بررسی تست مقاومت iPhone 15 Pro Max اپل

زک نلسون کارشناس نام آشنای کانال JerryRigEverything، در زمان عرضه جدیدترین گوشی های پرچمدار اپل، به بررسی تست مقاومت بدنه تیتانیومی آیفون 15 پرو مکس پرداخت. نسل پانزدهم گوشی آیفون اپل شهریور امسال معرفی شدن و همراه با حواشی زیادی هم بودند. یکی از اون حواشی استفاده از بدنه تیتانیومی در آیفون های جدید بود که طبق گزارش کاربران در همون روز های ابتدایی عرضه این گوشی، آیفون های نسل 15 به شدت داغ می‌کردن (حتی در فعالیت های روزمره و چک کردن شبکه های اجتماعی). خیلی از منتقدین، استفاده از تیتانیوم در لایه بیرونی بدنه این دستگاه رو مقصر دونستن اما اپل اون رو وجود باگ نرم‌افزاری در جدیدترین آپدیت سیستم‌عامل خودش یعنی iOS 17 اعلام کرد. برای اینکه ببینیم حرف های اپل در مورد مقاومت بالای بدنه تیتانیومی آیفون های 15 سری پرو درسته یا نه، با بررسی تست مقاومت iPhone 15 Pro Max اپل همراه موبونیوز باشید.

مشخصات iPhone 15 Pro Max

آیفون 15 پرو مکس به صفحه‌نمایش 6.7 اینچی با کیفیت 1290×2796 پیکسل مجهز شده. وزن این گوشی 221 گرم هست و ضخامت اون 8.3 میلی‌متر می‌باشد. این گوشی در حافظه های ذخیره‌سازی با ظرفیت های 256GB/512GB/1TB به بازار عرضه شده. گوشی آیفون 15 پرو مکس به چیپست A17 Pro مجهز شده که با رم 8 گیگ همراه هست. باتری 4441 میلی‌آمپر ساعتی برای این گوشی استفاده شده و بر خلاف نسل های قبلی، آیفون های نسل 15 به درگاه شارژ از نوع USB Type-C مجهز شدن.

گوشی تیتانیومی iPhone 15 promax

تیتانیوم یکی از عناصر پرکاربرد در صنعت و زندگی روزمره انسان هاست. اندام های مصنوعی، بدنه فضاپیماها و ربات هایی که جهت کاوش در سیاره های دیگه مثل ماه و مریخ ساخته میشن و کلی اشیاء دیگه مدیون تیتانیوم هستن. اپل بر خلاف حدس زک نلسون از تیتانیوم درجه 5 استفاده کرده (استفاده از تیتانیوم درجه یک ارزون‌تر، راحت‌تر و مقرون به صرفه‌تر هست). لازم به ذکره که معمولا گوشی های هوشمند از آلومینیوم ساخته میشن. اما قیمت بالای تیتانیوم باعث تعجب نلسون شده، چرا که مقدار کافی برای ساخت بدنه آیفون فقط با تیتانیوم درجه 5 و فارغ از هزینه های قطعات، سخت‌افزار، هزینه تولید و حمل‌ و نقل حدود 2000 دلار درمیاد! این در حالی است که قیمت مدل پایه این آیفون 1200 دلار هست. قطعاً اپل یه رازی داره وگرنه هیچ کمپانی حاضر نیست سر هر گوشی انقدر ضرر کنه.

تست مقاومت iPhone

 

تست مقاومت iPhone 15 Pro Max

به نظرتون آیفون 15 پرو مکس می‌تونه از دست های زک نلسون جون سالم به‌در ببره؟ داخل جعبه این گوشی یه آیفون 15 پرو مکس آبی هست که تقریبا هم رنگ میله تیتانیومی حرارت دیده خود زک هست. خوشبختانه دیگه خبری از کابل لایتنینگ نیست و اپل در آیفون های جدید از کابل USB Type-C استفاده کرده (از نظر زک استفاده از پورت تایپ سی یکی از روش های نزدیک‌تر شدن به صلح جهانیه!). بگذریم، استفاده از گلس شیشه‌ای بر روی قاب پشتی و کناره های تیتانیومی حس خوبی رو به کاربر منتقل می‌کنه. طبق گفته اپل صفحه‌نمایش آیفون 15 پرو مکس، قوی ترین و سخت ترین صفحه‌نمایش گوشی های هوشمند هست پس بریم که روش خط بندازیم.

مقاومت گوشی iphone 15 promax

مثل همیشه یه برچسب میزاریم تا میزان سختی رو بتونیم دقیقا بهتون نشون بدیم (از دو تا ده). صفحه‌نمایش هایی که از جنس پلاستیک هستن معمولا روی شماره دو و سه خط میوفتن. صفحه‌نمایش های شیشه‌ای هم روی شماره 5 و 6 خودشون رو نشون میدن. اونایی هم که شیشه‌ای از جنس یاقوت دارند معمولا روی شماره 8 و 9 آسیب میبینن. محافظ سرامیکی که روی صفحه‌نمایش آیفون 15 پرو مکس هست در شماره 6 روش خط میوفته ولی در شماره 7 آسیب عمیق‌تری به صفحه وارد میشه.

مقاومت دوربین سلفی آیفون ۱۵ پرومکس

دوربین جلو گوشی هم داخل dynamic island تعبیه شده و زیر صفحه‌نمایش کار شده و همون محافظ سرامیکی ازش مراقبت می‌کنه. اسپیکر مکالمه رو هم سعی کردیم با تیغ نابودش کنیم اما چون خیلی نازکه و در بهترین کیفیت ممکن بین فریم اصلی و صفحه‌نمایش قرار داده شده نه خط افتاد و نه پاره شد.

مقاومت اسپیکر مکالمه iphone 15 promax

بریم سراغ کناره های تیتانیومی، گوشی اپل برای کناره‌ها از یه لایه محافظ به نام PVD استفاده کرده. یه لایه خیلی نازک که روی لبه های کناری گوشی سوار میشه. اما باز هم همانند بدنه آلومینیومی تفاوتی ایجاد نکرده و لبه های کناری گوشی به شدت آسیب‌پذیر و خط‌ و خش پذیر هستن. تنها چیزی که نمیشه روش خط انداخت درگاه سیم‌کارت 5G هستش. نظر زک این بود که بقیه قسمت های گوشی هم خب از همون جنس می‌ساختید چه کاریه! دکمه های کناری هم آسیب پذیر هستن اما نمیشه جداشون کرد. درگاه شارژ در مدل پرو مکس از نوع USB3 هست که قابلیت انتقال داده تا سرعت 10 گیگابایت در ثانیه رو داره اما مدل پایه از نوع USB2 هست.

مقاومت دکمه های iPhone 15 Pro Max

بریم سراغ پشت دستگاه، شیشه پشتی مات گوشی مثل تموم گوشی های دیگه روش خط نمیوفته. لنز های گوشی هم از مقاومت خوبی برخورداره و به راحتی روش خط‌ و خش نمیوفته.

مقاومت دوربین iPhone 15 Pro Max

بعد از اون با فندک میوفتیم به جون صفحه‌نمایش. طبق گفته اپل 100 درصد قطعات استفاده شده داخل آیفون های نسل 15 کاملا قابل بازیافتی هست. اینجاست که راز اپل لو میره و مشخص میشه تمام قطعات داخلی این دیوایس تیتانیوم درجه 5 نیست و فقط بدنه بیرونی و لبه های کناری اون از این جنس هستن. این خودش گویای همه‌چیزه. صفحه‌نمایش از کیفیت خوبی برخورداره و به شعله فندک هیچ واکنشی نشون نمیده و در روند کار اون اختلالی ایجاد نمیشه.

تست حرارتی گوشی iPhone 15 Pro Max

 

خم شدن راحت بدنه آیفون 15 پرو مکس

اپل از گذشته با خم شدن نسخه پرو گوشی های خودش مشکل داشته. اولین بار آیفون 6 پلاس بود که به راحتی خم می‌شد و حواشی زیادی رو ایجاد کرد. اما با تست نه چندان سفت و سخت زک نلسون از کانال JerryRigEverything، گلس پشتی این گوشی به راحتی خم میشه و بعدش میشکنه! کاملاً غیرقابل پیش‌بینی بود!

خم شدن آیفون ۱۵ پرومکس

بدنه تیتانیومی مقاومت سه برابری بیشتری نسبت به آلومینیوم داره اما قابلیت ارتجاعی اون نصف بدنه آلومینیومی هست. به نظرتون مشکل اصلی این می‌تونه باشه؟ خیلی جالبه که در اولین تلاش هم این اتفاق افتاد. البته با وجود شکستن گلس پشتی همچنان گوشی به خوبی کار می‌کنه. برای تعویض و نو کردن گلس پشتی آیفون 15 پرو مکس باید تقریبا 200 دلار هزینه کنید پس باهاش مهربون باشید.

شکستن آیفون 15 promax

امتیاز نهایی؛ مقاوم یا شکننده؟

زک خیلی امیدوار بود که این گوشی بتونه امتیاز قابل قبولی رو بگیره اما متاسفانه iPhone 15 Pro Max اپل با افتخار این آزمون رو رد میشه. بعد از تموم شدن همه مراحل، زک میره سراغ شعله‌افکن خودش. بعد از دادن حرارت و شعله مستقیم به بدنه تیتانیومی، می‌تونیم شروع جرقه زدن‌ها رو ببینیم.

تست حرارتی صفحه نمایش iPhone 15 promax

بدنه تیتانیومی به خوبی از پس حرارت برمیاد اما صفحه‌نمایش کارش تمومه و باید اسقاط بشه. با تغییر رنگ لبه کناری گوشی مشخص شد اپل از تیتانیوم واقعی استفاده کرده اما آیا واقعا تیتانیوم درجه 5 هست؟

تست حرارتی فریم تیتانیومی آیفون ۱۵ پرومکس

بعد از اون زک یه آیفون 15 پرو رو چک می‌کنه و بدنه اون گوشی خم نمیشه و گلس پشتی‌اش هم نمیشکنه.

تست خمش آیفون ۱۵ پرو

نظر شما چیه؟ به نظرتون شکستن گلس پشتی iPhone 15 Pro Max اپل چه دلیلی داره؟ به نظرتون شکستن گلس پشتی یه گوشی 1200 دلاری منطقیه؟ اون هم با هزینه تعمیر 200 دلاری! شما گوشی آیفون 15 پرو رو انتخاب می‌کنید یا گوشی آیفون 15 پرو مکس؟

نویسنده : تیم تولید محتوا موبونیوز
تاریخ انتشار 5 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 16
5/ 4.3

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

tahamousavi

…what a shame

۱۸ دی ۱۴۰۲
Seiedmo2010

حاجی فقط اونی که این همه پول بابت این اشغال میده😂😂

۳۰ آذر ۱۴۰۲
NOKIA1100

همیشه مدلهای قبلی مقاوم تر بودن… پیکان، مقاوم بود. نوکیا ۱۱۰۰ مقاوم بود… و ادامه…

۲۹ آذر ۱۴۰۲
mehdi gheysari

جالبه

۲۸ آذر ۱۴۰۲
shahab-021

خیلی نرمه این مدل
ولی بالاخره آیفونه

۲۲ آذر ۱۴۰۲
Amir A B

بی‌رحم
ولی مدل های قدیمی‌اش مقاوم تر بود

۲۱ آذر ۱۴۰۲
alimoeini

حیف این گوشی که این بلا رو به سرش آورد.

۲۰ آذر ۱۴۰۲
Limb0onTop

چندان مقاوم نبود

۲۰ آذر ۱۴۰۲
ara2000

فاجعست

۲۰ آذر ۱۴۰۲
Emran.B1388

به جای این کارا گوشی رو بده به من.

۱۹ آذر ۱۴۰۲
SinaRe8596

هه معلومه به خاطر بازیافتی بودنشه دیگه

۱۹ آذر ۱۴۰۲
Nurse

توی ظرف عسل و مربا هم چرخش میداد خوب بود

۱۹ آذر ۱۴۰۲
alirza.amiry

OK

۱۹ آذر ۱۴۰۲
Mahayd24

فقط اخرش که تک شکست🤣

۱۹ آذر ۱۴۰۲
EminEm 19

توروخدا اینجوری شکنجش ندید 😭😭🥺

۱۹ آذر ۱۴۰۲
aliabdoli6

این هم شکست که..

۱۹ آذر ۱۴۰۲