شاخ به شاخ شدن ایلان ماسک و اپل!

ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا و اسپیس ایکس، شرکت اپل رو تهدید به تحریم کرد! این تهدید زمانی مطرح شد که اپل به طور رسمی با OpenAI اعلام شراکت کرد و خبر داد که در سیستم عامل بعدیش که تو ایونت WWDC 2024 دیشب رونمایی شد، دستیار صوتی Siri و ChatGPT رو با هم ادغام می‌کنه. اما موضوع دقیقاً چیه؟ چرا ایلان ماسک برآشفته شده و چرا اعلام کرده تموم محصولات اپل رو تحریم و به نوعی بلاک می‌کنه؟ با موبونیوز همراه باشین تا ماجرا رو بیشتر بشکافیم.

 

کنفرانس دیشب اپل دردسرساز شد!

دوشنبه 10 ژوئن 2024 (21 خرداد 1403) شرکت اپل در رونمایی‌های رویداد WWDC 2024 به طور رسمی اعلام کرد که بعد از تلاش‌های طولانی مدت، تصمیم گرفته با هوش مصنوعی OpenAI شراکت کنه و این شراکت در زمینه دستیار صوتی Siri نمود پیدا می‌کنه. در واقع، قراره در سیستم عامل iOS 18 و تموم سیستم عامل‌های جدید اپل، دستیار صوتی سیری در صورت نیاز به سرور OpenAI متصل بشه و سوالات کاربرها رو از طریق چت جی پی تی پاسخ بده. اپل مدعی شده که طبق این رویکرد، از کاربرها برای به اشتراک گذاشتن سوالاتشون با ChatGPT سوال میشه و فقط در صورتی که خودشون تائید کنن، سوالشون توسط اون پلتفرم پاسخ داده میشه.

در این میان، ایلان ماسک که بنیان‌گذار قبلی OpenAI بوده، در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های جنجال‌برانگیزی نسبت به این خبر داشته.

 

واکنش شدید ایلان ماسک به ادغام هوش مصنوعی و دستیار صوتی سیری!

ایلان ماسک کسی بود که سال 2015 شرکت OpenAI رو تاسیس کرد و خط مشی این شرکت رو خودش بنا گذاشت. اما سال 2018 به دلایلی از هیئت مدیره این شرکت استعفا داد. ماسک در چند سال اخیر جزو منتقدین سرسخت اوپن ای آی شده و حتی شکایت‌هایی از این شرکت در دادگاه‌های مختلف مطرح کرده. این چهره معروف و خبرساز حوزه فناوری معتقده شرکت OpenAI از رسالت اصلیش که هوش مصنوعی به نفع بشریت بوده دور شده و برای رسیدن به سود بیشتر، سیاست‌های حریم خصوصی و امنیت کاربرها رو نادیده می‌گیره.

بنابراین در ادامه رونمایی های اپل، ایلان ماسک در یک سری پست که در رسانه اجتماعی X (توئیتر سابق) منتشر کرده، با لحنی طعنه‌آلود نگرانی‌هایی درباره شراکت اپل و OpenAI مطرح می‌کنه. ماسک میگه:

واقعاً مسخره‌ست که شرکت اپل اونقدر باهوش نشده که هوش مصنوعی اختصاصی خودشو بسازه. با این وجود، میاد و به شما تضمین میده که OpenAI از امنیت و حریم خصوصی‌تون محافظت می‌کنه!

ایلان ماسک در ادامه گفته که اپل هیچ ایده‌ای نسبت به این کار نداره و با به اشتراک گذاشتن دیتای کاربراش با این پلتفرم هوش مصنوعی، امنیت کاربران رو به خطر میندازه.

واکنش ایلان ماسک به هوش مصنوعی سیری

شاید به شکل دیگه‌ای هم بشه به این موضوع نگاه کرد. ایلان ماسک چند سالی هست که داره برای راه‌اندازی هوش مصنوعی اختصاصی شرکت خودش به نام xAI تلاش می‌کنه و در چند سال اخیر تونسته تا 6 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بالقوه براش جمع کنه. اما حالا و با شراکت اپل و OpenAI احتمالاً سرمایه‌گذاریش روی این پلتفرم جدید رو به نوعی شکست‌خورده می‌بینه؛ چون شرکت بزرگ اپل داره با دشمن خونیش یعنی OpenAI شریک میشه!

 

آیا ایلان ماسک واقعا قصد تحریم اپل رو داره؟

ایلان ماسک در پست‌های اخیرش در X مدعی شده که در صورت شراکت اپل با OpenAI به طور رسمی دسترسی دستگاه‌های اپل به شرکت‌های خودش رو بلاک می‌کنه؛ مگر اینکه تیم کوک (مدیر عامل اپل) حاضر بشه «این نرم‌افزار جاسوسی وحشتناک» رو متوقف کنه. ماسک پیشنهاد داده که ChatGPT‌ به عنوان یه اپلیکیشن شخص ثالث روی گوشی‌ آیفون فعال بشه؛ نه اینکه با دستیار صوتی Siri ادغام شده و حریم خصوصی کاربرها رو به چالش بکشه.

نظر شما چیه؟‌ آیا شما حس خوبی به شراکت اپل و OpenAI دارید یا مثل ایلان ماسک فکر می‌کنید این شراکت، حریم خصوصی و امنیت کاربرها رو به خطر میندازه؟ منتظر نظراتتون هستیم.

نویسنده : محمدسالار نعمتی
تاریخ انتشار 2 ماه پیش
تعداد نظرات : 4
5/ 4.7

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
alirza.amiry

چقدر این ادم رو مخه

۲۳ خرداد ۱۴۰۳
alirza.amiry

cheqadr in adam roo mokhe

۲۳ خرداد ۱۴۰۳
Nurse

در هر حال ما همین الانش هم دسترسی نداریم …..

۲۲ خرداد ۱۴۰۳
داریوش زیارت‌زاده

من با ایلان ماسک مخالفم ولی دلم میخواد اپل رو تحریم کنه.

۲۲ خرداد ۱۴۰۳