آنچه از تراشه اسنپدراگون X Elite، رقیب تراشه های سری M اپل میدانیم

کوالکام چند روز پیش در کنار معرفی تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳، از یه چیپست خفن برای کامپیوترهای شخصی به اسم تراشه اسنپدراگون X Elite رونمایی کرد که به ادعای خودش، میتونه با تراشه های اپل یا حتی اینتل و AMD هم رقابت کنه که البته به نظر ما با توجه به امکاناتی که داره، میتونه روی سیستم های ویندوزی عملکرد بسیار خوبی از خودش نشون بده و یه تجربه خیلی خوب و با مصرف انرژی بهینه رو در اختیارتون بذاره. البته همه چیز گل و بلبل نیست ! و یه سری نقاط نگرانی هم داره که در ادامه به این نقاط هم اشاره میکنیم. همراه موبونیوز باشید تا یه بررسی کوتاهی روی زیر و بم این تراشه و یکی از حریفای قدرش یعنی تراشه های سری M اپل داشته باشیم.

 

مشخصات تراشه اسنپدراگون

کوالکام، توی ساخت این تراشه جوری سخت گیری کرده که انتظار داریم بتونه یه بخش قابل توجهی از بازار تراشه های کامپیوتری رو در اختیار خودش بگیره. تراشه Snapdragon X Elite با معماری ۴ نانومتری ساخته شده و شامل ۱۲ هسته قدرتمند Oryon به صورت کلاسترهای ۴ هسته ای هست که کلاک ۳/۸ گیگاهرتزی رو ارائه میدن و به ادعای کوالکام، در پردازش های تک هسته ای و دو هسته ای، به کلاک ۴/۳ گیگاهرتزی هم میشه رسید.
این تراشه، از رم LPDDR5x تا ۱۳۶ گیگابایت و ۴۲ مگابایت حافظه کش به همراه حافظه PCIe Gen4 یا UFS 4.0 پشتیبانی می کنه. همچنین، تراشه اسنپدراگون X Elite می تونه با استفاده از سیستم FastConnect 7800، از Wi-Fi 7 و بلوتوث 5.4 پشتیبانی کنه و با بهره مندی از مودم Snapdragon X65 5G، حداکثر سرعت دانلود ۱۰ گیگابایت بر ثانیه رو در اختیارتون بذاره (البته در اختیار ما ایرانی ها با این اینترنت لاک پشتی نه!)
علاوه بر این ویژگی ها، تراشه X Elite کوالکام از دوربین دوگانه تا حداکثر کیفیت ۳۶ مگاپیکسل با فیلمبرداری 4K HDR پشتیبانی می کنه و خروجی صدای بدون افت کیفیتی هم داره.
مشخصات تراشه اسنپدراگون

 

اینتل، AMD و سری M اپل یا غول جدید کوالکام؟

کوالکام روی تراشه اسنپدراگون X Elite خیلی مانور میده و مدعی شده که این چیپست جدیدش، در بخش عملکرد میتونه هم پای پردازنده های نسل سیزدهم اینتل باشه اما ۶۸ درصد انرژی کمتری مصرف کنه. این مقایسه، حتی در مورد تراشه های سری M اپل هم وجود داره و کوالکام میگه که توی بحث پردازش های چند رشته ای، اسنپدراگون X Elite از تراشه M2 اپل که مبتنی بر معماری ARM هست، ۵۰ درصد سریع تر عمل می کنه که حدس میزنیم ممکنه نسخه پایه این تراشه باشه و به احتمال قوی، اسنپدراگون X Elite هر چقدر هم سریع باشه، نمیتونه حریف نسخه های پرو و مکس تراشه M2 بشه.
اینتل، AMD و سری M اپل یا غول جدید کوالکام؟
این تراشه از پردازنده یکپارچه گرافیکی سری Adreno استفاده می کنه و توان محاسباتی برابر ۴/۶ ترافلاپس (TFLOP مخفف floating-point operation به معنای تعداد محاسبات تراشه در هر ثانیه) و می تونه در هر ثانیه، ۴/۶ میلیارد محاسبه رو انجام بده که این مقدار بیشتر از ۲ برابر تراشه سری M1 پایه با توان ۲/۶ ترافلاپس هست اما از توان گرافیکی تراشه های M1 پرو و مکس کمتره ولی بازم از مدل پایه تراشه M2 بیشتره و تقریبا میتونه حریف خوبی برای این تراشه اپل باشه. اگه بخوایم یه مقایسه ساده برای درک بهتر این عدد داشته باشم میتونم بگم که این توان برای پلی استیشن ۴ پرو، برابر ۴/۱۲ ترافلاپس و برای ایکس باکس وان ایکس، حدود ۶ ترافلاپس هست و این چیپست گرافیکی، توان پردازشی بهتری رو نسبت به پلی استیشن ۴ پرو و در حد ایکس باکس سری اس بهتون میده و با توجه به این مشخصات میتونه چیز خیلی خفنی از آب دربیاد!
تراشه اسنپدراگون X Elite میتونه به صورت همزمان به سه مانیتور خارجی با فرکانس ۶۰ هرتز متصل بشه و کدک های H.264، H0265 یا HEVC و AV1 رو هم پشتیبانی می کنه و خروجی ویدیوهاش هم 4K با فریم ۶۰ و ۱۰ بیتی هستن.
غول جدید کوالکام با رقبای برندهای دیگه؟

 

جمع بندی

در نهایت، در مورد نگرانی که در مقدمه اشاره کردیم صحبت کنیم. تراشه اسنپدراگون X Elite با این مشخصات، حریف قدری برای تولیدات اینتل، اپل، AMD و بقیه غول های بازار به حساب میاد؛ با این وجود، این تراشه یه چیپست مبتنی بر معماری ARM محسوب می شه. اگه نمیدونین، باید بگم که متاسفانه اون دسته از لپ تاپ ها و کامپیوترهایی که بر پایه ویندوز مبتنی بر ARM ساخته نشدن؛ هم خودشون و هم نرم افزارهاشون، سازگاری با این معماری ندارن و نمیتونن اون عملکردی که ازشون انتظار داریم رو روی سخت افزارهایی با معماری ARM (مثل همین تراشه اسنپدراگون X Elite) ارائه بدن. حالا گویا کوالکام گفته که توی این مورد، داره یه کارایی رو با همکاری مایکروسافت انجام میده و جای نگرانی نیست اما خوب از اونجایی که قائم مقام کوالکام به صراحت اعلام کرده که هدف از ساختن این تراشه، استفاده از اون توی لپ تاپ های مناسب کاربری معمولی هست؛ انتظار چندانی نداریم که لپ تاپ گیمینگ ویندوزی با این تراشه رو توی بازار ببینیم!

نویسنده : الهام بهمن پور
تاریخ انتشار 7 ماه پیش

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 9
5/ 4.8

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

tahamousavi

من از ورود کوالکام به عرصه رقابت استقبال میکنم…

۲۰ آبان ۱۴۰۲
AliNajafiJahani

عجب چیزیه 👌🏻

۱۱ آبان ۱۴۰۲
shahab-021

نمیتونه با سری اپل مقابله کنه
کوچیکتر از ایناس

۱۰ آبان ۱۴۰۲
alirza.amiry

kolan mahsoolate apple khyli behtare benazar too hameye zaminehash

۰۹ آبان ۱۴۰۲
Hossein713

خیلی خوب داره پیش میره

۰۸ آبان ۱۴۰۲
Mahayd24

میزنه میسایهه

۰۸ آبان ۱۴۰۲
SinaRe8596

اسنپ دراگون همیشه خوب بوده ولی ن به خوبی تراشه های اپل

۰۸ آبان ۱۴۰۲
Nurse

عجب تبلیغاتی راه انداختن

۰۸ آبان ۱۴۰۲
Limb0onTop

همینجوری پیش بره کوالکام اسنپدراگون آینده سی پی یو هارو میگیره و از اپل رد میشه

۰۸ آبان ۱۴۰۲