتری به حساب میاد و با پرداخت هزینه بیشتر، میتونید گوشی بهتری داشته باشید. البته اگه دوربین براتون مهم نیست، صفحه نمایش روون تر و قیمت پایین تر گوشی موتو G72 میتونه شما رو تا حدودی جذب خودش کنه.

 

بررسی گوشی a33 سامسونگ

 

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۱۲ بهمن, ۱۴۰۱

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 39
5/ 4

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Parsa1111

الان با همین مقدار پول میشه m33 و a24 خرید … انتخاب الان خیلی سخته

۲۴ مرداد ۱۴۰۲
mshery

واقعا موندم چیکار کنم یکی نیست اینو کامل با نوت12 مقایسه کنه ببینیم چی میشه .اون حالت adaptive screen خیلی چشممو گرفته .
و اینکه خودم الان موتو وان هایپر دارم لامصب بعد گذشت 4 سال هنوز روون داره کار میکنه .
حالا موندم بین نوت12 یا جی72 کدومو انتخاب کنم
یه ویدیو درست حسابی بررسی کاملم نیست ازش.
اگه جای مدیاتک اسنپ دراگون بود میترکوند

۱۵ مرداد ۱۴۰۲
Mahdi2005

پرچم موبونیوز بالا ✌🏻✌🏻

۰۳ اسفند ۱۴۰۱
EHSAN7S

سلام
لطفا ویدیو برسی گوشی های OPPO A96// VIVO Y76// MOTOROLA G72رابرسی کنید و با هم رده های خودش مقایسه کنید

۲۹ بهمن ۱۴۰۱
Mehdi9494

آقا من شنیدم گوشی های موتورولا مشکل vpn دارن یعنی اصلا تو تنظیمات گوشی گزینه vpn وجود ندار و هیچ فیلترشکنی هم روش کار نمیکنه اگه کسی موتورولا داشته ممنون میشم کمک کنه

۲۵ بهمن ۱۴۰۱
    mh.sss

    من موتورولاg72دارم اولش نداشت بعد با راهنمایی یه نفر تو سایت مرجع موبایل ایران خیلی راحت با تغییرdnsوآپدیت کردن گوشی گزینهvpnتو تنظیمات اضافه شد الانم خیلی راحت دارم ازvpnاستفاده میکنم
    یکی دیگه همین گوشیرو داشت زنگ زد هماتلکام راهنمایی کردن مشکلvpnحل شد

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۲
      sooroosh9999

      لطفا راهنمایی میکنید من خریدم الان مشکل vpn دارم ، به روز رسانی هم کردم باز گزینه vpn نیومد

      ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
mms2099

خدایی وان پلاس ر ترجیح میدم

۲۰ بهمن ۱۴۰۱
Nurse

در مقایسه با a33 قطعا کم میاره

۱۹ بهمن ۱۴۰۱
tahamousavi

این گوشی بهش میخوره برای آدم هایی باشه که قانع اند و توقع خاصی کلا ندارن و با اون چیزی که دارن حال میکنن

۱۶ بهمن ۱۴۰۱
tahamousavi

این گوشی بهش میخوره برای آدم هایی باشه که قانع اند و توقع خاصی کلا ندارن و با اون چیزی که دارن حال میکنن…

۱۶ بهمن ۱۴۰۱
sed_ehsan

موتورولا با این فرمون نمیتونه سهم از بازار برداره واقعا

۱۶ بهمن ۱۴۰۱
MAHYAR.066

خوبه

۱۶ بهمن ۱۴۰۱
MahdiJamshidian

👍🏻👍🏻

۱۶ بهمن ۱۴۰۱
Mohamad 1616

ولی من باور نمیکنم دوربین a33 از موتو g72 بهتر باشه

۱۶ بهمن ۱۴۰۱
shahab-021

پیشرفت! رو خوب اومدی
میان رده دیگه پیشرفت داره؟

۱۶ بهمن ۱۴۰۱
EminEm 19

ویدئو بزار

۱۵ بهمن ۱۴۰۱
godrati

بسیار عالییی

۱۴ بهمن ۱۴۰۱