اطلاعات فاش شده پردازنده Snapdragon 8 Gen 3 کوالکام

شرکت کوالکام بار دیگر نشست Snapdragon خود را در اواخر اکتبر به جای نوامبر برگزار می‌کند. به احتمال بسیار زیاد در این رویداد شاهد معرفی غول جدید این شرکت یعنی اسنپدراگون ۸ نسل ۳ باشیم. شرکت Qualcomm در یک توییت در حساب شبکه اجتماعی X (توییتر سابق ) خود بیان کرد که نشست اسنپدراگون یک رویداد سه‌روزه است. رویداد کوالکام مانند همیشه در Maui هاوایی برگزار می‌شود. این رویداد از ۲۴ اکتبر آغاز خواهد شد و در ۲۶ اکتبر پایان خواهد یافت. قبل از معرفی رسمی این غول دنیای گوشی های هوشمند، با بررسی اطلاعات فاش شده پردازنده Snapdragon 8 Gen 3 کوالکام همراه موبونیوز باشید.

 

اطلاعات فنی فاش شده از تراشه Snapdragon 8 Gen 3

همان طور که در سال‌های گذشته دیده‌ایم، در رویداد امسال هم نسل جدید تراشه‌های شرکت کوالکام معرفی می‌شوند. فکر می‌کنیم که در طول اولین روز از آغاز سخنرانی‌ها، نسل SOC بعدی را اعلام و معرفی کند. انتظار می‌رود که جدیدترین چیپ Qualcomm تنها ۶۴ بیتی باشد و از جدیدترین CPU های شرکت ARM برای قدرت بخشیدن به این تراشه استفاده بشه. اطلاعات منتشر شده نشون میده که کوالکام برخلاف نسل قبل که CPUها چیدمان ۱+۴+۳ داشتند، در این نسل از چیدمان 1+5+2 استفاده خواهد کرد.
در نسل 2 ما شاهد یک هسته 1 Cortex-X3 با سرعت کلاک 3.36 GHz و 2 هسته Cortex-A715 با سرعت 2.8 GHz و 2 هسته Cortex-A710 با سرعت 2.8 GHz و در آخر سه هسته Cortex-A510 با سرعت 2.02 GHz بودیم. ولی در نسل 3 طبق اطلاعات فاش شده قراره از یک هسته Cortex-X4 3.4 GHz و 5 هسته Cortex-A720 3.0 GHz و دو هسته Cortex-A520 2.0 GHz استفاده بشه.

اطلاعات فنی فاش شده از تراشه Snapdragon 8 Gen 3

دو هسته با حافظه کش و سرعت کلاک بیشتر، که با سه پیکربندی کوچک‌تر جفت شدن، قابلیت های پردازشی این تراشه مرکزی را به شدت بیشتر خواهد کرد. حرکت به سمت دو هسته با توان کارآمد نیز یک انتخاب جالب خواهد بود. هسته‌های میانی هم از لحاظ مصرف انرژی بهینه هستند. همه این اطلاعات توسط یک اکانت توییتری به نام Revengus فاش شده است.

 

نقش هوش مصنوعی در تراشه جدید اسنپدراگون 8 نسل 3

در سال‌های اخیر هوش مصنوعی در همه حوزه ها ورود پیدا کرده‌ و همانطور که انتظار داریم در تراشه‌های نسل جدید هم آثار این هوش مصنوعی ها رو میشه دید. البته گوشی‌های هوشمند در حال حاضر مملو از قابلیت‌های یادگیری ماشین هستند، اما بهینه و به صرفه کردن مدل‌های پیشرفته هوش مصنوعی برای اجرا بر روی گوشی های هوشمند و گجت های مختلف چالش بزرگی است.
درست همانطور که اینتل در مورد هوش مصنوعی معامله بزرگی انجام داده، امسال هم به نظر می‌رسد کوالکام وارد این بازی خواهد‌ شد. بنابراین عجیب نیست که فرض کنیم تراشه‌های جدید ممکن است نوعی فن‌آوری مرتبط با اجرای هوش مصنوعی بر روی دستگاه‌ها داشته باشند و به نظر می‌آید شرکت کوالکام برای غول تراشه جدید خود یعنی اسنپدراگون ۸ نسل ۳ قصد دارد یک پلتفرم هوش مصنوعی هیبرد یا ترکیبی را فراهم کند.

نقش هوش مصنوعی در تراشه جدید اسنپدراگون 8 نسل 3
هوش مصنوعی هیبردی نوعی از هوش مصنوعی نسل جدید خواهد بود که بخشی از عملیات را روی گجت و محصول دست کاربر و بخشی را در سرورهای ابری انجام می دهد. در مورد اینکه دقیقاً چه چیزی در مورد بهبود هوش مصنوعی قراره ایجاد و پیاده بشه، باید منتظر نشست و رونمایی رسمی باشیم. یک قابلیت که میشه در موردش اطمینان داشته اینه که در نسل جدید تراشه اسنپدراگون، پشتیبانی از مدل‌های فشرده سازی توسط هوش مصنوعی افزایش می‌یابد و استفاده بیشتری از این قابلیت انجام میگیره.
ما پیش از این شاهد مدل هوش مصنوعی Diffusion پایدار روی یک دستگاه دمو بودهیم ولی با قابلیت‌های کاهش‌ یافته و نسبتا محدودتر. اسنپدراگون ۸ نسل ۲ از هوش مصنوعی INT4 پشتیبانی می‌کرد که در واقع این مدل هوش مصنوعی به اندازه مدل‌های یادگیری ماشین کوچک بود.

 

ما از کوالکام برای اسنپدراگون نسل جدید چه انتظاری داریم؟

اولین خواسته طرفداران دنیای تکنولوژی همیشه پیشرفت عملکرد بوده و خواهد بود. تراشه‌های ۴ نانومتری سامسونگ در سال ۲۰۲۳ آنچنان چنگی به دل نمی‌زدند. این مورد باعث شده انتظارات از کوالکام بیشتر از پیش باشه و هنوز در هنگام بازی و یا انجام عملیات‌های سنگین پردازشی، برای خنک کردن تراشه نیاز به بهبود عملکرد دیده می‌شود. مصرف انرژی کمتر و بهینه تر هم خواسته دیگر ماست و اگر بهینه‌سازی در مصرف انرژی صورت بگیره، میتونیم شاهد عملکرد بهتر و طولانی تر شارژدهی گوشی در پردازش های سنگین‌تر باشیم.

ما از کوالکام برای اسنپدراگون نسل جدید چه انتظاری داریم؟
در نهایت هم مهم‌ترین مورد قیمت این چیپست خواهد بود. با در نظر گرفتن تمامی این موارد و به احتمال زیاد با توجه امکانات فراوانی که گفته شده، نباید انتظار قیمت ارزانی را از این تراشه داشته باشیم، اما امیدواریم قیمت گذاری جوری باشه که باعث افزایش قیمت گوشی های پرچمدار و خالی شدن جیب مصرف کننده نهایی نشه!

 

لو رفتن اسنپدراگون 8 نسل 4 قبل از معرفی نسل سوم!

نکته عجیب و جالب ماجرا اینجاست که هنوز نسل ۳ معرفی رسمی نشده‌ اما شایعاتی از نسل ۴ هم منتشر شده‌! یک مخبر و لو دهنده ایستگاه گپ دیجیتال ادعا کرده‌ است که اسنپدراگون ۸ نسل ۴ (که ظاهرا دارای شماره مدل SM87505 است) از فن‌آوری CPU سفارشی Nuvia استفاده خواهد کرد. با توجه به این اطلاعات، تراشه نسل 4 اولین پردازنده هوشمند Snapdragon هست که از یک پردازنده Nuvia استفاده میکنه. منابع خبری دیگه روی این موضوع هم تاکید داشتند که پردازنده نسل 4 (که انتظار می‌رود در اواخر سال 2024 برای گوشی‌های پرچمدار 2025 عرضه شود) یک چیدمان هسته‌ای به صورت 2 + 6 CPU خواهد داشت.

نویسنده : mobo.news
تاریخ انتشار 9 ماه پیش
تعداد نظرات : 8
5/ 4.6

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
shahab-021

واقعا خیلی خفنه
دمش گرم

۰۳ آبان ۱۴۰۲
alirezanikkhah

وقتی گوشی های با این پردازنده وارد بازار شد میفهمیم کوالکام امسال چی ساخته

۰۲ آبان ۱۴۰۲
Mahayd24

این عکس ساحل یعنی کار تمیزه

۳۰ مهر ۱۴۰۲
Nurse

ترکیب هسته 3,4,3 هجومی هم بنظر خوب میاد

۳۰ مهر ۱۴۰۲
alirza.amiry

OWWW che chiz jaleni

۳۰ مهر ۱۴۰۲
Limb0onTop

به نظر چیپست خیلی قدرتمندی میاد

۳۰ مهر ۱۴۰۲
Arash 12345

دومین کامنت

۳۰ مهر ۱۴۰۲
mehdi gheysari

خوبه

۳۰ مهر ۱۴۰۲