بررسی مشخصات گوشی Moto G13 موتورولا

گوشی Motorola Moto G13 یکی از جدیدترین گوشی های اقتصادی موتورولا به حساب میاد که بعد از چندین ماه عرضه به بازار جهانی وارد بازار ایران شده و در حال حاضر (مرداد 1402) در حدود 6 میلیون تومان قیمت داره. با بررسی مشخصات گوشی Motorola Moto G13 همراه موبونیوز باشید تا ببینیم این گوشی میتونه در مقابل باقی گوشی های اقتصادی این بازه مثل A14 و یا ردمی 10C شیائومی حرفی برای گفتن داشته باشه و ارزش خرید و ریسک کردن داره یا نه؟

 

بررسی طراحی موتورولا Moto G13

گوشی موتورولا جی 13 از لحاظ ظاهری به گوشی های گرون قیمت تر سری G موتورولا مثل G72 و G52 شباهت داره و از لحاظ طراحی بیشتر به گوشی های میان رده شباهت داره. با اینکه گوشی طراحی ساده ای داره اما خوشگل و جذابه. بدنه کاملا از پلاستیک ساخته شده و کیفیت ساخت مناسب و قابل قبولی داره و خیلی حس ارزون قیمت بودن به شما نمیده. بدنه به صورت تخت ساخته شده تا هر چه بیشتر به گوشی های میان رده شبیه بشه. البته یه مقداری در لبه های فریم خمیدگی داریم که باعث بهتر قرار گرفتن گوشی توی دست میشه. گوشی توی سه تا رنگ رزگلد، آبی روشن و خاکستری عرضه میشه که رنگ خاکستری یه حالت مات مانندی داره و کثیفی و لکه ها رو کمتر نمایش میده. برای اینکه اثر انگشت و لکه کمتر روی بدنه باقی بمونه و از گوشی محافظت کنید بهتره از قاب ژله ای قرار گرفته توی باکس محصول استفاده کنید. از لحاظ ابعاد و اندازه کاملا استاندارده و به خوبی توی دست جا میگیره و قطر نسبتا کمی داره. وزن حدودی 183 گرمی گوشی باعث میشه در استفاده طولانی مدت کار با گوشی اذیت کننده نباشه و فشار زیادی به دست شما وارد نشه و در کل یه گوشی بسیار خوش دست و راحت در بازه قیمتی خودش به حساب میاد.

بررسی طراحی موتورولا Moto G13

سه تا لنز اصلی به صورت مثلثی توی یه جزیره دوربین مستطیلی شکل در پشت گوشی قرار دارند که از جنس شیشه مانندی ساخته شده و هم ظاهر جذابی به گوشی میده و هم از لنز ها مراقبت میکنه. نوشته 50MP و فلش LED هم توی این بخش قرار دارند. این جزیره برآمدگی خیلی زیادی نداره و به صورتی نیست که اگر روی میز بزارید گوشی از یک سمت لق بزنه. وسط گوشی لوگو M موتورولا دیده میشه و دیگه خبر خاصی در این بخش نیست.

مشخصات بدنه گوشی موتورولا جی 13

فریم گوشی به صورت کاملا تخت ساخته شده که حس خوبی به گوشی موقع دست گرفتن میده ولی خیلی تیز و برنده نیست. روی لبه راست طبق معمول دکمه های پاور و کم و زیاد کردن صدا دیده میشه که حسگر اثر انگشت روی دکمه پاور قرار داره و هم دقت خوبی داره و هم به نسبت سرعت مناسبی در باز کردن گوشی داره. روی لبه چپ درگاه سیم کارت قرار گرفته که به صورت همزمان از دو سیم کارت و یه کارت حافظه جانبی پشتیبانی میکنه. بالای گوشی جک 3.5 میلیمتری صدا و لوگو دالبی اتموس جا خوش کرده. پایین گوشی اسپیکر اصلی، پورت تایپ سی و یه میکروفون دیده میشه.

موتورولا از یه نمایشگر تخت با حاشیه معمولی برای گوشی استفاده کرده که نکته خیلی جذابی در این بازه قیمتی نداره اما استفاده از یه پانچ هول برای دوربین سلفی باعث شده یه مقداری ظاهر گوشی بهتر بشه و خیلی اقتصادی به نظر نرسه. از گواهی IP و گوریلا گلس خبری نیست اما به گفته موتورولا گوشی ضد پاشیدن ذرات آبه و یه محافظ پیش فرض معمولی هم برای گوشی در نظر گرفته شده که تا حدودی از گوشی در مقابل خط و خش مراقبت میکنه. در کل موتورولا در بخش طراحی تونسته یه گوشی با کیفیت ساخت مناسب و طراحی جذاب رو در این بازه قیمتی عرضه کنه که تا حدودی به نسبت گوشی های برندهای دیگه میتونه مناسب تر باشه و اگه خوش دستی و خوش ساختی گوشی براتون مهمه، موتورولا مثل همیشه شما رو ناامید نمیکنه.

 

مشخصات صفحه نمایش Motorola Moto G13

صفحه نمایش هم خوبه هم نه! نمایشگر 6.5 اینچی IPS LCD داره که توی این بازه قیمتی عادی و مناسبه اما رزولوشن 720 پیکسلی داره که خیلی جذاب نیست و یه مقداری پیکسل پیکسل شدن تصاویر و ویدیوها رو موقع کار با گوشی میتونید ببینید که این بده! اما رفرش ریت 90 هرتزی داره که باعث میشه یه مقداری کار با گوشی روون تر باشه و تجربه بهتری بهتون بده که این خوبه! و به نسبت رقبای دیگه در بازه خودش به این گوشی یه برتری کوچیک میده.

مشخصات صفحه نمایش Motorola Moto G13

زاویه دید به خاطر LCD بودن یه مقداری محدوده و از گوشه ها به تصویر نگاه کنید یه مقداری تیره و تار میشه. روشنایی 400 نیتی دستی داره که خیلی جذاب نیست و در استفاده از گوشی توی محیط بیرون از خونه و روشن به مشکل میخورید و تا حدود 550 نیت هم میتونه در محیط روشن افزایش پیدا کنه اما این مورد در بازه اقتصادی طبیعیه و نمیشه ایرادی بابت این موضوع به گوشی گرفته. رفرش ریت دینامیک هم داره که میتونه بسته به نوع فعالیت بین 60 و 90 سوییچ کنه تا هم تجربه روونی داشته باشید و هم مصرف باتری بهینه تر باشه. در مجموع این بخش به صورت کلی در حد و اندازه گوشی های رقیب قرار داره و میتونه تجربه کلی مناسبی رو بهتون بده.

 

مشخصات باتری موتورولا Moto G13

یه باتری 5000 میلی آمپر ساعتی برای گوشی استفاده شده که به نسبت وزن و ابعاد گوشی بسیار مناسبه و میتونه شارژدهی مناسبی رو به شما بده. اگه از گوشی استفاده معمولی رو به سنگین داشته باشید به راحتی میتونه یک روز در کنار شما باشه و نیازی به شارژ مجدد در طی روز نداره.

مشخصات باتری موتورولا Moto G13

البته در این بخش یه مشکل داره که اونم سرعت شارژه و موتورولا به جای استفاده از آداپتورهای با توان بالاتر سراغ یه آداپتور 10 واتی معمولی رفته که باعث میشه زمان شارژ گوشی بسیار بالا بره و بهتر برای شارژ راحت تر و بدون دردسر موقع خواب گوشی رو شارژ کنید چون شارژ کامل گوشی حدود 2 ساعت و نیم زمان میبره و صبر زیادی میخواد. در مجموع گوشی G13 یه شارژدهی خوب اما یه سرعت شارژ معمولی رو به ضعیف داره که باعث میشه این بخش در مقابل رقبا خیلی جذاب نباشه و یه یک لول پایین تر قرار بگیره.

 

بررسی عملکرد دوربین موتورولا Moto G13

گوشی موتو جی 13 از یه دوربین سه گانه با لنز اصلی 50 مگاپیکسلی و دو تا لنز تشخیص عمق و ماکرو 2 مگاپیکسلی استفاده میکنه که تقریبا یه کیفیت و عملکرد شبیه به گوشی های هم رده خودش میده اما لنز های فرعی تقریبا بی مصرفی داره و بهتر بود موتورولا به جای این دو لنز از یک لنز اولترا واید بهتر استفاده میکرد. عکس های لنز اصلی در نور مناسب کیفیت و دیتیل مناسبی داره و میتونه جزئیات خوبی رو توی عکس ها ثبت کنه ولی نباید انتظار جزئیات خیلی بالایی رو داشته باشید. عکس های پرتره کیفیت مناسبی داره اما یه مقداری خطا توی تشخیص سوژه ها دیده میشه. عکس های ماکرو هم چنگی به دل نمیزنه و کیفیت معمولی رو به پایین داره.

بررسی عملکرد دوربین موتورولا Moto G13

یه دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی داره که عکس های معمولی میگیره که نسبتا نویز زیادی توی تصاویر اون دیده میشه. هر دوتا لنز اصلی و سلفی میتونن با رزولوشن 1080 و 30 فریم بر ثانیه فیلمبرداری کنند که کیفیت ویدیوهای مناسبی داره و میشه ازشون استفاده کرد. در مجموع این بخش عملکرد کار راه بندازی داره و خیلی بد و اذیت کننده نیست اما جزو نقاط قوت گوشی هم به حساب نمیاد.

 

عملکرد پردازشی گوشی موتورولا موتو G13

تراشه مدیاتک هلیو G85 تراشه خیلی قدرتمند و به روزی نیست اما میتونه از پس اجرای کارهای روزمره با گوشی بربیاد و در کنار رفرش ریت 90 هرتزی یه تجربه نسبتا خوب و روون رو بهتون میده. البته لگ و باگ توی کار با گوشی دیده میشه و نباید انتظار یه تجربه کاملا روون و بدون مشکل رو با گوشی داشته باشید.

عملکرد پردازشی گوشی موتورولا موتو G13

توی اجرای بازی ها عملکرد مناسبی داره و میتونه بازی های جدید رو با گرافیک مناسب و فریم قابل قبول اجرا کنه البته به خاطر نوع حافظه ذخیره سازی eMMC 5.1 یه مقداری در زمان باز شدن و اجرای اولیه بازی ها کند عمل میکنه و یه لگی داره اما میتونید با این گوشی یه تجربه نسبتا خوب رو داشته باشید. موقع تجربه طولانی مدت با گوشی دما نسبتا بالا میره اما به صورتی نیست که باعث اذیت شدن شما بشه و یه مقداری در اجرای روون بازی ها تاثیر میزاره. گوشی G13 توی دوتا نسخه با 4 گیگ رم و 64/128 گیگ حافظه ذخیره سازی عرضه شده که به نسبت قیمت میتونه حافظه رم و فضای ذخیره سازی مناسبی رو به شما بده.

مشخصات نرم افزاری g13 موتورولا

گوشی های موتورولا از اندروید خام استفاده میکنن که برای گوشی G13 هم از اندروید 13 خام استفاده شده و پوسته و روکش خاصی در این بخش دیده نمیشه. به همین خاطر تجربه کار با گوشی با اینکه پردازنده نسبتا معمولی داره، مناسبه و امکانات شخصی سازی مخصوص موتورولا به شما اجازه میده که یه مقداری گوشی رو شخصی سازی کنید. جسترها و قابلیت های حرکتی گوشی های موتورلا اینجا هم دیده میشه، برای مثال با گذاشتن سه تا انگشت روی نمایشگر میتونید اسکرین شات بگیرید و یا با دو بار تکون دادن گوشی چراغ قوه رو روشن کنید و با اینکه نکته خیلی جذابی نیست اما باعث میشه کار با گوشی های موتورولا یه حس خاص و باحالی داشته باشه. موتورولا در مورد پشتیبانی نرم افزاری این گوشی خیلی اطلاعات خاصی نداده اما اندروید 14 رو دریافت میکنه و به نسبت گوشی های اقتصادی دیگه در این بخش میتونه گزینه بهتر و جذاب تری باشه.

 

 

عملکرد پردازشی گوشی موتورولا موتو G13

اسپیکر استریو برای گوشی G13 موتورولا استفاده شده که توی این بازه قیمتی نکته مثبتی به حساب میاد. صدا بلندی خوب و کیفیت صدای مناسبی هم داره و با کمک برنامه دالبی اتموس میتونید از حالت های مختلف پخش صدا استفاده کنید تا با توجه به نوع موسیقی یا کاربری که دارید تجربه بهتر و شفاف تری داشته باشید. جک 3.5 میلیمتری صدا و بلوتوث 5.1 هم امکانات این بخش رو تکمیل میکنن.

عملکرد پردازشی گوشی موتورولا موتو G13

 

آیا Motorola Moto G13 ارزش خرید دارد؟

گوشی Moto G13 موتورولا توی تمامی بخش ها یه عملکرد متوسط رو به خوب رو به نسبت قیمت بهتون میده که باعث میشه نشه این گوشی رو به راحتی در مقایسه با گوشی های رقیبش پیشنهاد داد و باید یه مقداری برای خرید این گوشی به دلتون مراجعه کنید تا عقلتون! موتورولا جی 13 طراحی خوب و جذابی داره که کیفیت ساختش مناسبه و گوشی خوش دستی به حساب میاد و این یکی از نقاط برتری گوشی به حساب میاد که شاید برای همه اهمیت نداشته باشه. صفحه نمایش رزولوشن 720 داره اما نرخ به روزرسانی 90 هرتزی یه مقداری نجاتش میده و اگه سرعت به نسبت کیفیت براتون اهمیت داره میتونید برید سراغش. شارژدهی خوب اما سرعت شارژ پایینی داره که تا حدودی هم دیگه رو خنثی میکنن. بخش دوربین هم کار راه بندازه و میتونه در شرایط نوری خوب عکس های خوبی بهتون بده. اسپیکر استریو داره که نکته مثبتی به حساب میاد و میتونید صدای خوب و شفافی رو داشته باشید. سخت افزار بد نیست اما خیلی قدرتمند و به روز هم نیست اما میتونه در استفاده روزمره تجربه مناسب اما با مقداری لگ و کندی رو بهتون بده. رابط کاربری با اندروید خام و سبک هم میتونه برای افرادی که دوست دارند یه تجربه بدون زرق و برق از اندروید داشته باشن رو بهتون بده و پشتیبانی نرم افزاری حدود یکساله هم برای این بازه بد نیست و قابل قبوله.

گوشی Motorola Moto G13 با قیمت حدودی 140 دلار توی بازار جهانی عرضه شده و توی ایران با قیمت حدودی 6 میلیون تومان به فروش میرسه و در مقایسه با گوشی های هم رده خودش به جز اسپیکر استریو، طراحی خوش ساخت و خوش دست، رفرش ریت 90 هرتزی و رابط کاربری سبک و اندروید خام نکته مثبت و قابل توجه دیگه ای نداره و خیلی گوشی با ارزش خرید بالایی به حساب نمیاد اما اگه این موارد براتون مهمه میتونه گوشی مناسبی براتون باشه، در غیر این صورت میتونید صبر کنید تا قیمت این گوشی به خاطر واردات و عرضه بیشتر کاهش پیدا کنه (البته در صورتی که قیمت دلار افزایش نشه و قیمت ها پایین بیاد!) و ارزش خریدش بیشتر بشه.

 

نویسنده : mobo.news
تاریخ انتشار 9 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 40
5/ 3.6

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

a.m110

دوسش نداشتم

۱۳ شهریور ۱۴۰۲
tahamousavi

به نظر من معمولی رو به پایینه…

۰۴ شهریور ۱۴۰۲
zenith

👎🏻👎🏻👎🏻

۳۱ مرداد ۱۴۰۲
AliNajafiJahani

نیستم باهاش 👎🏻

۳۰ مرداد ۱۴۰۲
afsheen

هم رده هاشو به این ترجیح میدم

۲۹ مرداد ۱۴۰۲
Sss1300

قیمتش مناسبه مخصوصا با این طراحی زیبایی که توی این بازه ی قیمتی داره

۲۸ مرداد ۱۴۰۲
thisabasi

با این مشخصات قیمتش معقوله

۲۸ مرداد ۱۴۰۲
Madi11

فاقد اعتبار

۲۷ مرداد ۱۴۰۲
alirezanikkhah

تا 6 تومن خوبه

۲۷ مرداد ۱۴۰۲
Hossein713

ن بد ن خوب

۲۷ مرداد ۱۴۰۲
mehdi gheysari

گوشی خوبی نیست

۲۶ مرداد ۱۴۰۲
EminEm 19

دوس نداشتم

۲۶ مرداد ۱۴۰۲
Hagh2535

سلام مهدی جون،خدا قوت بمب انرژی
فقط شیاومی
ممنونتم داداش
به قرآن خیلی مردی

۲۶ مرداد ۱۴۰۲
Hagh2535

سلام مهدی جون،خدا قوت بمب انرژی
فقط شیاومی
ممنونتم داداش
به قرآن خیلی مردی🙏🙏🙏🙏🙏🙏🌹🌹🌹🌹🥰🥰

۲۶ مرداد ۱۴۰۲
mahan.at080

من که نیستمش

۲۶ مرداد ۱۴۰۲
Amir a.s

متوسط

۲۵ مرداد ۱۴۰۲