کاربرد کلید های تابعی کیبورد؛ از F1 تا F12

کلیدهای F روی کیبورد یا Function keys، یکی از پرکاربردترین کلیدهای میان بر در کامپیوترها و انواع لپ تاپ هستن که به شما کمک میکنن عملیات مختلف رو در کامپیوترتون به شکل سریع تری انجام بدین. این کلیدها ممکنه در برنامه های مختلف، کاربرد متفاوتی داشته باشن؛ اما در حالت کلی هر کدوم از کلیدهای F شامل F1 تا F12، کارایی خاصی دارن که در اکثر کامپیوترها و مدل های مختلف لپ تاپ یکسانه. در این مقاله، در مورد مهمترین کاربرد کلید های تابعی کیبورد صحبت میکنیم. پس اگه دنبال یه راه میان بر برای رسیدن به بخش های مختلف توی کامپیوتر یا لپ تاپ خودتون هستین؛ تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

 

آیا کاربرد کلید های تابعی کیبورد در همه کامپیوترها یکسانه؟

قبل از اینکه سراغ شروع مقاله بریم، بهتره به یک سوال کلیدی که احتمالا برای تعداد زیادی از شما پیش اومده پاسخ بدیم. کلیدهای Function روی کیبورد یا همون کلیدهای F1 تا F12 در همه کیبوردها وجود ندارن. به طور مثال، اکثر مدل های کروم بوک (نوعی لپ تاپ که توسط گوگل ساخته میشه و از سیستم عامل Chrome OS استفاده میکنه) فاقد کلیدهای F روی کیبورد هستن. یا بعضی از مک بوک ها، این کلیدها رو به شکل دیگه ای (نوار لمسی) دارن. بنابراین، اگه سیستمی که باهاش کار میکنین، فاقد کلیدهای فیزیکی F روی کیبورد بود نترسین؛ چون سیستم شما کارایی این کلیدها رو به شکل دیگه ای در اختیارتون قرار میده.

آیا کاربرد کلید های تابعی کیبورد در همه کامپیوترها یکسانه؟

کارایی کلید F روی کیبورد در تمام کامپیوترهای ویندوزی که به کیبورد کامل (دارای ۱۰۲ تا ۱۰۵ کلید) متصل میشن یکسانه؛ اما در لپ تاپ ها این کلیدها دو کارایی مختلف دارن. کارایی اصلی یا اولیه این کلیدها، روی اون ها به صورت یک تصویر درج شده. به طور مثال، کلید F2 در بیشتر مدل های لپ تاپ های ویندوزی، برای کاهش صدای سیستم استفاده میشه. در حالت استاندارد، شما با فشار دادن کلیدهای F روی کیبورد لپ تاپ، همون کارایی مورد نظر شرکت سازنده رو اجرا می کنین.
برای فعال کردن کارایی مرسوم این کلیدها که در همه کیبوردهای متصل به کامپیوتر اجرا میشه، باید از تنظیمات BIOS لپ تاپ، عملکرد کلید Fn رو تغییر بدین. بعد از تغییر دادن عملکرد این کلید، شما میتونین با فشار دادن همزمان کلید Fn و کلید F مورد نظرتون روی کیبورد لپ تاپ، دقیقا همون کارایی این کلید F در کامپیوترها رو اجرا کنین.

 

کاربرد کلیدهای تابعی کیبورد از F1 تا F12

هر کدوم از کلیدهای تابعی F روی صفحه کلید، ممکنه در محیط ویندوز یا برنامه های مختلف، کارایی متفاوتی رو نسبت به هم ارائه بدن؛ اما در حالت کلی، معمولا همون عملیاتی که به طور پیشفرض براشون تعریف شده رو اجرا میکنن. در ادامه، کاربرد هر 12 کلید F روی کیبورد رو به طور کامل براتون توضیح میدیم.

 

کاربرد کلید F1

کلید F1 هم در ویندوز و هم در اغلب برنامه ها و نرم افزارهای مختلف به عنوان کلید راهنما یا Help استفاده میشه. بعد از فشار دادن این کلید، بسته به اینکه چه برنامه‌ای رو باز داشته باشین، یک پنجره براتون باز میشه یا به یک صفحه وب هدایت میشین و میتونین راهنمایی مربوط به برنامه مورد نظرتون رو مطالعه کنین. اگه کلید F1 رو به همراه کلید ویندوز روی کیبورد (آیکون پنجره) فشار بدین، پنجره راهنمای مایکروسافت براتون باز میشه.
کارایی کلید F1 در محیط برنامه های مختلف کمی با ویندوز متفاوته. به طور مثال، اگه در برنامه اکسل این کلید رو به همراه کلیدهای Alt و Shift نگه دارین؛ یک فایل جدید اکسل واستون باز میشه.

 

کاربرد کلید F2

این کلید روی کیبورد و در محیط ویندوز به عنوان یک میان بر برای تغییر نام یک فایل یا پوشه استفاده می شه. مثلا اگه تو اکسپلورر PC باشین، و روی یک فولدر کلیک کنین، با زدن کلید F2 اسم پوشه قابلیت ویرایش به خودش می‌گیره. توی بعضی از مدل های لپ تاپ هم کاربرد کلید F2 اینه که صدای ویندوز رو کم میکنه. این قابلیت معمولا روی خود کلید حک شده.

 

کاربرد کلید F3

اگه دوست دارین بخش جستجو در محیط ویندوز خیلی سریع براتون باز بشه، میتونین از این کلید استفاده کنین. علاوه بر این، کلید F3 در کنار کلید F2 قرار داره و برای وظیفه افزاش حجم صدای ویندوز هم رو دوششه. اما کارایی این کلید در ترکیب با سایر کلیدهای کیبورد متفاوت میشه. به طور مثال، اگه کلید F3 رو به همراه کلید ویندوز روی کیبورد فشار بدین، پنجره Advanced Find در برنامه Microsoft Outlook براتون باز میشه.

کاربرد کلید F3 کیبورد

در مقابل، در برنامه Microsoft Word همین کلید رو همزمان با کلید Shift بگیرین، بین حالت های کوچک کردن و بزرگ کردن حروف یا بزرگ کردن حرف اول کلمه (صرفا در حالتی که متن شما انگلیسی یا به زبانی غیر از فارسی باشه.) تغییر میکنه.

 

کاربرد کلید F4

کاربرد کلیدهای F کیبورد در مورد این کلید محدود هست. این کلید در ویندوزهای قدیمی برای باز کردن پنجره جستجو یا انجام مجدد آخرین عملیات در محیط ویندوز استفاده میشه؛ اما در ویندوز های جدید (7 و بالاتر) مکان نما رو در نوار آدرس در بخش جستجو در ویندوز قرار میده. اگه این کلید رو با Alt به صورت همزمان فشار بدین؛ پنجره های باز ویندوز یا برنامه مورد نظرتون رو می بنده.

در بعضی لپ تاپ‌ها هم برای میوت کردن صدا از این کلید استفاده میشه.

 

کاربرد کلید F5

با فشردن این کلید در همه مرورگرها (کروم، فایرفاکس و…) میتونین یک صفحه تازه باز کنید یا اینکه سایت مورد نظرتون رو رفرش کنین. اگه این کلید رو در زمانی که کامپیوترتون رو روشن می کنین فشار بدین؛ وارد محیط تنظیمات داس (DOS) میشین.

 

کاربرد کلید F6

کارایی این کلید یکی از جالب ترین کاربردهای کلید F کیبورد هست. شما با فشار دادن این کلید میتونین مکان نما رو به نوار آدس مرورگرتون انتقال بدین. یعنی اگه داخل یه تب باشین و بخواین بدون دست زدن به موس به نوار آدرس برین، می‌تونین این کلید رو بزنین. در بعضی از مدل های لپ تاپ ها، این کلید عملکرد مشابه کلید F2 رو داره و برای کاهش میزان صدای سیستم استفاده میشه. در بعضی موارد هم برای عقب زدن آهنگ در حال پخش استفاده میشه.

 

کاربرد کلید F7

اگه این کلید رو در زمانی که خط فرمان ویندوز (Windows command line) باز هست فشار بدین؛ میتونین تاریخچه تمام دستورات وارد شده در سیستم رو ببینین. اگه از ترکیب اون با کلید Shift در برنامه Microsoft Word استفاده کنین؛ متنتون (به زبان انگلیسی) غلط گیری میشه. در بعضی از سیستم‌ها هم می‌تونین موزیک یا فیلم در حال پخش رو Pause یا Stop کنین.

کاربرد کلید F7 کیبورد

کاربرد این کلید در نرم افزارهای دیگه کمی متفاوته؛ به طور مثال، اگه این کلید رو در برنامه فتوشاپ فشار بدین، پنل مربوط به لایه های یک تصویر براتون باز میشه. مواقعی که یک نمایشگر دوم برای لپ تاپ تعیین می‌کنین هم می‌تونین با زدن این کلید بین نمایشگرها جابه‌جا بشین. بنابراین میشه گفت که بسته به برنامه‌ای که رو صفحه بازه ممکنه کاربردهای متفاوتی از کلید F7 بگیرین.

 

کاربرد کلید F8

اگه در هنگام بوت کردن کامپیوتر یا لپ تاپ (راه اندازی ویندوز) این کلید رو فشار بدین، وارد منوی Safe Mode میشین. در بعضی از مدل های لپ تاپ ها، از این کلید برای افزایش میزان نور صفحه هم استفاده میشه. تو برخی موارد هم برای جلو زدن ویدیو یا موزیک می‌تونین با زدن این کلید و بدون نیاز به استفاده از موس، موزیک رو چند ثانیه جلوتر بزنین. بعضی از مدل‌های لپ تاپ با این کلید شبکه رو می‌بندن و وارد Flight Mode می‌کنن.

 

کاربرد کلید F9

با فشردن این کلید در برنامه Microsoft Word میتونین فایلی که باز کردین رو رفرش کنین. در بعضی از مدل های لپ تاپ ها، از این کلید برای کاهش نور صفحه استفاده میشه. تو بعضی از موارد هم دیده شده که برای باز کردن تنظیمات ویندوز میشه از این کلید استفاده کرد.

 

کاربرد کلید F10

اگه توی محیط ویندوز در حال کار هستین یا یک برنامه خاص رو باز کردین، با فشار دادن کلید F10 میتونین به منوی مربوط به تنظیمات اصلی اون برنامه دسترسی داشته باشین. اگه این کلید رو به صورت همزمان با کلید Shift نگه دارین، همون منویی براتون نمایش داده میشه که در زمان کلیک راست روی یه فایل یا فضای خالی داخل ویندوز یا یک برنامه میتونین ببینین.

 

کاربرد کلید F11

با فشردن این کلید در مرورگرهای مختلف، صفحه ای که باز کردین به صورت تمام صفحه نمایش داده میشه. اگه دوباره این کلید رو فشار بدین، صفحه به اندازه قبلی خودش برمیگرده. ترکیب این کلید با کلید Fn هم فولدر This PC رو باز می‌کنه.

 

کاربرد کلید F12

کاربردهای کلید F کیبورد برای این کلید خاص در محیط ویندوز، تقریبا هیچی نیست؛ اما در برنامه های مختلف، کلید F12 کاربردهای جالبی داره. به طور مثال، اگه در مرورگرتون این کلید رو فشار بدین، قابلیت Inspect element براتون فعال میشه و میتونین کدهای صفحه ای که داخلش هستین رو ببین.

کاربرد کلیدهای تابعی F1 تا F12
ترکیب کلید F12 و Shift در برنامه Microsoft Word باعث ذخیره شدن صفحه ای که داخلش هستین، میشه. این کلید در ترکیب با کلیدهای Ctrl و Shift، منوی مربوط به پرینت گرفتن از صفحه وُرد رو فراهم میکنه. اگه در زمانی که سیستمتون در حال راه اندازی هست، این کلید رو فشار بدین، میتونین ویندوز رو از روی دستگاه های خارجی (فلش، DVD، هارد و…) اجرا کنین. این قابلیت، در زمانی که تصمیم به نصب ویندوز روی سیستمتون دارین، خیلی مفیده.

در آخر اگه ترکیب کلید F12 و Fn رو انتخاب کنین، مثل کلید میانبر عمل کرده و ماشین حساب ویندوز رو براتون باز می‌کنه.

کاربرد سایر کلیدهای F13 تا F19

در کیبوردهای جدید اپل، از کلیدهای تابعی F13، F14 و F15 ممکنه به جای کلید Print Screen، کلید Scroll Lock و کلید Pause استفاده بشه. اگه دقت کرده باشین توی ویندوز هم در ادامه کلیدهای 12 گانه تابعی همین گزینه‌های پرینت صفحه و لاک اسکرول رو داریم. کلیدهای F16، F17، F18 و F19 هم مثل کلیدهای کلیدهای F13 تا F15 فقط در بعضی از کیبوردهای جدید اپل وجود دارند و به عنوان بخشی از کلیدهای محاسباتی در بالای صفحه اعداد قرار گرفتن.

 

جمع بندی

در این مقاله، مهمترین و اصلی ترین موارد کاربرد کلید های تابعی کیبورد رو توضیح دادیم. این کلیدها علاوه بر مواردی که معرفی کردیم، کاربردهای دیگه ای هم دارن که به تنهایی یا در ترکیب با سایر کلیدهای کیبورد مثل Alt و Shift، دسترسی سریع تر شما رو به عملکردهای مفید یک برنامه یا خود ویندوز امکان پذیر میکنن. این کلیدها گاها در بازی‌های کامپیوتری هم استفاده میشن و به همین دلیل اکثر کیبوردهای مکانیکال گیمینگ، مخصوصا مدل‌های که دارای نورپردازی RGB هستن از این کلیدها بهره‌مند شدن. خوشحال میشیم اگه شما هم کاربرد خاصی از این کلیدها رو در یک نرم افزار می شناسین، با ما و بقیه کاربرای موبونیوز به اشتراک بگذارین.

نویسنده : الهام بهمن پور
تاریخ انتشار 3 ماه پیش
تعداد نظرات : 5
5/ 5

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
mahdi1333

ممنون از مطلب خوب و کابردی شما بسیار جالب و کارآمد بود.

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
tahamousavi

مقاله آموزشی خوبی بود. از این دست مقاله ها استقبال میکنم👍

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
Alioxv

ممنون خانم بهمن پور

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
ali.sh2004

جالب بود

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
Nurse

خیلی عالی

۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳