رونمایی‌های رویداد WWDC 2024 اپل

کنفرانس توسعه دهندگان 2024 اپل، دیشب در حالی آغاز شد که همه چشم ها به سمت بزرگترین سورپرایز این غول فناوری آمریکایی یعنی هوش اپل بود! سورپرایزی که اگرچه انتظار داشتیم زودتر از این ها در اختیار کاربران قرار بگیره؛ اما باز هم رونمایی ازش در کنار معرفی iOS 18 و سایر سیستم عامل های اپل که هر کدوم به قابلیت های خوبی مجهز شدن، هیجان رویداد WWDC 2024 رو دو چندان کرد. اگه دوست دارین بدونین که دیشب در این رویداد چه اتفاقی افتاد و چه چیزهایی معرفی شدن، ادامه این مقاله با موبونیوز همراه باشین.

 

تولد هوش اپل؛ هیجان انگیزترین اتفاق رویداد WWDC 2024

بالاخره اپل در مقابل فشار کاربران و سرمایه گذاران تسلیم شد و با تن دادن به ورود هوش مصنوعی به اکوسیستم خودش، پا در مسیر پیشرفته تری گذاشت. هوش اپل (Apple Intelligence) توانایی های قابل توجهی مثل مدیریت یا انجام تسک های درون برنامه ای، اصلاح حرفه ای متون مختلف و تولید تصاویر جذاب از آواتار کاربران رو داره. به ادعای اپل، هوش اختصاصی این غول فناوری، اطلاعات کاربران رو در خود دستگاه پردازش می کنه یا در صورت نیاز، اون ها رو به سرور ابری به نام Private Cloud میفرسته که به هیچ عنوان اطلاعات رو ذخیره نمی کنه و امنیت کاربران رو به خطر نمیندازه.

هوش مولد اپل Apple Intelligence

اپل در رویداد دیشب اعلام کرد که همکاری مشترکی رو با OpenAI برای ادغام ChatGPT با سیری و حضور GPT-4o در گوشی های آیفون شروع کرده. نتیجه این همکاری، در کنار ارائه قابلیت های هوش مصنوعی مولد اپل در گوشی های آیفون و سایر محصولات این شرکت، احتمالا میتونه نارضایتی چند ساله کاربران اپل رو تا حدی بهبود ببخشه و جایگاه این شرکت رو در حوزه هوش مصنوعی، در حد رقبایی مثل گوگل یا مایکروسافت برسونه.

 

رونمایی از iOS 18 با قابلیت های هوش مصنوعی

جدیدترین نسخه سیستم عامل iOS، با تغییرات قابل توجهی نسبت به قبل معرفی شد. ردپای هوش مصنوعی در این سیستم عامل، تغییر پررنگیه که به لطف بروزرسانی های مهم سیری و ادغام ChatGPT در این دستیار اپل، میسر میشه و قابلیت های خوبی رو در اختیار کاربر قرار میده.

رونمایی از iOS 18 با قابلیت های هوش مصنوعیعلاوه بر اضافه شدن ویژگی های هوش مصنوعی، این سیستم عامل با تغییرات زیر هم مواجه شده:

  • امکان شخصی‌سازی هوم‌اسکرین از طریق تغییر رنگ آیکون ها
  • هماهنگی بهتر هوم اسکرین با تصاویر پس زمینه
  • بازطراحی بخش کنترل سنتر و باز گذاشتن دست کاربر برای حذف یا تغییر آیکون های پیشفرض
  • تغییرات برنامه Messages و امکان زمان بندی ارسال پیام
  • امکان استفاده از ایموجی های دلخواه برای ری اکشن دادن به پیام‌ها
  • بهینه سازی برنامه Photos برای دسترسی بهتر و سریع تر به مجموعه تصاویر دلخواه

به گفته اپل، گوشی های آیفون XR، آیفون XS، آیفون XS Max، آیفون SE 2020، آیفون SE 2022، هر سه مدل سری آیفون 11، سری آیفون 12، سری آیفون 13، سری آیفون 14 و همچنین، سری آیفون 15، بروزرسانی های iOS 18 را دریافت میکنن؛ اما از این بین، صرفا دو گوشی آیفون 15 پرو و 15 پرومکس، امکان سازگاری با قابلیت های هوش مولد اپل (Apple Intelligence) رو دارن.

 

iPadOS 18 با ماشین حساب آمد!

اپل، دیشب iPadOS 18 رو با تغییراتی مشابه iOS 18 اما با یک ویژگی جدید معرفی کرد؛ ویژگی خاصی که البته خاص نیست، اما تا به امروز تبلت های اپل از اون محروم بودن. اپلیکیشن ماشین حساب در آیپدهای اپل، به لطف نمایشگر بزرگ تر این دستگاه ها، کارایی بهتری نسبت به گوشی آیفون داره و با دکمه‌ها و کنترل‌های بیشتری در اختیار کاربر قرار می گیرد.

اضافه شدن ماشین حساب به iPadOS 18

در کنار این تغییرات، با قابلیت Smart Script که در iPadOS 18 ارائه شده، اپل پنسل می تونه شکل و ظاهر دست خط طبیعی کاربران رو با حفظ قالب اصلی، بهتر نمایش بده. بهبودهای نرم افزاری محدود و امکان شخصی سازی بخش کنترل سنتر، دو تغییر مهم دیگر در iPadOS 18 هستن.

 

معرفی سیستم‌ عامل tvOS 18 با قابلیت های هیجان انگیز

دیشب، نسخه جدید tvOS با ویژگی خاص و جالبی به نام InSight رونمایی شد. با این قابلیت، هنگام قطع کردن محتوای در حال پخش، اطلاعاتی مانند نام بازیگران فیلم یا موسیقی صحنه مورد نظر در روی صفحه نمایش داده میشه. ویژگی InSight، در اپلیکیشن TV و در مدل های مختلف گوشی آیفون و تبلت اپل در دسترس کاربران قرار می گیره؛ البته کاربران باید تا زمان انتشار سیستم‌ عامل tvOS 18 در اوایل پاییز صبور باشن.

سیستم‌ عامل tvOS 18

در کنار این قابلیت، امکان تعیین تصاویر شخصی سازی شده برای بخش Screensaver و اضافه شدن ویژگی Enhance Dialogue برای کنترل قطع و وصل صدای در حال پخش از طریق بلندگوی تلویزیون، دو تغییر دیگر در tvOS 18 هستن که کار با این سیستم عامل رو در مقایسه با نسخه قبلی بهبود می بخشن.

 

عرضه macOS 15 با ویژگی های گره خورده با هوش مصنوعی

اپل در کنفرانس توسعه دهندگان 2024 از نسخه جدید سیستم عامل مک رونمایی کرد. macOS 15 که با نام مک او اس سکویا (macOS Sequoia) معرفی شد، بیشتر با تکیه بر Apple Intelligence طراحی شده و قابلیت های متنوعی رو در اختیار کاربران مک بوک ها قرار میده. ویژگی iPhone Mirroring یکی از تغییرات جالب این نسخه از مک او اس هست. به لطف این قابلیت، کاربران امکان کنترل گوشی آیفون از طریق مک بوک رو دارن، بدون اینکه نیازی به باز کردن قفل آیفون داشته باشن.

قابلیت های سیستم عامل macOS 15

علاوه بر این قابلیت، بهبود مرورگر سافاری، ویژگی های جدید بخش تماس ویدیویی، ارائه اپلیکیشن مستقل Passwords برای مدیریت رمزهای عبور مختلف در مک بوک و همچنین، قابلیت های هوش مصنوعی اپل (Apple Intelligence) از جمله تغییرات جدید macOS 15 هستن. در کنار این موارد، اعلام تمایل شرکت های بازی سازی برای تولید عناوین مشهوری مثل Prince of Persia: The Lost Crown و RESIDENT EVIL 7 برای مک بوک ها، شاید مهمترین خبر خوش برای دارندگان لپ تاپ های اپل باشه.

 

تمرکز بیشتر 11 watchOS بر سلامتی کاربران

تغییرات قابل توجه سیستم عامل های مختلف اکوسیستم اپل در رویداد WWDC 2024، شامل حال watchOS نیز شد. نسخه جدید watchOS با تغییرات جالب و نه چندان زیادی نسبت به نسخه قبلی رونمایی شد. یکی از این تغییرات، اضافه شدن اپلیکیشن Vitals به این نسخه هست که امکان ردیابی وضعیت کاربران در دوره بارداری را فراهم می کنه.

آپدیت های سیستم عامل 11 watchOS

افزون بر این ویژگی، اضافه شدن دو قابلیت Training Load برای بررسی شدت تمرینات ورزشی و Live Activity برای اطلاع دادن به دوستان کاربر در زمانی که فرد در شب برای ورزش به بیرون از خانه میره و همچنین، بهبود ویجت‌های ساعت و انتخاب خودکار واچ فیس ها از تغییرات دیگه 11 watchOS هستن.

 

معرفی visionOS 2 با تغییراتی کاربرپسندتر

در رویداد WWDC2024، دومین نسخه از سیستم‌ عامل هدست واقعیت مجازی اپل رونمایی شد. اپل این نسخه رو با ویژگی های قابل توجه معرفی کرد که تجربه کاربران رو نسبت به نسخه قبلی، تا حد زیادی بهبود می بخشه. به لطف بروزرسانی اپلیکیشن Photos در visionOS 2، تصاویر به شکل جذاب تر و دارای عمق بیشتری به کاربر نمایش داده میشن.

آپدیت های سیستم عامل visionOS 2

علاوه بر این، visionOS 2 نمایشگر عریض تری رو نسبت به ویژن او اس قبلی در اختیار کاربران قرار میده که وضوحی به اندازه 2 نمایشگر 4K داره. در کنار این ویژگی، کاربران هدست اپل با بهره گیری از قابلیت SharePlay که در visionOS 2 اضافه شده، میتونن به صورت مشترک با کاربر دیگه ای که از هدست اپل استفاده می کنه، فیلم تماشا کنن یا فعالیت های سه بعدی دیگه ای مثل ویرایش اسناد مختلف رو با همدیگه انجام بدن.

 

جمع بندی

کنفرانس توسعه دهندگان 2024 اپل در مقایسه با سال های قبل پربارتر بود. معرفی هوش مصنوعی Apple Intelligence در کنار مواردی مثل ورود ChatGPT به گوشی های آیفون، بهبودها و ویژگی های قابل توجه در سیستم عامل های آیفون، آیپد، اپل واچ، اپل تی وی و مک بوک، حضور پررنگ هوش مصنوعی در بخش های مختلف اکوسیستم اپل و همچنین، توجه ویژه به گیمرهایی که سال ها منتظر عرضه عناوین سنگین و مشهور برای مک بوک ها بودن، نوید آینده ای روشن تر رو برای این غول فناوری آمریکایی میده. نظر شما در مورد رویداد WWDC 2024 چیه؟ کدوم یکی از محصولات معرفی شده تو این کنفرانس توجهتون رو بیشتر جلب کردن؟

نویسنده : الهام بهمن پور
تاریخ انتشار 2 ماه پیش
تعداد نظرات : 3
5/ 3.3

نوشتن دیدگاه جدید
نظر خود را بنویسید
داریوش زیارت‌زاده

خسته نباشی😆

۲۳ خرداد ۱۴۰۳
Mohammad 14558

یه خسته نباشید بگیم به کمپانی بزرگ اپل که واقعاً یه مراسم رونمایی خلاقانه ای رو برگزار کرد و واقعاً دمش گرم
بابت اینکه بعد از ۱۸ سال ماشین حساب رو تو آیپدهاش آورد😅 و همچنین هوش مصنوعی و…

۲۳ خرداد ۱۴۰۳
Nurse

هیچکدام .

۲۲ خرداد ۱۴۰۳