تفاوت مودم و روتر چیست؟

خیلی اوقات می‌بینیم که اطرافیان‌مون دو کلمه مودم و روتر رو به جای هم استفاده می‌کنن. در حالی که دستگاه مودم کابردی متفاوت از روتر داره و نمی‌تونیم اون‌ها رو جایگزین هم کنیم. در واقع هم مودم و هم روتر وسیله‌ای برای اتصال به اینترنت هستن، اما کاری که روتر انجام میده بیشتر در حد توزیع اینترنته و تو خیلی از بخش‌ها نمی‌تونه مثل مودم عمل کنه. امروز تو موبونیوز، برای اینکه این سوءتفاهم رو از بین ببریم، می‌خوایم تفاوت مودم و روتر رو تو بخش‌های مختلف بررسی کنیم تا موقع خرید به اشتباه نیفتیم.

 

نقش مودم و روتر در شبکه‌ اینترنت چیست؟

قبل از اینکه از تفاوت مودم و روتر بگیم بهتره که نحوه کار کردن اینترنت رو با هم بررسی کنیم. اینترنت رو به دو بخش تقسیم می‌کنیم: یک شبکه داخل خونه و دو شبکه جهانی. تو شبکه داخل خونه (Local Network) دستگاه‌های مختلف از طریق وایفای یا کابل اترنت (LAN) با هم ارتباط برقرار می‌کنن و این ارتباط خیلی سادست و پیچیدگی خاصی نداره. اما تو شبکه جهانی همه چیز متفاوته؛ بجای تعداد انگشت شمار دستگاه، میلیاردها میلیارد دستگاه مختلف وجود داره و ارتباط بین دو دستگاه مختلف می‌تونه چندین واسطه داشته باشه. این دستگاه‌ها موقعیت جغرافیایی، تکنولوژی ارتباطی، ساعت و کلی از اطلاعات دیگشون باهم متفاوته و همه این موارد باعث پیچیده شدن شبکه جهانی میشن.

 

کاربرد مودم و روتر دقیقا بین شبکه‌های داخلی و جهانیه و همین نکته‌ست که تفاوت‌شون رو برامون آشکار می‌کنه. پس بهتره اول از همه ببینیم مودم و روتر کارشون چیه؟

 

مودم چیست؟

مودم قطعه اصلی برای ارتباط هر دستگاهی با اینترنت جهانی هست. کلمه Modem از کلمات Modulator/Demodulator گرفته شده و به طور خلاصه خانه ما رو به ISP یا همون شرکت ارائه دهنده اینترنت متصل می‌کنه و می‌تونیم از طریق شبکه جهانی با هر کسی ارتباط برقرار کنیم.

مودم چیست؟

مودم‌ها انواع مختلفی دارند و هر کدوم سرعت و پهنای باند متفاوتی برای ما فراهم می‌کنن. بعضی از این تکنولوژی‌ها هنوز تو کشور ما جا نیفتادن، اما اکثرشون رو می‌تونیم از شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت تهیه کنیم. انواع مودم به شرح زیره:

  • دایال آپ (Dial-up): قدیمی‌ترین نوع مودم که از یک خط تلفن برای اتصال به ارائه دهنده اینترنت (ISP) استفاده می‌کنه. در حال حاضر این مودم‌ها به طور کامل با مدل‌های جدید که پهنای باند بیشتری دارن جایگزین شدن.
  • DSL: از یک خط دیجیتال مشترک با با تلفن برای اتصال به ارائه دهنده اینترنت استفاده می‌کنه و سرعت و پهنای باند بیشتری داره. کلمه DSL مخفف Digital Subscriber Line بوده و بیشتر خانه‌ها و دفاتر با این مودم‌ها به اینترنت متصل هستند.
  • کابلی: مودم کابلی که به عنوان دستگاه پهنای باند نیز شناخته می‌شه، به کامپیوتر اجازه می‌ده تا به کمک یک اتصال ثابت با ارائه دهنده اینترنت ارتباط برقرار کنه و به اینترنت متصل شه.
  • ماهواره‌ای: مودم‌های ماهواره‌ای به هیچ گونه اتصال کابلی برای برقراری ارتباط با ISP احتیاج ندارند و به کمک امواج و ماهواره‌ها این اتصال را برقرار می‌کنن. این مودم‌ها به نسبت DSL سرعت کمتر و هزینه خیلی بیشتری دارند.

اینترنت ماهواه‌ای جزو مدل‌هاییه که خیلی تو ایران کاربرد نداره. استارلینک یکی از معروف‌ترین اینترنت‌های ماهواره‌ای متعلق به ایلان ماسکه که خبرش رو هم زیاد شنیدیم.

کاربرد مودم چیست؟

قبل‌تر متوجه پیچیدگی شبکه جهانی شدیم و می‌دونیم که سیگنال‌های منتقل شده در این شبکه از نوع آنالوگ هستن. بنابراین برای اینکه کامپیوتر این سیگنال‌ها رو متوجه بشه، باید به سیگنال دیجیتال تبدیل بشن و برعکس، سیگنال دیجیتال کامپیوترها و گوشی‌ها باید به سیگنال آنالوگ تبدیل بشه تا بتونه در بستر اینترنت منتقل بشه. به غیر از این مورد، داده‌هایی که قراره در بستر اینترنت منتقل بشن، به پکیج‌های کوچک‌تر تقسیم میشن و بعدش این انتقال صورت می‌گیره. مودم وظیفه داره تا پکیج‌های دریافتی رو برای کامپیوتر و موبایل ما به شکل قابل فهم سرهم بکنه و هم چنین فایل‌های ارسال شده و از گوشی و کامپیوتر ما رو به پکیج‌های کوچک‌تر تقسیم بکنه. وظیفه انجام این کارها با مودم‌هاست و بدون وجودشون شبکه اینترنت و سیستم‌های الکترونیکی نمی‌تونن سیگنال‌های همدیگه رو دریافت و پردازش کنن.

 

روتر چیست؟

دستگاه بعدی روتر هستش که مثل مودم برای اتصال به اینترنت بهش نیاز داریم، ولی تفاوت‌هایی هم دارن که باعث میشه تا با دو دستگاه متفاوت روبرو باشیم. نکته جالب اینجاست که خیلی از مردم به اشتباه به روتر میگن مودم! روتر مربوط میشه به شبکه‌ای که داخل خونه ایجاد میشه و می‌تونه تمام دستگاه‌هایی که داخل این شبکه وصل هستن رو از طریق مودم به اینترنت متصل بکنه. مودم فقط دسترسی به اینترنت رو فراهم می‌کنه و روتر در داخل خونه یا محیط کار، شبکه جدیدی رو ایجاد میکنه و اتصال به اینترنت رو خیلی راحت‌تر می‌کنه.

روتر چیست؟

اولین نوع روتر، روترهای سیمی هستن که به چند دستگاه این امکان رو میدن تا با کابل اترنت (LAN) به شبکه وصل بشن و بتونن از اینترنت استفاده کنن. این روترها معمولا قیمت پایین‌تری دارن. نوع بعدی روترهای بی‌سیم هستن که خودشون انواع مختلفی دارن و معمولا براساس تعداد آنتن وایفای دسته بندی میشن. بعضی از روترهای جدید که پسوند گیمینگ دارن، می‌تونن یک شبکه بی‌سیم با تاخیر (Latency) خیلی کم و سرعت خیلی بالا ایجاد بکنن که برای گیمرها اهمیت خیلی زیادی داره. این روترهای بی‌سیم می‌تونن امکان وصل شدن همزمان ۳۲ دستگاه رو هم فراهم بکنن. روترهای بی‌سیم می‌تونن امکانات خیلی زیادی مثل وصل کردن پرینتر به روتر و پرینت کردن اسناد بدون اتصال سیمی، برای ما فراهم کنن که برای شرکت‌های کوچک که فقط یک پرینتر و چندید کاربر دارن خیلی کاربردیه.

 

کاربرد روتر چیست؟

کاربرد روتر چیست

روتر به غیر از ایجاد یک شبکه داخلی و متصل کردن اعضا به هم دیگه، امکانات دیگه‌ای رو هم برای ما می‌تونه فراهم بکنه که کاربردی هستن و بدون داشتن روتر همچین امکاناتی رو نمی‌تونیم به راحتی تامین بکنیم. برای همین در ادامه امکانات مهم این دستگاه رو با هم بررسی می‌کنیم:

  • مجهز بودن به Firewall: روتر می‌تونه یک لایه محافظتی Firewall در برابر تهدیدات خارجی فراهم بکنه و امنیت دستگاهی که به اینترنت وصل میشه رو افزایش بده.
  • امنیت شبکه: روترهای جدید می‌تونن این امکان رو فراهم کنن که IP دستگاهی که از طریق روتر به اینترنت متصل میشه، مخفی بشه تا امنیتش بالاتر بره.
  • کنترل والدین: روترها این امکان رو فراهم میکنن که ادمین شبکه (admin) دسترسی بعضی از دستگاه‌ها رو به اینترنت ببنده یا محدودیت حجمی و زمانی ایجاد کنه.
  • پروتکل تغییر IP: روترها می‌تونن یک شبکه خصوصی مجازی تشکیل بدین تا همه دستگاه‌های شما با یک IP خارجی وارد سایت‌ بشن و نیاز به تغییر آی پی جداگانه نداشته باشید.
  • اپدیت سیستم عامل: روتر با ایجاد یک شبکه می‌تونه آپدیت ویندوز یک سیستم رو با سیستم‌های دیگه شبکه به اشتراک بذاره تا حجم دانلود کمتری مصرف کنین.

مهمترین تفاوت روتر و مودم چیست؟

مودم و روتر هر دو از ملزومات استفاده از اینترنت هستن و داشتن هر دو دستگاه لازمه و نمیشه از یکی به جای دیگری استفاده کرد. مهمترین تفاوت روتر و مودم در اینه که مودم وظیفه ترجمه سیگنال‌های مخابراتی رو داره تا اتصال ما به اینترنت برقرار بشه. در حالی که روتر می‌تونه پورت‌ها رو گسترش بده. این سیگنال‌ها برای بقیه دستگاه‌ها نامفهومه و در نتیجه استفاده از مودم اجباریه. روتر امکان ترجمه این سیگنال‌ها رو نداره ولی می‌تونه امکان استفاده از سیگنال‌های ترجمه شده رو برای چند دستگاه به طور همزمان فراهم بکنه و با ایجاد شبکه هم دستگاه‌های مختلف به هم وصل میشن و امکانات زیادی برای ما فراهم میشه. با این اوصاف خرید روتر خیلی اجباری نیست و بدون اونم کارتون راه میفته. ولی نمی‌تونین روتر رو جایگزین مودم کنین.

مهم‌ترین تفاوت مودم و روتر

 

مودم بخریم یا روتر؟

الان شاید براتون سوال شده باشه که اگه روتر و مودم دو دستگاه مختلف هستن، چرا توی خانه یا محیط‌های دیگه، ما فقط یک دستگاه داریم که هم یک شبکه ایجاد کرده و هم امکان دسترسی به اینترنت رو فراهم کرده؟ ما می‌تونیم از این دو دستگاه هم به صورت تکی و هم به صورت جداگانه استفاده کنیم. هر کدوم از این حالت‌ها به نیاز ما و تعداد دستگاه‌هایی که داریم بستگی داره و می‌تونه طبق اصول زیر باشه:

 

نصب مودم تنها

طبیعتا ما به یک مودم نیاز داریم تا دستگاه‌ها برای ترجمه سیگنال‌های مخابراتی ازش استفاده کنن. این مودم علاوه بر اتصال وایرلس، می‌تونه یک دستگاه دیگه رو هم از طریق کابل اترنت به اینترنت متصل کنه و برای اتصال چندین پی سی یا گوشی مناسب نیست. بنابراین استفاده از مودم تنها برای مکان هایی که یک شبکه اینترنت دارن و قراره چند دستگاه متفاوت رو به اینترنت وصل کنیم توصیه نمیشه و بهتره به دنبال روش‌های جایگزین زیر باشیم.

 

تهیه مودم و روتر جداگانه

اگه ما چند دستگاه مختلف داشته باشیم که به اینترنت نیاز داشته باشن، می‌تونیم به مودم خودمون یک روتر متصل کنیم. اینطوری دستگاه‌های ما از سمت مودم به شکبه اینترنت وصل میشن و از طریق روتر تعداد اتصالات‌شون بیشتر میشه و میتونیم چندین دستگاه رو به شبکه وصل کنیم. این روتر می‌تونه سیمی یا بی‌سیم باشه و تعداد پورت‌هاش هم که بستگی به این داره که می‌خوایم به چند تا دستگاه اینترنت برسونیم.

 

استفاده از مودم و روتر ترکیبی

محبوب‌ترین نوع اتصال، استفاده از هر دوی این دستگاه‌ها در قالب یه مودمه! یه سری مودم‌ها وجود دارن که همزمان کار مودم و روتر رو انجام می‌دن و توی بازار با اسم مودم شناخته می‌شن. اکثر ماها برای اتصال به اینترنت از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنیم و همگی با شکل و شمایل این مودم‌ها آشنا هستیم. این روش اتصال هم نسبت به روش‌های قبلی راحت‌تره و هم می‌تونه هزینه کمتری رو برای امکانات حداقلی داشته باشه که این دو مورد می‌تونن دلیل محبوبیت این دستگاه‌ها باشن.

 

جمع بندی

این روزها دسترسی به اینترنت خیلی راحت شده و فرقی نداره که می‌خوایم چه دستگاهی رو به اینترنت متصل بکنیم، چون به راحتی با یه مودم و اشتراک اینترنت کارمون راه میوفته. حالا اگه مودمی بخریم که به روتر هم مجهز باشه و اتصال بین دستگاه‌ها رو سریع‌تر و روون‌تر کنه، اون وقت کارمون خیلی راحت‌تره. البته روترها می‌تونن جدا از مودم هم برای ایجاد یک شبکه استفاده بشن که همین قابلیت این روزها ارزش زیادی داره و می‌تونه خیلی از مشکلات رو حل کنه! به طور کلی یادتون باشه که مودم و روتر دو تا وسله کاملا متفاوت هستن و شما نمی‌تونین روترها رو جایگزین مودم کنین. برای راه اندازی یه شبکه اینترنت اول از همه به مودم نیاز دارین تا سیگنال‌های مخابراتی رو دریافت کنه و بعد از اون به یه روتر که شبکه لوازم الکترونیکی‌تون رو گسترش بده.

حالا شما تو خونه مودم دارین یا از ترکیب مودم و روتر استفاده می‌کنین؟ به نظرتون کدومش بهتره؟

نویسنده : کورش نجفیان
تاریخ انتشار 2 هفته پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 5
5/ 4.8

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

mahdi1333

مطلب خوب و همچنین قابل درک بود.
در داخل سایت های دیگر تعریف پیچیده تری داشتند، و غیرقابل درک بود.

۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
Nurse

روتر دیگ از کجا اومد

۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
SinaRe8596

بهتر اینه ک استفاده ترکیبی از جفتش داشته باشی ولی دستگاه ها جدا از هم باشن یعنی مودمی ک روتر هم باشه استفاده نکنی

۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
ali.sh2004

چه پیچیده شد

۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
Ahmaddosti

نمی‌دونستم مطلب جدیدی بود

۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۳