بررسی مشخصات گوشی Doogee S98

اگه اهل سفر و کوهنوردی مخصوصا به مسیرهای دشوار و صعب العبور باشید و یا دچار سندرم دست بیقرار هستید و گوشیتون به طور خودجوش هی زمین میفته و صدمه میبینه و قاب های پلاستیکی محکم هم جوابتون رو نمیده، گوشی دوجی اس 98 اینجاست تا نیاز شما به یه گوشی جان سخت ( یا به اصطلاح rugged phone) رو برطرف کنه. شرکت اسپانیایی-چینی Doogee که تمرکز اصلیش روی ساخت گوشی های خاص تر مخصوصا جان سخته، گوشی دوجی s98 رو تو تاریخ فروردین 1401 با قیمت پایه 350 دلار معرفی کرده که در موردش میشه گفت ترکیب یه گوشی میان رده با یه قاب محکم و پلاستیکیه! تو بازار ایران گوشی های جان سخت خیلی محبوب نیستن و اکثرا کار رو با چسبوندن گلس و استفاده از قاب در میارن! اما بررسی یه گوشی خاص تقریبا ضد ضربه 12 میلیون تومانی میتونه جذاب باشه. خصوصا برای افرادی که سالی چند بار دارن تاچ یا بدنه گوشیشون رو به خاطر شکستگی عوض میکنن. با بررسی مشخصات گوشی Doogee S98 همراه موبونیوز باشید.

بررسی طراحی و کیفیت ساخت دوجی S98

بخشی طراحی Doogee S98 جاییه که بیشترین تغییر رو نسبت به گوشی های هم رده خودش داره و اونو خاصش میکنه. بدنه گوشی از ترکیب پلاستیک مقاوم و فلز آهن با استاندارد MIL-STD-810G ساخته شده. قسمت پشتی تماما از پلاستیک شبیه به چرم با برآمدگی و طراحی های جالبی ساخته شده. سه سنسور دوربین و فلش LED در کنار یه صفحه نمایش گرد (در بخش صفحه بیشتر در موردش میگیم) قسمت بالای این بخش رو پوشوندن. حاشیه این بخش برای محافظت در مقابل ضربه و افتادن از فلز ساخته شده و ممکنه با ضربات شدید مقداری خش برداره و غر بشه، اما به صفحه آسیبی نمیرسه و برای محافظ از این بخش بهتره که یه قاب روی قاب دور گوشی استفاده کنید! پایین گوشی هم لوگوی درشت Doogee قرار گرفته.

قسمت بالا و پایین گوشی میشه گفت در حدود 2 تا 3 سانتی متر بیشتر از حالت معمول گوشی ها با یه بدنه پلاستیکی بالا اومده و از صفحه نمایش فاصله گرفته، این طراحی باعث میشه که گوشی در مقابل افتادن روی بتن از فاصله 1.5 متری مقاوم باشه و اتفاقی براش پیش نیاد و با خیال راحت بعد یه مکالمه و دعوای شدید میتونید گوشی رو سمت دیوار یا هر جسم سخت دیگه ای پرت کنید! تمام این موارد باعث شده وزن گوشی به 320 گرم برسه و تو استفاده طولانی مدت دستتون رو خسته کنه. قسمت میانی لبه های چپ و راست از فلز آهن ساخته شده تا هم ظاهر گوشی رو بهتر و هم مقاوم ترش کنه.

لبه بالایی برهوته، پایین گوشی تک اسپیکر گوشی، میکروفون و پورت تایپ سی  قرار داره که با یه روکش پلاستیکی پوشیده شده و باید برای استفاده از پورت هر سری از جاش خارجش کنید. لبه راست دکمه کم و زیاد کردن صدا، دکمه پاور و زیرش و تقریبا وسط فریم حسگر اثر انگشت به صورت جدا قرار داره. این طراحی رو اولین باره میبینم و کمی عجیبه و عادت بهش ممکنه مقداری زمان ببره. لبه چپ درگاه سیم کارت که امکان استفاده همزمان از دو سیم و یه کارت حافظه جانبی رو بهتون میده که باید با استفاده از ابزار جراحی قرار گرفته توی جعبه اون رو بازش کنید به همراه یه دکمه با امکان شخصی سازی عملکردش قرار داره، که امکان شخصی سازی بین سه حالت یک بار ضربه، دو بار ضربه و فشار دادن رو بهتون میده و میتونید ازش استفاده های مختلفی کنید.

کاربرد دکمه دسترسی سریع دوجی اس 98

برای اینکه خیالتون بابت جون سخت بودن گوشی راحت تر بشه، دوجی از گواهی IP68/IP69K برای اون استفاده کرده و در مقابل نفوذ ذرات گرد و غبار، نفوذ مایعات (تا 1.5 متر و 30 دقیقه) و مایعات با حرارت بالا مقاومه.

قسمت جلوی گوشی از یه صفحه نمایش تخت با حاشیه نسبتا زیاد در حدود 69 درصد و یه ناچ قطره ای که دوربین سلفی توش قرار داره تشکیل گرفته. یه LED کوچیک هم بالای صفحه برای نمایش اعلان های گوشی قرار گرفته. از گوریلا گلس برای محافظت صفحه استفاده شده و روی اون هم به صورت پیش فرض یه گلس برای محافظت بیشتر نصب شده. توی جعبه محصول یه گلس محافظ اضافه برای زمان مبادا هم قرار داره.

در مجموع در بخش طراحی با یه گوشی یغور و بزرگ طرفیم که خیلی خوش دست نیست اما از متریال جون سخت و مقاومی ساخته شده که می تونید با خیال راحت گوشی رو توی کوله تون پرت کنید و خیالتون از اینکه ممکنه روش خط و خشی بیفته یا فشاری روش بیاد راحت باشه.

بررسی عملکرد نمایشگر دوجی اس 98

یه صفحه 6.3 اینچی تخت با پنل LCD IPS و رزولوشن 1080 و نرخ به روز رسانی 60 هرتزی بخش نمایشگر گوشی دوجی S98 رو تشکیل میده. صفحه نمایش حاشیه زیاده و خیلی هم روشنایی بالایی نداره و تقریبا متوسطه. در مجموع این بخش فقط کار راه بندازه و خیلی صفحه های بهتر ، روون تر و با وضوح بیشتری توی این بازه قیمتی می تونید پیدا کنید و نیاز های اولیه تون از یه صفحه نمایش میان رده رو برطرف میکنه.

بررسی عملکرد نمایشگر دوجی اس 98

صفحه گردی که توی قسمت پشتی قرار گرفته اما جالبه و می تونید کاربریش رو شخصی سازی کنید و به عنوان ساعت یا تقویم ازش در حالت استندبای استفاده کنید. امکان فعال، غیرفعال کردنش و اینکه با ضربه روش یا حرکت گوشی بیدار شدنش هم امکان پذیره. مواقعی هم که گوشی زنگ میخوره و یا موزیک پلی میشه میتونید ازش به عنوان یه واسطه استفاده کنید و بدون باز کردن گوشی به تماس هاتون پاسخ بدید و یا موزیک رو عوض کنید.

عملکرد نمایشگر دوم گوشی دوجی اس 98

در مجموع صفحه نمایش گوشی دوجی s98 تقریبا عملکرد یه گوشی میان رده اقتصادی رو داره و با توجه به قیمتش و نوع کاربریش نباید خیلی ازش انتظار داشته باشید.

مشخصات باتری و شارژدهی Doogee S98

میرسیم به بخشی که این گوشی توش خوب میدرخشه. از یه باتری 6000 میلی آمپر ساعتی برای این گوشی استفاده شده که اگه ازش خیلی استفاده نکنید و در حد تماس و یه سری پیغام، یه جورایی در حالت نیمه استند بای حدود 5 روز براتون شارژدهی میکنه و اگه ازش استفاده معمولی روزمره بشه با یه مقدار کوچکی استفاده سنگین تر حدود 2 الی 2 نیم روز بهتون شارژ میده. 15 الی 20 درصد شارژ گوشی تقریبا تو کاربری معمولی براتون 6 الی 8 ساعت شارژدهی میکنه.

مشخصات باتری و شارژدهی Doogee S98

شارژر 33 واتی قرار گرفته شده توی جعبه با توجه به حجم باتری خیلی سرعت شاررژ بالایی نداره و مقدار زمان زیادی باید برای شارژ مجدد اون صبر کنید که ارزشش رو داره. امکان جالب و کمیاب برای این بازه قیمتی شارژ بیسیم 15 واتیه که بخش شارژ گوشی رو بهتر میکنه و اگه خیلی حوصله کندن درپوش سوکت شارژ رو ندارید میتونید با استفاده از این قابلیت گوشی رو به راحتی شارژش کنید.

عملکرد این بخش جوری طراحی شده که اگه یه مسافرت دو سه روزه تو جایی که کمتر به برق دسترسی دارید برید و برگردید گوشیتون بازم یه مقداری شارژش باقی مونده باشه که قابل تحسینه و کاملا برای کاربری خودش ساخته شده.

بررسی امنیت دوجی اس 98

حسگر اثر انگشت جدا از اینکه محل و نوع قرار گیریش کمی عجیب و خاصه عملکرد خوب و سریعی داره و محل قرار گیریش که وسط فریمه دسترسی بهش رو راحت تر میکنه. امکان تشخیص چهره دو بعدی هم برای این گوشی استفاده شده که دقت نسبتا خوبی داره اما زاویه تشخیصش نسبتا محدوده و باید برای باز کردن گوشی کمی سعی و تلاش کنید.

بررسی عملکرد دوربین Doogee S98

سه سنسور 64 مگاپیکسلی اصلی، 8 مگاپیکسلی اولترا واید و 20 مگاپیکسلی دید در شب (!)، بخش دوربین گوشی دوجی اس 98 رو تشکیل میدن. کیفیت دوربین اصلی نسبت به بازه قیمتی خودش مناسبه ولی انتظار کیفیت خفنی رو نداشته باشید، عکس های دیتیل و دینامیک رنج مناسبی دارن و رنگ ها نزدیک به واقعیته. امکان فیلمبرداری 2k هم با این سنسور وجود داره. عکس های پرتره نسبتا مناسبه ولی برای گرفتن عکس های خوب باید نور مناسب باشه و کمی هم باید تلاش کنید. دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی کیفیت معمولی داره و در حد عکس های معمولی و رفع نیاز میشه ازش استفاده کرد.

بررسی عملکرد دوربین Doogee S98

میرسیم به بخش جالب دوربین یعنی سنسور دید در شب که به شما اجازه میده تو تاریکی مطلق بتونید عکس و فیلم با جزئیات و کیفیت مناسب بگیرید، امکان اتوفوکوس هم داره، اگه هم تو طبیعت صدای خوفی شنیدید باهاش میتونید چک کنید که کار با آیت الکرسی در میاد یا باید فاتحه رو قرائت کنید!

در مجموع عملکرد این بخش نسبت به قیمتش مناسبه و کار رو درمیاره ولی جز بهترینا هم نیست. دوربین خاص دید در شبش هم مزیت خوبی برای طبیعت گرد های حرفه ای و خفاش های شب محسوب میشه!

بررسی سخت افزار و نرم افزار دوجی اس 98

از تراشه مدیاتک هلیو G96 در کنار 8 گیگ رم و 256 گیگابایت حافظه ذخیره سازی از نوع UFS 2.2 برای انجام کارهای پردازشی Doogee S98 استفاده شده. تو کاربری عادی و روزمره همه چی خوب و روونه و مشکل خاصی توش دیده نمیشه. اگه دنبال بازی کردن و یا استفاده سنگین تر از گوشی هستید بازم میتونید با خیال راحت سراغ این گوشی برید، بازی کالاف رو با جزئیات متوسط و 60 فریم میتونه اجرا کنه و خیلی لگ و باگ توش دیده نمیشه. دمای گوشی هم موقع بازی یا استفاده خیلی سنگین بالا نمیره.

بررسی سخت افزار و نرم افزار دوجی اس 98

رابط کاربری بدون هیچ پوسته خاصیه و تقریبا با اندروید خام 12 طرفید، خیلی امکانات شخصی سازی خاصی اینجا استفاده نشده. یه امکان جالب حالت پدربزرگه! که رابط کاربری رو خیلی ساده و شبیه اولین گوشی های هوشمند میکنه و به درد زمانی که خیلی نمی خوایید شارژ گوشی مصرف بشه و یه سری استفاده های ساده از گوشی دارید میخوره. اپ هایی مثل قطب نما، تراز و ابزار های اندازه گیری به صورت پیش فرض روش نصبه و اگه تو کار ساخت ساز باشید و دنبال یه گوشی میگردید که اگه تو این محیط خطرناک چیزیش نشه و بتونید ازش استفاده ساختمانی (هم آجر و هم ابزار!) کنید، کارتون رو راه میندازه. دوجی قول یکسال آپدیت نرم افزاری رو برای این گوشی داده که خیلی زیاد نیست اما بازم خدا رو شکر!

نرم افزارهای پیش فرض گوشی doogee s98

در مجموع عملکرد پردازشی راضیتون میکنه ولی داریم در مورد یه گوشی 12 میلیونی صحبت میکنیم و نسبت به گوشی های هم قیمت خودش خیلی حرف خاصی برای گفتن نداره ولی برای یه راگد فون مناسب و قابل قبوله.

عملکرد اسپیکر Doogee S98

از یه اسپیکر مونو برای این گوشی استفاده شده که خیلی برای بازه قیمتی خودش قابل قبول نیست. صدا کیفیت نسبتا مناسبی داره و بلندی صداش هم قابل قبوله. جک 3.5 میلیمتری صدا هم طبیعتا برای محافظت بیشتر گوشی حذف شده.

آیا گوشی دوجی S98 ارزش خرید داره؟

این گوشی واسه یه عده طرفدارهای محدود و یه کاربری خاص ساخته شده و مقایسه مشخصات و عملکردش با گوشی های هم قیمتش بیشتر شبیه شوخیه و اینجوری بخواین نگاه کنین اصلا ارزش خرید نداره! یه گوشی که طراحی بزرگ و بد دستی داره، صفحه نمایش متوسط با تکنولوژی قدیمی، دوربین کار راه بنداز با یه سنسور نایت ویژن جالب ولی بدون کاربرد روتین و یه سخت افزار متوسط رو به خوب در کنار یه باتری قوی با سرعت شارژ پایین قیمت 12 میلیونی اون رو توجیه نمیکنه و خیلی گوشی های بهتر و کاربردی تری میشه با این قیمت خرید ولی هر کدوم از این گوشی ها رو تو محیط های ساختمانی، صنعتی و یا حتی طبیعت ببرید و یه مقداری حواستون بهش نباشه، دیگه اون گوشی وجود خارجی نداره و فاتحه اش خوندس. اما گوشی Doogee S98 زاده شده برای همچین محیط هایی و اگه با نقاط ضعف گفته شده مشکل نداشته باشید و دنبال یه گوشی جان سخت میگردید، گوشی دوجی S98 نیازتون رو برطرف میکنه.

 

نویسنده : موبونیوز
تاریخ انتشار ۲ آذر, ۱۴۰۱

آخرین مقالات

تعداد نظرات : 64
5/ 3.5

نوشتن دیدگاه جدید

نظر خود را بنویسید

Mr-zaraban

ویدیویی بررسی اگه باشه خیلی جالب میشه!!

۰۵ مهر ۱۴۰۲
qazal

اگه به عنوان گوشی دوم باشه ترجیح میدم برم یه گوشی دو سه میلیونی بگیرم
که اگه چیزیشم شد مهم نباشه
نه اینکه ده میلیون تومن پول بی‌زبون بدم به این

۱۸ شهریور ۱۴۰۲
qazal

چه فکری میکنن با خودشون این گوشیا رو تولید می کنن؟

۱۸ شهریور ۱۴۰۲